Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Transmisjonslinjebass er ikkje alltid optimal, men det er eit interessant prinsipp, eit slags motsett horn. Eg har eigd to transmisjonskonstruksjonar, gamle IMF TLS 80II (som gjekk djupt, og var litt slapp i bassen, iallfall med det eg kunne finne av forsterkarar) og InnerSound Eros (som hadde ein bass som faktisk matcha elektrostatelementet svært godt). Eg har såleis vanskeleg for å vere kategorisk i meininga om prinsippet.
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    I kveld vil jeg legge ut et par RSPM Mk.IV for salg her på sentralen og ser svært gjerne at de går til noen som er interessert nok til å abonnere på denne tråden.
    De selges for en venn pga. flytting og står i Bærum.
    Selv om denne gruppen ikke skal være kommersiell håper jeg at det er akseptabelt å gi et forhåndsvarsel på denne måten.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Du har helt rätt. ”Vintageavdelingen” ska vara icke kommersiell. Se Hovedregel 6a.:)
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Har gått noen år på forsterkersiden siden den gang. Her har jeg attack og dynamikk uten sidestykke, samt stort og åpent lydbilde, som forbauser ALLE, som har vært innom. Bare å glemme alle fordommer, og hva dere tror dere husker fra en halv mannsalder siden.
    Jeg kan si meg enig, akkurat slik er det. Å høre store IMFer som blir drevet av en virkelig velegnet (moderne) forsterker glemmer man aldri, og som du sier blir ALLE som opplever det for første gang forbauset, nesten uansett hvor mye de selv måtta ha investert i nymotens hi-fi på ulike asyl.

    Er så transmisjonslinjeprinsippet overlegent, først og frems vis a vis bassreflex? Som Arne sier er en slik konklusjon kanskje vanskelig å trekke, men her er mine personlige og subjektive grunner for å i det minste foretrekke det når plassen tillater:
    - De tilbyr den mest naturlige gjengivelse av visse instrumenter, og ikke bare kontrabass eller orgel. Hør for eksempel Ringo sine trommer på "The End" og gjør en sammenligning
    - Evne til å gjengi kjellerdyp bass i selv ganske store rom tilsynelatende helt uanstrengt. Der er temmelig fasinerende å observere en B139 levere "trouserflapping" bass uten synlige membranutslag. Må det ikke være noe overlegent med dette prinsippet - tenker jeg - når man ser hvilke nær-døden-opplevelser moderne "longthrow" basselementer i reflekskabinetter må gjennomgå uten å være i nærheten av å klare det samme?
    - En uovertruffet evne til så spille LAVT. Alle høyttalere jeg har hatt av andre typer har gitt en opplevelse av at lydtrykket må opp til en viss terskelverdi for at de skal "åpne seg" og begynne å gjengi musikken på en komplett og sammenhengde måte. De verste av dem har ved dette volumet allerede begynt å slite med kompresjon og blitt enerverende å høre på, og det kan naboene også ha blitt! Så ikke med transmisjonslinjer, og for meg er dette det beste argumentet for dem
    - De velter sjeldnere
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No finnest det mange svært gode bassreflekskonstruksjonar, og få (ingen?) ting kan gje att bass like godt som basstårn med fire-fem femtentommarar i fri dressur, men eg er stort sett einig med Ingmar. Transmisjonslinje kan vel sjåast på som eit "motsett horn", som ikkje har rompa bak, for å seie det litt morosamt. Dette med å spele lågt er faktisk ein stor pluss, som gjer at hybridkonstruksjonane til Roger Sanders er så vellukka på alle måtar - her møtest elektrostat og transmisjonslinje på ein vellukka måte, noko mange nektar å tru før dei høyrer det. Transmisjonslinjebass, er ikkje det veldig utflytande og uartikulert, då?
    Vel, IMF med ein meir normal effektforsterkar kan vere slik, men med eit moderne, transistorbasert kraftverk med fire-fem hundre Watt, er det ei anna sak.
    For å høyre Sanders http://www.sanderssoundsystems.com/ ta kontakt med PM Audio. Paul har agenturet, og eg meiner han har eit demosett ståande.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Pilsern: Er du Første ut å tester IMF 100 ? :)


    Det prates mye om bassen til disse store TL IMFene, og jeg henger meg på at de med B139 kan virke treige i bassen, har dog ikke hørt de på skikkelige HighEnd monsterforsterkere enda. De med ELAC basser låter tightere og oppleves som tørrere, og noen mener det er mindre bass i de. Det er en smakssak.

    Kombinasjonen ELAC 5-36 mellomtone / TW1400 / TW2100 er råbra, jeg personlig synes lyden mikser svært bra sammen og lyden fra disse 3 enhetene kommer ut som ett, ingenting stikker ut.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Trege i bassen er ikke riktig betegnelse. 20Hz er ganske tregt! :giggle:
    "Problemet" er vel heller at IMF'ene ikke har stort membranareal slik at øvre bass og området der "smekken" er, gjengis mer likt slik som toveis stativhøytalere. Slik jeg husker mine to IMF sett (RSPM MKIV Improved og Professional Monitor) minner de litt om mine B&W 805s - bortsett fra dypbassen da og det faktum at tredimensjonaliteten ikke er like bra på IMF.....
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har et par IMF 50mk2, paret med en Musical Fidelity forsterker. Sammen utgjør de en kraftfull duo, med en fantastisk dypbass, en levende mellomtone og en diskant som aldri er hard eller skriker. Ift nevnte kommentar over, syns jeg 3dimensjonaliteten er glimrende...fantastiske musikkformidlere
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    180W og oppover klasse AB eller D begynner å hjelpe på. Har hørt RSPM med McIntosh 2201, Electrocompaniet AW180 og Hypex NCore 400. Førstnevnte sliter litt når det går hardt for seg. Med AW180 og NC400 varveet ingen problemer med kontroll.

    NC400 og en kapabel rør-pre låter utrolig bra på RSPM. ingen mangler hverken på 3D eller artikulasjon.

    Johan-Kr
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hugsar eg sleit med både tredimensjonalitet og bassartikulasjon då eg hadde TLS 80 attende anno 1978, Men den gongen hadde eg ikkje tilgong på slike effektforsterkarar som vi har i dag, og som sikkert kan få basselementet til å skjerpe seg.
    Ja, mye har skjedd på forsterkersiden som gjør at bassartikulasjonen til en mindre utfordring nå for tiden.
    Dette med tredimensjonaliteten (3D) er et annet tema som vi vet, og her kommer noen tanker om dette også i en ledig stund på hjemmekontoret:

    IMFene vi snakker om er konstruksjoner fra 70- og 80-tallet som på godt og vondt presenterer rom (dimensjonalitet ) på en annen måte enn det som er vanlig i dag. På dette området synes jeg at IMFene har en god del til felles med de høyttalerene jeg bruker mest nå om dagen, Audio Note type E, og noen jeg har brukt tidligere, Yamaha 1000M. Dette er kanskje ikke så overraskende når man husker at dette er er konstruksjoner fra omtrent den samme æra.
    Det som kjennetegner deres presentasjon av rom er at lyden legges ut i rommet mellom lytteren og høyttalerene. Dette i motsetning til mellom og spesielt bak. Dette rommet, som altså mest befinner seg foran høyttalerene, kan være meget stort og musikken kan oppleves nær, intim og uttrykksfull. Instrumentene og musikerene er dog ikke særlig presist plassert selv når slik informasjon finnes opptaket.
    På den positive siden liker jeg denne presentasjonen godt fordi den prioriterer den musikalske opplevelsen fremfor de tekniske aspektene ved opptaket og produksjonen slik som moderne høyttalere kan gjøre. Dette motvirker lyttetretthet (synes jeg) og langt flere opptak blir gode nok til å like.
    På den negative siden kan man selvsagt si at mangel på presis D3 gjør at opplevelsen blir mindre troverdig i gjengivelsen av opptaksrommet og instrumentenes plassering i det. Dette har jeg forståelse for, men spørsmålet som ofte blir stående igjen er hvilken virkelighet som da brukes som målestokk. Dersom man med "virkelighet" mener opplevelsen av - for eksempel - Dum Dum Boys på Sentrum Scene eller Oslo Filharmonikerene i Konserthuset, så synes jeg at 70-talls konstruksjonene gir en minst like troverdig presentasjon som mye av det som selges i dag.
    Det disse gamle konstruksjonene har til felles med hverandre er bla. brede baffler og at de trives best nær vegger og kanskje i hjørner. En slags 3D-effekt kan oppnås ved å benytte svært kraftig innvikling, men da i form en av et slags tunellsyn som gir en illusjon av dybde, men som ikke er mer korrekt av den grunn.
    Takk for i dag!
     
    Sist redigert:

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Kjenner meg overhodet ikke igjen, mtp dårlig 3D. Her er høytalerne helt borte, stort sceneri og lett å skille instrumenter fra hverandre. Lydbilde går langt utover høytalerne, og dybde så det holder. Orkesteret bretter seg ut foran lyttern, i bredde og høyde, tom enkeltinstrumenter kan man separere lett ut av lydbildet i store orkesteropptak, visst man bare vet hva man skal lytte etter. Q-sound (Roger Waters) låter helt villt. Detaljer høres langt ut på siden, bak lytteposisjon. Mao, savner ABSOLUTT ingenting:) Opptaksrommet defineres klart og tydelig. Tid (fase) sted og rom klart definert. Dette er RSPM MkVII, vel og merke.
    Mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ingen av nevnt dårlig 3D. Bare at enkelte andre høytalere er bedre.....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hugs at mine erfaringar ligg attende til 1978. Men det var i denne tida eg fekk høyre Beverigde modell 2, som har perspektiveigenskapar som må kallast eineståande, også i dag.
    På denne tida hadde eg god erfaring med Bose 901, Magnepan, og TLS80mkII (i tillegg til nokre butikkdemonstrasjonar og korttidsheimlån), så eg fekk sjokk då eg oppdaga kor mykje tredimensjonalitet to kanalar kunne formidle. Så det var stusseleg å komme heim att til TLS 80 II.... og det er kanskje denne kjensla eg hugsar, TLS 80 var eg rimeleg fornøgd med fram til dette. Ein må også ta med i vurderinga at TLS80 kosta kr 8888,00 på Audioscan, medan Beverigde kosta litt over 40 000 på denne tida. Men slik tenkte ikkje eg. Ikkje den gongen.

    "Grønn var min barndoms dal. Før vokste her store trær, men nå er her bare kratt"
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hørte på Beveridge i 87, med de håndbygde og tilpassede Supreme rør effektforsterkerne, drevet av David Berning preamp. Ble kjempeskuffet og undret meg over prisen han hadde betalt for systemet. Udynamisk og kjedelig å høre på, men fin klangkarakter dog. Smaken er som baken :)

    Mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hørte på Beveridge i 87, med de håndbygde og tilpassede Supreme rør effektforsterkerne, drevet av David Berning preamp. Ble kjempeskuffet og undret meg over prisen han hadde betalt for systemet. Udynamisk og kjedelig å høre på, men fin klangkarakter dog. Smaken er som baken :)

    Mvh
    Eg reagerte den gongen på evna Beverigde hadde til å nyansere dynamikk, men sjølvsagt spelte dei ikkje fortissimobasstrommeslag. Dei dalte relativt fort i bassen, og spelte ikkje så veldig høgt. Men du verda kor dei presenterte musikken.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Da begynner MCR2A prosjektet kommet til en ende.

    Jeg fikk målt den siste spolen hos Uttern, den som heter L1. Vi fant ut den va 0,19mH og ca 0,6ohm. Hificollectice.co.uk har godt utvalg så fant en spole som var så nært som mulig.

    De har virkelig fått seg et kraftig løft fra jeg begynte til hvordan de leverer i dag. De inviterer til å skru opp og tilogmed rock låter kanon på disse.
    Ikke undervurder spolene gutter, det e mye godlyd å hente på å bytte originalspolene.
    Jeg har lært mye hvordan den enkelte komponent låter i filtrene og det tar jeg med meg videre til RSPM MK7.

    Oppdatert oversikt over delefilter:


    Crossover.jpg


    L1:

    Snapchat-1330663566.jpg


    Ferdig filter:
    IMG_20200903_134144.jpg
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Når vi er inne på transmisjon, har noen hørt/hørt om Martin Transflex?
    Jeg hørte de her for litt siden og ble overrasket over hvor bra de låt. Noen som vet noe om de?
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Trenger info om komponenter på delefilteret på imf 80 mk2.
    fikk et sett billig (1000,-.)
    på delefilteret mangler det som jeg tror er en stor hvit effektmotstand.
    den står på tvers av lengden av kortet ca midt på .
    noen som vet verdiene på denne motstanden.
    lite å finne på nettet.
    ikke mitt kort, men det er den som er ved den gule kondensatoren

    2203506-8eec3dc4-imf-tls-80ii-speakerspair.jpg
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Trenger info om komponenter på delefilteret på imf 80 mk2.
    fikk et sett billig (1000,-.)
    på delefilteret mangler det som jeg tror er en stor hvit effektmotstand.
    den står på tvers av lengden av kortet ca midt på .
    noen som vet verdiene på denne motstanden.
    lite å finne på nettet.
    ikke mitt kort, men det er den som er ved den gule kondensatoren

    Vis vedlegget 710263
    Du har en på sentralen som heter Tor-S, han har sikkert peiling. Også Uttern.

     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det ser ut som det mangler flere motstander på filteret du har tatt bilde av...

    Johan-Kr
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Det ser ut som det mangler flere motstander på filteret du har tatt bilde av...

    Johan-Kr
    ja, men det er ikke mitt filter.
    motstanden på mitt filter var fjernet, på grunn av varmgang.
    bare for å vise hvilken det er.
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    ja, men det er ikke mitt filter.
    motstanden på mitt filter var fjernet, på grunn av varmgang.
    bare for å vise hvilken det er.
    motstandene er vel kun plassert på swish bak
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Dette med "trowser flapping" bass er litt misvisende, problemet er ofte rommet. Jeg hadde mine RSPM og TLS80 i kjelleren men jeg hørte ikke den dybeste bassen før jeg gikk opp på 1st etasje! Med 350 watt minnet det om et jordskjelv.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg selger noen CM2 :)
    Ligger på finn nå:


    Testet HF2000 diskant i et par MCR2A jeg har med gåene diskanter. Ikke helt i balanse, ble veldig framoverlent i toppen, litt for mye for min smak ☺ Noen liker sikkert det også.

    IMG_20210427_190857.jpg
    IMG_20210427_190911.jpg


    Foretrekker denne varianten 😍
    IMG_20210427_190917.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hej
    Jeg har Diskanter liggende til sådan et sæt hvis nogen skulle være interesseret .)
    original.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn