Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Økningen fra forrige periode er nok stort sett generell prisstigning og økt trafikk som følge av flere innbyggere, spesielt i Oslo. Om noen var så dumme at de trodde der ville bli slutt på bompenger med FrP så synd for de. Det hadde ikke blitt slutt på det om så FrP hadde fått 100% av stemmene i valget.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    1000 dager med blå-blå regjering.

- rekord i bompenger!
    - rekord i byråkrattilsettinger!
    - rekord i oljepengebruk!
    - rekord i skattelettelser til de rike!

For ikke å nevne tapping av pensjonsfondet for første gang, og rekordhøy arbeidsledighet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Unnskyldes med etterslep fra forrige regjering. Vent og se!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    FrP klarer det med å sløse statens penger. Anundsen lagde skryte-video på statens regning. Og nå Solvik-Olsen sitt siste stunt til 300 000kr. Seile kysten opp med fly og bil, og 12 folk til å dokumentere det hele. Jammen meg ikke rart byråkratveksten er slik den er under de blå-blå.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Du er vel ikke så dum at du tror at det er grunnen? 300k lønner en byråkrat i halv stilling og vises ikke i statsbudsjettet - som typisk rundes av til nærmeste milliard. 300k på tullball er ikke spesielt stor sløsing med statens penger, uansett hvor tullete det er. Sløsingen foregår helt andre steder og er relativt invariant for politisk farge. Og måles i milliarder, ikke hundretusener.

En tikroning på oljeprisen, eller ca 1.25 dollar pr fat reduserer statens inntekter med ca 4.5 milliarder kroner pr år. Så kommer andreordens effekter som følge av lavere oljepris på toppen av det.

Så kan du fundere over hvor annerledes ting ville ha vært med rødgrønt styre (hint: for alle praktiske formål ingen ting)

Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    1000 dager med blå-blå regjering.

- rekord i bompenger!
    - rekord i byråkrattilsettinger!
    - rekord i oljepengebruk!
    - rekord i skattelettelser til de rike!

For ikke å nevne tapping av pensjonsfondet for første gang, og rekordhøy arbeidsledighet.
    Selvfølgelig er skatteletten til de rike lagt på formuesskatten da de ikke betaler nok inntektsskatt for å ta imot all den letten de har fått.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Du er vel ikke så dum at du tror at det er grunnen? 300k lønner en byråkrat i halv stilling og vises ikke i statsbudsjettet - som typisk rundes av til nærmeste milliard. 300k på tullball er ikke spesielt stor sløsing med statens penger, uansett hvor tullete det er. Sløsingen foregår helt andre steder og er relativt invariant for politisk farge. Og måles i milliarder, ikke hundretusener.

En tikroning på oljeprisen, eller ca 1.25 dollar pr fat reduserer statens inntekter med ca 4.5 milliarder kroner pr år. Så kommer andreordens effekter som følge av lavere oljepris på toppen av det.

Så kan du fundere over hvor annerledes ting ville ha vært med rødgrønt styre (hint: for alle praktiske formål ingen ting)
    At Solvik-olsen bruker turen som PR? hell yes! Hvorfor hadde han 2 medarbeidere dedikert til PR om så ikke var tilfelle? Selvsagt måtte han ha faglig relatert innhold også. Typisk alibi som alle i staten og det private kjenner til. Reiser uten faglig innhold = feriereise betalt av arbeidsgiver og skattepliktig. Det som er interessant er hvor faglig møtene egentlig var, og hvor mange som krevde personlig oppmøte.

Ellers kan du se på hans forrige stunt. Reise e6 til Kirkenes. Han fikk leie (gratis) beste merce fra kompisen sin som igjen brukte Solvik i markedsføring for sin bilforretning.

Ellers nok et eksempel på at effektivisering av byråkratiet bare er ord for galleriet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    https://www.nrk.no/norge/her-protesterer-hoksrud-mot-vanskelige-vannscooter-regler-1.13047137

"[FONT=&quot]De er omtrent som en liten småbåt, og da bør de også behandles som småbåter og fritidsbåter", sier Hoksrud.

Skal se om jeg er like flink.
    - Gokart er nesten som en liten bil, og det finnes mopeder som er større. Derfør bør gokart behandles som småbiler og mopeder.

Ellers er ikke 50 vannscootere i flokk et syn som sementerer argumentasjonen dems. Leketøy for voksne er inntrykket, nettopp hva gruppen ønsker at inntrykket ikke skal være.[/FONT]

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Gal-Støre; "jeg skal knekke deg som en lus"
    Bård Hoksrud; "jeg skal jekke deg som en brus"

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Greit å sette seg noen mål da. Men å "utrydde" ekstrem fattigdom på tretten og et halvt år krever at ALLE oppegående land er i stand til å samarbeide, og det tror jeg ikke noe på. Ender vel opp med noen feite rapporter som havner i en skuff og blir der. Men for all del, lykke til!

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Jeg blir kvalm av våre politikere, de sitter i så mange styrer, verv og har så mange goder mens de gamle går på vann og tørt brød.

Bør ikke noen av disse snart straffes?

Widvey sitter litt her og der hun, sikkert et par millioner i inntekt.

Kulturminister Thorhild Widvey ble i dag den første fra Norge som tar plass i WADAs styre.
    Thorhild Widvey inn i WADAs styre | Antidoping Norge

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    På høy tid å slå hardt ned på det kompis-kjøret, ellers er vi ute og sykler BIG TIME.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.616
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et godt eksempel på hvor langt total uduglighet kan komme bare man kjenner de rette folkene..
    Solberg, Mæland mm. Widway :) har vært venner med disse lenge.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.239
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Når vi snakker om kameraderi, sitte i hverandres styrer o.l så er det ingen forskjell på høyre- eller venstresiden i norsk politikk. De er like alle sammen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24

Her kan du fritt legge inn bilde etter(u)smak og behag!! There's NO shortage of Assholes.

Ahole.gif

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Når vi snakker om kameraderi, sitte i hverandres styrer o.l så er det ingen forskjell på høyre- eller venstresiden i norsk politikk. De er like alle sammen.
    Sant nok. Og det er ikke noe annerledes i det private næringslivet heller. Det velges 'venner' fremfor kompetente kandidater til lederstillinger med lønn og frynsegoder. Det lages til og med stillinger til dem i et omfang som gir oss topptunge organisasjoner hvor man heller omorganiserer enn produserer.

Spørsmålet er om det er en god ting, og hvis ikke (som jeg mener), hvordan omfanget skal reduseres. Eiere i næringslivet får styre på med sitt, men jeg mener vi som velgere og deleiere av det offentlige fellesskapet bør kreve forandring, tverrpolitisk.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Overhørt på et høyrekontor i regjeringsbygget:

- nå må vi velge, dere. Skattelette til de rike, eller å fortsette det velfungerende tiltaket med å få vaneforbrytere ut av vinningskriminalitet og inn på lovlig karriere etter endt soning hvor samfunnet vil spare masse ressurser i form av færre og mindre skadeverk, færre politisaker, mindre trykk på rettsvesen og fengselsvesen, mindre tap av produktivitet, økt livskvalitet for vanskeligstilte og dems pårørende i tillegg til at færre personer får sin private sphære eller bolig krenket. Effekten vil være enorm og vi tjener mangedobbelt inn igjen kostnadene i form av sparte utgifter. Så hva sier dere?
    - Skattelette til de rike!
    - Okay. skattelette til de rike er vedtatt.

https://www.nrk.no/sorlandet/kutter-stotte-til-loslatte-1.13058145

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Det er ikke vanskelig å forstå at oppegående mennesker IKKE er så gira på å bli fanget i det politiske sirkuset. Bedre å kjøre trikk eller bli finansakrobat.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Men gå å virre i "se og bli sett sonen" før de går inn og gjør som om de skjønner hva som skjer på scenen det vil de. At de som gir opplevelsen har brukt opp kroppen sin for at andre skal få noen store opplevelser er ikke så viktig. Denne ordningen har vi råd til.

https://www.nrk.no/ho/_-dette-er-statlig-tyveri-1.13064716
    Tuller du? Pensjonsalder på 41 - førtien - år?? for balettdansere (eller 52 for operasangere). 20 år i arbeidslivet gir da for f..en ikke retten til å leve på andre skattebetalere resten av livet - like lite som 12 år på Stortinget burde gjøre det.

Da det begynte å gå unnabakke i Hellas var en av de stående spøkene at man kunne pensjonere seg tidlig i både det ene og det andre yrket, men så tidlig som 41 år tror jeg ikke jeg hørte om.

Hva med <fyll inn yrkesgruppe selv> som bir utkonkurerrt, utdaterte, irrelevante eller hva som helst når arbeidstakerene er i midten av 40-åra? De får ikke pensjon resten av livet og ei heller tilbud om lønn under utdannelse i 3 år mens de finner seg noe annet å drive med.

Det er mange yrker som er tunge å ha når man blir eldre. Felles for de alle er at de ikke gir pensjon i midten av 40-åra eller begynnelsen av 50-åra. Hva synest du er passende pensjonsalder for rockeband, rappere, sirkusartister, visesangere, orkestermusikere, kreamikere, billedkunstnere eller teaterskuespillere?

Litt om sakskomplekset og operaens enorme underdekning på pensjonsforpliktelsene:
    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/pensjonsbombe-i-operaen-1.11639836

Staten kunne jo også tilby pensjon til toppidrettsutøvere som må legge opp når de nærmer seg slutten av 30-åra. De fleste har ikke tjent fett og kun et fåtall av de kan bli ekspertkommentator i NRK eller TV2.

disclaimer: jeg hører gjerne på opera, både live og på på plate.

edit: merk også at loven kun kjelder de som er ansatt ved Den Norske Opera. Dansere og sangere som ikke er så heldige å få fast jobb der, altså de aller fleste, har ikke automatisk denne rettigheten. Ikke mange arbeidsplasser som har sin egen lovtekst vedr. pesjoner, gitt...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-08-21-65

Sist redigert:
    T

Tårnfalk

Gjest
    Jeg tuller aldri.

Alt du skriver her er jeg klar over. Bortsett fra at du liker opera.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Jeg tuller aldri.

Alt du skriver her er jeg klar over.
    Hvofor synest du da det er en grei ordning ?
    - Det er en gjennomsubsidiert arbeidsplass og en av de svært få trygge og stabile av sorten her i landet innen sang/dans.
    - Opera og ballet er viktig for en ekstremt liten del av befolkningen, nesten hele virksomheten består essensielt å ta vare på en sentraleuropeisk kulturarv som knappest har noe med Norge å gjøre (ja, jeg vet de også har norske verker der, men de interesserer enda færre).
    - Har man først fått foten innenfor så blir man vel der til man pensjonerer seg siden det ikke vil være mulig å finne noe som er i nærheten av like lukrativt, i alle fall ikke her i landet.

Jeg har i det hele visse problemer med å se at det må være en statlig oppgave å holde seg med en opera (men personlig er jeg forsåvidt glad for at den finnes i Oslo og at mye av mine billettkostnader dekkes over skatteseddelen) siden opera historisk sett ikke har noe med Norge å gjøre og er, har vært og vil være en kulturform for de få som er genuint interesserte og de som synest de må gå dit for å bygge kulturell kapital. En stor del av de fast ansatte kommer også fra utladet, så det er ikke automatisk en insitusjon som gir levebrød til hjemlige scenekunstnere.

T

Tårnfalk

Gjest
    Fordi de fortjener det. Isolert sett. Jeg lever fint uten å måtte sette alt og alle opp imot hverandre. Jeg lever også veldig fint med at noen har ordninger jeg ikke er en del av. De har hatt denne ordningen i mange år, den er en del av garantien for kvalitet.

Du består, jeg består, landet består på tross av dette. No problem.

Sånn.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Poltikk, budsjetter og bevillinger består stort sett i å se grupper opp mot hverandre, prioritere mellom de og vurdere rimeligheten av ordninger.

Jeg synest denne ordningen fremstår som dypt urimelig, spesielt siden den kun omfatter noen av de mest priviligerte/heldigste innen en profesjon allerede.

Listen over gode formål er endeløs, jeg synest ikke pensjonsalder til dsnsere når de er 41 står spesielt høyt på den listen, og det synest vel heller ikke regjeringen. Ordningen hadde heller aldri blitt innført om den hadde blitt foreslått i dag.

Menmen, ordentlig bråk blir det ikke før noen har mot til å ta tak i ytelsesoensjonsordningen i det offentlige. Da blir det baluba. Det skjer neppe med det første, men det vil skje før eller siden. Sånn sett er dette lavthengende frukt innen pensjonsområdet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fotballspillere pensjonerer seg gjerne også i 30-årene når de "har brukt opp kroppen" og ikke er et naturlig valg på laget lenger. Men de har stort sett anstendighet nok til å ha en plan for resten av arbeidslivet ved å ha studert eller laget seg en bedrift etc.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Fotballspillere pensjonerer seg gjerne også i 30-årene når de "har brukt opp kroppen" og ikke er et naturlig valg på laget lenger. Men de har stort sett anstendighet nok til å ha en plan for resten av arbeidslivet ved å ha studert eller laget seg en bedrift etc.
    Opera og ballett er et underlig fenomen: I Norge har man generelt langt utviklet allergi mot ting som lukter elitekultur, og lite lukter mer av det enn det som foregår på operaen (bortsett fra når de har konserter osv med mer dagligdagse saker). På ett eller annet mirakuløst vis har se klart å manøvrere unna mye spektakkel. Min personlige tese: eliten på stortinget synest det er litt stas med slikt uansett farge på regjering. Eneste unntakene er vel SV og FrP.

Husker happy-tom (bassist i Turboneger) hadde en kronikk der han foreslo at det burde bygges en metal dome og ikke en opera i Oslo. Black metal er i det miste langt på vei en norsk musikkform. Jeg skjønner at de synest de må ha operahus i Italia, Østerrike og Tyskland, men at det skal være så viktig i Norge har jeg aldri skjønt.

Der er gri skuring å se at type Nationaltheatret og ymse gallerier har en kulturbærende funksjon i Norge. Men operaen? Eneste Norge har produsert av nasjonal eller internasjonal betydning innen sjangeren er noen få sanger(inn)e(r).

Sist redigert:
    T

Tårnfalk

Gjest
    En skikkelig dårlig fotballspiller tjener mer i uka enn den beste danseren på operaen tjener i året. Dårlig sammenligning.

Dessuten så er fotball for massene, ballet er for fiffen, slike som meg.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    En skikkelig dårlig fotballspiller tjener mer i uka enn den beste danseren på operaen tjener i året. Dårlig sammenligning.

Dessuten så er fotball for massene, ballet er for fiffen, slike som meg.
    kunstnere innen musikk, scene whatever tjener stort sett elendig rund baut. Nesten uansett hvor flinke de er. Det gjelder for øvrig også for et stort antall idrettsutøvere, med fotball som det klareste unntaket her til lands.

Ansatte ved operaen fremstår som en adel sammenlignet med andre utøvende kunstnere. Tyve års tjeneste som danser, så er det pensjon resten av livet. Jeg vet ikke hvordan pensjonen ser ut, men det er forsåvidt ikke veldig relevant.

T

Tårnfalk

Gjest
    Menmen, ordentlig bråk blir det ikke før noen har mot til å ta tak i ytelsesoensjonsordningen i det offentlige. Da blir det baluba. Det skjer neppe med det første, men det vil skje før eller siden.

Ytelsesordningen er fin. Jeg har 30 år på ordningen neste år så når jeg går av med pensjon en gang der fremme så vil jeg fortsatt ha råd til å gå i operaen og se folk danse. Hvis det fortsatt finnes dansere. Kanskje det er noen billig import fra Polen som svinger seg over Svanesjøen?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Fin, men svindyr. Derfor kommer det til å bli slutt på den, som det har begynt å bli andre steder. Jeg mistet min i år, forresten. En levning fra helt andre tider når folk tjente mindre, døde før og demografien var annerledes.

T

Tårnfalk

Gjest
    Ja den er nok død snart, Vi var så lure en gang på 80 tallet at vi fikk den inn i tariff avtalen og dermed streike rett på den. Men de har prøvd seg flere ganger, den skal de ha. Og de har gitt opp, den skal de også ha. Vi er ikke mange igjen så den dør ut av seg selv innen få år.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.689
    Jeg regner med at denne ordningen koster hundrevis av millioner i året. Det er jo en stor yrkesgruppe dette gjelder. Selv om danserne blir litt satte i kroppen og stive i bevegelsene og sangerene litt rustne i røsten så burde de ikke få tidligpensjon.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.140
    Sted
    Oslo
    Opera trenger vi ikke, ballett trenger vi ikke, kunstnere trenger vi ikke, NRK trenger vi ikke, lokalaviser og mediemangfold trenger vi ikke, lokaldemokratiet trenger vi ikke (stordriftsfordeler takk), partimangfold trenger vi ikke (hev sperregrensen), byråkrati trenger vi ikke, landbruk trenger vi ikke, ulv og bjørn trenger vi ikke, flyktninger trenger vi ikke, OL trenger vi ikke, EU trenger vi ikke, arveavgift og formueskatt trenger vi ikke.

La markedet ta seg av alt så kan vi velge mellom 20 forskjellige strømleverandører, se Hollywood-filmer og spise på MacDonalds. Det er jo det som er den virkelige frihet, og så effektivt og samfunnsøkonomisk! Jeg kan allerede høre kronene rulle inn i statskassa!!!

;-)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn