Må innrømme det tvert: Jeg gadd ikke å lese hele tråden. Jeg hoppa fra side 2 til side 10. Det står sikkert masse fornuftig og mindre fornuftig på sidene i mellom, men.....
La oss slå fast følgende: vi har religionsfrihet i Norge. Samtidig er vi en kristen nasjon, pr. definisjon. Mulig det står noe i Grunnlova også om det...??? Utøvelsen av div. religioner, veit jeg mindre om. Jeg har opp gjennom årene, blitt "forstyrra" av både kirkeklokker og utbasunering fra minareter. Begge deler er like vederstyggelige - men det verste jeg har hørt, er hylekorene på søndag formiddag, gjerne - fra indremisjons- og lestadianerbedehus. Det er direkte skremmende!!! Men for all del; la de bygge både den ene og andre type menighetshus. Survival of the fittest. De som tror mest og lengst, overlever....
Og til det om at Gud ( den kristne guden, vel og merke!!) skapte kvinnen, så hørte jeg noen onger diskutere akkurat det her om dagen. den ene hevda at jentene ble skapt av en manns ribben. Hvorpå ei lita jente repliserte at ho trudde de var skapt av jule-ribben...Onger kan jo bli mentalt forstyrra av mindre enn det, så der ser man hva disse religionene kan føre til. Onger som betviler sin egen eksistens etter jul...og som lurer på om det blir flere jenter etter jul, alle jule-ribben som vi spiser!
Og snart er det jol. Den norrøne solfesten skal iallefall feires, og tar man samtidig med sånn ca. bursdagsfeiringa til et Jesusbarn, er det ok for min del!
;D mvh. VilhelmW