Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ingen har vel sagt at det er hyggelig? Jeg er oppvokst i rimelig nærhet til det meste av alvorlige krigshandlinger i landet i den perioden, og hvor også en stor del av de verste overgrepene fant sted, og kjenner på godt og vondt svært mye av denne historien. Likevel er det svært sannsynlig at det hadde vært bane mye lenger nord enn idag, om krigen hadde fortsatt ide 5-6 år lenger, som Spiralis antyder. At vi med minst like stor sannsynlighet i moderne tid ville følt stor avsky over prisen, er baksiden av historien. Da som nå var Tysfjorden den store bøygen....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Spiralis kommentar er gyldig i form av at uten slaver, ville man ikke kunne bygget den infrastrukturen den tyske okkupasjonsmakten bygde over hele Norge i perioden 1940 - 45.
    Det Larson antakelig reagerer over, muligens med rette, er sleivsparket om at krigen sluttet 5 - 6 år for tidlig. Det kan vel tolkes på flere måter, og jeg kan begripe at noen ikke finner det særlig hyggelig.
    Ja, noen krigsfanger fra eller til. De kan bare dø. De har jo ingen pårørende som er glad i dem. Og de er bare noen russere. Så om det står noen familier til på perrongen og venter på sin kjære som ikke kommer tilbake. Pyttsann!

    - Det var nærmest synd krigen ikke varte 5-6 år til, for da hadde vi fått en jernbane.


    Folk burde tenke litt mer gjennom hva de skriver.


    Og folk bør slutte å skrive at det var tyskerne som bygde infrastrukturen. Det gjorde de ikke. De holdt bare geværet til nakken til slavearbeidere som de senere skjøt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Evt så må man lese innlegget(i sin helhet) til spiralis en gang til..
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg forventer null og nada fra deg, morbid.

    Jeg skjønte godt hva spiralis mente.

    Han kunne tatt seg bryet med å skrive det på en måte som respekterte de som døde der de bygde infrastrukturen under tvang.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Beklager at jeg glemte at det er "sarte søringer" her inne! Det med at krigen sluttet "for tidlig" er en gjennomgående sleivkommentar her oppe når samferdsel diskuteres, spesiellt ute på kysten der humoren er rimelig besk! Gidder ikke prøve å forklare engang! Men galgenhumor er faktisk en effektiv måte å komme gjennom ganske så mye, og når man bor i den norske kolonien Finnmark blir det nå slik!

    Det skal da også huskes at Øst Finnmark er den delen av landet der det virkelig foregikk krig i 4 lange hårde år, med massive bombinger og flyangrep på konvoier og millitære anlegg som lå "rimelig tett". Mange av russefangene overlevde kun fordi lokalbefolkningen hjalp dem med mat etc. Så skal vi heller ikke glemme grunnen til at så godt som ingen av dem kom tilbake til sine familer er at de ble skutt av sine egne fordi de hadde overgitt seg og ikke kjempet til siste slutt! Stalin så dem som forædere, og Norge sendte dem rett i den sikre død, med APs vitende og vilje!

    Krigshistorien huskes her i nord, og vi er vel den delen av landet der Sovetunionens bidrag til å frigjøre landet ikke glemmes med det første. Uansett hvordan det utenrikspolitiske klimaet er så blir alltid representanter for "naboen" invitert til minnemarkeringer her hos oss og vice versa. Men når UD etter protokollen skal stå for invitasjonene hender det jo at "naboen" ikke blir invitert og at Erna ikke vil delta! Stor skam egentlig!!

    For øvrig kan jeg vise dere hvor jernbanen var planlagt å gå over grensen. Veien ligger der i dag, bygget med svinger og stigninger slik at det "bare" skulle være å legge skinnene!

    Så Larson om du vil føle deg "krenket" på vegne av de russiske fangene så "be my guest", men jeg er redd du ikke er så veldig kvalifisert i kraft av manglede kunnskap om saken!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Takk. Jeg kan min historie, spirre.

    Din lange ikke-beklagelse og double-down er notert.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan min historie, spirre.

    Din lange ikke-beklagelse er notert.
    Det jeg beklaget var at jeg glemte hvem som er publikum! Du!!
    Jeg har ikke, og kommer ikke til å beklage ordbruken i øvrigt!
    Jeg har russiske bekjente som er etterkommere av fanger som var her på slavearbeid og de ( russerne ) har faktisk en rimelig
    "tøff" humor, også når det gjelder saker som skjedde under krigen!
    Humor er en vekjent måte å forholde seg til ting som er forjævlig, du burde prøve.

    Mulig du kan historie, men jeg tviler sterkt på at du kan noe om alle de grusomheter som lokalbefolkningen her oppe var vitner til.
    Det å snakke med "tidsvitner" er en ganske "sobering" opplevelse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beklager at jeg glemte at det er "sarte søringer" her inne! Det med at krigen sluttet "for tidlig" er en gjennomgående sleivkommentar her oppe når samferdsel diskuteres, spesiellt ute på kysten der humoren er rimelig besk! Gidder ikke prøve å forklare engang! Men galgenhumor er faktisk en effektiv måte å komme gjennom ganske så mye, og når man bor i den norske kolonien Finnmark blir det nå slik!
    Man behøver ikke spesielt mange slektninger eller kolleger fra Nord-Norge heller for at meningen skulle være glassklar. Min mor var delvis same, ble skutt etter fra tyske fly og forsøkt arrestert av statspolitiet som antatt jøde underveis i slagsmålet, men jeg så ingen problemer med det du skrev. Veldig mye infrastruktur nord for ca Trondheim ble bygget i den perioden. Tyskerne fortsatte byggingen helt til siste slutt, med blodige menneskelige konsekvenser for krigsfanger og andre. Sånn er det bare.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lidelser apart....

    "De" hadde jo planer om å bygge motorvei mellom Berlin og Trondheim, samt klare plane for hvordan den nye Trondheim (Hovedsetet i Nord) skulle se ut. Modell og tegninger skal forefinnes.

    Denne motorveien hadde jo løst mange av dagen logistikk-problemstillinger ...

    Men å si at krigen sluttet for tidlig .... vel....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "De" hadde jo planer om å bygge motorvei mellom Berlin og Trondheim, samt klare plane for hvordan den nye Trondheim (Hovedsetet i Nord) skulle se ut. Modell og tegninger skal forefinnes.
    Det ser ut til at det meste av planer og modeller forsvant i Berlin våren 1945.
    Nordstern eksisterte først og fremst i Hitlers hode, og forsvant med ham.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig veldig rart at det ikke stilles noen krav til de som åler seg inn i politikken annet enn at den pre-programerte yapp1 går ustanselig....
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Salzburg är extrem ja! En lång period måtte vi träna på Salzburg i simulator varje gång vi var inom simmen, då Austrian CAA krävde det av alla operatörer som var godkända på Salzburg.

    Är på fri nu, så får inte gjort någon performance-kalkulering på EVE för jag kommer tillbaka på jobb, men på generell bas så är min erfarenhet med Evenes att 8 av 10 avgångar är mot syd och ut mot vestfjorden och inte mot stigande terräng i nord. I somras var det bygging med kortare bana som resultat, men sist jag var där (ett par veckor sedan) var allt tillbaka till normalen och vi hade full TORA/LDA (take off run available/landing distance available).

    Når det kommer till turbulens är jag stort sett enig. TRD är, av de flesta, ansedd som den «värsta» platsen, med vind från syd/syd-øst, men Evenes kan vara extrem den också. Vi har en begränsning på 55 (tatt fritt ur minnet) knop på vindmålingen på fjället i väst och vi varken landar eller tar av med vind över det. Oansett riktning.

    En annan spännande faktor på Evenes är glatta banor. Ingen annan plats har jag upplevt så dålig bremseeffekt som just EVE. Med vind från syd-väst drar luften med sig salt från vestfjorden som ändrar isens sammansättning med extremt unreliable bremseffekt som resultat. Speciellt med temperaturer runt nollpunkten eller då temp och duggpunkt är mindre än 3 grader split.

    Kan göra några kalkulationer på avgångsvikter (max vikt mest intressant) i olika förhållanden (vind/ bremseeffekt) när jag kommer tillbaka på jobb, både not nord och mot syd, men sånn generellt låter det märkligt att Poseidon skulle ha stora viktproblem.
    Följer upp denna.

    Har gjort några kalkuleringar och med våra 737 med CFM56-7B26 motorer så måste vi ha «bättre» förhållanden än torr bana, 10 knop motvind, 0 grader temperatur och lufttryck på 1010 hPa. Med det eller bättre kan vi ta av med MTOW på 79 ton mot nord på rwy35. Sämre prestanda eller glattare bana ger omedelbart reduktion i vikt.

    På bana 17, ut mot fjorden är vi stort sett helt utan begränsningar, bortsett från bromsvärde som begränsar oavsett.

    Nu läste jag på Boeings hemsida att Poseidon har 86 tons MTOW med CFM56-7BE. Osäker på om de är helt lika, men kan se ut som lik max thrust på 26k lb. Alltså är Poseidon potensiellt tyngre, men muligens med noe bättre performance om de kan ta i bruk 27k lb thrust.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    0E72130B-8D75-4ACA-A3DC-6227EF9747C5.jpeg DA3C0009-C54B-4E97-B555-5D8602AB9274.jpeg

    Hva skjer når rødgrønn politikk sprites opp med FrPs svakeste side, kultur? Da får vi en skamplett midt i sentrum av Oslo
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo modig gjort å trosse Stortinget med maktarroganse allerede første uke på jobben som mindretallsregjering.
    Flere medlemmer i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité reagerer kraftig på at Nav i forrige uke trosset Sivilombudet – Stortingets vaktbikkje. Nav sa nei til å behandle en fedrekvotesak på nytt. Navs avgjørelse ble støttet av barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp).

    Frp vil ta opp saken på første møte i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. Venstre vil kalle Toppe inn på teppet for å forklare seg. SV har allerede sendt inn et skriftlig spørsmål til statsråden, og Rødt ber regjeringen sørge for at forvaltningen retter seg etter Sivilombudets uttalelser.
    Kan fort bli litt voksenopplæring i maktfordelingsprinsippet her.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Det er jo modig gjort å trosse Stortinget med maktarroganse allerede første uke på jobben som mindretallsregjering.

    Kan fort bli litt voksenopplæring i maktfordelingsprinsippet her.
    Slett ikke bra, men er det ikke litt rart at ikke Venstre viste samme engasjement når denne uttalelsen kom tidligere i sommer :unsure:. Da hadde de jo tross alt regjeringsmakt, eller ??
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Når livet på "Solsidan" blir svædeles behagelig og millionene ruller inn så er det sikkert like behagelig å surfe videre på ansvarsfraskrivelse og å skyve ubehagelige oppgaver foran seg. Ser ut som en gjenganger det. Ikke bare for denne "kandidaten".
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dømte om å bli "Statsmanden" men som for evig er dømt til.... et grumset ettermæle....hjølp itte å skriv bøker ser du Tobben... (Stemte SV)

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Synes du kan være litt mer respektfull overfor de sovjetiske og jugoslaviske krigsfangene som faktisk bygget jernbanen opp til bodø. De ble slavet ihjel.
    Nå ble vel de fleste jugoslavene satt til vei og ikke jernbanearbeid, og om jeg husker rett fra samtaler med flere av deres etterkommere på Balkan, så hadde disse ikke en gang krigsfangestatus.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Russiske og Jugoslaviske "krigsfanger" ble ikke behandlet som krigsfanger. Dette har også ( må ikke glemmes ! ) årsak i at Sovjet heller ikke repekterte internasjonale konvensjoner som omhandlet krigsfanger. Det var ikke noe hvilehjem å være tysk fange i Sovjet.
    Tyskland behandlet ( stort sett ) de vestlig allierte fangene sånn noenlunde "etter boka".
    For øvrig var de russiske fangene ikke sett på som "sendt til utryddelsleire", de var faktisk alt for verdifulle for Tyskerne som helt nødvendig arbeidskraft. Så målet var å få dem til å jobbe så mye som mulig med så lite mat som mulig. Målet var faktisk ikke å drepe dem.
    Man så også graden av "nazifisering" av ulike våpengrener i "Wehrmacht" i hvor lenge disse slavearbeiderne overlevde i deres varetekt. Luftwaffe hadde dårligst "track record" i så måte. Og det henger godt sammen med graden av "nazifisering" i forhold til deler av hæren som hadde mange "profesjonelle" offiserer som kom fra familier med lange tradisjoner for å være offiserer, uten politisk bakgrunn.
    Det var klart færre ledende befal i hæren og i marinen enn i flyvåpenet som var glødende tilhengere av Hitler. Problemet at de "upolitiske" var 100% lojale mot landet og oppdraget uavhengig av hvem som styrte dansen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Its getting better all D time.....


     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Spiralis, du må ikke forulempe Larson.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Russiske og Jugoslaviske "krigsfanger" ble ikke behandlet som krigsfanger. Dette har også ( må ikke glemmes ! ) årsak i at Sovjet heller ikke repekterte internasjonale konvensjoner som omhandlet krigsfanger. Det var ikke noe hvilehjem å være tysk fange i Sovjet.
    Tyskland behandlet ( stort sett ) de vestlig allierte fangene sånn noenlunde "etter boka".
    For øvrig var de russiske fangene ikke sett på som "sendt til utryddelsleire", de var faktisk alt for verdifulle for Tyskerne som helt nødvendig arbeidskraft. Så målet var å få dem til å jobbe så mye som mulig med så lite mat som mulig. Målet var faktisk ikke å drepe dem.
    Man så også graden av "nazifisering" av ulike våpengrener i "Wehrmacht" i hvor lenge disse slavearbeiderne overlevde i deres varetekt. Luftwaffe hadde dårligst "track record" i så måte. Og det henger godt sammen med graden av "nazifisering" i forhold til deler av hæren som hadde mange "profesjonelle" offiserer som kom fra familier med lange tradisjoner for å være offiserer, uten politisk bakgrunn.
    Det var klart færre ledende befal i hæren og i marinen enn i flyvåpenet som var glødende tilhengere av Hitler. Problemet at de "upolitiske" var 100% lojale mot landet og oppdraget uavhengig av hvem som styrte dansen.
    Sovjets "manglende respekt" for krigsfanger startet nok lenge før de ble angrepet av Tyskland.

    Sovjetunionens invasjon av Polen – Wikipedia

    Sovjetunionen anerkjente ikke polske soldater som krigsfanger, men betraktet dem som opprørere mot den nye lovlige regjering i det vestlige Ukraina og Hviterussland. De sovjetiske myndigheter lot titusener av polske krigsfanger drepe. Noen, som general Józef Olszyna-Wilczyński, som ble tatt til fange, avhørt og skutt den 22. september, ble henrettet under selve felttoget.

    Sovjetiske massehenrettelser av militære og sivile rammet også kvinner og barn i september 1939.

    ---

    I løpet av de to år etter annekteringen arresterte de sovjetiske myndigheter omkring 100 000 polske borgere og deporterte mellom 350 000 og 1 500 000, hvorav mellom 250 000 og 1 000 000 døde, fortrinnsvis sivile.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Man skal naturligvis ha respekt for behandlingen av de russiske krigsfangene, men man skal kanskje heller ikke glemme at de var ansvarlig for enda verre krigsforbrytelser selv, et par år tidligere.

    Samtidig, å si at krigen sluttet sånn 5-6 år for tidlig til at et slik prosjekt ville vært gjennomførbart, betyr ikke at dette er et ønsket scenario.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    hva er det man sier. Det reelle budskapet står etter "men". Det som står foran "men" er som pynt å regne.

    Jeg tviler sterkt på at de millionene av russiske krigsfanger som døde hadde noe som helst ansvar for Stalins forbrytelser og derfor fortjente sin grusomme skjebne, BT.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Alle unntatt deg skjønner at man ikke ønsker at krigen skulle vart i 5-6 år til.

    Hvis du mener at kun øverste leder er ansvarlig for krigsforbrytelser så står du nok ganske alene.

    Jeg har ikke skrevet noe sted at noen fortjener å dø på grusomt vis.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Spar deg BT. Absolutt alle skjønte hva han sa, meg inkludert.

    Gjør deg selv en tjeneste, og putt meg på ignore. Du leser alt jeg skriver i verste mening og kommenterer deretter i absolutt verste mening.

    Over og ut.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Men du leste ikke det Spiralis skrev i verste mening?
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Medens vi nå først snakker om krigsfanger osv; Behandlingen fra de alliertes side av "østlige" immigranter/ flyktninger/ krigsfanger var også en gedigen skamplett. Vi har vel nevnt det før, men
    Det er forresten vel verd å se et par av videoene hans; Stalingradgennomgangene hans er sannsynligvis den mest presise og detaljerte rekap'en nogensinde presentert.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    @otare @Håkon_Rognlien @Aurora mfl.

    Åt frukost med två kollegor nu nettop med bakgrund som Orion-flygare på Andøya och jag tog upp detta med Evenes och Poseidon. De kunde bekräfta att Poseidon inte klarar avgång mot nord med fulla tankar och att resultatet då blir att flyga till Andøya för ett fuel stop.

    Vi som flyger civilversionen av Poseidon har, som mina performanceuträkningar visar tidigare i tråden, problem med full vikt mot nord under givna betingelser och detta med samma motor som Poseidon, men med 7-8 ton lägre max startvikt.

    Posiedon har fler bränsletankar än oss och det är primärt det som ger den högre max startvikten på Poseidon.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    @otare @Håkon_Rognlien @Aurora mfl.

    Åt frukost med två kollegor nu nettop med bakgrund som Orion-flygare på Andøya och jag tog upp detta med Evenes och Poseidon. De kunde bekräfta att Poseidon inte klarar avgång mot nord med fulla tankar och att resultatet då blir att flyga till Andøya för ett fuel stop.

    Vi som flyger civilversionen av Poseidon har, som mina performanceuträkningar visar tidigare i tråden, problem med full vikt mot nord under givna betingelser och detta med samma motor som Poseidon, men med 7-8 ton lägre max startvikt.

    Posiedon har fler bränsletankar än oss och det är primärt det som ger den högre max startvikten på Poseidon.
    Takker for info.
    Men gjelder dette nå i anleggsperioden (rullebane 2000 meter), eller vil dette også gjelde etter ferdigstillelse, da rullebanen igjen har 2800 meter disponibel lengde?
    (Norges 3dje lengste bane, 400 meter mer enn på Andøya)
    Sagt på en annen måte; er max climb rate på disse flyene såvidt begrenset at de må begrense TOW grunnet terrenget?

    Antar at det er sikkerhetsmarginer ved tap av motorkraft (shutdown på én motor) ved take-off som er den begrensende faktor her?
    Hvor mye vind må det være før take-off i "feil retning" ikke er en opsjon?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Takk, crosswind.

    Nå skal det vist også bygges havn ved Evenes slik at man kan bruke Evenes som base for å frakte oppdrettsfisk til utlandet med fly. Akkurat det er jo faktisk ganske nærliggende siden det finnes veldig mange oppdrettsanlegg i området).

    Så Evenes, med sine begrensninger (og som så sent som 1994 ble ansett som uegnet for militære operasjoner), skal nå brukes til vanlig sivil flytrafikk (persontrafikk og base for frakt av oppdrettsfisk til utlandet), base for kampfly og base for overvåkningsfly. Om vinteren har de problemer med avising av rullebanen fordi det ikke finnes avrenningsmuligheter for de kjemikaliene de bruker (de 2 vannene på hver side av rullebanen er naturvernområder), og bruk av sand etc... vil ødelegge motorer og overflatebeskyttelse på F-35. (Nå har det visstnok kommet opp et forslag om å legge varmekabler i rullebanen for å hindre isdannelse!).
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Svarar er senare. Först en joggetur så en runda till Faro och tillbaka.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Såvidt jeg vet er rullebanene på EVE og ANX i praksis stort sett like lange.. det har noe å gjøre med hvordan man oppgir overrun.. forøvrig kan ANX forlenges betydelig, noe EVE ikke kan.... ANX har som få andre i Norge også crosswind bane, som dog må forlenges for å oppfylle NATO standard.... også dette kan gjøres uten problemer.
    Når man ser på hva man får igjen etter å ha kastet alle disse milliardene etter både Evenes og Ørland, ender man med så mange spørsmål, at kun politikere er i stand til å kanskje gi fornuftige svar, - men jeg har mine tvil....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn