Noen flere enn meg som lurer på hvorfor Audioryal "gir bort" alt de har?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.856
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja - det er jo helt klart uheldig - spesiellt med tanke på den innsatsen Tor og LYric gjør for å promotore AG på messer og slikt!

Men denne fyren på Vestlandet er vel ikke noe butikk i en slik forstand som det er snakket om her. Så vidt meg bekjent så er det fleste av disse små entusiastbutikkene som jeg synes er bra - importører av egne merker.

Mvh
OMF
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg tror denne fyren hadde et samarbeide med Tor, men så skar det seg mellom de.. Han er aktiv her på sentralen rett som det er, men noen butikk tror jeg ikke han har nei.. Kan hende Tor finner et annet hornmerke etterhvert... ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
HCS skrev:
OMF skrev:
Hmmm - kjenner ikke til dette i det hele tatt....er ikke Lyric godkjent importør og forhandler av AG...?

Mvh
OMF
Jo, det er de...Men AG tas inn via danmark og en nordmann på Vestlandet.. Tas inn som brukt og selges til langt lavere pris enn det Tor kan.. Hvis en spørr AG meningheten vil jeg tro at det er kanskje 2 av 10 som han handlet av Tor og da er det gjerne snakk om mindre modeller.. :p
Tror nok fordelingsanslaget ditt er positivt feil - i hvertfall halvparten er gått via Lyric. Men dog.... De har rettighetene på Skandinavia og blir så stukket i ryggen med parallelleksport fra produsent til ny aktør i Danmark, som selvsagt sleiker seg om kjeften og ser utover det velstående norske publikum, hvor Tor har gjort en pionerinnsats med å selge inn horn som konsept. Legg så til et kjøpekåt norskt publikum som er godt tilvendt med å handle "billigst" mulig, og som de troløse hifihorer vi er så bruker vi Lyric til testbenk og demo for deretter å bestille annetsteds. Internett, globalisering og frie markedskrefter i skjønn forening.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
pengesluk skrev:
HCS skrev:
OMF skrev:
Hmmm - kjenner ikke til dette i det hele tatt....er ikke Lyric godkjent importør og forhandler av AG...?

Mvh
OMF
Jo, det er de...Men AG tas inn via danmark og en nordmann på Vestlandet.. Tas inn som brukt og selges til langt lavere pris enn det Tor kan.. Hvis en spørr AG meningheten vil jeg tro at det er kanskje 2 av 10 som han handlet av Tor og da er det gjerne snakk om mindre modeller.. :p
Tror nok fordelingsanslaget ditt er positivt feil - i hvertfall halvparten er gått via Lyric. Men dog.... De har rettighetene på Skandinavia og blir så stukket i ryggen med parallelleksport fra produsent til ny aktør i Danmark, som selvsagt sleiker seg om kjeften og ser utover det velstående norske publikum, hvor Tor har gjort en pionerinnsats med å selge inn horn som konsept. Legg så til et kjøpekåt norskt publikum som er godt tilvendt med å handle "billigst" mulig, og som de troløse hifihorer vi er så bruker vi Lyric til testbenk og demo for deretter å bestille annetsteds. Internett, globalisering og frie markedskrefter i skjønn forening.
"Tas inn som brukt"........
Mener du at mye av det som kommer inn via DK i realiteten er nytt? Har du beviser for dette?
Selv har jeg kjøpt horn to ganger; nye Duo hos Tor, og brukte Mezzoer fra DK (brukte var ikke tilgj hos Tor på dét tidspunktet), og jeg har ingen grunn til å tro at det som ble fortalt om første eier ikke var korrekt.
Hadde forøvrig en lengre samtale med Tor i den forbindelsen, og ettersom vi fikk snakket sammen, hadde han ikke noe problem med å se at brukthandel selvfølgelig kan skje over landegrensene.
Om det skjer salg av nytt utstyr via "bakveier" her hjemme er det jo slett ikke bra, og dersom denne karen det refereres til (mht AG-utstyr) virkelig har en slik rolle som det gis uttrykk for, er jo dette svært betenkelig. Da bør den enkelte ha såpass integritet at man heller støtter opp om norsk importør.
Mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Hvorfor kjøper folk suspekte horn fra Danmark dersom det virkelig er tilfelle at Audioroyal gir bort alt de har? Jeg regner med at det inkluderer Acapella?

Dersom noen driver parallellimport av AG bør jo Tor snarest ta opp dette med leverandøren, som må ta det med den danske importøren. En leverandør kan da ikke tillate slikt. Det er 100 % uhørt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
olaps skrev:
pengesluk skrev:
HCS skrev:
OMF skrev:
Hmmm - kjenner ikke til dette i det hele tatt....er ikke Lyric godkjent importør og forhandler av AG...?

Mvh
OMF
Jo, det er de...Men AG tas inn via danmark og en nordmann på Vestlandet.. Tas inn som brukt og selges til langt lavere pris enn det Tor kan.. Hvis en spørr AG meningheten vil jeg tro at det er kanskje 2 av 10 som han handlet av Tor og da er det gjerne snakk om mindre modeller.. :p
Tror nok fordelingsanslaget ditt er positivt feil - i hvertfall halvparten er gått via Lyric. Men dog.... De har rettighetene på Skandinavia og blir så stukket i ryggen med parallelleksport fra produsent til ny aktør i Danmark, som selvsagt sleiker seg om kjeften og ser utover det velstående norske publikum, hvor Tor har gjort en pionerinnsats med å selge inn horn som konsept. Legg så til et kjøpekåt norskt publikum som er godt tilvendt med å handle "billigst" mulig, og som de troløse hifihorer vi er så bruker vi Lyric til testbenk og demo for deretter å bestille annetsteds. Internett, globalisering og frie markedskrefter i skjønn forening.
"Tas inn som brukt"........
Mener du at mye av det som kommer inn via DK i realiteten er nytt? Har du beviser for dette?
Selv har jeg kjøpt horn to ganger; nye Duo hos Tor, og brukte Mezzoer fra DK (brukte var ikke tilgj hos Tor på dét tidspunktet), og jeg har ingen grunn til å tro at det som ble fortalt om første eier ikke var korrekt.
Hadde forøvrig en lengre samtale med Tor i den forbindelsen, og ettersom vi fikk snakket sammen, hadde han ikke noe problem med å se at brukthandel selvfølgelig kan skje over landegrensene.
Om det skjer salg av nytt utstyr via "bakveier" her hjemme er det jo slett ikke bra, og dersom denne karen det refereres til (mht AG-utstyr) virkelig har en slik rolle som det gis uttrykk for, er jo dette svært betenkelig. Da bør den enkelte ha såpass integritet at man heller støtter opp om norsk importør.
Mvh
For ordens skyld, Olaps, jeg har ikke kommentert på hva/hvordan ting kjøres fra Danmark til Norge, nytt eller brukt. Det vet jeg ikke noe særlig om. Kun redegjort for hva PRODUSENTEN gjorde overfor eksisterende Skandinavia-agent (Tor/Lyric) med å etablere forhandlerstatus til andre i Skandinavia.

Integriteten du etterlyser er vi vel alle enige om "burde" være der, men som så ofte ellers så er det "all 'bout the dollar Bill"

BT: At Lyric har tatt opp dette med produsent kan du være trygg på!! Har selv vært i en identisk situasjon med en tysk produsent, og det er ikke morsomt når du har brukt hundretusener av kroner i markedsføring, store mengder timer og andre ressurser på å etablere et produkt på bred basis og så kommer det noen andre og høster fruktene av ditt arbeide og dine investeringer.
 
M

musicus

Gjest
pengesluk skrev:
olaps skrev:
pengesluk skrev:
HCS skrev:
OMF skrev:
Hmmm - kjenner ikke til dette i det hele tatt....er ikke Lyric godkjent importør og forhandler av AG...?

Mvh
OMF
Jo, det er de...Men AG tas inn via danmark og en nordmann på Vestlandet.. Tas inn som brukt og selges til langt lavere pris enn det Tor kan.. Hvis en spørr AG meningheten vil jeg tro at det er kanskje 2 av 10 som han handlet av Tor og da er det gjerne snakk om mindre modeller.. :p
Tror nok fordelingsanslaget ditt er positivt feil - i hvertfall halvparten er gått via Lyric. Men dog.... De har rettighetene på Skandinavia og blir så stukket i ryggen med parallelleksport fra produsent til ny aktør i Danmark, som selvsagt sleiker seg om kjeften og ser utover det velstående norske publikum, hvor Tor har gjort en pionerinnsats med å selge inn horn som konsept. Legg så til et kjøpekåt norskt publikum som er godt tilvendt med å handle "billigst" mulig, og som de troløse hifihorer vi er så bruker vi Lyric til testbenk og demo for deretter å bestille annetsteds. Internett, globalisering og frie markedskrefter i skjønn forening.
"Tas inn som brukt"........
Mener du at mye av det som kommer inn via DK i realiteten er nytt? Har du beviser for dette?
Selv har jeg kjøpt horn to ganger; nye Duo hos Tor, og brukte Mezzoer fra DK (brukte var ikke tilgj hos Tor på dét tidspunktet), og jeg har ingen grunn til å tro at det som ble fortalt om første eier ikke var korrekt.
Hadde forøvrig en lengre samtale med Tor i den forbindelsen, og ettersom vi fikk snakket sammen, hadde han ikke noe problem med å se at brukthandel selvfølgelig kan skje over landegrensene.
Om det skjer salg av nytt utstyr via "bakveier" her hjemme er det jo slett ikke bra, og dersom denne karen det refereres til (mht AG-utstyr) virkelig har en slik rolle som det gis uttrykk for, er jo dette svært betenkelig. Da bør den enkelte ha såpass integritet at man heller støtter opp om norsk importør.
Mvh
For ordens skyld, Olaps, jeg har ikke kommentert på hva/hvordan ting kjøres fra Danmark til Norge, nytt eller brukt. Det vet jeg ikke noe særlig om. Kun redegjort for hva PRODUSENTEN gjorde overfor eksisterende Skandinavia-agent (Tor/Lyric) med å etablere forhandlerstatus til andre i Skandinavia.

Integriteten du etterlyser er vi vel alle enige om "burde" være der, men som så ofte ellers så er det "all 'bout the dollar Bill"

BT: At Lyric har tatt opp dette med produsent kan du være trygg på!! Har selv vært i en identisk situasjon med en tysk produsent, og det er ikke morsomt når du har brukt hundretusener av kroner i markedsføring, store mengder timer og andre ressurser på å etablere et produkt på bred basis og så kommer det noen andre og høster fruktene av ditt arbeide og dine investeringer.
Pussig, jeg er i en slik situasjon nu, og dette stemmer godt med egne erfaringer.....

Ønsker ikke gå helt opp i detaljer her, tar de med Tor, men at han liker det, nei! og det forstår jeg.
Eks, han brukte noen timer en kveld/eftermiddag for ikke så lenge siden på å demonstrere ett AG oppsett for en potensiell kunde, siden hørte han ikke mer fra vedkommende, før det noen uker senere kom frem at kunden hadde henvendt seg til DK og handlet (de samme htére som han fikk demad), personlig synes jeg ikke om sånt, og synes det under pari å utnytte forhandlere slik, i dette tilfellet Lyric, men for noen er tydeligvis egen integritet proposjonalt minskende med økt tilbud...

Når det er sagt så er ikke jeg heller forhandler tro, men å gi forhandler en mulighet å møte evnt andre tilbud jeg har fått synes for meg opplagt, ikke i meningen å spille de ut mot hverandre, men å väre åpen rundt handelen, men det er bare meg...

mvh
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
For oss som ønsker best mulig lyd pr krone er det fantastisk med importører som selger direkte til kunde med gode priser!

Om målet er stadig utbytting av produkter så kan jeg forstå at det blir litt gambling på hvilke pris man får, men tviler sterkt på at det blir dårligere resulatat enn å kjøpe et produkt til veil pris som seinere skal selges brukt. Veilprisprodukter må uansett konkurrere med lydmessig tilsvarende produkter som selges ut fra andre importører til lavere pris, og blir desto rimeligere på bruktmarkedet.

Nå er det vel omtrent kun klubben, kjeden og kansje ohfc som er strenge på veilpris, mens de fleste andre store butikkene i Norge (er svært få) selger egenimporterte merker med god rabatt og har gjort det i veldig mange år, så det er ganske normalt i hifi-Norge og ikke noe spesielt for AR!



funbunny skrev:
fjellvåk skrev:
Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
veldig enig her - jeg holder meg unna merker som er solgt på denne måten. På bruktmarkedet kan man gå på en smell hvis man kjøper eks. parallell import.
 
Topp Bunn