Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok riktigere å si at E18 er mindre ulønnsomt enn APs valgflesk i Nord, men det er unektelig mer forsvarlig tross alt. Men skal man først legge fakta til grunn for å slakte banen i nord, så skal man også være ærlig på E18 og andre dyre prosjekter er i gråsonen på hva som er forsvarlig. Likevel, med tanke på tilflyttingen til Østlandet og en allerede kritisk masse, så gir det mer mening.

    I Norg Norge er det kritisk at vi har infrastruktur for ALLE som bor der. De er veldig spredt, og vi trenger å sikre veinettet, både for gods og folk. Også småfly tilbudet bør styrkes vesentlig.

    Jeg ville ha gått på valg på å 1) Styrke veinettet for HELE Nord-Norge, både mht sikkerhet, framkommelighet og bedre vareflyt. 2) Sikre at kortbanenettet/fly fungerer 3) Subsidier på Dieselbil med 4WD - det eneste forsvarlige å bruke i store deler av Nord Norge, tilsvarende hva vi får på EL i Sør. 4) Legge mer til rette for å fjerne formueskatten til kommuner for å tiltrekke seg folk, og enda mer satsning på turisme og reisenæringen.
    I grove trekk enig (ikke i alt), men du glemte å nevne at det bør gjøres noe med monopoliseringen av fiskeflåten og trålerkvoter. Uten arbeidsplasser der man har særfortrinn er det liten vits.

    Der jeg kanskje er mest uenig med deg, er mhp tilflyttingen til Østlandet, der tilflytting blir et påskudd for investeringer, som igjen driver mer innflytting osv, inn til ingen har råd til å bo der lenger. Politikk er å ville, ikke å drive viljeløst med markedet. Men en forlenget Nordlandsbane vil aldri bli annet enn et lite benyttet pengesluk. Hvem vil ta toget fra Tromsø til Oslo? Eller til Bodø for den saks skyld, i slike mengder at det vil forsvare investeringene i kroner og klimautslipp?

    Når vi ikke en gang klarer å bygge jernbane på flat mark i Østfolk der det faktisk både finnes brukere, og der det er nødvendig for at HELE Norges befolkning skal få enklere og raskere skinnebasert adgang til kontinentet, er det lite håp for dette prosjektet. Det lukter "nå er det Nord Norges tur til å få et meningsløst prestisjeprosjekt" av hele prosjektet. Nord-Norge fortjener et løft, men det må da kunne gå an å få mere ut av 150 milliarder?

    Det er tross alt 1 mill kr pr innbygger i regionen, og sannsynligvis langt flere millioner pr hver person som kanskje kommer til å benytte banen en gang eller to i året. Bare i investeringer. Driften vil selvsagt gå med enda mer massive underskudd enn i Sør, der kundeunderlaget er langt større, og de vør- og naturmessige forhold er langt bedre. Fisken går det an å ta sørover på båt, eller på sterkt forbedrete veier som langt flere vil ha glede av.

    Dette er oljesmurt galskap, fyrt opp av et politisk system som gjør det umulig å få et styringsflertall så lenge Høyre og Ap ikke ser det opportunt å samarbeide tettere.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I Norg Norge må vi tenke bærekraft for en videre bosetting og verdiskapning. CO2-avtrykk gir liten mening å regne på der oppe. Det er tiltak vi må legge til rette for i mer folkerike fylker og kommuner.

    Jeg er for å satse på Nord Norge, det er et fantastisk sted med noe av det beste av fiske og natur verden har å by på - og er noe vi skal være stolet av. Men, vi må tenke bærekraft. De vil være avhengig av fly i flere tiår framover, og ikke minst et godt veinett. Klimapolitikk kan vi innføre på Østlandet og mellom "storbyene" i sør.

    Med tanke på spesialisering av helsetjenester og behov for økt mobilitet til og fra disse, så er en styrking av veinettet og legge til rette for at de kan kjøpe seg riktige kjøretøy viktig. Jeg er også usikker på privatisering av småfly/helsetransport der oppe. Så lenge dette ikke er lønnsomt / gir kortsiktig profitt - så bør hele området rigges som en langsiktig satsning på både økt turisme og verdiskapning - en risiko kun staten kan ta på seg. Vi kommer langt med 200 milliarder - bare at det treffer langt flere behov enn en symbolsk jernbane.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Å bryte opp og flytt har en kostnad han ikke er villig til å ta for noen små kroner.
    Det er jo nettop hva det ikke er, i alle fall om man ser på privat sektor. Verdien av å oppholde seg i et attraktivt arbeidsmarked er potensielt svært stor for den enkelte over livsløpet. Det er jo en av flere grunner til at folk flokker til Oslo i utgangspunktet til tross for at det etter hvert koster en middels formue å bosette seg her. Og om planen er å stikke så er det uansett sentralt ikke å pådra seg for store flyttekostnader, eller etablere seg for mye, om du vil.

    En effekt har det jo sikkert, men jeg har ingen tro på at man skal oppheve tyngdekraften ved å tilby noen gulrøtter for å lokke til seg folk. Spesielt ikke om det er høykompetent arbeidskraft man vil ha og spesielt ikke dersom det også skal være privat sektor.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg ser ikke at Dæhlie har satt opp en eneste arbeidsplass i Bø kommune i Lofoten. Jeg ser en Dæhlie som ønsker å bidra minst mulig til samfunnet, som den griske jævelen han er.

    Vi må gjerne fjerne hele formueskatten, men da skal vi ha eiendomskatt som erstatning. Siden erstatningen ikke er på plass må formueskatten bestå. Arveskatten må gjeninnføres snarest. Hvor er rettferdigheten i at du gjennom null arbeid skal overta flere 100 millioner skattefritt?


    Kutt i formueskatt handler ikke om å gjøre det lettere for næringsliv. Forskning støtter ikke det. Kutt i formueskatt er å gjøre de rike enda rikere. Vi må gjerne fjerne formueskatt, men da skal det være en fullgod eiendomskatt som erstatning. Vi må også gjeninnføre arveskatt. 70 % av Norges formue er plassert på topp 20 %. Norge er ikke tjent med videre økte forskjeller.

    Det er ikke slik at det er rikingene som smører økonomien. Det er forbrukerne. Det er hvermannsen som holder økonomien gående. Det er hvermannsen med sin etterspørsel som holder det gående. Rikingene får sitt gjennom den beviselige effekten trickle up. De trenger ikke ekstra smørning.
    Jeg tror økt innteksskatt for bedrifter er en bedre løsning enn økt eiendomsskatt. Dæhli må få lov til å etablere seg før vi dømmer ham nord og ned. Jeg synes dette er en god "prøv og feil" strategi for å se om det gir effekt i Bø. Formueskatten går på personlig risiko, og tømmer selskaper for kapital i nedgangstider. Jeg er usikker på om eiendomsskatten treffer særlig godt som en erstatter. Det er ikke spesielt treffsikkert eller rettferdig. Forskningen du viser til er ikke konkluderende, og har sett på formueskatt sett opp mot antall ansettelser, og har utelatt et moderne konkurransebilde med automatisering og utenlanske aktører (en akademisk øvelse med for mange begresninger)

    I et marked der vi i større grad må konkurrere med utenlanske aktører, sier det seg selv at formueskatten er et handicap/særavgift for norske eiere. I en tiltenkt lukket marked så har det mindre å si, men hele poenget er å finne erstattere til oljen - i et globalt marked.

    Arveskatt gir også liten mening. At noen f.eks på distriktet skal skattes ved generasjonsskifte i bedrifter som eks. Det stemmer ikke overens med satsningen på økt aktivitet, verdiskapning utenfor stat- og kommune. Noen som har arbeidet et langt liv må kunne gi noe videre uten å skattes igjen. Selv Ap er vel inneforstått med dette. I praksis vil mange bare selge unna og få seg jobber i storbyene, som i stor grad er oljeavhengig. Ikke spesielt smart etter mitt syn.

    Men, staten må få inntekter på noe, så dette er en balanse. Jeg tror derimot det blir feil å kategoriere for mange bedriftseiere som rikinger, selv om det er en del av dem.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jernbane er infrastruktur for de neste 200 år. Veger er ikke.
    Ting som går på skinner var infrastruktur for de forrige 200 år. Med nullutslippskjøretøy og større grad av selvkjøring er ting som går på hjul fremtiden for Nord-Norges vedkommende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I Nord Norge med en spredt befolkning er veier tingen. Det transporterer folk, fe og gods fra A til B. Jernbanen kan aldri dekke dette behovet. Tog gir mening å bygge ut mellom større byer. Kost/nytte regnskapet tvinger igjennom en beslutning her vil jeg tro.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja sist SV ga en marsjordre til regjeringen om å bygge en jernbane det var enighet om, var det Ringeriksbanen. Sier ikke mer. Det skal tross alt finnes penger. Og det er en strekning på 5-6 mil (?). Brukes det penger til denne jernbanen, antar jeg det vil medføre så store kutt i andre infrastrukturbevilgninger til regionen at folk vil betakke seg. Med mindre de rødgrønne har blitt det nye FrP "vi har penger nok. Bare å bruke oljefondet, evt kutte i pengene vi kaster bort på uhjelpen".

    Skal like å se det gjennomført i virkelighetens verden. Bare vent til MDG kommer på banen og forlanger sykkelfelt på hele strekningen for å støtte planen......
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Fisk blir jo ofte lastet på et vogntog et par timer etter den er ut av vannet og solgt mens fisken er på bilen på vei sørover. Kan aldri se for meg at en jernbane skal løse den logistikken. Når man etterhvert kan tanke hydrogen på disse bilene forsvinner klimaaspektet
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Et lite sidespor som er inspirert av snakken om skatt. Nå er ikke jeg sånn veldig tilhenger av ytre venstre, men har gått og tenkt på at det vil være gunstig for både privat/offentlig økonomi, samt innovasjon og samfunnsutvikling hvis arveavgiften var 100% , og pengene gikk til bostedskommunen. Det er selvsagt surt og ergelig, men folk ville ikke alkumulert, men satt pengene i sirkulasjon.
    Hva tenker dere om det?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    men folk ville ikke alkumulert, men satt pengene i sirkulasjon.
    Hva tenker dere om det?
    Først og fremst lurer jeg på hva du mener med "i sirkulasjon". Når er pengene i sirkulasjon og når slutter de å være det?

    Det er litt som "arbeidende kapital" - et begrep folk kan nikke anerkjennedne til men som ingen vet hva betyr fordi det faktisk ikke har noe innhold. Det er ikke et begrep innen økonomien for eksempel men et rent retorisk påfunn fra en eller annen borgerlig politiker eller tenketank.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Først og fremst lurer jeg på hva du mener med "i sirkulasjon". Når er pengene i sirkulasjon og når slutter de å være det?

    Det er litt som "arbeidende kapital" - et begrep folk kan nikke anerkjennedne til men som ingen vet hva betyr fordi det faktisk ikke har noe innhold. Det er ikke et begrep innen økonomien for eksempel men et rent retorisk påfunn fra en eller annen borgerlig politiker eller tenketank.
    Det er jo selvsagt et spørsmål. De fleste som akkumulerer, gjør det i aksjer/fond, og da er pengene sånn sett i sirkulasjon. Jeg synes bare det virker som en god idé. Barna får ingenting, de må selv kjempe for å skape et liv. Alle blir sidestilt, og forskjellene mellom rik og fattig ville krympet til nesten ingenting.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Det er jo selvsagt et spørsmål. De fleste som akkumulerer, gjør det i aksjer/fond, og da er pengene sånn sett i sirkulasjon. Jeg synes bare det virker som en god idé. Barna får ingenting, de må selv kjempe for å skape et liv. Alle blir sidestilt, og forskjellene mellom rik og fattig ville krympet til nesten ingenting.
    Ideen er velkjent, Pikety snakker mellom annet en del om det nettopp for å forhindre akkumulering over generasjoner. Men det fjerner ikke forskjellene, men nullstiller det på tvers av generasjoner slik at de i mindre grad skal gå i arv. En stor del aller rikeste i verden i dag har for øvrig ikke arvet formuen sin. De startet med "ingen ting" - det gjelder først og fremst de alle fleste innen internett-greier.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oi-oi-oi.... Artig at søringene fyrer seg opp over en Nordnorgebane til 120 mrd... som for den kostnaden er påtenkt å gå atsklillig lengre enn Narvik -Tromsø...
    Selvsagt er det et symbolprosjekt, som jeg selv heller ikke tror blir noe av før jeg ser det, jeg ønsker det likevel velkommen, - som de fleste nordlendinger....
    Selvsagt blir det et "samfunnsøkonomisk underskudd"... den eneste jerbanestrekningen i Norge som noensinne har gått med overskudd, og fortsatt gjør det, er Ofotbanen. Her har våre kjøre politikere torpedert alle planer om dobbelspor i flere tiår, - til tross for at dette faktisk blir et overskuddsprosjekt på sikt.
    Kostnadene for en NNB er egentlig uvesentlig, - like uvesentlig som 350-400 mrd for fergefri E39, et rent valgfleskprosjekt for H og FRP, - eller 65 mrd for 18km E18, slik at Teslagjengen kan cruise bompengefritt innt til Aker Brygge.. Det er jo som kjent der alle verdier i Norge skapes. I nord er det jo bare trygdede og pensjonister...

    Så hører det med til historien at Jerbanedirektoratet har laget et prosjekt med ræva først, øyensynlig nettopp for å maksimere kostnadene. Feks skal man legge et spor fra høyfjellet og ned til Bjerkvik, - 3 mil nordom Narvik, for så å dra sporet opp på høyfjellet igjen. Skulle man nå finne på å legge en sidearm vestover mot Harstad, så må man også opp og over fjella igjen...... genial planlegging av ypperste klasse...

    Etterslepet på veivedlikehold bare på fylkesveier er 90-100 mrd, - 10-12 mrd bare i Troms og FInnmark... selvsagt må dette også på plass... hvor mange hundre mil vi her snakker om vet jeg faktisk ikke, men det er atskillige tusen kilometer.... i motsetning til 65 km E18.... til ca 60% av denne kostnaden....
    Både NNB og fylkesveiene er tilsammen betydelig mindre enn E39... det er jo fylkesveier i alle fylker, men absolutt mest ute i grisgrendte strøk, - der hvor ingenting produseres.....

    Nordlendinger blir oftest beskyldt for å sutre over at vi får for lite... Jeg tror faktisk sutringa er helt berettiget, - mon tro det ikke faktisk er slik at søringene i fullt alvor er såpass navlebeskuende at de i fullt alvor mener at distriktene skal stå med lua i hånda, som i forgagne tider...... et tankekors...

    Førøvrig ligger Bø kommune i Vesterålen - ikke i Lofoten..... en svært alvorlig feiltolking for alle Vesterålinger....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Nordlendinger blir oftest beskyldt for å sutre over at vi får for lite... Jeg tror faktisk sutringa er helt berettiget, -
    Men kanskje man skulle be om noe man får bruk for?
    Å sløse med penger er jeg i mot uansett hvor det er i Norge. Har inntrykk av at denne nord-norge bane debatten hele tiden har dreid seg om å få noe vi ikke har, mer enn å få noe som en trenger.....
    Forøvrig er jeg ikke søring.... :LOL:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg regner med at du leser det jeg skriver... Jeg tror ikke på dette før jeg faktisk ser at det er en realitet, - på den annen side, så applauderer jeg det om det kommer. Det er tilnærmet umulig å spå om framtida. Når noen feks påstår at dette er fantasi, for det er mye med effektivt med fly, - så burde det ringe noen bjeller når fly samtidig framheves som et av de største av dagens miljøproblemer.... for ikke å snakke om Ernas autonome vogntog, - en fullstendig tanketom fantasi når en tar inn over seg de veitekniske problemene som distriktsnorge sliter med generelt, og selv om man fikk fylkesveiene opp til akspetabel standard.....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg regner med at du leser det jeg skriver... Jeg tror ikke på dette før jeg faktisk ser at det er en realitet, - på den annen side, så applauderer jeg det om det kommer. Det er tilnærmet umulig å spå om framtida. Når noen feks påstår at dette er fantasi, for det er mye med effektivt med fly, - så burde det ringe noen bjeller når fly samtidig framheves som et av de største av dagens miljøproblemer.... for ikke å snakke om Ernas autonome vogntog, - en fullstendig tanketom fantasi når en tar inn over seg de veitekniske problemene som distriktsnorge sliter med generelt, og selv om man fikk fylkesveiene opp til akspetabel standard.....
    Flybransjen utgjør ca 2% av alle CO2-utslipp og ligger markant under andre andre kategorier. For et begrenset transportsbehov så virker CO2-argumentet lite troverdig mht nord Norge. Vi bør se på kost-nytte - ikke bare mht dette prosjektet, men også andre prosjekter innen samferdsel. Å bygge ut en ny bane har også et karbonregnskap.Man kan jo da regne på hvor lang tid det tar å dekke disse utslippene med noen få hundre passasjerer hver dag. Innen den tid har vi nok autonome kjøretøy som takler svært dårlige kjøreforhold. Det er egentlig nok med transport som går på el, og beholde jobbene til sjåførene. Autonomi har forresten flere grader, fra automatisk fartskontroll og helt til slutt at de er selvkjørende uten sjåfør. Siste fase vil ta tid, men er ikke et argument for å se bort fra dette som et godt alternativ til tog.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er notorisk råkjører; kjører alltid 10-15 over fartsgrensen i 90- soner. Siden prinsippet om straffefrihet omfavnes varmt her, regner jeg med alle innser at slike som meg ikke kan hjelpes med straff eller bøter. Det vi trenger er påtaleunnlatelse, forståelse og gruppeterapi.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg er notorisk råkjører; kjører alltid 10-15 over fartsgrensen i 90- soner. Siden prinsippet om straffefrihet omfavnes varmt her, regner jeg med alle innser at slike som meg ikke kan hjelpes med straff eller bøter. Det vi trenger er påtaleunnlatelse, forståelse og gruppeterapi.
    Homofili er og har vært straffbart i store deler av verden over lang tid. Selv om noe har vært straffbart tidligere, må det ikke være straffbart i all evighet.Det er sannsynligvis uklokt å gjøre det samme med drap eller voldtekt.,Eller, det er forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet. 😁
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje jeg er søring, selv om det kommer litt an på hvor man bedømmer det fra, men min mor hadde nå stemmerett i sametingsvalg og jeg kan kjenne igjen massivt pengesløseri når jeg ser det. Landskapet mellom Bodø og Narvik er ikke som å legge et jernbanespor rett over prærien, akkurat. Argumentasjonen for å gjøre noe slikt låter mest som en kombinasjon av ønsketenkning og «nå må det snart være vår tur», ikke saklig argumentasjon for hvorfor dette er en god idé. Det er det ikke. Bare CO2-utslippene fra alle broer og andre betongkonstruksjoner vil kverke miljøregnskapet for et slikt prosjekt.

    1618983818888.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg er notorisk råkjører; kjører alltid 10-15 over fartsgrensen i 90- soner. Siden prinsippet om straffefrihet omfavnes varmt her, regner jeg med alle innser at slike som meg ikke kan hjelpes med straff eller bøter. Det vi trenger er påtaleunnlatelse, forståelse og gruppeterapi.
    Det er allerede straffefrihet for å kjøre inntil 40% over fartsgrensa.
    Det utstedes et forenklet forelegg, og du registreres ikke som tidligere straffet. Det er som det skal være for noe de fleste av og til gjør. Straff kommer til anvendelse i det øyeblikk du kjører sånn at du utsetter deg selv og andre for åpenbar fare.

    Antar at sammenligningen dreier seg om narko, og jeg kan forestille meg at akkurat det å bli fratatt "medisinen" sin, svir betydelig mer enn en symbolsk bot, gitt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser poenget, Asbjørn, men dette er også godt kjent.... På den annen side, - hvorfor hører vi ikke om sløseri ifb med E39, til 3-4 ggr prisen bare som et utgangspunkt, og hvor man på flere strekninger ikke engang vet hvordan man skal løse utfordringene? Bergensbanen og Dovrebanen går med dundrende underskudd, men da disse skulle bygges het det "Landet skal bygges.." og hadde det ikke vært for krigen og 'tyskerten' hadde det heller ikke vært bane nord om Trondheim.....
    Hvorfor hører vi ikke ordet "sløseri" om Storingsgarasjer, E18, - og for ikke å snakke om noen flystasjoner...???

    La oss også snkke om veier.... rett nok finnes det en og annen dårlig veistubbe på østlandet også, men bare bildet i denne saken burde si nok...

    Det er faktisk ikke rart at distrikts-Norge i samstemt kor sier at "Nå får det til helv--- være vår tur......"
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^^^ Kremt... Dersom du IKKE har hørt om sløseri i forbindelse med hvert eneste eksempel du trekker frem over her, da har du justert høreapparatet helt, helt feil.... :)



    Det er tusenvis av treff på google om flystasjoner og E18, samt en masse annet. Så lenge folk er uenige i pengebruken, er ordet "sløseri" lett tilgjengelig, ser det ut til.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir ikke penger til veier i nord om banen skal bygges dessverre. Uansett hva man måtte tro. Det heter prioritering. Jeg er for å bruke penger i mord, men da helst på de tingene som betyr noe. For 100 år siden Aurora, var jernbane et enten/eller. Nå er den i beste fall et både/og. Og så vår det befolkningsgrunnlaget da. Hvor mye kommer du og de du kjenner til bruke denne banen?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Er det ikke Sp som sitter med makta i Troms og Finnmark? Da er nok forklaringen på at fylkesveiene til Tromsø er i så dårlig forfatning at man ikke ønsker at folket i distiktene skal komme seg til byen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har du fulgt utvikingen av overføringer til distriktskommuner og fylker? Særlig etter at våre folkevalgte begikk det kunststykke å overføre 90% av riksveinettet til fylkene, samtidig som man reduserte eller fjernet overføringene øremerket veivedlikehold?
    I nylig offentligjorte NTP kunngjorde regjeringen en historisk satsing på veivedlikehold, med gigantiske 16 mrd... fordelt på 12 år....Det blir ca 1,5 mrd pr. år - for å dekke etterslepet på ca 100 mrd...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser poenget, Asbjørn, men dette er også godt kjent.... På den annen side, - hvorfor hører vi ikke om sløseri ifb med E39, til 3-4 ggr prisen bare som et utgangspunkt, og hvor man på flere strekninger ikke engang vet hvordan man skal løse utfordringene? Bergensbanen og Dovrebanen går med dundrende underskudd, men da disse skulle bygges het det "Landet skal bygges.." og hadde det ikke vært for krigen og 'tyskerten' hadde det heller ikke vært bane nord om Trondheim.....
    Hvorfor hører vi ikke ordet "sløseri" om Storingsgarasjer, E18, - og for ikke å snakke om noen flystasjoner...???

    La oss også snkke om veier.... rett nok finnes det en og annen dårlig veistubbe på østlandet også, men bare bildet i denne saken burde si nok...

    Det er faktisk ikke rart at distrikts-Norge i samstemt kor sier at "Nå får det til helv--- være vår tur......"
    Nå mener jeg å ha hørt ordet "sløseri" brukt mer enn en gang om stortingsgarasjen også, og avisene her sør er nokså fulle om østfoldbanens planlagte dobbeltspor gjennom Moss, budsjettsprekk på grunn av kvikkleireforekomster langs sporet, og manglende koordinering med veiutbygging. En jernbanestrekning videre rett frem fra Fredrikstad til Strömstad og påkobling til Bohusbanan der ville også vært genialt for reisetiden Oslo-Göteborg-Malmö-Köbenhavn og for å få folk ut av fly på de korte strekningene, men dengang man skulle "bygge landet" måtte linjen legges mer enn ett kanonskudds avstand inn i landet, så det er fortsatt somletog via Halden og Trollhättan som gjelder. Har vært diskutert i hundre år, det også. Og flyttingen av flyplassen i Bodø med noen hundre meter gir vel et inntrykk av at samferdselspengene sitter litt for løst om dagen, også nord for Namsos.

    Men svaret kan da ikke være at mislykkede prosjekter som går over budsjett et sted fører til en automatisk rettighet til å grave dype hull i alle andre kommuner og hive milliarder av skattekroner nedi de hullene før man lukker dem igjen? "Nå er det vår tur til å sløse bort penger" er et h..es dårlig argument.

    Jeg vet forresten litt om veitilstanden i Nord-Norge og på Vestlandet (det er aldri mindre enn en opplevelse å kjøre der, på enten den ene eller den andre måten), men jeg ser ikke at å kanalisere noen hundre milliarder inn i et dødfødt jernbaneprosjekt skulle gjøre noe som helst positivt for veistandarden.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med en lett vridd sammenligning,- det kan ikke være en mulighet for at det faktisk er slik det ser ut, når man sitter med stengte veier i Berlevåg eller ytre Senja, eller ender med bilen på verksted og feite regninger etter en "bytur" langs fullstendig ødelagte fylkesveier....?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Har virkelig ingen motvilje mot å bruke penger i distriktene, det være seg på enten jern- eller asfaltveier. Har vi først bestemt oss for å ha spredt bosetning, er det stortingets forbannede plikt å sørge for at det er både mulig og attraktivt. I dagens samfunn er transport stadig viktigere, ergo må infrastruktur finnes i tilstrekkelig grad. Det må nødvendigvis bety et høyere kronebeløp pr. innbygger i distriktene, enn i tettbygde områder. Så lenge det er et politisk vedtak om å opprettholde bosetning, har det visse effekter, liten grunn til å krangle om det.
    Selvsagt kan det debatteres om pengene skal benyttes på jern eller asfalt; alternativt putte 200 milliarder inn i utviklingen av el-fly, men uansett bør ikke dette vedtaket benyttes som et utgangspunkt for å sette folk opp mot hverandre.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    200 milliarder er vel akkurat det hesteklinikken spenderte på oversjøisk læring det...men det var vel godt anvendte penger. Etterutdanning er jo in for tiden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "Men svaret kan da ikke være at mislykkede prosjekter som går over budsjett et sted fører til en automatisk rettighet til å grave dype hull i alle andre kommuner og hive milliarder av skattekroner nedi de hullene før man lukker dem igjen? "Nå er det vår tur til å sløse bort penger" er et h..es dårlig argument"

    Her er essensen. Det har blitt gjort j....g mye rart, men "when will they ever learn" siden vi er på et musikkforum.

    Jeg spanderer gjerne 100 milliarder (det blir vel fort 200) på NordNorge jeg, men kan dere virkelig ikke komme opp med noen bruk av disse pengene som vil bety mer for regionen enn dette? En gang i tida var jernbanen avgjørende for næringsutvikling, men i dag; not so much. Viktig for klimaet, men jeg kan liksom ikke se at denne banen vil fjerne mer CO2 enn byggingen innebærer de nærmeste 100 år.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg skal være så pass ærlig, å innrømme at jeg egentlig er en smule ambivalent til denne saken, men det dreier seg uten tvil om mye mer enn den fordømmade jernbanen... her ført i pennen av en som nok påstår seg å vite mer om de store linjer enn det jeg gjør... <host>... :cool:

     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det Fremad avisen i Narvik heter? Uansett, redaktøren der hadde ikke mye tro på at jernbanen ville bety mye for utviklingen i Nord. Men modernisering av Ofotbanen er nok kanskje uansett et fornuftig sted å starte (jeg har forresten bodd et drøyt år i Narvik).
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg er søring, selv om det kommer litt an på hvor man bedømmer det fra, men min mor hadde nå stemmerett i sametingsvalg og jeg kan kjenne igjen massivt pengesløseri når jeg ser det. Landskapet mellom Bodø og Narvik er ikke som å legge et jernbanespor rett over prærien, akkurat. Argumentasjonen for å gjøre noe slikt låter mest som en kombinasjon av ønsketenkning og «nå må det snart være vår tur», ikke saklig argumentasjon for hvorfor dette er en god idé. Det er det ikke. Bare CO2-utslippene fra alle broer og andre betongkonstruksjoner vil kverke miljøregnskapet for et slikt prosjekt.

    For å ikke snakke om inngrep i uberørt natur. Jernbanen skal ikke følge veitraseene....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ser poenget, Asbjørn, men dette er også godt kjent.... På den annen side, - hvorfor hører vi ikke om sløseri ifb med E39, til 3-4 ggr prisen bare som et utgangspunkt, og hvor man på flere strekninger ikke engang vet hvordan man skal løse utfordringene? Bergensbanen og Dovrebanen går med dundrende underskudd, men da disse skulle bygges het det "Landet skal bygges.." og hadde det ikke vært for krigen og 'tyskerten' hadde det heller ikke vært bane nord om Trondheim.....
    Hvorfor hører vi ikke ordet "sløseri" om Storingsgarasjer, E18, - og for ikke å snakke om noen flystasjoner...???

    La oss også snkke om veier.... rett nok finnes det en og annen dårlig veistubbe på østlandet også, men bare bildet i denne saken burde si nok...

    Det er faktisk ikke rart at distrikts-Norge i samstemt kor sier at "Nå får det til helv--- være vår tur......"

    At man sløser andre steder er vel ikke en argument for at man bør sløse ytterligere? Jeg tror det hadde vært realistisk med tildels mye penger til veier i nord dersom man hadde brukt mangel på jernbane som et argument for bedre veivedlikehold og oppgradering.....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er forskjell på energiproduksjon og energisløsing, selv om det kan sies mye ymse om vindkraft.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har veisituasjonen i nord blitt neglisjert i flere tiår, med utallige påminnelser og dertilhørende forbannelser, - uten at det har skjedd en pøkk....
    Her oppe er der nok lettere å tro på julenissen enn politikerne...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn