- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.882
Det er jo bare å ha ett Coop-medlemskap så får man sin del av kaka.
|
Hvorfor det? De kontrollerer nesten alt av en omstening på ca 200 milliarder kroner i året og har gjort det i årevis. Trenger ikke store driftsmarginer i prosent før det skal bli et ganske stort fjell av penger utav det.Forsåvidt enig idet, men jeg anser det likevel som et paradoks at landets 3-4 matvarebaroner med "lavpris" er blant de aller rikeste...
Og de kontrollerer ikke bare butikkomsetningen, men like viktig er det at de i økende grad kontrollerer Supply Chain fra ende til ende. Egne merkevarer tar større og større andel. Typisk er også at de som vinner i markedet også er de beste på eiendom. Så baronen fra Trøndelag tjener penger på produksjon, på transport, på lager, diverse joint marketing avtaler med leverandørene, en fast % av kjøpmennenes omsetning, og jaggu tjener han ikke bra på å leie ut butikklokalene til kjøpmennene også. Og best av alt er at bransjen er lite sårbare for konjunktursvingninger så de tjener bra penger i gode og dårlige tider.Hvorfor det? De kontrollerer nesten alt av en omstening på ca 200 milliarder kroner i året og har gjort det i årevis. Trenger ikke store driftsmarginer i prosent før det skal bli et ganske stort fjell av penger utav det.Forsåvidt enig idet, men jeg anser det likevel som et paradoks at landets 3-4 matvarebaroner med "lavpris" er blant de aller rikeste...
Jeg skjønner ikke at folk ikke skjønner dette...
Når det går dårlig så eter vi mer. Trøstespising gjør bransjen til vinn- vinn uansett.Ja, det er en fin bransje å kontrollere. Mat må folk ha uansett.
De lobber ganske hardt for å ta bort konsesjonsplikt og boplikt på landbrukseiendom slik at de også kan overta kontrollen på førstelinjeproduksjonen også!Og de kontrollerer ikke bare butikkomsetningen, men like viktig er det at de i økende grad kontrollerer Supply Chain fra ende til ende. Egne merkevarer tar større og større andel. Typisk er også at de som vinner i markedet også er de beste på eiendom. Så baronen fra Trøndelag tjener penger på produksjon, på transport, på lager, diverse joint marketing avtaler med leverandørene, en fast % av kjøpmennenes omsetning, og jaggu tjener han ikke bra på å leie ut butikklokalene til kjøpmennene også. Og best av alt er at bransjen er lite sårbare for konjunktursvingninger så de tjener bra penger i gode og dårlige tider.Hvorfor det? De kontrollerer nesten alt av en omstening på ca 200 milliarder kroner i året og har gjort det i årevis. Trenger ikke store driftsmarginer i prosent før det skal bli et ganske stort fjell av penger utav det.Forsåvidt enig idet, men jeg anser det likevel som et paradoks at landets 3-4 matvarebaroner med "lavpris" er blant de aller rikeste...
Jeg skjønner ikke at folk ikke skjønner dette...
Fullstendig OT og fryktelig barnslig av meg sikkert, men når jeg så det intervjuet slo det meg hvor mye Anundsen faktisk ligner på et digert kukkhue.Politi-direktoratet søker om byggetillatelse da det ikke lenger er plass til alle byråkratene. På Sentrum og Grønland er kontorkapasiteten sprengt for lenge siden.
Vis vedlegget 400720
Den norske befolkning er iflg. statistisk sentralbyrå mer overvektig enn aldri før. Dette er jo en smal sak å fikse. Det er bare å ete mindre og drite mer- og et'n mye så drit'n mye! Altså blir det neste store investeringsobkektet toalettpapir. Så får vi se om storkapitalistene har visjoner og kjøper opp alle avfleskingsanstaltene - de s.k. treningssentrene! Så er sirkelen sluttet
Ja vi har blitt noen feite svin - og svina har magret av - vesentlig! Forstå det den som kan. En slags misforstått dyrevern?Den norske befolkning er iflg. statistisk sentralbyrå mer overvektig enn aldri før. Dette er jo en smal sak å fikse. Det er bare å ete mindre og drite mer- og et'n mye så drit'n mye! Altså blir det neste store investeringsobkektet toalettpapir. Så får vi se om storkapitalistene har visjoner og kjøper opp alle avfleskingsanstaltene - de s.k. treningssentrene! Så er sirkelen sluttet![]()
Sånn har Høyre alltid vært. FrP skulle liksom være for de vanskeligstilte, men vi ser jo gang på gang hva FrP prioriterer. Vannscootere, boksing, lakrispiper og segway og Høyres skattelette til de rikeste.De blå/blå har blitt flinke til å sparke folk som allerede ligger nede.
De skal spare inn 355 millioner, noen må betale disse pengene.Flott tiltak. Kan ikke forstå at det skal være et problem at folk må betale en tross alt ørliten egenandel. Man får faktisk frikort etter 2670kr. Dette er en svært lav sum og etter min mening burde denne også vært høyere.
Under alle praktiske formål, vil en slik liten sum kun være spørsmål om prioritering og jeg synes det er opplagt at man bør prioritere helsen før alt annet. (Jada, man finner helt sikkert enkelteksempel på at en slik sum har vært utslagsgivende, men man bør* ikke legge opp politikk på bakgrunn av sære enkeltilfeller)
*Desverre ser man jo eksempler på dette hele tiden...
Ikke at det betyr all verden, men grensen for frikort under egenandelstak 2 (som bla. omfatter fysioterapi) er 2670 kr. Dette kommer da i tillegg til egenandelstak 1 som er på 2185 kr. (som omfatter andre helsetjenester som f.eks. egenandel ved legebesøk, egenandel på medisiner på blå resept og egenandel på transport til/fra lege/sykehus. Total egenandel for de to ordningene tilsammen er altså kr. 4855.Flott tiltak. Kan ikke forstå at det skal være et problem at folk må betale en tross alt ørliten egenandel. Man får faktisk frikort etter 2670kr. Dette er en svært lav sum og etter min mening burde denne også vært høyere.
Under alle praktiske formål, vil en slik liten sum kun være spørsmål om prioritering og jeg synes det er opplagt at man bør prioritere helsen før alt annet. (Jada, man finner helt sikkert enkelteksempel på at en slik sum har vært utslagsgivende, men man bør* ikke legge opp politikk på bakgrunn av sære enkeltilfeller)
*Desverre ser man jo eksempler på dette hele tiden...
Nei, du misforstår. Den foreslåtte nye ordningen vil medføre et tillegg på kr. 2670.^Pytt, pytt, kr. 2185.- i tillegg er da ingenting.
Man kan sikkert være uenig om detaljene rundt dette, men jeg har svært vanskelig for å se at dette er et typisk eksempel på at H/FrP ønsker å "tyne de svakeste i samfunnet for å gi skattelette til de rike". Noe av motstanden fra fysioterapautene kan jo være basert på kravet om oppkobling til Norsk Helsenett. Koster 20-30 000 for installering og deretter ca 15 000 i året i tilegg til lisens for journalsystem?Omleggingen med elektronisk innsending av data fra tjenesteytere samt automatisk utsendelse av frikort til pasientene, gir ifølge HOD grunnlag for effektivisering av ressursbruken i helseforvaltningen.
Antallet frikort anslås å øke fra dagens nivå på om lag 45.000 til cirka 300.000.
I rettferdighetens navn har de også prioritert veivedlikeholdet. Her i Nord Norge er det åpenbart. Faktisk er det irriterende mye; snart ufremkommelig pga av alt veiarbeidet og asfaltering. Med de rødgrønne var deler av 80 sonene på E10 satt ned til 50 pga av veistandarden....Sånn har Høyre alltid vært. FrP skulle liksom være for de vanskeligstilte, men vi ser jo gang på gang hva FrP prioriterer. Vannscootere, boksing, lakrispiper og segway og Høyres skattelette til de rikeste.De blå/blå har blitt flinke til å sparke folk som allerede ligger nede.
Jeg ser at du antar athuff altså. Personer etter hjerteinfarkt har da råd til å betale for sin egen fysioterapi. Hva skulle samfunnet tjene på å gi de gratis opptrening? Hva galt kan skje om de ikke har råd til det?
Og det er alledeles ingenting for samfunnet å spare på å gi de gratis fysio slik at de ikke havner på sykehus like raskt.
Den tiden jeg jobbet for det belgiske forlaget Bayard Publishing hadde vi fysioterapeut som kom til oss på kontoret i Bergen i arbeidstiden hver onsdag. For en egenandel på 100 kroner fikk jeg full massasje/muskelterapi annenhver uke. Jeg er overbevist om at sykefraværet gikk opp da vårt underforlag ble kjøpt opp av Aller.huff altså. Personer etter hjerteinfarkt har da råd til å betale for sin egen fysioterapi. Hva skulle samfunnet tjene på å gi de gratis opptrening? Hva galt kan skje om de ikke har råd til det?
Og det er alledeles ingenting for samfunnet å spare på å gi de gratis fysio slik at de ikke havner på sykehus like raskt.
Beklagelsesvis er det bare SV av de politiske partiene i Norge som vet at tennene er en del av kroppen og en integrert del av den generelle helsetilstanden, med koblingen mellom tannkjøttproblemer og hjerteproblemer som et eksempel.Uten sammenligning forøvrig, jeg var hos tannlegen denne uken til årlig kontroll samt fiksing av en ødelagt gammel plombe.
Det kostet meg sånn ca. et egenandelstak.................