Noise harvester igjen........

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
RoDa skrev:
pks skrev:
RoDa skrev:
Takk for oppklaringen Hr pks
Ingen årsak! Any time!

PK
Beklager sent svar, var nettopp og røsket ut hamster og kabler.
Børsta støvet av EKKJ, bestillte nye interconnecter på Clas og knabba dvd-en i stua til drivverk.
Så skal vi se om det ikke blir saker her!
Se der ja, det var vel ikke så vanskelig.
Er dac'en din like god som min, så vil ikke DVD-spilleren ødlegge så mye ;)
Gratulerer med et funn av noen HT-kabler.
Er det ikke gått å slippe det irriterende blå lyset?
Hvilke clas-kabler bestilte du? Du vet, det er mange kabler av vel så god kvalitet på biltema. Evt lag non sjøl.

Ta noen bilder, for dét kan du......

PK

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
RoDa skrev:
pks skrev:
RoDa skrev:
Ingen årsak! Any time!

PK
Børsta støvet av EKKJ, bestillte nye interconnecter på Clas og knabba dvd-en i stua til drivverk.
Fiiin melding... ;D

Trives med go'blinket fra hamstern her. STOR forskjell? Nei. Men alle monner dra i riktig retning osv. Har ihvertfall anlegg nok til å høre forskjellen...host...

Fra LydMekk, som har sittet med anlegget i hele hælja. Du får prøve det du også PKS, formen blir bedre da! :)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
LydMekk skrev:
RoDa skrev:
pks skrev:
RoDa skrev:
Ingen årsak! Any time!

PK
Fiiin melding... ;D

Trives med go'blinket fra hamstern her. STOR forskjell? Nei. Men alle monner dra i riktig retning osv. Har ihvertfall anlegg nok til å høre forskjellen...host...

Fra LydMekk, som har sittet med anlegget i hele hælja. Du får prøve det du også PKS, formen blir bedre da! :)
Har desverre vært borte, men med en 5 timer i kveld blir det vel bra igjen. Jeg skjønner helt klart ikke hva som var moro med RoDas innlegg.. En skribent i et bled burde vite bedre.. Stakkar'n er sjølsagt velkommen til meg for en lytt, men det er masse biltemabasiller her...

Så det låter møkk.. USJ... ;)

PK

K

Konrad_Johnsen

Gjest
pks skrev:
Har desverre vært borte, men med en 5 timer i kveld blir det vel bra igjen. Jeg skjønner helt klart ikke hva som var moro med RoDa(ss) innlegg.. En skribent i et bled burde vite bedre.. Stakkar'n er sjølsagt velkommen til meg for en lytt, men det er masse biltemabasiller her...

PK
Du var virkelig gretten også, du!

Tror du jeg mener anlegget ditt (eller rettere sagt Stigs) låter dårlig fordi du har Biltemakabler?
I så fall tar du feil.

Det spesielle med dette forumet er at små uenigheter blåses opp, og ting man kunne snakket om og blitt enige om å være uenige om blåses ut av proposjoner.
Det som skjer når man møtes "in real life" er at man snakker hifi og hører på det som er essensen i hobbyen vår... Musikk!
Da blir det man er uenige om mer et krydder i diskusjoner enn et sabla rabalder.

Husk at vi er få som har denne interessen og det er fare for at man skremmer bort kommende entusiaster med kranglingen på forumet.

Jeg ser for meg et svar på en "fersking" som lurer på hvor dyre kabler han må kjøpe til anlegget sitt noe ala dette:

- Jeg anbefaler deg å låne noen kabler fra velvillige forhandlere. Det er ikke sikkert du hører forskjell på å bytte kabler. Det er mange som ikke hører forskjell og som mener det er ren inbildning dersom man gjør det. Andre igjen mener at forskjellene er reelle og verdt å betale for. Jeg foreslår at du prøver (og tester på den måten du måtte finne relevant) og gjør deg opp en egen mening

Ellers ønsker om en fin høst med fruktbare og interessante hifi- og musikkopplevelser

Mvh
Rolf

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
RoDa skrev:
pks skrev:
Har desverre vært borte, men med en 5 timer i kveld blir det vel bra igjen. Jeg skjønner helt klart ikke hva som var moro med RoDas innlegg.. En skribent i et bled burde vite bedre.. Stakkar'n er sjølsagt velkommen til meg for en lytt, men det er masse biltemabasiller her...

PK
Du var virkelig gretten også, du!

Ellers ønsker om en fin høst med fruktbare og interessante hifi- og musikkopplevelser

Mvh
Rolf
Takk ilike måte. Og PM sendt.

PK

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.741
Torget vurderinger
10
Hos meg så blinker det mer i NH når vaskemaskinen i naborommet går...jeg lar NH stå i kontakten på "musikkrommet" for sikkerhets skyld.

Forøvrig så mener både jeg og en kamerat som var på lytting at når det blinket mye i NH så var lyden litt mer "grumsete" enn når den ga fra seg få blink. ::)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
pks skrev:
Rotekroken skrev:
Back_Door skrev:
Jeg kjøpte også denne lille saken. Den var en glimrende indikator for støy. Dersom jeg f.eks. justerte taklyset med en nærliggende dimmer, blinket Harvesteren intenst med en gang. På denne bakgrunn "hørte" jeg en klar forbedring av lyden.
Da Rhesus, ved sine målinger, påviste at støyen var identisk før og etter Harvester, klarte jeg dessverre ikke lenger å høre forbedringen. Rhesus påviste at eksisterende og også tilført støy, ikke ble redusert i noen form for relevant grad av Harvester. Den var dermed kun en indikator som påviste støyen.

For ikke å provosere de rettroende audiofile, aksepterer jeg da at jeg ble utsatt for negativ placèbo, etter å ha lest testen til Rhesus.. ;D
Du skriver det at du faktisk hørte stor forskjell på lyden med og uten NH koblet til....
På denne bakgrunn "hørte" jeg en klar forbedring av lyden.
Så kommer det en målenerd som har målt og funnet ut at den ikke virker, DA hørte du pluttselig ikke forskjell på lyden.!

Hmmmm..... Lurer på hvem som har blitt utsatt for negativ placèbo her jeg ;D

Stoler du på ørene eller tester.?
Jeg LESER at du stoler på tester mer enn dine egne ører, nå skal du liksom bortforklare at du faktisk hørte forskjeller, bare for at en målenerd har målt at den ikke virker.... :p

Jeg har ikke NH, jeg har ikke hatt NH og jeg har ikke hørt NH, bare så det er sagt..
Men at slike nerder måler at den ikke skal funke, det er noe jeg bryr meg mindre om.!
Det er kanskje på tide at også målemafian bruker ørene sine mer fornuftig og LYTTER i steden for å måle alt som er.?
Har ikke du skjønt hva placébo er du da, stakkar?

MEn over til det rent fysiske, NH kan ikke gjøra noe! Den bryter ikke kretsen, noe den MÅ, for å forandre spenningen vidre! Det er fysisk kontakt vidre i strømnettet, og derfor er også støyen med vidre, dette er faktisk fakta! Hvis det ikke hadde vært det, så hadde jo feks en TV tatt opp all spenningen for kretsen og brukt opp denne, og ikke noe hadde gått vidre. Det fakta er, er at slike apparater bruker en viss mengde STRØM, men det er fortsatt mulig å ta ut mer strøm etter apparater. HVis du skal dempe og eller fjerne støy må et fysisk skille til.. Vanskeligere er det ikke.

Hilsen PK, som har vært borte fra anlegget i hælja, og er antageligvis litt amper.
Hei!
Fulgte du tråden hvor Rhesus foretok sine målinger, en tråd hvor jeg måtte streve fælt for å få frem (av Rhesus) at denne NH FAKTISK fjerner støy (uten å bryte kretsen som du sier).
At Rhesus og forsåvidt andre mener at mengden er "latterlig" liten( og uten betydning), og etter hans KONKLUSJON ut fra SINE målte eksempler får så være.
Uansett så er det bare (i denne) en måte å få den til å blunke på og det er ved å bruke den "opplagrede støyen" til det.
DET ER INGEN (annen) "ENERGI" som gjør det. Hvordan skulle i så fall det foregå?
Kanskje det sitter en liten føler inne i den som gir beskjed om at "lytteren" er i rommet så nå må "jeg" blunke litt for å lure`n
PS. Audio har vel hele tiden hevdet at den (mest) er beregnet til bruk sammen med andre "støyfjenere/dempere"

Herfra og videre er det ment generelt og ikke bare som svar til deg ;)
Dersom alt enkelte ikke eventuelt klare å høre forskjeller/effekter av skulle være "juks". så kunne det resultere i mye rart imo.

Eksempel, dersom noen hevder at en type rør er mye bedre enn en annen spesifikk type (men også dyrere) og en (f.eks.) journalist ikke evnet å høre forskjell (i det hele tatt) og konkluderer med at dette bare er juks og bløff (hvorfor betale mer uten forskjell) er det da en sannhet?
HiFi journalister kan ikke puttes i samme bås som (hifimillionærer er ikke som "alle" andre) de er i utgangspunktet bare mennesker som deg og meg av kjøtt og blod og med mer eller mindre erfaring også som mange deltagere her på HFS (kanskje bare litt modigere ::) , som stikker hodet frem (for at vi skal ha noen blader å bla i dersom det skulle være ønskelig.

Jeg har for det første ikke selvsikkerheten, men dog etterhvert litt erfaring og en del av den erfaringen forteller meg at det er svært mange som veldig ofte "tror" (på noen/noe), sagt med andre ord mange har sine "egne" prester som de har valgt å tro på.
Det kan være (hifi)journalister, konstruktører,kamerater (eller andre deltagere) her på HFS, butikkselgere, importører o.s.v.
Og ofte er det bare det som hver enkelt sin "prest" har fortalt dem som "videreformidles" her.
Ikke noe fryktelig galt i det, men artig å registrere som fenomen.
Jeg er neppe aleine om å kjenne en del av prestene og deres troende, for det er ofte det det dreier seg om ved våre valg, uten at valgene av den grunn trenger å være hverken dårlige eller feil.
Derimot så mener jeg at valgene gjerne er farget av presten(e) uten at det nødvendigvis er et sikkert bevis på at der er riktig for hver og en av de "troende"
Bare min måte å si at det å tro kan være en god hjelp på vei til "the good feeling"

Mvh.KW

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
RoDa skrev:
Jeg ser for meg et svar på en "fersking" som lurer på hvor dyre kabler han må kjøpe til anlegget sitt noe ala dette:

- Jeg anbefaler deg å låne noen kabler fra velvillige forhandlere. Det er ikke sikkert du hører forskjell på å bytte kabler. Det er mange som ikke hører forskjell og som mener det er ren inbildning dersom man gjør det. Andre igjen mener at forskjellene er reelle og verdt å betale for. Jeg foreslår at du prøver (og tester på den måten du måtte finne relevant) og gjør deg opp en egen mening
Dette synes jeg er en meget bra konklusjon. :)

Men tror du en fersking får dette inntrykke ved å besøke en del HiEnd butikker og lese HiFi magasin....? ::)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
pks skrev:
Rotekroken skrev:
Back_Door skrev:
Jeg kjøpte også denne lille saken. Den var en glimrende indikator for støy. Dersom jeg f.eks. justerte taklyset med en nærliggende dimmer, blinket Harvesteren intenst med en gang. På denne bakgrunn "hørte" jeg en klar forbedring av lyden.
Da Rhesus, ved sine målinger, påviste at støyen var identisk før og etter Harvester, klarte jeg dessverre ikke lenger å høre forbedringen. Rhesus påviste at eksisterende og også tilført støy, ikke ble redusert i noen form for relevant grad av Harvester. Den var dermed kun en indikator som påviste støyen.

For ikke å provosere de rettroende audiofile, aksepterer jeg da at jeg ble utsatt for negativ placèbo, etter å ha lest testen til Rhesus.. ;D
Du skriver det at du faktisk hørte stor forskjell på lyden med og uten NH koblet til....
Så kommer det en målenerd som har målt og funnet ut at den ikke virker, DA hørte du pluttselig ikke forskjell på lyden.!

Jeg LESER at du stoler på tester mer enn dine egne ører, nå skal du liksom bortforklare at du faktisk hørte forskjeller, bare for at en målenerd har målt at den ikke virker.... :p

Jeg har ikke NH, jeg har ikke hatt NH og jeg har ikke hørt NH, bare så det er sagt..
Men at slike nerder måler at den ikke skal funke, det er noe jeg bryr meg mindre om.!
Det er kanskje på tide at også målemafian bruker ørene sine mer fornuftig og LYTTER i steden for å måle alt som er.?

MEn over til det rent fysiske, NH kan ikke gjøra noe! Den bryter ikke kretsen, noe den MÅ, for å forandre spenningen vidre! Det er fysisk kontakt vidre i strømnettet, og derfor er også støyen med vidre, dette er faktisk fakta! Hvis det ikke hadde vært det, så hadde jo feks en TV tatt opp all spenningen for kretsen og brukt opp denne, og ikke noe hadde gått vidre. Det fakta er, er at slike apparater bruker en viss mengde STRØM, men det er fortsatt mulig å ta ut mer strøm etter apparater. HVis du skal dempe og eller fjerne støy må et fysisk skille til.. Vanskeligere er det ikke.

Hilsen PK, som har vært borte fra anlegget i hælja, og er antageligvis litt amper.
Behandling uten virksomme elementer kalles placebo. Det er vitenskapelig akseptert at slik behandling har en effekt, men ingen vet sikkert hvorfor..

Slik jeg tolket dette, så HAR han blitt utsatt for placebo effekten av målenerden.! Han har gitt han "piller" som ikke virker, men han tror han er kurert ;D
Når han brukte øra sine, så hørte han.. Men så fort noen målte null effekt, så hørte han plutselig ikke lenger..... Så jeg vet ikke helt jeg..... Hvem i all verden er det som blir lurt her.??

Hvor voksne er folk, når de først hører noe, så etter at noen har målt at vedkommende ikke skal kunne høre, så forandrer han mening.!?!
Syns dette begynner å bli meget tragisk, at noen ullhuer skal proppe andre full av shit, bare for at de mener de har rett pga en simpel måling....... :p

Jeg har ikke tatt stilling til om NH virker eller ikke, så lenge jeg ikke har hørt så kan jeg ikke si noe til eller fra, men at folk forandrer mening pga et måleresultat, det mener jeg er skikkelig tragisk.!
Hva skal mann stole på, om mann ikke kan stole på seg selv.?
Skal verden bli et sted der alt må måles før det kan brukes.?
Hvor vil dere at vi skal ende til slutt.?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Rotekroken skrev:
Behandling uten virksomme elementer kalles placebo. Det er vitenskapelig akseptert at slik behandling har en effekt, men ingen vet sikkert hvorfor..
Ingen vet helt sikkert hvorfor. Men det er stort sett akseptert at dette selvfølgelig er en effekt av noe en tror vil skje, men dette er ikke gyldig innenfor HiFi....

Poenget er at når man bruker "uvirksomme elementer" (les: NH), så kan det jo selvfølgelig ikke være dette som gir bedringen.

K

knutinh

Gjest
Rotekroken skrev:
Hvor voksne er folk, når de først hører noe, så etter at noen har målt at vedkommende ikke skal kunne høre, så forandrer han mening.!?!
Jeg tror ikke det har noe å gjøre med å være voksen, men å være menneskelig.

Vi lar oss påvirke, og med mindre vi tar aktive skritt for å unngå det er det alltid en risiko for at vi gjør oss opp meninger på sviktende grunnlag.

Jeg har ingen grunn til å tro at forventning alltid leder i retning i å tro at man hører noe som ikke er der, eller i favør av det dyreste produktet. Jeg tror det generelt er vanskelig å gjette hvilken vei høna sparker...

-k

B

Back_Door

Gjest
Rotekroken skrev:
pks skrev:
Rotekroken skrev:
Back_Door skrev:

Slik jeg tolket dette, så HAR han blitt utsatt for placebo effekten av målenerden.! Han har gitt han "piller" som ikke virker, men han tror han er kurert ;D
Når han brukte øra sine, så hørte han.. Men så fort noen målte null effekt, så hørte han plutselig ikke lenger..... Så jeg vet ikke helt jeg..... Hvem i all verden er det som blir lurt her.??

Syns dette begynner å bli meget tragisk, at noen ullhuer skal proppe andre full av shit, bare for at de mener de har rett pga en simpel måling....... :p

Jeg har ikke tatt stilling til om NH virker eller ikke, så lenge jeg ikke har hørt så kan jeg ikke si noe til eller fra, men at folk forandrer mening pga et måleresultat, det mener jeg er skikkelig tragisk.!
Hva skal mann stole på, om mann ikke kan stole på seg selv.?
Skal verden bli et sted der alt må måles før det kan brukes.?
Hvor vil dere at vi skal ende til slutt.?
Jeg skal forsøke å utdype litt bedre:

Først må jeg korrigere meg selv litt. Jeg overdrev når jeg skrev at jeg hørte en KLAR forbedring av lyden. Det riktige er nok heller at jeg mente å høre en VISS forbedring av lyden. Etter målingene, ble jeg obs på at jeg kanskje hadde vært offer for placèbo i mine første inntrykk. Dermed lyttet jeg på nytt, og denne gangen i form av blindtest. Da klarte jeg faktisk ikke å høre reell forskjell lenger.
At denne innrømmelse gjør meg "lite voksen", er en påstand som sier mer om ditt eget ståsted enn noe annet. Hvem av oss to som egentlig er mest voksen, får vel bli opp til andre å bedømme..

Dette forum har en del deltagere som har en fantastisk tro på egen ufeilbarlighet. En tro som innebærer at man selv er immun for ellers anerkjente psykologiske fenomener. En tro som innebærer at man mener at egne ører langt overgår et hvert måleinstrument og der hjernens tolkning av det man mener å høre er irrelevant. For å underbygge egne påstander, støtter man seg gjerne til kvasivitenskap, eller om nødvendig finner opp sin egen vitenskap

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Back_Door skrev:
Først må jeg korrigere meg selv litt. Jeg overdrev når jeg skrev at jeg hørte en KLAR forbedring av lyden. Det riktige er nok heller at jeg mente å høre en VISS forbedring av lyden.
Er det lov å spørre hva du hørte? Hvilke forbedringer mente du å spore?

Mvh
Rolf

O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
Rotekroken skrev:
Vi lar oss påvirke, og med mindre vi tar aktive skritt for å unngå det er det alltid en risiko for at vi gjør oss opp meninger på sviktende grunnlag.

-k
Jeg trodde noe av meningen med denne hobbien var å la seg påvirke/bevge av lyden/musikken, selv er jeg meget klar over placebo, FG faktor, og annen psykologiske faktorer , og jeg önsker de velkommen alle sammen, så sant det bidrar positivt til lyd/musikk opplevelsen.

Livet byr alikevel så mye på alvor og utfordringer at det blir for kjedlig å skulle analysere disse opplevelsene ihjel, men det er bare meg igjen...

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.444
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
Jeg trodde noe av meningen med denne hobbien var å la seg påvirke/bevge av lyden/musikken, selv er jeg meget klar over placebo, FG faktor, og annen psykologiske faktorer , og jeg önsker de velkommen alle sammen, så sant det bidrar positivt til lyd/musikk opplevelsen.

Livet byr alikevel så mye på alvor og utfordringer at det blir for kjedlig å skulle analysere disse opplevelsene ihjel, men det er bare meg igjen...

mvh
Det er en holdning jeg har mye til overs for. Hjernens behandling av lydinntrykk påvirkes av mye ut over det som faktisk når frem til ørene, og det foregår nok en ganske kompleks prosessering av ulike elementer som påvirker det totale lydinttrykk på en måte som det sikkert ikke alltid er enkelt å forutse konsekvensene av. At jeg tror alt kan måles betyr ikke at jeg nødvendigvis tror det er særlig enkelt å relatere det som måles til det vi (tror vi) hører.

B

Back_Door

Gjest
om.s skrev:
knutinh skrev:
Rotekroken skrev:

-k

mvh
På det personlige plan, er jeg langt på vei enig. Jeg sitter da f.eks. ikke å analyserer hvorfor et bestemt musikkstykke beveger meg.. ;)

Når det gjelder markedsføring fra produsenter, samt informasjon fra fagblader, mener jeg likevel at et mer objektivt og verifiserbart grunnlag bør legges til grunn for påstander og konklusjoner.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hva med å legge en skive i spilleren og bare nyte, om du bruker NH eller ikke.

Dette fører jo ingen steds henn så lenge tekniske forklaringer og målinger blir avskrevet og gullører kjører full "override" på det.

K

knutinh

Gjest
om.s skrev:

mvh
Rotekroken insinuerte at det var "uvoksent" å la seg påvirke av forventning. Dersom du synes at det er ønsket så må det vel være en diskusjon mellom deg og rotekroken hvorvidt du er voksen eller ikke?

Mitt innspill var derimot at det er menneskelig å la seg påvirke.

På hvilken måte er mitt utsagn kritikkverdig?

-k

K

Konrad_Johnsen

Gjest
RoDa skrev:
Back_Door skrev:
Først må jeg korrigere meg selv litt. Jeg overdrev når jeg skrev at jeg hørte en KLAR forbedring av lyden. Det riktige er nok heller at jeg mente å høre en VISS forbedring av lyden.

Mvh
Rolf
?

O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
om.s skrev:

mvh
Rotekroken insinuerte at det var "uvoksent" å la seg påvirke av forventning. Dersom du synes at det er ønsket så må det vel være en diskusjon mellom deg og rotekroken hvorvidt du er voksen eller ikke?

-k
Nå var det "del B" av det forrige innlegget ditt jeg tenkte på......ikke sitatet fra Rotekroken...

mvh

B

Back_Door

Gjest
RoDa skrev:
RoDa skrev:
Back_Door skrev:

Mvh
Rolf
?
Jeg mente å høre en større grad av rom og detaljering.
Når jeg om kort tid får et anlegg av en helt annen klasse på plass, vil jeg være sterkt motivert for å teste Harvester på nytt.

K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Nå var det "del B" av det forrige innlegget ditt jeg tenkte på......ikke sitatet fra Rotekroken...
Så du er enig i at man lar seg påvirke, men du synes det er irriterende at jeg konstaterer det?

-k

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
knutinh skrev:
om.s skrev:
Så du er enig i at man lar seg påvirke, men du synes det er irriterende at jeg konstaterer det?

-k
Det er forskjell på å si at man kan la seg påvirke og å si at det man hører kun er pga ytre påvirkninger.. Tipper heller det er det som irriterer jeg.

K

knutinh

Gjest
J.Finvaag skrev:
Det er forskjell på å si at man kan la seg påvirke og å si at det man hører kun er pga ytre påvirkninger.. Tipper heller det er det som irriterer jeg.
Men hvis jeg aldri har sagt dette, er det da trygt å konkludere at man lar seg irritere uten grunn?

Eller det slik at man legger ord i munnen på folk for å vinne en eller annen konkuranse?

Det er helt greit å irritere seg over noen, jeg gjør det ofte selv. Men da burde man kanskje irritere seg over det folk sier, og ikke det man tror/håper at de sier?

-k

O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
om.s skrev:

-k
Om ikke du kan lese at jeg mener man lar seg påvirke (personlig önsker jeg det t.o.m velkomment om det bidarar positivt til total opplevelsen) av mitt tidligere innlegg, så får jeg problemer med å forklare deg det, men jeg kan ikke forstå at du leser det som en irritasjon på at du konstaterer det, her biter du deg selv litt i halen, imo, ved å tillegge andre egne meninger......

Og for ordens skyld, det er ingen irritasjon fra min side, i noen av disse kommentarene....

mvh

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
[/quote]
Men hvis jeg aldri har sagt dette, er det da trygt å konkludere at man lar seg irritere uten grunn?

Eller det slik at man legger ord i munnen på folk for å vinne en eller annen konkuranse?

Det er helt greit å irritere seg over noen, jeg gjør det ofte selv. Men da burde man kanskje irritere seg over det folk sier, og ikke det man tror/håper at de sier?

-k
[/quote]

sånn helt generelt: man trenger ikke si noe ordrett for å skjønne hva budskapet er.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Back_Door skrev:

Først må jeg korrigere meg selv litt. Jeg overdrev når jeg skrev at jeg hørte en KLAR forbedring av lyden. Det riktige er nok heller at jeg mente å høre en VISS forbedring av lyden. Etter målingene, ble jeg obs på at jeg kanskje hadde vært offer for placèbo i mine første inntrykk. Dermed lyttet jeg på nytt, og denne gangen i form av blindtest. Da klarte jeg faktisk ikke å høre reell forskjell lenger.
At denne innrømmelse gjør meg "lite voksen", er en påstand som sier mer om ditt eget ståsted enn noe annet. Hvem av oss to som egentlig er mest voksen, får vel bli opp til andre å bedømme..

Dette forum har en del deltagere som har en fantastisk tro på egen ufeilbarlighet. En tro som innebærer at man selv er immun for ellers anerkjente psykologiske fenomener. En tro som innebærer at man mener at egne ører langt overgår et hvert måleinstrument og der hjernens tolkning av det man mener å høre er irrelevant. For å underbygge egne påstander, støtter man seg gjerne til kvasivitenskap, eller om nødvendig finner opp sin egen vitenskap
Jeg tror du missforstår poenget mitt her, om det er slik at du faktisk hører noe...... Så forandrer du mening etterpå, etter at noen har målt at den ikke har noe effekt, det er barnslig oppførsel.!

Du nevner blindtest her, er det du som satte inn og tok ut NH, eller var det andre som gjorde det for deg, slik at du kunne sitte der med lukkede øyne og fortelle når den var påkoblet og ikke.?
Du er en del av det vi andre kaller for målemafia, eller en tilhenger, samme hva vi kaller deg eller hva du kaller deg selv, men du har veldig tro på målinger.?
Er det da ikke litt sansynlig at du har blitt et offer for fata morgana, etter den testen som ble lagt ut her.?
Det er dette jeg ønsker å få svar på..

Jeg er IKKE ute etter å henge ut noen eller gå til personlig angrep, men jeg vil gjerne ha noen ærlige svar, hva er egentlig sant.?
1.) Du har blitt lurt til å tro at NH virker pga andre har sagt at den virker, eller at du har lest at den skal virke.?
2.) Du har blitt lurt til å tro at NH ikke virker, bare på grunn av en test.?

Om det er meg du sikter til, så er jeg laaaangt fra perfekt.! Og det kan de som kjenner meg gi deg en garanti på ;D
Men jeg er utstyrt med et sett ører, om jeg hører noe som jeg liker, eller liker det jeg hører, så er det godt nok for meg..
Jeg trenger ingen doktor for å fortelle meg at min hørsel ikke er perfekt, dette er noe jeg vet..
Jeg har heller ikke behov for å måle noe som helst, ikke har jeg tro på at alt kan måles heller.!

Finnes det en måte og måle nøyaktig hva det menneskelige øret kan høre.?
Vi har en her på plassen som må gå med slike polstrede klokker på ørene hele året, han hører så godt at du kan hviske på 10 meters avstand, så hører han hva du sier..

Se også på dyreverdenen, la merke til en flokk med troster på et jorde i et sterkt trafikkert område i Drammen for en stund siden, de lyttet etter mark i jorden, så kommer spørsmålet mitt, finnes det måleutstyr som kan legges på bakken, som registrerer/hører mark under jorden, når det er så mye støy fra trafikk.?

Mvh
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
knutinh skrev:

-k
Nei, jeg har ikke sagt at det er uvoksent å la seg påvirke av forventning, det er hvertfall ikke det jeg har ment å påstå..
Det jeg lurer på, er om vedkommende har blitt "lurt" til å tro at NH virker, eller er det slik at han har blitt "lurt" til å tro at den virker.?
Jeg ønsker et ærlig svar, ikke noe som er basert på målinger, men hva vedkommende faktisk hører..

Jeg er enig med deg Knut, at vi mennesker ikke er perfekte og vi lar oss påvirke i enkelte tilfeller.!
Om en mann er veldig flink til å forklare hva du skal høre, så "hører" gjerne hjernen mye av det som er sagt før du hører, dette er vel en taktikk som de fleste selgere innen Hi-Fi har benyttet seg av i minst 15 år.!
Mennesker er langt fra perfekte, men hva er poenget med et menneske som er perfekt.?

Mvh
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Back_Door skrev:
Jeg mente å høre en større grad av rom og detaljering.
Når jeg om kort tid får et anlegg av en helt annen klasse på plass, vil jeg være sterkt motivert for å teste Harvester på nytt.
Dette høres meget fornuftig ut.!
Å stille med rene ører og en ny "test" av NH, slikt får en STOR pluss i boka mi.! ;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Rotekroken skrev:
Jepp. Man spiller av forskjellige lyder i forskjellige nivåer og ber personen si ifra når han hører lyden. Komplisert?

Ellers forstår jeg ikke argumentasjonen din. Du er fullstendig klar over at vi blir påvirket av andre faktorer, men synes det er merkelig at Back_Door forandrer mening?

Når det er sagt sier det seg selv at man stiller forutinntatt etter å ha lest slike målinger om NH. På akkurat dette punktet tror jeg imidlertid at målinger og beregninger sier alt. Strøm er ikke synsing, men en rimelig dokumentert vitenskap.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Rotekroken skrev:
Se også på dyreverdenen, la merke til en flokk med troster på et jorde i et sterkt trafikkert område i Drammen for en stund siden, de lyttet etter mark i jorden, så kommer spørsmålet mitt, finnes det måleutstyr som kan legges på bakken, som registrerer/hører mark under jorden, når det er så mye støy fra trafikk.?
Det ser ut som om de lytter, men fugler har øynene på hver side av hodet, og skakker det til siden for å se markenes bevegelser med ett øye. Det får det til å se ut som om de lytter, siden vi mennesker har ørene på hver side av hodet, og skyver "beste" øre frem når vi ønsker å lytte oppmerksomt.

K

knutinh

Gjest
Rotekroken skrev:
Nei, jeg har ikke sagt at det er uvoksent å la seg påvirke av forventning, det er hvertfall ikke det jeg har ment å påstå..
Det jeg lurer på, er om vedkommende har blitt "lurt" til å tro at NH virker, eller er det slik at han har blitt "lurt" til å tro at den virker.?
Jeg ønsker et ærlig svar, ikke noe som er basert på målinger, men hva vedkommende faktisk hører..

Jeg er enig med deg Knut, at vi mennesker ikke er perfekte og vi lar oss påvirke i enkelte tilfeller.!
Om en mann er veldig flink til å forklare hva du skal høre, så "hører" gjerne hjernen mye av det som er sagt før du hører, dette er vel en taktikk som de fleste selgere innen Hi-Fi har benyttet seg av i minst 15 år.!
Mennesker er langt fra perfekte, men hva er poenget med et menneske som er perfekt.?
Her kommer paradokset:
"Hva vedkommende faktisk hører" er ikke det samme som "hva vedkommende faktisk opplever", alt avhengig av hvordan vi definerer begrepene. Personen kan formidle hva han opplever, og hvis han er ærlig er det en grei sak. Om opplevelsen utelukkende skyldes lydmessige aspekter, eller en pushy selger eller en fiffig teori er det verre å vite med mindre man blindtester.

Forventning, i den grad den påvirker våre opplevelser, må forventes å kunne påvirke både den ene og den andre veien. Dvs dersom jeg lytter til en CD som er påført grønn tusj, en teknikk jeg er uttalt kritisk til, så kan man kanskje vente at jeg ikke hører noen forskjell, selv om den som styrer eksperimentet "lurer" meg ved å innføre en liten men normalt hørbar endring i signalet. Dette er ikke fordi jeg er dum eller uerfaren eller ondsinnet, men fordi jeg er et høyst menneskelig menneske av kjøtt og blod.

Jeg tror at forvrengningen av virkelighetsoppfattelse innført av forventning ikke skiller mellom subjektivister, realister og hva de nå heter alle sammen.

Noen ville kalle dette "nocebo", men jeg tror "negativ forventning" er vel så bra.

-k

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
...
Forventning, i den grad den påvirker våre opplevelser, må forventes å kunne påvirke både den ene og den andre veien. Dvs dersom jeg lytter til en CD som er påført grønn tusj, en teknikk jeg er uttalt kritisk til, så kan man kanskje vente at jeg ikke hører noen forskjell, selv om den som styrer eksperimentet "lurer" meg ved å innføre en liten men normalt hørbar endring i signalet. Dette er ikke fordi jeg er dum eller uerfaren eller ondsinnet, men fordi jeg er et høyst menneskelig menneske av kjøtt og blod.
...
Forventninger (i stort og smått) og hvordan det opåvirker lytteopplevelsen kan være merkelige greier. Ved noen anledninger har jeg gjort forsøk/tiltak i husalteret hvor forventninger til effekt har vært ute av prosporsjon med tiltaket (ofte i kombinasjon med betydelig egensinnsats i gjennomføringen). Dette ender ofte opp med at jeg blir skuffet over lyden, selv om jeg egentlig liker lyden i heimen og tiltaket har enten ikke har noen reell virkning eller har en positiv men marginal virkning; like fult kan opplevelsen etter endringen bli «dårligere» fordi forventningen ikke tilfredsstilles.

mvh
KJ

B

Back_Door

Gjest
Rotekroken skrev:
Back_Door skrev:

Jeg tror du missforstår poenget mitt her, om det er slik at du faktisk hører noe...... Så forandrer du mening etterpå, etter at noen har målt at den ikke har noe effekt, det er barnslig oppførsel.!

Du nevner blindtest her, er det du som satte inn og tok ut NH, eller var det andre som gjorde det for deg, slik at du kunne sitte der med lukkede øyne og fortelle når den var påkoblet og ikke.?
Du er en del av det vi andre kaller for målemafia, eller en tilhenger, samme hva vi kaller deg eller hva du kaller deg selv, men du har veldig tro på målinger.?
Er det da ikke litt sansynlig at du har blitt et offer for fata morgana, etter den testen som ble lagt ut her.?

Jeg er IKKE ute etter å henge ut noen eller gå til personlig angrep, men jeg vil gjerne ha noen ærlige svar, hva er egentlig sant.?
1.) Du har blitt lurt til å tro at NH virker pga andre har sagt at den virker, eller at du har lest at den skal virke.?

Om det er meg du sikter til, så er jeg laaaangt fra perfekt.! Og det kan de som kjenner meg gi deg en garanti på ;D
Men jeg er utstyrt med et sett ører, om jeg hører noe som jeg liker, eller liker det jeg hører, så er det godt nok for meg..
Jeg trenger ingen doktor for å fortelle meg at min hørsel ikke er perfekt, dette er noe jeg vet..
Jeg har heller ikke behov for å måle noe som helst, ikke har jeg tro på at alt kan måles heller.!

Vi har en her på plassen som må gå med slike polstrede klokker på ørene hele året, han hører så godt at du kan hviske på 10 meters avstand, så hører han hva du sier..

Mvh
Kjell
Jeg prøver faktisk å vise meg så "voksen" at jeg innrømmer at mine to ører er koblet til en menneskelig hjerne.

Da jeg mottok Noise Harvester, hadde jeg en viss forventning basert på andres tidligere tilbakemeldinger. Jeg så også klart at frekvens av blinking hadde sammenheng med tilført støy. Dette testet jeg med lysdimmer. Jeg foretok ingen blindtest. "Opplevelsen" av virkning var ikke stor, men nok til at jeg følte at det var noe der.

Etter at Rhesus viste ved sine målinger at dingsen bare indikerte støy, uten å fjerne støy, ble jeg svært skeptisk. Denne skepsis medførte dermed en blindtest. Jeg har alltid ment at det jeg hører, må ha en sammenheng med vitenskap, dersom placèbo skal utelukkes. Blindtesten var av den mer enkle sort. Kona plugget ut og inn Harvester mens jeg lyttet uten å se hva hun gjorde. Jeg klarte da ikke å avgjøre når den var tilkoblet og når den var frakoblet.

Jeg står da åpent frem og innrømmer at alt tyder på at jeg i et av disse tilfeller var lurt av placèbo. Enten første gang, basert på positive tilbakemeldinger og blinkingen. Eller siste gangen,basert på at jeg mistet troen som følge av målingene.
Mye taler likevel for at det var siste gangen at virkeligheten ble avslørt. Dette fordi det var da jeg testet ut meg selv ved blindtest. Samtidig passer da lytteinntrykk sammen med måling.

Hva er dermed så galt med denne erfaringen? At jeg innrømmer placèbo? Det er i så fall noe de fleste burde vært mer villig til å innrømme. Selv om vi har aldri så lang erfaring og slettes ikke er barnslige ;), må vi innrømme at våre ører er koblet til en hjerne. Dermed er alle sammen påvirkelige av placèbo. Det er jo nettopp derfor vi argumenterer for blindtester.
Dersom virkeligheten var så enkel som du antyder, nemlig at enten så hører man eller så hører man ikke, da ville selvsagt behovet for blindtest vært borte.
Til og med en svært erfaren hifi-journalist opplevde en gang sammen med en annen person å lovprise virkningen av en komponent, helt til de oppdaget at komponenten ikke var tilkoblet i det hele tatt. Var det barnslig?

Som tidligere nevnt, skal Harvester få en ny sjanse hos meg. Det blir etter at et nytt anlegg, som vil ha langt større evne til å avsløre forandringer i kjeden, er på plass.

O

om.s

Gjest
Back_Door skrev:
Rotekroken skrev:
Back_Door skrev:

Mvh
Kjell
At jeg innrømmer placèbo? Det er i så fall noe de fleste burde vært mer villig til å innrømme. Selv om vi har aldri så lang erfaring og slettes ikke er barnslige ;), må vi innrømme at våre ører er koblet til en hjerne. Dermed er alle sammen påvirkelige av placèbo.
Dette mangler det da ikke villighet å innrömme, snarere tvertom, som jeg har sagt mange ganger för er det total opplevelsen som gjelder, kan FG faktor, placebo eller NH bidra positivt (til opplevelsen) så önskes det velkomment.
Dette betyr ikke dermed at jeg betrakter meg som en godtroende fjott som svelger alt hva selgere og bransje vil trykke på meg, men, jeg regner meg for sånn passe rasjonalistisk og entusiastisk over det jeg opplever som forbedringer når jeg bygger opp ett anlegg, i min verden er det en veldig stor forskjell fra å väre ett "offer" for en spekulativ og utnyttende bransje.

Dette er en hobby, imo, som ikke bör drepes ved å bli analysert ihjel, det dreper mye av gleden ved de gode opplevelsene....

mvh

K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Dette mangler det da ikke villighet å innrömme, snarere tvertom, som jeg har sagt mange ganger för er det total opplevelsen som gjelder, kan FG faktor, placebo bidra positivt (til opplevelsen) så önskes det velkomment.
Jeg har inntrykk av at vi har stor gjensidig forståelse på dette punktet.
Dette betyr ikke dermed at jeg betrakter meg som en godtroende fjott som svelger alt hva selgere og bransje vil trykke på meg, men, sånn passe rasjonalistisk og entusiastisk over det jeg opplever som forbedringer når man bygger opp ett anlegg regner jeg meg for å ha.
Dette er hobby, imo, som ikke bör drepes ved å bli analysert ihjel....
Ingen har vel ment at du er en fjott.

Men hvis noen _hevder_ at det er en stor lydmessig forskjell mellom grønn tusj og ikke grønn tusj, at det finnes matematisk teori som beviser det, og at alle som ikke hører det har for dårlig utstyr. Er det da naturlig å trekke inn det som du betegner som "analysere ihjel"? Da snakker vi sannsynligvis ikke om en som bare vil låse seg inne på rommet og være i fred med FG-faktoren sin, men derimot en som framsetter veldig konkrete påstander, grunnet i teser og/eller en eller annen form for lytting.

Mener du at det er helt irrelevant dersom nybegynnere og nysgjerrige med hifi som interesse baserer sine innkjøp og sin forståelse på noe som kan vise seg å være bare "FG-faktor", eller mener du at det er realt å enten gjøre oppmerksom på at dette er "personlige opplevelser inklusive FG-faktor", eller basere seg på kunnskap som er akseptert i resten av verden (også utenfor snevre audiofil-kretser)?

Jeg synes at enkelte produsenter er utrolig mye flinkere enn andre på å utforme produktene sine på en måte som gir meg mer eierglede. At knappene gir det rette "kneppet" er for meg verdt noe i kroner og øre, enten andre vurderer dette som irrasjonelt eller fornuftig. Det er ikke sikkert at andre finner samme glede i slike faktorer, derfor er det synd om noen kjøper et produkt anbefalt av meg på bakgrunn av "bedre lyd enn produkt B", når det jeg egentlig mener er at det er bedre å ta på?

-k

O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
om.s skrev:
Dette mangler det da ikke villighet å innrömme, snarere tvertom, som jeg har sagt mange ganger för er det total opplevelsen som gjelder, kan FG faktor, placebo bidra positivt (til opplevelsen) så önskes det velkomment.
Jeg har inntrykk av at vi har stor gjensidig forståelse på dette punktet.
Dette betyr ikke dermed at jeg betrakter meg som en godtroende fjott som svelger alt hva selgere og bransje vil trykke på meg, men, sånn passe rasjonalistisk og entusiastisk over det jeg opplever som forbedringer når man bygger opp ett anlegg regner jeg meg for å ha.
Dette er hobby, imo, som ikke bör drepes ved å bli analysert ihjel....
Ingen har vel ment at du er en fjott.

Men hvis noen _hevder_ at det er en stor lydmessig forskjell mellom grønn tusj og ikke grønn tusj, at det finnes matematisk teori som beviser det, og at alle som ikke hører det har for dårlig utstyr. Er det da naturlig å trekke inn det som du betegner som "analysere ihjel"? Da snakker vi sannsynligvis ikke om en som bare vil låse seg inne på rommet og være i fred med FG-faktoren sin, men derimot en som framsetter veldig konkrete påstander, grunnet i teser og/eller en eller annen form for lytting.

Mener du at det er helt irrelevant dersom nybegynnere og nysgjerrige med hifi som interesse baserer sine innkjøp og sin forståelse på noe som kan vise seg å være bare "FG-faktor", eller mener du at det er realt å enten gjøre oppmerksom på at dette er "personlige opplevelser inklusive FG-faktor", eller basere seg på kunnskap som er akseptert i resten av verden?

-k
Grönne tusjer og andre slike remedier har jeg faktisk ikke funnet interessante nok å teste, der er jeg faktisk skeptisk, uten dermed å mene at jeg önsker å gå aktivt ut og bestride erfaringene til de som mener dette har noe for seg.

Nybegynnere og nysgjerrige burde stole mer på egne inntrykk og opplevelser, dette er, imo en hobby som burde appelerer mer til opplevelsene (ser her bort fra diyére og utviklere) enn hva man kan få inntrykk av noen ganger.....

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Back-Door skrev:

<Etter at Rhesus viste ved sine målinger at dingsen bare indikerte støy, uten å fjerne støy, ble jeg svært skeptisk.>

Vel? Den er konstruert slik at den lagrer støy (ikke all type støy) denne (støyen i form av energi) blir "fjernet" ved "utlading" ved "lysblunking" (akkurat som et batteri blir utladet ved bruk).
Det som får lysdioden til å blinke er jo energi og det er kun energien som er blitt lagret fra "hamstring" av en "viss" (muligens liten) type støy.
Jeg har stillt spørsmålet tidligere i tråden om hvorvidt det sitter en type infrarød føler inne i NH som gir beskjed om å blinke når "eieren" (eller andre) av kjøtt og blod kommer inn i rommet, for å "vise"/lure en til å tro at det er kun det den gjør.
Ut fra dette vil jeg hevde at din henvisning/påstand over er gal.
Tar her ikke stilling til hvorvidt det er av stor (sannsynligvis ikke) eller ned mot tilnærmet ubetydelig virkning, men nullvirkning (ved den type støy den "lagrer") er da etter min mening en umulighet.
Mvh.KW

Topp Bunn