Skivebom.erato skrev:Så hyggelig å se ekstremhøyresida her på sentralen omfavne feminismen.
Ingen har nektet bygging av moskéer i Sveits, erato.erato skrev:Greitt å minne om at en gang i den ikke så alt for fjerne fortid nektet vi jødene å bygge synagoger også her i landet.
Hvor i all verden er "ytre Gol"? Jeg er oppvokst på Gol i Hallingdal, og der er ikke det noe begrep, ihvertfall. Gol kommune er heller ikke så lite fargerik som det virker som noen tror.ErosLoveking skrev:folkesammensetningen er en smule mer fargerik enn ytre Gol.
Tja trodde minarten var en integrert del av moskeen, jeg. Selv om jeg er hedning synes jeg det er helt greitt at alle får dyrke sin tro i fred, så lenge det skjer uten å plage meg, inkl bønnerop, klokkeringing, emissærer på døren og andakter i offentlige media.coolbiz skrev:Ingen har nektet bygging av moskéer i Sveits, erato.erato skrev:Greitt å minne om at en gang i den ikke så alt for fjerne fortid nektet vi jødene å bygge synagoger også her i landet.
Vi er ikke så uenige, tror jeg. Avstemmingen i Sveits, slik jeg forstår den, dreide seg ikke om religionsfrihet eller støy, men om i hvilken grad religiøse symboler skal tillates i det offentlige rom. Og, indirekte, hvordan ulike rettigheter skal vektlegges mot hverandre.erato skrev:Tja trodde minarten var en integrert del av moskeen, jeg. Selv om jeg er hedning synes jeg det er helt greitt at alle får dyrke sin tro i fred, så lenge det skjer uten å plage meg, inkl bønnerop, klokkeringing, emissærer på døren og andakter i offentlige media.
Vel, det dreide seg om i hvilken grad muslimske symboler skal tillates i det offentlige rom, ikke religiøse generelt...coolbiz skrev:Vi er ikke så uenige, tror jeg. Avstemmingen i Sveits, slik jeg forstår den, dreide seg ikke om religionsfrihet eller støy, men om i hvilken grad religiøse symboler skal tillates i det offentlige rom. Og, indirekte, hvordan ulike rettigheter skal vektlegges mot hverandre.erato skrev:Tja trodde minarten var en integrert del av moskeen, jeg. Selv om jeg er hedning synes jeg det er helt greitt at alle får dyrke sin tro i fred, så lenge det skjer uten å plage meg, inkl bønnerop, klokkeringing, emissærer på døren og andakter i offentlige media.
Joda, jeg ser den. Det kunne jo vært interessant å vite mer om hvorfor sveitserne oppfatter islamske symboler annerledes enn symboler for alle de andre religionene som er representert der, men det er det visst ingen norske journalister som tar seg bryet med å opplyse oss om.noruego skrev:Vel, det dreide seg om i hvilken grad muslimske symboler skal tillates i det offentlige rom, ikke religiøse generelt...coolbiz skrev:Vi er ikke så uenige, tror jeg. Avstemmingen i Sveits, slik jeg forstår den, dreide seg ikke om religionsfrihet eller støy, men om i hvilken grad religiøse symboler skal tillates i det offentlige rom. Og, indirekte, hvordan ulike rettigheter skal vektlegges mot hverandre.erato skrev:Tja trodde minarten var en integrert del av moskeen, jeg. Selv om jeg er hedning synes jeg det er helt greitt at alle får dyrke sin tro i fred, så lenge det skjer uten å plage meg, inkl bønnerop, klokkeringing, emissærer på døren og andakter i offentlige media.
Iflg et program i radio hvor noen av de inmpliserte ble intervjuet var avstemingen IKKE ment som en protest mot religiøse symboler, men ment som en grensedragning mot muslimer. Så jeg er redd for at din velvillige fortolkning muligens ikke er 100% i tråd med virkeligheten.coolbiz skrev:Joda, jeg ser den. Det kunne jo vært interessant å vite mer om hvorfor sveitserne oppfatter islamske symboler annerledes enn symboler for alle de andre religionene som er representert der, men det er det visst ingen norske journalister som tar seg bryet med å opplyse oss om.noruego skrev:Vel, det dreide seg om i hvilken grad muslimske symboler skal tillates i det offentlige rom, ikke religiøse generelt...coolbiz skrev:Vi er ikke så uenige, tror jeg. Avstemmingen i Sveits, slik jeg forstår den, dreide seg ikke om religionsfrihet eller støy, men om i hvilken grad religiøse symboler skal tillates i det offentlige rom. Og, indirekte, hvordan ulike rettigheter skal vektlegges mot hverandre.erato skrev:Tja trodde minarten var en integrert del av moskeen, jeg. Selv om jeg er hedning synes jeg det er helt greitt at alle får dyrke sin tro i fred, så lenge det skjer uten å plage meg, inkl bønnerop, klokkeringing, emissærer på døren og andakter i offentlige media.
så sant så sant. Sier som Bukken: Det er lov å være klok. Er støy problemet finnes det db-målere og grenseverdier kan fastsettes.xerxes skrev:Slike skreddersydde lover er ikke noen god ide. Hvis det er gode grunner til å nekte minareter det være seg med skrikhals eller overdimensjonerte kubjeller så bør det ivaretas av ordinære lover og forskrifter. Å lage lover for, eller i dette tilfellet i mot spesielle grupper lager bare problemer i framtida, og da kan det være snakk om skarpere fronter enn diskusjon om å få sove.
Beveggrunnene for den enkelte sveitser kan nok variere.erato skrev:Iflg et program i radio hvor noen av de inmpliserte ble intervjuet var avstemingen IKKE ment som en protest mot religiøse symboler, men ment som en grensedragning mot muslimer. Så jeg er redd for at din velvillige fortolkning muligens ikke er 100% i tråd med virkeligheten.
Du har sikkert rett, og det er nok berre eit tidsspørsmål før sveitsarane fjernar kyrkjetårna sine. Til glede for alle sveitsarar som likar å sove litt frampå søndags morgon....coolbiz skrev:Vi er ikke så uenige, tror jeg. Avstemmingen i Sveits, slik jeg forstår den, dreide seg ikke om religionsfrihet eller støy, men om i hvilken grad religiøse symboler skal tillates i det offentlige rom. Og, indirekte, hvordan ulike rettigheter skal vektlegges mot hverandre.erato skrev:Tja trodde minarten var en integrert del av moskeen, jeg. Selv om jeg er hedning synes jeg det er helt greitt at alle får dyrke sin tro i fred, så lenge det skjer uten å plage meg, inkl bønnerop, klokkeringing, emissærer på døren og andakter i offentlige media.
Sveitsisk feminisme er på frammarsj. Hugsar godt då også kvinnene fekk stemmerett i Sveits (på slutten av 70-talet, trur eg)coolbiz skrev:Skivebom.erato skrev:Så hyggelig å se ekstremhøyresida her på sentralen omfavne feminismen.
Ingen har nektet bygging av moskéer i Sveits, erato.erato skrev:Greitt å minne om at en gang i den ikke så alt for fjerne fortid nektet vi jødene å bygge synagoger også her i landet.
Eg kan sjølvsagt freista, men eg er redd byggjeløyve ikkje gjevast, då det er noko usælt med ein minaret i eit område regulert til boligar. Kan ikkje du freista med ein søknad for byggjing av klokketårn i din hage?oddgeir skrev:Til dykk som er vonbrotne fordi det ikkje vert bygd fleire minaretar i Sveits.
Sidan det å byte ut folket, med eit som er lydigare, kan vere vanskeleg å å få gjort (her er det mange som har forrekna seg), tak imot nokre tankar frå meg.
Er det ikkje ein tanke at de sjølve tek ansvar og byggjer eit par minaretar i dykkar eigen hage. Ja, eg er klar over at det er mykje nærare enn Sveits, og de kan jamvel kan stå i fare for å sjå dei frå kjøkkenvindauget, men det lyt ein tole for den gode sak.
Så kan de leige inn ein utropar av av muslimsk herkomst, (det er sikkert nokre rettruande rundt på mottaka som tek jobben for ein rimeleg penge), til å rope Allahs innkallingar utover beitemarkane, inn i fjøsa på gardane og jamvel heilt ned til Samvikelaget i bygda. På den måten viser de solidaritet med alle de forfylgde muslimane i Sveits, som gjeng rundt der ned for lut og kaldt vatn, og på same tid syner de for all verda og andre naboar at de er av den rette trua, og har hovudet fylt med dei rette meiningane.
Lukke til.
Jau det kan jeg alltids gjera. Fyrst må eg skipe eit hemmelig val, slik at eg har den naudsynte godkjenninga i ryggen. Om det skulle bli nei her, må eg byte ut naboane. Dette kan verte vanskelg, sidan langt dei fleste familiane har budd der i 100-vis av år. Men her kan eg naturligvis lese meg opp i nyare historie. Dette har vore gjort før med stort hell.Honkey-Chateau skrev:Eg kan sjølvsagt freista, men eg er redd byggjeløyve ikkje gjevast, då det er noko usælt med ein minaret i eit område regulert til boligar. Kan ikkje du freista med ein søknad for byggjing av klokketårn i din hage?
Honkey
Det greieste for alle er å ta en "Myrdal" på ham.A Boy Named Sue skrev:Et lite tips til BBKing, start dagen med en solid dose Pepcid, Link eller noe annet syrenøytraliserende. Dette gjentas så flere ganger i løpet av dagen. Det skal vist hjelpe mot sure oppstøt.
Denne typen innlegg fortjener vel egentlig bare å bli møtt med øredøvende stillhet, noe jeg for framtiden har bestemt meg for å gjøre. For mot BBKing kjemper nok selv gudene forgjeves.
PS. hva står BB for? Bad Brain?
Birdman skrev:Hvordan vil du kategorisere ditt eget innlegg?A Boy Named Sue skrev:Et lite tips til BBKing, start dagen med en solid dose Pepcid, Link eller noe annet syrenøytraliserende. Dette gjentas så flere ganger i løpet av dagen. Det skal vist hjelpe mot sure oppstøt.
Denne typen innlegg fortjener vel egentlig bare å bli møtt med øredøvende stillhet, noe jeg for framtiden har bestemt meg for å gjøre. For mot BBKing kjemper nok selv gudene forgjeves.
PS. hva står BB for? Bad Brain?
[/quote
Kommer i samme kategori og er derfor slettet
Snakk for deg selv.Honkey-Chateau skrev:Det greieste for alle er å ta en "Myrdal" på ham.
( Ref Wiki: Når Myrdal kommer tilbake for å holde et nytt møte 20. september, møter 4000 mennesker opp og snur han ryggen) (Dreier seg om Arne Myrdal (faren til BB, antar jeg) og hans møte på Brummunddal tidlig 90-tall)
Honkey
Problemet med BB er at han sjelden deltar i diskusjonen annet enn med stikkpiller, straks diskusjonen blir vanskelig hopper han av og starter en ny diskusjon i stedet. Et typisk forumtroll.oddgeir skrev:Snakk for deg selv.Honkey-Chateau skrev:Det greieste for alle er å ta en "Myrdal" på ham.
( Ref Wiki: Når Myrdal kommer tilbake for å holde et nytt møte 20. september, møter 4000 mennesker opp og snur han ryggen) (Dreier seg om Arne Myrdal (faren til BB, antar jeg) og hans møte på Brummunddal tidlig 90-tall)
Honkey
Jeg er ikke tilhenger av å mobbe folk til stillhet. Klarer man ikke å føre en sakelig argumentasjonsrekke mot vedkommmende, bør man finne frem strikketøyet i stedet.
Har vedkommende kritisert det sveitsiske systemet i andre anledninger? Neppe. Men nå kom et valgresultat han ikke likte, dermed kommer kritikken mot systemet. Det er åpenbart at det er utfallet av valget denne skribenten misliker, ikke systemet som sådann. Om vedtaket var fattet av nasjonalforsamlingen hadde kritikken vært like bitende.Folkeavstemningen i Sveits har tydelig demonstrert at det er store svakheter ved en ordning der velgerne i avstemning kan avgjøre politiske saker med bindende virkning. Samtidig viser avstemningsresultatet hva som er styrken i et demokratisk system der velgerne utpeker sine tillitspersoner politikerne som så får i mandat å avgjøre saker.
http://www.document.no/2009/11/og_likevel_beveger_den_seg.htmlEuropa befinner seg i en situasjon med en reell konflikt mellom innfødte og muslimer. Det som gjør den ekstra bitter er at den supranasjonale eliten bruker menneskerettighetene som et våpen mot europeerne og til fordel for muslimene. Menneskerettsdomstolen i Strasbourg har guts til å si at alle kors må vekk fra italienske klasserom. Men forbud mot minareter, det er en krenkelse av religionsfriheten.
Konflikten mellom europeere og muslimer ville vært der uansett. Men denne bruken av menneskerettigheter til fordel for en religion som overhodet ikke har sans for andres rettigheter, er det som tipper vekta og gjør dette til en stygg konflikt mellom elite og folk.
Problemet er at man skal ikke så veldig langt tilbake i historien så kunne det samme vært sagt om kristendommen. Men takket være opplysning, utdannelse og materiell velferd har vi kjempet oss ut av mørkemennenes favn. Skal vi bure islamistene inne og trekke stigen opp etter oss i velstandsutviklingen, så kommer de kanskje aldri videre som vi gjorde. Selv om jeg har få problemer med å se at det er deres eget ansvar å ta et oppgjør med egne mørkemenn. Men ved at vesten fremstår som en ytre fiende, blir det i hvert fall ikke lettere for de.oddgeir skrev:Dette skriver Hans Rustad:
Konflikten mellom europeere og muslimer ville vært der uansett. Men denne bruken av menneskerettigheter til fordel for en religion som overhodet ikke har sans for andres rettigheter, er det som tipper vekta og gjør dette til en stygg konflikt mellom elite og folk.
Enig, mobbing til stillhet tjener ingen, BB forsøker ofte dette. Derimot finnes det en del folk som ikke evner argumentere saksrettet og besvare argumentasjon på et saklig nivå, og disse må man dessverre gi opp. Når de fortsetter sin konsekvente nedrakking av grupper eller enkeltpersoner er det kun en ting som gjelder: TAUSHET. Ikke mobbing.oddgeir skrev:Snakk for deg selv.Honkey-Chateau skrev:Det greieste for alle er å ta en "Myrdal" på ham.
Honkey
Jeg er ikke tilhenger av å mobbe folk til stillhet. Klarer man ikke å føre en sakelig argumentasjonsrekke mot vedkommmende, bør man finne frem strikketøyet i stedet.
No problem, bor i Bergen. Saken er allerede fikset.Skink_123 skrev:Hvem vil oversvømme hagen sin i sympati med nederlenderne?
Niceerato skrev:No problem, bor i Bergen. Saken er allerede fikset.Skink_123 skrev:Hvem vil oversvømme hagen sin i sympati med nederlenderne?
Så så, noe må BBKing holde på med nå som Vigrid er lagt ned.erato skrev:Problemet med BB er at han sjelden deltar i diskusjonen annet enn med stikkpiller, straks diskusjonen blir vanskelig hopper han av og starter en ny diskusjon i stedet. Et typisk forumtroll.oddgeir skrev:Snakk for deg selv.Honkey-Chateau skrev:Det greieste for alle er å ta en "Myrdal" på ham.
Honkey
PS EDIT: Frykten vant i Sveits iflg leder i Adressa, ikke akkurat en rabulistisk venstreblekke:
http://www.adressa.no/meninger/article1417390.ece
Det kan du si. Men det er for ille å la tøvet stå uimotsagt.plasma skrev:Til dere som bidrar med flest innlegg i denne tråden; hvorfor sluker dere agnet til BB King om igjen og om igen???
Gang etter gang etter gang...
;Dnovgarod skrev:Hensynet til muslimene gjør at vi stadig går på akkord med vår egen statsreligion, en religion som vi har brukt århundreder på å utvikle til det den er i dag.
Usikker på hva du finner fornøyelig, men er det slik at du mener dagens kristendom er identisk med den vi forholdt oss til for 5-600år siden?totte skrev:;Dnovgarod skrev:Hensynet til muslimene gjør at vi stadig går på akkord med vår egen statsreligion, en religion som vi har brukt århundreder på å utvikle til det den er i dag.
Det var to fornøyelige ting synes jeg. Det ene var den søte omskrivingen av at kirken har tapt posisjon og innflytelse over både samfunn og sinn gjennom århundrer som "utvikling" i stedet for råtning på rot. Den Statskirken vi sitter igjen med i dag er en for nesten alle uinteressant relikt. Det andre fornøyelige var at det at vi nå går på akkord med vår statsreligions (kirkens) verdier skyldes hensynet til muslimene. Jeg syntes hvertfall det var morsomt, men jeg kan ha tatt feil. Det er så lett å ta feil i denne tråden. Jeg fikk slettet et innlegg her forleden, men jeg har fortsatt ikke skjønt hvem jeg skal ha krenket. Det skal ikke være enkelt.novgarod skrev:Usikker på hva du finner fornøyelig, men er det slik at du mener dagens kristendom er identisk med den vi forholdt oss til for 5-600år siden?totte skrev:;Dnovgarod skrev:Hensynet til muslimene gjør at vi stadig går på akkord med vår egen statsreligion, en religion som vi har brukt århundreder på å utvikle til det den er i dag.
Kirken har til alle tider død ut, men det som gjør den unik er at den kommer igjen og igjen. At det går nedoverbakke er ingen nyhet. Ei heller at den reiser seg.totte skrev:Det var to fornøyelige ting synes jeg. Det ene var den søte omskrivingen av at kirken har tapt posisjon og innflytelse over både samfunn og sinn gjennom århundrer som "utvikling" i stedet for råtning på rot. Den Statskirken vi sitter igjen med i dag er en for nesten alle uinteressant relikt. Det andre fornøyelige var at det at vi nå går på akkord med vår statsreligions (kirkens) verdier skyldes hensynet til muslimene. Jeg syntes hvertfall det var morsomt, men jeg kan ha tatt feil. Det er så lett å ta feil i denne tråden. Jeg fikk slettet et innlegg her forleden, men jeg har fortsatt ikke skjønt hvem jeg skal ha krenket. Det skal ikke være enkelt.novgarod skrev:Usikker på hva du finner fornøyelig, men er det slik at du mener dagens kristendom er identisk med den vi forholdt oss til for 5-600år siden?totte skrev:;Dnovgarod skrev:Hensynet til muslimene gjør at vi stadig går på akkord med vår egen statsreligion, en religion som vi har brukt århundreder på å utvikle til det den er i dag.
Men kan det ikke også være sunt å la denne BBking skape debatt, slik at hver enkelt av oss (som deltar i debatten) finner ut hvilken side en står på, og får kanskje et mer nyansert syn på saken, ved at man forhåpentligvis går i seg selv og deretter erklærer seg for eller mot, eller noe midt i mellom? (Beklager lang setning)plasma skrev:Til erato; det er jo bare tøv. Ikke så farlig om det står uimotsagt. Da ville det nok bli slutt på teaserne(tøvet) fra BB King. Med den responsen han får nå, så blir det nok mange flere...