Laban MK3
Hi-Fi freak
Herregud HoJ du er blitt gammal grinebiterKeyboard, helvete, syndefloden, pandemi, pest og kolera.....
Hvordan hĂžres et digitalpiano ut? Hvordan hĂžres et akustisk flygel ut? Hvordan hĂžres steinway ut?
Herregud HoJ du er blitt gammal grinebiterKeyboard, helvete, syndefloden, pandemi, pest og kolera.....
Hvordan hĂžres et digitalpiano ut? Hvordan hĂžres et akustisk flygel ut? Hvordan hĂžres steinway ut?
Hvem vet, men pÄ tross av at Guttenberg er dÞrgende kjedelig Ä hÞre pÄ sÄ anbefaler han mye musikk som er knallbra og milevis unna tradisjonell hifi-musikk.Men dette Ä skulle argumentere for at man bÞr jakte pÄ de rene naturlige tonene fra instrumener/bjeller som det rene Hi-Fi nirvana synes jeg blir tull.
-Foresten, kanskje det er i denne Ă„nden at det mange forbinder med Hifi-musikk er nettop rene og isolerte toner fra akustiske instrumenter og enkel vokal?
Lurer pÄ hva denne Guttenberg synes om el-gitar, diverse Keyboards, equalizers,etc? Hvordan sjekker han realismen der tro?
Dagens ungdom... maken til frekkhet - skamme deg burde duHerregud HoJ du er blitt gammal grinebiter
Det der kan vÊre et tomikrofonopptak, riktignok svÊrt nÊrt. Vokalen flakker. Interessant.Sorry ser nÄ at dere mÄ sÞke pÄ Tupelo blues med JLH for en "smule" realisme
FÄr opp 4 alternativer her, men hvilken er det du anbefaler ?Den innspillingen jeg har hÞrt som gir meg en illusjon(?) av realisme er Tupelo med John Lee Hooker. Finn den pÄ en strÞmmetjeneste og spill (noksÄ) hÞyt.
Ok...da er det bare 2 alternativer....hvilken?Sorry ser nÄ at dere mÄ sÞke pÄ Tupelo blues med JLH for en "smule" realisme
Ja takk, begge deler noen ganger."Tuklet" med som i eq eller romkorreksjon ved avspilling?
Ja, eller av passive delefiltre i digre apekister."Tuklet" med som i eq eller romkorreksjon ved avspilling?
"Tupelo blues" lÄt mer naturlig i klangen i gitaren, men er det bare hos meg det er voldsom forskjell i klangen pÄ venstre og hÞyre hÞyttaler? Hos meg ble det ganske slitsomt Ä hÞre pÄ.Sorry ser nÄ at dere mÄ sÞke pÄ Tupelo blues med JLH for en "smule" realisme
Vet ikke fÄr bare opp ett alternativ her, du fÄr velge det du liker best av de toOk...da er det bare 2 alternativer....hvilken?
Det mÄ vÊre feil opptak du har funnet......ikke bare tull med mic/vokal, men mye sus ogsÄ.....Det der kan vÊre et tomikrofonopptak, riktignok svÊrt nÊrt. Vokalen flakker. Interessant.
Vil du bare ha svar fra alle som ikke har skjĂžnt det?Ikke fra deg, du har skjĂžnt det,
Dette er vel den eneste versjonen som er grei nok......Vet ikke fÄr bare opp ett alternativ her, du fÄr velge det du liker best av de to
FÄr ogsÄ opp to versjoner.Vet ikke fÄr bare opp ett alternativ her, du fÄr velge det du liker best av de to
Da stÄr jeg for det fÞrste jeg skrev..Blir mye tull nÄr jeg slenger ut ting pÄ "hukommelsen" LÄt/innspilling er fra albumet John Lee Hooker and friends og heter der bare Tupelo.
Kunne vÊrt interessant Ä forstÄ hvorfor folk foretrekker livet i den forvirrede sirkelen.Vil du bare ha svar fra alle som ikke har skjÞnt det?
Lurt Ä betrakte det hele fra god avstand... Vi smÄfolk gjÞr jo sÄ mye rart!Kunne vÊrt interessant Ä forstÄ hvorfor folk foretrekker livet i den forvirrede sirkelen.
Du skulle bare visst....MÄ vÊre deilig Ä ha fasiten pÄ ALT!
Mvh
Ja, det kan jeg skrive under pÄ. Var pÄ Kari Bremnes m/band pÄ Driv i TromsÞ i november. Den beste ikke-akustiske konsert-lyden ever! Han som stod ved siden av meg (..og som hadde fÄtt noen Þl innabords), drev og dultet borti meg og stÞtt sa: "Fy faen for en lyd!"Kommer ann pÄ artisten. Kari Bremnes og BjÞrn RidsvÄg har bra lyd live.
Kari Bremnes er jo viden kjent for Ä ha flinke folk rundt seg som kan lyd, og dermed sÄ er lyden pÄ konsertene normalt fantastisk.Ja, det kan jeg skrive under pÄ. Var pÄ Kari Bremnes m/band pÄ Driv i TromsÞ i november. Den beste ikke-akustiske konsert-lyden ever! Han som stod ved siden av meg (..og som hadde fÄtt noen Þl innabords), drev og dultet borti meg og stÞtt sa: "Fy faen for en lyd!"
Lyden var helt fri for forvrengning, fyldig, flott klang og nÊrvÊrsfÞlelse. SÄ da kan man spÞrre seg, hvorfor kopierer ikke andre seriÞse artister det som er bra? Selv han ikke-audiofile fyren ved siden av meg satte stor pris pÄ lyden.
Synd at det er sÄ mange dÄrlige hÄndtverkere rundt omkring daKari Bremnes er jo viden kjent for Ä ha flinke folk rundt seg som kan lyd, og dermed sÄ er lyden pÄ konsertene normalt fantastisk.
Det Ä skru lyd er et hÄndtverk, med flinke og ikke fullt sÄ flink folk rundt om.
Har vÊrt pÄ flere....
Men, unger og gubber: PrĂžv en helt uforsterket konsert en gang.
Den typen lyttetrening kombinert kanskje med litt musikklÊre tror jeg kan tilfÞre veldig mye bra.Jeg «tror» det er lurt Ä hÞre stemmer og akustiske instrumenter, gjerne noen du kjenner godt, i mange ulike rom.
Med trening blir man ganske kod til Ä separere lyden av instrumentet/stemmen og lyden av rommet. Mulig at jeg er teitere enn jeg tror, men for meg er det en stor del av hobbyen: forskjellen pÄ live helakustisk og hermetisert helakustisk.
Oh yeah. Det finnes rom som er lite egnet for helakustisk, og jeg kommer pÄ et par fÊle kammermusikkinnspillinger fra CBS. Den lydmessige ekvivalenten til de store sandsjÞene i Sahara.den tÞrre salen.
Der ja, en uttalelse som det gÄr an for alle Ä forholde seg til.Det jeg virkelig liker med uforsterkede konserter er at ingen har skrudd pÄ en jÊvla knott (eller plugget inn en eneste Neutrik) mellom utÞveren og meg.
Det er virkeligheten, usminket.