Noen flere enn meg som lurer på hvorfor Audioryal "gir bort" alt de har?

M

musicus

Gjest
tore_v1 skrev:
Det er svært kostbart å ha så ekstremt dyre varer på lager at å selge de ut for å kunne vise frem aktuelle varer er både økonomisk lurt og forretningsmessig viktig.

Jeg har selv _nesten_ kontakt AR for å sjekke litt rundt Marten Form som de viste frem på messen og som de ønsker å få ut til kunder, men så sitter jo i så fall jeg inne med høyttalere..

For aktører på denne størrelsen er det viktig å få produkter ut når det er relativt ukjente produkter. Word-of-mouth betyr for mange meget mye mer enn reklamespråk og anmeldelser i forskjellige media. Å få prøve hjemme burde være alfa-omega for de fleste, og å ta vare på denne biten er viktig.

Jeg holder meg til de små/mellomstore aktørene. Jeg ønsker et mangfold!
Selv ønsker jeg å gi ett STOOOORT kudos til AR for at de driver som de gjør, bare det at de våger ta inn mye nytt for det Norske markedet og begynne nybrotts arbeidet med å etablere nye merker på ett noe snevert og stivnet Norsk hifi marked forteller noe om entusiasme og pågangsvilje.
Heldigvis er det fler og fler som oppdager at hifi verden er større en det noe typiske Norske gjennomsnittet de siste årene.

Stå på AR, man trenger slike aktører som bringer mer mangfold og ikke bare variasjoner over samme gamle tema...

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Støtter overnevnte taler...tenker med grøss hvis alternativet for oss i Norge ifht proffbutikker kun hadde vært "klubben" ...Nei , mangfold er tingen og topp at noen tørr i et trangt marked! :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Ekte mannfolk drikker ikke Underberger!
o.t.
Du kan ha rett. Første gang jeg kjøpte sprit på polet, så kjøpte jeg Underberger, det var et par mnd. før jeg fylte 18. EDIT siden har jeg knapt luktet på det fluidumet.

mvh
KJ
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Parelius skrev:
Ekte mannfolk drikker ikke Underberger!
Syns Underberger er godt jeg!

Flere tips til hva ekte mannfolk spiser og drikker kan dere finne her:

 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
...
;D yes Og ikkje glem Jegern 8)
mvh Filip
o.t.
Urk ... Jæger minner meg for mye om min første «ferjefyll», skjønt jeg var antagelig mest full av sjokolade. Fjera het Norrøna (den gamle, dvs. den var splitter ny den gangen), og hadde just passert Statfjor (eller en annen oljeinstallasjon) på veg til Færøyene og Island. Jeg hadde maulet sjoklade siden ferja forlot Bergen, og fikk smake litt på Jægeren som fattern mm. satt og koste seg med ... urk. Jeg var omkring 11-12 år, i såkalt «voksen alder» har jeg knapt satt tunga til en Jæger ... hostesaft kun til medisinsk bruk.

mvh
KJ
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Denne tråden kan vel fint stenges nå. Det er mer OT enn on topic.

Eventuelt kan en ny tråd om hvordan små hifisjapper skal overleve bli startet.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Jammen godt noen reddet denne tråden med lystig snakk om dårlig drikke! Første delen av denne remsa ga meg en følelse av å sitte ringside på Vi-som-går-med-plastpose-over-hodet-foreningens årsmøte. Absurd. AR trengs. Det er alt for mange High-end-produsenter som overlever på gurupjatt og svimeslåtte menighetsmedlemmer.

Mvh
Sniff
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Typisk søringer - takler ikke litt snøvær uten at det skal gå ut over oss andre på Sentralen en gang, i tillegg til at dere skal plage oss med det gjennom alle radio, TV og aviser. Vi hadde et kraftigere snøfall her for et par uker siden, men vi brettet jo bare opp armnene og spadde unna. Vi begyte ikke å krangle på Sentralen for det. Ikke mer enn normalt, i alle fall.

Når det kommer til veiledende priser på high end utstyr så er det ikke sånn at forhandler kan sette disse som de vil. Det kommer gjerne krav fra leverandøren om at de skal tilpasses prisene i øvrige land. Dette er helt naturlig, ellers ville utlenningene kjøpe utstyr her i landet og så ville forhandlerne i de andre landene blitt sure på leverandørene, til det verste for oss alle.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.704
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
15 nye cm i dag. Nå må jeg på Polet. Igjen!

Ang. priser på dyr hifi varierer produsentenes politikk. Sonus faber kjører liker priser verden over. Man må dog forvente fluktuasjoner utenfor Euro-området. Valutamarkedet er jo koko for tiden. Det har AR vært innom i reklamen.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
trikko skrev:
Slik jeg ser det er Audioryal brukt som ett eksempel. Jeg har holdt på med Hi-End noen år, men jeg har aldri opplevet en lignende prissetting. De av oss som bruker penger på hi-fi bør kunne stille kritiske spørsmål til de som tjener penger på hi-fi. Jeg forstår ikke at dette er langsiktig foretningsmessig bærekraftig, men utover dette så er det jo ikke noe mrsomt å ha kjøpt noe og kansje oppleve ett enda høyere verditap enn vanlig hvis du bare er så"dum" at du tror at veiledende priser er realistiske og tror du har gjort en god deal hvis du får 25% rabatt. Kan nevne som en tileggsopplysning: Lefdal, Elkjøp eller Expert må dokumentere ovenfor kon konkuransetilsynet at de har solgt minst 5 stk av ett enkelt produkt for å kunne kalle noe en førpris eller veiledende pris.Det er ikke direkte sammenlignbart med en liten hifi inportør uansett hvem det måtte være, men lovverket gjelder for der også.Hvis denne dokumentasjonen ikke foreligger kan du kun anonsere med tilbudspris, og dette er spessielt viktig når det selges dyre varer slik at markedsføringen ikke blir villedende. Jeg for min del har sansen for hi-fi klubben også med tanke på andrehåndsverien og de har ihvertfall eksistert i 20 år og det gir troverdighet. Dette provoserer meg fordi dene måten å gjøre det på rammer de som er uerfarende som er "nye". De fleste har ikke så mye penger på konto at de ikke må spinke og spare for å skaffe seg det de har lyst på.

Priser på kapitalvarer regnes utfra normale avanse ut fra forhandler. 30% fortjeneste er vanlig avanse; alt under dette er rabaterte priser. Hvis du importør og forhandler er en og samme, så sparer du et lett noe som gir utslag i prisen. Å bruke Hi-Fi >Klubben som eksempel er total skivebom, da besparelsene ikke kommer kunden tilgode. Hi-Fi Klubben har 100% fortjensete på en rekke profukter, og å ønske at alle gjør det samme er å be om at alt elektronisk utstyr i Norge blir omtrent dobbelt så dyrt!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
joaquin skrev:
det er et greit poeng du trekker frem, parelius.

en annen ting, er at den kunstig høye "utsalsgprisen" ofte ikke blir satt av forhandleren alene, men av produsenten.
sammenligner man prisene på de ulike merkene som f.eks. audioroyal fører, så ser man at nivået er relativ likt overalt i verden, sett bort ifra ulikt momsnivå i de ulike land.

sånn sett har jeg større forståelse for oppgitt "veiledende" pris på f.eks. acapella eller einstein her i norge, enn det jeg har når det gjelder krell.

men tross alt, det er vel opplest og vedtatt at ingen betaler full utsalgspris på tung hi-end uansett.

Men ideen bak en slik "full" kalkyle er at du kan høre på produktene før kjøp. I tillegg forventes det at forhandleren er behjelpelig med råd samt kommer hjem å stiller opp og optimaliserer utstyret for deg. Det er denne bahandlingen du får hos store high-end sjapper i utlandet. Hvis du derimot kjøper en vare som ikke er på lager, så forventer man rabatt hvis vi snakker om kostbare kapitalvarer.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Voff skrev:
Hi-Fi Klubben har 100% fortjensete på en rekke profukter, og å ønske at alle gjør det samme er å be om at alt elektronisk utstyr i Norge blir omtrent dobbelt så dyrt!
Er nok ikke bare Hi-Fi klubben som bruker det påslaget.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Voff skrev:
Hi-Fi Klubben har 100% fortjensete på en rekke profukter, og å ønske at alle gjør det samme er å be om at alt elektronisk utstyr i Norge blir omtrent dobbelt så dyrt!
Er nok ikke bare Hi-Fi klubben som bruker det påslaget.

Sant nok, men alle andre som bruker samme kalkyler gir betydelig rabatt slik at Klubben gjenstår som universets dyreste Hi-Fi butikk (på enkelte varer).
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
100 % fortjeneste? Får de produktene gratis fra leverandør?
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
86
BT skrev:
100 % fortjeneste? Får de produktene gratis fra leverandør?
Nei.

Om jeg kjøper en tyggis til 10 kroner i butikken, deretter selger jeg den til deg for 20 kroner, da har jeg 100% fortjeneste på tyggisen.
Hadde jeg solgt den til deg for 30 kroner hadde fortjenesten blitt 200%, men hadde jeg nøyd meg med en fortjeneste på kun 50% , hadde du vært så heldig å få den for 15 kr.

Får de, som du antyder, produktet gratis, ville fortjenesten vært uendelig mange prosent.


Burde vært mattematikklærer jeg ;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - skal ikke blande meg inn i hvordan matematikere gjør det, men i næringslivet regnes resultatmarginen - eller fortjenestemarginen - som en prosent av omsetningen.

Tyggis kjøpt inn til 10 kroner og solgt for 20 kroner gir en fortjeneste på 10 kroner - eller en resultatmargin på 50% (av omsetningen). Så BT har sitt på det tørre. Muligens ikke som matematiker - men som økonom.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Tyggis kjøpt inn til 10 kroner og solgt for 20 kroner gir en fortjeneste på 10 kroner - eller en resultatmargin på 50% (av omsetningen). Så BT har sitt på det tørre. Muligens ikke som matematiker - men som økonom.
Derfor ekstra moro når BT harselerer med oss i den måten han formulerte seg på. Knusktørr som vanlig ;D
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Synes det virker som man ikke får med seg at eks. AR og andre skiter i eget reir ved å dumpe prisene ved slikt "demo-salg". De ødelegger troverdigheten til veiledende pris, og underminerer muligheten til fornuftig videresalg av produktene. Svært få ønsker å handle dyre produkter hvis andrehånds verdien faller som en stein. Jeg tror disse dumping salgene på sikt er svært ødeleggende for bransjen.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er nå engang sånn verden er. Fjorårets bilmodeller og demobiler selges billigere enn flunkende nye av årets modell. Alle vet at det fungerer på den måten, og likevel er det altså mange nok som velger å kjøpe nye modeller til full pris fremfor å vente på at de skal komme på billigsalg eller dukke opp på bruktmarkedet. Det du kaller dumpingsalg, er bare et symptom på en bransje i tilpasning til tøffere tider. Billige produkter - that's the name of the game - hifibransjen må nok finne seg i å dilte etter her.
 
N

nb

Gjest
Døden for forhandlere er de latterlig lave bruktprisene. Det er ingen grunn til å kjøpe et nytt produkt når man kan få akkurat det samme svært pent brukt for nedmot halve prisen. Det er ikke akkurat slitedeler vi snakker om her. Et godt bygget HiFi-produkt som har stått noenlunde pent og pyntelig i et noenlunde rent og røykfritt hjem lever i årevis. Ingen grunn til å kjøpe det nytt til noe i nærheten av veiledende pris.
 
F

fjellvåk

Gjest
Det er riktig det, men hvorfor er de "latterlig lave"? Kan hende noen møter seg selv i veggen og/eller i døra etterhvert...
 
N

nb

Gjest
fjellvåk skrev:
Det er riktig det, men hvorfor er de "latterlig lave"? Kan hende noen møter seg selv i veggen etterhvert...
Det er ingen grunn til at prisen på et slike produkter skal falle med 50% på et år eller to - utover at de eventuelt var priset altfor høyt i utgangspunktet. De er omtrent som nye, og det kommer ikke noe "siste skrik" som gjør at man må bytte eller at det er et problem at produktene er et par år gamle.

Selv handler jeg all min HiFi-brukt, så for meg personlig gjør det ikke noe at det er slik.
 
N

nb

Gjest
(ser nå at dette var en veldig gammel tråd, men skitt au...)

På brukten nå ligger det et par Marten høyttalere med veiledende/villedende 87k
Forhandler selger etter sigende (demobrukt?) for 61k
Selger vil ha minst 35k

De er to år gamle.

Ikke lett å forhandle nisjeprodukter mot en smalt marked når slike dealer er å oppdrive på bruktmarkedet, særlig ikke om de som vil handle brukt i tillegg stikker innom forhandleren for å få en demo av produktene de egentlig har tenkt å handle brukt.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Problemet for forhandlerne er naturligvis at kostnadene skal dekkes opp av Volum (antall solgte enheter) X Margin. Når kostnadene går opp, volumet går ned, og marginene også går ned, går ikke dette så veldig bra. Det er lett å se - selv for en som ikke er forhandler. Det eneste som er sikkert, er at dette bare blir verre. Lave bruktpriser gjør noe med lysten til å kjøpe nytt - det er én forklaring - og i tillegg har man jo internett. Når selv en eldre herre som meg, kan google rundt på nettet og finne akkurat det hjertet begjærer til helt andre priser enn man må betale her hjemme, er det bare et spørsmål om tid før mange nok lar seg friste.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel - først vil jeg vel hevde at ryktet om "forhandlernes død" er betydelig overdrevet.

Min påstand er at Norge trolig er det landet i verden hvor det er flest high-end butikk i forhold til folketall - med soleklar margin.

Har vært en del på reise - og det er omtrent umulig å finne en hifi butikk. Selvsagt er det mye jeg går glipp av - men London har vel 2-3 butikker med ålreit utvalg. I Norge vil jeg anta at vi har nærmere 50 butikker med skikkelig high end utstyr i utstilling. Det er altså ingen grunn til å tro at forholdene for å drive hifi butikk i Norge er dårlig - da hadde det ikke vært så mange aktører.

Jeg synes vel heller ikke at bruktprisene er spesiellt lave. De er stort sett noe høyere enn i utlandet, men står i greit forhold til det man betaler for produktene som nye. At butikkene selger varer med til dels betydelig rabatt er i det store og hele et markedsføringsknep. Vi (Som ofte liker åblåse opp verdien av anlegget) er langt mer troende til å kjøpe et produkt som har en veiledende pris på 100k, hvis vi får et spesialtilbud på 69k, enn hvis vi hadde gått inn i samme butikk og prislappen hadde vist 69k fra første stund.

Dette at det gis til dels store rabatter fra forhandlerne er noe alle vet - og derfro er det ingen som vil betale bruktpris i forhold til veiledende pris....de som klager over lave bruktpriser, nevner stort sett ikke at de fikk 30% rabatt på veileden selv....

Nei - hifi markedet i Norge er unikt mtp utvalg og muligheter i forhold til folketall....

Mvh
OMF
 
F

fjellvåk

Gjest
Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
fjellvåk skrev:
Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
100% uenig!

De bidrar med mangfold, entusiasme og ikke minst gode priser for oss forbrukere!

Mvh
OMF
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
fjellvåk skrev:
Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
100% uenig!

De bidrar med mangfold, entusiasme og ikke minst gode priser for oss forbrukere!

Mvh
OMF
For en gangs skyld er jeg 100% enig med deg.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
fjellvåk skrev:
Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
veldig enig her - jeg holder meg unna merker som er solgt på denne måten. På bruktmarkedet kan man gå på en smell hvis man kjøper eks. parallell import.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
funbunny skrev:
fjellvåk skrev:
Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
veldig enig her - jeg holder meg unna merker som er solgt på denne måten. På bruktmarkedet kan man gå på en smell hvis man kjøper eks. parallell import.
Hvis en vare er over 5 år, hvilken rolle spiller det om produktet er kjøpt nytt gjennom importør eller parallellimportert?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
funbunny skrev:
fjellvåk skrev:
Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
veldig enig her - jeg holder meg unna merker som er solgt på denne måten. På bruktmarkedet kan man gå på en smell hvis man kjøper eks. parallell import.
For det første så tror jeg i svært liten grad det er snakk om parallellimport. For det andre så tror jeg faktisk levetiden til disse butikken ikke er noe kortere enn de vanlige butikkene som gjerne er startet av folk med større hifiinteresse enn forretningstalent. Disse hjemmebutikkene du snakker om er jo feks Audiofreaks, Audioart, Audioaktøren og Motron.

Mvh
OMF
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Flere av de etablerte nettbutikkene som opererer i Norge selger tv'er som er EU-modeller, altså parallellimporterte. Bare som et eksempel på utbredelsen av parallellimport.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Flere av de etablerte nettbutikkene som opererer i Norge selger tv'er som er EU-modeller, altså parallellimporterte. Bare som et eksempel på utbredelsen av parallellimport.
Jo, men jeg tror ikke dette er et (stort) problem inne high end audio...stort sett så har jo disse mindre butikkene merker som ingen andre har....

Mvh
OMF
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Avantgarde høytalere er vel et eksempel på parallel-import.. Som ikke faller heldig ut for importør i Norge dessverre... 8)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Norge er et av de bedre land når det gjelder avslag og "tilbud" på brukt og demovarer. Helt nytt og uåpnet produkt blir selvsagt en stor betydning når en kjøper et kostbart produkt. Jeg betaler gjerne noen tusen ekstra for og få noe helt nytt. Man må være noe skeptisk når en ser en forhandler selger et produkt med høye prosentvise tilbud. Kan bare vise til Audio pro Musica sin utrolige opptreden i hifi bransjen. Kjenner godt til denne saken. Får endelig håpe at noe lignende ikke kan skje igjen. Jeg har lært meg og kjenne hifi -bransjen fra utsiden mvh. Guit
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
HCS skrev:
Avantgarde høytalere er vel et eksempel på parallel-import.. Som ikke faller heldig ut for importør i Norge dessverre... 8)
Helt enig med deg og jeg, selv om andre her tydeligvis erfarer det annerledes. Siden jeg handler det meste på bruktmarkedet i inn og utland, er jeg forsiktig med produkter som har en rotete og ustabil leverandør i Norge.
Tror som tidligere sagt at merker som selges ofte med store rabatter blir oppfattet av mange som useriøse og at bruktmarkedet reagerer med skepsis.
Selvfølgelig ønsker jeg å handle billig, men jeg vil også kunne selge igjen uten for stort tap.
Tfo :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
HCS skrev:
Avantgarde høytalere er vel et eksempel på parallel-import.. Som ikke faller heldig ut for importør i Norge dessverre... 8)
Det skal være sikkert og visst! Lyric var først ute av eksportkundene med bred Avantgarde markedsføring, tok store sjanser innledningsvis, kjøpte store partier av både Solo og Uno og tegnet seg for enda flere av de største modellene. Bl.a. ble det innkjøpt og solgt nærmere 10 par Trio i løpet av kort tid, og dette er nærmest uhørt i et land med snaut 5 mill. innbyggere. Ble deretter meget slett behandlet av voksesyk produsent og resten er historie. Skoleeksempel på dum håndtering og manglende forståelse for relasjonsbygging og langvarige langsiktige markedsstrategier.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hmmm - kjenner ikke til dette i det hele tatt....er ikke Lyric godkjent importør og forhandler av AG...?

Mvh
OMF
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
OMF skrev:
Hmmm - kjenner ikke til dette i det hele tatt....er ikke Lyric godkjent importør og forhandler av AG...?

Mvh
OMF
Jo, det er de...Men AG tas inn via danmark og en nordmann på Vestlandet.. Tas inn som brukt og selges til langt lavere pris enn det Tor kan.. Hvis en spørr AG meningheten vil jeg tro at det er kanskje 2 av 10 som han handlet av Tor og da er det gjerne snakk om mindre modeller.. :p
 
Topp Bunn