Noen som SELV har lyttet til MANGE billigkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Husker de sprengte ut en digert parkeringshus i nærheten da jeg vokste opp på begynnelsen av 60-tallet. Hele området var fullt av skyteledning i ulike farger og med små nummerlapper. De var utrolig fine å lage spretterter av. Ledningen ble tvunnet rundt en hårnål som først ble bendt ut så den formet en Y. Deretter lagde vi kramper av små ledningsstumper som vi kuttet til og bendte til en U-form.

    Har aldri tenkt at slik ledning kan brukes til Hi-Fi, men jeg har jo hørt at kleshengere kan brukes, så hvorfor ikke da også skyteledning?
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Vet ikke om Stig Arne Skilbrei er på forumet. Kan noen be ham om å legge ut en oppskrift på disse skytekablene? F.eks Arve?
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    Bruker Mogami på alt bortsett fra høyttalerkabler og optisk kabel til TV-dekoderen. Koster gjerne 200-300 kroner å få laget i utlandet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skyteledning med Bullet-plugs? Det må vi få vite noe om!
    Det er vel eigentleg tynn installasjonsleidning. Eg er berre morosam.

    Stig har nok kjøpt leidningane. Dei er massive, og av tynnaste slag. Difor minner dei om skyteleidning.
    Før eksplosjonane kan nok slik leidning vere grei til t.d. hifibruk, men etterpå kan isolasjonen vere tvilsam. Hardhent bruk, eigentleg.

    Stig sine "kablar" (litt overkill å kalle så tynne leidningar for kabel) fungerer godt i mange samanhengar. Det er altså tynnaste type installasjonsleidning (a la televerk), som han har montert bulletpluggar på. Det er interessant å eksperimentere med sånne. Eg hugsar godt ein gong då Stig demonstrerte for meg skiladen på å ha leiarane tett saman, og deretter trekkje dei langt frå kvarandre. Lydbildet opna seg radikalt. Dette var mellom platespelar og riaa, om eg ikkje hugsar feil. Same effekt er til stades også andre stadar i signalkjeda, men på langt nær i same grad. Effekten av å ha fullstendig uisolerte leiarar var også merkbar (ganske risikabelt prosjekt, eigentleg).

    For tida brukar eg ikkje slik kabel, anna enn tidvis mellom CD og forsterkar. Etter å ha brukt separate komponentar i over 30 år, har eg gått over til integrert forsterkar, og redusert kabelbehova. Eigentleg kunne eg ha gjort det, for Stig sine leidningar er minst like gode som svært mykje anna eg har prøvd.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Mellom PU og RIAA er vel omtrent det eneste stedet i kjeden hvor endring av kapasitans i kabelen gir merkbar forandring.
    Her foretrekker jeg kabel med så lav kapasitans som mulig, så kan man gjøre evt loading med kondensatorer i RIAA trinnet.
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Arve: Dette var artig å høre. Jeg har lekt med samme type kabler. Flettet med tre ledere som Kimber PBJ. Har sammenlignet med originalen, og funnet ut at PBJ har litt tynnere ledere og er litt mindre fremtredende i øvre mellomtone. Jeg har også brukt de mellom cd-spiller og forsterker. Har aldri turt å bruke kabel uten skjerm fra platespiller. Er det noen som har erfaring med det?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg husker hjemme hos høyttalerkonstruktør Niels Nørby (Dansk Audio Teknik), han spredte lederne slik du nevnte Audiophile-Arve og mente forskjellen var stor! Mener alle kablene var sprettet, samtidig som kabelmerker & -kvalitet var av underordnet betydning for Niels.
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Skyteledning med Bullet-plugs? Det må vi få vite noe om!
    Det er vel eigentleg tynn installasjonsleidning. Eg er berre morosam.

    Stig har nok kjøpt leidningane. Dei er massive, og av tynnaste slag. Difor minner dei om skyteleidning.
    Før eksplosjonane kan nok slik leidning vere grei til t.d. hifibruk, men etterpå kan isolasjonen vere tvilsam. Hardhent bruk, eigentleg.



    Stig sine "kablar" (litt overkill å kalle så tynne leidningar for kabel) fungerer godt i mange samanhengar. Det er altså tynnaste type installasjonsleidning (a la televerk), som han har montert bulletpluggar på. Det er interessant å eksperimentere med sånne. Eg hugsar godt ein gong då Stig demonstrerte for meg skiladen på å ha leiarane tett saman, og deretter trekkje dei langt frå kvarandre. Lydbildet opna seg radikalt. Dette var mellom platespelar og riaa, om eg ikkje hugsar feil. Same effekt er til stades også andre stadar i signalkjeda, men på langt nær i same grad. Effekten av å ha fullstendig uisolerte leiarar var også merkbar (ganske risikabelt prosjekt, eigentleg).

    For tida brukar eg ikkje slik kabel, anna enn tidvis mellom CD og forsterkar. Etter å ha brukt separate komponentar i over 30 år, har eg gått over til integrert forsterkar, og redusert kabelbehova. Eigentleg kunne eg ha gjort det, for Stig sine leidningar er minst like gode som svært mykje anna eg har prøvd.
    Er det slik kabel du mener når du nevner "televerk"?
    Her er vel to og to ledere tvinnet så vi får det som kalles 2-par?

    Telefon-/alarmkabel - Telefonkabel Alarmkabel Telefonkontaktutstyr Signalledning - Biltema

    tlfkabel.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Stig Arne slaktar denne "alarmkabelen", skjer bort det kvite, og brukar resten.
    PENT1574.jpg

    Eg er strengt tatt sterkt tvilande til om han kjem til å gå kommersielt med dette produktet, så eg dristar meg til å leggje ut eit foto. The Stig Arne-kabel i 60 cm gul stereoutgåve.
    Veit også om at det har vore eksperimentert med isolasjonsmaterialet a la Duelund-strømper. Uansett - som folk har vore inne på - det er kanskje best med balanserte kablar og XLR-stikk til det meste, om ein vil sikre seg 100%
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Dersom du hadde to stk. av den der, pakka den eine inn i ei fjong kabelstrømpe og prisa den til 25000,- og let den andre vere som på biletet med ein pris på 500,- og sende begge to til test i eit eller anna "seriøst" hifi magasin. Kva då?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Dersom du hadde to stk. av den der, pakka den eine inn i ei fjong kabelstrømpe og prisa den til 25000,- og let den andre vere som på biletet med ein pris på 500,- og sende begge to til test i eit eller anna "seriøst" hifi magasin. Kva då?
    Den til 25k hadde hatt mye bedre timing, luftighet og bedre plassering av instrumentene i lydbildet - samt en mer definert bassgjengivelse ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    En annen variant som kan nevnes er anti-cables solid core. Denne ser tynn ut men er faktisk 3mm2 i tverrsnitt.
    Jeg bruker denne i mine eksterne XO bokser.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dersom du hadde to stk. av den der, pakka den eine inn i ei fjong kabelstrømpe og prisa den til 25000,- og let den andre vere som på biletet med ein pris på 500,- og sende begge to til test i eit eller anna "seriøst" hifi magasin. Kva då?
    Den til 25k hadde hatt mye bedre timing, luftighet og bedre plassering av instrumentene i lydbildet - samt en mer definert bassgjengivelse ;)
    Ja. Den fjonge strømpen kan påvirke dielektrikum litt, samt resultere i endrede egenskaper mhp. 'statisk elektrisitet'.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Eg nyttar for tida denne diy-greia mellom RIAA og forsterker. Læt veldig flott:)
    Vanskeleg å få tak i, og ikkje av dei billegaste. Oppfyller altså krava til god hifi- kabel!

    Temp-Flex 141-1701 air-dielectric microwave cable.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser flere kabelprodusenter lager (dyre) signalkabler med RCA-kontakter som ikke ser skjermet og at dette blir sagt er for at lyden skal være renest mulig uten negativ påvirkning fra skjerm. Hva tenker dere om det?

    Skjerming ikke nødvendig dersom man har det ryddig bak anlegget slik at strømkabler ikke ligger parallelt etc?
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    En skjermet kabel har ofte høyere kapasitans enn en uten. Noen utgangstrinn er følsomme for kapasitans, typisk en cd-spiller i rimelig prisklasse. Da er det godt hørbart å bytte til kabel uten skjerm. Dyrere utstyr er ofte bygd bedre og tåler forskjellig typer belastning uten problemer. Jeg har brukt endel uskjermet hjemmelaget uten brumproblem.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Den til 25k hadde hatt mye bedre timing, luftighet og bedre plassering av instrumentene i lydbildet - samt en mer definert bassgjengivelse ;)
    Ja. Den fjonge strømpen kan påvirke dielektrikum litt, samt resultere i endrede egenskaper mhp. 'statisk elektrisitet'.
    Då er det berre å skrelle av isolasjonen, slik Stig gjorde ein gong. Om ein likar å leve litt farleg...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Den til 25k hadde hatt mye bedre timing, luftighet og bedre plassering av instrumentene i lydbildet - samt en mer definert bassgjengivelse ;)
    Ja. Den fjonge strømpen kan påvirke dielektrikum litt, samt resultere i endrede egenskaper mhp. 'statisk elektrisitet'.
    Då er det berre å skrelle av isolasjonen, slik Stig gjorde ein gong. Om ein likar å leve litt farleg...
    Det er det som er så fint med anti-cables. Lakkisolering for homogen dielektrisitetskonstant og minimalt krav til innbrenning (men er et hekkan å arbeide med).
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Elles lurer eg på kor mykje Bulletpluggane har å seie for totalresultatet. Kan det vere at kontaktene er ein viktigare faktor enn kva slags metall som brukast til å binde saman komponentane med?
    Leste i alle fall en test av strømkabler en gang hvor de først testet med en ny "hifi-strømkabel" med oppgraderte kontakter, men også testet å klippe av de orginale kontaktene på den medfølgende strømkabelen og monterte på samme type kontakter på denne kabelen. De kom vel til at lyden var like god med den orginale kabelen med oppgraderte kontakter på, og at konklusjonen ble at kontaktene hadde mest å si.

    Kanskje en slik parallell kan trekkes til signalkabler også..
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    En skjermet kabel har ofte høyere kapasitans enn en uten. Noen utgangstrinn er følsomme for kapasitans, typisk en cd-spiller i rimelig prisklasse. Da er det godt hørbart å bytte til kabel uten skjerm. Dyrere utstyr er ofte bygd bedre og tåler forskjellig typer belastning uten problemer. Jeg har brukt endel uskjermet hjemmelaget uten brumproblem.
    Interessant :)

    Jeg sitter jo selv med litt rimeligere utstyr - kanskje vurdere å bruke uskjermet kabel da, og heller bruke skjermet kun dersom man opplever problemet med støy/brum?
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Hvorfor ikke? Du greier ikke å ødelegge noe på den måten.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har reagert på at dette er - og som jeg som trådstarter innledningsvis ønsket - en rolig og matnyttig tråd om kabler basert på folks gode tips og erfaringer!?

    Selv er jeg mest fokusert på kabler som en brems i signalveien - dermed kabler som bremser minst mulig - både hva øret og lommeboka mener noe om.

    Største opplevelse jeg selv har hatt, forresten, var da en kamerat av meg eeendelig fikk overtalt meg til egen 16 A kurs til anlegget. Hehe, men jeg var ærlig med han tilbake, - trykket pause på fjernkontrollen før 10 sekunder hadde gått. For det skulle ikke mer til for å konstatere at det gav enormt mye i bassen - dypere, høyere og mer kontroll.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Må først gi honør til trådstarter. Er langt imellom kabeltråder som denne, og derfor tar jeg kjangsen på å poste her.

    Jeg har både kjøpt og laget en hel haug av høyttalerkabler iløpet av flere år. Men kan dessverre ikke si att jeg har hørt den store forskjellen på disse.
    Nå har jeg hverken noe fett annlegg, eller dyrt utstyr. Så prisen på kabler har heller ikke vært veldig høy.
    I skrivende stund har jeg ett par med Norost Red Dawn "kinarøver edition". Noe som fungerer helt greit i mine ører.

    Tusen takk for en fin kabeltråd :)
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Kjøper kabler til en grei pris, liker litt tversnitt på høyttaler og strømkabler, synes at det blir bedre bass og litt mere frigjort lyd. Har prøvd Audioquest Sky kabler 100% sølv, synes lydbilde ble bedre på alle parameter, men har ingen mulighet til å kjøpe kabler til 20K for meteren. Finnes en engelsk produsent Artisan Cables som selger rene sølvkabler på nett til en fornuftigere pris, men har ikke prøvd disse selv.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvem fører Neotech her til lands, eller må jeg ut i verden? Har tenkt å prøve å skifte ut internkablinga i HT.
    Mala audio
    Forsiktig! Internkablene er med i beregningene av delefilteret og dermed er de bestemmende for den lydsignaturen høyttaleren er ment å ha.
    Takk for advarselen. No worries, jeg bruker fulltonere, dvs ingen delefilter whatsoever!;)


    Kan jeg spørre hvilke fulltoner du benytter?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Noen som har reagert på at dette er - og som jeg som trådstarter innledningsvis ønsket - en rolig og matnyttig tråd om kabler basert på folks gode tips og erfaringer!?

    Selv er jeg mest fokusert på kabler som en brems i signalveien - dermed kabler som bremser minst mulig - både hva øret og lommeboka mener noe om.

    Største opplevelse jeg selv har hatt, forresten, var da en kamerat av meg eeendelig fikk overtalt meg til egen 16 A kurs til anlegget. Hehe, men jeg var ærlig med han tilbake, - trykket pause på fjernkontrollen før 10 sekunder hadde gått. For det skulle ikke mer til for å konstatere at det gav enormt mye i bassen - dypere, høyere og mer kontroll.
    Når en 10A kurs slipper gjennom peaker på rundt 18kW, sliter jeg med å forstå hvordan en 16A kurs skal kunne gi forbedringer. For at det skal kunne spille høyere med den nye kursen må du ha fått høyere spenning i stikkontakten. Isåfall betyr det at den gamle kursen har store problemer (dårlig kontakt/varmgang som følge av overbelastning) hvis den leverte lavere spenning.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Forsiktig! Internkablene er med i beregningene av delefilteret og dermed er de bestemmende for den lydsignaturen høyttaleren er ment å ha.
    Takk for advarselen. No worries, jeg bruker fulltonere, dvs ingen delefilter whatsoever!;)
    Kan jeg spørre hvilke fulltoner du benytter?
    Klart du kan:). De kommer fra Omega Speakers, og er så å si helt ukjent her til lands. Det sitter 8" i, dessverre ikke tilgjengelig lenger. Ble for kostbart for et lite firma, så Omega har nå den langt rimeligere 6.5"-element som sin toppmodell, som er lettere å få til å spille bra. Derfor lurte jeg på å kanskje skvise enda mer ut godlyd ved å bytte internkabling.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har reagert på at dette er - og som jeg som trådstarter innledningsvis ønsket - en rolig og matnyttig tråd om kabler basert på folks gode tips og erfaringer!?

    Selv er jeg mest fokusert på kabler som en brems i signalveien - dermed kabler som bremser minst mulig - både hva øret og lommeboka mener noe om.

    Største opplevelse jeg selv har hatt, forresten, var da en kamerat av meg eeendelig fikk overtalt meg til egen 16 A kurs til anlegget. Hehe, men jeg var ærlig med han tilbake, - trykket pause på fjernkontrollen før 10 sekunder hadde gått. For det skulle ikke mer til for å konstatere at det gav enormt mye i bassen - dypere, høyere og mer kontroll.
    Når en 10A kurs slipper gjennom peaker på rundt 18kW, sliter jeg med å forstå hvordan en 16A kurs skal kunne gi forbedringer. For at det skal kunne spille høyere med den nye kursen må du ha fått høyere spenning i stikkontakten. Isåfall betyr det at den gamle kursen har store problemer (dårlig kontakt/varmgang som følge av overbelastning) hvis den leverte lavere spenning.

    Som jeg skrev; "under 10 sekundere å registrere markant forbedring i bunnen" og den gang med en 100 W klasse A forsterker med 2 kW strømforsyning innabords og på store høyttalere.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Noen som har reagert på at dette er - og som jeg som trådstarter innledningsvis ønsket - en rolig og matnyttig tråd om kabler basert på folks gode tips og erfaringer!?

    Selv er jeg mest fokusert på kabler som en brems i signalveien - dermed kabler som bremser minst mulig - både hva øret og lommeboka mener noe om.

    Største opplevelse jeg selv har hatt, forresten, var da en kamerat av meg eeendelig fikk overtalt meg til egen 16 A kurs til anlegget. Hehe, men jeg var ærlig med han tilbake, - trykket pause på fjernkontrollen før 10 sekunder hadde gått. For det skulle ikke mer til for å konstatere at det gav enormt mye i bassen - dypere, høyere og mer kontroll.
    Når en 10A kurs slipper gjennom peaker på rundt 18kW, sliter jeg med å forstå hvordan en 16A kurs skal kunne gi forbedringer. For at det skal kunne spille høyere med den nye kursen må du ha fått høyere spenning i stikkontakten. Isåfall betyr det at den gamle kursen har store problemer (dårlig kontakt/varmgang som følge av overbelastning) hvis den leverte lavere spenning.

    Som jeg skrev; "under 10 sekundere å registrere markant forbedring i bunnen" og den gang med en 100 W klasse A forsterker med 2 kW strømforsyning innabords og på store høyttalere.
    Hvor mye må man ut med for en dedikert kurs? La oss si at sikringsskapet er moderne, og avstanden til anlegget er ca 10m? Kablingen er kanskje den samme, så det er kun i sikringsskapet man må gjøre en jobb, eller?
     

    javerion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    113
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    ny sikring= 1500 regn med ca 2500 for banking av kabel(hvis relativt greit, med flere vegger å komme igjenom osv så øker dette fort)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn