Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.909
    Antall liker
    20.540
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er fort gjort å glemme at bomstasjonene ble satt opp for å regulere trafikken og eventuelt få enkelte til å velge andre transportløsninger. Etterhvert venner man seg til at de er der, noe som nok også skyldes at Norge er i verdenstopp i bruk av bomsnitt på veiene.

    Dermed må man revurdere hvordan man bruker bomstasjonene som står ved innfartsårer. Det overordnede målet er bedre trafikkflyt og rushtidsavgift oppnår dette. Vil man så, over tid, venne seg til den høyere prisen og sette avsted i rushtid likevel? Der er det, som OMF påpeker, en kondisjonering som oppstår, ved at folk tenker på (og oppdager) alternative måter å sikre seg mobilitet på. Og det ser vi altså skjer.
    Du har mange gode og riktige poenger. Allikevel, med Oslo som utgangspunkt - et par utfordringer og problemstillinger.

    Hovedårsak til vesentlig økning i trafikk og bevegelse av store menneskemengder i det som defineres som rushtid er den store befolkningsveksten vi har i både Oslo sentrum, forstedene og Akershus-regionen. Dette er noe bl.a. Oslo`s politikere har stimulert til med sin politikk om vesentlig fortetting - og et "ønske" om at Oslo skal bli en million-by. Snart vil det faktisk være færre kvadratmeter grøntarealer pr. innbygger i indre Oslo enn på Manhattan (men det er en helt annen diskusjon).

    Samtidig med dette har politikerne ikke vært villige til å legge til rette for- og bygge ut infrastrukturen (veisystemer og kollektive løsninger) generelt, i takt med befolkningsveksten. Det er dermed et avvik i dag mellom befolkningstetthet og infrastruktur, og dette vil nok ytterligere forsterkes i årene fremover.

    For å pynte brura ivrer politikerne derfor etter å sette i verk en del tiltak - og miljøaspektet benyttes bl.a som motiv, ikke minst fordi vi også har fått inn MDG (som kun har èn politisk fanesak) i byrådet. Dieselforbud, skiltnr-kjøring, bilfritt sentrum, rushtidsavgift osv er noen av de foreslåtte virkemidler som kan innføres raskt - og ja de vil høyst trolig ha sin effekt, men ikke helt uten konsekvenser av både praktisk- og økonomisk art. De alternative løsningene for forflytning kan dessverre ikke etableres/kapasitetsøkes like raskt og fleksibelt.

    Det vil være en begrenset andel av arbeidsstokken i Oslo/omeng som uten videre kan tilpasse sin arbeidstid. Det samme gjelder smale tidsvinduer for de som må hente/levere i barnehager osv. En meget liten andel av arbeidsstokken vil også ha mulighet for hjemmekontor. De vil mao være nødt til å forflytte seg i disse tidsrommene.

    Veltepetter er skissert som et alternativ til bil, og det er jo ikke grenser for hvilket fokus (i nærheten av propaganda) dette har om dagen. Ja, jo - for noen så vil det være reelt - ihvertfall deler av året.

    I rushtiden er store deler av kollektivtilbudet i Oslo allerede sprengt, og det finnes ikke tilstrekkelig kapasitet til å ta økningen som potensielt kommer dersom man innfører øket bompengeavgift. Ja, men da er det jo bare å sette inn ekstra materiell? Dessverre ikke uten videre. For T-banenettet så er det (så vidt meg bekjent) ikke mer skinne-kapasitet i sentrums-traseen, så det er særdeles begrenset av hva man kan innføre av kapasitetsøkning.

    Hvilke muligheter man har for rask økning i kapasitet på trikk er jeg ikke sikker på, men om det ikke eksistrer disponibelt ekstramateriell å sette inn, så er det jo ikke bare å gå i butikken å kjøpe et par nye trikker. Det vil ta lang tid før slikt materiell er på plass.

    Problematikk rundt buss er jeg litt mer kjent med - og pr i dag opererer nok de fleste produsenter med +/- 1 år i leveringstid på by- og forstadsbusser. I tillegg er det for Oslo`s del også noen andre utfordringer. Det finnes ikke nok oppstillingsplasser i dag i Osloregionen for busser når de ikke går i rute - og det er ikke hensiktsmessig å ha oppstillingsplasser for langt fra der de skal operere. Ruter har uttalt at de må øke billettprisene vesentlig dersom de skal øke kapasiteten. Årsaken er at bussoperatørene (og det er ikke Ruter som er bussoperatør) må investere i mer materiell som kun skal settes inn i for å håndtere to korte faser på døgnet. De må også ansette flere sjåfører på relativt ugunstige, kostbare skiftordninger.

    I tillegg må kollektivtransporten dimensjonere kapasitet til å håndtere den økte andelen som vil/må velge kollektivt i vintermånedene, da de lar veltepetter`n stå (hvilket vil være de aller fleste).

    +++ en rekke andre aspekter av mer eller mindre praktisk og økonomisk art - uten at jeg har ork, eller tid til å gå inn i det nå:).

    Men, som du er inne på. Ting går seg til - og må man, så må man innrette seg - og ikke uten konsekvenser.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.672
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    24
    Toskete - den halalplakaten er jo ren saksprosa, en praktisk opplysning som de relevante personer burde være fornøyd over å se. Viser at innehaveren tar hensyn og ikke vil utnytte noen villfarne lam!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.409
    Antall liker
    12.394
    Sted
    Trondheim
    Javisst - det er saksopplysning. Jeg ser at noen kaller det diskriminering. For noe tull - de sier jo bare fra om at der inne vil man ikke få servert halal-mat slik at hvis man er opptatt av det er ikke den puben det rette stedet å gå. Det får være måte på å være hårsår.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.635
    Antall liker
    5.377
    Torget vurderinger
    1
    Korrupsjon er og blir det største problemet. Heldigvis har vi relativt lite av det her. Med forbehold om at Ernas og hennes nærmeste har madrassene full av milliarder.
    Korrupsjon er et vel sterkt begrep. Politiske «vennetjenester» og «pleasere» er det dog for mange av etter min smak i alle politiske farger og skygger. Det er kanskje ikke så ofte det går til private bankbokser, men innebærer gjerne en unødig og prinsippløs forskjellsbehandling og sløsing med offentlige ressurser og skattepenger.


    Det er dessverre ikke mange politikere som klarer å høste gevinst på upopulære og ubehagelige saker. Mye av politikken i Norge bærer preg av langvarige «overbud». Det er som den er en vedvarende auksjon om å «tilby» dyrest, flest og mest «goder», helt blottet for onder.

    mvh
    KJ
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Stortinget sa ja til å legge finans-, telekom-, energi- og datatilsynet til EU. H og Frp med støtte fra Ap. Så BT har nok et poeng, kanskje disse trådene skal slås sammen. KrF var mot - regjeringen hentet et ja fra opposisjonen. Vedtaket er grunnlovsstridig, men pytt, pytt.

    "Frp som har profilert seg mot byråkrati, er positiv til å legge Norges tilsyn og regulering av finans-, telekom-, energi- og datasektorer under styring av ESA i Brussel."

    Tror EU vil ta mer makt over Norge - dagsavisen.no

    Grunnlovsstrid

    Forslaget er en så stort inngripen i norsk suverenitet at det behandles etter grunnlovens paragraf 115.
    Dette er første gang på 24 år at denne paragrafen tas i bruk. Forrige gang var da Norge sluttet seg til EØS-avtalen.
    For at vedtaket skal være gyldig, må det være et 3/4 flertall i Stortinget, men i paragraf 115 heter det også at Norge bare kan avgi suverenitet til organisasjoner vi er en del av.
    Norge er ikke medlem av EU eller noen av EUs tilsynsorganer. Vi er imidlertid medlem i ESA. Det er derfor dette organet får oppgaven med å sørge for at norsk finansnæring overholder vedtak fra EUs finanstilsyn.
    En omgåelse av Grunnloven, hevder kritikerne.
    KrF er enig:
    – Det er ingen tvil om at når man leser paragrafen og ser utfallet her, er det mildt sagt omstridt, sier Syversen og utdyper:
    – Vi overfører vår stemme til et EFTA-organ, nemlig ESA, og regjeringen innrømmer at det skjer uten at organet har noe de skal si. ESA skal bare strø sand på det EUs finanstilsyn kommer fram til. Dette er en konstruksjon som skal tilfredsstille EUs krav og det man har tenkt med paragraf 115. Om medinnflytelsen vi får er i pakt med det vi leser ut av paragrafen, stiller vi spørsmål ved, sier Syversen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hardingfele

    Gjest

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.730
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Flyseteavgiften er jo nettopp for å balansere budsjettet mot bl.a. skatterfritakene, - det har jo selv Siv innrømmet......
    Dette har ingeting med miljø og gjøre, - også innrømmet av opptil flere sentrale politikere.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Måtte vært 600/tur for å ha adferdsendrende effekt, i følge forskere. FrP foreslo denne avgiften for å tette et budsjetthull, da partiet ikke ville ha økt drivstoffavgift på privatbiler.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.672
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    24
    Norge forøvrig eneste land som rangerte i Topp-10 i samtlige underkategorier. Norge har vært toppnasjon samtlige syv år som undersøkelsen har vært gjennomført og går til topps igjen.

    Vi kan si: "Det går til helvete på første klasse!" ;)

    (Egentlig bør vi gå inn for å rangere langt dårligere, om målet er å redusere innvandring.)

    The 16 happiest, richest, healthiest, and safest countries in the world | World | News | The Independent
    Alt selvskrytet og tiljubling av slike rangeringer som f.eks. den norske stupidpressen har holdt på med har irritert meg grenseløst i mange år. Det er jo som å vifte med honningkrukka under nesa på enhver utenfra som ønsker å ta del i gratislunsjen. Snakk om at pressen har gjort landet en gigantisk bjørnetjeneste...
    Håper de ansvarlige blir sterkt arbeidsledige og med reduserte ytelser p.g.a. kostnadene de har påført systemet. Ja, så jævlig er jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.064
    Antall liker
    15.949
    Tja, på generelt grunnlag er folk med spisskompetanse på ett eller annet et knapt gode og har gjerne gode arbeidsmuligheter utenfor det offentlige. Enkelte jobber i det offentlige er forbundet med såpass mye prestisje at det er greit å få svært kvalifiserte kandidater uten å måtte betale spesielt mye for det. Klareste eksempel er Høysterett - der er det jurister i det absolutte toppsjiktet som tjener en brøkdel av hva de ville gjort som partnere i et privat forretningsadvokatfirma.

    Man kunne godt vedta at ingen offentlig ansatte skal tjene mer enn statsministeren eller statsråder, men da ville man redusert søknadsbunken ganske betraktelig til en del stillinger. Nå er det selvsagt ingen garanti at høy lønn tiltrekker seg de riktige folkene eller at jobben bli bedre utført jo mer noen tjener på den, men de må forholde seg til realitetene i arbeidsmarkedet de opererer i.

    I følge Google kommer lederen, Ingrid Dahl Hovland, fra stillingen som adm dir for Spenncon (et firma som produserer betongelementer) - et firma med 1200 ansatte og en omsetning på 1.2 milliarder. Hun har neppe takket ja til stillingen i Nye Veier fordi hun får så fryktelig mye bedre betalt der enn hva hun tjente der hun kom fra.

    Det offentliges strategi for lønn er stort sett å ikke være lønnsledende innenfor den aktuelle bransjen / type stillinger.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.989
    Antall liker
    11.689
    Greia er jo at Nye Veier A/S ikke erstatter Vegvesenet, det kommer i tillegg. Derav økningen i byråkratiet. Nye E18 gjennom Bamble som skulle ha vært påbegynt i 2015 må nå vente til tidligst 2017 på grunn av at Nye Veier har overtatt prosjektet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.064
    Antall liker
    15.949
    Greia er jo at Nye Veier A/S ikke erstatter Vegvesenet, det kommer i tillegg. Derav økningen i byråkratiet. Nye E18 gjennom Bamble som skulle ha vært påbegynt i 2015 må nå vente til tidligst 2017 på grunn av at Nye Veier har overtatt prosjektet.
    Poenget er vel at det skal overta noen oppgaver fra Vegvesenet? Nå har jeg på ingen måte satt meg inn i saken eller har spesielt stor interesse for den, så om det er lurt eller ikke skal ikke jeg mene så veldig mye om.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Greia er jo at Nye Veier A/S ikke erstatter Vegvesenet, det kommer i tillegg. Derav økningen i byråkratiet. Nye E18 gjennom Bamble som skulle ha vært påbegynt i 2015 må nå vente til tidligst 2017 på grunn av at Nye Veier har overtatt prosjektet.
    Poenget er vel at det skal overta noen oppgaver fra Vegvesenet? Nå har jeg på ingen måte satt meg inn i saken eller har spesielt stor interesse for den, så om det er lurt eller ikke skal ikke jeg mene så veldig mye om.
    Tanken var vel at man skulle etablere et veibyggingsfond, og så bygge vei med avkastningen fra dette. Dermed har man visst oppnådd store gjennombrudd når det gjelder evnen til å få veier bygget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.064
    Antall liker
    15.949
    Greia er jo at Nye Veier A/S ikke erstatter Vegvesenet, det kommer i tillegg. Derav økningen i byråkratiet. Nye E18 gjennom Bamble som skulle ha vært påbegynt i 2015 må nå vente til tidligst 2017 på grunn av at Nye Veier har overtatt prosjektet.
    Poenget er vel at det skal overta noen oppgaver fra Vegvesenet? Nå har jeg på ingen måte satt meg inn i saken eller har spesielt stor interesse for den, så om det er lurt eller ikke skal ikke jeg mene så veldig mye om.
    Tanken var vel at man skulle etablere et veibyggingsfond, og så bygge vei med avkastningen fra dette. Dermed har man visst oppnådd store gjennombrudd når det gjelder evnen til å få veier bygget.
    Klassisk kalle penger noe bestemt ved å flytte de fra ett sted til et annet for så å late som det har blitt mer penger totalt enn det var i utgangspunktet?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.730
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I statens regi ser det jo sånn ut.. jfr. helseforetakene, NAV og alle slags nye halvstatlige organisajsoner som popper opp. For ikke å snakke om Forsvaret, - for en god del år siden bestemte man at byråkratiet i forsvaret skulle reduseres, og FO slankes betydelig. Det har man gjort, - men istedet har man vel ansatt rundt 1200 nye i FD siden 2008..

    EDIT: ble litt i tvil om tallet er riktig, - men økningen er uansett svært stor, sett i forhold til politiske lovnader
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.064
    Antall liker
    15.949
    En liten vits fra månedens Holberg-grafer (forsåvidt ganske gammel sak selve historien):

    En liten historie om skattelette:

    10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen
    blir 1.000 kr. Regningen deles på samma måte som man betaler skatt :
    - De fire første (de fattigste) betaler ingenting
    - Den 5. betaler 10 kr
    - Den 6. betaler 30 kr
    - Den 7. 70 kr
    - Den 8. 120 kr
    - Den 9. 180 kr
    - Den 10. personen (den rikaste) betaler 590 kr
    De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med
    oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren:
    - "Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres
    fremover"
    En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen
    slik skatten betales.
    De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre
    6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De
    innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra
    alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

    Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons
    regning proposjonelt . Han rekner så ut hva hver person skal betale. Resultatet
    blir at nå får til og med den 5.personen spise gratis. Den 6. må betale 20 kr,
    den 7. betaler 50, den 8. betaler 90, den 9. betale 120 kr og til slutt den 10,
    som nå betaler 520 kr i stedet for 590 kr.

    Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av
    personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å
    diskutere.

    "Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr " sier 6.personen og
    peker på den 10. og sier: "men han sparer 70 kr"
    "Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så
    mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5.personen.

    -"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr
    tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7.
    i forbannelse

    -"Vent nå litt" (sier de 4 første som spiste gratis); "vi får jo
    ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de
    fattige og gir mest til de rike"

    De 9 personen står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de
    fattige, om griskhet og egoisme hagler.

    Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9
    andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.
    ..Her mangler 520 kroner..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Fin historie. Synd den ikke har rot i virkeligheta.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.064
    Antall liker
    15.949
    Fin historie. Synd den ikke har rot i virkeligheta.
    Ja og nei - poenget med at den som betalte mest ikke dukker opp er temmelig søkt, men det nesten uunngåelige med at de som tjener mest for størst skattelette målt i absolutte kroner er det mange som har problemer med å skjønne. Det er svært vanskelig å lage en systemendring som gavner de som tjener minst uten at den samtidig gir større kronelettelser for de som tjener mest.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    0
    Fin historie. Synd den ikke har rot i virkeligheta.

    OK Larson, nå skal jeg ikke legge feller for deg ( gi deg tau nok til at du kan henge deg selv! :rolleyes: )

    Helt seriøst ønsker jeg at du forklarer hva som er "uvirkelig" med denne historien og hvor den er "feil"?

    Hvordan kan du tenke deg å dekke inn pengene som "mangler" når regningen kom på bordet?

    Her har vi en gylden mulighet til å få en prinsippell diskusjon om verdigrunnsyn og ideologi, hvilket savnes i norsk politisk debatt i dag. Så hvis "apekattene" kan holde seg i skinnet og bidra positivt har vi som sagt en mulighet til å få klarlagt hva vi mener og ikke minst HVORFOR vi mener det vi gjør. Da kan vi muligens komme klokere ut av diskusjonen alle mann.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Spirre kan starte med å se på apekatten i speilet.

    Weld77:

    ikke så fryktelig vanskelig. Det gjelder spesielt formueskatt. Istedenfor å senke skattesatsen, så kan man heve bunnfradraget. De med mest formue får dermed mest i skattelette opp til et bestemt tak. Slik kunne Erna ha fjernet formueskatten for over 500k mennesker, altså den øvre middelklasse eller de som ikke har kjøpt bolig. De aller rikeste får dermed mest i kroner og ører, like mye som de nest rikeste. Arbeiderklassen og middelklassen er vel dem som sørger for etterspørselen i Norge. De er de som forbruker.

    Vitsen du nevnte er absurb. Regningen blir ikke bare 200kr billigere. Tåpelig! Og 40% av en befolkning bidrar ikke negativt. Og hvordan kommer moms inn i bildet? Tar man med det blir jo andelene helt annerledes. De fattige forbruker jo sine penger til det nødvendigste og må betale moms på alt. De rike kan la være å forbruke og dermed skatte mindre. De fattige har ikke dette valget til å slippe å betale, for det koster å være i live. Ellers håper jeg at det ikke er noen her inne so mener at over 2 millioner nordmenn er en belastning for landet? Og står virkelig 10% av befolkningen for 60% av skatteinntektene? Seriøst? Og skulle 10% stå for en høy andel, hvordan har det seg at de har havnet i en slik posisjon? Er det deres personlige produktivitet som er så høyere enn alle de andres? Eller kan det være at de er flinkere til å forhandle? Hva er det? En ting som er vitterlig sikkert er at ikke har kommet seg i posisjonen de befinner seg i uten noen form for avhengighet til samfunnet ellers.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    0
    Spirre kan starte med å se på apekatten i speilet.
    Nå ba jeg vel ganske spesifikt om at vi skulle prøve å holde dette på et saklig og rolig nivå. Ikke?
    Og selv det klarer du ikke....................
    Men uansett takk for den, aper er ikke de dummeste dyrene i arken....

    Weld77:

    ikke så fryktelig vanskelig. Det gjelder spesielt formueskatt. Istedenfor å senke skattesatsen, så kan man heve bunnfradraget. De med mest formue får dermed mest i skattelette opp til et bestemt tak. Slik kunne Erna ha fjernet formueskatten for over 500k mennesker, altså den øvre middelklasse eller de som ikke har kjøpt bolig. De aller rikeste får dermed mest i kroner og ører, like mye som de nest rikeste. Arbeiderklassen og middelklassen er vel dem som sørger for etterspørselen i Norge. De er de som forbruker.

    Vitsen du nevnte er absurb. Regningen blir ikke bare 200kr billigere. Tåpelig! Og 40% av en befolkning bidrar ikke negativt. Og hvordan kommer moms inn i bildet? Tar man med det blir jo andelene helt annerledes. De fattige forbruker jo sine penger til det nødvendigste og må betale moms på alt. De rike kan la være å forbruke og dermed skatte mindre. De fattige har ikke dette valget til å slippe å betale, for det koster å være i live. Ellers håper jeg at det ikke er noen her inne so mener at over 2 millioner nordmenn er en belastning for landet? Og står virkelig 10% av befolkningen for 60% av skatteinntektene? Seriøst? Og skulle 10% stå for en høy andel, hvordan har det seg at de har havnet i en slik posisjon? Er det deres personlige produktivitet som er så høyere enn alle de andres? Eller kan det være at de er flinkere til å forhandle? Hva er det? En ting som er vitterlig sikkert er at ikke har kommet seg i posisjonen de befinner seg i uten noen form for avhengighet til samfunnet ellers.

    Nå spurte jeg spesifikt om hvor dette eksempelet forlot "virkeligheten" og hvor du tenker å hente inn de pengene som mangler. Det du presterer her ikke i nærheten! Beklager.

    Jeg hadde faktisk et håp om at det skulle gå an å ha en saklig og konstruktiv debatt med deg, men der tok jeg feil. My bad!:p
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.791
    Antall liker
    7.720
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det regnestykket/anekdotener originalt fra USA, og hvis man tar en titt på slik det amerikanske skattesystemet er, så stemmer det ikke så aller verst.

    I USA er det slik at om du tjener lite, så betaler du lite skatt, og så øker skatteprosenten progressivt, fra 10% for lave inntekter og opp til 40% for høye inntekter. I tillegg er der fradrag, så lave inntekter har i effekt null skatt.

    Hvis jeg ikke tar helt feil, så var skattesatsene for de virkelig høye inntektene enda høyere før - opp mot 60%? Edit: enda høyere, faktisk...
    image.jpg

    Det ingen tar hensyn til i slike historier, er incentivene og mekanismene for å lure seg unna beskatning. De finnes stort sett ikke for "mannen i gata". Du må generelt sett ha en anselig sum å jobbe med før det er praktisk gjennomførbart med skatteplanlegging via postboksselskaper i karibiske land...

    Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_United_States

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Flyseteavgiften No more Said.

    Ryanair flytter ut av landet og rygge legges ned. Var det 5000 som mister jobben og skal over på dagpenger. Så har du taxi, hotell og tog som mister livsgrunnlaget. Om 10-20 år har en fugl fortalt med at mye av flymotorer er elektriske. Siemens jobber for fullt med dette.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.791
    Antall liker
    7.720
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Et Ryanair drar fra Rygge pga flyseteavgiften er ren bullshit.

    Årsaken til at Ryanair drar fra Rygge, er at de er i ferd med å pådra seg en dom i norsk høyesterett på at norsk arbeidslovgivning gjelder i Norge.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.730
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Spirre kan starte med å se på apekatten i speilet.
    Nå ba jeg vel ganske spesifikt om at vi skulle prøve å holde dette på et saklig og rolig nivå. Ikke?
    Nei, du gjorde ikke det. Det eneste du gjorde var å si imot deg selv. Du ror med én åre i vannet.

    "OK Larson, nå skal jeg ikke legge feller for deg ( gi deg tau nok til at du kan henge deg selv!:rolleyes: ) "
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...kk-av-de-bla-bla-260.html#w811hrOjAfr8Yohk.99
    og
    "Så hvis "apekattene" kan holde seg i skinnet og bidra positivt har vi som sagt..."
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...kk-av-de-bla-bla-260.html#w811hrOjAfr8Yohk.99


     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.909
    Antall liker
    20.540
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Den norske kulturministeren er tatt i løgn. Hva er det med Norge og DAB?
    Propaganda - og da bruker man alle virkemidler og vrir og tweaker sannheter og uttalelser slik at det passer "saken".
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.791
    Antall liker
    7.720
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat her tror jeg nok mye misinformasjon kommer nedenfra i embetsverket.

    Så vidt meg bekjent så er DAB pushet på mye av krefter innad i NRK og telekom-miljøet som også har sterke, private økonomiske motiver bak DAB-overgangen.

    NRK har også brukt milioner av kroner på denne satsingen.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.409
    Antall liker
    12.394
    Sted
    Trondheim
    Ja. Det svenske sitatet som ble brukt av kulturministeren og som vel var utformet av embedsverket var fra juni 2015. De brydde seg tydeligvis ikke så veldig mye om at svenskene la DAB-ballen fullstendig død i februar i år. Så i fjor høst ville kanskje det kulturministeren sa hatt litt rot i virkeligheten, men ting har endret seg siden den gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.064
    Antall liker
    15.949
    Det mest utrolige er at de legger noe så trivielt som administrativ inndeling ut til folkeavstemming. Valgdeltagelsen tyder også på at folk flest stort sett gir faen. Ekstra merkelig blir det når de neppe hadde tenkt å høre på resultatet uansett med mindre det hadde blitt ja-flertall.

    Jeg bor i Oslo og har bodd her siden 2002. Så langt har jeg fysisk oppsøkt en kommunal etat en - 1- gang. Det var da jeg måtte på plan & bygg for å få originaltegningene til huset vi kjøpte ifm en byggesøknad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn