Noise Harvester

O

om.s

Gjest
"Rhesus" har langt på vei dokumentert at NH er svindel og bedrag i forhold til påstandene fra produsenten. Om den da likevel har en virkning, kan det være på grunnlag av en av to faktorer: Den har et, fra produsentens side, utilsiktet og ukjent grunnlag for reell virkning, eller virkningen er basert på placèbo.

Jeg hart selv vært bortreis i en tid, og derfor ikke fått tid til å teste min egen på nytt etter den kom tilbake fra Rhesus. Håper på snarlige tilbakemeldinger fra de som ville blindteste..
Ja! Rhesus har talt, da må det være sant, til tross for at andre har ett tredje alternativ, den virker, den gjør noe dvs den gir ett positivt bidrag til  bedre lyd.

Nå blir jeg litt usikker her, er dere så usikre at dere ikke selv våger å trekke en konklusjon på hva dere evnt hører/ikke hører, men må la en annen person være "høvding" over deres inntrykk og opplevelser?
Og skulle det være slik at noen (som tidligere hørte forskjell..) nå "plutselig" ikke hører noe etter denne testen, ja da vet jeg ikke om det er mest passende å synes synd på eller å le av det hele, jeg tror jeg velger å le...

Jeg slutter ikke forundre meg over mennesker som mener seg å besitte allvitenheten innenfor ett område, og vil ha en svart/hvit verden der de kan ha kontroll, det finnes noen flotte ord på slike tilstander også...

Bare så det er sagt, folk får tro å mene hva de vil for meg, men jeg blir både "skremt" og irritert når slike mennesker ikke kan la andre få ha sine meninger og opplevelser/erfaringer ifred, men hele tiden skal forsøke å fortelle andre hva det er de hører og ikke, gjerne kamuflert i ett "til de dumme i HiFi-verdenen, som ikke selv skjønner sitt beste" redningens slør...

og ja, begrepet placebo har det gått så mye inflasjon i at det ikke er mye verdt mer, fortsatt i denne sammenhengen, imnsho

mvh

B

Back_Door

Gjest
om.s: Du bør ikke bli skremt av denne saken ;)

Rhesus har ikke bare "talt", men faktisk dokumentert gjennom objektive målinger, at støy på nettet er lik før og etter NH. Dermed stemmer ikke påstanden til produsenten. Om den da virker likevel, må det være på et grunnlag som produsenten selv ikke har forutsett?

Jeg kan ellers ikke konkludere om jeg nå vil høre noe annet enn det jeg gjorde før testen. Dette fordi jeg ikke har hatt anledning til den testen enda. I motsetning til deg, er jeg dog ydmyk for det faktum at jeg er underlagt de psykiske mekanismer som mennesker kan bli påvirket av! I denne sammenheng kalles det placèbo. Tiden vil vise, og jeg skal være ærlig ;)

O

omholt

Gjest
Ja! Rhesus har talt, da må det være sant, til tross for at andre har ett tredje alternativ, den virker, den gjør noe dvs den gir ett positivt bidrag til  bedre lyd.

Nå blir jeg usikker her, er dere så usikre at derer ikke våger å trekke en konklusjon på hva dere evnt hører/ikke hører, men må la en annen person være "høvding" over ens inntrykk og opplevelser?
Og skulle det være slik at noen (som tidligere ørte forskjell) nå "plutselig" ikke hører noe etter denne testen, ja da vet jeg ikke om det er mest passende å synes synd på eller å le av det hele, jeg tror jeg velger å le...

Jeg slutter ikke forundre meg over mennesker som mener seg å besitte allvitenheten innenfor ett område, og vil ha en svart/hvit verden der de kan ha kontroll, det finnes noen flotte ord på slike tilstander også...

Bare så det er sagt, folk får tro å mene hva de vil for meg, men jeg blir både "skremt" og irritert når slike mennesker ikke kan la andre få ha sine meninger og opplevelser/erfaringer ifred, men hele tiden skal forsøke å fortelle andre hva det er de hører og ikke, gjerne kamuflert i ett "til de dumme i HiFi-verdenen, som ikke selv skjønner sitt beste" redningens slør...

og ja, begrepet placebo har det gått så mye inflasjon i at det ikke er mye verdt mer, fortsatt i denne sammenhengen, imnsho

mvh
Virker ikke som du har forstått poenget. NH skal fjerne støy på nettet som igjen skal ha positiv innvirkning på lyden. At den fjerner støy på nettet, kan man undersøke ved måling. Det må du vel forstå?
Siden Rhesus har målt at den ikke fjerner støy har vi følgende muligheter igjen:
1. Placebo-den mest sansynlige
2. Det ørlille støyen den fjerner er hørbart for noen-svært, svært tvilsomt
3. Rhesus har målt feil-det er også tvilsomt, men nye målinger av andre eller blindtester kan gi oss svaret

Du stiller vel opp i en ny blindtest? Dersom du er så sikker på den gjør noe positivt med lyden, så burde det ikke være noe vanskelig for deg å skille med bind for øyene.

Det er klart vi som ikke har kjøpt den, stoler foreløpig mer på konlusjonen som Rhesus har kommet med enn det som du og andre sier. At den fjerner støy er jo målbart. Hvorfor skal jeg kjøpe noe som mest sansynlig ikke gjør den jobben som det reklameres for? Skulle målinger i fremtiden vise noe annet, stiller jeg meg derimot åpen for å kjøpe den. På produkter som dette, så er måling helt avgjørende.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Det er ingen tvil om at Rhesus sine målinger er upålitelige. De sier jo ingenting om i hvilken grad 4-5 passive komponenter blidgjør den magiske musikk-ånden som svever rundt i vekselstrømsforsyningene våre..

De dumme erkekonservative på dette forumet tror at passive og aktive komponenter satt sammen i system fungerer etter hensikten hvis konstruksjonen er noenlunde god.
Men nå har jo idiotene heller ikke tilgang til de usynlige komponentdatabladene, alle uten teknisk kompetanse får tilsendt av den musikalske feen !

Mange tror til og med at musikken kommer fra signalkilden alene ! ha-ha-ha idioter ! Alle vet jo at en viktig del av signalet blir indusert fra vekselstrømsnettet ! Har du dårlig strøm inn i huset kan man fort miste f.eks gitaristen, bassisten eller hele blåserrekka i et band. Det er jeg vel ikke alene om å ha oppdaget ?

Det er mer mellom noen uskyldige passive konponenter og 50hz vekselstrøm enn man skulle tro.. må vite !

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det beste er jo hvis alle som ikke har ditt syn på ting og tang bare holder kjeft og passer sine egne saker.

O

om.s

Gjest
. I motsetning til deg, er jeg dog ydmyk for det faktum at jeg er underlagt de psykiske mekanismer som mennesker kan bli påvirket av! I denne sammenheng kalles det placèbo. Tiden vil vise, og jeg skal være ærlig ;)
Dette blir direkte feil back_door, jeg har da visserligen både innrømmet og erkjent at jeg mer enn bare "kan bli påvirket" av f.eks betydningen av dagsformen og andre tilstander, populært kalt placebo, forskjellen er vel mer den at jeg ikke har ett nesten nervøst forhold til å bli "lurt" for alt hva den blir beskyldt for, tvert om jeg ønsker den/det velkommen, om det er noe positivt (for meg) den måtte bringe.

Dette er avledet fra mine ører i min søken på de gode musikalske illusjoner/opplevelser....

At begge fronter derimot bør legge noe mer ydmykhet i respekt for de andres meninger kan jeg hoøde med om.

mvh

O

om.s

Gjest
Virker ikke som du har forstått poenget. NH skal fjerne støy på nettet som igjen skal ha positiv innvirkning på lyden. At den fjerner støy på nettet, kan man undersøke ved måling. Det må du vel forstå?
Siden Rhesus har målt at den ikke fjerner støy har vi følgende muligheter igjen:
1. Placebo-den mest sansynlige
2. Det ørlille støyen den fjerner er hørbart for noen-svært, svært tvilsomt
3. Rhesus har målt feil-det er også tvilsomt, men nye målinger av andre eller blindtester kan gi oss svaret

Du stiller vel opp i en ny blindtest? Dersom du er så sikker på den gjør noe positivt med lyden, så burde det ikke være noe vanskelig for deg å skille med bind for øyene.

Det er klart vi som ikke har kjøpt den, stoler foreløpig mer på konlusjonen som Rhesus har kommet med enn det som du og andre sier. At den fjerner støy er jo målbart. Hvorfor skal jeg kjøpe noe som mest sansynlig ikke gjør den jobben som det reklameres for? Skulle målinger i fremtiden vise noe annet, stiller jeg meg derimot åpen for å kjøpe den. På produkter som dette, så er måling helt avgjørende.
Poenget! skal du fortelle meg hva som er poenget med NH, noe du selv ikke har testet selv? unnskyld men dette blir for dumt, kom tilbake med slike oppfordringer/påstander når du har egne erfaringer i saken, samme hvilke (virker/virker ikke), lese kan jeg og!, men jag lar meg ikke overbevise blindt av den grunn.

mvh

O

om.s

Gjest
Det er ingen tvil om at Rhesus sine målinger er upålitelige. De sier jo ingenting om i hvilken grad 4-5 passive komponenter blidgjør den magiske musikk-ånden som svever rundt i vekselstrømsforsyningene våre..

De dumme erkekonservative på dette forumet tror at passive og aktive komponenter satt sammen i system fungerer etter hensikten hvis konstruksjonen er noenlunde god.
Men nå har jo idiotene heller ikke tilgang til de usynlige komponentdatabladene, alle uten teknisk kompetanse får tilsendt av den musikalske feen !

Mange tror til og med at musikken kommer fra signalkilden alene ! ha-ha-ha idioter ! Alle vet jo at en viktig del av signalet blir indusert fra vekselstrømsnettet ! Har du dårlig strøm inn i huset kan man fort miste f.eks gitaristen, bassisten eller hele blåserrekka i et band. Det er jeg vel ikke alene om å ha oppdaget ?

Det er mer mellom noen uskyldige passive konponenter og 50hz vekselstrøm enn man skulle tro.. må vite !
..."dumme erkekonservative".... den "riktige" John Bender hadde jo en viss sjarm og stil i sin sarkasme, dette blir for platt, se filmen engang til og lær...

"John Bender is a character from John Hughes' 1985 film The Breakfast Club. Played by Judd Nelson, he is the stereotypical bad boy--long hair, leather boots, biting sarcasm and a serious attitude problem".

Hvilket av disse "problemene" som passer deg best vet du best selv, jeg vet hvilket jeg tror er det største....

mvh

O

om.s

Gjest
Det beste er jo hvis alle som ikke har ditt syn på ting og tang bare holder kjeft og passer sine egne saker.
Og du leser hva en skriver som en annen leser bibelen, hadde jeg hatt noen som helst økonomiske interesser i dette så kunne det sikkert vært noe i ett slikt uttsagn.

Tror også dette sitat fra meg selv er på plass igjen:

Å blende andre med egen kunnskap og fortreffelighet i sak scorer ikke her, jeg
tror mer på at NH har mer musikkglede å bringe enn hva dine målinger har, hvilket er mine erfaringer med denne dingsen tross din slakt, dessverre er det kanskje noen som unnlater å teste selv pga det og det er vel sakens kjerne for meg her, at folk prøver selv...

mvh

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
..."dumme erkekonservative".... den "riktige" John Bender hadde jo en viss sjarm og stil i sin sarkasme, dette blir for platt, se filmen engang til og lær...

"John Bender is a character from John Hughes' 1985 film The Breakfast Club. Played by Judd Nelson, he is the stereotypical bad boy--long hair, leather boots, biting sarcasm and a serious attitude problem".

Hvilket av disse "problemene" som passer deg best vet du best selv, jeg vet hvilket jeg tror er det største....

mvh
Oh no ! my cover is blown !

Ja-ja den humoren.. det er fortsatt vanskelig skjønner jeg ;)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.427
Torget vurderinger
2
Til bl.a. Rhesus og Om.S - ikke la dette bli nok en tråd med drittkasting.

Det er lov å ha forskjellige meninger, og det er fullt mulig å holde dette på et seriøst plan.

Mvh
Høvdingen

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
........du er født døv?
mvh
Ehh ? Døv nei, jeg hører fortsatt tydelig både Hi-Fi englene og djevlene som suser rundt alle strømførende kabler og røroppheng ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Hva er forskjellen på å skrive:
Dette er virkelig løp og kjøp!!!!....
og å si at dette er definitivt bli hjemme og ikke kjøp?

O

om.s

Gjest
Hva er forskjellen på å skrive:
og å si at dette er definitivt bli hjemme og ikke kjøp?
Hehe, nå skjønte jeg deg ikke helt men jeg står fortsatt inne for denne uttalelsen.

Dvs min erfaring med NH er fortsatt den samme idag som da selv etter dine målinger og slakt, så i den sammenheng mener jeg fortsatt det samme, men jeg har også av hensyn til de tvilende sjeler tillagt "løp og prøv"....

mvh

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Poenget! skal du fortelle meg hva som er poenget med NH, noe du selv ikke har testet selv? unnskyld men dette blir for dumt, kom tilbake med slike oppfordringer/påstander når du har egne erfaringer i saken, samme hvilke (virker/virker ikke), lese kan jeg og!, men jag lar meg ikke overbevise blindt av den grunn.

mvh
Vel, poeng og poeng.. når produsenten oppgir at device'n skal utføre en spesifikk oppgave og den så viser seg å ikke kunne utføre denne oppgaven.. Jeg mener hadde du kjøpt et såpestykke som var plent umulig å vaske seg med, fordi det ikke hadde noen rengjørende effekt så hjelper det vel ikke at det lukter aldri så mye furuskog eller citrus frukter ? Hvis du nøyer deg med god-lukten så er jo det flott, men Omholt er vel ikke helt på jordet her ?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Hehe, nå skjønte jeg deg ikke helt men jeg står fortsatt inne for denne uttalelsen, men har av hensyn til de tvilende sjeler tillagt "løp og prøv"....

mvh
Du anbefaler folk å kjøpe NH og begrunner dette med dine subjektive opplevelser i ditt stereoanlegg.
Jeg anbefaler folk å ikke kjøpe NH og begrunner det med målinger og dokumentasjon som viser at PSA bedriver villedende markedsføring.

Jeg forstår ikke hva det er med min anbefaling som gjør den så mye verre enn din?

B

Back_Door

Gjest
om.s:

Jeg respekterer ditt standpunkt når det gjelder grunnlag for tilfredsstillelse over dette produkt. Du er fornøyd med det du opplever, SELV OM det skulle være basert på placèbo. Men synes du vi skal godta at produsenter lanserer produkter der den opplevde virkning er basert på nettopp placèbo?? Da blir det jo virkelig hold i ordtaket:"Verden vil bedras".

O

om.s

Gjest
Vel,  poeng og poeng.. når produsenten oppgir at device'n skal utføre en spesifikk oppgave og den så viser seg å ikke kunne utføre denne oppgaven.. Jeg mener hadde du kjøpt et såpestykke som var plent umulig å vaske seg med, fordi det ikke hadde noen rengjørende effekt så hjelper det vel ikke at det lukter aldri så mye furuskog eller citrus frukter ? Hvis du nøyer deg med god-lukten så er jo det flott, men Omholt er vel ikke helt på jordet her ?
Omholt er nok ikke på jordet, men det har liten mening å skulle belære noen om noe når man ikke har prøvd selv, spesiellt når den som da skal belæres både eier og har testet dette med meget positivt resultat selv, som sagt så kan jeg lese, selv om ikke jeg skjønner alt av slike målinger, vel så tar ikke det nattesøvnen min heller...

Man er jo selvsagt i sin rett å gjøre som man selv finner fornuftig, men her er det for meg (og noen fler) så opplagt at denne saken er bidragende til bedre lyd at jeg finner det merkelig at noen så totalt kan fornekte andres opplevelser av dens lille bidrag, og da er spesiellt de som ikke engang har tatt seg bryet med å teste den de som står høyest på barrikadene.

At den derimot ikke svarer til gitte tech specs er også for meg totalt likegyldig, den kunne godt vært fyllt med sjokolade, som nevnt engang her tidliger, for min del, jeg kunne jeg ikke brydd meg mindre, for så lenge jeg mener den gir en gevinst ifma forbedret lyd her hjemme er den verdt pengene om investeringen står ifht ytelsen, og det mener jeg den gjør....

mvh  

O

omholt

Gjest

mvh
Man behøver ikke teste alle produkter for å vite hva hensikten med de er. Er ikke poenget med NH det som PSAudio reklamerer med?
Vi snakker ikke om elektronikk eller høyttalere hvor personlig preferanse spiller inn og hvor testing er viktig.

O

om.s

Gjest
Du anbefaler folk å kjøpe NH og begrunner dette med dine subjektive opplevelser i ditt stereoanlegg.
Jeg anbefaler folk å ikke kjøpe NH og begrunner det med målinger og dokumentasjon som viser at PSA bedriver villedende markedsføring.

Jeg forstår ikke hva det er med min anbefaling som gjør den så mye verre enn din?
Prinsippiellt har du rett, med den forskjellen at jeg anbefaler folk å prøve selv (og dermed teste min påstand) hvilket jeg ikke tror du gjør? anbefaler folk å prøve selv mener jeg......

mvh

O

om.s

Gjest
om.s:

Jeg respekterer ditt standpunkt når det gjelder grunnlag for tilfredsstillelse over dette produkt. Du er fornøyd med det du opplever, SELV OM det skulle være basert på placèbo. Men synes du vi skal godta at produsenter lanserer produkter der den opplevde virkning er basert på nettopp placèbo?? Da blir det jo virkelig hold i ordtaket:"Verden vil bedras".

Back_door, jeg vil heller at folk vurderer om (eventuell) ytelse/ står ifht prisen og det er en individuell vurdering hver enklet får ta, imo...

mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
HFS trenger snart en egen avdeling for NH.
PK

O

om.s

Gjest
Man behøver ikke teste alle produkter for å vite hva hensikten med de er. Er ikke poenget med NH det som PSAudio reklamerer med?
Vi snakker ikke om elektronikk eller høyttalere hvor personlig preferanse spiller inn og hvor testing er viktig.
Hensikten, på bunnlinjen, er å få bedre lyd! og det mener jeg NH bidrar til...

Når det er sagt så sier jeg igjen, at det er ikke sikkert at den gjør det for/hos alle, og det igjen tror jeg egentlig ikke man vet helt sikkert før man har prøvd.

mvh

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Hensikten, på bunnlinjen, er å få bedre lyd! og det mener jeg NH bidrar til...

Når det er sagt så sier jeg igjen, at det er ikke sikkert at den gjør det for/hos alle, og det igjen tror jeg egentlig ikke man vet helt sikkert før man har prøvd.

mvh
Så det var dette du mente med "løp og kjøp !" ;D

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Halloen....

Det er snakk om en liten tusing slik jeg forstår det.Og om protestene kommer fra folk med Tivoli eller mini pop anlegg.
Forstås dette men for dem som har lagt mere enn dette i poppen, da er det jo for ingenting og regne,Ca 5 dårlige cd plater bare eller en liten tur på byen.

Tenke seg og krangle om en tusing gitt....

Mvh

O

om.s

Gjest
Så det var dette du mente med "løp og kjøp !"  ;D
Nei da jeg mente og mener det jeg sa, men det er jo også sagt ifht den opplevelsen av forbedring den gav/gir pr ytelse/pris.
Og sett i lys av hva man måtte ha betalt for en tilsvarende forbedring ved bytte av andre deler i anlegget så er det "løp og kjøp"...

Jeg våger meg alikevel å tro at 1K ikke ville veltet hjemmets budsjett med ett slikt utlegg, samt at, for de langt fleste så er jo dette marginer ifht resten av anlegget.

Idag ville jeg kanskje sagt det slik: "løp å prøv, så kjøp" el noe lign.... ;D .....

mvh

O

om.s

Gjest
Halloen....

Det er snakk om en liten tusing slik jeg forstår det.Og om protestene kommer fra folk med Tivoli eller mini pop anlegg.
Forstås dette men for dem som har lagt mere enn dette i poppen, da er det jo for ingenting og regne,Ca 5 dårlige cd plater bare eller en liten tur på byen.

Mvh
;) :D ;D

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Halloen....

Mvh
Diskusjonen går på om man skal finne seg i at produsenter selger sine produkter vha falsk informasjon.

Dette har ingenting med penger å gjøre.

O

om.s

Gjest
Diskusjonen går på om man skal finne seg i at produsenter selger sine produkter vha falsk informasjon.

Da er tydeligvis lille NH som en "diamant" med mange fasetter (el innfallsvinkler til diskusjon) å regne ;) ...

mvh

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2

Heisann

Storm i vannglass.?

Det forstås til en viss grad.

Men Det blir litt for dumt Når Pris/ytelse alltid har en vesentilg rolle ved kjøp.

Og skulle man henge seg opp i Hva produsentene skreiv i sine respektive produkt omtaler,
måtte vi bare avskrive nesten allting som kom på markedet.

Det virker litt den veien om noen ikke ønsker denne saken skulle sett dagens lys.

Og skulle produsent vise seg og føre kunden bak lyset ville denne diskusjonen passet best Direkte med prudusent.Det må vel di fleste være enig i.

Erligt talt hadde jeg vurdert og prøve denne.....
Jeg blir stadig lurt samma søren.Men stadig en erfaring rikere.

Ps.Dette er ikke ment som en provokasjon.For all del.

Mvh

8)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Kanskje du kunne anbefale oss et filter som faktisk eliminerer støy!??

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Sett fra mitt synspunkt er NH ren og uforfalsket humbug. Det blir jo helt fjernt hvis jeg så skulle anbefale folk å bruke tid og krefter på dette produktet!

Jeg kan heller ikke se at det er problematisk at at jeg underbygger mine påstander med faktiske målinger slik at de fremstår som mer troverdig enn bare snakk. Hver og en står jo fritt til å velge hvem han(hun) vil sette sin lit til.

Og fullstendig eleminering av nettstøy er faktisk ikke mulig, så lenge det finnes en form for kobling. Det er bare mulig å dempe den. Jeg har tidligere anbefalt et universalmiddel mot nettstøy, og det er støydempingstransformator. Den har en målbart god effekt. Dempingen er gjerne også spesifisert i et datablad.

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Sett fra mitt synspunkt er NH ren og uforfalsket humbug. Det blir jo helt fjernt hvis jeg så skulle anbefale folk å bruke tid og krefter på dette produktet!

Jeg kan heller ikke se at det er problematisk at at jeg underbygger mine påstander med faktiske målinger slik at de fremstår som mer troverdig enn bare snakk. Hver og en står jo fritt til å velge hvem han(hun) vil sette sin lit til.

Og fullstendig eleminering av nettstøy er faktisk ikke mulig, så lenge det finnes en form for kobling. Det er bare mulig å dempe den. Jeg har tidligere anbefalt et universalmiddel mot nettstøy, og det er støydempingstransformator. Den har en målbart god effekt. Dempingen er gjerne også spesifisert i et datablad.
Setter min lit til hørselen og ikke målinger. Målingen skal jo dokumentere det man hører og ikke det en ikke hører.

Hvis man ikke klarer å måle det man hører, er jo målingene mer eller mindre bortkastet (med mindre man da har bevist at testmetoden ikke gir de svar man vil ha).

At mange hører forskjell (inkludert undertegnede) med Noise harvestern er bedre bevis enn målinger som ikke klarer å "bevise" forskjell.

Dersom man ikke klarer å måle de hørbare forskjellene, må jo testmetodene endres eller forkastes. Dette er helt elementær vitenskapsteori. Det må måleteknikere ha i hodet.

N

nb

Gjest
Setter min lit til hørselen og ikke målinger. Målingen skal jo dokumentere det man hører og ikke det en ikke hører.

Hvis man ikke klarer å måle det man hører, er jo målingene mer eller mindre bortkastet (med mindre man da har bevist at testmetoden ikke gir de svar man vil ha).

At mange hører forskjell (inkludert undertegnede) med Noise harvestern er bedre bevis enn målinger som ikke klarer å "bevise" forskjell.

Dersom man ikke klarer å måle de hørbare forskjellene, må jo testmetodene endres eller forkastes. Dette er helt elementær vitenskapsteori. Det må måleteknikere ha i hodet.
Nei, tar man utgangspunkt i hva som hevdes på ymse HiFi-fora rundtomkring, måtte stort sett klassisk fysikk, elektroteori o.l. forkastes. Til tross for at ørten dingser som er uendelig mer kompliserte enn et skarve stereoanlegg fungerer utmerket basert på akkurat de samme teoriene. Enten har HiFi-geeks rett og resten av den tekniske verden feil, eller så er det en del saker i HiFi-andedammen som ikke henger helt på greip. Personlig regner jeg siste forklaring som mest sannsynlig.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Problemet er slik jeg ser det at psaudio reklamerer for hva dette produktet skal gjøre, og disse egenskapene som den skal ha skal absolutt være målbart. Når man da måler dette og det er ingen endring så fungerer ikke dette produktet som påstådt.
Om produktet har noen lydmessig virkning kan ikke jeg uttale meg om siden jeg ikke har prøvd det, og jeg tror ikke de som har testet og mener det er en lydmessig forksjell lyver, men jeg er absolutt i tvil om at dette produktet gjør det som blir påstått den skal gjøre.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3

Nå vil ikke jeg være kjempefrekk, men å si at ører er mer politelig enn målinger er helt totalt feil. Ører har så mange faktorer som kan ødelegge/evt forfine hva man hører. Bl.a. psyken, men også hva man ser, lukter, føler osv.
En måling lar seg ikke påvirke av nevnte faktorer, men kan la seg påvirke av luftfuktighet tempratur osv, men i kontrollerte forhold er en måling 100 % politelig.

Dette har jeg sagt før, og jeg sier det igjen: NH gjør ingenting med støyen (bevist av rhesus) men det kan hende den gjør noe med noe annet, vis man vet hva den faktisk gjør, stiller sikkert rhesus gladelig opp, og beviser dette med målinger.

PK

O

om.s

Gjest

;D ......

Fant dette sitatet på en annet forum, det er kopiert utfra en diskusjon om nettfiltre og jeg finner uttalelsen meget sigende i denne sammenhengen.

"Angående om det hela går att mäta så tror jag självaste Einstein sade något i stil med: " Vi mäter det oviktiga och det som är viktigt kan vi inte mäta" . Detta verkar gälla hifi emellanåt. Det verkar heller inte alltid som om det mätbart bästa är det vi uppfattar som behagligt".

Skulle den uttalelsen bare ha ett snev av sannhet i sitt sett å siteres på, vet jeg hvor jeg ville lagt pengene mine, fremfor på noen av alle disse nye tech guruéne som stadig popper opp på div nettfora og hevder målinger er svaret på alt innen HiFi...

mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg har tidligere anbefalt et universalmiddel mot nettstøy, og det er støydempingstransformator. Den har en målbart god effekt. Dempingen er gjerne også spesifisert i et datablad.
Dette kan du sikkert ha rett i, men en trafo demper også mye mer enn bare nettstøyen. Det skrives selvfølgelig ingen ting om dette i databladet, og hvis noen påstår å faktisk "høre" dette vet du jo selv hva som er årsaken.

Topp Bunn