Noen som SELV har lyttet til MANGE billigkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Jeg bruker billigkabler fra QED (Profile) og Link (Interlink 1). Mellom platespiller og den innebygde RIAA`n så tester jeg VdH D-502 mot QED. Minimale forskjeller i mine og andres ører. Byttet forøvrig nettopp ut den originale strømledningen til min Mcintosh forsterker med en fra Furutech. Overhodet ingen forskjeller.

    Lånte tidligere en Nordost Odin RCA (original) og byttet ut mellom RIAA og forsterker. Minimale forskjeller om noen. Kjøpte deretter en Nordost Kina Odin og testet den mot den originale og igjen var det svært liten forskjell i mine og de andres ører.

    -BB-
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker Van Damme hele veien . Dette er billige kabler , som faktisk er benyttet av BBC og Abbey Road studios !
    Dette er kabler jeg terminerer selv .
    Har solgt massevis , og kun fått positive tilbakemeldinger !
    Ved et tilfelle , er mine kabler blitt byttet ut med Nordost Heimdal ! Les :Kabelhjørnet , Xlr anbefalinger .:)
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Ironi fungerer tydeligvis dårlig på forum. Jeg har forøvrig motsatt oppsett i daglig bruk, en bilstereosignalkabel fra biltema hvor den ene enden er klippet av og loddet på spdif pinnene på hovedkortet mitt, den andre enden er koblet til coax på dacen. Det fungerer upåklagelig. Man trenger ikke rare båndbredden for ett digitalt lydsignal, i den store sammenhengen er det også å regne som rimelig lavfrekvent.
    Det kan du ha rett i. Jeg benyttet anledningen din ironi ga til å bringe et uomtvistelig faktum opp i dagen :) Båndbredden for S/PDIF er vel godt under 10MHz.

    Tilbake til temaet:
    Gad vite om noen har prøvd billigkabelen "standard coax 75Ω antennekabel" til all mulig signaloverføring i stereoen? Klumpete. Men den skulle fikse alt bortsett fra høyttalere og MM PU.
    Jeg har brukt "vanlig antennekabel" som coax , og det fungerte flott !
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dagens "vanlige antennekabel" er 75 ohms coax god som noen, og stort sett brukbar opp til et par gig, - så esoterisk coax er rett og slett svada.
    I pro RF sammenheng brukes vanlig RG58 eller 59 opptil flere gig for korte strekk, vel og merke med gode plugger, - men de koster heller ikke skjorta....
    All hypen rundt kabler er direkte merkelig, ettersom pro miljøer innen RF, video og audio bruker "vanlige kabler" i kilometervis - uten problemer......
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Lyttet og lyttet.... Jeg bruker stort sett installasjonskabel som høyttalerkabel, og det fungerer 100% som det skal. Signalkabel mekker jeg også sjøl, basert på god kvalitet skjermet kabel. Kan ikke med hånda på hjertet si at signalkabler heller utgjør noen forskjell så lenge de laget for formålet (dvs riktig teknisk spec), er godt skjermet og pluggene gir bra nok kontakt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lyttet og lyttet.... Jeg bruker stort sett installasjonskabel som høyttalerkabel, og det fungerer 100% som det skal. Signalkabel mekker jeg også sjøl, basert på god kvalitet skjermet kabel. Kan ikke med hånda på hjertet si at signalkabler heller utgjør noen forskjell så lenge de laget for formålet (dvs riktig teknisk spec), er godt skjermet og pluggene gir bra nok kontakt.
    Når du lager høyttalerkabler av installasjonskabel, bruker da du da entrådet/solidcore eller flertrådet?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Flertrådet. Solid-core er altfor stivt når man snakker om 6 og 10 mm2.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva er en "Billigkabel" - og hvem vil opphøye seg til å gi definisjonen?


    Jeg skal definere det for deg:

    Billig kabel, pris ca. kr 2.358,-
    Dyr kabel, pris ca. kr 23.580,-
    Uforskammet dyr kabel, pris ca. kr 235.800,-

    Som du ser, de to dyreste har en eller to nuller etter seg = for dyrt i forhold til hva de byr på. Greit? Greit nok? Ikke greit?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg bruker Van Damme hele veien . Dette er billige kabler , som faktisk er benyttet av BBC og Abbey Road studios !
    Dette er kabler jeg terminerer selv .
    Har solgt massevis , og kun fått positive tilbakemeldinger !
    Ved et tilfelle , er mine kabler blitt byttet ut med Nordost Heimdal ! Les :Kabelhjørnet , Xlr anbefalinger .:)


    Well, om BBC og Abbey Road Studios slipper de gjennom, kan det vel ikke være direkte humbug :)

    Hvem selger dette? Hva koster de?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Hva er en "Billigkabel" - og hvem vil opphøye seg til å gi definisjonen?
    Jeg skal definere det for deg:

    Billig kabel, pris ca. kr 2.358,-
    Dyr kabel, pris ca. kr 23.580,-
    Uforskammet dyr kabel, pris ca. kr 235.800,-

    Som du ser, de to dyreste har en eller to nuller etter seg = for dyrt i forhold til hva de byr på. Greit? Greit nok? Ikke greit?
    Er 2 538,- en rimelig kabel?

    QED Profile 199,-
    Vdh D502 1 099,-
    Nordost Odin 100 999,-

    Mvh
    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et par Neutrik phono eller XLR - grovt regna 150 kr paret.... 1 m van Damme, Klotz, Gotham..... ca 35-50/m.. dvs ca 300-400kr/paret for 1m signalkabler....
    helt akseptabelt - og i forhold til RLC fullt på høyde med jomfrudugg -- pick your poison...
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker Van Damme hele veien . Dette er billige kabler , som faktisk er benyttet av BBC og Abbey Road studios !
    Dette er kabler jeg terminerer selv .
    Har solgt massevis , og kun fått positive tilbakemeldinger !
    Ved et tilfelle , er mine kabler blitt byttet ut med Nordost Heimdal ! Les :Kabelhjørnet , Xlr anbefalinger .:)


    Well, om BBC og Abbey Road Studios slipper de gjennom, kan det vel ikke være direkte humbug :)

    Hvem selger dette? Hva koster de?
    Ca 550,- for 2x1 xlr
    Ca 350,- for 2x1 rca.
    Inkl frakt .
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva er en "Billigkabel" - og hvem vil opphøye seg til å gi definisjonen?
    Jeg skal definere det for deg:

    Billig kabel, pris ca. kr 2.358,-
    Dyr kabel, pris ca. kr 23.580,-
    Uforskammet dyr kabel, pris ca. kr 235.800,-

    Som du ser, de to dyreste har en eller to nuller etter seg = for dyrt i forhold til hva de byr på. Greit? Greit nok? Ikke greit?
    Er 2 538,- en rimelig kabel?

    QED Profile 199,-
    Vdh D502 1 099,-
    Nordost Odin 100 999,-

    Mvh
    BB


    Well, du skjønte sikkert hva jeg mente - ditt reelle eksempel var allikevel strålende!

    I signaturen din, mannen/fiskeren, er dette bildet mailt av Christian Skredsvik fra Eggedal?
    I så fall har jeg "vokst opp" på hyttene hans som liten gutt - kan være der jeg ble inspirert til hva "ro" egentlig er.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg bruker Van Damme hele veien . Dette er billige kabler , som faktisk er benyttet av BBC og Abbey Road studios !
    Dette er kabler jeg terminerer selv .
    Har solgt massevis , og kun fått positive tilbakemeldinger !
    Ved et tilfelle , er mine kabler blitt byttet ut med Nordost Heimdal ! Les :Kabelhjørnet , Xlr anbefalinger .:)


    Well, om BBC og Abbey Road Studios slipper de gjennom, kan det vel ikke være direkte humbug :)

    Hvem selger dette? Hva koster de?
    Ca 550,- for 2x1 xlr
    Ca 350,- for 2x1 rca.
    Inkl frakt .

    Not bad - dvs. dette her fikk jeg lyst til å prøve ut selv. Antar du snakker ren kabel i metervare + plugger!?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    biltema\jula sin kabel er produsert med svensk kobber til info og er de rimligste pr løpe meter skjermingen er som så. men funker
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker Van Damme hele veien . Dette er billige kabler , som faktisk er benyttet av BBC og Abbey Road studios !
    Dette er kabler jeg terminerer selv .
    Har solgt massevis , og kun fått positive tilbakemeldinger !
    Ved et tilfelle , er mine kabler blitt byttet ut med Nordost Heimdal ! Les :Kabelhjørnet , Xlr anbefalinger .:)


    Well, om BBC og Abbey Road Studios slipper de gjennom, kan det vel ikke være direkte humbug :)

    Hvem selger dette? Hva koster de?
    Ca 550,- for 2x1 xlr
    Ca 350,- for 2x1 rca.
    Inkl frakt .

    Not bad - dvs. dette her fikk jeg lyst til å prøve ut selv. Antar du snakker ren kabel i metervare + plugger!?
    Fiks ferdige , inkl pyntestrømpe, loddet med sølv og med frakt .
    Rca kablene monteres som kvasiballanserte, noe som gir betydelig bedre skjerming !
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg går god hb52 :)
    har prøvd de på tre høyttalere, og på dynaudio focus 360 var de veldig bra :)
    på system audio master explorer var de ok.
    på jbl ls 80 hørtes det skrekkelig ut hehe!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har mekket utallige kabler. Mogami Neglex 2552 og 2549 er noen av de bedre. Det finnes et par enda bedre mogamikabler, men dem er steindyre. Brukes vist "eksklusivt" av Audience. Mogami kan virke litt lyse eller "hvite" i feil oppsett. Misforstå meg rett. 2549 kan i tillegg virke litt audience-aktig.

    WBT NG 110AG er en super RCA connector. Neutrik XLR Gold for ballansert.

    Mogami Neglex 2532 fetteren til 2549. 2532 er en kabel med doble antall ledere i forhold til 2549. Litte tyngre i lyden, men...

    Du må la disse kablene med plugger få 50-100 timer for du tar en beslutning.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hva er en "Billigkabel" - og hvem vil opphøye seg til å gi definisjonen?
    Jeg skal definere det for deg:

    Billig kabel, pris ca. kr 2.358,-
    Dyr kabel, pris ca. kr 23.580,-
    Uforskammet dyr kabel, pris ca. kr 235.800,-

    Som du ser, de to dyreste har en eller to nuller etter seg = for dyrt i forhold til hva de byr på. Greit? Greit nok? Ikke greit?
    Er 2 538,- en rimelig kabel?

    QED Profile 199,-
    Vdh D502 1 099,-
    Nordost Odin 100 999,-

    Mvh
    BB


    Well, du skjønte sikkert hva jeg mente - ditt reelle eksempel var allikevel strålende!

    I signaturen din, mannen/fiskeren, er dette bildet mailt av Christian Skredsvik fra Eggedal?
    I så fall har jeg "vokst opp" på hyttene hans som liten gutt - kan være der jeg ble inspirert til hva "ro" egentlig er.
    <OT>: Hei! Slenger meg på her; fiskeren med pipa er en av flere 'klassikere' som ble kopiert opp i så stor grad at 'nesten' alle hjem hadde et slikt bilde på veggen. Hadde de ikke det så var det Signøynerpike eller Gråtende gutt. Altså ikke Skredsvig i dette tilfellet ... :) Jeg lurte selv på om det kunne ha vært et bilde av Krogh, og han har noen som likner, men originalen til fiskermannen er visstnok en Nederlender ved navn Dorus Rijkers .... </OT>
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    For egen regning er husalteret mitt snørt sammen med ei salig blanding av kabler «fra» Alpha, Belden, Exibel, Klotz, Monster, «RKUB», Proel, Schultz og muligens et par til dersom jeg ser etter en gang til. RKUB er som kjent ikke en kabelprodusent, men en standardisert type høyfleksibel kabel til lav spenning. Monster er den eneste Hifi-merke-kabelen jeg har i husalteret, den fulgte med en Tandberg CD-spiller jeg kjøpte for antagelig 15 år siden. Det er lenge siden jeg kikket i roteskuffen, men det skal være noen flere hifi-kabel-merker der, kanskje noen Wireworld, Tarra Labs og kanskje andre ting i den rimelige enden. Alle «normale» kabler er stort sett helt transparente i mitt husalter.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kun det som kan karakteriseres som billig-kabel her i huset.
    Signalkabler fra Monster, FunK og en jeg fikk hos Electrocompaniet for mange år siden.
    Balansert (husker ikke fabrikat) fra instrumentsjappe (m/Neutrik kontakter).
    Phonokabler fra Pro-Ject.
    Høytalerkabler fra Electrocompaniet, FunK, DIY (LC Audio spec) og en som Erik Steen (ABB) spesifiserte og leverte noe av tidlig 90-tall.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hva er en "Billigkabel" - og hvem vil opphøye seg til å gi definisjonen?
    Jeg skal definere det for deg:

    Billig kabel, pris ca. kr 2.358,-
    Dyr kabel, pris ca. kr 23.580,-
    Uforskammet dyr kabel, pris ca. kr 235.800,-

    Som du ser, de to dyreste har en eller to nuller etter seg = for dyrt i forhold til hva de byr på. Greit? Greit nok? Ikke greit?
    Er 2 538,- en rimelig kabel?

    QED Profile 199,-
    Vdh D502 1 099,-
    Nordost Odin 100 999,-

    Mvh
    BB


    Well, du skjønte sikkert hva jeg mente - ditt reelle eksempel var allikevel strålende!

    I signaturen din, mannen/fiskeren, er dette bildet mailt av Christian Skredsvik fra Eggedal?
    I så fall har jeg "vokst opp" på hyttene hans som liten gutt - kan være der jeg ble inspirert til hva "ro" egentlig er.
    Det er malt av Harry Haerendel og maleriet er av en redningsmann fra Holland, ikke en fisker:)
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Klotz til signal og inakustikk sølvkabler på rull til surrerundt høytalerene, bra skal det være.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Prøvd 100vis.

    Neotec NES-3002, eller dyrere Neotec er min absolutte favoritt på HT. XLO er også bra. Neotec fabrikken lager kabler til de dyre merkene. Litt jobb å avisolere, men 1/4 pris da. 400kr m for mine. Prøvd mye rart fra Blue Heaven/Wireworld/XLO/Anticable og nedover. Hater alt "stranded" og legert/belagt kobber. Liker
    individuelle teflon? isolerte solid core ledere med renest mulig kobber for pengene.

    Andre tips; Uterminert er bedre enn dårlige spader. Spader er bedre enn plugger. Myke kobber spader er da min favoritt loddet med godt WBT sølv.

    Monster/vDh/Supra har jeg veldig dårlig erfaring med (grøtete/fasefeil??)

    Bruker også
    Enacom combak-corp speaker ringing noise filter for å fjerne siste rest av "ringing/støy" på HT.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    kan gå god for acoustic revive sine løpemeter av typen spc reference til ca 500kr metern er kraftige single solid core kobber på 2,5 mm prøvde de opp mot tara labs kabler med nypris på ca 12 lapper men tara labs-ene synes jeg bare krølla til lydbildet vet ikke hva det var men synes lydbildet blei rotete i forhold til med løpemetern
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Litt morsom historie som jeg opplevde selv.

    Var litt i beit da jeg fant ut at jeg manglet et par XLR kabler for en tid tilbake.

    Jeg stakk derfor innom en pro gitar butikk på veien hjem og lurte på om de hadde noe liggende på ca 1m.

    Noen hadde nok vert der før og kjøpt rubbel og bit for det å finne et par korte kabler skulle vise seg å være vanskelig. Men etterhvert så fant innehaver et par.

    " Jo, her er de" sa han. Så jeg la bort gitaren og gikk til kassa. " Dette er kvalitets kabler' sa han, " men de er dyre"
    Ok tenkte jeg. Hva koster de da? 449 for paret. Var svaret. Men siden det bar et par som ikke ble solgt så fikk jeg en god pris på 350kr.

    På dette tidspunktet så ba jeg han om å gå inn på en nettside å se på prisen på et par Nordost Odin. Stakkars mannen, holdt på å dette ned fra krakken han satt på.

    Han mente han tilhørte feil bransje, og han visst hva han skulle drive med når han ble pensjonist. Eller, han tenkte seg om, nei vett du hva. Jeg vil sove godt om natten....

    Jeg betalte mine 350kr og gikk ut.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt morsom historie som jeg opplevde selv.

    Var litt i beit da jeg fant ut at jeg manglet et par XLR kabler for en tid tilbake.

    Jeg stakk derfor innom en pro gitar butikk på veien hjem og lurte på om de hadde noe liggende på ca 1m.

    Noen hadde nok vert der før og kjøpt rubbel og bit for det å finne et par korte kabler skulle vise seg å være vanskelig. Men etterhvert så fant innehaver et par.

    " Jo, her er de" sa han. Så jeg la bort gitaren og gikk til kassa. " Dette er kvalitets kabler' sa han, " men de er dyre"
    Ok tenkte jeg. Hva koster de da? 449 for paret. Var svaret. Men siden det bar et par som ikke ble solgt så fikk jeg en god pris på 350kr.

    På dette tidspunktet så ba jeg han om å gå inn på en nettside å se på prisen på et par Nordost Odin. Stakkars mannen, holdt på å dette ned fra krakken han satt på.

    Han mente han tilhørte feil bransje, og han visst hva han skulle drive med når han ble pensjonist. Eller, han tenkte seg om, nei vett du hva. Jeg vil sove godt om natten....

    Jeg betalte mine 350kr og gikk ut.
    Gode XLR kabler i den bransjen innebærer god strekkavlasting og solide plugger. That's it og mer bør det ikke være heller. Selv med de prisene der, så tjener noen ganske godt på det med bra volum.

    Det som bør koste mer for "hifi kabler" er strømpen som er trukket på. Litt finere og annen innpakning, ellers er det jo likt.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvem fører Neotech her til lands, eller må jeg ut i verden? Har tenkt å prøve å skifte ut internkablinga i HT.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg brkar for det meste viablue signalkablar, men innimellom Stig Arne Skilbrei si skyteleidning med Bulletpluggar. Det er skilnad på desse, men det høyrer eg berre ved ab-samanlikning, og greier ikkje avgjere kva som er best. Til høgtalarane går signalet gjennom tynne, utgamle synergy-kablar av billegaste sort. Har prøvd litt av kvart, men ikkje endra kabel på ca 10 år, bortsett frå det som nødvendigvis måtte skje då Kuzma313ref kom i hus ( heiltrukken kabel frå pickup til riaatrinn)
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Skyteledning med Bullet-plugs? Det må vi få vite noe om!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Må være det vi pleide å kalle sprengtråd det vel?;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn