Nei til minareter

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Slubbert skrev:
bjornh skrev:
Jeg er fra Nord-Norge, og derfor en av oss her oppe, og ikke en sånn dærre søring..!!
Mine kondolanser.
Nei, for all del, jeg lider ikke av kondolanser.

For øvrig, der jeg kommer fra er det en ting som er mer hellig enn alt annet: snøskuteren...!!!
Så du er ein av dei, du.....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
bjornh skrev:
Slubbert skrev:
bjornh skrev:
Jeg er fra Nord-Norge, og derfor en av oss her oppe, og ikke en sånn dærre søring..!!
Mine kondolanser.

For øvrig, der jeg kommer fra er det en ting som er mer hellig enn alt annet: snøskuteren...!!!
OooYeeeaaa, hallelujaaaa !!
The holy trinity of Yamaha, SkiDoo and the LynX ! ( Sistnevnte uttales Lyn-kryss ) ;D ;D

De fleste av naboene mine er også medlemmer i den der menigheten. :( Men enhver blir vel lykkelig i sin egen tro ?? Skjønt jeg vet nøyaktig hvordan en sterkt troende kristen har det om han bor i Saudi Arabia, for jeg har ikke scooter ! Og i Finnmark er det blasfemi så det holder! Er nok lettere å få sosial innpass og aksept som satanist i bibelbeltet på SørVestlandet,
Kva med eit forbod? T.d. mot skuterar? Eller mot kondolansar?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.253
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
bjornh skrev:
Slubbert skrev:
bjornh skrev:
Mine kondolanser.

The holy trinity of Yamaha, SkiDoo and the LynX ! ( Sistnevnte uttales Lyn-kryss ) ;D ;D

De fleste av naboene mine er også medlemmer i den der menigheten. :( Men enhver blir vel lykkelig i sin egen tro ?? Skjønt jeg vet nøyaktig hvordan en sterkt troende kristen har det om han bor i Saudi Arabia, for jeg har ikke scooter ! Og i Finnmark er det blasfemi så det holder! Er nok lettere å få sosial innpass og aksept som satanist i bibelbeltet på SørVestlandet,
Altså hør nå her: hvor ble det av Polaris og Artic Cat?? :mad:

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Audiophile-Arve skrev:
Elles er det med religion som med fotball - dei andre er dumme, og vi har rett, pr.definisjon. Det vert såleis vanskeleg.
I debatten kan det vere nyttig å hugse på jødeparagrafen i fyrste versjon av norsk grunnlov, så vel som den godmodige nabohetsen mange av vore bygder og byar har. Og svenskevitsane (norskevitsane på andre sida av grensa).
Det kan også vere verd å merke seg at ein i Spania etter 1492 (muslimane tapte, og måtte rømme) kasta ut jødane og starta inkvisisjonen... Muslimane/maurarane var langt meir tolerante enn den tids "kristne". Og at dei gresk-ortodokse kristne fekk leve i fred inne i det ottomanske riket i lange tider etter at muslimane hadde herredømet...

At ting akkurat no ser annleis ut, er nok berre tilfeldig, eit uttrykk for vår tids vestleg rådande postmodernistiske grunnhaldning, og ein austerlandsk reaksjon på dette, så vel som vanleg fotballreligiøs fanatisme.

Problemstillingar:
- i kva grad er folkerøysting det rette for å løyse problem?
- korleis skal ein oppnå konsensus rundt store, allmenne problestillingar? (konsensus er det "demokratiske motstykket" til resultata ved avrøystingar, då ein diskuterer seg fram til eit kompromiss, i staden for å måtte leve med eit misfornøgd mindretal som i prinsippet kan vere inntil 49,99%)

Det eigentlege problemet botnar nok som vanleg i skeiv fordeling mellom godene og problema. I eit sånt perspektiv vert det lettare å forstå alle krakilske rabulistar (kanskje ikkje BeBe, men dei som driv med meir ufred enn å ha utav seg noko meir eller mindre gjennomtenkt på offtopic....)
Fornuftige problemstillinger. Svaret er kanskje avhengig av hvilken demokratisk retning man "trosbekjenner" seg til?

De nyere planteoritiske retningene som går under betegnelsen kommunikativ planlegging hevder at spørsmål om verdier i samfunnet ikke kan avgjøres ved folkeavstemminger, det gjelder også spørsmål om hvordan vi skal leve sammen. Patsy Healey hevder at den største utfordringen i dag er å finne sams fornuft mens en lever forskjellig. Tilhengerne av kommunikativ planlegging er nok ikke tilhenger av folkeavstemming omkring minareter men tilhenger av dialog for å finne fornuftige løsninger, løsninger som alle kan leve med. Deliberativ demokrati kan ses som en avlegger av kommunikativ planlegging og kommunikativ rasjonalitet.

Ut i fra et kommunikativ rasjonelt perspektiv er det liten tvil at Sveits har mye å gå på når det gjelder utvikling av demokratiet i landet. Landet skårer da omkring midt på Hofstedes maskulinitetindeks på samme nivå som f.eks. Østerrike, Tyskland, Marokko, Thailand og arabiske land. Sveits er heller ikke kulturelt sett ett land. Kulturelt må Sveit skilles mellom Tyskspråklig del og Fransk språklig del. Den franskspråklige delen av Sveits skåret høyt på Hofstedes Usikkerhetsunnvikelsesindeks, mens tyskspråklig del skorer midt på. Fra Hofstedes indekser kan man derfor forvente at motstanden mot minareter er størst i den franskspråklige delen av Sveits.

De skandinaviske landene mye mer tolerant enn Sveits. Men det viste vi vel allerede?`

Dersom man ser på dialog som viktigere i utvikling av demokrati enn maktbrukt, er det klart at Norge ligger et lysår foran Sveits når det gjelder demokrati.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg gir meg over, er det ingen som ser sammenhengen her? Dere snakker jo så off topic det går ann ;D

"de" og "De" er folk som er for likhet, men som egentlig ikke er det om en konfronterer de personlig med noe som går ut over "de" og "De"

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.253
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Spiralis skrev:
bjornh skrev:
Slubbert skrev:
bjornh skrev:
Mine kondolanser.

Kva med eit forbod? T.d. mot skuterar? Eller mot kondolansar?
Forbud mot skuter? -hjemme skyter man jo etter folk som kommer med sånne forslag. ;)

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Dessuten kan A-Arve kle seg med kjøttpålegg fra Nordfjord, noe som vil gi den ultimate beskyttelse motsåvel grov som finkalibret ild ;D
Forøvrig det eneste fornuftige bruksområdet man kan tenke seg for "kjøttpålegg" fra denne produsenten ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
donnerwetter skrev:
Dessuten kan A-Arve kle seg med kjøttpålegg fra Nordfjord, noe som vil gi den ultimate beskyttelse motsåvel grov som finkalibret ild ;D
Forøvrig det eneste fornuftige bruksområdet man kan tenke seg for "kjøttpålegg" fra denne produsenten ;D
Rema = kortreist mat, dersom ein bur i Stryn, altså...
For dei som likar griseribbe, kan ein i desse dagar kjøpe relativt god kvalitet.
Men ikkje kjøp påleggsskinke og samanlikn med andre produsentar som brukar same namn. Dette er stort sett trist bogskinke.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Glimrende artikkel.

The minaret is a symbol of Islamist supremacy, a token of domination that came to symbolize Islamic conquest. It was introduced decades after the founding of Islam.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
oddgeir skrev:
Glimrende artikkel.

The minaret is a symbol of Islamist supremacy, a token of domination that came to symbolize Islamic conquest. It was introduced decades after the founding of Islam.
Til tross for min store respekt overfor Hirsi Ali, og stor forståelse overfor hennes problematiske forhold til Islam, er jeg redd hun her skyter litt over mål. Muligens subber hun tverrliggeren, men dog.
Om vi bytter ut noen få ord i ovenstående sitat og skriver:
The church steeple is a symbol of Christian supremacy, a token of domination that came to symbolize Christian conquest. It was introduced decades centuries after the founding of Christianity.
Ville det oppleves om like glimrende? Basert på det faktum at alle verdensreligioner systematisk har undertrykket befolkningen, vært utgangspunktet for kriger, seire og tap, er det helt greit. Men dette er IKKE et rent islamistisk fenomen. Problemet som den dag i dag er størst er de menneskeundertrykkende sider av en hver religion. Og i sannhetens navn har kristendommen blitt kuet ganske kraftig, mens et par andre religioner har et godt stykke igjen å gå før de er kastrerte nok til å bli i nærheten av akseptable.

Honkey

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Honkey-Chateau skrev:
oddgeir skrev:
Glimrende artikkel.

Til tross for min store respekt overfor Hirsi Ali, og stor forståelse overfor hennes problematiske forhold til Islam, er jeg redd hun her skyter litt over mål. Muligens subber hun tverrliggeren, men dog.
The church steeple is a symbol of Christian supremacy, a token of domination that came to symbolize Christian conquest. It was introduced decades centuries after the founding of Christianity.
Ville det oppleves om like glimrende? Basert på det faktum at alle verdensreligioner systematisk har undertrykket befolkningen, vært utgangspunktet for kriger, seire og tap, er det helt greit. Men dette er IKKE et rent islamistisk fenomen. Problemet som den dag i dag er størst er de menneskeundertrykkende sider av en hver religion. Og i sannhetens navn har kristendommen blitt kuet ganske kraftig, mens et par andre religioner har et godt stykke igjen å gå før de er kastrerte nok til å bli i nærheten av akseptable.

Honkey
Altså, når du skjærer alle religioner over samme kam så setter du deg utenfor debatten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Skink_123 skrev:
Honkey-Chateau skrev:
oddgeir skrev:
Glimrende artikkel.

Honkey
Altså, når du skjærer alle religioner over samme kam så setter du deg utenfor debatten.
Altså, når du viser tegn til å ikke kunne lese bedre enn dette, setter du deg utenfor debatten.

Honkey

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Skink: Nei. Det er forskjeller på religioner, men disse forskjellene handler like mye om kultur forøvrig, historiske endringer og geografi. En vietnamesisk katolikk har en helt annen måte å leve ut sin religion på enn en spansk. En somalisk muslim vil ikke uten videre samhandle så godt med en pakistansk. Eller hva om Luther møtte nåværende leder i kirkerådet, eller en av Alhambras byggherrer slo av en prat med Osama Bin Laden.

Religion er ikke statisk. Blant annet vil en religions utøvere/tilhengere på et sted, en gang i tiden, få sin religion/religiøse liv formet av hvordan omverdnen reagerer på deres uttrykk og verdier. Tror kanskje ikke alle gjør sitt beste/klokeste for å gi våre islamske medvandrere de beste impulser til positiv utvikling...

Mvh
Sniff

R

Ronny_D

Gjest
Sniff skrev:
Skink: Nei. Det er forskjeller på religioner, men disse forskjellene handler like mye om kultur forøvrig, historiske endringer og geografi. En vietnamesisk katolikk har en helt annen måte å leve ut sin religion på enn en spansk. En somalisk muslim vil ikke uten videre samhandle så godt med en pakistansk. Eller hva om Luther møtte nåværende leder i kirkerådet, eller en av Alhambras byggherrer slo av en prat med Osama Bin Laden.

Religion er ikke statisk. Blant annet vil en religions utøvere/tilhengere på et sted, en gang i tiden, få sin religion/religiøse liv formet av hvordan omverdnen reagerer på deres uttrykk og verdier. Tror kanskje ikke alle gjør sitt beste/klokeste for å gi våre islamske medvandrere de beste impulser til positiv utvikling...

Mvh
Sniff
Detta var vettugt, her snakker vi om adaptiv religion. Eller for å si det på min måte; Darvinistisk religion. Akkurat som psykoser endrer seg med utviklingen så følger religioner hakk i hæl.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Obsolete Audio skrev:
Sniff skrev:

Mvh
Sniff
Detta var vettugt, her snakker vi om adaptiv religion. Eller for å si det på min måte; Darvinistisk religion. Akkurat som psykoser endrer seg med utviklingen så følger religioner hakk i hæl.
Psykoser vet jeg lite om, men er ikke dette selvsagt?

Mvh
Sniff

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Dette er noe langt mer enn en avstemming om minareter.

Det er ikke mange anledninger vanlige borgere har til å si sin ærlige mening om den tiltagende folkevandringen vi i mange år har vært vitne til i Europa. Den som skulle være så uheldig å mumle noe om negative bieffekter av folkevandringen, blir øyeblikkelig brunbeiset og hitlifisert.

Det er ikke uten grunn at meningsmålingene i forkant av valget viste at kun 34% ville ha forbud mot minareter, mens valget viste 57%. Folk tør ikke lenger si hva de mener, men i et hemmelig valg er det greit.

Det sveitserne har sagt nei til er ikke bygging av tårn med halvmåner og sverd.

Sveitserne har sagt nei til den stadig økende innflytelsen islam har på landet deres. En innflytelse de ikke vil ha, og som ingen har spurt dem om.

En avstemming i Norge ville mest sannsynlig gitt tilnærmet samme resultat.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
oddgeir skrev:

Det er ikke mange anledninger vanlige borgere har til å si sin ærlige mening om den tiltagende folkevandringen vi i mange år har vært vitne til i Europa. Den som skulle være så uheldig å mumle noe om negative bieffekter av folkevandringen, blir øyeblikkelig brunbeiset og hitlifisert.

Det er ikke uten grunn at meningsmålingene i forkant av valget viste at kun 34% ville ha forbud mot minareter, mens valget viste 57%. Folk tør ikke lenger si hva de mener, men i et hemmelig valg er det greit.

Sveitserne har sagt nei til den stadig økende innflytelsen islam har på landet deres. En innflytelse de ikke vil ha, og som ingen har spurt dem om.

Mange sider ved dette. Det er for øvrig fullt mulig, for ikke si sannsynlig,at meningsmålingene var nokså korrekte. Det var et valgoppmøte på ca 25%. Hvem tror du var mest ivrige til å stemme? De som gir en god dag i hele minaret-kjøret, eller de som har sterke meninger i mot? Og er det OK at 25% av landets befolkning skal ta denne typen avgjørelser?

Så, fordi jeg er litt nysgjerrig av meg. Hvilken type innflytelse mener du islam har hatt på Sveits (og Norge?) Tilgi meg min uvitenhet, men jeg klarer faktisk ikke se det!

Honkey

N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Mange sider ved dette. Det er for øvrig fullt mulig, for ikke si sannsynlig,at meningsmålingene var nokså korrekte. Det var et valgoppmøte på ca 25%. Hvem tror du var mest ivrige til å stemme? De som gir en god dag i hele minaret-kjøret, eller de som har sterke meninger i mot? Og er det OK at 25% av landets befolkning skal ta denne typen avgjørelser?

Honkey
Folkeavstemminger i Sveits pleier å ha ganske lav deltagelse, mener rundt 40% er normalt. Og deltagelsen har vært fallende i lang tid. Slik går det når det er såpass mange folkeavstemminger.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Honkey-Chateau skrev:
oddgeir skrev:

Så, fordi jeg er litt nysgjerrig av meg. Hvilken type innflytelse mener du islam har hatt på Sveits (og Norge?) Tilgi meg min uvitenhet, men jeg klarer faktisk ikke se det!

Honkey
Jeg kan ikke svare for hva sveitserne tenker eller tror. Jeg påpeker kun det jeg har lest i diverse aviser, og blogger fra Sveits / sveitsere.

Hva med dette retoriske spørsmålet?

What if the Swiss voters were asked in a referendum to ban the building of an equilateral cross with its arms bent at right angles (hakekors) as a symbol of the belief of a small minority? Or imagine a referendum on building towers topped with a hammer and sickle – another symbol dear to the hearts of a very small minority in Switzerland.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Som kjent er Jonas Gahr Støre sveitsisk spion...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Sveitserost derimot................................ ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Nettopp. ;D

Emmentaler?
Endelig begynner denne tråden å ta en fornuftig vending. :D

Hvilken rødvin vil du anbefale til Oddgeir ? ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
oddgeir skrev:
Honkey-Chateau skrev:
oddgeir skrev:

Honkey
Jeg kan ikke svare for hva sveitserne tenker eller tror. Jeg påpeker kun det jeg har lest i diverse aviser, og blogger fra Sveits / sveitsere.

Hva med dette retoriske spørsmålet?

What if the Swiss voters were asked in a referendum to ban the building of an equilateral cross with its arms bent at right angles (hakekors) as a symbol of the belief of a small minority? Or imagine a referendum on building towers topped with a hammer and sickle – another symbol dear to the hearts of a very small minority in Switzerland.
Til det retoriske spørsmålet:
Bevares. Les det spørsmålet igjen, og tenk over implikasjonenene her. Den retoriske spørsmålsstilleren mer enn insinuerer at en minaret er et arnested for krig og rasisme og alt som knyttes kan, til våre historiske tragedier. Med slike spørsmål fortsetter man å bygge murer mellom folk, m an øker mistenksomheten og styrken i sin egen overbevisning. I utgangspunktet er minaretene en kirke, Oddgeir, med det unntak at den bygges for "feil gud", når den bygges i Sveits.
Når det er sagt; vi skal tenke oss lenge og vel om, dersom vi er så opptatt av symboler i vårt samfunn, at disse alene er nok til å skape nye forbud.

Og så til folkeavstemningen: 25% av befolkningen har med et visst flertall (57 / 34, med 9% vet ikke)(de "57%" som bestemte forbudet, innebærer ca 10 - 12 % av Sveits' befolkning, for øvrig) bestemt at en enda mindre minoritet ikke skal få bygge sine gudshus. De resterende 75% av befolkningen er vel i hovedsak ikke så veldig opptatt av spørsmålet. Vi har hørt mye fra Slubbert om flertallstyranniet i samfunnet, men hva skal vi kalle dette? Det er overveiende sannsynelig at den delen av befolkningen som er mest opptatt av å holde fremmede elementer unna seg har vært mest engasjert ved stemmeurnene. Vi kan altså anta at Sveits har latt sine mest fremmedfiendtlige del av befolkningen ta avgjørelsen uhindret. Meget betenkelig praksis, og en svært diksutabel form for demokrati.

Honkey

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Endelig begynner denne tråden å ta en fornuftig vending. :D

Hvilken rødvin vil du anbefale til Oddgeir ? ;D
Emmentaler er ikke en typisk "dessertost". Den gjør seg best brukt som følgende (passe til to voksne personer)

Riv 200 gram Emmentaler
Riv 200 gram Gruyère (annen sveitsisk/fransk(?) osteklassiker)
Bland inn en teskje maisenna i osten

Gni innsiden av en kasserolle godt med hviløk
Kok opp ca 1 dl tørr hvitvin

Tilsett osten til vinen litt etter litt mens du rører. La osten smelte ordnetlig før du tilsetter mer. Tilsett mer hvitvin om guffa blir for tykk.

Krydre med pepper, litt paprikapulver og revet muskat.

Konsumeres ved å dyppe i terninger av daggammelt brød og skylles ned med den tørreste hvitvinen du klarer å oppdrive.

Fordel å helle guffa i noe som kan holdes varmt på bordet, en liten oppvarmet bolle med et telys under funker fint for de som ikke har et ubrukt fonduesett fra bryllupet gjemt bakerst i skapet.

Musikkforslag: Celtic Frost, kanskje;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Må innrømme det tvert: Jeg gadd ikke å lese hele tråden. Jeg hoppa fra side 2 til side 10. Det står sikkert masse fornuftig og mindre fornuftig på sidene i mellom, men.....

La oss slå fast følgende: vi har religionsfrihet i Norge. Samtidig er vi en kristen nasjon, pr. definisjon. Mulig det står noe i Grunnlova også om det...??? Utøvelsen av div. religioner, veit jeg mindre om. Jeg har opp gjennom årene, blitt "forstyrra" av både kirkeklokker og utbasunering fra minareter. Begge deler er like vederstyggelige - men det verste jeg har hørt, er hylekorene på søndag formiddag, gjerne - fra indremisjons- og lestadianerbedehus. Det er direkte skremmende!!! Men for all del; la de bygge både den ene og andre type menighetshus. Survival of the fittest. De som tror mest og lengst, overlever....

Og til det om at Gud ( den kristne guden, vel og merke!!) skapte kvinnen, så hørte jeg noen onger diskutere akkurat det her om dagen. den ene hevda at jentene ble skapt av en manns ribben. Hvorpå ei lita jente repliserte at ho trudde de var skapt av jule-ribben...Onger kan jo bli mentalt forstyrra av mindre enn det, så der ser man hva disse religionene kan føre til. Onger som betviler sin egen eksistens etter jul...og som lurer på om det blir flere jenter etter jul, alle jule-ribben som vi spiser!

Og snart er det jol. Den norrøne solfesten skal iallefall feires, og tar man samtidig med sånn ca. bursdagsfeiringa til et Jesusbarn, er det ok for min del!

;D mvh. VilhelmW

V

vredensgnag

Gjest
VilhelmW skrev:
Samtidig er vi en kristen nasjon, pr. definisjon. Mulig det står noe i Grunnlova også om det...??? Utøvelsen av div. religioner, veit jeg mindre om.
Grunnloven levner liten tvil.

§ 2.

Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme.

Og to paragrafer senere:

§ 4.

Kongen skal stedse bekjende sig til den evangelisk-lutherske Religion, haandhæve og beskytte denne.

(Og jeg nektet å konfirmere meg, og overlot til min datter å avgjøre om hun ville la seg døpe, når hun ble gammel nok til å selv ta beslutning om konfirmasjon.)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Hvilken rødvin vil du anbefale til Oddgeir ?
And now: Cannibalism.

Off topic has gone too far.

,

Fang kommaet, Spiralis! ;D ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Og så til folkeavstemningen: 25% av befolkningen har med et visst flertall (57 / 34, med 9% vet ikke)(de "57%" som bestemte forbudet, innebærer ca 10 - 12 % av Sveits' befolkning, for øvrig) bestemt at en enda mindre minoritet ikke skal få bygge sine gudshus. De resterende 75% av befolkningen er vel i hovedsak ikke så veldig opptatt av spørsmålet. Vi har hørt mye fra Slubbert om flertallstyranniet i samfunnet, men hva skal vi kalle dette? Det er overveiende sannsynelig at den delen av befolkningen som er mest opptatt av å holde fremmede elementer unna seg har vært mest engasjert ved stemmeurnene. Vi kan altså anta at Sveits har latt sine mest fremmedfiendtlige del av befolkningen ta avgjørelsen uhindret. Meget betenkelig praksis, og en svært diksutabel form for demokrati.

Honkey

Dette er ikke det spor anderledes når det gjelder hvor liten del av befolkningen som skal til for å kalle noe demokratisk enn det vi selv opererer med.

La oss se på det forrige valget hos oss.

Andel stemmebedrettigede i befolkningen: 75%
Valgdeltagelse 76 %
Andel Stemmer til SV: 6,2%

100 * 75/100 *76/100 * 6,2/100 = 3,5%

3,5% av nordmenn har avgitt en stemme til SV - likevel har de stor makt og sitter i regjeringen med en hel flokk med ministre og klarer å presse gjennom de mest blodfeministiske flaggsaker. Folkevilje?

Ikke noe galt i dette, det er jo slik norsk politikk fungerer. Men som sagt... kun 3,5% av norske borgere stemte på dem i valget.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er det virkelig så mange som 170.000 mennesker som stemmer på SV i dette landet? :eek:

Har vi apparat til å hjelpe så mange?

Topp Bunn