Diverse Noen tankekors fra Guttenberg đŸ€”

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Men dette Ä skulle argumentere for at man bÞr jakte pÄ de rene naturlige tonene fra instrumener/bjeller som det rene Hi-Fi nirvana synes jeg blir tull.
    -Foresten, kanskje det er i denne Ă„nden at det mange forbinder med Hifi-musikk er nettop rene og isolerte toner fra akustiske instrumenter og enkel vokal? đŸ€”

    Lurer pÄ hva denne Guttenberg synes om el-gitar, diverse Keyboards, equalizers,etc? Hvordan sjekker han realismen der tro?
    Hvem vet, men pÄ tross av at Guttenberg er dÞrgende kjedelig Ä hÞre pÄ sÄ anbefaler han mye musikk som er knallbra og milevis unna tradisjonell hifi-musikk.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.595
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Den innspillingen jeg har hÞrt som gir meg en illusjon(?) av realisme er Tupelo med John Lee Hooker. Finn den pÄ en strÞmmetjeneste og spill (noksÄ) hÞyt. :cool:
    FĂ„r opp 4 alternativer her, men hvilken er det du anbefaler ?
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.099
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sorry ser nÄ at dere mÄ sÞke pÄ Tupelo blues med JLH for en "smule" realisme :cool:
    "Tupelo blues" lÄt mer naturlig i klangen i gitaren, men er det bare hos meg det er voldsom forskjell i klangen pÄ venstre og hÞyre hÞyttaler? Hos meg ble det ganske slitsomt Ä hÞre pÄ.
    RoonShareImage-638145086949735138.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.595
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Det der kan vĂŠre et tomikrofonopptak, riktignok svĂŠrt nĂŠrt. Vokalen flakker. Interessant.
    Det mÄ vÊre feil opptak du har funnet......ikke bare tull med mic/vokal, men mye sus ogsÄ.....
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.099
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke fÄr bare opp ett alternativ her, du fÄr velge det du liker best av de to ;)
    FÄr ogsÄ opp to versjoner.
    Denne lÄter ikke bra.
    RoonShareImage-638145086949735138.png

    Denne i mono lÄter meget bedre.
    RoonShareImage-638145089842899378.png
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Blir mye tull nÄr jeg slenger ut ting pÄ "hukommelsen" LÄt/innspilling er fra albumet John Lee Hooker and friends og heter der bare Tupelo.
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.099
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Blir mye tull nÄr jeg slenger ut ting pÄ "hukommelsen" LÄt/innspilling er fra albumet John Lee Hooker and friends og heter der bare Tupelo.
    Da stÄr jeg for det fÞrste jeg skrev..

    "Jeg hÞrte pÄ " Tupelo", men forsto ikke helt hva du Þnsket jeg skulle hÞre etter - for meg sÄ var dette helt vanlig innspilling, med litt unaturlig fet mellomtoneklang i kassegitaren."
     

    bia

    Hvordan mÄlte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    MÄ vÊre deilig Ä ha fasiten pÄ ALT!
    Mvh
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Da fĂ„r dette vĂŠre mitt siste bidrag i denne trĂ„den đŸŽ¶
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Kommer ann pÄ artisten. Kari Bremnes og BjÞrn RidsvÄg har bra lyd live.
    Ja, det kan jeg skrive under pÄ. Var pÄ Kari Bremnes m/band pÄ Driv i TromsÞ i november. Den beste ikke-akustiske konsert-lyden ever! Han som stod ved siden av meg (..og som hadde fÄtt noen Þl innabords), drev og dultet borti meg og stÞtt sa: "Fy faen for en lyd!"
    Lyden var helt fri for forvrengning, fyldig, flott klang og nÊrvÊrsfÞlelse. SÄ da kan man spÞrre seg, hvorfor kopierer ikke andre seriÞse artister det som er bra?:unsure: Selv han ikke-audiofile fyren ved siden av meg satte stor pris pÄ lyden.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Horten
    Ja, det kan jeg skrive under pÄ. Var pÄ Kari Bremnes m/band pÄ Driv i TromsÞ i november. Den beste ikke-akustiske konsert-lyden ever! Han som stod ved siden av meg (..og som hadde fÄtt noen Þl innabords), drev og dultet borti meg og stÞtt sa: "Fy faen for en lyd!"
    Lyden var helt fri for forvrengning, fyldig, flott klang og nÊrvÊrsfÞlelse. SÄ da kan man spÞrre seg, hvorfor kopierer ikke andre seriÞse artister det som er bra?:unsure: Selv han ikke-audiofile fyren ved siden av meg satte stor pris pÄ lyden.
    Kari Bremnes er jo viden kjent for Ä ha flinke folk rundt seg som kan lyd, og dermed sÄ er lyden pÄ konsertene normalt fantastisk.
    Det Ä skru lyd er et hÄndtverk, med flinke og ikke fullt sÄ flink folk rundt om. ;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Kari Bremnes er jo viden kjent for Ä ha flinke folk rundt seg som kan lyd, og dermed sÄ er lyden pÄ konsertene normalt fantastisk.
    Det Ä skru lyd er et hÄndtverk, med flinke og ikke fullt sÄ flink folk rundt om. ;)
    Synd at det er sÄ mange dÄrlige hÄndtverkere rundt omkring da:cautious:
    Og det blir nok ikke bedre med Ă„rene siden nesten alle som vokser opp med musikk i Ăžregangene i dag, lytter mest til computerbaserte lyder med minimal dynamikk. Det blir liksom referansen.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Horten
    Tidene endrer seg, det er sikkert. Heldigvis endrer tidene seg litt sakte ifm livemusikk, men tror likevel ikke det var sÄ mye bedre lyd pÄ konserter fÞr i tiden enn nÄ om dagen.
    Hukommelse og stemning kan fort spille enhver et puss. đŸ€”

    Verdt Ä merke seg at de aller aller fleste ikke gÄr pÄ konsert for den gode lyden i lokalet.
    Dette blir som Ä gÄ pÄ en fotballkamp pÄ stadion eller i Holmenkollen for Ä se skirenn: man fÄr oftest bedre lyd og bilde fra soffan.
    -Stadion og Holmenkollen er en annen opplevelse.

    Gleden med musikk dĂžr nok ikke ut i folket, men historisk presentasjon ifm livekonserter++ endres kanskje.

    For musikksmak og lÄter endres stadig, og da fÞlger utstyret og presentasjon naturligvis med.
    For uansett hvor nostalgisk mange kan bli, sÄ var det ikke automatisk bedre fÞr.
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lydanleggene har blitt teknisk mye bedre, men det er som med opptak. Det er ikke sÄ mye utstyret det kommer an pÄ men hvor kompetent det brukes.

    Men, unger og gubber: PrĂžv en helt uforsterket konsert en gang.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Horten
    ...
    Men, unger og gubber: PrĂžv en helt uforsterket konsert en gang.
    Har vÊrt pÄ flere.
    Men beskriv gjerne den forventede opplevelsen av Ă„ skulle oppleve uforsterket konsert.
    -Det ligger Ă„penbart mere i det enn jeg har brydd meg om. đŸ€”

    For jeg synes fort sÄnne standpunkt har ca samme verdi som at "var du ikke pÄ KalvÞya i 1983, sÄ har du egentlig aldri vÊrt pÄ konsert".
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke pedagogisk riktig Ä svare med et spÞrsmÄl, men jeg lar det stÄ til: Lyden av stemmer og musikkinstrumenter helt uprosessert ut i rommet du befinner deg i hÞrer du ingen verdi i?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Valentino skulle egentlig ha signaturen «Jeg er en forbanna Ändssnobb», men fÞlte det hadde blitt Ä forklare det Äpenbare.

    :ROFLMAO:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Bare fjaser.

    Personlig er jeg ikke helt overbevist om hvor nyttig uforsterkede konserter egentlig er, sÊrlig symfonier, fordi rommet og akustikken er sÄ enormt forskjellig fra hvordan en har det hjemme. SkjÞnt en viss referanse gir det jo. Det derimot Ä hÞre akustiske instrumenter tett pÄ, gjerne i et mindre rom, mener jeg er veldig nyttig. Selv har jeg spilt gitar i noen-og-tredve Är, sÄ jeg hÞrer jo nÄr en gitar lÄter riktig pÄ opptaket. Det kan jo hjelpe en til Ä sette opp systemet for Ä fÄ riktig klangbalanse. SkjÞnt hvis elektronika og studiopop er greia, sÄ har det kanskje ikke like stor verdi ...
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg virkelig liker med uforsterkede konserter er at ingen har skrudd pÄ en jÊvla knott (eller plugget inn en eneste Neutrik) mellom utÞveren og meg.
    Det er virkeligheten, usminket.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jo, men du fÄr jo rommet med pÄ kjÞpet, da. Er en del forholdsregler likevel. Det ideelle mÄ jo vÊre Ä hÞre instrumenter i et rom tilsvarende / tilnÊrmet likt ditt eget.
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg «tror» det er lurt Ä hÞre stemmer og akustiske instrumenter, gjerne noen du kjenner godt, i mange ulike rom.
    Med trening blir man ganske god til Ä separere lyden av instrumentet/stemmen og lyden av rommet. Mulig at jeg er teitere enn jeg tror, men for meg er det en stor del av hobbyen: forskjellen pÄ live helakustisk og hermetisert helakustisk.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg er vel egentlig enig med deg Valentino, men sist jeg var pÄ uforsterket konsert lÄt det flatt, mÞrkt og klanglÞst.
    Artistene (cello, 2x fiolin og klaver) insisterte pÄ Ä ikke mikke opp, selv om lydmannen (som jeg snakket med etterpÄ) kun Þnsket Ä legge til litt ekstra i toppen for Ä kompensere for den tÞrre salen.

    Satt meg sÄ nÊre som mulig, men ble fortsatt litt skuffet over den rent lydmessige opplevelsen. Med lukkede Þyne opplevdes lydbildet litt som en medioker innspilling i anlegget hjemme.

    NÄr det er sagt har jeg hatt noen uforsterkede opplevelser med blÄsere og vokal som er ganske drÞye.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg «tror» det er lurt Ä hÞre stemmer og akustiske instrumenter, gjerne noen du kjenner godt, i mange ulike rom.
    Med trening blir man ganske kod til Ä separere lyden av instrumentet/stemmen og lyden av rommet. Mulig at jeg er teitere enn jeg tror, men for meg er det en stor del av hobbyen: forskjellen pÄ live helakustisk og hermetisert helakustisk.
    Den typen lyttetrening kombinert kanskje med litt musikklĂŠre tror jeg kan tilfĂžre veldig mye bra.

    Noe jeg lurer pÄ, er i hvilken grad hjernen fyller ut «hull» i lyden. NÄr en er litt musikalsk og har drevet med musikk i lang tid, kan en ofte forutsi hva som er neste akkord i rekken, og en kan gjerne hÞre bassgangen selv om den ikke alltid er like tydelig pÄ opptaket fordi en kjenner harmonien. Kan dette bidra til en bedre innbilt lydopplevelse enn den faktisk er?
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    den tĂžrre salen.
    Oh yeah. Det finnes rom som er lite egnet for helakustisk, og jeg kommer pÄ et par fÊle kammermusikkinnspillinger fra CBS. Den lydmessige ekvivalenten til de store sandsjÞene i Sahara.

    Jeg har hÞrt Det norske kammerorkester med klassisk vokalist og PA i Universitetets aula i Oslo og det lÄt veldig bra. Det er jo ikke en sal man normalt forbinder med PA, eller som "trenger" det. ForÞvrig en av de morsomste konsertene jeg har vÊrt pÄ.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Horten
    Det jeg virkelig liker med uforsterkede konserter er at ingen har skrudd pÄ en jÊvla knott (eller plugget inn en eneste Neutrik) mellom utÞveren og meg.
    Det er virkeligheten, usminket.
    Der ja, en uttalelse som det gÄr an for alle Ä forholde seg til. (y)

    Vi legger nok likevel ulike ting til grunn for opplevelsen.
    Jeg sitter som nevnt av andre her igjen med en ikke fantastisk opplevelse av lyd pÄ sÄnne konserter/opptredener.
    Usminket; ja, sinnsykt bra; nei. Er det noe jeg jakte etter; nei.

    Jeg kan nemlig fint sette stor pris pÄ en krigsfilm pÄ kino, trenger ikke Ä lengte etter Ä dra til Þst-ukraina for Ä oppleve virkeligheten usminket.:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn