Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Så luftforsvaret har altså ca 100 piloter som driver dank og ikke gjør noe vettugt mesteparten av tiden og som enkelt kan gå inn i en komplisert turnus med kontinuerlig beredskap rundtomkring i Norge?
    Det er mulig denne marginale tjenesten kan effektiviseres, ikke sikkert man trenger 100 piloter til enhver tid, kanskje denne tjenesten er overvurdert og overdramatisert.
    Politiske beslutninger kan være tatt på grunnlag av ønske om økt trygghet i periferien. Nytteverdien er vel ikke så lett å dokumentere.
    Med min kjennskap til luftforsvaret i 83-84, var det stort sett i ro sitting på skvadronen, mulig det er annerledes nå.?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Dimensjoneringen av den er en politisk beslutning. Det kreves mange ansatte for å ha døgnberedskap. Eksempelvis sa politiet en gang at å ha en bil på pateulje døgnet rundt i et år krever 8 fulltidsstillinger. Det er 8760 timer i et år, et normalt arbeidsår er på rundt 1800 timer så er ser bare å telle i vei. Glem ikke ferie, sykdom, fødselspermisjon, kursing, trening, sertifisering Osv. Samt at noen skal være tilgjengelig alle helligdager og allle helger. Med backup tilfelle rottefelle.

    Tjenesten i seg selv er nødvendig da Norge er et land med spredt befolkning, store avstander og krevende topografi. Fjell, fjorder osv. Samtidig er mye spesialistfunksjoner sentralisert på de store sykehusene. Så om det skal være noe i nærheten av et likeverdig tilbud må man ha et system for raskt å få pasienter til disse stedene ved behov. Og da er det kun fly som duger. Det er veldig langt fra Finnmark til Rikshospitalet i Oslo og det tar sin tid med bil.

    Jeg bor i Oslo og har ringt etter ambulanse to ganger. Tok under 15 minutter begge gangene før de kom hjem til oss og innen ca 20 minutter var pasienten fremme ved Ullevål sykehus den ene gangen og Rikshospitalet den andre gangen. For min del er altså Norges høyst spesialiserte behandlingssted ca 20 minutter unna med bil, og det er om man holder fartsgrensen hele veien.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Overvåking eller avskjæring alert betyr stående beredskap - da sitter man mye på ræva og venter, - akkurat som feks brannfolk, som også sitter på ræva mye av tida. Betyr det at vi kan kvitte oss med de? I takt med at våre folkevalgte fjerner stadig mer av akuttberedskapen i distriktene, blir fly eller helikoptertransport stadig viktigere.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis jeg er heldig kommer kanskje ambulanse til meg på mindre enn ti minutter - dersom ikke begge er ute i oppdrag, - da kan det kjapt bli både en halv og en hel time. Tid til nærmeste sykehus er ca 1,5t - kanskje noe mindre på tørt sommerføre...... skulle det være nødvendig med spesialistbehandling, er avstanden til de to nærmeste større sykehus ca 500 km - i begge retninger..... dvs nesten Oslo- Trondheim.. dette er realitetene i nord, - noe kortere avstander på vestlandet, men det tar tid der og.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Brannvesen er en fin analogi. Jeg aner ikke hvor mange brannfolk Oslo har, men at de ikke driver med å slukke brann mesteparten av tiden er ganske åpenbart. De kan også ta mye andre oppdrag, for om det faktisk brenner kan de stort sett slippe alt de har i hendene og komme seg til brannstedet. Det meste annet de driver med kan vente og aksjonsradiusen er ikke allverden. Det er en typisk funksjon man må ha men som heldigvis mesteparten av tiden fint kan drive med andre ting, det være seg trene, drive forbyggende arbeid, holde kurs , gjennomføre kontroller og hva de nå driver med når det ikke er en brann å slukke. De utfører ikke flere kritiske oppgaver samtidig. Det andre kan stort sett greit vike for hva man egentlig har de for.

    Det ligger i sakens natur at behovet for akutt ambulansetransport med fly er uforutsigbart og ikke kan planlegges. Som regel vil også tid være en kritisk faktor. Det er derfor ting er i brudesakao. Og til tross for det er bosted ganske avgjørende for hvor lang tid ting faktisk tar.

    Om man ser på antall flytimer og pasienttransporter som utføres pr år så er det litt rart å kalle den «marginal». Man må nesten anta at fly brukes når det er et behov for det siden det er mye dyrere enn alternativ transport.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Flyene skulle åpenbart stå på bakken uavhengig av forhandlungsresultat.

    I første punkt står det at uansett utfall av forhandlingene mellom Babcock og Lufttransport, vil resultatet være negativt for pilotene.

    En avtale vil medføre betydelig reduksjon i betingelser for ansatte, som lønn. Og blir det ikke enighet, står personellet i praksis uten jobb fra 1. juli neste år.

    «Ved bekjentgjøring, settes alle b200 operasjoner på bakken inntil kaptein melder sitt crew fit to fly», står det under «tiltak».

    Dette ble diskutert 12. april, altså over to uker før man ikke kom til enighet med anbudsvinner Babcock. Noe som får Benson til å reagere.

    – Av dette dokumentet kan jeg med stor grad av sannsynlighet si at det her er snakk om en ulovlig aksjon, sier han.

    – Her har man i god tid før man eventuelt har inngått en avtale, bestemt seg for at man skal sette i verk et tiltak, og at tiltaket skal iverksettes uansett utfall. Det sies at man «fra bekjentgjøring» skal sette alle b200-operasjoner på bakken inntil kapteinen melder mannskap «fit to fly». Det betyr i realiteten at man vil gå ut i en aksjon.
    https://www.nrk.no/nordland/mener-l...ynlighet_-bekrefter-ulovlig-aksjon-1.14043360
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    ^ Joda, men skatten har jo blitt redusert....for noen. Da tenker jeg arbeidsplassene er reddet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Måtte teste en av de nye billigbutikkene som det har vært litt skrevet om for tiden. Kjøpte 3 brett med Schweppes tonic, Lemon og Ginger ale. Pris var 329,50 eller noe slik + 20 kroner i frakt inn i Norge. Så da slipper man fortollingsgebyrer og slikt. Så 120 kroner for å sende den fra det norske lageret til lokal henteplass.

    Alt i alt ble prisen 6,60 per boks. Hadde ikke giddet med cola eller noe med Scweppes Indian Tonic er vel nesten 30 kroner for en 0,7l på Kiwi, så det lønner seg fort. Under halv pris av det billigste her hjemme, og da i mindre og mer praktiske 0,33 enheter. Plastfrie sogar. Men det var ikke så mye annet interessant der om man ikke liker å kjøpe drops, myke krokodiller og annet flyplassnop i store mengder. Dette var vel hos Yoolando, men det finnes flere slike. Tror ikke jeg gidder å kjøpe noe mer der, for jeg spiser svært lite snop, drikker ikke brus og stort annet har de ikke å by på. Men det er jo moro å se at det funker. Kjekt for de som liker slik. Kunne tenkt med et par pakker lakrispiper men skal det være noe vits i må man handle for såpass at ikke frakten spiser opp hele besparelsen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vært på Nordby senter noen ganger og jeg skjønner egentlig ikke så mye av dette styret med at alt er så mye billigere i Sverige. Bokser med brus og sjokolade/drops er mye billigere, men ellers? Brød koster det samme. Smakløs hvitost er billigere. Kylling og bacon med 50% vann innsprøytet er ca 50% billigere, men når vannet er kokt ut så er vel prisen omtrent lik.
    Øl er billigere på Systembolaget, men den eneste vinen som er billigere er den billige vinen som jeg aldri drikker. Kvalitetsvin koster det samme i Sverige som i Norge, ofte er den dyrere.

    Jeg ville nok handlet i Sverige hvis jeg bodde nær grensen der det er et supermarked rett over grensen i Sverige, men ellers kan jeg styre meg.

    OT: Apropos vin - jeg skal en tur til Kamptal om 2 uker, og da tenkte jeg jeg skulle kjøpe noe vin der. Så begynte jeg å sjekke prisene. Vin som direkte fra produsenten koster 280 kr får jeg kjøpt her i Norge for litt over 300 - 20-30 kr dyrere. Importøren skal da frakte vinen til Norge, betale mva., legge på alkoholavgift, ha sin fortjeneste, Vinmonopolet skal ha sin fortjeneste osv. Det gir lite mening å kjøpe vin direkte fra produsentene - det er enklere (og billigere) å kjøpe vinen på Vinmonopolet! Jeg kommer til å handle noe vin, men da fra produsenter som ikke er tilgjengelige i Norge. I og med at det er over 330 produsenter i Kamptal og bare ca 20 av dem er representert i Norge, er det nok å velge mellom.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Der det er mest å spare på harryhandel er på søreuropeisk spekemat, ukurante stykningsdeler av kjøtt og spareribs. Det er svært mye billigere i Sverige. Jeg er over et par-tre ganger i året og bunkrer slike ting. Også en del mer perifere saker som er mye billigere og som har svært lang holdbarhet. Ellers hadde jeg ikke giddet. Brus, snop og den slags bruker jeg knapt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg hadde sikkert ikke giddet å reise så mye til Sverige, det er et dyrt land. Ikke svindyrt som Norge men dyrt nok.

    Er jeg i Danmark så blir det med hjem endel ost med smak, og litt annet. Samme i England. Ost (et undervurdert osteland), Marmite, pickles, crumpets og slikt. I fra Frankrike mest eksklusiv hermetikk, ost, og kanskje litt spekepølse. Fra Tyskland er det ost, spekemat og farseprodukter som levervurst og spesieliteter som sauerkraut som jeg sjelden lager selv. Fra Spania og Portugal er det mest spekemat, og kanskje litt lokale spesialiteter. Fra Italia blir det spekemat, ost, sardiner og krydder (alt fra tørkede tunfiskegg til peperoncino) og tørre bakevarer. Fra østen, mest sterkt krydret spekemat, palmesukker og pepper. Men å reise til Sverige for å kjøpe billig og dårlig er nok ikke på ønskelisten. Tar en tur på Ikea om jeg vil ha noe derfra.

    Utvalget begrenser seg jo når man ikke kan handle ferskvarer, men det er ikke alt som er verdt å drasse med seg heller. Har man bil og kjølebag kan man kjøpe and på danskebåter, men de er ikke så mye dyrere i gode jallasjapper her hjemme.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eksempelvis sa politiet en gang at å ha en bil på pateulje døgnet rundt i et år krever 8 fulltidsstillinger.
    En bil/patrulje er vel to politifolk? Da er anslaget for lavt. Jeg har vært med på å prøve å dekke uka vegg til vegg med 10 i turnus. Det gikk ikke, og vi hadde en alenevakt i uka, før noe fravær var regnet inn, ferie inkludert. Om man regner enkelt på det: 10 personer a 35,5 t i uka er 350 arbeidstimer, uka er 7x24=336, og så skal man overlappe, om man i det hele tatt har noe slags faglige ambisjoner. Natt-dag-kveld-natt, hvert døgn. En halv time ganger to personer, ganger 7 dager=21 timer. Altså 357 arbeidstimer pr. uke for at det skal gå rundt.

    Mer realistisk med 8 i turnus pr. person i kontinuerlig arbeid/vakt, alt regnet med.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ellers tror jeg brannfolk de fleste steder (med heltidsansatte, med det brann og redning som hovedarbeidsgiver) fyller deler av skiftene med mye av det som kreves av trening og sertifisering, og topper det med noe tilleggsarbeid. Kjenner ikke detaljer men har hatt et par brannmenn innom på ekstravakter på jobben. Sittinga er ikke så omfattende som man kan tro, selv om det ikke brenner i eninga (husk at de også er med ifm. trafikkulykker og sånt også). I grisgrendte strøk er det vel også mye bierverv med bakvakt/hjemmevakt og personsøker, om jeg ikke tar feil.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/ødeleggelsens-evangelium-1.1142068

    Les denne. Hvorfor er det på død og liv så viktig å ødelegge og rive ned det som fungerer i samfunnet? At denne iveren først og fremst frontes fra høyresiden, de såkalt konservative er jo en selvmotsigelse av dimensjoner. Men denne iveren er for meg og mange komplett uforståelig. Det at et system eller en organisajonsmåte fungerer er blir det beste argumentet for å ta rotta på akkurat dette systemet.

    Joda, kjenner jo argumentene, få inn noe nytt, friskt pust, konkurranse, spare penger, effektivisere etc.

    Resultatet derimot er ofte bare trist, en får et fattigere og gråere samfunn der angsten er blitt en del av livsgrunnlaget og gjennomsyrer tanker og handlinger. Se på de gestikulerende og ropende amerikanerne, sånn ender vi opp. Livredde hele gjengen. Den tiljublede konkurransen fører som regel til mindre innovasjon og dårligere vilkår på felt etter felt. Eter seg inn som gift. Når amerikanske arbeidstakere ikke tør ta ferie og ender opp med å mene at det er utrolig dekadent og ‘weird’ at man gjør det i andre deler av verden, viser det hvor hjernevasket og adrenalindopet det samfunnet er blitt. Og målet her hjemme er altså å følge etter så fort det lar seg gjøre. Fjern alle sikkerhetsnett, la folk konkurrere seg til døde og skjær ned på alle felles institusjoner innenfor alle samfunnssektorer, kun Forsvaret får stå som før. Der har du Sanner og Solbergs våte drøm.

    En trippelarbeidende har uansett ikke tid til å lese bøker.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ellers tror jeg brannfolk de fleste steder (med heltidsansatte, med det brann og redning som hovedarbeidsgiver) fyller deler av skiftene med mye av det som kreves av trening og sertifisering, og topper det med noe tilleggsarbeid.
    Jeg var nylig på HMS-kurs sammen med bl.a. et av verneombudene fra det lokale brannvesenet.

    På hvert skift har de obligatorisk fysisk trening, samt to øvelser på forskjellige problemer, i tillegg til at de handterer trygghetsalamer og en del andre ting. De sitter ikke på ræva så veldig mye...

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Eksempelvis sa politiet en gang at å ha en bil på pateulje døgnet rundt i et år krever 8 fulltidsstillinger.
    En bil/patrulje er vel to politifolk? Da er anslaget for lavt. Jeg har vært med på å prøve å dekke uka vegg til vegg med 10 i turnus. Det gikk ikke, og vi hadde en alenevakt i uka, før noe fravær var regnet inn, ferie inkludert. Om man regner enkelt på det: 10 personer a 35,5 t i uka er 350 arbeidstimer, uka er 7x24=336, og så skal man overlappe, om man i det hele tatt har noe slags faglige ambisjoner. Natt-dag-kveld-natt, hvert døgn. En halv time ganger to personer, ganger 7 dager=21 timer. Altså 357 arbeidstimer pr. uke for at det skal gå rundt.

    Mer realistisk med 8 i turnus pr. person i kontinuerlig arbeid/vakt, alt regnet med.
    Arbeidstiden for helkontinuerlig skift er 33.6 timer pr. uke. Går akkurat opp med 5 skift. Altså 10 mann for å bemanne en patruljerebil. Ledelse/administrasjon kommer i tillegg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva med ferieavvikling? Blir ikke det en seks-skiftstabell eller noen rare stillingsbrøker?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/ødeleggelsens-evangelium-1.1142068

    Les denne. Hvorfor er det på død og liv så viktig å ødelegge og rive ned det som fungerer i samfunnet? At denne iveren først og fremst frontes fra høyresiden, de såkalt konservative er jo en selvmotsigelse av dimensjoner. Men denne iveren er for meg og mange komplett uforståelig. Det at et system eller en organisajonsmåte fungerer er blir det beste argumentet for å ta rotta på akkurat dette systemet.

    Joda, kjenner jo argumentene, få inn noe nytt, friskt pust, konkurranse, spare penger, effektivisere etc.

    Resultatet derimot er ofte bare trist, en får et fattigere og gråere samfunn der angsten er blitt en del av livsgrunnlaget og gjennomsyrer tanker og handlinger. Se på de gestikulerende og ropende amerikanerne, sånn ender vi opp. Livredde hele gjengen. Den tiljublede konkurransen fører som regel til mindre innovasjon og dårligere vilkår på felt etter felt. Eter seg inn som gift. Når amerikanske arbeidstakere ikke tør ta ferie og ender opp med å mene at det er utrolig dekadent og ‘weird’ at man gjør det i andre deler av verden, viser det hvor hjernevasket og adrenalindopet det samfunnet er blitt. Og målet her hjemme er altså å følge etter så fort det lar seg gjøre. Fjern alle sikkerhetsnett, la folk konkurrere seg til døde og skjær ned på alle felles institusjoner innenfor alle samfunnssektorer, kun Forsvaret får stå som før. Der har du Sanner og Solbergs våte drøm.

    En trippelarbeidende har uansett ikke tid til å lese bøker.
    Ingen kunstnere eller forfattere kan i følge denne skriblenten klare seg uten årevis med navkrykker, omfordelinger, støtteordninger og gammelkommunisme. Helt utenkelig at noen i 2018 kan produsere og publisere noe uten dette østeuropeiske gufset. Svært viktig at hvert eneste bibliotek i landet kjøper inn minst ett eksemplar av enhver døv lyrikksamling som tilsammen 17 nordmenn kommer til å lese totalt sett, før den i et våkent øyeblikk går for 5 kroner i loppemarkedssalget, eller snikes ned i søppelcontaineren.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/ødeleggelsens-evangelium-1.1142068

    Les denne. Hvorfor er det på død og liv så viktig å ødelegge og rive ned det som fungerer i samfunnet? At denne iveren først og fremst frontes fra høyresiden, de såkalt konservative er jo en selvmotsigelse av dimensjoner. Men denne iveren er for meg og mange komplett uforståelig. Det at et system eller en organisajonsmåte fungerer er blir det beste argumentet for å ta rotta på akkurat dette systemet.

    Joda, kjenner jo argumentene, få inn noe nytt, friskt pust, konkurranse, spare penger, effektivisere etc.

    Resultatet derimot er ofte bare trist, en får et fattigere og gråere samfunn der angsten er blitt en del av livsgrunnlaget og gjennomsyrer tanker og handlinger. Se på de gestikulerende og ropende amerikanerne, sånn ender vi opp. Livredde hele gjengen. Den tiljublede konkurransen fører som regel til mindre innovasjon og dårligere vilkår på felt etter felt. Eter seg inn som gift. Når amerikanske arbeidstakere ikke tør ta ferie og ender opp med å mene at det er utrolig dekadent og ‘weird’ at man gjør det i andre deler av verden, viser det hvor hjernevasket og adrenalindopet det samfunnet er blitt. Og målet her hjemme er altså å følge etter så fort det lar seg gjøre. Fjern alle sikkerhetsnett, la folk konkurrere seg til døde og skjær ned på alle felles institusjoner innenfor alle samfunnssektorer, kun Forsvaret får stå som før. Der har du Sanner og Solbergs våte drøm.

    En trippelarbeidende har uansett ikke tid til å lese bøker.
    Ditt innlegg er jo vesentlig bedre enn det du linker til.
    Dette har jeg tenkt mye på og vi som enkeltpersoner kan ikke foreta oss noe annet enn å hoppe av rotteracet. Ikke rart det er vintage stereo det går i:). Samfunnet går i ekspressfart i en retning som ikke er bra. Vi som tenker og har meninger om dette blir jo umiddelbart beskyldt for å være kommunister og drømmere. Jeg har hoppet av rotteracet en gang for lenge siden og det har gjort noe med meg. Jeg vet hva som kreves og nå planlegges det for fullt.:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Setter pris på Odd J, selv om vi ikke alltid er helt på linje. Verdt å lese og å tenke over, en intelligent meningsmotstander med litt tongue-in-cheek, trenger å jobbe litt med stråmennene, men ASM er noe fra en lettbedøvet anakronist-marxistisk Taremareby. Noe man gir bort til Fretex siden man har skam nok til å ikke legge det ut på Finn som byttes bort mot en pakke vintage grønn furunålskamfer.

    Skal du være gammelkommunist og radikaler, som har vist at man kan vokse opp, så burde vel Christian Vennerød være et forbilde for slike.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Larson i dette: kostnadene ved outsourcing og anbud er ofte grovt undervurdert, ofte fordi de dukker opp på andre konti og andre steder.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    FrP går direkte i tet i kategorien "meningsløse saker noen ønsker folkeavstemning om". De vil det skal stemmes over 53 nye bomstasjoner i Oslo og Akershus. Da FRP kom i regjering blir nok den perioden det etableres flest nye bomstasjoner i Norge vil jeg tro. Fnis.

    https://www.nettavisen.no/na24/frp-...mstasjoner-i-oslo-og-akershus/3423485897.html
    Egentlig ganske genialt. Jeg kan ikke tenke meg at en folkeavstemning sier ja til 53 nye bomstasjoner og FrP har stoppet utbyggingen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    FrP går direkte i tet i kategorien "meningsløse saker noen ønsker folkeavstemning om". De vil det skal stemmes over 53 nye bomstasjoner i Oslo og Akershus. Da FRP kom i regjering blir nok den perioden det etableres flest nye bomstasjoner i Norge vil jeg tro. Fnis.

    https://www.nettavisen.no/na24/frp-...mstasjoner-i-oslo-og-akershus/3423485897.html
    Litt desperat forsøk på å distansere seg for sitt eget knefall for kleptokratiet. Samme når man putter de ytterliggående i regjering. Gi dem finansministeren så er de kastrert for hele perioden. Funket på SV og funket på FrP. Moro og litt selsomt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    FrP går direkte i tet i kategorien "meningsløse saker noen ønsker folkeavstemning om". De vil det skal stemmes over 53 nye bomstasjoner i Oslo og Akershus. Da FRP kom i regjering blir nok den perioden det etableres flest nye bomstasjoner i Norge vil jeg tro. Fnis.

    https://www.nettavisen.no/na24/frp-...mstasjoner-i-oslo-og-akershus/3423485897.html
    Litt desperat forsøk på å distansere seg for sitt eget knefall for kleptokratiet. Samme når man putter de ytterliggående i regjering. Gi dem finansministeren så er de kastrert for hele perioden. Funket på SV og funket på FrP. Moro og litt selsomt.
    Eller det kan være så enkelt at veier ikke ville bli bygd hvis staten skulle dekke alle kostnadene. At bompengeløftet er intet annet enn et luftslott. Uten bompenger ville det vært bygd 1/5 av veiene i Norge og forfallet ville vært massivt.

    FrP er partiet som fronter 200kr i bompenger tur-retur Oslo, i en vei som ikke skal ha flere biler enn dagens vei takler. Håpløst ran av penger fra det offentlige og fra hvermannsen til å øke Eiendomsverdiene i Bærum. Har FrP vett, så stanser de utbyggingen som bare tjener klassisk Høire-velgere. FrP har programmet sitt å støtte seg til med deres nei til bompenger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    FrP går direkte i tet i kategorien "meningsløse saker noen ønsker folkeavstemning om". De vil det skal stemmes over 53 nye bomstasjoner i Oslo og Akershus. Da FRP kom i regjering blir nok den perioden det etableres flest nye bomstasjoner i Norge vil jeg tro. Fnis.

    https://www.nettavisen.no/na24/frp-...mstasjoner-i-oslo-og-akershus/3423485897.html
    Litt desperat forsøk på å distansere seg for sitt eget knefall for kleptokratiet. Samme når man putter de ytterliggående i regjering. Gi dem finansministeren så er de kastrert for hele perioden. Funket på SV og funket på FrP. Moro og litt selsomt.
    Eller det kan være så enkelt at veier ikke ville bli bygd hvis staten skulle dekke alle kostnadene. At bompengeløftet er intet annet enn et luftslott. Uten bompenger ville det vært bygd 1/5 av veiene i Norge og forfallet ville vært massivt.

    FrP er partiet som fronter 200kr i bompenger tur-retur Oslo, i en vei som ikke skal ha flere biler enn dagens vei takler. Håpløst ran av penger fra det offentlige og fra hvermannsen til å øke Eiendomsverdiene i Bærum. Har FrP vett, så stanser de utbyggingen som bare tjener klassisk Høire-velgere. FrP har programmet sitt å støtte seg til med deres nei til bompenger.
    Veier og annen infrastruktur burde blitt dekket over statsbudgettet, og ikke ved å stjele penger fra forbipasserende. Litt kutt til unødvendige utgifter som masseimport av analfabete araberkulturelle, masseutdeling av penger til korrupte regimer verden over, eller litt økning av generell MVA så er vi snart i boks.

    Tyskland har ingen bompenger og alt er finansiert på andre måter. Vi kan leve opp til denne standarden.

    Men det viktigste er å unngå sløsepartiene som lover alt og alle mer og mye mer gratispenger som de har konfiskert fra landets borgere. Typisk rødgrønt som tror at alt i hele verden kan finansieres om man bare beskatter "de rike" 2000000% ..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    legger merke til at du ønsker å øke avgiftene til middelklassen og ned, mens skattesatsene for de rikeste ikke skal røres og aller helst senkes. Og at selvsagt så har asylsøkere skylden...


    Lurer på hvor mye bompengefrie veier vi kunne fått for skattelettelsene de blå-blå har gitt de aller rikeste. De med over 100 millioner i formue har fått lettelser på over milliarden kroner årlig. Det utgjør mye bompenger, hvis vi hadde brukt midlene mer fornuftig

    Fortell meg, trenger virkelig personer med 100 millioner i formue disse skattelettelsene? Hva får samfunnet tilbake for disse skattelettelsene?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er bare så barnehagenaivt å tro at man kan finansiere hele ønskelisten med enten å "skattelegge de rike" eller "kutte skatteleggingen av de rike" og annet slikt sosialistisk vrøvl. Jeg driter i "de rike" og jeg er ikke en av dem, men poenget er at det ikke er så mange av dem at det kommer til å monne i et statsbudgett, så i stedet må man ta ansvarlige valg og ikke bare flake vekk i røde fantasier absolutt hele tiden. Man må prioritere, velge og spare der man kan... og ikke bare PØSE ut penger og tro at alt blir dekket av en SV-fantasi om at man bare kan stjele pengene fra en liten gruppe rikikinger.

    Det hele er litt åndssvakt egenelig og hører hjemme i Sverige eller noe slikt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvem har sagt man kan finansiere hele ønskelisten, Gjestemedlem. Men noen finansiering er bedre enn ingen finansiering.

    Ansvarlige valg. Ja, det var luftige ord. Fremmedord for de blå-blå. Der er det full gass i økonomien selv i oppgangstider. Prioriteringer? nope. Aldri snakk om kutt her nei, utenom for vanskeligstilte da. Der skal man spare noen starve millioner. Gratis fysioterapi for brannskadde? nope. de er rike nok til å klare seg selv. Men de med millionformue, de fortjener all hjelp de kan få. Fremfor å kutte så øker de sukkeravgift som koster arbeidsplasser. Må ha inntekter, vet du, men de rike skal ikke betale. De må jo bli enda rikere.

    Denne regjeringen skyver regningen til de som kommer etter. De bruker penger som fulle høyremenn. Regningen får hvermannsen. Økte forskjeller er bra. Greed is good.

    Tror du økte forskjeller er bra for norsk konkurranseevne?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn