Nei til minareter

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Ikke noe galt i dette, det er jo slik norsk politikk fungerer. Men som sagt... kun 3,5% av norske borgere stemte på dem i valget.
Nei, så lenge man er enig i sak, er ikke dette noe stort problem. Er man uenig, er saken derimot en helt annen. ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.546
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Men som sagt... kun 3,5% av norske borgere stemte på dem i valget.
Det skal være 3.5% av stemmeberettigede borgere, strengt tatt. Uten at det blir noe bedre av den grunn.

[/pirkemodus]

G

Gjestemedlem

Gjest
coolbiz skrev:
Gjestemedlem skrev:
Men som sagt... kun 3,5% av norske borgere stemte på dem i valget.
Det skal være 3.5% av stemmeberettigede borgere, strengt tatt. Uten at det blir noe bedre av den grunn.

[/pirkemodus]
Nei da øker andelen til 4,7%

Men det er forøvrig et poeng at Sveits tungvinte folkeavstemninger om alt mulig forunderlig fører til at stort sett de som interesserer seg for en sak gidder å ta seg bryet med å stemme på den. De som ikke bryr seg stort den ene eller andre veiene trenger vel heller ikke avgi stemme for at det skal bli 'demokratisk' heller. Det er en borgerrettighet å gi faen i saker man ikke interesserer seg for, så får heller de som er styre på med sitt.

Jeg liker i prinsippet ideen om direkte demokrati der enhver borger kan uttale seg om saker som opptar dem, men på den annen side er Norge så fult av religiøse tullinger, snåsanisser, frpere og andre forvirrede individer at det ikke vil fungere i praksis og bli et helvete for normale mennesker. Så vår modell med at vi hvert 4. år overlater alt ansvar til profesjonelle politikere er like greit.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Gjestemedlem skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Og så til folkeavstemningen: 25% av befolkningen har med et visst flertall (57 / 34, med 9% vet ikke)(de "57%" som bestemte forbudet, innebærer ca 10 - 12 % av Sveits' befolkning, for øvrig) bestemt at en enda mindre minoritet ikke skal få bygge sine gudshus. De resterende 75% av befolkningen er vel i hovedsak ikke så veldig opptatt av spørsmålet. Vi har hørt mye fra Slubbert om flertallstyranniet i samfunnet, men hva skal vi kalle dette? Det er overveiende sannsynelig at den delen av befolkningen som er mest opptatt av å holde fremmede elementer unna seg har vært mest engasjert ved stemmeurnene. Vi kan altså anta at Sveits har latt sine mest fremmedfiendtlige del av befolkningen ta avgjørelsen uhindret. Meget betenkelig praksis, og en svært diksutabel form for demokrati.

Honkey

Dette er ikke det spor anderledes når det gjelder hvor liten del av befolkningen som skal til for å kalle noe demokratisk enn det vi selv opererer med.

La oss se på det forrige valget hos oss.

Andel stemmebedrettigede i befolkningen: 75%
Valgdeltagelse 76 %
Andel Stemmer til SV: 6,2%

100 * 75/100 *76/100 * 6,2/100 = 3,5%

3,5% av nordmenn har avgitt en stemme til SV - likevel har de stor makt og sitter i regjeringen med en hel flokk med ministre og klarer å presse gjennom de mest blodfeministiske flaggsaker. Folkevilje?

Ikke noe galt i dette, det er jo slik norsk politikk fungerer. Men som sagt... kun 3,5% av norske borgere stemte på dem i valget.
Tynn sammenligning. SV har et visst antall representanter i vår nasjonalforsamling. Dette antallet reflekterer sånn nogenlunne antallet stemmer, dog med forbehold at stemmer i Finnmark teller mer enn stemmer i Bergen og Oslo. Så har det seg slik at de er på "rett side" med hensyn til hvor flertallet befinner seg ved stemmetidspunktet. Og SV bestemmer faktisk IKKE i dette landet. De svelger den ene kamelen etter den andre i regjering. VI velger politikere til å styre landet fordi vi skal unngå at typiske tilfeldige strømninger i folkedypet skal for eksempel diskriminere en minoritet.
3,5% stemte SV om du tar med ungene, som ikke er stemmeberettigede, fair enough, jeg også regnet i forhold til folketallet i mitt eksempel. Dog synes jeg det er et større demokratisk problem at kun 25% møter opp. Og da teller man vel i forhold til antall stemmeberettigede? Det hadde jeg faktisk glemt å ta høyde for, så dermed blir i grunn eksempelet enda klarere.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
oddgeir skrev:
Er det virkelig så mange som 170.000 mennesker som stemmer på SV i dette landet? :eek:

Har vi apparat til å hjelpe så mange?
Nei, mange av dem faller trolig utenfor hjelpeapparatet og ender på uføretrygd.

Sveits har forresten modige politikere som stoler på sitt folk. Norske politikere stoler ikke på folket.

Sp (Quislings opprinnelige parti) hadde det standpunktet at de ikke ville respektere et eventuelt JA-FLERTALL i EU-avstemningen.

Sveits åpenbart et mer demokratisk innrettet samfunn enn Norge. Naturligvis.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
BBking skrev:
oddgeir skrev:
Er det virkelig så mange som 170.000 mennesker som stemmer på SV i dette landet? :eek:

Sveits har forresten modige politikere som stoler på sitt folk. Norske politikere stoler ikke på folket.

Sp (Quislings opprinnelige parti) hadde det standpunktet at de ikke ville respektere et eventuelt JA-FLERTALL i EU-avstemningen.

Turbansaken går egentlig ut på det samme.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
BBking skrev:
oddgeir skrev:

Dette handler etter mitt syn ikke om mer eller mindre demokratisk, men om hensiktsmessighet og ansvarliggjøring. Politikere er våre TILITSVALGTE. Det er ikke de som skal stole på oss, men vi som skal stole på dem. Om de ikke lever opp til velgernes tillit blir ikke denne tilliten fornyet.

Jeg kan ikke se at det er hensiktsmessig at løsrevne enkeltsaker skal avgjøres av folket an mass. Det kan også gå influasjon i en slik ordning. Folk gir beng i de sakene de ikke bryr seg om. Folkevalgte er nødt til å se mer helhetlig på ting og ta avgjørelser i saker som må avgjøres men som ingen/få bryr seg om.

Mvh
Sniff

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Sniff skrev:
Jeg kan ikke se at det er hensiktsmessig at løsrevne enkeltsaker skal avgjøres av folket an mass. Det kan også gå influasjon i en slik ordning. Folk gir beng i de sakene de ikke bryr seg om. Folkevalgte er nødt til å se mer helhetlig på ting og ta avgjørelser i saker som må avgjøres men som ingen/få bryr seg om.

Mvh
Sniff
Det har du sikkert rett i, men det skulle vært interessant å se hvordan dette fungerer i Sveits. Hvordan er valgseltagelsen, og hvordan endrer den seg i forhold til sak?

N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Det har du sikkert rett i, men det skulle vært interessant å se hvordan dette fungerer i Sveits. Hvordan er valgseltagelsen, og hvordan endrer den seg i forhold til sak?
Valgdeltagelsen i Sveits er svært lav. Og fallende.

I sntt fra 1960 til 1995 var den 54% ved parlamentsvalg. Nå skal det sies at Sveits har vært kalisjonsstyrt siden tidenes morgen og det endrer seg fint lite fra valg til valg, så man kan forstå at interessen for å stemme er noget begrenset.

Det var også rundt 54% som stemte i minaretvalget, og det er mye for å være en folkeavstemming i Sveits, snittet ligger på rundt 40% mener jeg å huske. Tror dog det var stor deltagelse når de stemte nei til EU, men finner ikke noen tall på det i farten. Ca 56% avga stemme når de stemte ja til Schengen.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Takk for info

interessant, og etter min mening talende. Passer ikke her.

Mvh
Sniff

N

nb

Gjest
Fant det nå - 55.6% deltok når Sveits sa massivt nei til EU. Så at 53% kommer seg til valglokalet for å stemme nei til minareter tyder på at det var en sak som engasjerte.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Så at 53% kommer seg til valglokalet for å stemme nei til minareter tyder på at det var en sak som engasjerte.

Honkey-Chateau skrev:
Mange sider ved dette. Det er for øvrig fullt mulig, for ikke si sannsynlig,at meningsmålingene var nokså korrekte. Det var et valgoppmøte på ca 25%. Hvem tror du var mest ivrige til å stemme? De som gir en god dag i hele minaret-kjøret, eller de som har sterke meninger i mot? Og er det OK at 25% av landets befolkning skal ta denne typen avgjørelser?

Hvem av dere er det som farer med tullball og desinformasjon her nå da? ???

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Ikke meg
http://www.swissinfo.ch/eng/Worlds_press_dissect_Swiss_minaret_ban.html?cid=7792674

Minaret ban - final results:
57.5% yes
42.5% no
Turnout: 53.4%
Four cantons carried out trials with e-voting. The Swiss abroad registered in Geneva and Basel City were also taking part in the scheme.

http://en.wikipedia.org/wiki/Minaret_controversy_in_Switzerland
In a referendum on 29 November 2009, the amendment, which needed a double majority to pass, was approved by 57.5% (1 534 054 citizens[34]) of the voters and by 19½ cantons out of 23. Geneva, Vaud and Neuchatel, all of which are French speaking cantons, voted against the ban (59.7%, 53.1% and 50.9% respectively). The canton of Basel-City, which has half a cantonal vote and the largest Muslim community of Switzerland, also rejected the ban by 51.6%. The voter turnout was 53.4%.[35]

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Hørte med "et halvt øre" på radioen nettopp at en meningsmåling her på berget sier at drøyt 30% synes det er nok minareter i Norge nå !! Dog er det ikke flertall for folkeavstemming eller forbud.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Hørte med "et halvt øre" på radioen nettopp at en meningsmåling her på berget sier at drøyt 30% synes det er nok minareter i Norge nå !! Dog er det ikke flertall for folkeavstemming eller forbud.
Står vi overfor det utvidede minaretsbegrepet her?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Spiralis skrev:
Men, NEI-bevegelsen vil vokse.
Nei til EU, nei til minareter.
Naturligvis.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Gjestemedlem skrev:
nb skrev:
Så at 53% kommer seg til valglokalet for å stemme nei til minareter tyder på at det var en sak som engasjerte.

Honkey-Chateau skrev:
Mange sider ved dette. Det er for øvrig fullt mulig, for ikke si sannsynlig,at meningsmålingene var nokså korrekte. Det var et valgoppmøte på ca 25%. Hvem tror du var mest ivrige til å stemme? De som gir en god dag i hele minaret-kjøret, eller de som har sterke meninger i mot? Og er det OK at 25% av landets befolkning skal ta denne typen avgjørelser?

Jeg tror det må være meg. Jeg tok dette tallet fra en radioreportasje, men har nok blitt snytt av min hukommelse. Antakelig refererte de til at i forhold til alle stemmeberettigede var det ca 25% som stemte for et forbud.
Beklager misforståelsen.

Honkey

N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Jeg tror det må være meg. Jeg tok dette tallet fra en radioreportasje, men har nok blitt snytt av min hukommelse. Antakelig refererte de til at i forhold til alle stemmeberettigede var det ca 25% som stemte for et forbud.
Beklager misforståelsen.

Honkey
Det rimer jo ganske bra. Som nevnt er deltagelsen i folkeavstemminger i Sveits jevnt over meget lav, men denne minaretsaken er av de med høy deltagelse. Som fødersjon kreves det i Sveits flertall i antall avgitte stemmer, samt at et flertal av kantonene ("fylkene") stemmer for. De kantonene der det ikke var flertall for forbudet var de urbane i den fransktalende delen av Sveits, samt i Basel (som har en halv kantonstemme). På bøgda og i den tysktalende delen var det flertall for forbudet. Også veldig klart flertall i den italiensktalende delen.

Oversikt over stemmefordelingen
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Minarettinitiative_2009_de.svg

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.546
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Honkey-Chateau skrev:
Så, fordi jeg er litt nysgjerrig av meg. Hvilken type innflytelse mener du islam har hatt på Sveits (og Norge?) Tilgi meg min uvitenhet, men jeg klarer faktisk ikke se det!
Så du har ikke gått gjennom sikkerhetskontroller på flyplasser de siste 8 årene?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.991
coolbiz skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Så, fordi jeg er litt nysgjerrig av meg. Hvilken type innflytelse mener du islam har hatt på Sveits (og Norge?) Tilgi meg min uvitenhet, men jeg klarer faktisk ikke se det!
Så du har ikke gått gjennom sikkerhetskontroller på flyplasser de siste 8 årene?
Hva har det med Islam å gjøre?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
coolbiz skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Forskjellsbehandling i det offentlige rom.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
coolbiz skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Det har alt med islam å gjøre. Jihad. Eller tror du de gjør det for moro skyld?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Pink_Panther skrev:
coolbiz skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Nå må du våkne Pink.......

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
Moderator bør jo "hive" ut hele temaet. En del her som er gjennomsyret av rasistisk uvitenhet , FY!!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.669
Torget vurderinger
1
haden skrev:
Moderator bør jo "hive" ut hele temaet. En del her som er gjennomsyret av rasistisk uvitenhet , FY!!
Islam har ingenting med rase å gjøre.....

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Viktig å skille rase og religion. Samt personlighet og menneske.

G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet kommer vel av at blander sammen mye rart her og at folk og folkegrupper ofte blir gruppert sammen på bakgrunn av den religionen som er dominerende i landet. Slik setter mange likhetstegn mellom en Somalier, Afghaner eller Iraner og en muslim... selv om vedkommende gjerne er helt i vater og overhodet ikke religiøs annet enn per default.

Likeledes grupperer man gjerne Norge som et "kristent land" og dermed de etniske nordmenn som "kristne".

Når man holder på som dette blir gjerne religion=rase, i alle fall på gruppenivå og det er jo stort sett slik man liker å forholde seg til mennesker man ikke kjenner, enten de er norske eller ikke.

Når det er sagt håper jeg samtlige religiøse blir bortført av en UFO på nyttårsaften slik at vi andre får fred for dem.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Problemet kommer vel av at blander sammen mye rart her og at folk og folkegrupper ofte blir gruppert sammen på bakgrunn av den religionen som er dominerende i landet. Slik setter mange likhetstegn mellom en Somalier, Afghaner eller Iraner og en muslim... selv om vedkommende gjerne er helt i vater og overhodet ikke religiøs annet enn per default.

Likeledes grupperer man gjerne Norge som et "kristent land" og dermed de etniske nordmenn som "kristne".

Når man holder på som dette blir gjerne religion=rase, i alle fall på gruppenivå og det er jo stort sett slik man liker å forholde seg til mennesker man ikke kjenner, enten de er norske eller ikke.

Når det er sagt håper jeg samtlige religiøse blir bortført av en UFO på nyttårsaften slik at vi andre får fred for dem.
Skal en tolke siste setning fra deg dithen at du er religiøs og! Og ønsker en kjapp tur i en ufo med andre likesinnede?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Voff skrev:
haden skrev:
Ikke? Jeg synes vi hører både titt og ofte at muslimer raser. ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Tubesnake skrev:
Voff skrev:
haden skrev:
Ikke? Jeg synes vi hører både titt og ofte at muslimer raser. ;D
Og raser gjør King Crimson på anlegget og! ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har aldri hørt at King Crimson har rast, blir bestandig bare zzzzzzzzzzzzzzzz jeg

G

Gjestemedlem

Gjest
Skink_123 skrev:
Skal en tolke siste setning fra deg dithen at du er religiøs og! Og ønsker en kjapp tur i en ufo med andre likesinnede?
Tja si det. Hvilken definisjon har du på 'religiøs' da?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Skink_123 skrev:
Tja si det. Hvilken definisjon har du på 'religiøs' da?
En annen enn den jeg tror du har, som jeg og brukte! Mener jeg vel og merke. Jeg kan ta feil.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Minareter symboliserer kvinneundertrykkelse, lemlestelse og religiøst diktatur.
Naturlig å forby dem.
Sveits er et foregangsland.
Sveitsere er jordnære og fornuftige.
Åpenbart.
Andre vil komme etter.
Surfer på bølgen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Denne tråden hörer inn under forbudstråden.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
BBking skrev:
Minareter symboliserer kvinneundertrykkelse, lemlestelse og religiøst diktatur.
Naturlig å forby dem.
Sveits er et foregangsland.
Sveitsere er jordnære og fornuftige.
Åpenbart.
Andre vil komme etter.
Surfer på bølgen.
Etter at de gav kvinner stemmerett er det vel gått gradvis nedover med dette landet også.

Topp Bunn