Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kombiner det totale nivået på velferdstjenestene med at stadig flere oppdager at de kan ta noen måneders strøjobber i Norge for deretter å ta med seg "opptjente rettigheter" hjem og leve et særdeles godt liv i lange tider, så har vi en oppskrift på økonomisk kollaps når oljeinntektene slutter å vokse. Ingen ting å skryte av, som sagt.
    - Det er klart at det kan være fristende - DN.no
     
    N

    nb

    Gjest
    Kombiner det totale nivået på velferdstjenestene med at stadig flere oppdager at de kan ta noen måneders strøjobber i Norge for deretter å ta med seg "opptjente rettigheter" hjem og leve et særdeles godt liv i lange tider, så har vi en oppskrift på økonomisk kollaps når oljeinntektene slutter å vokse. Ingen ting å skryte av, som sagt.
    - Det er klart at det kan være fristende - DN.no

    At de kan ta med seg rettene hjem følger vel av EØS-avtalen og er ikke noe som noen regjering eller Stortinget har funnet på selv.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kombiner det totale nivået på velferdstjenestene med at stadig flere oppdager at de kan ta noen måneders strøjobber i Norge for deretter å ta med seg "opptjente rettigheter" hjem og leve et særdeles godt liv i lange tider, så har vi en oppskrift på økonomisk kollaps når oljeinntektene slutter å vokse. Ingen ting å skryte av, som sagt.
    - Det er klart at det kan være fristende - DN.no
    Kan den nye regjeringa få slutt på dette, så tilgir jeg dem mye annet.....det spørs bare om vi er bundet til masten gjennom EØS......dette er åpenbart urimelig, uansett hva men måtte mene om et fritt arbeidsmarked.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå er regjeringserklæringen på plass, og det er et passende tidspunkt for å begynne å følge med på landets nye regjering. Tittelen er dobbeltbunnet, her kan man nevne det som er godt og det som er hinsides folkeskikken. Vi vil få rikelig av begge deler.

    Regjeringserklæringen kan man laste ned her: http://8.vgc.no/pdf/politisk_plattform.pdf

    Det er langt fra et genialt trekk at man ikke har Klima og miljø som ett av de åtte viktige fokusområdene. Men det overrasker ikke.

    Kjør Segway!

    De rød-grønne har etterlatt seg et land i ruiner. (Brannfakkel)

    Skoler, sykehjem, sykehus, veier, osv som forfaller og har forfalt i 30 år. DETTE KOSTER NÅ MY PENG !! Og de blå vil fra de som raserte alt dette (rød-grønne) få kritikk for stor pengebruk, bare vent å se. :)
    Hvor har de rød-grønne brukt pengene som vi har tent??? De har ikke brukt de på vedlikehold, skole, helse sykehus, veier osv..De har lagt ned Politi og Forsvaret (ikke nevn fly her, for de koster nå ca 90 mill på ca. 55 fly mens F-16 kostet 130mill pr fly som Gro kjøpte inn ca. 75 av på 80 tallet) stort sett. Så hvor er pengene våre?
    Tåpelig tråd for de som ikke tenker? (Brannfakkel dette og? ) :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vil man ha slutt på velferdseksport og bedre grensekontroll, skal man stemme på Senterpartiet. Får de nok støtte, så går Norge ut av EØS. Siden både Ap og Høyre ville inn i EØS/EU, og derfor ignorerte to norske folkeavstemninger, må vi nok leve med de juridiske konsekvensene. Trygde- og velferdseksport er helt klart et problem.

    Ellers tror jeg nok nordmenns misbruk av velferdsordninger er jevnt fordelt langs det politiske spektrum. Alle synes å vite hva man har rett til, men få synes å akseptere at det også burde tilligge noen plikter. Nordmenn har tradisjon for å sette bort sine gamle og syke/pleietrengende, og har fått det til gjennom omfattende utbygging av helse/omsorgsapparatet, alderstrygd og pensjonsordninger. Det er et gode. Om ordningene misbrukes, så er det et moralsk problem, mer enn et politisk. Vår moral, når det gjelder å ta mer enn vi gir, er slett.

    Slik sett hadde jeg likt at de BlåBlå hadde kommet med noen klare meldinger på dette området, fremfor Segway, poker, boksing, scooterkjøring og utvidede åpningstider på Polet. Men det tør de jo ikke. FrP har stor andel eldre velferdsmottakere i sin velgermasse, og ditto Høyre.

    Som jeg skrev i åpningsinnlegget er tittelen på tråden dobbeltbunnet. Det er også å håpe på geniale ting fra den nye regjeringen.

    Men Asbjørns omskriving av Høyres motstand mot Folketrygden, Alderstrygd og annet blir tynt kaffeskvip, syns jeg. Jeg ser frem til bedre argumenter.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Muligens burde Høyre sjekket med næringslivet før de foreslo søndagsåpent. Opinionsundersøkelser viser at folk flest ikke trenger det, at eiere av butikker er imot og at ansatte er imot.

    Er det bare politikerne som vil ha søndagsåpent, tro?

    Skjermbilde 2013-10-10 kl. 10.55.08.jpg


    Dette er en kommentar i Nationen.
    Det blir mer smell i det når matvaregiganter sier pokker heller. Men er det ikke litt rart at H og Frp lot være å snakke med næringen om dette?
    Matgigant varsler kamp mot søndagsåpne butikker - VG Nett om Mat


    Skjermbilde 2013-10-10 kl. 10.57.19.jpg
     
    N

    nb

    Gjest
    At matvarebutikker er imot er ikke så rart. Det betyr høyere driftskostnader for de om de skal ha åpent en dag ekstra (og det sikkert med en del helgetillegg til noen ansatte), folk trenger jo ikke mer dagligvarer selv om de kan kjøpe de en dag ekstra i uken. Jeg handler forresten ofte mat på søndager, men da hos den lokale grønnskashandleren som har et svært avslappet forhold til søndag og ymse andre norske helligdager.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kombiner det totale nivået på velferdstjenestene med at stadig flere oppdager at de kan ta noen måneders strøjobber i Norge for deretter å ta med seg "opptjente rettigheter" hjem og leve et særdeles godt liv i lange tider, så har vi en oppskrift på økonomisk kollaps når oljeinntektene slutter å vokse. Ingen ting å skryte av, som sagt.
    - Det er klart at det kan være fristende - DN.no

