Noen som SELV har lyttet til MANGE billigkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    For signalgjennomføring er nok selve tilkoblingskvaliteten av betydning. For kabelens del bør den lages for å unngå å påvirkes av støy utenfra. En balansert signalkabel kan flettes hvis den ikke har skjerm, og flettes såpass tett at hver "sving" på ledningene er 1-1.5cm. For toledere, så kan man gjøre som ethernetkabler. Hvert par tvinnes for å redusere påvirkning av støy utenfra. da med ca. en runde twist pr 1-1.5cm. Jo tynnere ledere, jo mer følsomme for støy (Har jeg lest teorier om da). Kanskje derfor de tynne "lakrissnørene" får bl.a subwooferen til å brumme - helt til jeg setter på tykkere signalkabel?

    Høyttalerkabler kan i verste fall påvirke svært bredbåndede forsterkere. Har smertelig erfart dette med en forsterker med 2MHz båndbredde som gikk i selvsving pga kabelen (det var i alle fall teorien siden forsterkerprodusenten "nektet straffeskyld"), og blåste diskantelementet på den ene høyttaleren. Med fornuftige forsterkere med tilstrekkelig båndbredde for lyd, så er det stort sett kontakter og kabelens motstand som i noen som helst grad kan påvirke resultatet.

    Har alltid brukt rimelige kabler så lenge de virker. Ved lydmålinger av responstider, frekvensrespons og forvrengning (Som for såvidt dekker det meste innen lyd) er det ingen som helst grunn til å velge de dyreste kablene. Har forstått at ørene mine ikke er til å stole på - er for lettlurt i begge retninger. Enten driiiit skeptisk, eller altfor godtroende :-D

    Mvh.

    Vidar
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Noen som har reagert på at dette er - og som jeg som trådstarter innledningsvis ønsket - en rolig og matnyttig tråd om kabler basert på folks gode tips og erfaringer!?

    Selv er jeg mest fokusert på kabler som en brems i signalveien - dermed kabler som bremser minst mulig - både hva øret og lommeboka mener noe om.

    Største opplevelse jeg selv har hatt, forresten, var da en kamerat av meg eeendelig fikk overtalt meg til egen 16 A kurs til anlegget. Hehe, men jeg var ærlig med han tilbake, - trykket pause på fjernkontrollen før 10 sekunder hadde gått. For det skulle ikke mer til for å konstatere at det gav enormt mye i bassen - dypere, høyere og mer kontroll.
    Når en 10A kurs slipper gjennom peaker på rundt 18kW, sliter jeg med å forstå hvordan en 16A kurs skal kunne gi forbedringer. For at det skal kunne spille høyere med den nye kursen må du ha fått høyere spenning i stikkontakten. Isåfall betyr det at den gamle kursen har store problemer (dårlig kontakt/varmgang som følge av overbelastning) hvis den leverte lavere spenning.

    Som jeg skrev; "under 10 sekundere å registrere markant forbedring i bunnen" og den gang med en 100 W klasse A forsterker med 2 kW strømforsyning innabords og på store høyttalere.
    Dette får meg til å tro at en større bensintank på bilen min vil gi bedre bånndrag, og blir lettere å gire. Tankkapasiteten gjør like lite med motorytelsen og kjøreopplevelsen som en overdimensjonert strømkurs til hifi-anlegget ;). Det er ikke strømnettet som gir dypere og mer kontrollert bass selv om det er 50Hz. Det er elektronikken ETTER transformator og likeretter som styrer dette ene og alene. Dypere bass forutsetter utelukkende fysisk forandring på selve høyttalerne dersom forsterkeren er den samme som før. Bare et tips.

    Mvh.

    Vidar
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har reagert på at dette er - og som jeg som trådstarter innledningsvis ønsket - en rolig og matnyttig tråd om kabler basert på folks gode tips og erfaringer!?

    Selv er jeg mest fokusert på kabler som en brems i signalveien - dermed kabler som bremser minst mulig - både hva øret og lommeboka mener noe om.

    Største opplevelse jeg selv har hatt, forresten, var da en kamerat av meg eeendelig fikk overtalt meg til egen 16 A kurs til anlegget. Hehe, men jeg var ærlig med han tilbake, - trykket pause på fjernkontrollen før 10 sekunder hadde gått. For det skulle ikke mer til for å konstatere at det gav enormt mye i bassen - dypere, høyere og mer kontroll.
    Når en 10A kurs slipper gjennom peaker på rundt 18kW, sliter jeg med å forstå hvordan en 16A kurs skal kunne gi forbedringer. For at det skal kunne spille høyere med den nye kursen må du ha fått høyere spenning i stikkontakten. Isåfall betyr det at den gamle kursen har store problemer (dårlig kontakt/varmgang som følge av overbelastning) hvis den leverte lavere spenning.

    Som jeg skrev; "under 10 sekundere å registrere markant forbedring i bunnen" og den gang med en 100 W klasse A forsterker med 2 kW strømforsyning innabords og på store høyttalere.
    Dette får meg til å tro at en større bensintank på bilen min vil gi bedre bånndrag, og blir lettere å gire. Tankkapasiteten gjør like lite med motorytelsen og kjøreopplevelsen som en overdimensjonert strømkurs til hifi-anlegget ;). Det er ikke strømnettet som gir dypere og mer kontrollert bass selv om det er 50Hz. Det er elektronikken ETTER transformator og likeretter som styrer dette ene og alene. Dypere bass forutsetter utelukkende fysisk forandring på selve høyttalerne dersom forsterkeren er den samme som før. Bare et tips.

    Mvh.

    Vidar

    Jeg trodde det samme som deg Vidar, men brukte som nevnt under 10 sekunder på å fastslå det jeg skrev. Tro heller ikke jeg hadde giddet poste noe om ting som er å forstå som tullprat...
     

    olavr

    Medlem
    Ble medlem
    09.01.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    6
    Handla inn Klotz lcff440 4X4kvadratmm til 90kr meteren for å testa litt, i håp om å sleppe billig unna. Biwire den inn på høytaler OG i forhold til Audioquest CV-6 DBS er den i mi stue lys og skrikende på topp, her var det bare å skru ned eller å vente på lyttetretthet. Vet ikkje om det hjelper å spille inn Klotz kabelen, har blitt spilt på en uke i kjelleren.

    Har en Roksan kabel som jeg synes gir valuta for pengene til 300,- meteren Roksan HDC-02S høyttaler kabel (pr/meter) | Moet Audio Hi-Fi Simplicity Hifi stereo Roksan Kudos Dared
     
    Sist redigert:

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Skal du spille inn kabelen så må du ha på utrolig mye mer effekt enn det forsterkeren din klarer å levere. Kabelen må helt opp mot smeltepunktet skal den endre struktur.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Handla inn Klotz lcff440 4X4kvadratmm til 90kr meteren for å testa litt, i håp om å sleppe billig unna. Biwire den inn på høytaler OG i forhold til Audioquest CV-6 DBS er den i mi stue lys og skrikende på topp, her var det bare å skru ned eller å vente på lyttetretthet. Vet ikkje om det hjelper å spille inn Klotz kabelen, har blitt spilt på en uke i kjelleren.

    Har en Roksan kabel som jeg synes gir valuta for pengene til 300,- meteren Roksan HDC-02S høyttaler kabel (pr/meter) | Moet Audio Hi-Fi Simplicity Hifi stereo Roksan Kudos Dared
    Tror den klotz kabelen har pvc isolasjon.Denne har PE isolasjon.Brukte den selv til den ble erstattet av silspeak.
     

    Vedlegg

    olavr

    Medlem
    Ble medlem
    09.01.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    6
    Skal du spille inn kabelen så må du ha på utrolig mye mer effekt enn det forsterkeren din klarer å levere. Kabelen må helt opp mot smeltepunktet skal den endre struktur.
    Har fått lurt Viking til å bruke de som startkabler en stund, så nå blir det gang:)

    Hvilken forskjell er det mellom PVC og PE isolasjon på lyd?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kommer,bare for moro skyld

    Var en tur innom Biltema og Clas Ohlson.
    Handlet litt high end kabler for moro skyld

    k.jpg


    Dobbel skjerm også.Kan ikke bli dårlig da ;)
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Klotz og eurocable (pro-)kabler, og Neutrik plugger (selvsagt - veldig bra byggekvalitet på disse)

    Her er to kabler jeg har laget selv. Mekanisk kvalitet på RCA-pluggene i venstre bilde er noe av det beste jeg noen gang har vært borti. Tønna er fjærmontert så den sitter veldig godt på kontakten.

    2014-IMG-8445-AV.jpg
    20151007-8812-AV.jpg
     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Jeg skal flytte anlegget, og trenger derfor lengre kabler. Har Blue Jeans Cable nå. Er det noe som har byttet fra Blue Jeans med positivt resultat? Jeg har kikka litt på de rimeligste til Analysis Plus og Blue fra WyWires. Er det noen som har erfaring med disse merkene? Noen her inne som lager bra kabler på bestilling?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Var en tur innom Biltema og Clas Ohlson.
    Handlet litt high end kabler for moro skyld

    Vis vedlegget 374305

    Dobbel skjerm også.Kan ikke bli dårlig da ;)

    Svært skuffende.
    Fortsetter å snakke med meg selv ;)

    Svært skuffende av mine Silver Sonic BL1.Satte de inn igjen nå på morgenkvisten.De forsvant fort ut igjen.

    Biltema blir stående.
    De minner mye om Argentum Mythos,som igjen minner mye om Van den Hul The First Ultimate.
    Biltema er ikke fult så stramm som de to over nevnte.Mer myk og løssluppen.Svært musikalsk.

    Har nevnt det i noen innlegg at BL1 skulle ut på et tidspunkt,hovedsakelig pga at jeg som "kortvarig"
    mener at sølv på kobber "låter som helvete".
    Har samme erfaring med Van den Hul 102 ? fra flere tiår tilbake.Sølv på kobber er ikke bra.
    At en aldri lærer:rolleyes:.

    Minus med Biltema er litt "ukurante" lengder.1,5m og 5m.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Sølv på kobber er ikke bra.
    Men sølv inn til eksternt XO og kobber ut, vice versa, kan fungere.
    er det ikke kobber inni forsterkeren allikevel da ? Så har du sølv mellom forforsterker/dac, så går det allikevel inn til kobber inni effektforsterkeren for så å gå ut til sølv eller kobber.

    Verdens beste høyttaler kabler er jo veldig ren kobber som er veldig dyr å fremstille. men allikevel kobber.
    Sølv leder i utgangspunktet litegrann bedre, så man trenger ikke fremstille sølvkablene i ekstremt rent sølv for å konkurrere med veldig rent kobber og dertill hyggeligere priser på en fornuftig sølv kabel. men allikevel inni forsterkeren ligger det kobber kabler dog i mye mindre lengder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn