Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    ...Det virker nesten som noen har bestemt seg på forhånd at de blåblå skal kritiseres uansett hva de gjør.
    Ja??
    Ikke alle har fått med seg at der har vært et "sidebytte" i denne matchen.:rolleyes:

    "Fjernis", Pinky har bare tatt over din tidligere rolle som kritiker av alt regjeringen sier og gjør og du har fått Pinkys gamle rolle som forsvarer av "makta"!;)

    Om fire eller åtte år vil dere erfaringsmessig bytte banehalvdel igjen!
    Jeg syntes det er greit å være litt i fremkant med kritikken. Flying start. Hvis FrP får Samferdselsdepartementet blir vel Knut Holmann en søndagsroer sammenlignet med Bård Hoksrud.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    siste par sidene er symtomatiske, man ser hva man vil og plukker litt ubetydelig småsaker og sutrer.
    snørrunger er vel den rette betegnelsen om det ikke hadde vært for at dette er såkalte opplyste medborgere.
    sic.
     
    Sist redigert:

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    ...Det virker nesten som noen har bestemt seg på forhånd at de blåblå skal kritiseres uansett hva de gjør.
    Ja??
    Ikke alle har fått med seg at der har vært et "sidebytte" i denne matchen.:rolleyes:

    "Fjernis", Pinky har bare tatt over din tidligere rolle som kritiker av alt regjeringen sier og gjør og du har fått Pinkys gamle rolle som forsvarer av "makta"!;)

    Om fire eller åtte år vil dere erfaringsmessig bytte banehalvdel igjen!
    Det gjenstår og se om jeg vil forsvare denne regjeringen, akkurat nå er jeg utrolig skuffet over FRP som sitter i regjeringen sammen med Høyre og fører Høyre/KRF politikk.
    I hvert fall det som har kommet frem i media så langt er veldig lite av hva de lovet i valgkampen, men når det kommer til scooter saken så synes jeg det har blitt storm i et vannglass.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    siste par sidene er symtomatiske, man ser hva man vil og plukker litt ubetydelig småsaker og sutrer.
    snørrunger er vel den rette betegnelsen om det ikke hadde vært for at dette er såkalte opplyste medborgere.
    sic.
    Tråden ville vært morsommere hvis man hadde ventet til uerfarne statsråder begynner å tråkke i salaten. Det kommer nok.

    Nå blir det mest generell sutring som gir inntrykk av at enkelte er misfornøyd med valgresultatet og/eller regjeringsforhandlingene. Det er ikke fullt så underholdende, egentlig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvilken sutring? Valgresultatet var gitt lang tid i forvei.
    Påpek gjerne hvor du mener det er sutring.

    Tråden har fremhevd noen mystiske prioriteringer når det gjelder hva som er viktig. (Poker, Segway, boksing, osv) Det var vel det første som ble forkynt oss.

    Den har kommentert mengder av dissonans mellom de borgerlige partnerne.

    Og i likhet med store deler av norske opinionsformidlere, har man stusset over de BlåBlås holdning til klimaendringer.

    Vi kommer til å få mye å stusse over, og sikkert også en del å være positive til, fra det nye regjeringslaget. Selv finner jeg mye underholdende i de forvirrede signalene vi har fått hittil, og stusser over hvorfor partnerpartiene ikke er bedre samkjørt.

    Det blir en meget engasjerende stortingsperiode, derom ingen tvil. Og etterhvert som de BlåBlås saliggjørende løsninger på alt som er galt åpenbarer seg for oss, vil vi sikkert alle, med tiden, innse at dette var det eneste rette valget for landet. Og gi dem gjenvalg i all evighet.
    Til den tid - kjør debatt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Det gjenstår og se om jeg vil forsvare denne regjeringen, akkurat nå er jeg utrolig skuffet over FRP som sitter i regjeringen sammen med Høyre og fører Høyre/KRF politikk.

    Å påpeke åpenbare feilsluttninger kan jo føre til en kjedeligere tråd, men la meg nå ta sjansen på det:

    FRP SITTER IKKE I REGJERING OG FØRER HØYRE/KRF POLITIKK!!!!!!!!!

    FrP sitter faktisk ikke i regjering i det hele tatt!!! AP, SP og SV sitter i regjering pr i dag! De fører sin egen politikk og den går ut på å gjøre det vanskeligst mulig for de blåblå å ta over for å føre egen politikk!!!! Ikke kritikk av de rødgrønne i den påpekingen, men slik er politikkens vesen.

    Du kan jo for eksempel vente til Erna & Co kommer inn i regjeringskontorene før du gir opp håpet. Eller har du plutselig oppdaget hvilken politikk FrP står for og angrer på at du stemte på dem? Hvis ikke bør du sette deg litt bedre inn i hva det betyr å sitte i en mindretalls koalisasjonsregjering. Man må "trade" for å få flertall for et best mulig resultat, og dette resultataet vil gjerne ikke være det man egentlig ønsker, men det vil da være "bedre" uansett i forhold til hva "de andre" ville ha gjennomført hvis de satt i flertall.

    Den kommende regjeringen vil ikke føre hverken H eller FrP politikk. De vil føre en politikk som ligger så nær H og FrP politikk som det er praktisk mulig å komme tatt i betraktning at de faktisk må ha flertall i Stortinget for det som skal gjøres. Som "betaling" for at V og KrF støtter dem et stykke på vei i enkelte hjertesaker saker for H og FrP, vil H og FrP måtte støtte V og KrF i noen av deres hjertesaker. Ingen av partene vi få det akkurat som de ønsker, men resultataene vil bli "et stykke på vei". Det kalles kompromiss.

    H og FrP har mest å tape så de vil nok måtte gi noe mer enn det de får tilbake fra småpartiene. Slik er det bare, og forstår man ikke det burde man søren ikke hatt lov til å stemme!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fjernkontrollen burde jo egentlig gå på skyer nå. For å ta det helt opplagte:

    Ett er samarbeidsavtalen mellom de borgerlige partiene. Den er verdt null og niks. Da Willoch i sin tid stiftet mindretallsregjering med H alene, så hadde han Sp og KrF som eksterne samarbeidspartnere, med tilsvarende avtale. Det endte til slutt med at disse partiene gikk inn i regjering, for å få større gjennomslag.
    De BlåBlå kan gjøre presis som de vil, egentlig, og Erna har alt varslet at hun vil kjøre slalom i Stortinget for å få gjennom sin politikk. Det bør Fjernkontrollen se på som en oppmuntring, og ikke grunn til stor skuffelse.

    For det andre, og årsaken til at Fjernkontrollen burde sveve av lykke: Frp får noen av de absolutt viktigste departementene, med tanke på iverksetting av Frp-politikk. Og mye vil skje utenom Stortinget, samtidig som man vil kunne berede grunnen for viktige voteringer med mer langsiktig arbeid. For et parti som kun fikk 16% oppslutning må jo dette være rene mirakelet. Erna gir fra seg Olje- og Energi, Justis, Finans og Samferdsel - pluss tre departementer til. Det snakkes om reduksjon ned til 17 departementer, dog med mulighet for flere statsråder i ett (fisk og landbruk i et felles dept, sannsynligvis.)

    Så med litt matematikk ser vi at Frp får 7/17 innflytelse på regjeringsarbeidet, med kun 16% velgeroppslutning. Altså 41% dept-vekt. Og Fjernkontrollen sturer og sparker i lyngen?

    Kom igjen! Løft blikket - vis glede.

    Og husk merkedagen mandag 14. oktober. Da søker Jens Stoltenberg avskjed!

    (Til opplysning er dette også starten på vikingenes vinterhalvår. Måneden Gormánuður begynner den 14. oktober - også kjent som Slaktemåneden. Tilfeldig? Neppe.)
     
    Sist redigert:

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det gjenstår og se om jeg vil forsvare denne regjeringen, akkurat nå er jeg utrolig skuffet over FRP som sitter i regjeringen sammen med Høyre og fører Høyre/KRF politikk.

    Å påpeke åpenbare feilsluttninger kan jo føre til en kjedeligere tråd, men la meg nå ta sjansen på det:

    FRP SITTER IKKE I REGJERING OG FØRER HØYRE/KRF POLITIKK!!!!!!!!!

    FrP sitter faktisk ikke i regjering i det hele tatt!!! AP, SP og SV sitter i regjering pr i dag! De fører sin egen politikk og den går ut på å gjøre det vanskeligst mulig for de blåblå å ta over for å føre egen politikk!!!! Ikke kritikk av de rødgrønne i den påpekingen, men slik er politikkens vesen.

    Du kan jo for eksempel vente til Erna & Co kommer inn i regjeringskontorene før du gir opp håpet. Eller har du plutselig oppdaget hvilken politikk FrP står for og angrer på at du stemte på dem? Hvis ikke bør du sette deg litt bedre inn i hva det betyr å sitte i en mindretalls koalisasjonsregjering. Man må "trade" for å få flertall for et best mulig resultat, og dette resultataet vil gjerne ikke være det man egentlig ønsker, men det vil da være "bedre" uansett i forhold til hva "de andre" ville ha gjennomført hvis de satt i flertall.

    Den kommende regjeringen vil ikke føre hverken H eller FrP politikk. De vil føre en politikk som ligger så nær H og FrP politikk som det er praktisk mulig å komme tatt i betraktning at de faktisk må ha flertall i Stortinget for det som skal gjøres. Som "betaling" for at V og KrF støtter dem et stykke på vei i enkelte hjertesaker saker for H og FrP, vil H og FrP måtte støtte V og KrF i noen av deres hjertesaker. Ingen av partene vi få det akkurat som de ønsker, men resultataene vil bli "et stykke på vei". Det kalles kompromiss.

    H og FrP har mest å tape så de vil nok måtte gi noe mer enn det de får tilbake fra småpartiene. Slik er det bare, og forstår man ikke det burde man søren ikke hatt lov til å stemme!
    Som du kan se i posten min så er det hva som har kommet frem så langt jeg er skuffet over, og jeg mener det er Høyre/KRF politikk og ikke FRP politikk.

    Du har helt rett i at de ikke er i regjeringen enda, jeg har vel blitt litt revet med av media som skriver den blå blå regjeringen så ofte de siste dagene.

    Du har helt feil i at FRP har mest og tape på å ikke gi mange saker til Venstre og KRF, FRP har mest å tape på og sitte i regjeringen og gi disse partiene så å si alle hjertesakene sine.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Neida Fjernkontrollen. En sak er hva avisene og TV sier om saken, noe helt annet kan bli det vi får se når de faktisk inntar kontorene. Glem ikke at det politiske tyngdepunktet i norske media ligger langt til venstre for den nye regjeringen. Og vi vet at media ofte er meget "slomsete" med å forholde seg til fakta, i alle fall hvis fakta kan tolkes eller vrenges og vris.

    Nei et par gode magadarg med frisk luft og så litt tilmodighet. Når vi VET, da kan du enten juble eller gråte. For øyeblikket gidder jeg knapt engasjere meg.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Neida Fjernkontrollen. En sak er hva avisene og TV sier om saken, noe helt annet kan bli det vi får se når de faktisk inntar kontorene. Glem ikke at det politiske tyngdepunktet i norske media ligger langt til venstre for den nye regjeringen. Og vi vet at media ofte er meget "slomsete" med å forholde seg til fakta, i alle fall hvis fakta kan tolkes eller vrenges og vris.

    Nei et par gode magadarg med frisk luft og så litt tilmodighet. Når vi VET, da kan du enten juble eller gråte. For øyeblikket gidder jeg knapt engasjere meg.

    Du engasjerer deg da litt synes jeg.:)

    Og det er bra, engasjement er det som drar verden videre. Det må forøvrig ikke forveksles med syt.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Fjernkontrollen burde jo egentlig gå på skyer nå. For å ta det helt opplagte:

    Ett er samarbeidsavtalen mellom de borgerlige partiene. Den er verdt null og niks. Da Willoch i sin tid stiftet mindretallsregjering med H alene, så hadde han Sp og KrF som eksterne samarbeidspartnere, med tilsvarende avtale. Det endte til slutt med at disse partiene gikk inn i regjering, for å få større gjennomslag.
    De BlåBlå kan gjøre presis som de vil, egentlig, og Erna har alt varslet at hun vil kjøre slalom i Stortinget for å få gjennom sin politikk. Det bør Fjernkontrollen se på som en oppmuntring, og ikke grunn til stor skuffelse.

    For det andre, og årsaken til at Fjernkontrollen burde sveve av lykke: Frp får noen av de absolutt viktigste departementene, med tanke på iverksetting av Frp-politikk. Og mye vil skje utenom Stortinget, samtidig som man vil kunne berede grunnen for viktige voteringer med mer langsiktig arbeid. For et parti som kun fikk 16% oppslutning må jo dette være rene mirakelet. Erna gir fra seg Olje- og Energi, Justis, Finans og Samferdsel - pluss tre departementer til. Det snakkes om reduksjon ned til 17 departementer, dog med mulighet for flere statsråder i ett (fisk og landbruk i et felles dept, sannsynligvis.)

    Så med litt matematikk ser vi at Frp får 7/17 innflytelse på regjeringsarbeidet, med kun 16% velgeroppslutning. Altså 41% dept-vekt. Og Fjernkontrollen sturer og sparker i lyngen?

    Kom igjen! Løft blikket - vis glede.

    Og husk merkedagen mandag 14. oktober. Da søker Jens Stoltenberg avskjed!

    (Til opplysning er dette også starten på vikingenes vinterhalvår. Måneden Gormánuður begynner den 14. oktober - også kjent som Slaktemåneden. Tilfeldig? Neppe.)
    I teorien så har FRP 41% dept-makt men i praksis så betyr det nesten ingen ting, når alt kommer til alt så skal sakene igjennom stortinget og der har FRP nesten ingen støtte for sine viktigste saker, FRP hadde sin mulighet i forhandlingene og få igjennom en av de viktigste sakene de gikk til valg på, nå har det bare blitt noen kvasi løsninger.

    Men jeg ser jo noen saker som virker lovende, som f eks fjerning av arveavgiften, helseforetakene skal vekk(en del av vikingens slaktermåned) og en økning av summen vi kan importere varer momsfritt.
    Men alt i alt er jeg så langt skuffet, jeg har også sagt tidligere at jeg har egentlig ingen tro på FRP, men at alt er bedre enn dagens regjeringen(var dette riktig Spiralis)
     
    Sist redigert:

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Neida Fjernkontrollen. En sak er hva avisene og TV sier om saken, noe helt annet kan bli det vi får se når de faktisk inntar kontorene. Glem ikke at det politiske tyngdepunktet i norske media ligger langt til venstre for den nye regjeringen. Og vi vet at media ofte er meget "slomsete" med å forholde seg til fakta, i alle fall hvis fakta kan tolkes eller vrenges og vris.

    Nei et par gode magadarg med frisk luft og så litt tilmodighet. Når vi VET, da kan du enten juble eller gråte. For øyeblikket gidder jeg knapt engasjere meg.
    Du har selvfølgelig helt rett, jeg har heller ikke engasjert meg noe veldig noe man kan se på deltakelsen min i det siste her på forumet.

    Men jeg er også i den troen at gjør man ikke drastiske tiltak når det kommer til innvandringen så er ikke resten av politikken viktig, alt vil være midlertidlig uansett.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Fjernkontrollen burde jo egentlig gå på skyer nå. For å ta det helt opplagte:

    Ett er samarbeidsavtalen mellom de borgerlige partiene. Den er verdt null og niks. Da Willoch i sin tid stiftet mindretallsregjering med H alene, så hadde han Sp og KrF som eksterne samarbeidspartnere, med tilsvarende avtale. Det endte til slutt med at disse partiene gikk inn i regjering, for å få større gjennomslag.
    De BlåBlå kan gjøre presis som de vil, egentlig, og Erna har alt varslet at hun vil kjøre slalom i Stortinget for å få gjennom sin politikk. Det bør Fjernkontrollen se på som en oppmuntring, og ikke grunn til stor skuffelse.

    For det andre, og årsaken til at Fjernkontrollen burde sveve av lykke: Frp får noen av de absolutt viktigste departementene, med tanke på iverksetting av Frp-politikk. Og mye vil skje utenom Stortinget, samtidig som man vil kunne berede grunnen for viktige voteringer med mer langsiktig arbeid. For et parti som kun fikk 16% oppslutning må jo dette være rene mirakelet. Erna gir fra seg Olje- og Energi, Justis, Finans og Samferdsel - pluss tre departementer til. Det snakkes om reduksjon ned til 17 departementer, dog med mulighet for flere statsråder i ett (fisk og landbruk i et felles dept, sannsynligvis.)

    Så med litt matematikk ser vi at Frp får 7/17 innflytelse på regjeringsarbeidet, med kun 16% velgeroppslutning. Altså 41% dept-vekt. Og Fjernkontrollen sturer og sparker i lyngen?

    Kom igjen! Løft blikket - vis glede.

    Og husk merkedagen mandag 14. oktober. Da søker Jens Stoltenberg avskjed!

    (Til opplysning er dette også starten på vikingenes vinterhalvår. Måneden Gormánuður begynner den 14. oktober - også kjent som Slaktemåneden. Tilfeldig? Neppe.)
    I teorien så har FRP 41% dept-makt men i praksis så betyr det nesten ingen ting, når alt kommer til alt så skal sakene igjennom stortinget og der har FRP nesten ingen støtte for sine viktigste saker, FRP hadde sin mulighet i forhandlingene og få igjennom en av de viktigste sakene de gikk til valg på, nå har det bare blitt noen kvasi løsninger.

    Men jeg ser jo noen saker som virker lovende, som f eks fjerning av arveavgiften, helseforetakene og en økning på summen vi kan importere varer momsfritt.
    Men alt i alt er jeg så langt skuffet, jeg har også sagt tidligere at jeg har egentlig ingen tro på FRP, men at alt er bedre enn dagens regjeringen(var dette riktig Spiralis)
    Ja men remoten, Spiralis prøvde å forklare deg; kompromis heter det. Men nå bekrefter du nesten det en del har påpekt etter valget; at mange som stemte FrP blir skuffet fordi det ikke blir FrP politikk, det blir det ikke, de er ikke store nok. Dette er nok en av Siv sine vanskeligste saker også; å forklare deres velgere hvorfor. Hvis ikke dette trenger inn så vil Siv & co slite med velgerene sine etterhvert.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Se her Fjernkontrollen.

    Vi tar utgangspunkt i stemmefordelingen.

    Av disse, fikk Fremskrittspartet 16,3%.

    Partiet representerer altså 463.560 velgere. Om vi kun ser på partiene som fikk plass på Stortinget, så var det 2.755.841 velgere som ligger bak disse.
    Av disse utgjør Fremskrittspartiets velgere tilnærmet 1/6.
    Nå virker det som om du trodde det skulle bli full kursendring for det lille landet vårt, og at det skulle bli totalt frislepp for Ayn Rands idealer omkring samfunnsstyring. Men jeg syns det er helt i orden med en liten realitetsorientering, så lenge Frp faktisk ikke representerer folkets flertall, men i beste fall altså kun en snau 1/6.

    I lys av det, ville jeg vært veldig fornøyd med å ha 4/10 av departementene. Ser du hvor skjevt det forholdet er? 1/6 av velgerne får 4/10 av departementene? Spesielt i lys av Frps sterke tilbakegang fra forrige valg.

    Som sagt, du burde gå på skyer av lykke.

    Skjermbilde 2013-10-12 kl. 11.31.59.jpg
     
    Sist redigert:

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Fjernkontrollen burde jo egentlig gå på skyer nå. For å ta det helt opplagte:

    Ett er samarbeidsavtalen mellom de borgerlige partiene. Den er verdt null og niks. Da Willoch i sin tid stiftet mindretallsregjering med H alene, så hadde han Sp og KrF som eksterne samarbeidspartnere, med tilsvarende avtale. Det endte til slutt med at disse partiene gikk inn i regjering, for å få større gjennomslag.
    De BlåBlå kan gjøre presis som de vil, egentlig, og Erna har alt varslet at hun vil kjøre slalom i Stortinget for å få gjennom sin politikk. Det bør Fjernkontrollen se på som en oppmuntring, og ikke grunn til stor skuffelse.

    For det andre, og årsaken til at Fjernkontrollen burde sveve av lykke: Frp får noen av de absolutt viktigste departementene, med tanke på iverksetting av Frp-politikk. Og mye vil skje utenom Stortinget, samtidig som man vil kunne berede grunnen for viktige voteringer med mer langsiktig arbeid. For et parti som kun fikk 16% oppslutning må jo dette være rene mirakelet. Erna gir fra seg Olje- og Energi, Justis, Finans og Samferdsel - pluss tre departementer til. Det snakkes om reduksjon ned til 17 departementer, dog med mulighet for flere statsråder i ett (fisk og landbruk i et felles dept, sannsynligvis.)

    Så med litt matematikk ser vi at Frp får 7/17 innflytelse på regjeringsarbeidet, med kun 16% velgeroppslutning. Altså 41% dept-vekt. Og Fjernkontrollen sturer og sparker i lyngen?

    Kom igjen! Løft blikket - vis glede.

    Og husk merkedagen mandag 14. oktober. Da søker Jens Stoltenberg avskjed!

    (Til opplysning er dette også starten på vikingenes vinterhalvår. Måneden Gormánuður begynner den 14. oktober - også kjent som Slaktemåneden. Tilfeldig? Neppe.)
    I teorien så har FRP 41% dept-makt men i praksis så betyr det nesten ingen ting, når alt kommer til alt så skal sakene igjennom stortinget og der har FRP nesten ingen støtte for sine viktigste saker, FRP hadde sin mulighet i forhandlingene og få igjennom en av de viktigste sakene de gikk til valg på, nå har det bare blitt noen kvasi løsninger.

    Men jeg ser jo noen saker som virker lovende, som f eks fjerning av arveavgiften, helseforetakene og en økning på summen vi kan importere varer momsfritt.
    Men alt i alt er jeg så langt skuffet, jeg har også sagt tidligere at jeg har egentlig ingen tro på FRP, men at alt er bedre enn dagens regjeringen(var dette riktig Spiralis)
    Ja men remoten, Spiralis prøvde å forklare deg; kompromis heter det. Men nå bekrefter du nesten det en del har påpekt etter valget; at mange som stemte FrP blir skuffet fordi det ikke blir FrP politikk, det blir det ikke, de er ikke store nok. Dette er nok en av Siv sine vanskeligste saker også; å forklare deres velgere hvorfor. Hvis ikke dette trenger inn så vil Siv & co slite med velgerene sine etterhvert.
    Jeg vet jo at det ikke kan bli kun FRP politikk, men de har fått igjennom mindre enn det Venstre og KRF har gjort, de få tingene de faktisk har fått igjennom er jo også Høyre sin politikk, så egentlig har de ikke fått til noe.

    Jeg mener at FRP hadde tjent på å gå inn i forhandlingene med krav om at en av sine viktigste saker skulle ha blitt en del av regjeringspolitikken, hvis ikke de hadde fått gjennomslag så hadde de heller ikke blitt en del av den nye regjeringen. Nå kommer de til og sluke kameler og vil være heldige om de kommer over 10% ved neste stortingsvalg, noe som vil være fortjent.

    Vredensgang sier hele tiden at jeg skal sveve på skyer og jeg skjønner ikke hvorfor, jeg stemte ikke på partiets representanter men på partiets politikk, det er det samme for meg om det sitter en fra AP eller FRP som finansminister når jeg ikke er enig i politikken de fører.

    Fant ut på onsdag at en i slektstreet har vært leder for Høyre og statsminister 2 ganger, kanskje jeg skal satse på politikk, jeg vet at jeg hadde fått stemmene til Vredensgang og Pinkpanther :)
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Næringen vil ikke ha åpent på søndag, og for kundene er det ikke så farlig.

    Politisjefene vil ikke ha bevæpning.

    Og hytteeiere vil ikke bo i nærheten av snøscooterløyper. (Verdien på hyttene faller med 40%)

    Kanskje de BlåBlå skulle snakket med folk, i stedet for å sitte på kammerset og innbille seg politikk?
    Nå er det ikke et PÅLEGG om å holde åpent på søndag det er snakk om. De gir bare de som ønsker det muligheten til å velge selv.

    Så langt er det snakk om at politidistriktene selv skal få velge om de ønsker bevepning. Ønsker de det ikke så skjer det ikke! Forøvrig håper jeg at alle politidistriktene synes det er greit med våpen i bil men ikke på den enkelte tjenestemannen. Det kan ses på som en luksus å ha ubevæpnet politi, men jeg tror det skaper en god nærhet til publikum som blir borte når pistolen sitter i beltet.

    Det er ikke snakk om frislipp av scooterløyper. Det nye er at kommunene skal få bestemme selv istedet for at Fylkesmannen skal bestemme.

    Ingen påpud men bare valgmuligheter. Det synes jeg er positivt.
    Er ikke helt enig i at bevæpnet politi får en større avstand til publikum enn ubevæpnet politi.
    De siste år har eg hatt gleden av å ha besøkt land som Polen, Latvia, Estland, Litauen, Tsjekkia, Belgia og Nederland som alle har bevæpnet politi og opplever ikke at de har større avstand til publikum av den grunn. Har mer enn en gang opplevd at de er hjelpsomme og hyggelige når eg har henvendt meg til de, og det samme gjelder politiet i Sverige og Danmark som også er bevæpnet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Blir kanskje litt rart når Virke stusser på om regjeringspartiene har "tenkt seg om i det hele tatt."
    Enda godt vi har NAV.

    Grensen for tollfri netthandel har i mange år vært 200 kroner, og den blåblå regjeringen vil heve fribeløpet for å gjøre det mer attraktivt å handle på nett. Virke, som representerer 17.000 bedrifter med over 200.000 ansatte, protesterer.
    - Netthandelen truer allerede tusenvis av norske arbeidsplasser, og selv en liten heving av tollgrensen vil gi dramatiske resultater. Her har ikke regjeringspartiene tenkt seg om i det hele tatt, og jeg tror de vil snu, sier Virkes direktør Harald J. Andersen i en pressemelding.

    Virke ber om mer tollvern - Nationen.no
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vel ingen nyhet at det finnes snevre næringslivsinteresser som prøver å stikke kjepper i hjulene for en justering av tollfrigrensen. Vi kjenner jo den problemstillingen så alt for godt fra matvaresektoren. Proteksjonismens, tollmurenes og isolasjonismens forkjempere får mye spalteplass i Nasjonen.

    Det blir genuint spennende å se om regjeringen faktisk har planer om å innfri sine løfter til det norske folk, eller om noen kremmere og pengesterke tuskhandlere klarer å ødelegge for befolkningen nok en gang.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dette handler selvsagt om hvorvidt vi ønsker fri flyt av varer og tjenester over landegrenser, og om vi er villige til å akseptere konsekvensene.
    Jeg tar selv godt for meg av mulighetene - bare i senere tid har jeg handlet ganske så omfattende fra Tyskland, UK og USA, og i første omgang oppnådd varer fra 1/3 til 1/2 av hva de koster her hjemme, inkl. frakt. Over tid bør jeg da ikke klage over at butikker blir borte i mitt nærmiljø. Er bl.a. i ferd med å sette sammen et solcelleanlegg og vindgenerator på denne måten.

    Kanskje bør Virke se i øynene at kampen over tid er umulig, så lenge vi deltar i handelsfellesskap med andre nasjoner?

    (Senest bestilte jeg nytt eksosanlegg til min Jeep fra UK. Latterlig lav pris sammenlignet med Norge, og det ble levert på døren her på gården av DHL (frakten var 340 kroner!). Satte det selv på bilen og betalte MVA uten å mukke, pga besparelsen. MEN - over tid skal jeg da også se i øynene at det blir færre verksteder hvor jeg kan få utført større arbeider på mine biler.)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Herregud - vi har da ei ferdig regjering her på forumet.

    Her er verdensmestere både i sysselsetting, miljø og fattigdomsbekjempelse - samlet her på en plass.

    Synes nå snarest noen bør tipse Erna eller Jensemann til eventuell neste stortingsvalg.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Virke vil at vi skal jobbe til vi er 75 også, de vil i det hele tatt mye Virke. Håper ikke de hører på alle ønskene deres.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Virke vil at vi skal jobbe til vi er 75 også, de vil i det hele tatt mye Virke. Håper ikke de hører på alle ønskene deres.
    Hvis du vil unngå det er det bare å begynne å spare til pensjonstilværelsen nå. Det vil ikke være nok statlige penger til å opprettholde dagens pensjoner og goder når vi blir gamle, så det er like godt at man ser litt på/gjennom den illusjonen før det er for sent.

    Men for all del, det skal ikke være Virke eller NHO som skal avgjøre disse sakene, men det er akseptabelt at de deltar i diskusjonen.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Virke vil at vi skal jobbe til vi er 75 også, de vil i det hele tatt mye Virke. Håper ikke de hører på alle ønskene deres.
    Hvis du vil unngå det er det bare å begynne å spare til pensjonstilværelsen nå. Det vil ikke være nok statlige penger til å opprettholde dagens pensjoner og goder når vi blir gamle, så det er like godt at man ser litt på/gjennom den illusjonen før det er for sent.

    Men for all del, det skal ikke være Virke eller NHO som skal avgjøre disse sakene, men det er akseptabelt at de deltar i diskusjonen.
    Jeg klarer meg, min bedrift begynte å betale for meg for 28 år siden men nå dreier ikke dette seg om meg. Vi må være på vakt, sterke krefter som vil tyne det meste ut av oss før vi tar kvelden. Man får håpe at arbeidstakerorganisasjonene følger med skjønt jeg tviler faktisk at de vil sette veldig hardt mot hardt her. Jobber man til 75 år så er det ikke så mange år man tar ut pensjon så man ville spart mye penger på dette.

    Erfaringsmessig så bryr de yngre seg heller lite om dette, de begynner når det er for sent så der er jeg enig med Deph; begynn å spar!

    http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2695484.ece
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Det virker som om arbeidsgiverorganisasjonene ypper til kamp. De gir ganske klare føringer til den kommende Regjering. Vi går spennende tider i møte, neste års lønnsoppgjør kan komme til å dreie seg lite om lønn, men desto mer om arbeidsforhold og pensjon.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Det virker som om arbeidsgiverorganisasjonene ypper til kamp. De gir ganske klare føringer til den kommende Regjering. Vi går spennende tider i møte, neste års lønnsoppgjør kan komme til å dreie seg lite om lønn, men desto mer om arbeidsforhold og pensjon.
    Ja de har vært veldig aktive etter valget, de forventer nok at det blir en form for "payback time"...
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg tipper 200-grensen består når Finansdepartementet forteller de hva det kommer til å koste om den heves.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg tipper 200-grensen består når Finansdepartementet forteller de hva det kommer til å koste om den heves.
    Nå får vi jo Siv Jensen som finansminister regner jeg med, så fallhøyden er stor hvis de kryper og gjemmer seg i denne saken. Det vil bli svært populært hos de aller fleste vanlige mennesker i Norge om man justerer denne grensen opp nå, spesielt blant de yngre. Det vil gi den nye finansministeren en popularitetsboost og en god start og jeg vil undre meg litt om man forspiller den sjansen. Det kan være greit å ha litt å gå på når de mer upopulære vedtakene kommer.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Hvis folk blir imponert over en liten heving av 200 kroners grensen så fortjener vi ikke bedre enn Siv Jensen som finansminister.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis folk blir imponert over en liten heving av 200 kroners grensen så fortjener vi ikke bedre enn Siv Jensen som finansminister.
    Hun blir i så fall den første som har våget og maktet å endre den, og det fortjener honnør. SV gikk tidligere ut i valgkampen (for noen år siden) og lovet å heve grensen, men da Halvorsen ble finansminister var det bare løgnene og bortforklaringene tilbake.

    Men jeg holder ikke pusten denne gangen heller, og jeg skal se det før jeg tror det.

    Vi får se...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da Folketrygden ble innført 1. januar 1967, var gjennomsnittlig levealder for en norsk mann nettopp 67 år.

    Man satte pensjonsalderen til 67 år dengang. I 2010 ble det adgang til å ta ut folketrygd fra 62 år - den alminnelige pensjonsalderen er fortsatt 67 år. Både i det private og det offentlige er det i visse tilfeller adgang til å gå i pensjon enda tidligere.

    MEN - gjennomsnittlig levealder for norske menn er i dag 79 år (og 83,5 år for kvinner.) I tillegg er arbeid fysisk langt mindre krevende i dag, kostholdet er blitt betydelig bedre og folks livskvalitet opp i høyere alder er mye bedre enn den var dengang.

    Derfor kan man allerede nå begynne å venne seg til tanken på at pensjonsalderen skal opp.
     
    N

    nb

    Gjest
    Derfor kan man allerede nå begynne å venne seg til tanken på at pensjonsalderen skal opp.
    ... og begynne å spare om man har tenkt å ha det moderat moro. Og/eller forberede arvingene på at det ikke blir så mye til overs på de.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis folk blir imponert over en liten heving av 200 kroners grensen så fortjener vi ikke bedre enn Siv Jensen som finansminister.
    Hun blir i så fall den første som har våget og maktet å endre den, og det fortjener honnør. SV gikk tidligere ut i valgkampen (for noen år siden) og lovet å heve grensen, men da Halvorsen ble finansminister var det bare løgnene og bortforklaringene tilbake.

    Men jeg holder ikke pusten denne gangen heller, og jeg skal se det før jeg tror det.

    Vi får se...
    Jeg lever godt med grensen jeg. Jeg synes mva er en grei beskatningsform, og kan ikke forstå hvorfor utenlandske bedrifter skal konkurrere ut norske bedrifter ved at vi kan handle mva fritt fra de. Det er alle dritten rundt mva innkrevingen (ekspedisjonsgebyr og forsinkelser) jeg hater.
     
    N

    nb

    Gjest
    2012 var første året skatt var en større inntektskilde for staten enn mva.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Da Folketrygden ble innført 1. januar 1967, var gjennomsnittlig levealder for en norsk mann nettopp 67 år.

    Man satte pensjonsalderen til 67 år dengang. I 2010 ble det adgang til å ta ut folketrygd fra 62 år - den alminnelige pensjonsalderen er fortsatt 67 år. Både i det private og det offentlige er det i visse tilfeller adgang til å gå i pensjon enda tidligere.

    MEN - gjennomsnittlig levealder for norske menn er i dag 79 år (og 83,5 år for kvinner.) I tillegg er arbeid fysisk langt mindre krevende i dag, kostholdet er blitt betydelig bedre og folks livskvalitet opp i høyere alder er mye bedre enn den var dengang.

    Derfor kan man allerede nå begynne å venne seg til tanken på at pensjonsalderen skal opp.
    Kostholdet er blitt bedre hvis man vil, men klart flere som er overvektige likevel enn i 67, flere med diabetes, hjerteproblemer etc., at vi lever lengre er nok mer sammensatt; som du sier ikke så fysisk arbeid lengre, fokus på HMS, fokus på tobakksrøgningen osv...digresjon..

    Men nettopp derfor at vi lever lengre, har bedre råd, mer fritid etc. gjør at vi vil bli pensjonister mens vi enda kan gå i fjellet, jogge, danse, reise, gå på ski pluss en masse andre ting. Å være utslitt for så og pensjonere seg for deretter å daue ikke lenge etterpå vil vi ikke. Arbeidsgiverene ønsker ikke at vi jobber lengre fordi vi lever lengre, de vil skvise alt vi har å gi ut av oss, de bryr seg døyten om en kvalitetspensjonisttilværelse, utenom sin egen da...Samtidig så er det jo mangel på arbeidskraft så problemet er som sagt sammensatt. Blir spennende å se om hvor stort press det vil bli på AFP, 67 års grensen etterhvert, er enig med deg at vi må nok se for oss en høyere pensjonistalder etterhvert, i hvertfall de yngre av oss. Men ikke uten kamp.:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg lever godt med grensen jeg. Jeg synes mva er en grei beskatningsform, og kan ikke forstå hvorfor utenlandske bedrifter skal konkurrere ut norske bedrifter ved at vi kan handle mva fritt fra de. Det er alle dritten rundt mva innkrevingen (ekspedisjonsgebyr og forsinkelser) jeg hater.
    Ja, mva på varene i seg selv er helt greit. Men det er jo som du sier bare begynnelsen. En rimelig ting kan fort ende opp med dobbel pris grunnet dette systemet. Først MVA på varen som er greit, så MVA på frakten som ikke er greit, så er det dyr frakt, fortollingsgebyrer og avgifter, toll hvis det er et klesplagg etc. etc.

    Samlet fører alt dette gjerne til at varen ender opp dobbelt så dyr som det den koster i utgangspunktet, i alle fall på rimelige varer til noen hundrelapper.

    Derfor er det helt nødvendig at denne grensen justeres oppover slik at vi slipper alt dette. For dyrere varer utgjør ikke alt dette så mye uansett, og da er det greit nok med MVA og alle ekstragebyrene, papirmøllen og forsinkelsene.

    Om ikke annet enn en justering opp til 500kr ville være en stor forbedring.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da Folketrygden ble innført 1. januar 1967, var gjennomsnittlig levealder for en norsk mann nettopp 67 år.

    Man satte pensjonsalderen til 67 år dengang. I 2010 ble det adgang til å ta ut folketrygd fra 62 år - den alminnelige pensjonsalderen er fortsatt 67 år. Både i det private og det offentlige er det i visse tilfeller adgang til å gå i pensjon enda tidligere.

    MEN - gjennomsnittlig levealder for norske menn er i dag 79 år (og 83,5 år for kvinner.) I tillegg er arbeid fysisk langt mindre krevende i dag, kostholdet er blitt betydelig bedre og folks livskvalitet opp i høyere alder er mye bedre enn den var dengang.

    Derfor kan man allerede nå begynne å venne seg til tanken på at pensjonsalderen skal opp.
    Kostholdet er blitt bedre hvis man vil, men klart flere som er overvektige likevel enn i 67, flere med diabetes, hjerteproblemer etc., at vi lever lengre er nok mer sammensatt; som du sier ikke så fysisk arbeid lengre, fokus på HMS, fokus på tobakksrøgningen osv...digresjon..

    Men nettopp derfor at vi lever lengre, har bedre råd, mer fritid etc. gjør at vi vil bli pensjonister mens vi enda kan gå i fjellet, jogge, danse, reise, gå på ski pluss en masse andre ting. Å være utslitt for så og pensjonere seg for deretter å daue ikke lenge etterpå vil vi ikke. Arbeidsgiverene ønsker ikke at vi jobber lengre fordi vi lever lengre, de vil skvise alt vi har å gi ut av oss, de bryr seg døyten om en kvalitetspensjonisttilværelse, utenom sin egen da...Samtidig så er det jo mangel på arbeidskraft så problemet er som sagt sammensatt. Blir spennende å se om hvor stort press det vil bli på AFP, 67 års grensen etterhvert, er enig med deg at vi må nok se for oss en høyere pensjonistalder etterhvert, i hvertfall de yngre av oss. Men ikke uten kamp.:)
    Men her unnlater du å vurdere hvor pensjonene man skal leve så lenge på skal komme fra?

    Da man i 1967 innførte Folketrygden, og tok utgangspunkt i 67 år, så regnet man med at en del ville dø før denne alderen, og noen ville dø etter - men at alle gjennom et yrkesliv ville bidra til potten de som nådde pensjonsalderen skulle kunne trekke seg tilbake på.
    Nå som menn i snitt lever 12 år lenger, men likevel har tenkt å begynne å leve ut livet som pensjonister ved 67, så oppstår et stort problem: hvor skal pengene komme fra?

    Du må gjerne ha lyst til å "gå i fjellet, jogge, danse, reise, gå på ski pluss en masse andre ting." Men hvem skal betale for dette? Regnestykket går nemlig ikke opp lenger, og det skyldes ikke utlegg til andre velferdstilbud. Når vi er verdens sykeste folkeslag, med høyeste andel uføretrygdede i utgangspunktet, bør det være innlysende at det ikke legges nok i potten til at du kan hoppe og sprette rundt som du vil i langt fremskreden alder, uten å behøve å bekymre deg for pensjonen ...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om ikke annet enn en justering opp til 500kr ville være en stor forbedring.
    En annen måte å gjøre det på ville være å få lov til å deklarere varen selv. Det er ikke toll og moms som irriterer mest når jeg bestiller to-tre CDer fra utlandet, men Postens fortollingsgebyr på 150 kr og at de tar pakken som gissel til man står der ved skranken med luen i hånden og betaler løsepengene.

    Omveien er selvsagt å sende ting til sin egen adresse i Sverige eller poste restante Strömstad, for så å hente det der og bringe det over grensen selv med helt andre beløpsgrenser. Det er vel tollfri kvote på inntil 4000 kr på dagstur og 6000 ved overnattingstur. Den veien har man også lov til å gjøre papirarbeidet selv hvis man har varer over beløpsgrensen og ønsker å gjøre det riktig. Sving innom tollstasjonen, vis kvittering, betal mva, og kjør videre. Det tar noen minutter å få stemplet alle papirer, men man betaler ikke ekstra gebyrer.

    Helt greit for oss som har hytte i Bohuslän og ellers kjører den veien omtrent ukentlig, men hvor rettferdig er det ovenfor alle andre som er prisgitt 200 kr beløpsgrense og Postens gebyrer på nesten like mye?
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Da Folketrygden ble innført 1. januar 1967, var gjennomsnittlig levealder for en norsk mann nettopp 67 år.

    Man satte pensjonsalderen til 67 år dengang. I 2010 ble det adgang til å ta ut folketrygd fra 62 år - den alminnelige pensjonsalderen er fortsatt 67 år. Både i det private og det offentlige er det i visse tilfeller adgang til å gå i pensjon enda tidligere.

    MEN - gjennomsnittlig levealder for norske menn er i dag 79 år (og 83,5 år for kvinner.) I tillegg er arbeid fysisk langt mindre krevende i dag, kostholdet er blitt betydelig bedre og folks livskvalitet opp i høyere alder er mye bedre enn den var dengang.

    Derfor kan man allerede nå begynne å venne seg til tanken på at pensjonsalderen skal opp.
    Kostholdet er blitt bedre hvis man vil, men klart flere som er overvektige likevel enn i 67, flere med diabetes, hjerteproblemer etc., at vi lever lengre er nok mer sammensatt; som du sier ikke så fysisk arbeid lengre, fokus på HMS, fokus på tobakksrøgningen osv...digresjon..

    Men nettopp derfor at vi lever lengre, har bedre råd, mer fritid etc. gjør at vi vil bli pensjonister mens vi enda kan gå i fjellet, jogge, danse, reise, gå på ski pluss en masse andre ting. Å være utslitt for så og pensjonere seg for deretter å daue ikke lenge etterpå vil vi ikke. Arbeidsgiverene ønsker ikke at vi jobber lengre fordi vi lever lengre, de vil skvise alt vi har å gi ut av oss, de bryr seg døyten om en kvalitetspensjonisttilværelse, utenom sin egen da...Samtidig så er det jo mangel på arbeidskraft så problemet er som sagt sammensatt. Blir spennende å se om hvor stort press det vil bli på AFP, 67 års grensen etterhvert, er enig med deg at vi må nok se for oss en høyere pensjonistalder etterhvert, i hvertfall de yngre av oss. Men ikke uten kamp.:)
    Men her unnlater du å vurdere hvor pensjonene man skal leve så lenge på skal komme fra?

    Da man i 1967 innførte Folketrygden, og tok utgangspunkt i 67 år, så regnet man med at en del ville dø før denne alderen, og noen ville dø etter - men at alle gjennom et yrkesliv ville bidra til potten de som nådde pensjonsalderen skulle kunne trekke seg tilbake på.
    Nå som menn i snitt lever 12 år lenger, men likevel har tenkt å begynne å leve ut livet som pensjonister ved 67, så oppstår et stort problem: hvor skal pengene komme fra?

    Du må gjerne ha lyst til å "gå i fjellet, jogge, danse, reise, gå på ski pluss en masse andre ting." Men hvem skal betale for dette? Regnestykket går nemlig ikke opp lenger, og det skyldes ikke utlegg til andre velferdstilbud. Når vi er verdens sykeste folkeslag, med høyeste andel uføretrygdede i utgangspunktet, bør det være innlysende at det ikke legges nok i potten til at du kan hoppe og sprette rundt som du vil i langt fremskreden alder, uten å behøve å bekymre deg for pensjonen ...
    Fullt klar over alt dette Vreden, prøvde bare å sette ord på hvordan man kan tenke på andre siden av Virke...Kanskje ikke tydelig nok der altså..:)

    Og det er derfor man som ung i dag bør tenke etter dette med pensjon men som sagt tidligere så gjør man ofte ikke det i ung alder. For dette blir mer og mer overlatt til en selv og sin arbeidsgiver, det er sikkert.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb berører et annet moment - arveforventning hos barn.
    Vi ser at dagens seniorer liker å bruke pengene på seg selv, mens man før sparte for å etterlate noe. I tillegg har serie-ekteskap og minebarn/dinebarn gjort arv meget uoversiktlig, og en garantert krangel.

    Derfor ser vi at Eldre brenner av pengene - BI

    Dette er selvsagt de som er eldre i dag, og som har gode pensjoner i tillegg til overskuddskapital.
    Det fremtidige pensjonsbildet blir veldig annerledes enn hva man tar for gitt i dag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn