Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Men Reitan har vel en markedsandel tilnærmet lik Coop sin, så det er kanskje ikke rart at han blir smålubben, til tross for lavere pris?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.917
    Forsåvidt enig idet, men jeg anser det likevel som et paradoks at landets 3-4 matvarebaroner med "lavpris" er blant de aller rikeste...
    Hvorfor det? De kontrollerer nesten alt av en omstening på ca 200 milliarder kroner i året og har gjort det i årevis. Trenger ikke store driftsmarginer i prosent før det skal bli et ganske stort fjell av penger utav det.

Jeg skjønner ikke at folk ikke skjønner dette...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det bygges 4 felts motorvei fra Trondheim til Støren, bortsett fra 4 km midt i. Årsaken er at man ikke har avstemt hva "Nye veier" har ansvar for, og hva Statens Veivesen har ansvar for.

"Fra 1.januar 2016 overtok imidlertid det nye statlige veiselskapet Nye Veier ansvaret for flere veiprosjekter i Trøndelag, blant annet strekningen mellom Melhus og Støren. De fire kilometerne nord for Skjerdingstad ble da ikke med på lasset. - Da det nye systemet med Nye Veier kom, der de har tilgang på mange milliarder i en pott, så burde vi ha tatt en ekstra omgang og sett hvordan kan vi få utbedret denne strekningen i det samme opplegget, sier Klemetsaune.
    - Så dette burde ha blitt sett i sammenheng med utbygginga fra Skjerdingsstad. Har det skjedd en feil her da?
    - Du kan si at vi glippet litt i definisjonen av hva Nye veier burde ha ansvar for og hva som fremdeles skulle ligge under Statens Vegvesens ansvar."

Jada! Avbyråkratisering, effektivisering og helhetstenking er ikke helt enkelt! http://www.adressa.no/nyheter/sortr...-er-veistubben-Vegvesenet-glemte-13445634.ece

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.960
    Torget vurderinger
    4
    Forsåvidt enig idet, men jeg anser det likevel som et paradoks at landets 3-4 matvarebaroner med "lavpris" er blant de aller rikeste...
    Hvorfor det? De kontrollerer nesten alt av en omstening på ca 200 milliarder kroner i året og har gjort det i årevis. Trenger ikke store driftsmarginer i prosent før det skal bli et ganske stort fjell av penger utav det.

Og de kontrollerer ikke bare butikkomsetningen, men like viktig er det at de i økende grad kontrollerer Supply Chain fra ende til ende. Egne merkevarer tar større og større andel. Typisk er også at de som vinner i markedet også er de beste på eiendom. Så baronen fra Trøndelag tjener penger på produksjon, på transport, på lager, diverse joint marketing avtaler med leverandørene, en fast % av kjøpmennenes omsetning, og jaggu tjener han ikke bra på å leie ut butikklokalene til kjøpmennene også. Og best av alt er at bransjen er lite sårbare for konjunktursvingninger så de tjener bra penger i gode og dårlige tider.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.917
    Ja, det er en fin bransje å kontrollere. Mat må folk ha uansett.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Dette er de klassiske maktområden, mat, energi, og tildels eiendom.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    - og et'n mye så drit'n mye! Altså blir det neste store investeringsobkektet toalettpapir. Så får vi se om storkapitalistene har visjoner og kjøper opp alle avfleskingsanstaltene - de s.k. treningssentrene! Så er sirkelen sluttet

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.704
    Torget vurderinger
    0

Og de kontrollerer ikke bare butikkomsetningen, men like viktig er det at de i økende grad kontrollerer Supply Chain fra ende til ende. Egne merkevarer tar større og større andel. Typisk er også at de som vinner i markedet også er de beste på eiendom. Så baronen fra Trøndelag tjener penger på produksjon, på transport, på lager, diverse joint marketing avtaler med leverandørene, en fast % av kjøpmennenes omsetning, og jaggu tjener han ikke bra på å leie ut butikklokalene til kjøpmennene også. Og best av alt er at bransjen er lite sårbare for konjunktursvingninger så de tjener bra penger i gode og dårlige tider.
    De lobber ganske hardt for å ta bort konsesjonsplikt og boplikt på landbrukseiendom slik at de også kan overta kontrollen på førstelinjeproduksjonen også!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.413
    Sted
    Sølvbyen
    Politi-direktoratet søker om byggetillatelse da det ikke lenger er plass til alle byråkratene. På Sentrum og Grønland er kontorkapasiteten sprengt for lenge siden.

Vis vedlegget 400720
    Fullstendig OT og fryktelig barnslig av meg sikkert, men når jeg så det intervjuet slo det meg hvor mye Anundsen faktisk ligner på et digert kukkhue.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Er vel en annen politiker som ligner enda mer....:D

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    - og et'n mye så drit'n mye! Altså blir det neste store investeringsobkektet toalettpapir. Så får vi se om storkapitalistene har visjoner og kjøper opp alle avfleskingsanstaltene - de s.k. treningssentrene! Så er sirkelen sluttet
    Den norske befolkning er iflg. statistisk sentralbyrå mer overvektig enn aldri før. Dette er jo en smal sak å fikse. Det er bare å ete mindre og drite mer ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Smal sak. I og med at vi er mer og mer urbane og flytter til byene så er det bare å innføre klyster på innfartsveiene der hvor bompengeregistreringene er. Travle som folk (tror) de er så ville inntaket gått ned for å få leveringen unna raskt! De statseide biomassene kunne så\ blitt distribuert til økobøndene som jo liker å drite i eget reir innimellom..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Den norske befolkning er iflg. statistisk sentralbyrå mer overvektig enn aldri før. Dette er jo en smal sak å fikse. Det er bare å ete mindre og drite mer ;)
    Ja vi har blitt noen feite svin - og svina har magret av - vesentlig! Forstå det den som kan. En slags misforstått dyrevern?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.400
    Torget vurderinger
    1
    Flott tiltak. Kan ikke forstå at det skal være et problem at folk må betale en tross alt ørliten egenandel. Man får faktisk frikort etter 2670kr. Dette er en svært lav sum og etter min mening burde denne også vært høyere.

Under alle praktiske formål, vil en slik liten sum kun være spørsmål om prioritering og jeg synes det er opplagt at man bør prioritere helsen før alt annet. (Jada, man finner helt sikkert enkelteksempel på at en slik sum har vært utslagsgivende, men man bør* ikke legge opp politikk på bakgrunn av sære enkeltilfeller)

*Desverre ser man jo eksempler på dette hele tiden...

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    De blå/blå har blitt flinke til å sparke folk som allerede ligger nede.
    Sånn har Høyre alltid vært. FrP skulle liksom være for de vanskeligstilte, men vi ser jo gang på gang hva FrP prioriterer. Vannscootere, boksing, lakrispiper og segway og Høyres skattelette til de rikeste.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Flott tiltak. Kan ikke forstå at det skal være et problem at folk må betale en tross alt ørliten egenandel. Man får faktisk frikort etter 2670kr. Dette er en svært lav sum og etter min mening burde denne også vært høyere.

Under alle praktiske formål, vil en slik liten sum kun være spørsmål om prioritering og jeg synes det er opplagt at man bør prioritere helsen før alt annet. (Jada, man finner helt sikkert enkelteksempel på at en slik sum har vært utslagsgivende, men man bør* ikke legge opp politikk på bakgrunn av sære enkeltilfeller)

De skal spare inn 355 millioner, noen må betale disse pengene.

Hva tror du de skal bruke pengene til?

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.135

Ikke at det betyr all verden, men grensen for frikort under egenandelstak 2 (som bla. omfatter fysioterapi) er 2670 kr. Dette kommer da i tillegg til egenandelstak 1 som er på 2185 kr. (som omfatter andre helsetjenester som f.eks. egenandel ved legebesøk, egenandel på medisiner på blå resept og egenandel på transport til/fra lege/sykehus. Total egenandel for de to ordningene tilsammen er altså kr. 4855.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.400
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man går til kilden for Dagbladets artikkel i Dagens medisin: Sparer 355 millioner p� � fjerne diagnoselisten ved fysioterapi - Politikk og �konomi - Dagens Medisin ser man en noe mer nyansert versjon av historien (hvorfor Dagbladet velger å fronte som de gjør kan man jo bare lure på..).

Forslaget innebærer at Diagnoselisten blir fjernet. Diagnoselisten er en liste med sykdommer/plager som automatisk fritar for egenandel for disse lidelsene. Dvs at dette kun vil ha betydning for dem som har en av disse diagnosene - disse pasientene vil med dette forslaget måtte begynne å betale egenandel som alle andre. Allikevel får man frikort når man har betalt opp til grensen som i samme forslag foreslås å kuttes fra 2670 til 2000. I tillegg ønsker de obligatorisk elektronisk rapportering av egenandel (fra behandlingssted) og dermed automatisk godkjent frikort når man passerer grensen. Nå er systemet at pasientene selv må ta vare på kvitteringer og sende inn søknad om egenandel når grensen er nådd - en ordning som er så tungvinn at 17 000 personer ikke søkte om frikort selv om de hadde rett på dette. Årsaken til at man ønsker en slik omlegging er at man mener at det vil kunne bli enklere å behandle dem som trenger det.

Omleggingen med elektronisk innsending av data fra tjenesteytere samt automatisk utsendelse av frikort til pasientene, gir ifølge HOD grunnlag for effektivisering av ressursbruken i helseforvaltningen.
    Antallet frikort anslås å øke fra dagens nivå på om lag 45.000 til cirka 300.000.
    Man kan sikkert være uenig om detaljene rundt dette, men jeg har svært vanskelig for å se at dette er et typisk eksempel på at H/FrP ønsker å "tyne de svakeste i samfunnet for å gi skattelette til de rike". Noe av motstanden fra fysioterapautene kan jo være basert på kravet om oppkobling til Norsk Helsenett. Koster 20-30 000 for installering og deretter ca 15 000 i året i tilegg til lisens for journalsystem?

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    huff altså. Personer etter hjerteinfarkt har da råd til å betale for sin egen fysioterapi. Hva skulle samfunnet tjene på å gi de gratis opptrening? Hva galt kan skje om de ikke har råd til det?

Og det er alledeles ingenting for samfunnet å spare på å gi de gratis fysio slik at de ikke havner på sykehus like raskt.

Sist redigert:

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.135
    Uten sammenligning forøvrig, jeg var hos tannlegen denne uken til årlig kontroll samt fiksing av en ødelagt gammel plombe.
    Det kostet meg sånn ca. et egenandelstak.................

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.343
    Torget vurderinger
    1
    De blå/blå har blitt flinke til å sparke folk som allerede ligger nede.
    Sånn har Høyre alltid vært. FrP skulle liksom være for de vanskeligstilte, men vi ser jo gang på gang hva FrP prioriterer. Vannscootere, boksing, lakrispiper og segway og Høyres skattelette til de rikeste.
    I rettferdighetens navn har de også prioritert veivedlikeholdet. Her i Nord Norge er det åpenbart. Faktisk er det irriterende mye; snart ufremkommelig pga av alt veiarbeidet og asfaltering. Med de rødgrønne var deler av 80 sonene på E10 satt ned til 50 pga av veistandarden....

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.400
    Torget vurderinger
    1
    huff altså. Personer etter hjerteinfarkt har da råd til å betale for sin egen fysioterapi. Hva skulle samfunnet tjene på å gi de gratis opptrening? Hva galt kan skje om de ikke har råd til det?

Og det er alledeles ingenting for samfunnet å spare på å gi de gratis fysio slik at de ikke havner på sykehus like raskt.
    Jeg ser at du antar at
    1) Fysioterapi har effekt etter hjerteinfarkt
    2) Mange som har hatt hjerteinfarkt har ikke råd/vil ikke prioritere 2000kr pr år for å holde seg friske
    3) Å avstå fra fysioterapi gjør at de får nye infarkt (?) og derfor får en ny sykehusinnleggelse raskere enn dersom man ikke går til fysioterapi

Det er klart at dersom denne sammenhengen er udiskutabel vil det være klart samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi dem fysioterapi. Men hvorfor slutte der? Sykehusinnleggelser er dyrt og det vil kanskje også være økonomisk lurt å gi dem feks 100 000 kr pr år for å fortsette fysioterapien?

Poenget er nok uansett at effekten av fysioterapi er omdiskutert og ikke nødvendigvis målbar for mange av sykdommene på denne diagnoselisten. Prioriteringen vil jo i siste instans være en personlig verdivalg. Jeg synes uansett ikke at det er merkelig at pasienten selv skal betale for behandling selv om det hadde vært slik at man blir bedre av det (som om det skulle vært en motsetning?!).

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    1) Opptrening etter hjerteinfarkt har dokumentert effekt.
    2) Å få hjerteinfarkt er en så stor påkjenning og følgene så store at å bruke restenergi på fysioterapi er slitsomt. Du har alvorlig sykdom, du må endre livsstil, du vet ikke om du kan komme tilbake i jobb, du vet ikke hvor alvorlige skadene dine er, og du har som regel nedsatt pumpekapasitet. Pasienten har bekymringer^n og begrenset med energi. Fysisk aktivitet og opptrening er veien å gå. Men rart det der. Fattige og syke motiveres liksom av fattigdomsspøkelset.
    3) Opptrening etter hjerteinfarkt forsinker neste hjerteinfarkt. Fakta. Opptrening fører også til at de står bedre i jobb. Opptrening øker livskvalitet, både for pasienten, men også for pasientens pårørende (som også står i jobb).

Opptrening etter hjerteinfarkt gir en udiskutabel effekt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.674
    Øk samtlige bompengesatser med ca. 7% så har man tatt inn de 350 millioner som Regjeringen ønsker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Kan vi ikke nå snart ta til fornuften og justere de generelle vanlige skattene for å opprettholde det som til syvende og sist betyr mest for de fleste; syke- og trygde/pensjonssystemet. Ganske bedritent å jobbe hardt i 45 år++ og så blir du pult i ræva på oppløpssida, så møkka spruter :mad:

Denne "hentingen" av midler til ikke-relaterte forhold skaper enorm uvisshet for folk.

"I farted in the Eleveator today - and it was wrong on so many Levels"

Fortell den til dagen kjeftausepolitikere og de vil ikke skjønne greia.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Den tiden jeg jobbet for det belgiske forlaget Bayard Publishing hadde vi fysioterapeut som kom til oss på kontoret i Bergen i arbeidstiden hver onsdag. For en egenandel på 100 kroner fikk jeg full massasje/muskelterapi annenhver uke. Jeg er overbevist om at sykefraværet gikk opp da vårt underforlag ble kjøpt opp av Aller.

Uten sammenligning forøvrig, jeg var hos tannlegen denne uken til årlig kontroll samt fiksing av en ødelagt gammel plombe.
    Det kostet meg sånn ca. et egenandelstak.................
    Beklagelsesvis er det bare SV av de politiske partiene i Norge som vet at tennene er en del av kroppen og en integrert del av den generelle helsetilstanden, med koblingen mellom tannkjøttproblemer og hjerteproblemer som et eksempel.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    840
    Ja uff, hver krone som ikke går til offentlig helseomsorg i en eller annen form , er bortkasta!

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Bortkasta penger så lenge de som arbeider i omsorgen i Norge stort sett er uegnet til oppgaven. Jeg forventer å se Erna i den neste Bond-filmen!

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Med forbehold om att enkelte sykepleiere brenner for oppgaven, men det er en utdøende rase. Egoet har blitt for stort.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn