Neste oppgradering = nedskalering?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Satt og filosoferte litt i dag - skal være med og arrangere en fest nå på fredag, og lurte på hva jeg skulle svare om det ble snakk om å låne bort anlegget mitt til festen - "Jada, klart det, vi må bare skaffe en varebil eller liten lastebil og tre mann til bærehjelp, så er det gjort på en time eller halvannen å få satt det opp i lokalet. Det er jo ikke mer enn et halvt tonn å flytte på. Forresten, er lokalet stort nok? Du må huske på at det avgir ca 2 kw varme! "

Begynner å lure på om ikke det hadde vært fornuftig med en nedskalering, jeg er ikke lenger sikker på om alt styret lønner seg. Skal man høre på musikk, er det greit å huske på å slå på anlegget en god halvtime før du setter på noe. Den tiden hvor en skrudde opp til kl. 14 på preen for å spille en eller annen livlig rockmusikk mens en støvsugde er forbi, nå blir det mer til at man setter seg andektig ned for å LYTTE. Noe av moroa er borte...

Er det bare meg, eller har andre vært der også? Hva er den beste medisinen, trekke pusten dypt og sitte musestille til det går over eller selge hele røkla og begynne på nytt? Jeg vet at musikksamlingen blir. Jeg kvitter meg ikke med plate- og cd- samlingen min!
                               mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
1) du låner IKKE bort dette utstyret til en fest. anlegget ditt er for kostbart, og folk hører uansett ikke forskjell på dette og tarvelig pa når de er dritings.
2) joda, det går an å vurdere et enklere system. hvor happy du blir med det, får tiden vise. ellers kjøper du deg bare opp igjen. det pleier jeg å gjøre. ;D

C

Cyber

Gjest
Hehe, hadde da aldri i verden lånt den herligheten ut til en fest. Får de ikke tak i en BoomBlaster eller no? Blir nesten redd for deg her...

Du kan nedgradere, men jeg har opplevd at man savner fort litt detaljer og slikt, og mitt er jo for lommeradio å likne med ditt oppsett...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hehe, hadde da aldri i verden lånt den herligheten ut til en fest. Får de ikke tak i en BoomBlaster eller no? Blir nesten redd for deg her...
Vel, den lokale Rotaryklubbens årlige stiftelsesfest er ikke akkurat kjent for rølp og " tenna i veggen", selv om flatfyll ikke er helt ukjent....
mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.809
Torget vurderinger
4
For det første, ikke lån ut anlegget ditt til en fest. Et hvilket som helst anlegg som kan spille høyt nok vil gjøre nytten. 99% ville ikke høre forskjell, og den siste prosenten ville kommentere at "det anlegget ser jammen gammeldags ut". :p

Hva er det som er så mye styr? Utstyret står jo der, ferdig oppsatt, og etter det jeg har hørt fra en som har vært hos deg, spiller det veldig, veldig bra.
Det er ingenting som hindrer deg i å spille høy rockemusikk mens du støvsuger. Man kan jo godt spille høy musikk de første 30 minuttene selv om lyden ikke er 100%.
Jeg er bare halvveis kvalifisert til å kalle meg selv hifi-doktor, men min musikalske resept er følgende:
Lag et anlegg nr 2. slik som "Samleren" har gjort. Ett som du kan eksperimentere med, og på den måten gjenoppdage gleden ved å skape god lyd med begrensede midler.

Ok...da blir det en "egenandel" på 863,- eksl. moms, kort eller kontant?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Du er dyr på det! :eek: Men ingen dum tanke... Med styr mener jeg vel at man har en tendens til å høre mer på anlegget enn på musikk...Men for all del, foreløpig står anlegget godt her i stua, og ikke på bruktbørsen. :D
mvh

C

Cyber

Gjest
Høre mer på anlegget enn musikken? Her står ihvertfall musikken i fokus :D

Men ingen dum idé med å ha et rimeligere anlegg 2 som en kan prøve seg litt frem med...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.315
Torget vurderinger
1
Bare ikke få "racket" ødelagt. Tenk på alle som skal styre musikken, skru opp lyden, skifte plater, skubber borti.... oioioioioi....

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
44.617
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
21
Slutter meg til alle som mener at dette er IKKE et anlegg man drar ut på fest. Utover det burde det vel funke til støvsuging ?
Har selv brukt mere på anlegg enn de fleste ville regne som "normalt", men kan for all del kose meg med rock på full guffe mens jeg gjør andre ting, gjerne i stuen ved siden av.

Kjenner forsåvidt følelsen du beskriver,tror de fleste av oss har kjent på den......
Av og til hjelper det med en pause fra hele styret. La anlegget stå et par uker, vent til du virkelig er sugen på musikk og har anledning til å bare nyte, kanskje opplever du at dette spilte j.... bra allikevel.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Å låne ut et så nydelig anlegg høres ut som en øvelse med innebygget ekstrem selvpining. Personlig ville jeg ikke selv i mine villeste feberfantasier vurdert noe sånt en gang, men det er meg. Bare tanken på en eller annen eldre herre som i iveren kommer til å søle G&T i preampen din får det til å gå kaldt ned over ryggen på meg. Et tips som funker? Avholdenhet! Monter ned anlegget, vær uten noen få dager, gå over alle kontakter med rens, sjekk fase osv (med andre ord "smøring og oljesjekk"). Monter alt opp igjen, la det bli varmt, sett deg ned med en maltwhisky, cognac eller "your favorite poison", sett på en favorittplate...og nyt!
Er ikke gleden tilbake da, gå til innkjøp av et anlegg nr. 2. Og skulle du likevel vurdere å selge, ring meg først! Jeg vet jeg har uttalt at jeg er i mål, men jeg er nok i stand til å finne glede i noen av komponentene i anlegget ditt, skal du se.

Lykke til!

Med vennlig hilsen fra en av dine cj-frender. ;-)

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Å leie en liten PA til en fest er jo mye billigere enn det f.eks et transportfirma ville tatt i forsikring for å frakte noe sånt som ditt anlegg. det burde vel være nok av et hint til å la det stå stille?

ellers. kanskje du trenger noe bedre rock til støvsuginga?
til støvsuging anbefales som til det meste annet tool f.eks lateralus spor 1

T

timc

Gjest
Har faktisk ikke vært der at jeg lytter til anlegget nei. Har hele tiden vært bevist på å velge komponenter som ikke fører dithen.

Utlån av det annlegget hadde jeg sagt blankt nei til med det utstyret du har. Lei et lite PA anlegg :)

Det er mitt råd.

Mvh

B

BjornE

Gjest
Et anlegg nr. 2 er en meget god medisin. Har selv et greitt anlegg i stua for de store lytte orgiene - og et skikkelig vintage anlegg i et annet lytterom for volumlytting. Anleggene er totalt forskjellige og gir på en måte inntrykk av begge endene i musikk verdenen.

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
0
Skjønner tkr, ikke lett å si nei heller når man blir spurt av venner. En liten historie dertil, lånte ut mitt anlegg til 40-års fest for to år siden (Attpåtil var det jeg som måtte bære og rigge til alt utstyret kvelden før.) Akkurat kommet hjem etter det blir jeg oppringt, det låter så rart i den ene høytaleren blir det sagt. Bare å ta med seg høytaler sett 2, og reise dit. Summering: det kostet meg en sprengt bass i snellene. Så tror jeg heretter vurderer nøye før jeg låner ut igjen. Dessverre folk flest veit ikke/skjønner ikke verdiene som ligger i utstyret vårt, og sier man det står det tilt i panna på de og de kommer løpende med for å ta feberen på oss. Hører med at en kommenterte, at for å rekone din høytaler kan jo jeg kjøpe ett anlegg (rekoningen kom på 2.000,-) så det sier litt om hvor forskjellig man kan se på dette med hifi :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva med å kjøpe en Squeezbox og fylle en harddisk med ny musikk og koble den sammen med det du har. Blir automatisk litt mindre andektig å bruke enn LP riggen. Evt. la den streame fra Pandora med mp3 kvalitet men ny musikk? Lavere kvalitet så det er ingen vits å sitte å finlytte til, men mye god musikk.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hva med å kjøpe en Squeezbox og fylle en harddisk med ny musikk og koble den sammen med det du har. Blir automatisk litt mindre andektig å bruke enn LP riggen. Evt. la den streame fra Pandora med mp3 kvalitet men ny musikk? Lavere kvalitet så det er ingen vits å sitte å finlytte til, men mye god musikk.
Det var et interessant forslag! Er det vanskelig å få til? Er ikke særlig datakyndig, for meg er pcen stort sett bare en veeeeldig god skrivemaskin...
mvh

O

om.s

Gjest
Squeze boks, ett par party høytalere ala CV og en rimelig (ICE) forsterker, der har du en partyløsning.

Langt på vei de fleste vet ikke å verdsette kvalitetene på riggen din alikevel, samtidig får du rocket litt løs igjen med "partyløsningen" ;) .....

mvh

K

kbwh

Gjest
De forsterkerne er faktisk laget for å tåle PA-bruk også, men CV betyr ille dårlig lyd uansett, faktisk så fæl at Stones ikke svinger, og da blir det ikke party...

A

Aubi

Gjest
Det var et interessant forslag! Er det vanskelig å få til? Er ikke særlig datakyndig, for meg er pcen stort sett bare en veeeeldig god skrivemaskin...
                             mvh
Gjentar nok en gang tilbudet mitt om å rippe musikksamlingen din for deg. Jeg blir både svett og skjelven av tanken, men hva gjør man ikke for andre ;D

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Mener det er bare høyttalerkassa som svinger på CV!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.545
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Du har nettopp avlevert et godt argument for å ha flere anlegg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@Gjestemedlem og timc: Jeg synes at forslaget er glimrende. Kan man kjøre en squeezebox til ekstern dac med f.eks en optisk kabel? Og kan man streame fra nettradio gjennom en pc til squeezebox og derfra ut til ekstern dac?
@Aubi: Anytime!Ser ut som om jeg kan trenge litt datahjelp også.
@erato: Sånn ser jeg det også etterhvert!
                       mvh
Takker for mange og gode svar. Anlegget blir stående i stua, blir ikke lånt ut. :D

P

Parelius

Gjest
Jeg synes det er DÅRLIG GJORT ikke å låne ut anlegget. En skal være god, snill og imøtekommende i forhold til sine medmennesker. Ikke å dele godsakene med nesten er slett ikke pent. Du skal heller ikke se bort ifra at du dermed slapp hele problemstillingen vedr. nedskalering, når anlegget ble returnert. Spesielt vinylriggen din ville ha godt av litt frisk luft.

Ad Squeezebox: Hvis du har PC, hvorfor ikke bare kjøpe en Airport Express, derfra optisk inn i DAC-en din?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes det er DÅRLIG GJORT ikke å låne ut anlegget. En skal være god, snill og imøtekommende i forhold til sine medmennesker. Ikke å dele godsakene med nesten er slett ikke pent. Du skal heller ikke se bort ifra at du dermed slapp hele problemstillingen vedr. nedskalering, når anlegget ble returnert. Spesielt vinylriggen din ville ha godt av litt frisk luft.
Får åpne opp vinduene i stua litt istedet ;D Har forresten et par "festpickuper".

Ad Squeezebox: Hvis du har PC, hvorfor ikke bare kjøpe en Airport Express, derfra optisk inn i DAC-en din?
Fordi datakunnskapene mine suger big time! Skjønner ikke hva du mener, hva er en Airport Express? Regner med at det ikke er flybussen du snakker om...
                                      mvh

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
176
Torget vurderinger
2
Kan man kjøre en squeezebox til ekstern dac med f.eks en optisk kabel? Og kan man streame fra nettradio gjennom en pc til squeezebox og derfra ut til ekstern dac?
Squeezeboxen har både koaksial og optisk digital utgang. Nettradio kan streames rett fra nettet. Pc'en trenger bare være på når du skal ha tilgang til musikken på hardisken.

Frode

P

Parelius

Gjest
Fordi datakunnskapene mine suger big time! Skjønner ikke hva du mener, hva er en Airport Express? Regner med at det ikke er flybussen du snakker om...
Airport Express (AE) er en trådløs sak fra Apple (og kan brukes både av de med Mac og PC). Hvis du har bredbånd, så kobler du denne til AE, og kjører så på nettet trådløst. AE har i tillegg en optisk utgang, som du kan koble til DAC-en. Da kan du kjøre trådløst fra PC (forutsatt at du har trådløskort i PC) vha iTunes-programmet rett inn i DAC via AE. Funker som bare det. (Det er ikke noen forutsetning at du har bredbånd, men du må ha trådløskort i PC)

A

Aubi

Gjest
For å dra litt tilbake til utgangspunktet. Du har en blodtrimma stereo. For samme prisen kunne du kansje lage deg et mer mutimediapreget system. Der kan du spille musikk i stereo i akseptabel kvalitet, ha en skjerm i sentrum som gir visuelle gleder. Du kan være knyttet opp mot nettet gjennom en HTPC. Kort sagt et system som gir deg flere muligheter til underholdning om enn med lavere fokus på musikk.

G

Gjestemedlem

Gjest
@Gjestemedlem og timc: Jeg synes at forslaget er glimrende. Kan man kjøre en squeezebox til ekstern dac med f.eks en optisk kabel? Og kan man streame fra nettradio gjennom en pc til squeezebox og derfra ut til ekstern dac?
Jepps du kan bruke DACen din til det da det er en coax S/Pdif ut fra SBen. Nettradio streames uten PC. Og det et også mulig å lage et oppsett der du ikke trenger å ha PCen på for å spille musikk fra harddisken heller. (Man kjører en modifisert nettverksdisk. Se SB trådene for detaljer omkring dette).

RS, Podcasts etc. er bonusmuligheter.

Tror en SB vil skape litt overaskelser, spontanitet og fokus på musikken. Så har man jo fremdeles det vanlige oppsettet når man foretrekker det. Ingen stor investering heller.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker på nytt for gode svar og forslag. Setter pris på at folk er litt tålmodige når de skal forklare meg om data. Jeg klinker stort sett ut etter setning nr 2....
Skal gå gjennom SB- trådene, kanskje greier jeg å få fornuft ut av dem.
@ Aubi, ta kontakt hvis du ønsker å rippe noe musikk. Til gjengjeld kan du jo ta meg i hånden og leie meg sakte gjennom SBs finesser og virkemåte.
mvh

A

Aubi

Gjest
Takk, skal prøve å la være å sikle på alle klassikerene. ::)

Topp Bunn