    At de kan ta med seg rettene hjem følger vel av EØS-avtalen og er ikke noe som noen regjering eller Stortinget har funnet på selv.
    Jepp. Så vi har to alternativer. Enten Sp-løsningen med å bygge murer og stenge verden ute for å kunne fortsette som før, eller å stikke fingeren i jorda og spørre om det er riktig å bruke så mye av verdiskapingen på å betale folk for ikke å jobbe. Personlig tror jeg ikke det blir bedre vedlikehold på skoler og veier om vi stenger polakkene ute og fortsetter å sende stadig fler arbeidsfolk på trygd og diverse andre ordninger. Som sagt, jeg synes ikke det er så mye å skryte av å ha vært pådrivere for å få oss dit vi er i dag, men skulle kanskje ønske at Høyre hadde vært enda mer bremsekloss og ikke gått med på alle de populære gavepakkene som har blitt delt ut av skiftende regjeringer og stortingsflertall.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Muligens burde Høyre sjekket med næringslivet før de foreslo søndagsåpent. Opinionsundersøkelser viser at folk flest ikke trenger det, at eiere av butikker er imot og at ansatte er imot.
    Bestem deg. For noen uker siden antydet du at Høyre var i lomma på næringslivet ved NHO på samme måte som de rødgrønne tok diktat fra LO, litt lengre opp på siden var problemet at Høyre hadde blitt populistisk for å tekkes FrP, og nå er det galt at de har ideologiske prinsipper. Greit å være uenig, men det må da være et visst minstemål til stringens i argumentasjonen.

    Det var ikke veldig mange som var for opphevelse av NRK-monopolet og åpningstider etter kl 17 på hverdager heller, men det ble presset gjennom av politikere (Høyrefolk) som hadde noen synspunkter på hvordan samfunnet burde fungere. En korporativistisk stat hvor politiske partier og næringsorganisasjoner gjør opp alt på bakrommet er ikke en del av den modellen. Noe må da folk selv få bestemme, og da må de få muligheten til å velge. Det er jo ikke vanskeligere enn at en butikkeier kan velge å ikke ha åpent på søndag og en forbruker kan velge å ikke handle på søndag. Da er det de som bestemmer, ikke politikerne og interesseorganisasjonene, og det er kanskje der beslutningen bør ligge. Jeg merker meg at eksakt ingen vil gå tilbake til 1970-tallets "mangfold" med en radiokanal, en TV-kanal og alt stengt etter kl 17 på hverdager og kl 13 på lørdager.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Muligens burde Høyre sjekket med næringslivet før de foreslo søndagsåpent. Opinionsundersøkelser viser at folk flest ikke trenger det, at eiere av butikker er imot og at ansatte er imot.
    Bestem deg. For noen uker siden antydet du at Høyre var i lomma på næringslivet ved NHO på samme måte som de rødgrønne tok diktat fra LO, litt lengre opp på siden var problemet at Høyre hadde blitt populistisk for å tekkes FrP, og nå er det galt at de har ideologiske prinsipper. Greit å være uenig, men det må da være et visst minstemål til stringens i argumentasjonen.

    Det var ikke veldig mange som var for opphevelse av NRK-monopolet og åpningstider etter kl 17 på hverdager heller, men det ble presset gjennom av politikere (Høyrefolk) som hadde noen synspunkter på hvordan samfunnet burde fungere. En korporativistisk stat hvor politiske partier og næringsorganisasjoner gjør opp alt på bakrommet er ikke en del av den modellen. Noe må da folk selv få bestemme, og da må de få muligheten til å velge. Det er jo ikke vanskeligere enn at en butikkeier kan velge å ikke ha åpent på søndag og en forbruker kan velge å ikke handle på søndag. Da er det de som bestemmer, ikke politikerne og interesseorganisasjonene, og det er kanskje der beslutningen bør ligge. Jeg merker meg at eksakt ingen vil gå tilbake til 1970-tallets "mangfold" med en radiokanal, en TV-kanal og alt stengt etter kl 17 på hverdager og kl 13 på lørdager.
    At Høyre er i lomma på næringslivet er det ingen tvil om, og derfor min forundring over at man ikke har gjort en liten sjekk på bakrommet i dette tilfellet, gitt motstanden som straks kom på banen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Bare så det er helt klart, så mener jeg det er hinsides uforståelig at nordmenn er verdens sykeste folkeslag, noe som fremgår av statistikk over uføretrygding, osv.
    Så enten er det livsfarlig å bo på denne steinrøysa, og det burde vi få beskjed om i klartekst, eller også har vi tatt altfor rikelig for oss av muligheten til å la være å arbeide.

    Jeg heller til den siste av mulighetene. Og da burde man gå tydelig ut mot ondet - her kan et oppegående politisk parti sannsynligvis gjøre betydelige fremskritt. I så måte liker jeg spesielt dette punktet i regjeringserklæringen:

    Skjermbilde 2013-10-10 kl. 11.50.12.jpg

    Man kan gå lenger, og faktisk iverksette enda mer konkrete tiltak for å slå ned på juks, samt også omvurdere dem som er kjent uføre. Noe som faktisk ligger i formuleringen om restarbeidsevne. Veldig nyttig.

    Gitt andelen av statsbudsjettet som disse sektorene tar, er det mye å hente her, både ved at man kan omdisponere budsjettmidler, men også ved at man faktisk får folk i arbeid, noe som kan gi økte bidrag til felleskassen, på ymse vis.
    Min målestokk for hvorvidt de blåblå lykkes vil i stor utstrekning avgjøres av hvordan Ernameteret slår ut på dette området.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Enn om det ikke er slik?
    Hva med å la være å barnliggjøre debatten? Jeg gidder ikke en gang legge inn det store antallet artikler om ulike av Høyres velgjørere som nå skulle "få betalt for støtten."
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kombiner det totale nivået på velferdstjenestene med at stadig flere oppdager at de kan ta noen måneders strøjobber i Norge for deretter å ta med seg "opptjente rettigheter" hjem og leve et særdeles godt liv i lange tider, så har vi en oppskrift på økonomisk kollaps når oljeinntektene slutter å vokse. Ingen ting å skryte av, som sagt.
    - Det er klart at det kan være fristende - DN.no

    At de kan ta med seg rettene hjem følger vel av EØS-avtalen og er ikke noe som noen regjering eller Stortinget har funnet på selv.
    Jepp. Så vi har to alternativer. Enten Sp-løsningen med å bygge murer og stenge verden ute for å kunne fortsette som før, eller å stikke fingeren i jorda og spørre om det er riktig å bruke så mye av verdiskapingen på å betale folk for ikke å jobbe. Personlig tror jeg ikke det blir bedre vedlikehold på skoler og veier om vi stenger polakkene ute og fortsetter å sende stadig fler arbeidsfolk på trygd og diverse andre ordninger. Som sagt, jeg synes ikke det er så mye å skryte av å ha vært pådrivere for å få oss dit vi er i dag, men skulle kanskje ønske at Høyre hadde vært enda mer bremsekloss og ikke gått med på alle de populære gavepakkene som har blitt delt ut av skiftende regjeringer og stortingsflertall.
    Jeg mener hallo - skal vi justere trygdeytelser ut fra hvilket land ytelsene utbetales til må jo dette også gjelde norske pensjonister i Thailand og Spania. Der er i hvert fall EØS avtalen kal; likebehandlingsprinsippet gjelder.

    Og ellers kan man jo merke seg Karen Helene Ulltvei-Moers påpekning av at vi allerede er blant verdens mest avbyråkratiserte land for næringslivet: http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2697061.ece

    selv om hun også påpker, med rette, at det er rom for videre effektivisering av offentlig sektor. Effektivisering av offentlig sektor er imidlertid ikke nødcvendigvis synonymt med utsetting av tjenesten til private som både hun, jeg og enkelte andre her virker å være klar over....
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Bare så det er helt klart, så mener jeg det er hinsides uforståelig at nordmenn er verdens sykeste folkeslag, noe som fremgår av statistikk over uføretrygding, osv.
    Så enten er det livsfarlig å bo på denne steinrøysa, og det burde vi få beskjed om i klartekst, eller også har vi tatt altfor rikelig for oss av muligheten til å la være å arbeide.

    Jeg heller til den siste av mulighetene. Og da burde man gå tydelig ut mot ondet - her kan et oppegående politisk parti sannsynligvis gjøre betydelige fremskritt. I så måte liker jeg spesielt dette punktet i regjeringserklæringen:

    Vis vedlegget 220688

    Man kan gå lenger, og faktisk iverksette enda mer konkrete tiltak for å slå ned på juks, samt også omvurdere dem som er kjent uføre. Noe som faktisk ligger i formuleringen om restarbeidsevne. Veldig nyttig.

    Gitt andelen av statsbudsjettet som disse sektorene tar, er det mye å hente her, både ved at man kan omdisponere budsjettmidler, men også ved at man faktisk får folk i arbeid, noe som kan gi økte bidrag til felleskassen, på ymse vis.
    Min målestokk for hvorvidt de blåblå lykkes vil i stor utstrekning avgjøres av hvordan Ernameteret slår ut på dette området.
    Ikke vanskelig i å være enig i dette. Men debatten må heller ikke bli sånn at man glemmer de som virkelig trenger hjelp, nå er det nesten blitt slik at alle som benytter seg av velferdsordningene våre er juksemakere. Folk blir syke, andre utsatt for ulykker, innstramminger skal ikke gå ut over disse så kan man jo diskutere hvordan best skille ut de som trenger det og andre som kanskje ikke helt trenger all bistand de får/tar. Noen eksempler fra nærmiljøet mitt forteller også om folk som ganske kjapt skifter mening; man roper høyt om de som jukser til seg goder men når man selv blir alvorlig syk så er plutselig systemet ikke godt nok og i hvertfall treigt og lite forståelsesfullt (les NAV). Det er også mulig oppi alt dette å være glad og takknemlig, ja t.o.m. litt ydmyk over at vi har råd til et system som vi har men som selvfølgelig kan bli bedre.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Politikerenes iver etter å få uføretrygdede ut i arbeidslivet igjen er rørende. Ikke fullt så rørende er iveren etter å innføre lenger arbeidsdager, mer turnus, mer helgejobbing, høyere effektivitet.
    Tilrettelagt arbeid høres fint ut, men svært få bedrifter kan tilrettelegge for en som til eksempel ikke lenger kan jobbe turnus. Eller hva med renovasjonsarbeideren som ikke lenger kan forta tunge løft grunnet dårlig rygg? Omskolering? Mannen er 54 år gammel og har kun folkeskole.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Bare så det er helt klart, så mener jeg det er hinsides uforståelig at nordmenn er verdens sykeste folkeslag, noe som fremgår av statistikk over uføretrygding, osv.
    Så enten er det livsfarlig å bo på denne steinrøysa, og det burde vi få beskjed om i klartekst, eller også har vi tatt altfor rikelig for oss av muligheten til å la være å arbeide.

    Jeg heller til den siste av mulighetene. Og da burde man gå tydelig ut mot ondet - her kan et oppegående politisk parti sannsynligvis gjøre betydelige fremskritt. I så måte liker jeg spesielt dette punktet i regjeringserklæringen:

    Vis vedlegget 220688

    Man kan gå lenger, og faktisk iverksette enda mer konkrete tiltak for å slå ned på juks, samt også omvurdere dem som er kjent uføre. Noe som faktisk ligger i formuleringen om restarbeidsevne. Veldig nyttig.

    Gitt andelen av statsbudsjettet som disse sektorene tar, er det mye å hente her, både ved at man kan omdisponere budsjettmidler, men også ved at man faktisk får folk i arbeid, noe som kan gi økte bidrag til felleskassen, på ymse vis.
    Min målestokk for hvorvidt de blåblå lykkes vil i stor utstrekning avgjøres av hvordan Ernameteret slår ut på dette området.
    Ikke vanskelig i å være enig i dette. Men debatten må heller ikke bli sånn at man glemmer de som virkelig trenger hjelp, nå er det nesten blitt slik at alle som benytter seg av velferdsordningene våre er juksemakere. Folk blir syke, andre utsatt for ulykker, innstramminger skal ikke gå ut over disse så kan man jo diskutere hvordan best skille ut de som trenger det og andre som kanskje ikke helt trenger all bistand de får/tar. Noen eksempler fra nærmiljøet mitt forteller også om folk som ganske kjapt skifter mening; man roper høyt om de som jukser til seg goder men når man selv blir alvorlig syk så er plutselig systemet ikke godt nok og i hvertfall treigt og lite forståelsesfullt (les NAV). Det er også mulig oppi alt dette å være glad og takknemlig, ja t.o.m. litt ydmyk for at vi har råd til et system som vi har men som selvfølgelig kan bli bedre.
    Helt enig. Og det er også derfor jeg blir ganske forbannet når jeg leser utsagn om at velferdsordningene burde vi ikke hatt i det hele tatt. Hvilket er hva vi ville opplevd om Høyre hadde fått sin gjenstridige vilje gjennom årene. Det har vært en batalje for hvert lille fremskritt.

    Enkelt sagt. Det er en fantastisk ting når et samfunn kan lage et sikkerhetsnett som fanger opp dem som detter gjennom av ulike og helt legitime årsaker. Det er et sjeldent livsløp som planker en 10er fra fødsel til død, og det å vite - som vi kan her hjemme - at sikkerhetsnettet er der, gir oss nye sjanser.
    Utfordringen er å vite forskjellen på sikkerhetsnett og trampoline, å respektere dem som trenger sikkerhetsnettet, men å likevel være i stand til å be dem som tror det er et hoppeslott å klatre ned.

    Grensegangen er vanskelig og utfordrende - men vi kjenner alle folk som ikke burde være på evig uspesifisert borgerlønn, for å si det slik.
     
    N

    nb

    Gjest
    Som jeg har nevnt i en annen tråd er det sannsynligvis en sammenheng mellom høyt lønnsnivå og mange som faller utenfor arbeidslivet. Arbeidsgivere er ikke spesielt sugne på betale noen tarifflønn om ikke produktiviteten er god. Det er ikke slik at dersom man er i stand til å gjøre noe, så er man også i stand til å utføre det samme som yrke. Det er en viss forskjell på å male hsuet i eget tempo og skulle male for et firma som skal fakturere 400 kroner timen + mva til kunden og få gjort jobbene kjapt nok til at de kan prise anbud konkurransedyktig.

    Norge har - sannsyligvis heldigvis - ikke en mengde totalt uproduktive jobber som kan utføres for en latterlig minstelønn (tenk USA). Det er ikke mulig å sysselsette en skog av folk i Norge til å sitte å passe på trapper eller putte dagligvarer i handleposene på supermarkedet.

    Det betyr ikke at det ikke er rom for forbedringer, men det er ganske mange grunner til at folk havner i uføresystemet her som ikke nødvendigvis henger direkte sammen med hvor syke de objektivt sett måtte være. Uføretrygd er også arvelig og smittsomt, forresten.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Politikerenes iver etter å få uføretrygdede ut i arbeidslivet igjen er rørende. Ikke fullt så rørende er iveren etter å innføre lenger arbeidsdager, mer turnus, mer helgejobbing, høyere effektivitet.
    Tilrettelagt arbeid høres fint ut, men svært få bedrifter kan tilrettelegge for en som til eksempel ikke lenger kan jobbe turnus. Eller hva med renovasjonsarbeideren som ikke lenger kan forta tunge løft grunnet dårlig rygg? Omskolering? Mannen er 54 år gammel og har kun folkeskole.
    I følge en i en annen tråd så kan bli snekker...

    IA avtalen er sannsynligvis ikke verdt papiret, arbeidsgiverene vil stort sett ha folk som virker 100% og vel så det, når de er brukt opp så er det inn med nye krefter. Er man såpass raus at man gir noen en annen oppgave så er man så sjelden at man kommer i nyhetene.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det betyr ikke at det ikke er rom for forbedringer, men det er ganske mange grunner til at folk havner i uføresystemet her som ikke nødvendigvis henger direkte sammen med hvor syke de objektivt sett måtte være. Uføretrygd er også arvelig og smittsomt, forresten.
    Endring i sysselsettingsmønster har gjort at mange har valgt å uføretrygde arbeidsløse. Man ser kommuner der uføregraden er ekstremt høy av den grunn, mens nabokommuner som beholdt arbeidsplasser har "friskere" innbyggere. Så man skal ikke se seg blind på generelle statistikker, det er mange årsaker til at folk faller utenom. For mange er det veldig vanskelig å omstille seg, om man er kommet opp i årene og står uten arbeid.
    Men nordmenn er også veldig uvillige til å flytte dit det er arbeid, arbeidsmobiliteten er meget lav.

    Og selvsagt har du også rett når det gjelder arbeidsevne og -vilje. Hva skulle vi gjort uten svenskene, skulle vi båret tallerkenene selv?
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Bare så det er helt klart, så mener jeg det er hinsides uforståelig at nordmenn er verdens sykeste folkeslag, noe som fremgår av statistikk over uføretrygding, osv.
    Så enten er det livsfarlig å bo på denne steinrøysa, og det burde vi få beskjed om i klartekst, eller også har vi tatt altfor rikelig for oss av muligheten til å la være å arbeide.

    Jeg heller til den siste av mulighetene. Og da burde man gå tydelig ut mot ondet - her kan et oppegående politisk parti sannsynligvis gjøre betydelige fremskritt. I så måte liker jeg spesielt dette punktet i regjeringserklæringen:

    Vis vedlegget 220688

    Man kan gå lenger, og faktisk iverksette enda mer konkrete tiltak for å slå ned på juks, samt også omvurdere dem som er kjent uføre. Noe som faktisk ligger i formuleringen om restarbeidsevne. Veldig nyttig.

    Gitt andelen av statsbudsjettet som disse sektorene tar, er det mye å hente her, både ved at man kan omdisponere budsjettmidler, men også ved at man faktisk får folk i arbeid, noe som kan gi økte bidrag til felleskassen, på ymse vis.
    Min målestokk for hvorvidt de blåblå lykkes vil i stor utstrekning avgjøres av hvordan Ernameteret slår ut på dette området.
    Ikke vanskelig i å være enig i dette. Men debatten må heller ikke bli sånn at man glemmer de som virkelig trenger hjelp, nå er det nesten blitt slik at alle som benytter seg av velferdsordningene våre er juksemakere. Folk blir syke, andre utsatt for ulykker, innstramminger skal ikke gå ut over disse så kan man jo diskutere hvordan best skille ut de som trenger det og andre som kanskje ikke helt trenger all bistand de får/tar. Noen eksempler fra nærmiljøet mitt forteller også om folk som ganske kjapt skifter mening; man roper høyt om de som jukser til seg goder men når man selv blir alvorlig syk så er plutselig systemet ikke godt nok og i hvertfall treigt og lite forståelsesfullt (les NAV). Det er også mulig oppi alt dette å være glad og takknemlig, ja t.o.m. litt ydmyk for at vi har råd til et system som vi har men som selvfølgelig kan bli bedre.
    Helt enig. Og det er også derfor jeg blir ganske forbannet når jeg leser utsagn om at velferdsordningene burde vi ikke hatt i det hele tatt. Hvilket er hva vi ville opplevd om Høyre hadde fått sin gjenstridige vilje gjennom årene. Det har vært en batalje for hvert lille fremskritt.
    Det er også lov å minne oss selv på i disse tider da AP, Sosialisme, Gerhardsen, LO o.s.v. er blitt skjellsord. Jeg tørr våge den påstanden at ingen her på HFS og ellers i landet hadde hatt det slik vi har det i dag uten disse, dette er ordninger som disse jobbet igjennom. Men den aller viktigste avgjørelsen og som også er den EGENTLIGE årsaken til våre fantastiske ordninger var det Bratteli og Evensen som tok, uten disse to (og et par til..) så hadde pengene våre havnet i lommene til internasjonale oljeselskap. Bare en liten påminnelse i disse dager da det er veldig lett å bli historieløs og utakknemlig.

    Og bare så det er sagt; jeg har aldri stemt AP men de fortjener kredd for det de faktisk har gjort.
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Nå fusker du fælt, Asbjørn.
    Høyre reserverte seg mot innføring av Folketrygden, men lot være å stemme mot for å unngå å kaste regjeringen partiet var del av.

    Ærlig talt, når det gjelder det som har med utvikling av den norske velferdsstaten å gjøre, samt lik rett til utdanning, bør Høyre gå så stille i dørene at man kan høre mus hviske på ti meters avstand.
    Når velferdsstaten har utviklet seg slik som dette er ikke det å være "pådriver" noe å skryte av:
    Gjest - All skatt fra 1,5 millioner nordmenn går til de som ikke arbeider

    Julaften 1969 fant Norge olje, «den største julegaven i noen nasjons historie», er funnet omtalt som. Førti år senere fikk jeg et brev fra forsikringsselskapet som min arbeidsplass benytter. De kunne fortelle at jeg kom til å få 380 000 i uførepensjon om noe skulle gå galt. Hadde jeg vært offentlig ansatt, ville jeg i tillegg fått minst 60 000 kroner i barnetillegg på toppen av uføretrygden.

    Stortinget har besluttet at enhver som blir uføretrygdet, skal få 66 prosent av sin tidligere inntekt i uføretrygd. Statskassen skal finansiere alt. Uføre skal i tillegg få bedre alderspensjon enn dem som ikke har vært uføretrygdet. Hvem hadde betalt for uføre-pensjonen min om jeg hadde valgt å ta den? Kassadama på Rema 1000, den utslitte vaskekona, industriarbeideren ved Ørsta Stål-industri, og selvsagt oljearbeideren i Nordsjøen.

    Jeg har uføretrygd - pr. Sept 2013

    uføre grunnpensjon 7.104 kr
    uførepensjon,tilleggspensjon 10.319,- kr

    Totalt brutto 17.423,- kr

    Skatt 3.310,- kr

    Netto 14.113,- kr

    Sistnevnte sum er det jeg skal leve og eksistere av.

    Jeg hadde ikke penger på hverken utenlandske konto eller annet da jeg ble uføretrygdet.
    Riktignok fikk jeg en større pasientskadeerstatning - som kan vurderes opp mot skade.

    Ja vil noen si - dette er jo dèt vi som jobber betaler for deg....

    Jeg har selv vært i jobb fra jeg var 16 år.
    På 4 hurtigruter, med månedslønn på 900,- kr - senere 1100,- kr i begynnelsen.
    Ei flaske øl kostet da 10,- kr på båten.
    Før jeg fylte 18 jobbet jeg som kokk/kokekyndig på en fraktebåt med 5 - 6 ansatte.
    Hadde ansvar for renhold, proviantering osv.
    Dette mens broilere bodde hjemme og ble handoppmatet av mor og far til de bikket de 30... før de fant ut at politikken var deres sandkasse.

    Har hamret langs kysten i kystfart og Norsjøfart og alltid betalt min skatt.

    Jeg er ikke den eneste med samme utbetaling.

    De fleste ligger på omtrent det samme - unge som uføretrygdes får ung uføre men er ikke noe høyere.

    Ser at pensjonen for uføre vil gå ned med FRP/Høyre

    Spiller egentlig ingen rolle for mange - blir det samme som for minstepensjonistene.

    Havner på sosialen - de uføre får sjeldnere og sjeldnere mulighet til egen bolig.
    Havner da på kommunale leiligheter, og der må sosialkontoret steppe inn når pengene ikke strekker til.

    Samme skjedde ved nye omsorgsboliger her for noen år siden.

    Hele minstepensjonen gikk til husleie.

    En eldre mann som hadde jobbet som snekker nesten hele livet, som ungdom som skogsarbeider i Namdal måtte for første gang i en alder på godt over 70 få hjelp av sosialen.

    Han hadde ikke bil, dyre vaner, brukte moped og sykkel til jobb.
    Dette er/var meget nedverdigende for ham - men var velsignet fra de RødGrønne.
     
    K

    kveita

    Gjest
    Bare så det er helt klart, så mener jeg det er hinsides uforståelig at nordmenn er verdens sykeste folkeslag, noe som fremgår av statistikk over uføretrygding, osv.
    Så enten er det livsfarlig å bo på denne steinrøysa, og det burde vi få beskjed om i klartekst, eller også har vi tatt altfor rikelig for oss av muligheten til å la være å arbeide.

    Jeg heller til den siste av mulighetene. Og da burde man gå tydelig ut mot ondet - her kan et oppegående politisk parti sannsynligvis gjøre betydelige fremskritt. I så måte liker jeg spesielt dette punktet i regjeringserklæringen:

    Vis vedlegget 220688

    Man kan gå lenger, og faktisk iverksette enda mer konkrete tiltak for å slå ned på juks, samt også omvurdere dem som er kjent uføre. Noe som faktisk ligger i formuleringen om restarbeidsevne. Veldig nyttig.

    Gitt andelen av statsbudsjettet som disse sektorene tar, er det mye å hente her, både ved at man kan omdisponere budsjettmidler, men også ved at man faktisk får folk i arbeid, noe som kan gi økte bidrag til felleskassen, på ymse vis.
    Min målestokk for hvorvidt de blåblå lykkes vil i stor utstrekning avgjøres av hvordan Ernameteret slår ut på dette området.
    Ikke vanskelig i å være enig i dette. Men debatten må heller ikke bli sånn at man glemmer de som virkelig trenger hjelp, nå er det nesten blitt slik at alle som benytter seg av velferdsordningene våre er juksemakere. Folk blir syke, andre utsatt for ulykker, innstramminger skal ikke gå ut over disse så kan man jo diskutere hvordan best skille ut de som trenger det og andre som kanskje ikke helt trenger all bistand de får/tar. Noen eksempler fra nærmiljøet mitt forteller også om folk som ganske kjapt skifter mening; man roper høyt om de som jukser til seg goder men når man selv blir alvorlig syk så er plutselig systemet ikke godt nok og i hvertfall treigt og lite forståelsesfullt (les NAV). Det er også mulig oppi alt dette å være glad og takknemlig, ja t.o.m. litt ydmyk for at vi har råd til et system som vi har men som selvfølgelig kan bli bedre.
    Helt enig. Og det er også derfor jeg blir ganske forbannet når jeg leser utsagn om at velferdsordningene burde vi ikke hatt i det hele tatt. Hvilket er hva vi ville opplevd om Høyre hadde fått sin gjenstridige vilje gjennom årene. Det har vært en batalje for hvert lille fremskritt.
    Det er også lov å minne oss selv på i disse tider da AP, Sosialisme, Gerhardsen, LO o.s.v. er blitt skjellsord. Jeg tørr våge den påstanden at ingen her på HFS og ellers i landet hadde hatt det slik vi har det i dag uten disse, dette er ordninger som disse jobbet igjennom. Men den aller viktigste avgjørelsen og som også er den EGENTLIGE årsaken til våre fantastiske ordninger var det Bratteli og Evensen som tok, uten disse to (og et par til..) så hadde pengene våre havnet i lommene til internasjonale oljeselskap. Bare en liten påminnelse i disse dager da det er veldig lett å bli historieløs og utakknemlig.

    Og bare så det er sagt; jeg har aldri stemt AP men de fortjener kredd for det de faktisk har gjort.
    Du må for all del ikke glemme Arve Johnsen, utrolig viktig brikke for oljenasjonen Norge.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Helt enig. Og det er også derfor jeg blir ganske forbannet når jeg leser utsagn om at velferdsordningene burde vi ikke hatt i det hele tatt. Hvilket er hva vi ville opplevd om Høyre hadde fått sin gjenstridige vilje gjennom årene. Det har vært en batalje for hvert lille fremskritt.
    Det er også lov å minne oss selv på i disse tider da AP, Sosialisme, Gerhardsen, LO o.s.v. er blitt skjellsord. Jeg tørr våge den påstanden at ingen her på HFS og ellers i landet hadde hatt det slik vi har det i dag uten disse, dette er ordninger som disse jobbet igjennom. Men den aller viktigste avgjørelsen og som også er den EGENTLIGE årsaken til våre fantastiske ordninger var det Bratteli og Evensen som tok, uten disse to (og et par til..) så hadde pengene våre havnet i lommene til internasjonale oljeselskap. Bare en liten påminnelse i disse dager da det er veldig lett å bli historieløs og utakknemlig.

    Og bare så det er sagt; jeg har aldri stemt AP men de fortjener kredd for det de faktisk har gjort.
    Du må for all del ikke glemme Arve Johnsen, utrolig viktig brikke for oljenasjonen Norge.
    Riktig det selv om de fleste sannsynligvis vil snakke om Mongstad og ikke om hvilken posisjon Statoil fikk under hans ledelse. Han var jo Statoils første sjef og et direkte resultat av avgjørelsene til Evensen, Fleischer, Løddestøl og Bratteli som statsminister. Sannsynligvis de viktigste (og riktigste...) politiske avgjørelsene som er tatt i dette landet siden 1905.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Riktig det selv om de fleste sannsynligvis vil snakke om Mongstad og ikke om hvilken posisjon Statoil fikk under hans ledelse. Han var jo Statoils første sjef og et direkte resultat av avgjørelsene til Evensen, Fleischer, Løddestøl og Bratteli som statsminister. Sannsynligvis de viktigste (og riktigste...) politiske avgjørelsene som er tatt i dette landet siden 1905.
    Vanskelig å forestille seg hva som skulle overgå det. Johnsen kom tidlig med i Arbeiderpartiet og var sjef i Statoil fra selskapet ble grunnlagt.
    Det var litt av en tid, der det ble tatt noen utrolig viktige beslutninger:

    1. Til tross for latterliggjøring, så ivret man for at det skulle letes etter olje.
    2. Da den ble konstatert, kjempet man for opprettelse av statlig eierskap, på vegne av fellesskapet. Det var nok av motstandere, og selv etter at Statoil ble etablert ved enstemmig votering i Stortinget (1972), ønsket Willoch senere å vingeklippe selskapet, på vegne av private operatører. Fremskrittspartiet ønsket full privatisering og mye lavere beskatning av operatørene ...
    3. Etablering av Norges første og eneste Havrettsministerium, minister med én portefølje: for å sikre norske rettigheter på kontinentalsokkelen. Og det gjorde Evensen så det sang etter, fordi han trodde på potensialet kjempet han hardere enn sin danske og britiske motpart, og det fikk vi igjen for.
    4. I 1984 fikk vi Oljekompromisset mellom Høyre og Ap, og det ble ro når det gjaldt kranglingen om privatiseringsgrad, selv om Frp aldri sluttet å gnåle om det. Hadde Frp fått viljen sin i det som kalles Frp-forslag 1, ville Oljefondet vært over tusen milliarder slankere i dag, minst.

    Valget mellom dem som kjemper for fellesskapet, og dem som kjemper for snevre private interesser vil vel alltid bestå.

    Men, kanskje viktigere har vært politisk uenighet mellom mer moderate krefter, i mellompartiene og deler av Høyre, og mellom disse og andre deler av Høyre, og ikke minst Fremskrittspartiet. Det sistnevnte partiet stod på 1970- og 1980-tallet og i og for seg fram til i dag for en klar privatiseringslinje, der en har ønsket å oppheve alt statlig forretningsmessig engasjement i olje- og gassvirksomheten.

    En gjenfinner imidlertid ikke de samme standpunktene i dagens partiprogrammer, eksempelvis vil en nå selge seg ned i Statoil (fra nå 67 prosent), mens det tidligere var snakk om full privatisering, og enndog innlemmelse av Statoil som egen avdeling i Oljedirektoratet med bare forvaltningsmessige oppgaver i 1977-programmet. En har også ønsket å avvikle
    SDØE (bl.a. i 1993-programmet), til fordel for private krefter (eller også overføre andeler til Folketrygdfondet (1997-programmet)).

    Når det gjelder Høyre, finner vi som nevnt krefter som ut fra ideologiske hensyn har ønsket en reduksjon av Statoils rolle, og som på 1980-tallet var klart mer 4 opptatt av private kapitalinteressers rolle enn Arbeiderpartiet, bl.a. gjennom
    ideer om, allerede den gang, delprivatisering av Statoil og også styrking av det delprivate Hydro og helprivate Saga på bekostning av Statoil i det norske oljemiljøet. Andre i Høyre, ikke minst representert ved Arne Retterdal, som var
    kommunal- og arbeidsminister i Willochregjeringen, var kritiske til de kreftene som ivret for å redusere Statoils rolle på 1980-tallet.
    Fæle LO har sett på hva konsekvensene ville vært om Høyre og Frp hadde fått viljen sin. Nyttig oljehistorie.
    PDF: http://www.lo.no/Documents/samfunn/olje_og_politikk.pdf
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Litt OT men hilste på A Johnsen noen måneder tilbake,han besøkte da ett Afrikansk land for og lære de (etter inventasjon) hvordan man kunne beskatte nye inntenkter :) etter neste norske praksis,så noe exporterer vi da

    Er litt usikker på om den Norske statlige modellen gir oss så mye tilbake,eller om den er ett tveget sverd i denne sammenhengen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mye å spekulere over.
    Næringen vil ikke ha åpent på søndag, og for kundene er det ikke så farlig. Slubbert kan få kjøpt dasspapir på 7-11 eller en bensinstasjon, og alle blir glade.
    Politisjefene vil ikke ha bevæpning.
    Og hytteeiere vil ikke bo i nærheten av snøscooterløyper. (Verdien på hyttene faller med 40%)

    Kanskje de BlåBlå skulle snakket med folk, i stedet for å sitte på kammerset og innbille seg politikk?

    Og når det gjelder gevinstene som skal realiseres i "avbyråkratisering," så har fagfolk dårlig nytt. Norge er i verdenstopp når det gjelder avbyråkratisering allerede ... og Kjetil Solvik Olsen innrømmer at de har ikke tenkt å slanke det offentlige, bare gjøre det mer effektivt.
    Men som Karen Ulltveit Moe tillater seg å påpeke, så er det lite å hente med tanke på byråkratiseringsgrad:

    Da Høyre og Fremskrittspartiet presenterte sin regjeringsplattform mandag, lovet Frp-leder Siv Jensen å kutte markant i skjemaveldet for norsk næringsliv.
    Ifølge plattformen skal «næringslivets kostnader ved å etterleve myndighetspålagte rapporteringskrav» kuttes med 25 prosent.

    Professor Karen Helene Ulltveit-Moe ed Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo tror imildertid ikke den blåblå regjeringens ambisjoner om avbyråkratisering vil gi særlig effekt.

    Hun viser til at Norge allerede er blant verdens minst byråkratiske land.


    - Det er en fin ambisjon, men jeg tror man undervurderer hvor enkelt det er i Norge allerede. Det er nok ikke så mye å hente der som man kan få inntrykk av i populærpressen, sier Ulltveit-Moe til DN.
    - Mer bortskjemte enn vi er klar over
    Hun viser til at Norge alltid kommer veldig godt ut på Verdensbankens oversikter over hvor mye tid næringslivet i ulike land bruker på ulike sider av byråkratiet.

    – Selv om man stønner mye, er vi blant verdens aller beste på dette området. Norske bedrifter bruker mye mindre på byråkrati enn i andre land. Vi er mer bortskjemte enn vi er klar over, og næringslivet har det uendelig mye bedre enn i nesten alle andre land, sier hun til Dagens Næringsliv.

    Hun mener den påtroppende regjeringen i større grad burde satt opp konkrete mål for å effektivisere offentlig sektor, slik Stoltenberg I-regjeringen hadde. Hun mener det er mye å hente bare på å endre rutiner og arbeidsmåter.
    – Man må snu hver sten, men den typen øvelse gjør man visst først når krisen er der. Sverige fikk gjort mye da de opplevde en krise, sier hun.

    Nestleder i Frp, Ketil Solvik-Olsen, vil ikke love mindre offentlig sektor.

    – Målet er å få redusert byråkratiet. Norge vil fortsatt ha en høy offentlig sysselsettingsrate, så totalt sett skal vi ikke nødvendigvis forvente å redusere den, sier Solvik-Olsen til Dagens Næringsliv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enn om det ikke er slik?
    Hva med å la være å barnliggjøre debatten? Jeg gidder ikke en gang legge inn det store antallet artikler om ulike av Høyres velgjørere som nå skulle "få betalt for støtten."
    La meg gjette: De mange artiklene var muligens rene spekulasjoner fra journalister og andre med begrenset innsikt i hva som egentlig sies og gjøres?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Næringen vil ikke ha åpent på søndag, og for kundene er det ikke så farlig.

    Politisjefene vil ikke ha bevæpning.

    Og hytteeiere vil ikke bo i nærheten av snøscooterløyper. (Verdien på hyttene faller med 40%)

    Kanskje de BlåBlå skulle snakket med folk, i stedet for å sitte på kammerset og innbille seg politikk?
    Nå er det ikke et PÅLEGG om å holde åpent på søndag det er snakk om. De gir bare de som ønsker det muligheten til å velge selv.

    Så langt er det snakk om at politidistriktene selv skal få velge om de ønsker bevepning. Ønsker de det ikke så skjer det ikke! Forøvrig håper jeg at alle politidistriktene synes det er greit med våpen i bil men ikke på den enkelte tjenestemannen. Det kan ses på som en luksus å ha ubevæpnet politi, men jeg tror det skaper en god nærhet til publikum som blir borte når pistolen sitter i beltet.

    Det er ikke snakk om frislipp av scooterløyper. Det nye er at kommunene skal få bestemme selv istedet for at Fylkesmannen skal bestemme.

    Ingen påpud men bare valgmuligheter. Det synes jeg er positivt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    ........Og hytteeiere vil ikke bo i nærheten av snøscooterløyper. (Verdien på hyttene faller med 40%)...........
    Vannscoter er ikke nevnt av de blåblå. De vil jo ikke ha slike utysker utenfor hyttene sine på Sørlandet.
    Nå tror jeg ikke verdien på hyttene her hos oss synker om det er kort avstand til scooterløype, heller tvert om. Vi har jo litt erfaring med dette fenomenet. Støy fra scooter er også mye redusert etter at det kom "moderne" 4 takts motorer på dem.

    Hva gjelder vannscooter tror jeg at de blåblå nok har trodd at disse forlengst var blitt lovlige. At de rødgrønne har laget et ganske "håpløst" regelverk rundt bruk av vannscooter er det ikke sikkert Erna &Co har merket seg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Hva gjelder vannscooter tror jeg at de blåblå nok har trodd at disse forlengst var blitt lovlige. At de rødgrønne har laget et ganske "håpløst" regelverk rundt bruk av vannscooter er det ikke sikkert Erna &Co har merket seg.
    Den kjeftesmella her er en av Sivs lakeier. Rart at ikke han har tipset henne.
    – Det er ingen vannscooter, det er en rib | ta.no
    .

    Har ikke sett noen oppfølger til denne saken, men skulle tro at det fortsatt vil bli definert som vannscoter. han sitter på en sal og styrer med et styre og ikke et ratt. Når den i tillegg har vannjett passer den inn i de definisjoner jeg har sett på hva som er vanscooter. Det er imho fullstendig tåpelig men det er en annen sak. Men hadde han byttet ut styret med et ratt ville han nok kunne klare å passe inne for definisjonen på småbåt.

    Nå ser jeg ikke vannscooter som mer plagsomt enn joller med 9,9 på hekken og "småunger" oppi. Scooteren er det jo et visst håp om at skal dra en annen plass, mens ungene som freser rundt i jolla blir i den samme bukta hele tiden mens mor og far "har seg" i moderskipet!
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    ........Og hytteeiere vil ikke bo i nærheten av snøscooterløyper. (Verdien på hyttene faller med 40%)...........
    Vannscoter er ikke nevnt av de blåblå. De vil jo ikke ha slike utysker utenfor hyttene sine på Sørlandet.
    Det er feil at husene ved sjøen går opp i verdi og det er feil at hytter i nærheten av snøscooterløyper går ned i verdi.
    Det virker nesten som noen har bestemt seg på forhånd at de blåblå skal kritiseres uansett hva de gjør.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    ...Det virker nesten som noen har bestemt seg på forhånd at de blåblå skal kritiseres uansett hva de gjør.
    Ja??
    Ikke alle har fått med seg at der har vært et "sidebytte" i denne matchen.:rolleyes:

    "Fjernis", Pinky har bare tatt over din tidligere rolle som kritiker av alt regjeringen sier og gjør og du har fått Pinkys gamle rolle som forsvarer av "makta"!;)

    Om fire eller åtte år vil dere erfaringsmessig bytte banehalvdel igjen!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vi får sikkert ting å bli begeistret for, Fjernis.

    Du bør glede deg over at FrP tar Finans, Justis, Olje og Energi og Samferdsel. Justis steller med asylsaker o.l. Det er vel bra?

    Jeg vil nok gremmes om de får Miljø.

    Kommende onsdag får vi endelig regjeringskabal. Da kan vi kjøre debatt.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Ja Miljø og Kultur til FrP kunne jo blitt....interessant..? Spørs om de i det hele tatt vil ha disse...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn