Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Likestillingspendelen har svingt så aldeles for langt, og nå er regningen her... hehe...:cool:
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Nåda, hele tre av 18 statsråder har tidligere ministererfaring. Det er da en god start, eller?
    Såpass? :)
    Det er litt rart i grunnen. Før jeg fekk lov å svinge babord eller styrbord på en større båt så måtte jeg ha en 3-4 år med skole,mens skal man gjøre noe såpass enkellt som å styre et land så går nå 15 av 18 rett bak rattet for sin opplæring.Når de har lært seg litt etter 4 år så er det sannsynligvis nye elever som skal ta over.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Horne bør nok fortere enn f... komme på banen og si hvor hun står i homosaken. Vi kan ikke ha en fordomsfull likestillingsminister som er homofob, det vil bli et stort problem ikke minst for Høyre. Blir ikke bedre når vi vet at det er gifte homoer i regjeringen i tillegg.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nåda, hele tre av 18 statsråder har tidligere ministererfaring. Det er da en god start, eller?
    Såpass? :)
    Det er litt rart i grunnen. Før jeg fekk lov å svinge babord eller styrbord på en større båt så måtte jeg ha en 3-4 år med skole,mens skal man gjøre noe såpass enkellt som å styre et land så går nå 15 av 18 rett bak rattet for sin opplæring.Når de har lært seg litt etter 4 år så er det sannsynligvis nye elever som skal ta over.

    Om de får det som de vil, så sender Siv Jensens amerikanske forbundsfeller torpedoer rett i baugen på den norske statsskuta før det er gått 24 timer, og Jensen kommer til å lure på hvorfor i helsike hun hadde lyst til å bli finansminister.
    Mye tyder på at det går slik. Representantenes hus er uten kontroll og førende krefter har bestemt seg for at de skal ta en gjeldsknekk.

    Boehner sees his control of House Republicans slip away - The Washington Post

    Dana Milbank: Republicans are at a dead end - The Washington Post

    La oss be.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Nåda, hele tre av 18 statsråder har tidligere ministererfaring. Det er da en god start, eller?
    Såpass? :)
    Det er litt rart i grunnen. Før jeg fekk lov å svinge babord eller styrbord på en større båt så måtte jeg ha en 3-4 år med skole,mens skal man gjøre noe såpass enkellt som å styre et land så går nå 15 av 18 rett bak rattet for sin opplæring.Når de har lært seg litt etter 4 år så er det sannsynligvis nye elever som skal ta over.
    La oss be.
    Det gjør Tea Party gjengen også men forhåpentligvis en annen vei.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Forøvrig godt gjort av FrP å ta så viktige poster. Jensen hadde rett da hun på valgnatten sa at partiet har gode forhandlere.

    • Tidligere stortingsrepresentant Tord Lien (38, Frp) blir olje- og energiminister.


    • Nestleder Ketil Solvik-Olsen (41, Frp) blir samferdselsminister.


    • Eksbyråd, nå First House-ansatt, Sylvi Listhaug (35, Frp) blir landbruks- og matminister.


    • Partileder Siv Jensen (44, Frp) blir finansminister.


    • Solveig Horne (44, Frp) blir barne-, likestillings- og inkluderingsminister.


    • Stortingsrepresentant Anders Anundsen (37, Frp) blir justis- og beredskapsminister.


    • Stortingsrepresentant Robert Eriksson (39, Frp) blir arbeids- og sosialminister.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.530
    Antall liker
    35.429
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nåda, hele tre av 18 statsråder har tidligere ministererfaring. Det er da en god start, eller?
    Såpass? :)
    Det er litt rart i grunnen. Før jeg fekk lov å svinge babord eller styrbord på en større båt så måtte jeg ha en 3-4 år med skole,mens skal man gjøre noe såpass enkellt som å styre et land så går nå 15 av 18 rett bak rattet for sin opplæring.Når de har lært seg litt etter 4 år så er det sannsynligvis nye elever som skal ta over.
    Mange av de som "tar roret" nå var med i andre roller forrige gang og tar steget opp til statsråd denne gangen. Dette er folk med mange års politisk erfaring fra stortinget og partiorganisasjonene. Samtidig kommer det inn yngre krefter på de neste nivåene som kan være klar for å "ta roret" neste gang. For å si det på en annen måte, du blir ikke kaptein uten å ha vært styrmann først, og det blir litt tullete å kritisere en nyopprykket kaptein for å mangle kapteinserfaring fra tidligere. Det er tross alt åtte år siden sist det var en borgerlig regjering, og noen har også gått ut av politikken i mellomtiden. Kan ikke bare satse på Willoch, vettu, selv om han har lengst erfaring.

    Det som ikke skjer her er "spennende" utnevnelser av den typen f eks Thorbjørn Jagland drev med. Ingen næringslivstopper, ingen krimforfattere, ingen ildsjeler fra de frivillige organisasjonene, generelt ingen uten lang politisk erfaring. Det vil bli bråk, men sjelden utilsiktet.

    Den største overraskelsen i listen: Tidligere SV-topp blir statssekretær
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Nåda, hele tre av 18 statsråder har tidligere ministererfaring. Det er da en god start, eller?
    Såpass? :)
    Det er litt rart i grunnen. Før jeg fekk lov å svinge babord eller styrbord på en større båt så måtte jeg ha en 3-4 år med skole,mens skal man gjøre noe såpass enkellt som å styre et land så går nå 15 av 18 rett bak rattet for sin opplæring.Når de har lært seg litt etter 4 år så er det sannsynligvis nye elever som skal ta over.
    Mange av de som "tar roret" nå var med i andre roller forrige gang og tar steget opp nå. Dette er folk med mange års politisk erfaring fra stortinget og partiorganisasjonene. Samtidig kommer det inn yngre krefter på de neste nivåene som kan være klar for å "ta roret" neste gang. For å si det på en annen måte, du blir ikke kaptein uten å ha vært styrmann først, og det blir litt tullete å kritisere en nyopprykket kaptein for å mangle kapteinserfaring fra tidligere.
    Men noe erfaring med sjøliv og båt burde jo være å forvente.. fagkunnskap. Men dette gjelder jo alle regjeringer. Heldigvis har vi et embetsverk
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Nåda, hele tre av 18 statsråder har tidligere ministererfaring. Det er da en god start, eller?
    Såpass? :)
    Det er litt rart i grunnen. Før jeg fekk lov å svinge babord eller styrbord på en større båt så måtte jeg ha en 3-4 år med skole,mens skal man gjøre noe såpass enkellt som å styre et land så går nå 15 av 18 rett bak rattet for sin opplæring.Når de har lært seg litt etter 4 år så er det sannsynligvis nye elever som skal ta over.
    Mange av de som "tar roret" nå var med i andre roller forrige gang og tar steget opp nå. Dette er folk med mange års politisk erfaring fra stortinget og partiorganisasjonene. Samtidig kommer det inn yngre krefter på de neste nivåene som kan være klar for å "ta roret" neste gang. For å si det på en annen måte, du blir ikke kaptein uten å ha vært styrmann først, og det blir litt tullete å kritisere en nyopprykket kaptein for å mangle kapteinserfaring fra tidligere.
    Jeg er i grunnen helt enig,men bare prøvde å poengtere at hele systemet kanskje kunne prøvt å tenke i litt nye retninger for fremtiden.
    Ta eksempelet fiskeriminister.Her mener jeg alle hadde vert tjent med at man hadde en person som har bred erfaring med fiskeri, og over tid har vist at man er istand til å se fiskeri som den komplekse helheten det er.Slik jeg ser det trenger ikke denne sjefen nødvendigvis vere tidligere politiker,men for eksempel kunne blitt headhuntet av de folkevalgte.Helst med en demokratisk prosess i forkant der alle innen fiskeri fekk si sin mening og nominere gode kandidater. Men for å si det slik,jeg vet ikke om jeg ville hatt den sjefsjobben. Det blir vel omtrent som å vere fotballdommer med 200 lag på banen samtidig og 200.000 fotballspillere,man får neppe noen unison hyllest:D

    Missforstå meg rett,jeg tror Erna & Co har tatt gode avgjørelser på hvem som skal styre hva,og har tro på at alle ministrene vil gjøre en bra jobb.Som du sier så får man ikke vist om kan bli en god kaptein før man får prøvt seg som kaptein.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.530
    Antall liker
    35.429
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men noe erfaring med sjøliv og båt burde jo være å forvente.. fagkunnskap. Men dette gjelder jo alle regjeringer. Heldigvis har vi et embetsverk
    Seriøst, det er mer relevant å beskylde enkelte av de nyutnevnte statsrådene for å være politiske broilere uten annen yrkeserfaring enn for å mangle politisk erfaring. De har ikke gjort annet de siste 15-20 årene enn å drive politikk på høyt nivå. Les CV'ene deres. I et par tilfeller er folk satt i fagdepartementer de ikke har mye erfaring med fra tidligere, men det er noe annet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men noe erfaring med sjøliv og båt burde jo være å forvente.. fagkunnskap. Men dette gjelder jo alle regjeringer. Heldigvis har vi et embetsverk
    Seriøst, det er mer relevant å beskylde enkelte av de nyutnevnte statsrådene for å være politiske broilere uten annen yrkeserfaring enn for å mangle politisk erfaring. De har ikke gjort annet de siste 15-20 årene enn å drive politikk på høyt nivå. Les CV'ene deres. I et par tilfeller er folk satt i fagdepartementer de ikke har mye erfaring med fra tidligere, men det er noe annet.
    Politisk erfaring er ikke det samme som fagkunnskap.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om de får det som de vil, så sender Siv Jensens amerikanske forbundsfeller torpedoer rett i baugen på den norske statsskuta før det er gått 24 timer, og Jensen kommer til å lure på hvorfor i helsike hun hadde lyst til å bli finansminister.
    Mye tyder på at det går slik. Representantenes hus er uten kontroll og førende krefter har bestemt seg for at de skal ta en gjeldsknekk.

    Boehner sees his control of House Republicans slip away - The Washington Post

    Dana Milbank: Republicans are at a dead end - The Washington Post
    Det er vel egentlig bra timing for vår del. Selv Jensen må vel ha fått med seg at hennes amerikanske politiske helter kjører hele partiet, om ikke hele landet lukt åt helvete.

    Greit at hun også får med seg dette sammenbruddet før hun tiltrer som finansminister. Ekstremkapitalisme og koko-kristendom er en slett kombinasjon.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Fagkunnskap skader ALDRI. Enten det er politikerrollen eller som leder; har du også solid fagkunnskap så er du vanligvis mye bedre rustet enn uten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vi ønsker Ayn Rands tanker velkommen i norsk politikk. Det blir livlig nå.

    Anders Anundsen - Justis:

    Boka som har gjort størst inntrykk?
    "De som beveger verden" og "Kildens utspring" av Ayn Rand.
    Engasjert siden barneskolen - Vestfold Blad


    Sylvi Listhaug - Landbruk:
    Skjermbilde 2013-10-16 kl. 11.48.01.jpg


    Siv Jensen - Finans:

    Kildens utspring av Ayn Rand
    (mengder av referanser. Hun har også gitt nyversjoner av Rand vaskeseddel)

    Ketil Solvik-Olsen - Samferdsel:
    - Jeg har lest min Ayn Rand, men jeg er en traust og sindig fyr, og praktiserer ideologien på den måten.


    Tord Lien - Olje og Energi:

    Han henviser til Ayn Rand når han skal kommentere rasisme - som han i pakt med Rand kaller "den laveste formen for kollektivisme." Det er da noe.

    Horne og Erikssons filosofpreferanser er uavklarte.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har aldri giddet å lese noe av det der. Finnes det i tegneserieform?
    I fjor kom del 1 av tre av en filmversjon av Atlas Shrugged, som ble delvis crowd-funded. En fryktelig produksjon som man innen den fikk premiere trodde ville ha stor forvandlingskraft på alle seere, og som man etter premieren ønsket å begrave.

    Tybring Gjedde er veldig glad i Atlas Shrugged, og har til og med prestert å spørre "Hvem er John Galt?" i stortingsdebatt. John Galt er nøkkelfiguren i boken, og leverer en tale om liberalisme på hele 70 sider (som filmskaperne garanterte at de ville filme i sin helhet, i del 3).




     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Fagkunnskap skader ALDRI. Enten det er politikerrollen eller som leder; har du også solid fagkunnskap så er du vanligvis mye bedre rustet enn uten.
    Jeg er i utgangspunktet veldig enig.
    Problemet er gjerne at fagkunnskap når det gjelder fiskeri og landbruk oftest går hånd i hånd med en sterk knytning til de som "skal styres". Noe vår forrige fiskeriminister var et eksempel på. Og Slagsvold var vel nærmest Gilde/Tine sin representant i regjeringen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tro det eller ei, men John Galt i Atlas Shrugged oppfinner en Evighetsmaskin, som løser alle energiproblemer, men velger å ikke la oppfinnelsen komme samfunnet til gode, fordi de svakere individene ikke verdsetter sine mestere. Så han inviterer alle industriskaperne og liberalistiske ledere til Galt's Gulch, og der venter de på at samfunnet skal gå i oppløsning gjennom borgerkrig og hungersnød, for så å kunne vende tilbake og overta restene, når de som har overlevd aksepterer at de er avhengige av samfunnets naturlige overherrer.

    Altså yndlingsboken til landets justisminister.

    Forøvrig er det etablert et Galt's Gulch i Chile.

    Galt's Gulch Chile

    Galt’s Gulch Chile – Where the World Is Coming To
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Nåda, hele tre av 18 statsråder har tidligere ministererfaring. Det er da en god start, eller?
    Såpass? :)
    Det er litt rart i grunnen. Før jeg fekk lov å svinge babord eller styrbord på en større båt så måtte jeg ha en 3-4 år med skole,mens skal man gjøre noe såpass enkellt som å styre et land så går nå 15 av 18 rett bak rattet for sin opplæring.Når de har lært seg litt etter 4 år så er det sannsynligvis nye elever som skal ta over.

    Om de får det som de vil, så sender Siv Jensens amerikanske forbundsfeller torpedoer rett i baugen på den norske statsskuta før det er gått 24 timer, og Jensen kommer til å lure på hvorfor i helsike hun hadde lyst til å bli finansminister.
    Mye tyder på at det går slik. Representantenes hus er uten kontroll og førende krefter har bestemt seg for at de skal ta en gjeldsknekk.

    Boehner sees his control of House Republicans slip away - The Washington Post

    Dana Milbank: Republicans are at a dead end - The Washington Post

    La oss be.
    Det kan bli en utfordring det ja.
    Ikke vet jeg,men den amerikaskuta har vert vannstyrt økonomisk over så lang tid nå at de snart bare må se realitetene i øynene.Det hjelper ikke å ha enormt mye mer utgifter enn inntekter og trykke opp nye penger når det er tomt i kassa over lang tid.
    Obamas-omsorg hadde blitt enda en ny enormt dyr utgiftspost for en allerede bunnskrapt kasse.
     
    N

    nb

    Gjest
    Nåda, hele tre av 18 statsråder har tidligere ministererfaring. Det er da en god start, eller?
    Såpass? :)
    Det er litt rart i grunnen. Før jeg fekk lov å svinge babord eller styrbord på en større båt så måtte jeg ha en 3-4 år med skole,mens skal man gjøre noe såpass enkellt som å styre et land så går nå 15 av 18 rett bak rattet for sin opplæring.Når de har lært seg litt etter 4 år så er det sannsynligvis nye elever som skal ta over.

    Om de får det som de vil, så sender Siv Jensens amerikanske forbundsfeller torpedoer rett i baugen på den norske statsskuta før det er gått 24 timer, og Jensen kommer til å lure på hvorfor i helsike hun hadde lyst til å bli finansminister.
    Mye tyder på at det går slik. Representantenes hus er uten kontroll og førende krefter har bestemt seg for at de skal ta en gjeldsknekk.

    Boehner sees his control of House Republicans slip away - The Washington Post

    Dana Milbank: Republicans are at a dead end - The Washington Post

    La oss be.
    Det kan bli en utfordring det ja.
    Ikke vet jeg,men den amerikaskuta har vert vannstyrt økonomisk over så lang tid nå at de snart bare må se realitetene i øynene.Det hjelper ikke å ha enormt mye mer utgifter enn inntekter og trykke opp nye penger når det er tomt i kassa over lang tid.
    Obamas-omsorg hadde blitt enda en ny enormt dyr utgiftspost for en allerede bunnskrapt kasse.
    Nå har jeg ikke sjekket tallene på en stund, men for noen få år siden ville USA hatt budsjettbalanse med norsk mva og norske bensinavgifter. Problemet er ikke nødvendigvis at utgiftene er for store, men at inntektene er for små.

    "Tax burden" er 26.9% av BNP i USA. Norge har 42%, Tyskland har 40.6% England har 39% og Canada 32.2% for å ta noen sammenligninger.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Obamas-omsorg hadde blitt enda en ny enormt dyr utgiftspost for en allerede bunnskrapt kasse.
    Da må du nok sette deg inn i hva ACA er for noe. Allerede har man spart store beløp, og ved å konkurranseutsette forsikring har amerikanere selv kort etter introduksjonen opplevd at de får langt bedre forsikringsavtaler, samtidig som dekningen utvides.

    Så det er en gal konklusjon. ACA utvider antallet forsikrede, slik at forsikringspotten får råd til å hjelpe dem som blir syke.

    Siden dette er sosial velferd, og republikanerne frykter at amerikanerne vil ha mer av denslags, så blir det motarbeidet - også ved desinformasjon.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Fagkunnskap skader ALDRI. Enten det er politikerrollen eller som leder; har du også solid fagkunnskap så er du vanligvis mye bedre rustet enn uten.
    Jeg er i utgangspunktet veldig enig.
    Problemet er gjerne at fagkunnskap når det gjelder fiskeri og landbruk oftest går hånd i hånd med en sterk knytning til de som "skal styres". Noe vår forrige fiskeriminister var et eksempel på. Og Slagsvold var vel nærmest Gilde/Tine sin representant i regjeringen.
    Sånn blir det kanskje nødvendigvis, i en liten andedam som Norge. Men det trenger ikke være negativt dersom det avstemmes og følges opp/kontrolleres for misbruk. Slaggvold må ha vært et slags "worst case" i denne sammenhengen :cool: Usympatisk framferd i tillegg hjelper jo heller ikke.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Amerikansk helsevesen er - med enorm margin - det dyreste i verden. Det koster i forhold til BNP ca dobbelt så mye som et ganske velfungerende, vesteuropeisk helsevesen. Til tross for disse enorme kostnadene klarer de ikke å dekke hele befolkningen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Amerikansk helsevesen er - med enorm margin - det dyreste i verden. Det koster i forhold til BNP ca dobbelt så mye som et ganske velfungerende, vesteuropeisk helsevesen. Til tross for disse enorme kostnadene klarer de ikke å dekke hele befolkningen.
    For mange er det jo ideologisk motivert at alle ikke skal dekkes - de svake og ressursløse fortjener å lide, og skal ikke hjelpes. Under primærvalgsdebattene til GOP i forrige runde, ble Ron Paul spurt hva som var rett dersom en som ikke hadde forsikring fikk en livstruende sykdom? Det kom et rop fra salen om "Let them die!" (som ble plukket opp av intervjuer i hans neste spørsmål) - og dette fikk stor applaus fra forsamlingen, og var helt i tråd med Ron Pauls (og hans sønn Rand Pauls) tanker om helsevesen. Ingen av de andre GOP-kandidatene på scenen tok til motmæle.

    Dette er forøvrig fullkomment i tråd med Ayn Rands "filosofi" og bøker - selv om hun altså havnet på Social Security og Medicare da hun ble gammel.

    Jeg har jo fått litt motbør her inne når jeg har advart mot Frp ... men folk har simpelthen ikke klart å forestille seg hva som ligger til grunn for yndlingsfilosofien til partiet.

    EDIT: byttet til en uredigert video.

     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tro det eller ei, men John Galt i Atlas Shrugged oppfinner en Evighetsmaskin, som løser alle energiproblemer, men velger å ikke la oppfinnelsen komme samfunnet til gode, fordi de svakere individene ikke verdsetter sine mestere. Så han inviterer alle industriskaperne og liberalistiske ledere til Galt's Gulch, og der venter de på at samfunnet skal gå i oppløsning gjennom borgerkrig og hungersnød, for så å kunne vende tilbake og overta restene, når de som har overlevd aksepterer at de er avhengige av samfunnets naturlige overherrer.

    Altså yndlingsboken til landets justisminister.

    Forøvrig er det etablert et Galt's Gulch i Chile.

    Galt's Gulch Chile

    Galt’s Gulch Chile – Where the World Is Coming To
    Det er vel i bunn og grunn samme ideologi de deler med de kristne. I alle fall de av dem som venter med begeistring på de siste dager, armageddon, dommens dag og alt det der... og helst vil skynde litt på det hele.

    Deretter skal de jo få oppleve himmelrik, så da er det jo en liten pris å betale at livsgrunnlaget for alle her på jordkloden ødelegges eller at mange mennesker må leve i nød og tvang.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Herlig, herlig, inderlig herlig facepalm:

    Her er Horne med homoflagget

    - Hvorfor går du med homoflagget? - Fordi jeg har fått det, svarer Horne Nettavisen.




    Ser kanskje litt kleint ut?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Obamas-omsorg hadde blitt enda en ny enormt dyr utgiftspost for en allerede bunnskrapt kasse.
    Da må du nok sette deg inn i hva ACA er for noe. Allerede har man spart store beløp, og ved å konkurranseutsette forsikring har amerikanere selv kort etter introduksjonen opplevd at de får langt bedre forsikringsavtaler, samtidig som dekningen utvides.

    Så det er en gal konklusjon. ACA utvider antallet forsikrede, slik at forsikringspotten får råd til å hjelpe dem som blir syke.

    Siden dette er sosial velferd, og republikanerne frykter at amerikanerne vil ha mer av denslags, så blir det motarbeidet - også ved desinformasjon.
    Jeg tok en råsjangs:D
    Jeg har ikke satt meg inni ACA,og kommer vel neppe til å gjøre det heller.Jeg har ingen innflytelse på hva som skjer eller bør gjøres i USA,kanskje heldigvis :)
    Men regner vel uansett med at når noe skal regulerest og subsidiseres så er det til syvende og sist Joe-theamerican som må ta regningen.Men det høres veldig fornuftig ut viss ACA faktisk betyr mindre utgifter enn systemet de har i dag.
     
    N

    nb

    Gjest
    Obamas-omsorg hadde blitt enda en ny enormt dyr utgiftspost for en allerede bunnskrapt kasse.
    Da må du nok sette deg inn i hva ACA er for noe. Allerede har man spart store beløp, og ved å konkurranseutsette forsikring har amerikanere selv kort etter introduksjonen opplevd at de får langt bedre forsikringsavtaler, samtidig som dekningen utvides.

    Så det er en gal konklusjon. ACA utvider antallet forsikrede, slik at forsikringspotten får råd til å hjelpe dem som blir syke.

    Siden dette er sosial velferd, og republikanerne frykter at amerikanerne vil ha mer av denslags, så blir det motarbeidet - også ved desinformasjon.
    Jeg tok en råsjangs:D
    Jeg har ikke satt meg inni ACA,og kommer vel neppe til å gjøre det heller.Jeg har ingen innflytelse på hva som skjer eller bør gjøres i USA,kanskje heldigvis :)
    Men regner vel uansett med at når noe skal regulerest og subsidiseres så er det til syvende og sist Joe-theamerican som må ta regningen.Men det høres veldig fornuftig ut viss ACA faktisk betyr mindre utgifter enn systemet de har i dag.
    Det fundamentale problemet med frivillig, privat helseforsikring er at riskpoolen blir skjev, og da blir det dyrt. Er man ung, frisk og rask kan det være ganske rasjonelt å droppe forikringen, eller kun ha en absolutt minimumsdekning slik at man ikke blir ruinert om noe alvorlig skulle skje. Jeg selv, for eksempel, er i midten av 30-årene og har ikke vært noe seriøst til lege siden jeg tok blindtarmen en gang på barneskolen. Folk som har dårlig helse, er gamle etc som sannsynligvis har behov for en del behandling tar selvsagt forsikring, og disse er dyre for selskapene. Selskapene kan ikke avregne dette mot tilstrekkelig mange unge, friske de får inntekter fra men lite utgifter på. Premiene drives altså opp for alle.

    I tillegg antar jeg man har det vanlige med fakturering med gaffel siden "noen andre" uansett tar regningen - noe som også gjør forsikringene dyrere enn nødvendig. Jeg las at for eksempel en helt rutinemessig hofteoperasjon koster tre ganger så mye i USA som i England.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Nåda, hele tre av 18 statsråder har tidligere ministererfaring. Det er da en god start, eller?
    Såpass? :)
    Det er litt rart i grunnen. Før jeg fekk lov å svinge babord eller styrbord på en større båt så måtte jeg ha en 3-4 år med skole,mens skal man gjøre noe såpass enkellt som å styre et land så går nå 15 av 18 rett bak rattet for sin opplæring.Når de har lært seg litt etter 4 år så er det sannsynligvis nye elever som skal ta over.

    Om de får det som de vil, så sender Siv Jensens amerikanske forbundsfeller torpedoer rett i baugen på den norske statsskuta før det er gått 24 timer, og Jensen kommer til å lure på hvorfor i helsike hun hadde lyst til å bli finansminister.
    Mye tyder på at det går slik. Representantenes hus er uten kontroll og førende krefter har bestemt seg for at de skal ta en gjeldsknekk.

    Boehner sees his control of House Republicans slip away - The Washington Post

    Dana Milbank: Republicans are at a dead end - The Washington Post

    La oss be.
    Det kan bli en utfordring det ja.
    Ikke vet jeg,men den amerikaskuta har vert vannstyrt økonomisk over så lang tid nå at de snart bare må se realitetene i øynene.Det hjelper ikke å ha enormt mye mer utgifter enn inntekter og trykke opp nye penger når det er tomt i kassa over lang tid.
    Obamas-omsorg hadde blitt enda en ny enormt dyr utgiftspost for en allerede bunnskrapt kasse.
    Man må ikke glemme at Obamacare ikke bare vil være en utgiftspost, men på sikt bidra til å opprettholde skattegrunnlaget ved å hindre frafallet fra middelklassen. Et av de første tegn på at folk i middelklassen er på klassereise den gale veien, og er i ferd med å miste sin kjøpekraft, er når de ikke lenger ser deg råd til de dyre helseforsikringene. Skulle de da bli så uheldige å bli syke og trenge nettopp den forsikringen de ikke har så ender de gjerne i gjeldstrøbbel og faler gjerne ut av arbeidsmarkedet. Det er det siste USA trenger.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jo større samfunn, desto mere fakka blir det. Selv om vi gjør en god jobb her i sandkassa også. Siv er på vei til månen med TNT i pumpsa.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Visste ikke at du hadde slike tendenser!!?

    Men i den rådende situasjon er det nok det eneste man kan gjøre her fra sidelinjen.:rolleyes:
    I møtet med den ytterste dag kan det godt være at religionen trenger seg på. Leste bjornhs link om begivenhetene i nord under krigen, og der var det mange som skubbet seg inn på benkene i kirker og bedehus etterhvert som det kronglet seg til.

    @asbjørn - Hanne Maren Blåfjelldal, ny statssekretær i Landbruks, er en modig dame. Hun vil fjerne avtaleverket og markedsorientere.

    Hvem vet - kanskje landbruket får anledning til å bevise at det kan være selvberget?

    Skjermbilde 2013-10-16 kl. 15.44.16.jpg
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Korriger meg gjerne her men landbruksoppgjøret er vel noe som skal godkjennes i stortinget? Hvis så så kan dette bli gøy...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Korriger meg gjerne her men landbruksoppgjøret er vel noe som skal godkjennes i stortinget? Hvis så så kan dette bli gøy...
    Ja, en endring av jordbruksavtalen må innom Stortinget - men ting som boplikt kan endres over natten vha en forskrift.
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Korriger meg gjerne her men landbruksoppgjøret er vel noe som skal godkjennes i stortinget? Hvis så så kan dette bli gøy...
    Ja, en endring av jordbruksavtalen må innom Stortinget - men ting som boplikt kan endres over natten vha en forskrift.
    Ikke lett å vite lenger etter 8 år med flertallsregjering...:)

    Blir spennende neste år dette, blir ikke lett å få med KrF og Venstre med på radikale endringer her tenker jeg.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Vi ønsker Ayn Rands tanker velkommen i norsk politikk. Det blir livlig nå.
    Flere medlemmer i den forrige regjeringen hevdet å være beundrere av Marx, Lysbakken er sitert på å være revolusjoær, men vi merket ikke så mye til det gjorde vi vel? Næringslivet ble ikke nedlagt, børsen besto og "overklassen" - de med utdanning og sånt - ble ikke engang summarisk henrettet. Vi har overlevd åtte år med folk som sympatiserer med den ideologien som har suverent mest blod på hendene i menneskehetens historie, så noen år med folk som liker Atlas Shrugged kan knapt kalles en krusning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.530
    Antall liker
    35.429
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem vet - kanskje landbruket får anledning til å bevise at det kan være selvberget?
    Si det. Jeg traff ihvertfall en gammel venn for noen dager siden. Han har nettopp sagt opp jobben som direktør i Storebrand for å drive gård på heltid. Har bygget et enormt fjøs, fylt det med Charolais-fe og selger kalvekjøtt av en kvalitet som hittil har vært utenkelig i Norge. Går utenom samvirkeorganisasjoner og kjedemakt, distribuerer selv direkte til konsument. Og da mener jeg selv, han kjører selv varebil og leverer på døren. Har ikke så mye som en web-side, markedsfører bare by word of mouth. Han hadde noen veldig interessante tall for den butikken. Nå kan vel ikke alle drive slik, men han tjener ihvertfall brukbart på gården.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ser ut som om torpedoene kan komme til å bomme på Oljefondet denne gang. Skal til votering i Hus og Senat først. Siv puster lettet ut (det gjør jeg også.)

    Skjermbilde 2013-10-16 kl. 17.09.37.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn