Noen leger her? Ordforklaring

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Sitter og skriver oppgave innenfor bipolar lidelse så blir begrepet "fasisk forløp" brukt.

Jeg finner ingen definisjoner på dette ordet, men det går igjen i litteraturen og på internett så jeg antar det er et relevant utrykk, men kan noen forklare meg hva det betyr?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.333
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
at man går gjennom klart definerte faser i overgangen mellom de to ytterpunktene? Virkier logisk på meg selv om jeg bare er en ussel legmann.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hmm.... kaaanskje, litt usikker på om jeg skjønner sammenhengen, men du kan ha rett!

For all del så lenge noen vet det spytt ut, var bare at en psykolog jeg kjenner hadde ikke snøring så da antok jeg at lege var neste steg opp ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bipolart - to faser - en oppadstigende og en nedadstigende - fasisk forløp… skjønner?

Enkelt sagt, et forløp hvor sinnstemningen følger faser samsvarende med forventede faser. Litt avhengig av spørsmålet. Men jeg er kun en enkel gammel landsens lege med liten forstand på dagens flotte sykdommer da.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
AHH! Fantastisk!! Da ga det plutselig mening! Og bruken av ordet fasisk ble helt overflødig i min oppgave. Tusen takk Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En psykolog som ikke kjenner til fasiske forløp av en bipolar lidelse er overbetalt uansett lønn imo. Det er jo blant psykologers kjerneområder dette. Det kan du hilse ham og si :)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Venter til jeg har fått hovedoppgaven hans i posten så skal jeg si det ;D

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
pahf skrev:
AHH! Fantastisk!! Da ga det plutselig mening! Og bruken av ordet fasisk ble helt overflødig i min oppgave. Tusen takk Vidar P
Bipolar er som du sikkert vet det moderne navnet på den psykiatriske sykdommen som tildigere ble kalt manisk-depressiv lidelse. Den arter seg ved svingniger i steming og følelser, (vanligvis) mellom ulike ytterpunkt (poler) fra overdreven oppstemthet (mani/hyopomani) til overdrevent nedstemthet (depresjon), dvs sykdommen har disse lett gjenkjennelige fasene.

Det er ulike underarter, Bipolar I og Bipolar II og noen ulike blandingsformer, men det er ut fra ditt spørsmål uvesentlig. Det er et betydelig overlapp mellom bipolar lidelse og ustabil personlighetsforstyrrelse, og det ene utelukker ikke det andre heller.

Sykdommen starter som regel i ung voksenalder og arter seg vanligvis ved at pasienten blir manisk/oppstemt. Typisk er økt aktivitet og minsket søvnbehov og at pasienten bilr ukritisk i adferd. Som regel svinger dette ned i depresjon etter få uker. Reine manier er svært sjelden.

Prognosen er oftest god, og det er i dag mye god behandling å få. Mange pasienter blir likevel aldri helt frisk, men er avhengig av forebyggende medisin/oppfølging i mange år, og helst livet ut. Det er viktig å få satt inn behandling tildlig i sykdomsforløpet for å få best mulig utfall.

Det er betydelig genetiske faktorer som forårsaker bipolar lidelse, selv om en rekke miljø- og psykologiske belastninger kan utløse sykdommen. Reine psykologiske årsaksforklaringer var tidligere svært utbredt, men er nå forlatt.

Ble kanskje litt i meste laget for deg dette ;)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
dag1234 skrev:
Bipolar er som du sikkert vet det moderne navnet på den psykiatriske sykdommen som tildigere ble kalt manisk-depressiv lidelse. Den arter seg ved svingniger i steming og følelser, (vanligvis) mellom ulike ytterpunkt (poler) fra overdreven oppstemthet (mani/hyopomani) til overdrevent nedstemthet (depresjon), dvs sykdommen har disse lett gjenkjennelige fasene.

Det er ulike underarter, Bipolar I og Bipolar II og noen ulike blandingsformer, men det er ut fra ditt spørsmål uvesentlig. Det er et betydelig overlapp mellom bipolar lidelse og ustabil personlighetsforstyrrelse, og det ene utelukker ikke det andre heller.

Sykdommen starter som regel i ung voksenalder og arter seg vanligvis ved at pasienten blir manisk/oppstemt. Typisk er økt aktivitet og minsket søvnbehov og at pasienten bilr ukritisk i adferd. Som regel svinger dette ned i depresjon etter få uker. Reine manier er svært sjelden.

Prognosen er oftest god, og det er i dag mye god behandling å få. Mange pasienter blir likevel aldri helt frisk, men er avhengig av forebyggende medisin/oppfølging i mange år, og helst livet ut. Det er viktig å få satt inn behandling tildlig i sykdomsforløpet for å få best mulig utfall.

Det er betydelig genetiske faktorer som forårsaker bipolar lidelse, selv om en rekke miljø- og psykologiske belastninger kan utløse sykdommen. Reine psykologiske årsaksforklaringer var tidligere svært utbredt, men er nå forlatt.

Ble kanskje litt i meste laget for deg dette
Hehe, takk for infoen, men sånn bortsett fra utrykket "fasisk forløp" så er jeg relativt godt kjent med bipolar diagnose og de ulike typene. Var derfor jeg ble så stuss når ingen kunne svare meg på hva de mente med fasisk forløp når en så på årsakssammenhengene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
pahf skrev:
Håper det ikke er en hovedoppgave om manisk-depressiv (bipolar) lidelse :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Denne TVserien (som er en av tidenes beste) får man god innsikt i lidelsen. her er et klipp

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.535
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har dipolar lidelse, som kjennetegnes ved at det er bare opptur hele tiden.

(Beklager, folkens, men jeg kunne bare ikke dy meg. ;D)

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
65finger skrev:
Denne TVserien (som er en av tidenes beste) får man god innsikt i lidelsen. her er et klipp
Ikke alle er enig med Fry at han har bipolar lidelse Finger, selv synes jeg han strekker begrepet vel langt for å passe inn i programkonseptet sitt. Det jeg da bygger på er slik han har fremstilt sine helseplager i de to selvbiografiske sendingen som har gått på tv. Det kan jo selvsagt være at han har symptom som ikke kommer frem det, det må jeg selvsagt ta forbehold om.

Han er ikke en klassisk variant, ialle fall. At han har tilbakevendende depresjoner, er det ikke tvil om, dog.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
Jeg har dipolar lidelse, som kjennetegnes ved at det er bare opptur hele tiden.

(Beklager, folkens, men jeg kunne bare ikke dy meg. ;D)
Evt en tripolar lidelse, hvor en opptur er fulgt av to nye :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
dag1234 skrev:
65finger skrev:
Ikke alle er enig med Fry at han har bipolar lidelse Finger, selv synes jeg han strekker begrepet vel langt for å passe inn i programkonseptet sitt. Det jeg da bygger på er slik han har fremstilt sine helseplager i de to selvbiografiske sendingen som har gått på tv. Det kan jo selvsagt være at han har symptom som ikke kommer frem det, det må jeg selvsagt ta forbehold om.

Han er ikke en klassisk variant, ialle fall. At han har tilbakevendende depresjoner, er det ikke tvil om, dog.
ikke umulig men det er gode TV program 8)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
pahf skrev:
Håper det ikke er en hovedoppgave om manisk-depressiv (bipolar) lidelse :)
Hehehehe, neei dette er noke bare en liten enkel oppgave som jeg gjorde "ferdig" tidlig og lot ligge litt for lenge før jeg skulle ta siste rest. Hovedoppgaven i etterutdanningen blir om best mulig behandling av rusutløs schizofreni.... Må jo ha noe som fenger når en først skal kaste bort 30sider

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
65finger skrev:
dag1234 skrev:
65finger skrev:

Ja, det var interessante program med en dyktig formidler. Men jeg synes at intervjuobjektene hans var langt mer sikre diagnoser enn ham selv. Tror det ble litt vel "villet" hos Fry, for det er moter innen psykiatrisk diagnostisering som alt annet. Og bipolar har sammen med de andre stemningslidelsene hatt en betydelig statusheving de siste 10-15 årene, på bekostning av personlighetsforstyrrelsene (som er psykiatrienes pariakaste) og schizofreniene (som "ingen" tror det nytter å behandle).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
dag1234 skrev:
65finger skrev:
dag1234 skrev:
65finger skrev:

Ja, det var interessante program med en dyktig formidler. Men jeg synes at intervjuobjektene hans var langt mer sikre diagnoser enn ham selv. Tror det ble litt vel "villet" hos Fry, for det er moter innen psykiatrisk diagnostisering som alt annet. Og bipolar har sammen med de andre stemningslidelsene hatt en betydelig statusheving de siste 10-15 årene, på bekostning av personlighetsforstyrrelsene (som er psykiatrienes pariakaste) og schizofreniene (som "ingen" tror det nytter å behandle).
Intervjuobjektene hadde langt tydligere diagnoser enn Fry (heldigvis for BBC og produsenten) men jeg ble nyskjerrig på bipolar lidelse og fikk motivasjon til å lese om det. Det er imo et kvalitetstegn for et fjernsynsprogram

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Fingern:

Peter Sellers som du har i din signatur,hadde vel noen plager som blir omtalt her?
Definitivt oppturer i filmene:)

Mvh.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
samlanes skrev:
Fingern:

Peter Sellers som du har i din signatur,hadde vel noen plager som blir omtalt her?
Definitivt oppturer i filmene:)

Mvh.
Ja han hadde den typen symptomer, men igjen: Ingen over ingen ved siden!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Jeg har en hang til bipolare elektrolytter og det er MYE verre..

(i serien "kunne ikke DIY meg..")

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
dag1234 skrev:
...Og bipolar har sammen med de andre stemningslidelsene hatt en betydelig statusheving de siste 10-15 årene, på bekostning av personlighetsforstyrrelsene (som er psykiatrienes pariakaste) og schizofreniene (som "ingen" tror det nytter å behandle).
He, flertallet av klientene mine (jeg jobber som psykolog) har diagnoser om personlighetsforstyrrelse og/eller schizofreni, så det finnes da noen av oss som jobber med mennesker med den typen diagnoser. Syns det er riktig så spennende, morsomt og utfordrende. Funker gjør det også. Sånn for å bidra med et litt mer optimistisk syn fra psykisk helsevern.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Mbare skrev:
dag1234 skrev:
...Og bipolar har sammen med de andre stemningslidelsene hatt en betydelig statusheving de siste 10-15 årene, på bekostning av personlighetsforstyrrelsene (som er psykiatrienes pariakaste) og schizofreniene (som "ingen" tror det nytter å behandle).
He, flertallet av klientene mine (jeg jobber som psykolog) har diagnoser om personlighetsforstyrrelse og/eller schizofreni, så det finnes da noen av oss som jobber med mennesker med den typen diagnoser. Syns det er riktig så spennende, morsomt og utfordrende. Funker gjør det også. Sånn for å bidra med et litt mer optimistisk syn fra psykisk helsevern.
Forsøkte å bruke ironi, noe som ikke fungerte :D.

Omlag 50% av de som søker hjelp innen psykisk helsevern kommer for affektive lidelser, og det er plager det er populært å jobbe med i bransjen, sikkert fordi mange pasienter kommer seg mye ved relativt enkle grep.

Jeg er helt enig med deg i at det er nyttig, meningsfult (og god bruk av helsekronene) å behandle personlighetsforstyrrelser (jaffal noen av dem) og schizofreni.

Det regnes likevel som vanskelig å kurere personlighetsforstyrrelser (PF), og vi har ikke så mye spesifikk terapi å hjelpe oss med overfor denne gruppen, og det er i alle fall ikke konsensus om terapi overfor PF, men ulike terapiformer som innbyrdes konkurrerer om hegemoni. Likevel får mange med PF det bedre ved bl a visse typer medikanent og først og fremst psykoterapi. Behandlingen må som du vet, vare ved over år.

Forskning viser at så mange som halvparten med schizofrenidiagnose bir frisk eller friskere av behandling. Behandlingen må ofte ta sikte på å vare over mange år, kanskje livet ut. Psykologbehandling alene er ikke anbefalt ved schizofreni, men alt for mange pasienter med denne type sykdom(mer) får ikke tilstrekkelig samtalebehandling, men avspises med (ofte for mye) medikamenter.

Det en utbredt holdning i psykisk helsevern at det ikke nytter særlig å behandle dem og PF og i de fleste behandlingsinstitusjoner følger det lite status med å arbeide med slike pasienter. Det resulterer i at behandlingstilbudet og -effekten langt fra er optimalt for disse pasientene.

Jeg står ikke for den holdingen, men forsøkte å raljere med den. Det lyktes jeg ikke med, viste det seg.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Mbare skrev:
He, flertallet av klientene mine (jeg jobber som psykolog) har diagnoser om personlighetsforstyrrelse og/eller schizofreni, så det finnes da noen av oss som jobber med mennesker med den typen diagnoser.
Så du jobber m.a.o. stort sett med audiofile? ;D

O

Oblivion

Gjest
Mbare skrev:
dag1234 skrev:
Hvis du ikke er redd for å miste for mange av klientene dine kan du anbefale vitamin D3 og lysbehandling.
Lysbehandlingen er nødvendig for å aktivisere vitamin D3.

I følge professor Johan Moan (Radium Hospitalet) trenger en gjennomsnittlig person 3400IU vitamin D3 daglig for å holde en frisk kropp og psyke vedlike.
3400IU vitamin D3 tilsvarer 10000IU vitamin D2 (eneste på resept i Norge).
Hvis en ikke er frisk trenger en MER enn 3400IU D3 / 10000IU D2, men hvor mye mer er ikke dokumentert og det vil vel variere med sykdom og sykdomsgrad.

Vitamin D3 kan bestilles blant annet her på nettet:
http://www.bigvits.co.uk/products.asp?cid=68

Så lenge det bestilles fra et EU / EØS land kan en bestille 3 måneders forbruk (120 stk @ 10000IU).
Bestilles det fra land utenfor EU / EØS blir det stoppet i tollen fordi det brukes noen 30 år gamle regler..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvordan stiller du deg til undersøkelser som gir holdepunkt for at overdrevent høyt D-vitamininntak kanskje kan settes i forbindelse med vaskulær demens, kognitiv svikt og motoriske dysfunksjoner i alderdommen?

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Oblivion skrev:
Mbare skrev:
dag1234 skrev:
Hvis du ikke er redd for å miste for mange av klientene dine kan du anbefale vitamin D3 og lysbehandling.
Lysbehandlingen er nødvendig for å aktivisere vitamin D3.

I følge professor Johan Moan (Radium Hospitalet) trenger en gjennomsnittlig person 3400IU vitamin D3 daglig for å holde en frisk kropp og psyke vedlike.
3400IU vitamin D3 tilsvarer 10000IU vitamin D2 (eneste på resept i Norge).
Hvis en ikke er frisk trenger en MER enn 3400IU D3 / 10000IU D2, men hvor mye mer er ikke dokumentert og det vil vel variere med sykdom og sykdomsgrad.

Vitamin D3 kan bestilles blant annet her på nettet:
http://www.bigvits.co.uk/products.asp?cid=68

Så lenge det bestilles fra et EU / EØS land kan en bestille 3 måneders forbruk (120 stk @ 10000IU).
Bestilles det fra land utenfor EU / EØS blir det stoppet i tollen fordi det brukes noen 30 år gamle regler..
Lysbehandling anbefales ved milde årstidsavhengige depresjoner, så kalte vinter- eller høstdepresjoner. Det var svært populært for noen år siden, men har av ukjente grunner nå kommet litt ut av søkelyset.

Vitaminer alene eller sammen med annen terapi, anbefales ikke av helsemyndighetene som behandling av psykiske plager. Men alle pasienter bør utredes grundig, også somatisk. Spesielt B12-mangel kan fremstå som depresjon og kognitiv svikt. Noe en ikke sjelden ser hos langtkomne alkoholmisbrukere.

Ellers er det å si at psykiatrihistorien er full av terapeutiske tiltak som ikke har virket, eller som har gjort mye mer skade enn gavn. Man skal derfor vise edruelighet når det foreslås nye "mirkalekurer" enten disse kommer fra lege- eller psykologhold, noe det gjøres fra tid til annen.

Psykiske plager er komplekse, og det er i dag ingen konsensus om hva de skyldes eller hva som er ideell behandling. Det er ulike årsaksforklaringer og behandlingsforslag som konkurrerer om å være den ideelle.

Det som det imidlertid er enighet om, er at psykisk sykdom skyldes et komplekst, og enda ikke fullt ut forstått, samspill mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer. Da er det nærliggende å tenke seg at en varig tilfriskning må skje ved at endring oppstår i alle disse faktorene.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ut fra det jeg vet så hjelper lysterapi ikke på bipolar lidelse, men min hukommelse svikter rett som det. Ellers så deles bipolar lidelse inn i to hovedgrupper, type 1 og 2. Type 1 er det som kaltes manisk depressiv lidelse før i tiden. Type 2 er adskillig mindre alvorlig. Hovedforskjellen kan vel beskrives som mindre svingninger, og at type 2 oppnår en hypoman, ikke manisk tilstand på toppene.

Endel fagfolk mener at omtrent ti prosent av befolkningen er bipolar i en eller annen grad, det klart store flertallet lite alvorlig type 2.

O

Oblivion

Gjest
Vidar P skrev:
Hvordan stiller du deg til undersøkelser som gir holdepunkt for at høyt D-vitamininntak settes i forbindelse med vaskulær demens, kognitiv svikt og motoriske dysfunksjoner i alderdommen?
Hvis det i løpet av de siste tre årene skulle være rapportert noe slikt ville jeg blitt forundret,
men i så tilfelle skulle det ikke forundre meg om det har vært finansiert av legemiddel industrien.
(når jeg finner avvikende forskningsrapporter sjekker jeg som regel finansieringen...)

Det er det motsatte som normalt rapporteres.

Selv kan jeg bekrefte at personer på 80+ som har hatt nettopp disse problemene du nevner og har begynt med vitamin D2 (30000IU) eller vitamin D3 (10000IU) i stor grad har blitt bedre.
Det vil si at de fysiske dysfunksjonene har bedret seg relativt raskt - bedring etter 2 - 3 uker og rullator fri etter 2 - 3 måneder og operasjoner av knær, albuer, tarmer etc. ikke lenger nødvendige fordi problemene ble "borte" i ventetiden på kirurgiske inngrep.
Demens og kognitiv svikt har blitt gradvis bedre over tid selv om dette ser ut til å ha størst sammenheng med blodtilførsel til hjernen.
Et tilfelle hvor vitamin D ga en gradvis bedring på demens og kognitiv svikt etter 1 år, men kun bedring frem til en halspulsåre fikk et stent som medførte tilsynelatende full helbredelse..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du har en kur (D-vit) mot demens, som gjør at demenssymptomer og andre kognitive plager blir bedre over tid, så foreslår jeg at du snarest tar tak i det og dokumenterer det. En hel verden vil sitte imponert tilbake i så fall.

Ut ifra det jeg vet om temaet, og det du sier samt måten du dokumenterer det på, så henger det ikke sammen overhodet som jeg kan forstå. Å anbefale D-vit og lysterapi på den måten og i den sammenhengen du gjør her, dersom du hadde holdt samme mønsteret konsekvent i behandlingen, ville sannsynligvis ha endt med at du mistet terapeutautorisasjonen rimelig fort.

Behandlere er nødt å forholde seg til dokumenterte eller sannsynlige realiteter og ikke til antakelser i Norge, og jeg er veldig glad for det. Naturprep-industrien er i mitt syn en av de mest lugubre bransjene noensinne, så vi skal være glad for at dokumentasjon er en selvfølge i moderne terapi.

O

Oblivion

Gjest
Lysbehandling generellt skal jeg ikke uttale meg om,

men lysbehandling i forbindelse med vitamin D er nødvendig for at vitamin D skal effektivt reparere mutert / ødelagt DNA.

Mutert / ødelagt DNA er årsaken til mangt og mye.

Stråleskader som en følge av røntgen, radioaktivitet etc. ødelegger DNA og av det jeg har fått med meg er vitamin D det eneste som påvirker dette positivt og uten bivirkninger.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Oblivion skrev:
Lysbehandling generellt skal jeg ikke uttale meg om,

men lysbehandling i forbindelse med vitamin D er nødvendig for at vitamin D skal effektivt reparere mutert / ødelagt DNA.

Mutert / ødelagt DNA er årsaken til mangt og mye.

Stråleskader som en følge av røntgen, radioaktivitet etc. ødelegger DNA og av det jeg har fått med meg er vitamin D det eneste som påvirker dette positivt og uten bivirkninger.
Dette vet jeg ingen ting om, det er ikke mitt fag. Jeg vet det ikke anbefales av helsemyndighetene til behandling av psykiske plager.

Jeg vet imidlertid at lysbehandling brukes med godt resultat overfor mildere årtidsdepresjoner.

O

Oblivion

Gjest
Vidar P skrev:
Hvis du har en kur (D-vit) mot demens, som gjør at demenssymptomer og andre kognitive plager blir bedre over tid, så foreslår jeg at du snarest tar tak i det og dokumenterer det. En hel verden vil sitte imponert tilbake i så fall.

Ut ifra det jeg vet om temaet, og det du sier samt måten du dokumenterer det på, så henger det ikke sammen overhodet som jeg kan forstå. Å anbefale D-vit og lysterapi på den måten og i den sammenhengen du gjør her, dersom du hadde holdt samme mønsteret konsekvent i behandlingen, ville sannsynligvis ha endt med at du mistet terapeutautorisasjonen rimelig fort.

Behandlere er nødt å forholde seg til dokumenterte eller sannsynlige realiteter og ikke til antakelser i Norge, og jeg er veldig glad for det. Naturprep-industrien er i mitt syn en av de mest lugubre bransjene noensinne, så vi skal være glad for at dokumentasjon er en selvfølge i moderne terapi.
Sitat fra: Vidar P på I dag kl. 17:02:29
Hvordan stiller du deg til undersøkelser som gir holdepunkt for at høyt D-vitamininntak settes i forbindelse med vaskulær demens, kognitiv svikt og motoriske dysfunksjoner i alderdommen?
Kan du gi en link til dette du her hevder?

Nettopp fordi det du hevder virker veldig fjernt og motsatt av stort sett alle de forskningsrapportene jeg har lest ang vitamin D har jeg lyst til både å lese dette og sjekke hvem som i tilfelle har finansiert dette.

O

Oblivion

Gjest
Vidar P skrev:
Naturprep-industrien er i mitt syn en av de mest lugubre bransjene noensinne, så vi skal være glad for at dokumentasjon er en selvfølge i moderne terapi.
Tankekorset er vel at legemiddel industrien IKKE har patent på vitamin D....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Vidar P skrev:

Sitat fra: Vidar P på I dag kl. 17:02:29
Kan du gi en link til dette du her hevder?

Nettopp fordi det du hevder virker veldig fjernt og motsatt av stort sett alle de forskningsrapportene jeg har lest ang vitamin D har jeg lyst til både å lese dette og sjekke hvem som i tilfelle har finansiert dette.
Ikke alt kan linkes til uten videre. Du får søke (ett tips er Wiki, som nevner dette med referanser), jeg bruker ikke internett i min jobb og har ikke nettsider til alt jeg vet, men leser gjerne andre kilder så som Lancet, BMJ etc.

Men dersom du har lest så mange forskningsrapporter så har du vel dekning for dine påstander om D-vit da. Selv er jeg skeptisk til udokumenterte mirakelmedisiner som en bransje tjener på.

Ja, vi er beint frem veldig på kollisjonskurs; jeg er lege utdannet i Oslo første halvdel av 90-tallet og følgelig tenker jeg skolemedisin deretter. Siden jeg har arbeidet som lege i klinisk praksis siden 90-tallet så har jeg dannet meg visse meninger om ting jeg har opplevd og erfart. Yrket er en evig læring, som så mange andre yrker. Derfor er jeg skeptisk til mye og mangt av "lure ting", også fra legemiddelindustrien, men først og fremst fra smartinger, heksedoktorer, naturmiddelbransjen, kvakksalvere og lurendreiere som lurer av folk penger for tøv.

Jeg vet ikke hva du er av utdanning og arbeide, men du tenker tydeligvis helt annerledes enn meg. Så jeg foreslår at vi lar debatten ligge, og være enige om å være uenige.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hva om man får kloa i en av pc'ene som fastlegene bruker? Tror det står mange legeuttrykk og -forklaringer der, så innmari mye som legen(e) titter på skjermen - faktisk meir på pc-skjermen enn på klienten ;D

mvh. VilhelmW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Hva om man får kloa i en av pc'ene som fastlegene bruker? Tror det står mange legeuttrykk og -forklaringer der, så innmari mye som legen(e) titter på skjermen - faktisk meir på pc-skjermen enn på klienten  ;D

mvh. VilhelmW
www.laegehaandbogen.dk

Dansk mini-gratisutgave av NEL (Norsk Elektronisk Legehåndbok). Mange av artiklene er fra NEL. Dette er et av de viktige oppslagsverkene til svært mange leger i Norge (NEL-utgaven altså, men den koster mange tusen i året å abonnere på). De fleste allmennlegekontorer abonnerer på NEL.

Man må kunne å søke, men det er mye info der! Se særlig artiklene for helsepersonell, de er råbra.

Topp Bunn