Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Solgt den, dessverre!!

    Men må finne meg en annen vintage-godsak, om noen skal selge eller vet om en butikk i Oslo-området som selger brukt hifi, da må dere tipse meg.

    Pstraums, når jeg får lyd i dem så må du ta turen innom her - og jeg hører gjerne TDL'ene dine en gang også (bare såvidt hørt dem i butikk tidligere og skulle gjerne blitt bedre kjent med dem).
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det høres helt klart ut som en plan :) Jeg er Enebakking, så det er jo ikke så lang til storbyen for min del! så det burde vi jo få til i løpet av vintern..

    Tror den beste butikken heter enten finn.no, blocket.se eller bruktn her på sentralen.. keep your eyes open :)

    made4u skrev:
    Solgt den, dessverre!!

    Men må finne meg en annen vintage-godsak, om noen skal selge eller vet om en butikk i Oslo-området som selger brukt hifi, da må dere tipse meg.

    Pstraums, når jeg får lyd i dem så må du ta turen innom her - og jeg hører gjerne TDL'ene dine en gang også (bare såvidt hørt dem i butikk tidligere og skulle gjerne blitt bedre kjent med dem).
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve skrev:
    Broderen har eit sett IMF TLS 80 (mine gamle) ståande. Men eg trur det er noko gale med delefiltera, eventuelt treng han ein vanvittig god forsterkar. Nokon som har laga forbetringar av delefilteret?
    Så vidt jeg vet er det bare to vanlige fremgangsmåter for renovering av delefiltre til IMF.
    Den første er å bygge nye filtre etter det orginale skjemaet. Dette har jeg selv gjort noen ganger. Det er enkelt å få tak i komponentene fra f.eks. Eltek. Ulempen ved dette er at dersom man ikke passer seg, så kan man ende opp med filtre som er store og tunge og dermed problematiske å montere inne i kabinettet. Uvergelig vil også klangen endre seg noe i retning av det lyse og ifølge mange (selv er jeg litt usikker) mer dynamiske. Noen ser dette som et fremskritt, andre som det motsatte. Om man velger å gå denne veien kan det også være naturlig å montere bedre terminaler (hvilket også innebærer å kutte ut frekvenskorreksjonsnettverket).
    Den andre fremgangsmåten er å nøye seg med å skifte ut de gamle kondisene med nye tilsvarende komponenter (elektrolytiske, ja). Den antagelig største nålevende autoriteten på IMF - Jerry Bloomfield - er en forkjemper for denne metoden. Han har nettopp overtatt Falcon Acoustics etter Malcolm Jones. Hva med å kontakte ham og spørre om råd, evnt. et sett med kondisene han anbefaler? I så fall er det flott om du rapporterer resultatet her senere.

    Dersom du med "forbedring" mener f.eks. flytting av delefrekvenser så har det vært noen diskusjoner og eksempler på dette, men da bare i forbindelse med utskifting av elementer til helt nye typer. Intet av dette har fått noen bred aksept.

    Vanvittig god forskerker er neppe nødvendig, kravene her avhenger nok aller mest av hvilket lydtrykk man ønsker å oppnå. Men en god dose PRAT kan man nok si gjør seg godt.

    Lykke til med TLSene!
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    På generelt grunnlag så byr det meg litt imot å endre for mye på et par IMF'er, dersom jeg skulle gjort noe med et par så ville jeg bygget helt nye delefilter og tatt vare på de gamle i tilfelle prosjektet skulle vise seg å bli en skuffelse. Har hørt om forskjellige erfaringer etter slike bytter...
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Har hørt mange IMF konstruksjoner igjennom årene og veldig mange flotte der, så vil gjerne kalle meg venn.
    Den beste (arvtageren) jeg har hørt dog er TDL Reference Standard hos en forhandler i London i 1991. Minne for livet :)

    Hi-Fi Huset i Bærum har et ganske pent sett til salgs for 30k. Har personlig ikke rom eller forsterker for de beistene :)
     

    Vedlegg

    L

    Lars.N

    Gjest
    pstraums skrev:
    Det høres helt klart ut som en plan :) Jeg er Enebakking, så det er jo ikke så lang til storbyen for min del! så det burde vi jo få til i løpet av vintern..

    Tror den beste butikken heter enten finn.no, blocket.se eller bruktn her på sentralen.. keep your eyes open :)

    made4u skrev:
    Solgt den, dessverre!!

    Men må finne meg en annen vintage-godsak, om noen skal selge eller vet om en butikk i Oslo-området som selger brukt hifi, da må dere tipse meg.

    Ikke glem dba.dk

    Pstraums, når jeg får lyd i dem så må du ta turen innom her - og jeg hører gjerne TDL'ene dine en gang også (bare såvidt hørt dem i butikk tidligere og skulle gjerne blitt bedre kjent med dem).
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Så det står et sett TDL RSTL på hifi-huset i Bærum nå?

    Mulig jeg skal stikke ut dit og ta en lytt på dem en dag i så fall, ikke at jeg har planer eller økonomi til å kjøpe dem - men det hadde vært artig likevel.

    Lillebrødrene deres skuffet i alle fall meg, sett i lys av forventningene jeg hadde til dem - kanskje disse ville overrasket?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    made4u skrev:
    Så det står et sett TDL RSTL på hifi-huset i Bærum nå?

    Mulig jeg skal stikke ut dit og ta en lytt på dem en dag i så fall, ikke at jeg har planer eller økonomi til å kjøpe dem - men det hadde vært artig likevel.

    Lillebrødrene deres skuffet i alle fall meg, sett i lys av forventningene jeg hadde til dem - kanskje disse ville overrasket?
    Jeg synes disse var de beste John Wright konstruerte i sin tid, men nå har jeg ikke hørt alle de eldre IMFene, så skal ikke stå hardnakket på det. Selv likte jeg flere i Studio serien til TDL, men de var ganske kilen på å få til bra. Mye strøm og nøytral forsterker fikk de beste ut av de. Mine Studio 3 på tidlig nittitallet fungerte glimrende med Musical Fidelity Pre/Power, men fullstendig si-rumpa med 2 stk Nad brokoblet forsterkere og noe Yamaha saker jeg ikke husker betegnelsen på, så de krevde sitt :)

    Er ikke 100% sikker på om de står fortsatt der, men var der for ca 1mnd, siden. Kanskje verdt å ringe bort først.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Audiophile-Arve skrev:
    Broderen har eit sett IMF TLS 80 (mine gamle) ståande. Men eg trur det er noko gale med delefiltera, eventuelt treng han ein vanvittig god forsterkar. Nokon som har laga forbetringar av delefilteret?
    Jeg laget nye filtre til både Tls80 og RSPM, nye filtre med eksakt samme verdier som de originale, men uten noen former for nivå justering som det originale.
    Løsningen er fullstendig reversibel, det originale filter tas ikke bort, man bare tar ut den plastik koppen der holder høyttaler terminalene, da tar man av ledningene der går til det originale filter, setter på kablene der skal gå til det nye filter istedet. Da tar man ut bassen, fisker opp kablen, kobler denne til det nye filter og kobler til enhetene....lyden blir MYYYE bedre med nytt filter, ALT forbedres, effektiviteten bedres, bassen synes å gå endda dybere, mye renere mer dynamisk lyd, og NÅ sparker de virkelig fra når man fordrer de med litt watt.....
    Jeg formidlet et sett TDL Reference til en kar i DK, men han likte de ikke, han slet enormt med skrikende diskant..så de er nå hoss en samler i Holland som jeg tipset.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Studio 3 likte ikke jeg, hørte dem i SE-versjon en kamerat hadde, de var en skuffelse sammenlignet med en annen kamerat sine TLS-50. Hørte dem på tre forsterkere, Audio Innovations S500 (rør) og en Rotel samt Luxman-forsterker (transistor). Ingen av komponentene var mitt utstyr, selv hadde jeg aldri eid noen av merkene den gangen, hadde Dali høyttalere jeg for min del, samt andre merker.

    Foeventningene var dog store til Studio 3 høyttalerene, alle var vi jo blitt fan av IMF etter at han ene av oss hadde fått slike høyttalere (RSPM MK.IV Improved), det var derfor en av oss hadde skaffet seg TLS50 og en annen Studio 3 SE også, og jeg var den som manglet transmissionlinere :'(...

    I alle fall ville vi teste Studio 3 SE mot TLS50, og det var veldig stor forskjell. Uten tvil så spilte TLS50'ene bedre med alle tre forsterkerene - forskjellen var såpass stor at jeg for min del forbannet meg på at Studio 3 skulle jeg aldri kjøpe meg. Tenkte som så at dersom TDL skulle være bra, så måtte det være et av de to største parene i så fall.

    Men Studio TL'ene skuffet også, hørte dem i en hifi-butikk i 1998 eller 1999. Tross en prislapp ingen av IMF-versjonene var i nærheten av, samt tross dem var nyere enn IMF'ene s¨låt dem på langt nær like bra. Da ble jeg skuffet over TDL og John Wright som ikke førte arven etter IMF videre, det er jo for ille at dem skal lage dårligere høyttalere (henger ikke på greip), men så var realitetene i alle fall - det tross de i butikken spilte på bedre elektronikk enn mye av det jeg hadde hørt IMF'ene på.

    Sier med dette ikke at TDL'ene var dårlig, for det var dem ikke sammenlignet med mye annet - dog var dem som sagt en skuffelse sammenlignet med hva jeg kunne forvente og høyttalerene dem hadde laget noen år før, dog med IMF som merke. Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik, men da IMF ble til TDL så tapte dem seg veldig og høyttalerene er ikke sammenlignbare tross de begge er transmissionlinere og i så måte spesielle i seg selv.

    Men for all del, heller et par TDL'er enn mye annet - dem er jo som sagt bra selv om det kanskje ikke virker slik i lys av min skuffelse.
     

    thomasdrv13

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2006
    Innlegg
    36
    Antall liker
    1
    Har selv et par TDL RSPM :)
    Har vært i kontakt med AOS i Tyskland og oppgradert filtrene med noen nye kondensatorer.
    Har også koblet vekk mulihgeten til bi-amping.
    Skiftet også ut metalldomene til Scan Speak som også kom fra AOS.
    Da ble det en HIGH END speaker ;D
    De blir i mitt hus til jeg går i grava :)
    Spiller med Ortofon MC 3000, Krell KPA riaa til en Krell KBL og Krell KSA 100.
    CD er en Sony XA50ES med LC Audio clock.
    Har romresonanser som jeg har kontrollen på gjennom en EQ. Klark Teknik DN 9340.
    Har bruket en tonegenerator og justert eq i mange mange timer........
    Nå spiller det utrolig bra ;D
    Bruker sølv i alle kabler. Også i armrøret på SME serie 3.
    Thomas
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Det hadde definitivt vært spennende å høre dine modifiserte RSTL, det er jo høyttalere som er langt utenom det vanlige spennende, og ikke minst evner dem å gjøre inntrykk som få... Tipper at en og annen nok har måpet over hva dem makter å prestere etter å ha hørt dem, pleier å være slik med både IMF'er og TLD'er.

    Er dessverre ikke på de traktene alt for ofte. Men du verden, jeg kunne gjerne tatt turen dit en gang for å oppleve dem, det er turen i seg selv verdt. Dessuten har du spennende komponenter koblet mot dem, Krell og IMF/TDL har jeg aldri hørt spille sammen f.eks.

    Så ta gjerne kontakt igjen.


    MVH
    Jan Helge
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    niels skrev:
    ....lyden blir MYYYE bedre med nytt filter, ALT forbedres, effektiviteten bedres, bassen synes å gå endda dybere, mye renere mer dynamisk lyd, og NÅ sparker de virkelig fra når man fordrer de med litt watt.....
    Jeg kan glede deg med å fortelle at dine gamle RSPM fremdeles låter veldig bra. I min varetekt har de dessverre vansmektet i en bod i flere år. Men nylig lånte jeg dem bort til en venn som satte dem opp sammen med EMT 938, Audion preamp og Chapter power, og for noen dager siden hørte jeg på dem grundig for første gang. Sjelden har nok Ole Paus' Kjellersanger blitt flottere gjengitt! De fikk litt watt, ja.... og gode var de nok også, de wattene.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hei Ingmar, flott å høre. Savner virkelig først og fremst TLS80 egentlig.

    RSTL kunne jo fås i selvbygg også.
    Er trygg på at Axel Oberhage vet hva han gjør, hans AOS høyttalere er ekstremt lekre også.
     

    Vedlegg

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Bump!

    Da er mine IMF RSPM Mk IV solgt til en strålende fornøyd kjøper.
    Det har vært en ære å ha eid disse klenodier i over 2 år. Brukte mye tid og penger på å sette de i helt original stand mhht superdiskanten. Høyttalerne var fra 1977 og var hele og pene. De varer sikkert i 34 år til om de får samme stell som de har fått gjennom tidene...

    Kjøperen lovte å passe godt på de - han hadde sett etter et pent par i 20 år som han sa.

    Om jeg angrer? Joda, allerede.... :'(
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Kabeldragern skrev:
    Bump!

    Da er mine IMF RSPM Mk IV solgt til en strålende fornøyd kjøper.
    Det har vært en ære å ha eid disse klenodier i over 2 år. Brukte mye tid og penger på å sette de i helt original stand mhht superdiskanten. Høyttalerne var fra 1977 og var hele og pene. De varer sikkert i 34 år til om de får samme stell som de har fått gjennom tidene...

    Kjøperen lovte å passe godt på de - han hadde sett etter et pent par i 20 år som han sa.

    Om jeg angrer? Joda, allerede.... :'(
    Hei!
    Og kjøper er fremdeles strålende fornøyd. :)
    Fikk da (etter et par års ventetid) endelig overta disse høytalerne fra en meget hyggelig selger. Skal helt klart innfri selgers krav om å behandle disse med den respekt di fortjener.
    Høytalerne spiller mer enn forventet, men det ble fort klart at det behøves mer muskelkraft enn jeg har pr idag.
    Har litt forskjellige alternativ på blokka av hva som må prøves, så jakta er igang.
    I tråden her er det jo en del anbefalinger, men er det noen nye er det bare å skrike ut :)

    Mvh calaf
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Flott at du kom deg velberget helt hjem langt der oppe i nord - både du og høyttalerne!

    Prøv forsterkere før du kjøper. En god match avhenger av mere enn effekt....
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Kabeldragern skrev:
    Hei! Flott at du kom deg velberget helt hjem langt der oppe i nord - både du og høyttalerne!

    Prøv forsterkere før du kjøper. En god match avhenger av mere enn effekt....
    Takk for det. Var nokså trøtt når jeg kom hjem, men ikke værre enn at RSPMène var i full drift ca 30 minutter etter ankomst ;D.
    Matching er helt klart tema i valg av forsterker.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Fasinerende høyttalerer disse IMF - har et sett IMF TLS80 hvor den ene superdiskanten er røket :-(
    Er det noen av IMF vennene som har/vet om en stk eller et par "superdiskanter" til salgs ? ...Celestion HF2000

    Noen erfaringer med Coles 4001K superdiskanter istedenfor Celestion sine ?

    Mvh
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Kabeldragern skrev:
    "Noen som husker IMF transmission line høyttalere?"

    Ja, jeg gjør. Og nå ha jeg oppfylt et over 30 års gammelt ønske; IMF RSPM IV

    Jeg husker at jeg som 14 åring stod i Audioscan i Oslo og fikk høre på de store IMF'ene. Året var 1978. Har aldri glemt den opplevelsen....

    Nå er det opp til fraktselskapet.....
    I 1978 bodde jeg i tredje etasje i samme bygg, Osterhausgt 21.
    Kjøpte mine TLS50 II der i 1982 for KR 7.000,-, har de fortsatt med nytt overdimensjonert delefilter (båndspoler og mye snask).Har ikke blitt skikkelig
    innspillt ennå.Først ble delefilteret montert i 2 kasser men den løsningen ble ikke vellykket da det ble for mye tungvinn kabelkobling. De ble ikke ordnet før nylig og all
    staschet ble puttet inn i høyttaleren.Nå er det jo mange forsterkere siden -82 så de spiller ikke så tøfft nå siden de fikk nye komponenter.Det kreves vel en god innspillingsperiode for å få tilbake den gode gamle lyden. Fikk også ordnet CM2 med stativer fra Apollo, disse måtte også fikses med nye komponenter og rep av elementer hos Roar Malmin. Godt at det er bare 15 km til denne kunstneren på det meste av HIFI og rep.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Er det noen i IMF menigheten som vet om det er mulig å "transplantere" en HF2000 diskant fra Celestion Ditton til IMF TLS80mkII ?

    HF2000c.jpg


    HF2000.jpg


    ...bare å løsne skruen bak på elementet og ta det ut...eller ?

    mvh
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    CIMG0386.jpg


    IMF element tatt ut av kassa.
    Det er bare festet med en skrue i bakkant.
    Har en mistanke om at dette kan gå.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Kom over et par TLS 50Mk2 ved en tilfeldighet, og fikk kjøpt dem.

    Jeg bruker vanligvis ulike rørforsterkere, men måtte ha frem en Tandberg 3012 for å få noenlunde effekt av dem.

    Så langt låter det bra. Men, jeg hører superdiskantene, men klarer ikke å bli sikker på om den vanlige funker. elementene står litt for tett... Noen som har et godt tips på å sjekke dem ? vil superdiskanten kompensere om de er døde, sliknat lydbildet allikevel høres som noen lunde ut ?

    Bryteren ved polene ? hvilken funksjon har den ?

    mvh.
    Stian
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    umiddelbart ville jeg tro det er diskanten du hører, og ikke superdiskanten...
    Superdiskanten vil ikke kompensere nei, den begynner først å jobbe ved 15 Khz (eller 13 Khz om data på nettsiden er feil)
    Delefrekvensen mellom mellomtone og diskant er 3 Khz, og til super diskanten 15 Khz, så det er jo lett med et frekvensweep, eller konstante toner.
    Har du Spotify?
    Sheffield Lab – 1-3 Octave Pink Noise At 6.3 - 8 - 10 Khz
    Sheffield Lab – 1-3 Octave Pink Noise At 12.5 - 16 - 20 Khz
    Sheffield Lab – 20 Hz To 20 Khz Continuous Warble

    Og her er godbiter som musikk testmateriale
    Michael Ruff – Wishing Well
    Yello – Junior B
    Aria – Secret Tear

    Bryteren er en "Perspective Control" i mellomtonen, vil tro den øker/minsker 3 db.
    TLS50 (I) - IMF electronics
    IMF Replacement and Second-User Drive Units
     
    Sist redigert:

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    pleier å testlytte diskanter med en dorull, eller kjøkkenrull. Enkelt og greit :)

    Superdiskantene låter. Diskantene virket døde, jeg har plukket dem ut, og det var ingen kontinuitet i dem. Satte inn et par seas, og da fungerte det fint. Det er allikevel ikke noen imponerende topp i disse synes jeg. De låter nok mest imponerende i det nedre register.

    Nå starter jakten på erstatninger. Enten bare membran/vikling, eller hele elementet. Det var ikke merket, noen som vet fabrikat/modell ? Det er de rektangulære sorte..

    Evt. Mods på delefilter spm gir litt mer detaljer og styrke i topp ? Ikke ofte jeg må ha tonekontrollnpå full gnu... Selv da er de kleine i forhold til annet jeg er vant til...

    en bekjent hadde erstatninger liggende :) fungerer bra nå ! Fortsatt litt treig i toppen etter min mening, men det må kanskje spilles inn litt. Disse har stått lengevubrukt. Men, imponerene i bunn. Høres omtrent ut som moderne bilstereo når man spiller radio...
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei !
    Kom over et par TLS 50Mk2 ved en tilfeldighet, og fikk kjøpt dem.

    Jeg bruker vanligvis ulike rørforsterkere, men måtte ha frem en Tandberg 3012 for å få noenlunde effekt av dem.

    Så langt låter det bra. Men, jeg hører superdiskantene, men klarer ikke å bli sikker på om den vanlige funker. elementene står litt for tett... Noen som har et godt tips på å sjekke dem ? vil superdiskanten kompensere om de er døde, sliknat lydbildet allikevel høres som noen lunde ut ?

    Bryteren ved polene ? hvilken funksjon har den ?

    mvh.
    Stian
    Har du vært i Nittedal og handlet??
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Mine våknet til liv etter et døgn med Densen demagic, men andre innspillingsmetoder funker sikkert og...
    Jeg kan ikke huske jeg syntes de manglet så mye i toppen. I mine ører spiller de best i små rom.

    Dessverre brant delefiltrene opp, så de venter på en rep. :)

    Mvh Knut
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Nei :)
    Jeg averterte og solgte dem, og venter nå på et par Klipsch cornwall.

    mvh.
    Stian
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    DSC_0493.jpg


    Endelig fikk jeg rydda gulvet såpass at det gikk ann å legge TLS80 på ryggen og putte inn HF2000 erstatningselement.

    På med lyd og for første gang får jeg høre IMF'ene mine 100% - makan.... ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Eg brukte IMF TLS 80 II frå 78-82. God bass på mange måtar, men det var berre djupt utan skikkeleg kontroll. Eg prøvde relativt mange forsterkarar på dei, men vart aldri heilt fornøgd. Så til sist kjøpte broderen dei (og har dei endå. Kan sikkert overtalast til å selje, om det dukkar opp eit fornuftig byteobjekt), og eg gjekk over til Acoustat 4. Ikkje så djup bass, rett nok, men bevaremegvel kor mykje rettare bass.
    Etter kvart vart eg småbarnsfar, og elektrostatane forsvann ut av huset. Nokre mellomgode løysingar seinare, hadde ungane vorte store nok til at eg kunne kjøpe høgtalarane eg no har, InnerSound Eros, som er hybridar, der ein 10" står i transmisjonslinjekabinett og jobbar alt under 400 Hz. Og det er forsyne meg det beste eg har hatt i hus heilt fram til sist veke.....

    Jeg er ikke enig i at de ikke har kontroll i bassen (medmindre du har brukt en forsterker som ikke var opp til jobben). Det er mer det at de ikke har det større trykket til høytalere med store membraner. Lydmessig er de mer lik små monitorer slik som B&W 805 med den forskjell at de går VIRKELIG dypt i bassen.

    Saint-Saens orgelsymfoni på Telarc er helt utrolig på de store IMF'ene....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Hei, IMF-venner!
    Jeg leter etter en annen lyd en den jeg har i dag. Ørevennlig, fyldig, stor nedre mellomtone og bass. Fioliner med mer tre og mindre metall for å si det slik. Det er ikke det at jeg har direkte dårlig lyd nå heller, men det blir for tynt og pinglete, med en øvre mellomtone som (sikkert pga refleksjoner fra taket?) blir for dominerende når man drar på litt ekstra. Det er noe galt når man heller sitter og hører på NRK Alltid klassisk i bilen enn å sette på en CD på stereoanlegget:). Den største forskjellen er en deilig fyldighet i bilanlegget som hifi'en mangler. Selvfølgelig ikke samme gjennomsiktighet og oppløsning, men likevel..

    Klarer egentlig ikke å finne moderne høyttalere som, når jeg leser om dem i tester og ellers, har den lydsignaturen jeg ønsker meg. Derfor skanner jeg nå over hva som finnes av vintage. Jeg har vel som mange andre et minne fra barndommen om deilig varm og ørevennlig lyd fra foreldrenes stereoanlegg.

    Har lest gjennom tråden og finner at IMF antakelig går rett hjem lydmessig. Mitt lytterom er på rundt 25kvm og er relativt godt dempet med bokhyller og teppegulv, men himlingen er altså slette plater. Hva skal jeg se etter? TLS-80? Er det andre tilsvarende vintage jeg bør ha på blokken? Musikksmaken er allsidig, men klassisk, jazz og vokal dominerer.

    Takknemlig for innspill:)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hva med noen gode gamle Infinity? F.eks Reniassance 90?
    Spiller utrolig bra. Herlig mellomtone med kropp på, samt et register i diskant som strekker seg høyt og forvrengningsfritt opp. Bass er veldig kontant og stram, samtidig som den er mektig i fylden.
    Lukket kabinett da, som krever krefter for å få liv i basselement særlig.
    Plassert korrekt i rommet, blir de totalt usynlige, med en fantastisk scene som jeg nesten aldri har hørt på nye, dyre høytalere...Patricia Barber jazz feks, eller Pink Floyd bla er ganske herlig på de
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hadde nylig imf super compakt, altså den minste i imf utvalget.
    Her tråkker jeg trolig flere på foten, men jeg opplevde ikke imf som en høytaler i øvre sjikt.

    Skal jeg gi deg et tips på en vintage jeg virkelig likte, må det bli Amerikanske Polk Audio - nå hadde jeg en stor utgave- sda 2 - den har en passiv 12 tommer som spiller så voldsomt og dypt som jeg aldri har opplevd siden. Mellom og øvre sjikt spiller silkemykt.

    nå oppgradere jeg delefilteret for noen kroner, men det var det verdt- lykke til i vintage jakten,det er der du finner godlyden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn