Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.516
    Torget vurderinger
    4
    Hva vet jeg, men det kan bli festlig om Støre må forhandle med MDG og Rødt om støtte til en regjering bestående av AP, SV og SP etter dette.

    Apropos «Ernas klønete behandling»: Det har forhåpentligvis ikke blitt slik at krav fra fossilindustriens lobbyister er ultimatum som må vedtas uendret med en gang uten noen innvendinger, for at ikke AP og FrP skal se sitt snitt til å slenge på enda flere milliarder i skattelette enn hva lobbyistene forlangte til å begynne med. Det var vel omtrent kjernen i det du kaller «Ernas klønete behandling». Eller?
    Ingen hadde sikkert kommet med noen voldsomme innvendinger hvis feks Erna hadde akseptert kun fradrag på oljeskatten på 56% og ikke på de 22% som er selskapsskatt. Men hun endret jo fradraget på frinntekten ifra 20% til 10% som medførte en skatteskjerpelse. Så ja hun mobiliserte AP og industrien med den fingeren.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.516
    Torget vurderinger
    4
    Norsk Olje og Gass
    Nytt fra norske myndigheter
    Skatteforslaget:
    Regjeringen la 8. juni frem Prp. 113 L (2019-2020) forslag til midlertidige endringer i petroleumsskatteloven som har vært til behandling i Stortingets finanskomité. Etter en tids forhandlinger først i finanskomiteen og så blant de parlamentariske lederne, er det i dag oppnådd enighet mellom regjeringspartiene, Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet og Senterpartiet om følgende hovedelementer på skatt:
    • Direkte utgiftsføring mot særskatt (56 %), avskrivninger mot selskapsskatten (22 %) følger ordinært skattesystem med økt friinntekt til 24 %
    • Direkte utgiftsføring av investeringer (inkl. friinntekt) mot særskatt frem til produksjonsstart som foretas i henhold til PUD/PAD innlevert før 31.12.2022 og godkjent innen 31.12.2023
    • Ordning med negativ terminskatt
    Tiltakspakken er en vesentlig forbedring fra regjeringens opprinnelige forslag. Saken

    vil bli behandlet og vedtatt i Stortinget 12. juni.

    Les vår pressemelding her.

    Forvaltningsplanen: Regjeringspartiene, Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet og Senterpartiet har i dag også blitt enige om forvaltningsplanen for de norske havområdene og forslag til definisjon av iskantsonen til 15 prosent isfrekvens. Detaljene rundt enigheten vil komme torsdag 11. juni når energi- og miljøkomiteen avgir sin innstilling i saken, men etter det vi forstår nå har ikke Stortinget gjort noen innstramminger sammenlignet med regjeringens forsalg.
    Da saken ble lagt frem for Stortinget 24. april var vår kommentar: Skuffet, men tilfreds med forutsigbarhet for åpnede områder. Den brede enigheten som Stortinget i dag har oppnådd kan skape ro rundt rammene for petroleumsvirksomhet i havområdene generelt, og i Barentshavet spesielt, de neste årene.


    Fasiten kommer vel om noen år om hvor vellykket dette var
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husk hvem det er som gir FrP størst innflytelse på tinget.
    Ja, etter at FrP fratok seg selv all makt og innflytelse ved å marsjere ut av regjeringen på en fillesak er det først nå som de har funnet sammen med AP og SP i flere saker at de har greid å finne veien tilbake til rampelyset. Så den som gir dem størst innflytelse på tinget må være ... Støre. Eller Vedum, Eller begge, for da er det et flertall som kan vedta større skatteletter til fossilindustrien. :)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    det er deilig å være i en tilstand av fornektelse. Erna sitter på Frp's nåde, og du vet det. Erna har i sin forvillelse vedtatt å fortsette å regjere på Granvolden-plattformen, som om FrP ikke har forlatt regjeringen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enhver mindretallsregjering sitter på Stortingets nåde. Men jeg minner om analysen etter valgnederlaget i 2017 om "uklart budskap" og "manglende kontakt med grasrota". For meg ser det ut til at Støre er i ferd med å gjenta den suksessen, for noe klart budskap skal det godt gjøres å få ut av dette. Velgerne har tidligere vist at de ikke lar seg overbevise av argumentet "nå er det min tur!!!"
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Erna er så svak at hun ikke en gang klarer å lage en ny regjeringsplattform. Hun er redd for å distansere seg fra FrP, der hun innbiller seg at FrP fortsatt vil være lojale. Eller rettere sagt så later hun overfor sine samarbeidspartnere Venstre og Krf at FrP fortsatt vil være lojale. Det er trygt for disse småpartiers ledelse å være bundet til FrP-masten. Straks KrF innser at de ikke har noe å hente, så er Ernas makt nada. Så jo mer tau de binder Ropstad og Venstreledelsen til masta, jo bedre for Erna.

    Det må være trist for en Høyremann å se Støre dra Arbeiderpartiet ned i grøfta og se Erna nå "nye høyder" og samtidig være milevis unna flertall på meningsmålingene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For Høyre er det jo hyggelig å se meningsmålingene for egen del, men jeg er oppriktig litt bekymret hvis kongeriket ikke greier å varte opp med en mer troverdig opposisjon enn dette. Som du har sett meg skrive mange ganger før anser jeg det som viktig at det finnes et troverdig alternativ til de som har makten. UK og Corbyn er et prakteksempel på hvor ille det kan gå når opposisjonen er inkompetent og ikke troverdig. Et AP som finner sammen med FrP og SP om å overby med skattekutt for fossilindustrien, og samtidig vil være avhengig av Rødt og MDG for å skape et flertall for et regjeringsskifte er ikke troverdig. En regjering på det grunnlaget der vil bli et salig rot, og blir alt annet enn å "rydde opp" i statlige utgifter (som selv jeg synes har fått skli ut). Det går ikke engang an å kritisere Erna for å være prinsippløs for å beholde makten når man selv gjør sånt som dette.

    Jeg hadde egentlig tenkt å stå over denne valgkampen og la det gå som det går, men når jeg ser dette sirkuset tenker jeg heller at det får da være måte på, så du finner meg nok på en stand et sted denne gangen også. Landet kan like gjerne styres av noen som har et visst minimum av ryggrad.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Godt å høre det fra en Høyremann at Erna mangler ryggrad.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det ikke det jeg skrev, men du ser kanskje selv hvordan mange av dine argumenter mot Erna som regjeringssjef møter seg selv i døren med et klask når Støre gjør sånt som dette. SP og FrP har balletak på ham. Sist gikk statsministerdrømmen i vasken pga uklart budskap og manglende kontakt med grasrota. Dette kan vel heller ikke bidra så mye til å forklare behovet for endring. Vil bytte regjering for å gi større skattelettelser til fossilindustrien enn hva Erna og Jan Tore vil gå med på, liksom.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.516
    Torget vurderinger
    4
    De vinner nok ikke mange stemmer blandt de grønne men i oljeindustrien og på vestlandet så blir det nok bedre tatt i mot enn skatteskjerpelse ifra Erna
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var allerede regjeringens opprinnelige forslag en større skattelettelse enn hva jeg synes oljeindustrien fortjener. Poenget er vel snarere at Støre var redd for å møte SP og FrP i valgkampen på Vestlandet hvis han ikke hadde gått med på overbudet. Det er dette som er balletaket.

     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Tror dessverre Asbjørn har helt rett. Det viser også hvor godt balletak oljenæringa har på det politiske systemet i sin helhet. Man kan feste bort 200 millliarder uten konsekvenser, man kan komme unna med en fantasifortelling om at norsk olje er grønn mens alle andres olje er svart osv. Og man kan alltids skyve de hellige, norske arbeidsplassene foran seg hvis noen ymter frampå om behov for omlegging. Vi ser altså venstresiden prøve seg på litt høyrepolitikk, det er snart valg.

    Normalt er det stort sett alltid venstresidens lodd å skulle stå for de upopulære tingene. Høyresiden påberoper seg å være økonomene og vinner stort sett valgene med å fri til folks økonomi, mens venstresiden må ta til takke med alt det andre. Ingen forventer at Solberg eller andre fra den siden tar upopulære valg overfor oljen. Det får venstresiden gjøre. Foreløpig ingen valgvinnersak i Norge, hverken å begrense oljeaktiviteten eller gjennomføre nødvendige skatteøkninger etter de blås skattelette. Asymmetri i forventninger og oppgaver mellom blå og rød side også norsk politikk. Som nesten alle andre steder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finansdepartementet har lenge ment at dagens system gir sterkere investeringsincentiver enn en nøytral skatt. I klarspråk betyr det investeringssubsidier til oljeselskapene. Næringen har vært uenig.

    Stridens eple har vært hvilken rente – eller avkastningskrav – man må bruke for å beregne hva det koster selskapene at de ikke kan skrive av investeringer på skatten øyeblikkelig. Denne renten bestemmer størrelsen på den såkalte friinntekten, som altså skal kompensere selskapene for at de må vente på fradrag for investeringskostnader.

    Med de foreslåtte endringene er det hevet over enhver tvil at friinntekten i sin helhet er en subsidie. Hele investeringen skal nå utgiftsføres på investeringstidspunktet. Da forsvinner samtidig hele grunnlaget for friinntekten. Hva som er riktig rente for å diskontere fremtidige skattefradrag, er ikke lenger relevant, fordi fradragene kommer med en gang. Petroleumsskatten vil de neste årene i praksis være en kontantstrømskatt med en subsidie – friinntekten – på toppen.
    I Norge har vi utnyttet og fordelt ressursene fra olje på en måte som er unik i verdenssammenheng, og som har tjent den norske befolkningen svært godt. Dette skyldes i stor grad at vi har hatt politikere som har evnet å se langt frem i tid og som har latt samfunnet og befolkningens interesser veie tyngre enn særinteresser og press fra sterke lobbyorganisasjoner.

    Nå ser det ut til at den tid er forbi.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Moro. La oss se, valgnederlaget sist skyldtes utydelig budskap og manglende kontakt med grasrota, var det vel. Så hvem skal stå på stands for AP i denne valgkampen, mon tro?

    20 milliarder i året til fossilkapitalen, en symbolsk milliard til "grønne tiltak" - før man vet ordet av det har det blitt penger av det. Rydde opp, ja.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Merkverdig at du ikke klager like mye over de milliardene som har forsvinnet i formueskattelette. Det er penger som går rett ut av systemet, ingen arbeidsplasser skapt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen i Unge Høyre som lover "ungdomsopprør" mot det. I motsetning til hva AUF gjør her. Dessuten klager jeg ikke -- jeg ler meg fillete over hvordan AP greier å snuble i egne ben gang etter gang.

    Som du vet ser jeg gjerne at hele formuesskatten forsvinner, siden den i stor grad fungerer som en særskatt på norsk eierskap av bedrifter og favoriserer både utenlandsk eierskap og uproduktive investeringer i fast eiendom fremfor investeringer i noe som skaper arbeidsplasser. Jeg vi gjerne erstatte den med gjeninnført arveavgift og en bredbasert eiendomsskatt på bolig, gjerne med et romslig bunnfradrag. Det vil dessuten holde litt imot prisveksten på boliger med de effektene det har hatt i Oslo-områder. Ting tyder på at noen har tenkt i samme baner, men FrP likte det definitivt ikke. Da får de vel løpe til AP og SP, da.

     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.516
    Torget vurderinger
    4
    Først vil jeg si meg helt enig med Asbjørn når det gjelder formueskatten. Har da mye mere å si at firmskatten er redusert ifra 28 til 22 prosent

    Eller en gladsak
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.273
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gledelige nyheter om nye prosjekter i olje- og gassindustrien, det skaffer industrien et pusterom slik at omstillinger kan skje, for i det store og hele er det norsk olje- og gasseventyret på vei mot solnedgangen. Ressursene tømmes, markedene endres, når vi passerer 2030 må industrien ha fått andre bein å stå på. De som ikke greier å være med på det kjøret som kommer vil forsvinne.
    e63a1a9c1a31622caabe19d60e66aabe.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vedum setter hale på grisen. MDG er fordummende og historieløse.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette vil nok sikkert forvirre endel som automatisk spretter frem om det hadde vært noen borgerlige som hadde forslått slike endringer...


    Ap-Raymond vil gjøre det vanskeligere å bli uføretrygdet


    – Det er etablert et «fast track» til uføretrygd, tempoet er helt ute av kontroll. Norge har fått nesten en ny uføretrygdet i timen mens Erna har vært statsminister. Økningen bare det siste året har vært på 13.000, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo til Dagbladet.

    Samtidig varsler byrådslederen at han jobber med å styrke arbeidslinjen internt i Arbeiderpartiet inn mot landsmøtet. Det bør bli langt vanskeligere å få 100 prosent uføretrygd, mener han

    ----

    Det er av sine egne man skal få det, ikke sant? :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.857
    Torget vurderinger
    0
    Dette vil nok sikkert forvirre endel som automatisk spretter frem om det hadde vært noen borgerlige som hadde forslått slike endringer...


    Ap-Raymond vil gjøre det vanskeligere å bli uføretrygdet


    – Det er etablert et «fast track» til uføretrygd, tempoet er helt ute av kontroll. Norge har fått nesten en ny uføretrygdet i timen mens Erna har vært statsminister. Økningen bare det siste året har vært på 13.000, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo til Dagbladet.

    Samtidig varsler byrådslederen at han jobber med å styrke arbeidslinjen internt i Arbeiderpartiet inn mot landsmøtet. Det bør bli langt vanskeligere å få 100 prosent uføretrygd, mener han

    ----

    Det er av sine egne man skal få det, ikke sant? :)
    Det kan jo være, usansynlig fra den kanten men likevel, at han har sett de økonomiske implikasjonene!

    Men å snakke om "fast track" i forhold til uføretrygd er vel i overkant populistisk talemåte?

    Dog med litt is i magen og realisme i forhold til klientmassen burde det kanskje være mulig å skille mellom folk som helt klart er for syke til å jobbe og de som har "vondt i viljen". Slike finnes dessverre, og de koster samfunnet alt for mye! Jeg har i alle fall en tre fire bekjente som gledestråelende har forkynt: "Nå har jeg fått uføretrygd, så da kan jeg jobbe!" Tydeligvis kan man jobbe litt ved siden av en permanent uføretrygd. Og når det er instillingen har man nok "vondt i viljen" mer enn mye annet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kan jo være, usansynlig fra den kanten men likevel, at han har sett de økonomiske implikasjonene!

    Men å snakke om "fast track" i forhold til uføretrygd er vel i overkant populistisk talemåte?

    Dog med litt is i magen og realisme i forhold til klientmassen burde det kanskje være mulig å skille mellom folk som helt klart er for syke til å jobbe og de som har "vondt i viljen". Slike finnes dessverre, og de koster samfunnet alt for mye! Jeg har i alle fall en tre fire bekjente som gledestråelende har forkynt: "Nå har jeg fått uføretrygd, så da kan jeg jobbe!" Tydeligvis kan man jobbe litt ved siden av en permanent uføretrygd. Og når det er instillingen har man nok "vondt i viljen" mer enn mye annet.
    Ja, dog kan "vondt i viljen" bety flere ting. Det kan være folk som utnytter systemet for å få penger uten å måtte gjøre noe for dem, og det kan være mennesker som lider av depresjoner som gjør at selv det minste gjøremål virker som et uoverkommelig hinder.

    Slik er det med uft også. Noen bør få det, men det er andre som utnytter systemet også og kan være ganske så kreative.

    Men det morsomme her er at de røde automatene ikke nå automatisk kan kritisere utspillet siden det kommer fra en av deres egne... Hadde det vært en borgerlig politiker så kunne man jazzet på med hele ordboken om hvor slemme, inhumane og brunblå de er ... men nå ble det kanskje ikke like lett. Jeg finner dette lett fornøyelig. :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    MDG demonstrerer sin kunnskapsløshet og manglende respekt for mennesker de aldri vil nå til anklene.

    Jeg undrer på hvor disse drittungene - eller deres foreldre - hadde vært i dag uten Churchill.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.024
    Antall liker
    8.218
    Torget vurderinger
    1
    Uføretrygd er en fin måte for politikerne å pynte på arbeidsledighetsstatistikken...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det kan jo være, usansynlig fra den kanten men likevel, at han har sett de økonomiske implikasjonene!

    Men å snakke om "fast track" i forhold til uføretrygd er vel i overkant populistisk talemåte?

    Dog med litt is i magen og realisme i forhold til klientmassen burde det kanskje være mulig å skille mellom folk som helt klart er for syke til å jobbe og de som har "vondt i viljen". Slike finnes dessverre, og de koster samfunnet alt for mye! Jeg har i alle fall en tre fire bekjente som gledestråelende har forkynt: "Nå har jeg fått uføretrygd, så da kan jeg jobbe!" Tydeligvis kan man jobbe litt ved siden av en permanent uføretrygd. Og når det er instillingen har man nok "vondt i viljen" mer enn mye annet.
    Raymond kan ta seg en bolle der han utfører folkesporten som er å angripe uføre.

    At uføretallene har steget under Erna viser at hennes politikk om å true folk med økonomisk ruin er feilslått.

    Å få uførestønad vil faktisk gi personen et løft helsemessig, for nå slipper du å være livredd for å stå på bar bakke om 3-5 måneder. 10 kg stein letter fra skuldrene. Disse 10 kiloene kan du nå bruke på å bedre helsen, og på sikt så kan du jo håpe om å komme tilbake. Men for å kvalifisere for ufør så må du ha solid dokumentasjon på at det er usannsynlig at du innen 7 år vil kunne stå i en jobb, og at du er utredet for ethvert yrke, så du løper ikke tilbake til jobb når vedtaket er i postkassen, for å si det slik.

    PS!
    Husk også at NAV oppfordrer alle som havner på ufør om å jobbe så mye som mulig.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så hvorfor vil du at man skal stå i AAP i årevis uten å bli "tvunget over på uføretrygd", da? Sist jeg forsøkte å forstå hva du mente om AAP virket det som om dette ville være en livskrise av uante dimensjoner. Ut fra tallene Raymond viser kan det ikke være slik at det er helt umulig å kvalifisere for uføretrygd heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så hvorfor vil du at man skal stå i AAP i årevis uten å bli "tvunget over på uføretrygd", da? Sist jeg forsøkte å forstå hva du mente om AAP virket det som om dette ville være en livskrise av uante dimensjoner. Ut fra tallene Raymond viser kan det ikke være slik at det er helt umulig å kvalifisere for uføretrygd heller.
    Igjen denne falske måten å argumentere på. Hvor er det hevdet at det er umulig å kvalifisere for uføretrygd?

    Ingen som hevder at man skal stå på AAP i tiår. Folk skal avklares helsemessig og jobbmessig. Det tar ofte mye lenger tid enn 3 år.


    Syke mennesker trenger å bruke energien på å bli frisk, rehabilitering og ev. omskolering. Hva tror du en reell trussel om total økonomisk ødeleggelse gjør med en slik person? Er det en kilde til bedre helse? Husk at vedkommende går allerede på et økonommisk lavgir. Så han har tonnevis av økonomiske insentiver til å bli frisk igjen og komme i jobb.


    "Hvis du ikke blir frisk på ett år, da skyter jeg kona di." Hvordan tror du stressnivået påvirker helsen til vedkommende? Dette er hva AAP-mottakere forholder seg til sin økonomi. Du vil stå på total bar bakke, og du har ikke helse til å bare finne deg en jobb.

    Men fordi én person kan klare det så er det helt greit at 30 personer blir økonomisk myrdet, hilsen Erna og den systematiske mistroen i partiet Høyre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Uføretrygd er en fin måte for politikerne å pynte på arbeidsledighetsstatistikken...
    Det samme kan jo sies om en del ren "sysselsetting" innenfor offentlig sektor ;)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Igjen denne falske måten å argumentere på. Hvor er det hevdet at det er umulig å kvalifisere for uføretrygd?

    Ingen som hevder at man skal stå på AAP i tiår. Folk skal avklares helsemessig og jobbmessig. Det tar ofte mye lenger tid enn 3 år.


    Syke mennesker trenger å bruke energien på å bli frisk, rehabilitering og ev. omskolering. Hva tror du en reell trussel om total økonomisk ødeleggelse gjør med en slik person? Er det en kilde til bedre helse? Husk at vedkommende går allerede på et økonommisk lavgir. Så han har tonnevis av økonomiske insentiver til å bli frisk igjen og komme i jobb.


    "Hvis du ikke blir frisk på ett år, da skyter jeg kona di." Hvordan tror du stressnivået påvirker helsen til vedkommende? Dette er hva AAP-mottakere forholder seg til sin økonomi. Du vil stå på total bar bakke, og du har ikke helse til å bare finne deg en jobb.

    Men fordi én person kan klare det så er det helt greit at 30 personer blir økonomisk myrdet, hilsen Erna og den systematiske mistroen i partiet Høyre.
    Hm. Relativt blottet for nyanser, du, Larson.

    Hilsen en som ikke kommer til å stemme på høyresiden i norsk politikk.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hm. Relativt blottet for nyanser, du, Larson.

    Hilsen en som ikke kommer til å stemme på høyresiden i norsk politikk.
    Du kan umulig ha satt deg inn i hva 1 år karenstid gjør med syke mennesker. Folk er ikke blitt ferdig avklart til arbeid. De er ikke ferdig avklart helsemessig. Som straff skal de miste alt de har i livet.

    Du må først tømme dine sparekonto. Det gjelder også sparekontoene til dine eventuelle barn.
    Deretter må du selge din bil, stereoanlegg og alle verdier.
    Så må du selge ditt hus. Du må flytte, lenger fra familie og venner. Du kan jo drømme om å refinansiere et boliglån. Det får du ikke. Blankt avslag.

    For du tror vel ikke det er gratis å bo I norge, gjør du?

    Hva slags helsemessig kostnad utgjør dette, tror du? Alt du har oppnådd i livet er borte, og tryggheten du eventuelt hadde er blåst vekk.

    Deretter kan du søke om sosialstønad til å dekke livsopphold.

    Etter ett år med økonomisk helvete kan du på ny starte på AAP. I tillegg til dine opprinnelige plager, som nå har gått rimelig ubehandlet, fordi du har jo ikke råd til godt kosthold, gode boforhold, medisiner, behandling når du har 0 kroner i inntekt, så har du pådratt deg en rekke traumer. Veien tilbake til eventuelt jobb er mye lenger.



    Denne kostnaden er altså verdt det, fordi en og annen person kan komme i mål med sin rehabilitering under trusselen av total økonomisk ruin.

    Vi kan ødelegge 1000-vis av liv, fordi vi kan spare noen penger. Det er hva det handler om. Å spare penger.

    Du kan være nestemann som blir slått ned av blind vold på gata. Det kan være deg som står der med ødelagt nakke, diffuse plager som er vanskelig å diagnostisere. Det kan være deg som har 3 år på å finne ut av skaden, lege den og finne nytt arbeid som kan fungere, hvis i det hele tatt mulig. Migrene-anfall i hytt og pine. En prosess som for mange tar 6-9 år. Men du har kun 3 år på deg. Tikk Tokk. Tikk Tokk.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    O.t.
    Det samme kan jo sies om en del ren "sysselsetting" innenfor offentlig sektor ;)
    Vanskelig å kombinere med avbyråkratisering. Dog, avbyråkratiseringen så lang har vært bryåkratiserende.

    Mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg ikke husker helt feil var det vel nettopp selvmotsigende og utydelige budskap som var en av hovedgrunnene til at AP tapte sist. Jeg ser de er i god gang med forberedelsene til å gjenta suksessen. Vi vil overta makten fordi... øøøhh... ... fordi det er vår tur!"

    For dem som husker litt mer enn ti år tilbake i tid, er det påfallende likheter mellom det som skjer nå, og det som skjedde da staten gikk inn som eier i Aker Kværner Holding sommeren 2007.

    Historiene illustrerer noen grunnleggende utfordringer i norsk samfunnsliv, som bør være pensum for norske politikere.

    Den gang var det blant annet dulgte trusler om at Aker Kværner kunne bli solgt til «russiske interesser» som lokket staten inn med 4,8 milliarder friske kroner til en minoritetseierpost i selskapet.

    Nå har trusselen om nedlagte verft blitt brukt inn mot forhandlingene i Stortinget. Særlig Kværner Verdal (eid av Aker) er gjentatte ganger blitt framstilt som nedleggingstruet fra sommeren 2021 - rett før neste stortingsvalg.

    Da som nå har Arbeiderpartiet vært sentrale i håndteringen av forhandlingene og i den direkte kontakten opp mot industrien. Og da som nå har fagforeningstopper lagt press på partiet for å finne en løsning.

    Da som nå har det også kommet kraftige advarsler.

    Nå har en rekke samfunnsøkonomer advart mot at endringene i skatteopplegget til oljebransjen vil kunne utløse investeringer som er lønnsomme for selskapene, men ulønnsomme for staten.

    Den gang var det også økonomer og kommentatorer i avisene som advarte, og - skulle det vise seg - to av Norges mest erfarne toppsjefer. Etter at statens inntreden i Aker Kværner hadde blitt en offentlig skandale der Aker ble anklaget for å ha gitt staten dårligere vilkår enn andre eiere, og for å ha melket konstruksjonen for penger - kom det fram at konsernsjefene Helge Lund og Eivind Reiten på forhånd hadde sagt kraftig ifra.

    Et halvt år før staten gikk inn, hadde de to advart sterkt mot å inngå en avtale med Kjell Inge Røkke. Et av rådene til statsråder i den daværende regjeringen skal ha vært: Inngå aldri en avtale med Kjell Inge Røkke under tidspress. Da er sjansen stor for at staten ender som den tapende part.
    Men Røkke har riktig partibok, og da så. "Rydde opp", ja.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Å la folk surre rundt i 4 år på AAP er nærmest umenneskelig
    NAV kverner sakte. Og det er også ønskelig at eventuell vei til uføretrygd ikke skal være for kort og for enkel, da vet jo (nesten) alle hva som ville skjedd. Delvis i motsetning til hva Larson sier så er det en signifikant del av befolkningen hvis høyeste ønske er å bli uføretrygdet, også langt ned i aldersgruppene. Det er jo en grunn til at det har blitt strammet inn de siste årene. Om det var slik at ingen egentlig ville bli det så ville en innstramming neppe vært nødvendig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    6

    65finger

    Gjest
    Det er litt pussig av larson som er så trygdeglad å ønske lengst mulig vurderingstid
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Å la folk surre rundt i 4 år på AAP er nærmest umenneskelig
    Det der er ikke helt så enkelt som du skal ha det til. Enkelte sykdommer og skader trenger en lengre tid enn det ene året du får sykepenger for å komme seg på beina igjen, men samtidig er det ikke slik at det er uføretrygd som er «målet».

    Om en gjenomgår ei kreftbehandling med operasjon, stråling og cellegift, så er en utslått temmelig lenge etterpå...

    Johan-Kr
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er litt pussig av larson som er så trygdeglad å ønske lengst mulig vurderingstid
    Jeg er alldeles ikke trygdeglad. Jeg ønsker at folk skal få mulighet til å komme tilbake til arbeidslivet. Endringen av 2017 virker totalt mot sin hensikt. Folk kommer ikke raskere tilbake, men derimot flere havner skikkelig på uføre da de har økonomisk kniven på strupen. "Hei, du bør bruke all din energi på å bli frisk, men for å gi deg en ekstra bekymring så truer vi deg med total økonomisk ruin. Have fun!" Nakkeskaden din blir ikke raskere bra. Ventekøene i helsesystemet blir ikke kortere av at du har en frist på 3 år på deg. Ting tar tid.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    NAV kverner sakte. Og det er også ønskelig at eventuell vei til uføretrygd ikke skal være for kort og for enkel, da vet jo (nesten) alle hva som ville skjedd. Delvis i motsetning til hva Larson sier så er det en signifikant del av befolkningen hvis høyeste ønske er å bli uføretrygdet, også langt ned i aldersgruppene. Det er jo en grunn til at det har blitt strammet inn de siste årene. Om det var slik at ingen egentlig ville bli det så ville en innstramming neppe vært nødvendig.
    Ja, jøss. Et liv der du har en inntekt på 2,28 - 2,48 G er skikkelig attraktivt, Weld. Et liv der alle uglerser deg, og du ikke har sosialt nettverk på jobben.

    Nei, folk på ufør ønsker faktisk å arbeide. Utfordringen er at de KAN IKKE. Weld og hans like elsker å mistenkeliggjøre dem. De har vondt i viljen, må vite. Så mange ønsker å havne på ufør. Det er en attraktiv ytelse...

    Innstrammingen handler om å spare penger. Intet annet. (okay da. mistillit også). Mennesker, ikke milliarder. Høyre vet å lyve.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn