Diverse Noen tankekors fra Guttenberg đŸ€”

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.385
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Det er fort gjort Ä gÄ i fella og jakte musikk som hÞres bra ut pÄ ditt anlegg - istedet for Ä finne ut hvilke type anlegg du liker Ä spille musikken du liker pÄ ja.
    NÄr de i tillegg stÄr masse anlegg rundt om kring i helt feil rom (for store hÞyttalere ifor smÄ rom etc) kan man jo undre seg.

Men, et tankekors tilbake til Guttenberg....
    Hvor mange livekonserter har man ikke vÊrt pÄ med ELENDIG lyd som ikke hÞres naturlig ut?
    Live er selvfÞlgelig helt magisk nÄr det er bra lyd men det er flere ganger jeg har vÊrt pÄ konsert (hallo Telenor arena og spektrum) hvor det hadde vÊrt mer givende Ä se en konsert-dvd eller lignende hjemme med god lyd.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.619
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Helt klart enig i det, live pÄ PA-anlegg trenger absolutt ikke lÄte bra selv om stemningen allikevel er bra. Men jeg tror han refererte til en «non amplified concert» - altsÄ en ren akustisk fremfÞring uten bruk av anlegg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.567
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gidder ingen andre forsÞk pÄ realistiske referanser enn uforsterkede konserter. Samtidig finnes det studioopptak som det er fint Ä sjekke oppfÞrsel under Schroeder med. Live uforsterket er vanskelig overfÞrbart sÄnn.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.262
    Sted
    Horten
    Som for de fleste Youtube'ere sÄ skal det jo finnes opp tema og ting Ä bable om i 20-30 minutter.
    Han har selvsagt et godt et poeng med at man bÞr lÞfte blikket av og til, og se seg om man har justert seg vekk/vandret langt avgÄrde fra stien.

Men dette Ä skulle argumentere for at man bÞr jakte pÄ de rene naturlige tonene fra instrumener/bjeller som det rene Hi-Fi nirvana synes jeg blir tull.
    -Foresten, kanskje det er i denne Ă„nden at det mange forbinder med Hifi-musikk er nettop rene og isolerte toner fra akustiske instrumenter og enkel vokal? đŸ€”

Lurer pÄ hva denne Guttenberg synes om el-gitar, diverse Keyboards, equalizers,etc? Hvordan sjekker han realismen der tro?

Anyways, godt oppsummert av @MakkinTosken lengre opp.(y)

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.995
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Den fĂžrste forelskelsen, det fĂžrste kysset, den fĂžrste store lydopplevelsen osv. osv...
    Muligens uansett hvor mye penger eller tid en bruker pÄ sitt system sÄ treffer lyden ikke "hjerterota" like mye som da en satte seg inn i bilen til storebror sin venn - som nettopp hadde fÄtt seg nytt Jensen-system. SÄ vist sÄ lÄter det vi sitter Ä lytter til nÄ bedre - mye bedre, men den fÞlelsen - fÞrste gang en hÞrte pÄ lyd som gjorde noe med meg/deg - den er helt spesiell....

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.619
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Som for de fleste Youtube'ere sÄ skal det jo finnes opp tema og ting Ä bable om i 20-30 minutter.
    Han har selvsagt et godt et poeng med at man bÞr lÞfte blikket av og til, og se seg om man har justert seg vekk/vandret langt avgÄrde fra stien.

Men dette Ä skulle argumentere for at man bÞr jakte pÄ de rene naturlige tonene fra instrumener/bjeller som det rene Hi-Fi nirvana synes jeg blir tull.
    -Foresten, kanskje det er i denne Ă„nden at det mange forbinder med Hifi-musikk er nettop rene og isolerte toner fra akustiske instrumenter og enkel vokal? đŸ€”

Lurer pÄ hva denne Guttenberg synes om el-gitar, diverse Keyboards, equalizers,etc? Hvordan sjekker han realismen der tro?

Slik jeg leste mellom linjene i videoen, sÄ er Guttenberg helt enig med @MakkinTosken.
    At man bĂžr kjĂžpe anlegg som passer til ens egne preferanser og hva som gir lytteglede for den enkelte, heller enn Ă„ jakte nytt utstyr for Ă„ gjenskape lyden fra en intimkonsert med et Steinway flygel eller annet akustisk instrument.

Snickers-is

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.840
    Sted
    Østfold
    Ofte kan det virke som om det er en ganske stor avstand mellom utstyrsprioriteringer i studio og blant sÄkalte audiofile. Det virker som om avstanden er stÞrst i de tilfellene der musikken er et verktÞy for anlegget og ikke omvendt.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.788
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Slik jeg leste mellom linjene i videoen, sÄ er Guttenberg helt enig med @MakkinTosken.
    At man bĂžr kjĂžpe anlegg som passer til ens egne preferanser og hva som gir lytteglede for den enkelte, heller enn Ă„ jakte nytt utstyr for Ă„ gjenskape lyden fra en intimkonsert med et Steinway flygel eller annet akustisk instrument.
    Preferanse schmeferanse! Alle har samme preferanse, god lyd. Bare ikke alle som vet hva det er ennÄ. Men nÄr de hÞrer det, gjenkjenner de det umiddelbart.

bia

Hvordan mÄlte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.374
    Torget vurderinger
    10
    Preferanse schmeferanse! Alle har samme preferanse, god lyd. Bare ikke alle som vet hva det er ennÄ. Men nÄr de hÞrer det, gjenkjenner de det umiddelbart.
    Da er det jo enkelt da 😂
    Veldig fristende Ä trolle nÄ men jeg lar vÊre.
    Ydmykhet er en dyd.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.788
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Da er det jo enkelt da 😂
    Veldig fristende Ä trolle nÄ men jeg lar vÊre.
    Ydmykhet er en dyd.
    Det burde vÊre det. Det finnes jo masse bra utstyr bÄde for jÄlebukken og den pragmatiske. Har man et Þye til studioet og et Þye pÄ begrensningene i hjemmet kommer man langt. De som derimot fokuserer pÄ hÞytsvevende luftslott blir stÄende pÄ stedet hvil.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kommer ann pÄ artisten. Kari Bremnes og BjÞrn RidsvÄg har bra lyd live.
    Var pÄ Weird Al Yankovic. Forferdelig lyd.
    Men man har ikke hĂžrt forvrengning fĂžr man har opplevd Kamerunsk PA.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

Ingenting som slÄr et bra Keyboard :)
    Korg.JPG

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.995
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Keyboard, helvete, syndefloden, pandemi, pest og kolera.....
    Hvordan hĂžres et digitalpiano ut? Hvordan hĂžres et akustisk flygel ut? Hvordan hĂžres steinway ut?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.567
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var jÊvlig kult Ä hÞre Broadwooden de hadde i Beethoven-utstillingen pÄ Ringve i hÞst. LÄter ikke som et moderne Steinway.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.156
    Ser ut som man glemmer det like fort Ă„ handler nytt utstyr.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.156
    De fleste audiophile har vel forlatt musikken for lengst, at det handler om musikken er vel bare et selvbedrag for Ă„ kjĂžpe nye dingser

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.262
    Sted
    Horten
    Keyboard, helvete, syndefloden, pandemi, pest og kolera.....
    Hvordan hĂžres et digitalpiano ut? Hvordan hĂžres et akustisk flygel ut? Hvordan hĂžres steinway ut?
    Ikke plagsomt objektiv kanskje ved elektronisk keyboard vs Steinway, @HoJ ? đŸ€”

Eks var pÄ konsert for 3 uker siden hvor de trakterte et Hammond B3 Orgel med tilhÞrende Leslie.
    Joda, flotte greier og god stemning. Men tipper det hadde vÊrt nÞyaktig samme opplevelsen om det spilte pÄ eks Korg Pa5X som linket lengre opp.
    -Artisten og hÄndtverket som er bra, ikke at det mÄ vÊre gitt type instrument. (sett bort ifra show-factoren som det kan bli live selvsagt. Men denne er jo vekk nÄr man hÞrer pÄ musikk hjemme.)

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.995
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    HĂžrer godt forskjell mellom digitalpiano og akustisk, her hjelper det ikke Ă„ putte et digitalpiano i kassen til et akustisk....
    Er ganske sikker pÄ opplevelsen ikke hadde vÊrt det samme med en Korg vs Hammonnd. (nÄ er jeg ikke helt inne i orgel-verden selv om jeg er oppvokst med 80-talls-husorgel. Naboen derimot han er dreven pÄ Ä plukke ut orgel (piper) - kjekt nÄr han legger ut om orgelets klang og opprinnelse.
    Betyr det at det lÄter som et godt Shigeru Kawai K7 hos meg...? SÄ klart ikke, ikke i nÊrheten engang... Men jeg nyte musikk og lyd likevel.

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Realisme er vanskelig og sikkert nok ikke alltid Þnskelig. Den innspillingen jeg har hÞrt som gir meg en illusjon(?) av realisme er Tupelo med John Lee Hooker. Finn den pÄ en strÞmmetjeneste og spill (noksÄ) hÞyt. :cool:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.619
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Realisme er vanskelig og sikkert nok ikke alltid Þnskelig. Den innspillingen jeg har hÞrt som gir meg en illusjon(?) av realisme er Tupelo med John Lee Hooker. Finn den pÄ en strÞmmetjeneste og spill (noksÄ) hÞyt. :cool:
    Jeg forsĂžkte 7th’, men Altibox sitt sedelighetspoliti stoppet sĂžket mitt đŸ«ą

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.995
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hÞrte pÄ " Tupelo", men forsto ikke helt hva du Þnsket jeg skulle hÞre etter - for meg sÄ var dette helt vanlig innspilling, med litt unaturlig fet mellomtoneklang i kassegitaren.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.334
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har sagt det fÞr.. lyden pÄ plata er et resultat av musiker, tekniker og produsentens preferanser.. hvem vet hvordan de tenkte??
    "NÄ lÄter det helt riktig hos meg!!" - Javel - men var det slik produsenten mente det??

Mange legger ut i det vide og det brede om "perspektiv, dybde".. bredden av musikerne pÄ secenen.... javel, - men nÄr flere av musikerne i mange tilfeller ikke engang var tilstede samtidig, som ofte er tilfelle ved moderne multikanal produksjoner... ??

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.995
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sagt det fÞr.. lyden pÄ plata er et resultat av musiker, tekniker og produsentens preferanser.. hvem vet hvordan de tenkte??
    "NÄ lÄter det helt riktig hos meg!!" - Javel - men var det slik produsenten mente det??
    ...og var det slik musikeren mente det - nok av eksempler der lyden allerede der har blitt "tuklet" for mye med.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.567
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er gĂžy at hver gang noen av oss nevner live uforsterket musikk forsvinner det inn i det store sorte hullet som er 99% av alle hifientusiasters referansegrunnlag. Det kommer ikke et -Que? tilbake en gang.

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hÞrte pÄ " Tupelo", men forsto ikke helt hva du Þnsket jeg skulle hÞre etter - for meg sÄ var dette helt vanlig innspilling, med litt unaturlig fet mellomtoneklang i kassegitaren.
    FĂžlelsen av at han sitter rett foran deg og spiller med en fet mellomtoneklang i gitaren... :cool: đŸŽ¶

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.567
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tupelo med JLH lÄter kult og fett, men ikke realistisk.

Noen her som kan tenke seg Ă„ gi et tilsvar til #33?

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.995
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Tupelo med JLH lÄter kult og fett, men ikke realistisk.

Noen her som kan tenke seg Ă„ gi et tilsvar til #33?
    Hva Þnsker du svar pÄ? Selv uforsterket livemusikk med for eksempel flygel kan lÄte utrolig forskjellig.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.567
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke fra deg, du har skjĂžnt det, :)

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Sorry ser nÄ at dere mÄ sÞke pÄ Tupelo blues med JLH for en "smule" realisme :cool:

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn