Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg jo ikke hvor gammel du er, eller om du husker dette;

    TT var en nær venn av en nabo og jeg hilste på ham ved et par anledninger. Naboen fortalte at TT var den absolutt streiteste personen som fantes og at det som var årsaken til mediekjøret fra DB var blåst langt ut av proposjoner. Et rent arbeidsuhell. TT Kunne ikke leve med dette.
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    129
    Antall liker
    61
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Arbeidere tjener for godt nå og har det for bra. De er på helgetur i utlandet, på laksefiske i Namsen, på rypejakt og rein - og elgjakt og er opptatt i helgene og kan ikke hjelpe oss hyttefolk når vi er på hytten i weekenden etter en travel uke. Utjevningen har gått lenger enn langt selv med borgerlig styre i 8 år.
    Forrige lørdag fikk jeg tak i en til å montere ei Jula varmepumpe, det tok 1,5 timer og prisen var 5 K svart, og da fikk jeg rabatt sa han.
    Og dermed mistet du garantien på varmepumpen, montering av varmepumper med materiell koster kr 5600,- med m.v.a.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189

    :) :) :) :)
    Rett og rimelig.
    Så får han ta det som kommer til ham i form av krav og straffegebyr, men vi andre bør la mannen i fred. Det er ikke særlig hyggelig å ha et kjent ansikt, og ha en glefsende ulveflokk i hasene. Pressen har gjort sin jobb som den 4. statsmakt, nå behøver familien hans litt rom, fred og ro.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rett og rimelig og jeg hadde vesentlig mer sans for Hareide. Men jeg synes synd på fyren. Og på toppen av alt, nå må han flytte til Lillestrøm.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er et sted hvor det må være vanskelig å finne fred, både med seg selv og Gud.

    Sånn konspiratorisk: Har Hareide hatt denne bomben liggende for eventuell god gammeltestamentlig hevnbruk?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har jobbet på Kjeller og bodd i Oslo, så dette vet jeg litt om.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.933
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er et sted hvor det må være vanskelig å finne fred, både med seg selv og Gud.

    Sånn konspiratorisk: Har Hareide hatt denne bomben liggende for eventuell god gammeltestamentlig hevnbruk?
    Dette er jo svært interessant; hvordan kom disse sakene opp? Var det en gravende presse eller ble de tipset, i så fall av hvem?

    Hareide tenker nok uansett sitt nå, han ble jo utsatt for skittent spill av Ropstad høsten 2018- både hva gjelder måten avstemmingen ble gjennomført i lokallag og fylker òg abortsaken.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Detter er egentlig en ganske streng dom over statsministerens kontor og Stortingets administrasjon. Hadde de hatt et minimum av kompetanse og orden i sysakene hadde Ropstad ikke havnet i dette uføret. Noen skurk er han langt fra.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.933
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Statsministerens kontor, ja. Peder Egseth er en særdeles flittig Rasputin der. Skal vel ikke se bort fra at de "gode" råd stammer fra ham. Så var det spørsmålet om hvem som tipset pressen, eller om de har bedrevet gravearbeid på egen hånd.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Foreslår at vi holder konspirasjonsteoriene til diverse USA og Corona tråder.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Statsministerens kontor, ja. Peder Egseth er en særdeles flittig Rasputin der. Skal vel ikke se bort fra at de "gode" råd stammer fra ham. Så var det spørsmålet om hvem som tipset pressen, eller om de har bedrevet gravearbeid på egen hånd.
    Ja du tenker at det er ernas høyre hånd som personlig har undersøkt ropstad bosituasjon og vært i kontakt med skatteetaten?🤣🤣
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jovel, men skjønner´a noe da..??

    Jeg husker eit anna hokjøn som vore samferselsvelferdsminister eller no, ho hade vel kanske same dialekta....

    Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) - 2
    Begrunnelse: Null handlekraft innen utbygging av jernbane og vei. Får skylden for generasjoners unnfallenhetssynder, og har ikke klart å snu det til egen vinning. Hun har lkke fått med regjeringskollegiet på en fellessatsing på jernbanen.
    Hva ble det forøvrig med alle skolebassengene Jens og Kristin skulle fylle opp i en feiende fei...?? (1 år)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hun er i alle fall en erfaren politiker. Kanskje kan hun lytte også. Vet ikke. Håper. Uansett får hun ikkje gjort så møje gale på ein måned.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Har du mer misogyni å ta av?
    God, gammel Høire-politikk, det.
    Ole Olsen Malm avviste stemmerett for kvinner på prinsipielt grunnlag og argumenterte med biologi. Han mente at kvinner verken hadde eller kunne danne seg oppfatninger om sosiale og politiske spørsmål. De var ikke og ønsket ikke å være frie, men ville være bundet til mannen. Denne avhengigheten utgjorde deres livslykke, ifølge Malm.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ropstad var nok en av fariseerne.

    Ja. Om jeg var religiøs kunne jeg nok sagt en del om hvor en skinnhellig figur ender opp til sist, men det er lenge siden søndagsskolens flanellograf, så det får være.

    Slikt må knallharde konsekvenser. Hverken stortingets administrasjon eller statsministerens kontor ser ut til å ha spesielt stødig hånd på reglementet. Det nytter ikke å snakke om «misforståelse» og «tilgivelse» når en som har vært ansvarlig for både å vedta og å håndheve reglene blir tatt med hånden i kakeboksen. Straffeskatt bør være en selvfølge, kanskje politianmeldelse også. Dessverre er det ikke hjemmel for å ekskludere en valgt stortingsrepresentant, så han kommer nok til å sitte ut neste periode. Vet ikke om riksrett er aktuelt, men man bør kanskje vurdere en grunnlovsendring for å kunne avsette straffedømte stortingsrepresentanter.

    Fun fact: De svenske Kristeligdemokratenes leder Ebba Busch ble også nylig straffedømt for injurier og måtte betale bot og erstatning. Hun ble sittende som partileder, men det fungerte heller dårlig for henne å drive valgkamp på temaet «lov og orden». Er dette partier for å fremme gudelighet og høg moral, eller kriminelle organisasjoner i ly av skinnhellighet og prat om «tilgivelse»?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Tja. De er i hvert fall ikke inne på den linja at det skal koste ingen ting. Det virker som om de har tenkt tanken at det faktisk skal finansieres.
    Koste "ingenting" hvor finner du uttalelser på det?
    Frp forsøker å få gjort ting billigst mulig. Så kan det godt være at de også bruker penger av kassa for å finansiere det; men det gjør jo alle partier i norge fordi vi kan så lenge vi har olja. Når det er slutt kan vi ikke lengre og må faktisk ha et system som med mer effektiv bruk av ressurser ellers svekkes våre velferdsordninger
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.790
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Portugal
    Ropstad håpet på hjelp fra oven.

    Når ikke han får er det vel ingen annen som får heller.

    Mulig det er flere som har oppdaget dette og det vises i KRFs velgeroppslutning.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes ganske enkelt ingen dokumentasjon på struping av verdiskapning fra et skandinavisk sosialdemokrati, ettersom de nevnte land har bygget de mest vellykkede systemer på planeten. Nøkkelen til suksessen?
    Omfordeling.

    Dette skaper en stor middelklasse med betalingsvilje, dermed et velsmurt maskineri. Mindre fordeling vil uvegerlig bremse samfunnsaktiviteten på bredt plan over tid. Mens verdiene samles hos et fallende mindretall som ikke alene kan aktivisere et helt samfunn. Verdiene må sirkulere, ikke stagnere.
    Ikke stor forskjell på høyre eller ap når det gjelder grunnlag for verdiskaping og fordeling. Helt marginalt. Ja de er begge sosialdemokrater. Ingen av dem kjører en helhetlig tilnærming for verdiskapning og fordeling; det lages ordninger fra skanse til skanse.
    Men er mye mer bekymret for de lengre til venstre; som tror kaka blir til av seg selv; ja de står for struping av verdiskaping; men de vil kanskje ha dårligere velferd?
    Nøkkelen til suksess er nok ikke bare omfordeling. Ja det er lurt at alle får seg utdannelse og yrkesopplæring; det er lurt at flest mulig får brukt sine evner og jobber. Det skaper mer verdier; større kake og også mer stabilitet. Men dette kan gå for langt; For få diskuterer dette lengre; at vi ikke skal ha en større stat enn nødvendig; at det hele tiden er etiske spørsmål som må besvares hver gang ulike ordninger som gir fordeling skal iverksettes. Det er faktisk et moralsk dilemma å bare øke skatter for folk som har tjent disse på ærlig vis uansett hvor mye de tjener. Norge har vært heldige at vi har fått så mye penger fra oljen at vi har kunnet unne oss så mye velferdsordninger. Det har nok like mye av "skylden" for vår velstand. Flere Ap folk gjorde en god jobb for å sikre våre rettigheter på sokkelen; det skal de ha
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    TT var en nær venn av en nabo og jeg hilste på ham ved et par anledninger. Naboen fortalte at TT var den absolutt streiteste personen som fantes og at det som var årsaken til mediekjøret fra DB var blåst langt ut av proposjoner. Et rent arbeidsuhell. TT Kunne ikke leve med dette.
    Ja, jeg kjenner 2 slike personer, veldig ærekjær, og sårbar hvis de blir omtalt i presse i negativ retning. De takler det veldig dårlig. Min far var en slik men han gjorde aldri noe galt, helt nevrotisk egentlig, Inge måtte få noe på ham.
    Med Ropstad er det vel bevisst svindel. En jeg kjenner fikk 17 000 for mye av NAV og ikke vært nøyaktig med meldinger. Han fikk straff 3 med. med fotlenke.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    I dag fikk jeg endelig tak i knekten for å utføre beskjæring av noen trær ikke langt fra hytteveggen og de stengte for solen når jeg har morgenkaffe.
    I dag hadde han tid og felte 3 trær til grunnen, og klatret opp i 4 trær og beskar topper, flink kar i 30 årene, sprek , ikke noe værne utstyr og joggesko med løse skoreimer, 2,5 timers jobb og 3,5K svart. Kjempefornøyd både han og jeg. Han er ferdig med reinsjakta og han, kona og sønn skal snart til London på helgetur for å se Tottenham, sa han. IMG_1545.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Du er hard på svart arbeid om dagen, det skal du ha. Men det er ikke så ofte man betaler noen 1400 / time svart vel?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Ikke stor forskjell på høyre eller ap når det gjelder grunnlag for verdiskaping og fordeling. Helt marginalt. Ja de er begge sosialdemokrater. Ingen av dem kjører en helhetlig tilnærming for verdiskapning og fordeling; det lages ordninger fra skanse til skanse.
    Men er mye mer bekymret for de lengre til venstre; som tror kaka blir til av seg selv; ja de står for struping av verdiskaping; men de vil kanskje ha dårligere velferd?
    Nøkkelen til suksess er nok ikke bare omfordeling. Ja det er lurt at alle får seg utdannelse og yrkesopplæring; det er lurt at flest mulig får brukt sine evner og jobber. Det skaper mer verdier; større kake og også mer stabilitet. Men dette kan gå for langt; For få diskuterer dette lengre; at vi ikke skal ha en større stat enn nødvendig; at det hele tiden er etiske spørsmål som må besvares hver gang ulike ordninger som gir fordeling skal iverksettes. Det er faktisk et moralsk dilemma å bare øke skatter for folk som har tjent disse på ærlig vis uansett hvor mye de tjener. Norge har vært heldige at vi har fått så mye penger fra oljen at vi har kunnet unne oss så mye velferdsordninger. Det har nok like mye av "skylden" for vår velstand. Flere Ap folk gjorde en god jobb for å sikre våre rettigheter på sokkelen; det skal de ha
    Hvordan unner Sverige Danmark og Finland seg sine tilsvarende velferdsordninger med alle sine venstrevridde politikere?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Nei, bare de 2 siste ukene har det vært så høy timepris og jeg vet ikke hvorfor, mulig utøver mener det er "spesial-arbeid" og så har jeg hørt at prisen er mye høyere hvis oppdragsgiver ikke er tilstede mens jobben utføres.
    Jeg er motstander av svart arbeid men i dag var annen mulighet meget fjernt, 20 mil unna.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nei, bare de 2 siste ukene har det vært så høy timepris og jeg vet ikke hvorfor, mulig utøver mener det er "spesial-arbeid" og så har jeg hørt at prisen er mye høyere hvis oppdragsgiver ikke er tilstede mens jobben utføres.
    Jeg er motstander av svart arbeid men i dag var annen mulighet meget fjernt, 20 mil unna.
    Jeg har i sommer og ut denne uken arbeidet en del "svart" for meg selv. Jeg har byttet en del råtne bord, mekket litt og malt halve huset utendig. Trodde aldri jeg skulle gjøre noe slikt selv, men har ikke en gang giddet å spørre noen hva det koster. Tipper jeg har hatt rundt en tusenlapp i timen for å gjøre det selv og det er jo greit betalt og som alltid når man driver med slikt som ufaglært så lærer man seg ett eller annet som sikkert kommer til nytte ved en senere anledning. Nå er jeg forsåvidt i siget og tenker å ta siste halvdel til våren så da er det vel en 80-120k spart regner jeg med. Greit betalt siden alternativet er å betale noen for det med etter-skatt-penger. Jeg eier endatil eget stillas som gir mange voksenpoeng.

    Da vi flyttet inn skulle vi felle et par trær på tomten. Normalt ville svigerfar gjort det - han har en fin portefølje av motorsager, men det var en viss risiko for å treffe huset med det ene og en strømledning med det andre så jeg hyret inn en profesjonell. Det skulle koste et par lapper tror jeg, men han som var på befaring var en annen enn han som sagde og han som sagde sagde ned et tre ekstra som ikke var avtalt. Fyren som drev sjappa var åpenbart ubehagelig med det siden jeg antar at worst-case er at de måtte ha funnet et tre av tilsvarende størrelse og sette opp igjen eller noe slikt. Det feilfelte treet skulle uansett bort, men det var så enkelt at jeg tenkte å ta det selv fremfor å betale noen for det. Vedkommende lurte på om det var greit at de ikke tok betalt for jobben og så var vi skulls og jeg fant det forslaget svært rimelig og så ble det slik.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Helt enig i alt sammen og jeg har også vært en praktisk legning og utført alt mulig nesten, men jeg er snart 70 år og litt tilbakeholden med å klatre 6 -7 m opp i trær og holde meg fast med ei hånd og motorsag i den andre, så der meldte jeg pass. Håper på noen brukbare år som pensjonist.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ja. Motorsag kombinert med treklatring bør man med fordel holde seg unna. Jeg ville vel sett på å leie lift og sage selv men det er heller ikke gratis. Ting går stort sett greit helt til det plutselig ikke gjør det. Trefelling er vel, rent statistisk, noe av det farligste man kan drive med. Men alle burde minst en gang i livet sage ned et tre med motorsag. Det er god terapi.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan unner Sverige Danmark og Finland seg sine tilsvarende velferdsordninger med alle sine venstrevridde politikere?
    De har da ikke like gode ordninger. . Mange misunnelige i Danmark. Dessuten wr ikke ordningene like, i Sverige er 'adelen' nok mer hørt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn