Diverse Noen tankekors fra Guttenberg 🤔

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Men dette å skulle argumentere for at man bør jakte på de rene naturlige tonene fra instrumener/bjeller som det rene Hi-Fi nirvana synes jeg blir tull.
    -Foresten, kanskje det er i denne ånden at det mange forbinder med Hifi-musikk er nettop rene og isolerte toner fra akustiske instrumenter og enkel vokal? 🤔

    Lurer på hva denne Guttenberg synes om el-gitar, diverse Keyboards, equalizers,etc? Hvordan sjekker han realismen der tro?
    Hvem vet, men på tross av at Guttenberg er dørgende kjedelig å høre på så anbefaler han mye musikk som er knallbra og milevis unna tradisjonell hifi-musikk.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Den innspillingen jeg har hørt som gir meg en illusjon(?) av realisme er Tupelo med John Lee Hooker. Finn den på en strømmetjeneste og spill (nokså) høyt. :cool:
    Får opp 4 alternativer her, men hvilken er det du anbefaler ?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.383
    Antall liker
    35.132
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sorry ser nå at dere må søke på Tupelo blues med JLH for en "smule" realisme :cool:
    "Tupelo blues" låt mer naturlig i klangen i gitaren, men er det bare hos meg det er voldsom forskjell i klangen på venstre og høyre høyttaler? Hos meg ble det ganske slitsomt å høre på.
    RoonShareImage-638145086949735138.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Det der kan være et tomikrofonopptak, riktignok svært nært. Vokalen flakker. Interessant.
    Det må være feil opptak du har funnet......ikke bare tull med mic/vokal, men mye sus også.....
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Blir mye tull når jeg slenger ut ting på "hukommelsen" Låt/innspilling er fra albumet John Lee Hooker and friends og heter der bare Tupelo.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.383
    Antall liker
    35.132
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Blir mye tull når jeg slenger ut ting på "hukommelsen" Låt/innspilling er fra albumet John Lee Hooker and friends og heter der bare Tupelo.
    Da står jeg for det første jeg skrev..

    "Jeg hørte på " Tupelo", men forsto ikke helt hva du ønsket jeg skulle høre etter - for meg så var dette helt vanlig innspilling, med litt unaturlig fet mellomtoneklang i kassegitaren."
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.494
    Torget vurderinger
    8
    Må være deilig å ha fasiten på ALT!
    Mvh
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Da får dette være mitt siste bidrag i denne tråden 🎶
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Kommer ann på artisten. Kari Bremnes og Bjørn Ridsvåg har bra lyd live.
    Ja, det kan jeg skrive under på. Var på Kari Bremnes m/band på Driv i Tromsø i november. Den beste ikke-akustiske konsert-lyden ever! Han som stod ved siden av meg (..og som hadde fått noen øl innabords), drev og dultet borti meg og støtt sa: "Fy faen for en lyd!"
    Lyden var helt fri for forvrengning, fyldig, flott klang og nærværsfølelse. Så da kan man spørre seg, hvorfor kopierer ikke andre seriøse artister det som er bra?:unsure: Selv han ikke-audiofile fyren ved siden av meg satte stor pris på lyden.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ja, det kan jeg skrive under på. Var på Kari Bremnes m/band på Driv i Tromsø i november. Den beste ikke-akustiske konsert-lyden ever! Han som stod ved siden av meg (..og som hadde fått noen øl innabords), drev og dultet borti meg og støtt sa: "Fy faen for en lyd!"
    Lyden var helt fri for forvrengning, fyldig, flott klang og nærværsfølelse. Så da kan man spørre seg, hvorfor kopierer ikke andre seriøse artister det som er bra?:unsure: Selv han ikke-audiofile fyren ved siden av meg satte stor pris på lyden.
    Kari Bremnes er jo viden kjent for å ha flinke folk rundt seg som kan lyd, og dermed så er lyden på konsertene normalt fantastisk.
    Det å skru lyd er et håndtverk, med flinke og ikke fullt så flink folk rundt om. ;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Kari Bremnes er jo viden kjent for å ha flinke folk rundt seg som kan lyd, og dermed så er lyden på konsertene normalt fantastisk.
    Det å skru lyd er et håndtverk, med flinke og ikke fullt så flink folk rundt om. ;)
    Synd at det er så mange dårlige håndtverkere rundt omkring da:cautious:
    Og det blir nok ikke bedre med årene siden nesten alle som vokser opp med musikk i øregangene i dag, lytter mest til computerbaserte lyder med minimal dynamikk. Det blir liksom referansen.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Tidene endrer seg, det er sikkert. Heldigvis endrer tidene seg litt sakte ifm livemusikk, men tror likevel ikke det var så mye bedre lyd på konserter før i tiden enn nå om dagen.
    Hukommelse og stemning kan fort spille enhver et puss. 🤔

    Verdt å merke seg at de aller aller fleste ikke går på konsert for den gode lyden i lokalet.
    Dette blir som å gå på en fotballkamp på stadion eller i Holmenkollen for å se skirenn: man får oftest bedre lyd og bilde fra soffan.
    -Stadion og Holmenkollen er en annen opplevelse.

    Gleden med musikk dør nok ikke ut i folket, men historisk presentasjon ifm livekonserter++ endres kanskje.

    For musikksmak og låter endres stadig, og da følger utstyret og presentasjon naturligvis med.
    For uansett hvor nostalgisk mange kan bli, så var det ikke automatisk bedre før.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.663
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lydanleggene har blitt teknisk mye bedre, men det er som med opptak. Det er ikke så mye utstyret det kommer an på men hvor kompetent det brukes.

    Men, unger og gubber: Prøv en helt uforsterket konsert en gang.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    ...
    Men, unger og gubber: Prøv en helt uforsterket konsert en gang.
    Har vært på flere.
    Men beskriv gjerne den forventede opplevelsen av å skulle oppleve uforsterket konsert.
    -Det ligger åpenbart mere i det enn jeg har brydd meg om. 🤔

    For jeg synes fort sånne standpunkt har ca samme verdi som at "var du ikke på Kalvøya i 1983, så har du egentlig aldri vært på konsert".
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.663
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke pedagogisk riktig å svare med et spørsmål, men jeg lar det stå til: Lyden av stemmer og musikkinstrumenter helt uprosessert ut i rommet du befinner deg i hører du ingen verdi i?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Valentino skulle egentlig ha signaturen «Jeg er en forbanna åndssnobb», men følte det hadde blitt å forklare det åpenbare.

    :ROFLMAO:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Bare fjaser.

    Personlig er jeg ikke helt overbevist om hvor nyttig uforsterkede konserter egentlig er, særlig symfonier, fordi rommet og akustikken er så enormt forskjellig fra hvordan en har det hjemme. Skjønt en viss referanse gir det jo. Det derimot å høre akustiske instrumenter tett på, gjerne i et mindre rom, mener jeg er veldig nyttig. Selv har jeg spilt gitar i noen-og-tredve år, så jeg hører jo når en gitar låter riktig på opptaket. Det kan jo hjelpe en til å sette opp systemet for å få riktig klangbalanse. Skjønt hvis elektronika og studiopop er greia, så har det kanskje ikke like stor verdi ...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.663
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg virkelig liker med uforsterkede konserter er at ingen har skrudd på en jævla knott (eller plugget inn en eneste Neutrik) mellom utøveren og meg.
    Det er virkeligheten, usminket.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jo, men du får jo rommet med på kjøpet, da. Er en del forholdsregler likevel. Det ideelle må jo være å høre instrumenter i et rom tilsvarende / tilnærmet likt ditt eget.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.663
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg «tror» det er lurt å høre stemmer og akustiske instrumenter, gjerne noen du kjenner godt, i mange ulike rom.
    Med trening blir man ganske god til å separere lyden av instrumentet/stemmen og lyden av rommet. Mulig at jeg er teitere enn jeg tror, men for meg er det en stor del av hobbyen: forskjellen på live helakustisk og hermetisert helakustisk.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg er vel egentlig enig med deg Valentino, men sist jeg var på uforsterket konsert låt det flatt, mørkt og klangløst.
    Artistene (cello, 2x fiolin og klaver) insisterte på å ikke mikke opp, selv om lydmannen (som jeg snakket med etterpå) kun ønsket å legge til litt ekstra i toppen for å kompensere for den tørre salen.

    Satt meg så nære som mulig, men ble fortsatt litt skuffet over den rent lydmessige opplevelsen. Med lukkede øyne opplevdes lydbildet litt som en medioker innspilling i anlegget hjemme.

    Når det er sagt har jeg hatt noen uforsterkede opplevelser med blåsere og vokal som er ganske drøye.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg «tror» det er lurt å høre stemmer og akustiske instrumenter, gjerne noen du kjenner godt, i mange ulike rom.
    Med trening blir man ganske kod til å separere lyden av instrumentet/stemmen og lyden av rommet. Mulig at jeg er teitere enn jeg tror, men for meg er det en stor del av hobbyen: forskjellen på live helakustisk og hermetisert helakustisk.
    Den typen lyttetrening kombinert kanskje med litt musikklære tror jeg kan tilføre veldig mye bra.

    Noe jeg lurer på, er i hvilken grad hjernen fyller ut «hull» i lyden. Når en er litt musikalsk og har drevet med musikk i lang tid, kan en ofte forutsi hva som er neste akkord i rekken, og en kan gjerne høre bassgangen selv om den ikke alltid er like tydelig på opptaket fordi en kjenner harmonien. Kan dette bidra til en bedre innbilt lydopplevelse enn den faktisk er?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.663
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    den tørre salen.
    Oh yeah. Det finnes rom som er lite egnet for helakustisk, og jeg kommer på et par fæle kammermusikkinnspillinger fra CBS. Den lydmessige ekvivalenten til de store sandsjøene i Sahara.

    Jeg har hørt Det norske kammerorkester med klassisk vokalist og PA i Universitetets aula i Oslo og det låt veldig bra. Det er jo ikke en sal man normalt forbinder med PA, eller som "trenger" det. Forøvrig en av de morsomste konsertene jeg har vært på.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Det jeg virkelig liker med uforsterkede konserter er at ingen har skrudd på en jævla knott (eller plugget inn en eneste Neutrik) mellom utøveren og meg.
    Det er virkeligheten, usminket.
    Der ja, en uttalelse som det går an for alle å forholde seg til. (y)

    Vi legger nok likevel ulike ting til grunn for opplevelsen.
    Jeg sitter som nevnt av andre her igjen med en ikke fantastisk opplevelse av lyd på sånne konserter/opptredener.
    Usminket; ja, sinnsykt bra; nei. Er det noe jeg jakte etter; nei.

    Jeg kan nemlig fint sette stor pris på en krigsfilm på kino, trenger ikke å lengte etter å dra til øst-ukraina for å oppleve virkeligheten usminket.:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn