Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    AP er uansett best på å følge Machiavellis lære om maktkamp og undertrykkelse. Jeg synes riktignok det er litt for mange middelaldrende + menn som støtter Giske uten å vektlegge alle jenter som varsler - men det er også verdt å merke seg når disse varslene kommer: I uken før valget av ny leder finner sted. Støre brukte selv varslingssakene i 2017 for å kvitte seg effektivt med en konkurrent. Når Sandra Skillingsås går via media med skittentøysvasken så viser det at AP har et enormt tillitsproblem internt i organiasjonen. Det er en meget illojal handling som ikke akkurat underbygger et godt videre samarbeid i Trønderlag AP. Giske selv er jo god på maktspillet - og mange har nok fryktet ham for mye til å være ærlig og konfrontere ham.

    Giske sin adferd har vært kjent over flere tiår både lokalt og sentralt. Det er synd at det er #metoo og interesse for egen karriere som på overtid tar et oppgjør med Giske sin adferd over flere år. Det er egentlig så alt for sent - fordi Giske betalte en pris for dette i 2017 og 2018 og har besvart mye av kritikken mot ham. Han har aktivt delttatt i partiet og er egentlig forlengst tatt tilbake i varmen. Jeg stiller derfor spørsmål til maktbruken som vi ser i media i dag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Skjønner ikke hvorfor Giske er så opptatt av å lede et parti som han er i ferd med å ødelegge.....
    Hva skal han ellers ta seg til? Han har meg bekjent ikke drevet med noe annet enn politikk hele livet og har aldri fremstått som en fyr som er fornøyd med å spille andrefiolin eller spille obo langt bak i orkesteret. Jeg er hellig overbevist om at han har hatt en personlig 20-30-årsplan om å bli partileder og statsminister siden forrige årtusen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er hellig overbevist om at han har hatt en personlig 20-30-årsplan om å bli partileder og statsminister siden forrige årtusen.
    Og det er ikke noe galt med det. Skulle bare mangle. Men den planen kan han, og bør han, bare legge vekk nå.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hva skal han ellers ta seg til? Han har meg bekjent ikke drevet med noe annet enn politikk hele livet og har aldri fremstått som en fyr som er fornøyd med å spille andrefiolin eller spille obo langt bak i orkesteret. Jeg er hellig overbevist om at han har hatt en personlig 20-30-årsplan om å bli partileder og statsminister siden forrige årtusen.
    «Sett deg et mål i livet og du er fortapt».
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    som gjedda i sivet svømte Giskebassen rundt
    Giske er svært god på hersketeknikker og navigering. Uansett hvor lite jeg liker selve fyren så imponerer han meg på hvor utrolig god han er på dette. I en ukultur som AP så har dette vært en suksessoppskrift for ham og likesinnede. Gro imponerte stort da hun klarte å danke ut patriarkene som hersket den gang - men hun klarte aldri å endre kulturen i AP til noe bedre. Det samme må også sies om Stoltenberg med flere.

    Både Giske og andre politikere bruker i stor grad en hersketeknikk som jeg ikke klarer å se er beskrevet noen sted, men som også er beslyst av Greta Thunberg mht klimaet. Politikere som taler og støtter utsagn som de i etterkant ikke gjør noe med. Det kan kalles klassisk løgn, men på samme tid er det noe nytt i hvordan dette utføres. De legger ballen død ved å støtte et utsagn, om det er trakassering / ukultur eller klimaet etc. men lite utføres i etterkant.

    Det var hysterisk morsomt da ordfører for Meråker kommune på direkte TV sa at han ikke anta hvorfor at han selv støttet Giske til å bli ny leder for Trønderlag AP. Det viste seg at Giske selv fasiliterte og var med i møtene som avgjorde dette.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Giske må jo "lide" av redusert realitetsoppfatning (om nå det er rett begrep).
    Når man omtrent er født i AP og selv aktivt har deltatt i det til dels råtne maktkampspillet som alltid har preget enkeltpersoner, grupperinger og fløyene i det partiet ikke har forstått at man vil kunne møte seg selv i døren, tilsier det.

    Når du samtidig har brukt din "makt" og posisjon for å gjøre tilnærmelser og/eller (mer eller mindre) gjøre forsøk på å komme i buksene på flere av partiets yngre medlemmer, har du noen uheldige personlighetstrekk du egentlig burde være fullt bevisst.

    Når dette kommer frem i lyset og du tror det blir borte etter kort tid når han nærmest måtte "presses" til innrømmelser og beklagelser, vitner om noe redusert sosial intelligens.
    Flere av de som ble utsatt for tilnærmelsene både følte å mente at deres politiske karriere hang i en tynn tråd om de motsatte seg. Ikke helt ulikt det en del yngre jenter også følte når de sto på kontoret til Epstein (uten sammenlikning for øvrig).

    Giske burde ha ligget lavt i terrenget i 8-10 år. Da kunne kanskje et comeback vært mulig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er en slags Trump light over Giskes oppførsel. Han gjør aldri noe feil.
    Det han har beklaget er at hans oppførsel ble oppfattet på en slik måte. Han legger dermed egentlig skylden over på de som ble utsatt for det han gjorde.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Giske har nok på mange måter blitt en escape goat for en klar ukultur i partiet. De har en sterk hierarkisk kultur med nettverk langt utenfor partiet - blant annet LO, Telenor, DnB osv. Noen få personer og/eller familier/dynastier bestemmer og andre skal følge etter i god tradisjon fra 50 tallet. Derfor blir de spesielt sårbare etter #metoo der maktmennesker blir utsatt ved upassende oppførsel.

    De aller fleste varslingssakene går ikke på Giske personlig - derfor blir spørsmålet om han nå tar med seg søpla ut mens kulturen fortsetter som før.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg har aldri savnet Hallo i Uken så mye som jeg gjør i disse tider, de kunne fråtset. Men satirisk er et lite lysglimt midt oppi det hele, de har hatt noen veldig gode i det siste.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Giske - saken er muligens et greit eksempel på at tid er relativt. Jeg tipper at de par årene som har gått etter at han formelt forlot toppen av partipolitikken oppleves som lenge for vedkommende selv, men for omgivelsene er dette friskt i minne og noe som skjedde for ikke så lenge siden. I tillegg kommer selvsagt aspektet ved at skjelettet ser ut til å være relativt fullt av lik som plutselig kan finne på å ramle ut når det passer som dårligst.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal han ellers ta seg til? Han har meg bekjent ikke drevet med noe annet enn politikk hele livet og har aldri fremstått som en fyr som er fornøyd med å spille andrefiolin eller spille obo langt bak i orkesteret. Jeg er hellig overbevist om at han har hatt en personlig 20-30-årsplan om å bli partileder og statsminister siden forrige årtusen.
    Giske sa (mens han gikk på gymnaset) en gang til en venn av meg at når han ble statsminister at kompisen min skulle bli minister etter eget ønske.
    Oppblåst fjott og allerede den gang høy på seg selv. Ikke oom han skulle bli statsminister, men når....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hadde en fornemmelse av og frykt for at han villeskullebli statsminister gjennom sin adferd frem til rognposen sprakk....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    AP har nå surret rundt i tjukktåka i jakten på seg selv ei stund, slik at det er mildt sagt uforståelig at hverken fylkesledelsen eller sentral ledelse hadde gangsyn nok til å skjønne at dette aldri kom til å gå bra. Samtidig er dette en glimrende demonstrasjon på at dagens politikk ikke dreier seg om politikk, men om politikernes personlige karriere og higen etter makt for egen regning. Det gjelder forresten ikkke bare AP. Jeg har aldri stemt AP, og kommer nok aldri til å gjøre det heller
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.288
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har aldri savnet Hallo i Uken så mye som jeg gjør i disse tider, de kunne fråtset. Men satirisk er et lite lysglimt midt oppi det hele, de har hatt noen veldig gode i det siste.
    Ja, og det er et ganske så lite glimt. Hvor er nidvisene, harselas med religion, ironien, sarkasmen og satiren som svir blitt av? Krenkelsessektene og de korrekte facistene har all makt.
    I riktig gamle dager fikk sheriffen av Nottingham sitt pass påskrevet(metafor, og håper jeg ikke får advarsel av Høvdingen for personangrep i dette tilfellet) men generalsekretærer som stikker fra bulking og umoralske politikere bl.a skal ikke nevnes så much. Hvor er verktøyet til å justere blitt av? Borte sammen med de innfødte verktøybrukerene?
    Hva skjedde med Ole Paus? Krenkeren som ble kompis de som egentlig behøver sitt pass påskrevet? Sukk!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Varslene mot Giske som har kommet frem er sannsynligvis kun toppen av isfjellet. Jeg jobbet i tv-bransjen da han var kulturminister og opplevde ham på nært hold mange ganger. Både på vor- og nachspiel og det var mange av oss som ristet på hodet over at en med en så fremskutt posisjon kunne oppføre seg som ham. Drita full, plagsom og en særdeles pågående fittejeger . Nå er ikke akkurat kulturbransjen kjent for å være prippen, men dette gikk utapå det meste.

    Good riddance to bad rubbish, som de sier i UK.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant arbeidsform i valgkomiteen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Maktkampen fortsetter - pamper i kampmodus - det er ikke pent.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er all grunn til å stille spørsmål med hva dagens politikere egentlig er opptatt av, - politikk eller egen makt og posisjon. Svaret er vel egentlig blitt svært så tydelig. Det er heller ingen grunn til å tro at dette er en egen AP kultur.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja, og det er et ganske så lite glimt. Hvor er nidvisene, harselas med religion, ironien, sarkasmen og satiren som svir blitt av? Krenkelsessektene og de korrekte facistene har all makt.
    I riktig gamle dager fikk sheriffen av Nottingham sitt pass påskrevet(metafor, og håper jeg ikke får advarsel av Høvdingen for personangrep i dette tilfellet) men generalsekretærer som stikker fra bulking og umoralske politikere bl.a skal ikke nevnes så much. Hvor er verktøyet til å justere blitt av? Borte sammen med de innfødte verktøybrukerene?
    Hva skjedde med Ole Paus? Krenkeren som ble kompis de som egentlig behøver sitt pass påskrevet? Sukk!
    Ja jeg vet om mange programmer på radio og TV som ble sendt på 80, 90 og inn på 2000 tallet som hadde resultert i daglige møter i krinkastingsrådet og kneling av Facebook hvis de hadde blitt sendt i 2020. Så jeg skjønner på en måte at kringkasterne lar være, det blir for mye støy. Nå er det jo krenkdignering, og spesielt krenkdignering på vegne av andre, vi skal leve av etter oljen så vi er på vei.

    Vi er blitt en haug med selvopptatte, selvhøytidelige og humørløse pyser hele gjengen. Også de utøvende i kulturlivet.

    Det er ikke alt som går fremover.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    For en gjeng, men likefullt... Å lekke slikt til media, hvor idiot er du som AP-representant.
    muligens fordi politikken (her: aktivitet i partiet ap) ikke er et middel for å oppnå et felles gode (godt for et folk), men sitt eget gode.

    slik sett blir partiene ikke lengre institusjoner for å fremelske samfunnsmessige goder, men midler for ens eget gode.

    da gir slike lekkasjer god mening. partiet er bare, som arena, den enkeltes instrument.

    de fleste norske partier er administrasjonspartier. politikken er mer et late som.

    en gang en politisk kraft, så er ap blitt et apolitisk middel for mennesker uten politikk. de er ikke alene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det hører ingen steder hjemme at angivelige trusler om at det kan komme et varsel mot den neste kandidaten fører til at lederen i valgkomiteen truer med å trekke seg hvis det ikke blir enstemmig oppslutning om en tredje kandidat, og at resten av komitéen gir etter for ultimatumet. Deretter forventer de tydeligvis at årsmøtet bare skal strø sand på valgkomiteens innstilling ved akklamasjon. Enstemmig, selvsagt.

    Hallo i luken, er det noen voksne hjemme her? Dette ser ut som en sak for havarikommisjonen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Husk også på at når de ikke er i regjering så må også eventuell posisjonskamp foregå internt i partiet. Men, som dere er inne på, det har ganske lenge vært veldig tydelig at å gjøre karriere internt i partiet har vært selve meningen med livet for en hel del i AP. En svak og kontroversiell partileder hjelper heller ikke. Det er jo den plassen en del av disse nok egentlig vil ha.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg postet denne i en annen tråd;
    "Det var som bare.... Trist at AP forstod at å ha en fylkesleder som er kjent for å elge seg inn på ripsen etter 3 slurker med øl ikke var bra..."


    Men jaggu meg fortsetter galskapen, lekkasjer til pressen, sms med trusler, ingen stoler på hverandre, fryktkultur, alt dette kommer nå fra talerstolene i Trøndelag AP. Valgkomiteens leder Arild Grande får hard kritikk av flere.
    Spennende å se dette direkte på TV2 Nyhetskanalen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De har god råd i Ap.

    Dette, etter å ha hørt Giskes tale på årsmøtet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    er dette et klassisk eksempel på projisering?

    Grande skammer seg: Valgkomiteens leder Arild Grande må svare på angrepene mot seg og valgkomiteens arbeid. Han takker for en ærlig debatt.
    - Vi har ting å snakke om, og den jobben er vi i gang med med at vi får tingene opp til overflaten, sier han.
    Ting som tidligere ikke har blitt snakket åpent om, forventer jeg at det nye styret legger opp til at det kan snakke om, uansett hvem som blir valgt.
    Han bekrefter at han ville trekke seg som komitéleder dersom valgkomiteen ville innstille Ingvild Kjerkol til fylkesleder.
    - Jeg har sett folk bli støtt ut, baksnakket, knust og enkelte nærmest gå til grunne i den partikulturen. Jeg har selv opplevd det på kroppen. Jeg har sett situasjoner hvor jeg burde ha sagt i fra, tordner Grande mot sine egne.
    Han vedkjenner at han skammer seg over å selv ikke ha sagt ifra når han har sett folk bli behandlet dårlig internt i Trøndelag Ap.
    - Jeg har mange ganger prøvd å si i fra, det har blitt brukt mot meg, og jeg skammer meg over at jeg ikke har stått mer opp for folk.


    faen meg noe trumpaktig (ser en bort fra bruken av uttrykket skam; en ser jo an sitt publikum) over dette.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Det er nok mange både i og utenfor AP som er glade for at Giske tar den offisielle støyten for mange. De har sikkert en del å ta tak i.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var kanskje heller ikke så rart at årsmøtet rebellerte mot valgkomitéens enstemmige innstilling. Da får vel valgkomitéens leder legge frem «varslene» sine, da. Han vurderer visst å sende inn et varsel selv mot henne som ble valgt. Makan...
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Var litt spesielt da avtroppende leder i Trøndelag AP sa han "hadde smurt kølla" - da han leverte stafettpinnen over til påtroppende leder.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2


     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    ikke første gang en ståkuk har gjort slutt på karrieren til en mann, og ikke siste gang heller.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn