Jeg synes at Steve treffer noe i denne videoen, fint med en reality checkNoen tankekors fra Guttenberg / The Audiophiliac i gÄrsdagens videoklipp. Jakter vi noe vi ikke kan oppnÄ?![]()
Slik jeg leste mellom linjene i videoen, sÄ er Guttenberg helt enig med @MakkinTosken.Som for de fleste Youtube'ere sÄ skal det jo finnes opp tema og ting Ä bable om i 20-30 minutter.
Han har selvsagt et godt et poeng med at man bÞr lÞfte blikket av og til, og se seg om man har justert seg vekk/vandret langt avgÄrde fra stien.
Men dette Ä skulle argumentere for at man bÞr jakte pÄ de rene naturlige tonene fra instrumener/bjeller som det rene Hi-Fi nirvana synes jeg blir tull.
-Foresten, kanskje det er i denne Änden at det mange forbinder med Hifi-musikk er nettop rene og isolerte toner fra akustiske instrumenter og enkel vokal?
Lurer pÄ hva denne Guttenberg synes om el-gitar, diverse Keyboards, equalizers,etc? Hvordan sjekker han realismen der tro?
Anyways, godt oppsummert av @MakkinTosken lengre opp.![]()
Preferanse schmeferanse! Alle har samme preferanse, god lyd. Bare ikke alle som vet hva det er ennÄ. Men nÄr de hÞrer det, gjenkjenner de det umiddelbart.Slik jeg leste mellom linjene i videoen, sÄ er Guttenberg helt enig med @MakkinTosken.
At man bĂžr kjĂžpe anlegg som passer til ens egne preferanser og hva som gir lytteglede for den enkelte, heller enn Ă„ jakte nytt utstyr for Ă„ gjenskape lyden fra en intimkonsert med et Steinway flygel eller annet akustisk instrument.
Da er det jo enkelt daPreferanse schmeferanse! Alle har samme preferanse, god lyd. Bare ikke alle som vet hva det er ennÄ. Men nÄr de hÞrer det, gjenkjenner de det umiddelbart.
Det burde vÊre det. Det finnes jo masse bra utstyr bÄde for jÄlebukken og den pragmatiske. Har man et Þye til studioet og et Þye pÄ begrensningene i hjemmet kommer man langt. De som derimot fokuserer pÄ hÞytsvevende luftslott blir stÄende pÄ stedet hvil.Da er det jo enkelt da
Veldig fristende Ä trolle nÄ men jeg lar vÊre.
Ydmykhet er en dyd.
Ingenting som slÄr et bra KeyboardSom for de fleste Youtube'ere sÄ skal det jo finnes opp tema og ting Ä bable om i 20-30 minutter.
Han har selvsagt et godt et poeng med at man bÞr lÞfte blikket av og til, og se seg om man har justert seg vekk/vandret langt avgÄrde fra stien.
Men dette Ä skulle argumentere for at man bÞr jakte pÄ de rene naturlige tonene fra instrumener/bjeller som det rene Hi-Fi nirvana synes jeg blir tull.
-Foresten, kanskje det er i denne Änden at det mange forbinder med Hifi-musikk er nettop rene og isolerte toner fra akustiske instrumenter og enkel vokal?
Lurer pÄ hva denne Guttenberg synes om el-gitar, diverse Keyboards, equalizers,etc? Hvordan sjekker han realismen der tro?
Anyways, godt oppsummert av @MakkinTosken lengre opp.![]()
Ser ut som man glemmer det like fort Ä handler nytt utstyr.Preferanse schmeferanse! Alle har samme preferanse, god lyd. Bare ikke alle som vet hva det er ennÄ. Men nÄr de hÞrer det, gjenkjenner de det umiddelbart.
Ikke plagsomt objektiv kanskje ved elektronisk keyboard vs Steinway, @HoJ ?Keyboard, helvete, syndefloden, pandemi, pest og kolera.....
Hvordan hĂžres et digitalpiano ut? Hvordan hĂžres et akustisk flygel ut? Hvordan hĂžres steinway ut?
Jeg forsĂžkte 7thâ, men Altibox sitt sedelighetspoliti stoppet sĂžket mitt đ«ąRealisme er vanskelig og sikkert nok ikke alltid Ăžnskelig. Den innspillingen jeg har hĂžrt som gir meg en illusjon(?) av realisme er Tupelo med John Lee Hooker. Finn den pĂ„ en strĂžmmetjeneste og spill (noksĂ„) hĂžyt.![]()
...og var det slik musikeren mente det - nok av eksempler der lyden allerede der har blitt "tuklet" for mye med.Jeg har sagt det fÞr.. lyden pÄ plata er et resultat av musiker, tekniker og produsentens preferanser.. hvem vet hvordan de tenkte??
"NÄ lÄter det helt riktig hos meg!!" - Javel - men var det slik produsenten mente det??
FÞlelsen av at han sitter rett foran deg og spiller med en fet mellomtoneklang i gitaren...Jeg hÞrte pÄ " Tupelo", men forsto ikke helt hva du Þnsket jeg skulle hÞre etter - for meg sÄ var dette helt vanlig innspilling, med litt unaturlig fet mellomtoneklang i kassegitaren.
Ok....?FĂžlelsen av at han sitter rett foran deg og spiller med en fet mellomtoneklang i gitaren...![]()
![]()
"Tuklet" med som i eq eller romkorreksjon ved avspilling?...og var det slik musikeren mente det - nok av eksempler der lyden allerede der har blitt "tuklet" for mye med.
Hva Þnsker du svar pÄ? Selv uforsterket livemusikk med for eksempel flygel kan lÄte utrolig forskjellig.Tupelo med JLH lÄter kult og fett, men ikke realistisk.
Noen her som kan tenke seg Ă„ gi et tilsvar til #33?