Noise Harvester

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Dette har jeg sagt før, og jeg sier det igjen: NH gjør ingenting med støyen (bevist av rhesus) men det kan hende den gjør noe med noe annet, vis man vet hva den faktisk gjør, stiller sikkert rhesus gladelig opp, og beviser dette med målinger.

PK
Dette er her hovedproblemet ligger. Rhesus vet hvordan han skal måle, men ikke hvordan han skal høre.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Dette er her hovedproblemet ligger. Rhesus vet hvordan han skal måle, men ikke hvordan han skal høre.
Jeg opplevde noe underlig den dagen jeg fant ut åssen jeg skulle måle. Da kunne jeg plutselig ikke høre lenger.

Hæ?

Eller som en kristen kompis sa det: Du ser det ikke før du tror det!
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Jeg opplevde noe underlig den dagen jeg fant ut åssen jeg skulle måle. Da kunne jeg plutselig ikke høre lenger.

Hæ?
!
Ja det er pussige greier det der men slik er det bare, kan ikke få både pose og sekk ...
 
B

BjornE

Gjest
NH - er morsom og søt, og totalt unødvendig dersom du har et skikkelig anlegg!

Dersom du mener at du har problemer med nettstøy har du også andre problemer med nettet. Med andre ord - gjør noe skikkelig!

Med skikkelig mener jeg beskyttelse for jordfeil, støy, overspenninger. Dette medfører en omfattende kjede som inkluderer et konvensjonelt vern, en skikkelig skilletrafo, og et filter helt fremme ved anlegget.

Perfekt lyd og god søvne - også i lyn og tordenvær
 
O

om.s

Gjest
NH - er morsom og søt, og totalt unødvendig dersom du har et skikkelig anlegg!

Dersom du mener at du har problemer med nettstøy har du også andre problemer med nettet. Med andre ord - gjør noe skikkelig!
Du har faktisk ett lite poeng her, NH gjør nok en bedre jobb i samspann med ett godt filter, men å si at den er totalt unøvdvendig om man har ett skikkelig anlegg er feil, hva er forresten ett skikkelig anlegg?....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Der var det igjen. Alle argumenters Mor. Hurra!
Vel, det har hendt før, folk som tidligere har hørt forskjeller hører det plutselig ikke lengre, etter å ha lært seg noen fler formler og/eller lest noe mer teori...

Det neste nå er vel å måle hvordan man smaker "rett", det hele har med sanser å gjøre, oppfattelsen av lyd, smak, bilder og heldigvis er det ikke noe svart/hvitt terreng der alt kan forutsies med en enkel måling eller formel....


mvh
 
B

bamsemann

Gjest
Vel, det har hendt før, folk som tidligere har hørt forskjeller hører det plutselig ikke lengre, etter å ha lært seg noen fler formler og/eller lest noe mer teori...

Det neste nå er vel å måle hvordan man smaker "rett", det hele har med sanser å gjøre, oppfattelsen av lyd, smak, bilder og heldigvis er det ikke noe svart/hvitt terreng der alt kan forutsies med en enkel måling eller formel....


mvh
Så sant så sant ;)

bamsemann.. :)
 
K

kbwh

Gjest
Det er forstemmende at hifientusiaster som har en smule teoretisk ballast stadig skal bli beskyldt for å ha a) uadekvat anlegg, eller b) uadekvat hørsel.
 
P

Parelius

Gjest
Vel, det har hendt før, folk som tidligere har hørt forskjeller hører det plutselig ikke lengre, etter å ha lært seg noen fler formler og/eller lest noe mer teori...
Litt unyansert sagt, men ellers så sier jeg meg skyldig. Avmystifisering er en god ting, og øker ens frihet og myndighet ikke bare overfor verdens mange bedrag, men en unngår da selvbedraget. (På med asbestdrakten.)
 
O

om.s

Gjest
Det er forstemmende at hifientusiaster som har en smule teoretisk ballast stadig skal bli beskyldt for å ha a) uadekvat anlegg, eller b) uadekvat hørsel.
Det er å dra det for langt Valentino, hvilket jeg også tror du vet, vend på flisa og se hva de som iht den standarden du referer til ikke har samme teoretiske ballast blir beskyldt for...like forstemmende det..

mvh
 
O

om.s

Gjest
Litt unyansert sagt, men ellers så sier jeg meg skyldig. Avmystifisering er en god ting, og øker ens frihet og myndighet ikke bare overfor verdens mange bedrag, men en unngår da selvbedraget. (På med asbestdrakten.)
Vel for meg, og jeg tror ikke jeg er alene, så er HiFi og musikk snakk om følelser og ingen teoretisk/intelektuell øvelse, hvilket man ofte kan få inntrykk av er det som gjelder.

Kanskje er det ett substitutt for å koble seg litt bort fra hverdagen med dens realiteter og krav, praktiseringen av HiFién og musikken mener jeg, det skal være en god følelsesmessig opplevelse, som gir en noe annet enn det hverdagen byr på av hard virkelighet og stress, imho....

En hobby for avkobling og nytelse og ingen gren i teknisk/teoretisk selvhevdelse...

mvh
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Hvor var vi nå igjen?

åja Noise Harvester det var der vi begynte.
 
O

om.s

Gjest
Hvor var vi nå igjen?

åja    Noise Harvester det var der vi begynte.
NH eren liten "billig" og viktig bidrags yter til det ovennevte, imo ;)

mvh
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Litt unyansert sagt, men ellers så sier jeg meg skyldig. Avmystifisering er en god ting, og øker ens frihet og myndighet ikke bare overfor verdens mange bedrag, men en unngår da selvbedraget. (På med asbestdrakten.)
Avmystifisering er en god ting, og det skjer gjerne via økning i egen teoretisk kompetanse og/eller praktiske erfaring som igjen redusererer mottagelighet for kvasi-selgere og vrøvl fra inkompetente mennesker.

Sutter aldri å forundres over mennesker som ikke klarer kose seg med at andre har høyere kompetanse enn seg selv, men da straks må kaste seg på devaluerende teknikker som at ørene er viktigst, musikk er følelser etc.

Jeg er enig i at mine ører er (for meg) viktigst og også at musikken skaper følelser, men det går da an å nyte andres merviten uten å spore av på den måten?

En usaklighet til slutt; det synes å ha kommet mange fjortiser til på HFS siste året, og da burde man vel forvente mer undring enn påstelighet, og mer lytting enn roping?  
Som tidligere definerer jeg en fjortis som en person som har hatt lappen for bil/MC mindre enn 30 år.

mvh Ole :)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
og ca 50 poser potetgull men kjøper man det nei.. :p
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Men kjære dere, vi har da råd til BÅDE NH (som virker hos meg!!!), Lagavulin (evt. Glenmorangie) og vinyl! ;-)
 
P

Parelius

Gjest
Men kjære dere, vi har da råd til BÅDE NH (som virker hos meg!!!), Lagavulin (evt. Glenmorangie) og vinyl! ;-)
Nei, nå har jeg bare råd til én av delene (etter at det kom en 50" i hus). Så det blir malt, og en slipper umaken med å selge noe overflødig. ;)
 
K

kbwh

Gjest
Sett at jeg har en rega P5 med Exact. Jeg vil ha bedre lyd for en tusing. Kjøper jeg:
a) Rega veggstativ
b) flere plater
c) En falske Lagavulin og en flaske Glenmorangie
d) NH

Kjør avstemning...
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Sett at jeg har en rega P5 med Exact. Jeg vil ha bedre lyd for en tusing. Kjøper jeg:
a) Rega veggstativ
b) flere plater
c) En falske Lagavulin og en flaske Glenmorangie
d) NH

Kjør avstemning...
svaret er jo selvsagt c kansje en kortvarig investering, men når den brukes og gjerne så fort som mulig så funker det som bare det.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Problemet er bare at når malten er borte forsvinner også modde-effekten. Den er der fremdeles hos meg ihvertfall med NH. Ingen stor effekt, men i størrelsesorden 5-10%, spesielt luft/3D blir litt bedre. Merker ingen negativ effekt unntatt lysblinkingen som i nær fremtid vil bli tapet over.

Ikke for det, en klunk påkostet Hennesy Cognac drar moddingen ytterligere et knepp i riktig retning... ;D
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Sett at jeg har en rega P5 med Exact. Jeg vil ha bedre lyd for en tusing. Kjøper jeg:
a) Rega veggstativ
b) flere plater
c) En falske Lagavulin og en flaske Glenmorangie
d) NH

Kjør avstemning...

Valget må da bli b. i dette tilfellet Valentino

8)
 
K

kbwh

Gjest
b) er en luring. Man får ikke bedre lyd av flere plater, men flere lyder.
 
O

omholt

Gjest
Nå som tråden har tatt en "bunny trail" er det bare å fortsette.
Noen som vet om det er gjort noen målinger med underlag til høyttalere? Tenker på spikes vs. dempeputer.
 
O

om.s

Gjest
Sutter aldri å forundres over mennesker som ikke klarer kose seg med at andre har høyere kompetanse enn seg selv, men da straks må kaste seg på devaluerende teknikker som at ørene er viktigst, musikk er følelser etc.

Jeg er enig i at mine ører er (for meg) viktigst og også at musikken skaper følelser, men det går da an å nyte andres merviten uten å spore av på den måten?
Jeg slutter heller ikke å forundre meg over mennesker som; leser det de vil lese, og overser poenger som ikke passer dem,  ikke klarer å la andre snakke om opplevelser og erfaringer uten å måtte plassere i noen form av "klokhetsbås".

Jeg tror du har misset noe av poenget (iaf mitt) om du oppfatter ting som du her gir uttrykk for, man skal heller ikke lete langt og lenge før man ser hvem det som oftest er ute og korrigerer hvem hva opplevelser og korrekthet er, man kan jo snart ikke snakke om egne erfaringer og opplevelser med HiFIén og musikken her på hfs uten at man blir erklært teknisk inkompetent idiot og ute av stand til selv å avgjøre hva en hører og mener, det finner jeg irriterende, mildt sagt ;) .....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Jeg tror du har misset noe av poenget (iaf mitt) om du oppfatter ting som du her gir uttrykk for, man skal heller ikke lete langt og lenge før man ser hvem det som oftest er ute og korrigerer hvem hva opplevelser og korrekthet er, man kan jo snart ikke snakke om egne erfaringer og opplevelser med HiFIén og musikken her på hfs uten at man blir erklært teknisk inkompetent idiot og ute av stand til selv å avgjøre hva en hører og mener, det finner jeg irriterende, mildt sagt  ;) .....

mvh
Du kan snakke så mye du vil. Jeg får også lov til å snakke om egne meninger og opplevelser?

Jeg opplever veldig ofte at mine meninger blir forsøkt ugyldiggjort fordi jeg lytter for dårlig, har for billig utstyr, er en dustete teoretiker etc. Er det noe bedre enn at du evt føler deg "idiotforklart"?

At jeg mener at kabler ikke skal koste mer enn 10,- meteren blir f.eks ikke godtatt av den regjerende hifi-mafia. Hva gjør at et slikt standpunkt ikke er godtagbart?

-k
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Du kan snakke så mye du vil. Jeg får også lov til å snakke om egne meninger og opplevelser?

Jeg opplever veldig ofte at mine meninger blir forsøkt ugyldiggjort fordi jeg lytter for dårlig, har for billig utstyr, er en dustete teoretiker etc. Er det noe bedre enn at du evt føler deg "idiotforklart"?

At jeg mener at kabler ikke skal koste mer enn 10,- meteren blir f.eks ikke godtatt av den regjerende hifi-mafia. Hva gjør at et slikt standpunkt ikke er godtagbart?

-k
IKke noe problemer med at dine tester viser dette, problemet er at du forfekter dette som den absolutte sannhet og at vi alle andre er infiserte med placebo. Du sier jo dette selv. Jeg sier ikke at fordi om et produkt gir forskjell hos meg, at det automatisk vil gi det til deg. Det er forskjellen....
 
O

om.s

Gjest
Du kan snakke så mye du vil. Jeg får også lov til å snakke om egne meninger og opplevelser?

Jeg opplever veldig ofte at mine meninger blir forsøkt ugyldiggjort fordi jeg lytter for dårlig, har for billig utstyr, er en dustete teoretiker etc. Er det noe bedre enn at du evt føler deg "idiotforklart"?

At jeg mener at kabler ikke skal koste mer enn 10,- meteren blir f.eks ikke godtatt av den regjerende hifi-mafia. Hva gjør at et slikt standpunkt ikke er godtagbart?

-k
Selvsagt skal de som vil snakke/skrive/ si det de mener gjøre det, og dette vet du meget godt at jeg har flagget tidligere og.

Forskjellen oss imellom er at jeg kan klare meg uten teoretiske forklaringer på mine opplevelser og erfaringer, nettopp for at jeg vil ha en illusjon av og med den musikken jeg lytter på/til, og skulle man da hevde at ting er slik og slik uten å ha matematisk belegg for det tar det ikke lang tid får målemafian er over en og bortforklarer ens erfaringer, xtra irriterende er dette når de da kun tror de vet hvordan saker og ting låter, og enda verre blir det når de ikke engang gidder ta seg annet bry enn å kommentere noe de ikke har testet selv, gjerne da i en negativ kontekst.

Det blir som å lese matoppskrifter for så siden beskrive for kokken hva han gjort feil, uten å ha smakt på maten.
Selvsagt får men ett inntrykk, en formening om hvordan dette kan smake, men det betyr ikke at en har med alle nyansene, aromaene, krydderiet osv i sin teoretiske modell, alt dette som gjør at dette skiller seg litt ut, der må man smake, og det er vel det jeg oppfordrer folk til selv å gjøre, prøve mer selv, når det gjelder HiFién nettopp for å oppdage disse små nyansene som forskjellige kombinasjoner av komponenter og variasjoner som finnes, det kan man ikke alltid lese seg til, hele opplevelsen mener jeg, istedenfor blir man nesten latterliggjort for å hevde noe slikt, imo....

mvh
 
O

om.s

Gjest
IKke noe problemer med at dine tester viser dette, problemet er at du forfekter dette som den absolutte sannhet og at vi alle andre er infiserte med placebo. Du sier jo dette selv. Jeg sier ikke at fordi om et produkt gir forskjell hos meg, at det automatisk vil gi det  til deg.  Det er forskjellen....

;D ;D

mvh
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Hva er vitsen med å krangle så fælt om denne NH`en da?

Kan man ikke bare slå seg til ro med at noen hører forskjell med\uten denne koblet til?

Neivel, den gav ikke utslag på Rhesus sine målinger, men om mange sier de hører forskjell, er det vel bare å respektere det? Akkurat som de som ikke hører forskjell?

Skjønner ikke helt hvorfor man trenger å krangle og diskutere så heftig om denne lille saken?

For noen fungerer den strålende og får bedre lyd, og noen hører ikke forskjell, neivel.

MVH
 
K

knutinh

Gjest
IKke noe problemer med at dine tester viser dette, problemet er at du forfekter dette som den absolutte sannhet og at vi alle andre er infiserte med placebo. Du sier jo dette selv. Jeg sier ikke at fordi om et produkt gir forskjell hos meg, at det automatisk vil gi det  til deg.  Det er forskjellen....
Jeg sier at siden ingen noensinne har vært i stand til å dokumentere brorparten av effektene som diskuteres heftigst her inne, siden ingen av produsentene av slikt utstyr er i stand til å dokumentere annet enn ren løgn og svada, siden det er en åpen invitasjon til å vinne en million dollar ved å dokumentere paranormale fenomen, og siden sånne som du kan bruke uendelig mye tid på å krangle med meg om verdens tilstand men ikke en kveld på en ok blindtest*) så er det en enkel forklaring som er mest nærliggende.

At folk ikke godtar min forklaring, blir irriterte eller ønsker å prioritere andre ting enn lyd (så som farge og skryte-faktor i hifimiljøene) får være deres sak.

-k

*)Det har ingen hensikt at jeg selv deltar i en slik blindtest siden 0-resultat ikke beviser noe. Det er selvsagt de som hevder å høre de omstridte fenomenene som må antas å være de beste kandidater til en slik test.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Jeg slutter heller ikke å forundre meg over mennesker som; leser det de vil lese, og overser poenger som ikke passer dem,  ikke klarer å la andre snakke om opplevelser og erfaringer uten å måtte plassere i noen form av "klokhetsbås".

Jeg tror du har misset noe av poenget (iaf mitt) om du oppfatter ting som du her gir uttrykk for, man skal heller ikke lete langt og lenge før man ser hvem det som oftest er ute og korrigerer hvem hva opplevelser og korrekthet er, man kan jo snart ikke snakke om egne erfaringer og opplevelser med HiFIén og musikken her på hfs uten at man blir erklært teknisk inkompetent idiot og ute av stand til selv å avgjøre hva en hører og mener, det finner jeg irriterende, mildt sagt  ;) .....

mvh
Tydelig at du følte deg truffet her, siden du reagerer så skarpt og siterer meg. Men; jeg har da slett ikke sitert deg? Mine uttalelser var ikke giret inn på krangel med noen enkelt, bare en mening som jeg synes passet i sammenhengen.

Jeg holder fast på mitt utgangspunkt; mine ører er min dommer, samtidig som jeg er ytterst interessert i å bli opplyst av de som måtte mene å ha teoretisk kompetanse som overgår min og da muligens kan forklare hvorfor jeg hører som jeg hører, ev. prøve å bevise at det er placebo og at jeg er lurt.

I begge tilfelle koser jeg meg med den dom mine ører gir og sper på med teoretisk overbygg - enten det bestyrker eller ikke det jeg hører.

mvh Ole
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
J og siden sånne som du kan bruke uendelig mye tid på å krangle med meg om verdens tilstand men ikke en kveld på en ok blindtest*) så er det en enkel forklaring som er mest nærliggende.

-k
Jeg har jo fortalt deg at jeg har blindtestet, mange ganger.....
Poenget er at ingen gidder å forsøke å tilfredsstille mennesker som i utgangspunktet er ute etter å finne feil. Man kan teste 1000 ganger og dere vil flisespikke om jeg renset ørene med Revaxør eller bomullspinner før testen. Capisce?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg har jo fortalt deg at jeg har blindtestet, mange ganger.....
Poenget er at ingen gidder å forsøke å tilfredsstille mennesker som i utgangspunktet er ute etter å finne feil. Man kan teste 1000 ganger og dere vil flisespikke om jeg renset ørene med Revaxør eller bomullspinner før testen. Capisce?
Omtrent på samme måten som når man foretar en objektiv måling da, bare omvendt fortegn. ;)
 
O

om.s

Gjest
Tydelig at du følte deg truffet her, siden du reagerer så skarpt og siterer meg. Men; jeg har da slett ikke sitert deg?  Mine uttalelser var ikke giret inn på krangel med noen enkelt, bare en mening som jeg synes passet i sammenhengen.

Jeg holder fast på mitt utgangspunkt; mine ører er min dommer, samtidig som jeg er ytterst interessert i å bli opplyst av de som måtte mene å ha teoretisk kompetanse som overgår min og da muligens kan forklare hvorfor jeg hører som jeg hører, ev. prøve å bevise at det er placebo og at jeg er lurt.

I begge tilfelle koser jeg meg med den dom mine ører gir og sper på med teoretisk overbygg - enten det bestyrker eller ikke det jeg hører.

mvh Ole

Ikke spesiellt truffet, jeg har både tykkere hud og er mer vant til direkt tale enn dette, men ja! jeg tenkte på det at du siterte meg siden jeg hadde brakt den følelses messige biten av det hele på banen. iaf uttrykt meg slik.

Det er ikke meningen å være skarp som jeg forstår deg her, men jeg skriver veldig direkte og pakker ikke inn det jeg tenker så mye bestandig, ikke noe personlig mot deg i det, blir det oppfattet slik kan jeg også be om unnskyldning for det, men jeg er redd jeg har litt vanskelig for å endre så mye på det.

Som deg lar jeg også mine ører være dommeren her, og blir jeg lurt så gleder jeg meg over det også så lenge det er til den positive musikkillusjonens ære :)

mvh
 
Topp Bunn