Du har mange gode og riktige poenger. Allikevel, med Oslo som utgangspunkt - et par utfordringer og problemstillinger.Det er fort gjort å glemme at bomstasjonene ble satt opp for å regulere trafikken og eventuelt få enkelte til å velge andre transportløsninger. Etterhvert venner man seg til at de er der, noe som nok også skyldes at Norge er i verdenstopp i bruk av bomsnitt på veiene.
Dermed må man revurdere hvordan man bruker bomstasjonene som står ved innfartsårer. Det overordnede målet er bedre trafikkflyt og rushtidsavgift oppnår dette. Vil man så, over tid, venne seg til den høyere prisen og sette avsted i rushtid likevel? Der er det, som OMF påpeker, en kondisjonering som oppstår, ved at folk tenker på (og oppdager) alternative måter å sikre seg mobilitet på. Og det ser vi altså skjer.
Hovedårsak til vesentlig økning i trafikk og bevegelse av store menneskemengder i det som defineres som rushtid er den store befolkningsveksten vi har i både Oslo sentrum, forstedene og Akershus-regionen. Dette er noe bl.a. Oslo`s politikere har stimulert til med sin politikk om vesentlig fortetting - og et "ønske" om at Oslo skal bli en million-by. Snart vil det faktisk være færre kvadratmeter grøntarealer pr. innbygger i indre Oslo enn på Manhattan (men det er en helt annen diskusjon).
Samtidig med dette har politikerne ikke vært villige til å legge til rette for- og bygge ut infrastrukturen (veisystemer og kollektive løsninger) generelt, i takt med befolkningsveksten. Det er dermed et avvik i dag mellom befolkningstetthet og infrastruktur, og dette vil nok ytterligere forsterkes i årene fremover.
For å pynte brura ivrer politikerne derfor etter å sette i verk en del tiltak - og miljøaspektet benyttes bl.a som motiv, ikke minst fordi vi også har fått inn MDG (som kun har èn politisk fanesak) i byrådet. Dieselforbud, skiltnr-kjøring, bilfritt sentrum, rushtidsavgift osv er noen av de foreslåtte virkemidler som kan innføres raskt - og ja de vil høyst trolig ha sin effekt, men ikke helt uten konsekvenser av både praktisk- og økonomisk art. De alternative løsningene for forflytning kan dessverre ikke etableres/kapasitetsøkes like raskt og fleksibelt.
Det vil være en begrenset andel av arbeidsstokken i Oslo/omeng som uten videre kan tilpasse sin arbeidstid. Det samme gjelder smale tidsvinduer for de som må hente/levere i barnehager osv. En meget liten andel av arbeidsstokken vil også ha mulighet for hjemmekontor. De vil mao være nødt til å forflytte seg i disse tidsrommene.
Veltepetter er skissert som et alternativ til bil, og det er jo ikke grenser for hvilket fokus (i nærheten av propaganda) dette har om dagen. Ja, jo - for noen så vil det være reelt - ihvertfall deler av året.
I rushtiden er store deler av kollektivtilbudet i Oslo allerede sprengt, og det finnes ikke tilstrekkelig kapasitet til å ta økningen som potensielt kommer dersom man innfører øket bompengeavgift. Ja, men da er det jo bare å sette inn ekstra materiell? Dessverre ikke uten videre. For T-banenettet så er det (så vidt meg bekjent) ikke mer skinne-kapasitet i sentrums-traseen, så det er særdeles begrenset av hva man kan innføre av kapasitetsøkning.
Hvilke muligheter man har for rask økning i kapasitet på trikk er jeg ikke sikker på, men om det ikke eksistrer disponibelt ekstramateriell å sette inn, så er det jo ikke bare å gå i butikken å kjøpe et par nye trikker. Det vil ta lang tid før slikt materiell er på plass.
Problematikk rundt buss er jeg litt mer kjent med - og pr i dag opererer nok de fleste produsenter med +/- 1 år i leveringstid på by- og forstadsbusser. I tillegg er det for Oslo`s del også noen andre utfordringer. Det finnes ikke nok oppstillingsplasser i dag i Osloregionen for busser når de ikke går i rute - og det er ikke hensiktsmessig å ha oppstillingsplasser for langt fra der de skal operere. Ruter har uttalt at de må øke billettprisene vesentlig dersom de skal øke kapasiteten. Årsaken er at bussoperatørene (og det er ikke Ruter som er bussoperatør) må investere i mer materiell som kun skal settes inn i for å håndtere to korte faser på døgnet. De må også ansette flere sjåfører på relativt ugunstige, kostbare skiftordninger.
I tillegg må kollektivtransporten dimensjonere kapasitet til å håndtere den økte andelen som vil/må velge kollektivt i vintermånedene, da de lar veltepetter`n stå (hvilket vil være de aller fleste).
+++ en rekke andre aspekter av mer eller mindre praktisk og økonomisk art - uten at jeg har ork, eller tid til å gå inn i det nå
Men, som du er inne på. Ting går seg til - og må man, så må man innrette seg - og ikke uten konsekvenser.