Sveitserne er et foregangsland. Selvsagt er det flertall også i Norge, og vi bør naturligvis følge.
Vedlegg
-
17 KB Visninger: 550
Nå var vel ikke det tema i BB`s tråd....Anonym skrev:Tja, på alle områder er de vel ikke et foregangsland.
I Sveits er det tillatt med mindreårige prostituerte, neppe noe vi bør satse på her.
Word.toriamos skrev:Skjønner ikke at dere gidder.
I like!Roberten skrev:Var en tur i København for noen uker siden, der var det mange slike klistret opp.
Nå var det en kommentar til det at BB mener Sveits er et foregangsland.emotikon skrev:Nå var vel ikke det tema i BB`s tråd....Anonym skrev:Tja, på alle områder er de vel ikke et foregangsland.
I Sveits er det tillatt med mindreårige prostituerte, neppe noe vi bør satse på her.
Har nylig bodd noen år i Jakarta, hovedstaden i Indonesia, hvor det store flertallet er muslimer. Jeg kan bekrefte at "støy" kan bli et problem p.g.a. bønneropene, spesielt om natta og i de muslimske høytidene. For å si det sånn, det var ganske mange netter hvor barna våre eller vi ble vekt av denne gjallingen midt på natta. Av denne grunnen alene kommer vi aldri til å bosette oss frivillig i nærheten av en minaret.ErosLoveking skrev:Ser en minaret fra kjøkkenvinduet, og til dags dato på 7 år har jeg ikke hørt en dritt, men den nærmeste kirka som ligger ca. 800 meter unna har forstyrret mang en søndag formiddag.
"Støy" er nok et svakt argument i denne diskusjonen.
Og jeg tolket det som ang. gjeldende temaAnonym skrev:Nå var det en kommentar til det at BB mener Sveits er et foregangsland.emotikon skrev:Nå var vel ikke det tema i BB`s tråd....Anonym skrev:Tja, på alle områder er de vel ikke et foregangsland.
Det var en del diskusjon rundt det for noen år siden - fylkesmannen kom frem til at det ikke krevdes tillatelse til å ha bønnerop etter at Carl Ivar klagde, men moskeen i Åkebergveien valgte selv å begrense seg til å kalle til bønn en gang i uken om jeg ikke husker helt feil. Om reglene er endret nå aner jeg ikke.ErosLoveking skrev:Ser en minaret fra kjøkkenvinduet, og til dags dato på 7 år har jeg ikke hørt en dritt, men den nærmeste kirka som ligger ca. 800 meter unna har forstyrret mang en søndag formiddag.
"Støy" er nok et svakt argument i denne diskusjonen.
Jeg har et annet kompromisforslag. Forby minareter. Og Kirketårn.vredensgnag skrev:Jeg har et kompromissforslag. Når Saudi Arabia opphever sitt totalforbud mot utøvelse av andre religioner en Islam, derunder forbud mot alle former for bedehus eller forsamlingshus viet annen religiøs ytring, kan vi tillate minareter.
Hva med støy fra fotball, den nye religionen?blekansikt skrev:Slik jeg ser det trenger man ikke å forskjellsbehandle. Mitt forslag vil være å forby støy fra kirkeklokker, bønnerop fra minareter og evt. annen lignende ulyd fra andre religiøse samlingspunkter, spesielt på tidspunkter hvor langt de fleste ønsker minst mulig uro, slik som nattestid og søndag formiddag. Dette er jo helt klart en type støy som kan unngås, så hvorfor beholde den og dermed skape frustrasjon og sure miner?
Dersom fotball er en religion, mener jeg støyen fra denne også bør forbys. Spesielt syns jeg alle fotballkampene som blir spilt på Ullevål Stadion midt på natta eller grytidlig om morran er en uting.vredensgnag skrev:Hva med støy fra fotball, den nye religionen?blekansikt skrev:Slik jeg ser det trenger man ikke å forskjellsbehandle. Mitt forslag vil være å forby støy fra kirkeklokker, bønnerop fra minareter og evt. annen lignende ulyd fra andre religiøse samlingspunkter, spesielt på tidspunkter hvor langt de fleste ønsker minst mulig uro, slik som nattestid og søndag formiddag. Dette er jo helt klart en type støy som kan unngås, så hvorfor beholde den og dermed skape frustrasjon og sure miner?
En meget treffende beskrivelse!Birdman skrev:Tror holdningene hadde vært annerledes hvis de muslimene vi allerede har i vesten hadde vært flinkere til å fordømme islamsk terror og hellig krig. Når de ikke gjør dette i vesentlig grad, vil minareter for mange framstå som symbolbyggverk for noe som ikke er forenlig med vår fredelige kultur. Å la muslimene "ture fram" uten å kreve noe til gjengjeld, ser jeg på som dumsnilt.
Ja, og med visse støybegrensninger. Jeg tror at dersom Åge Åleskjær hadde rigget et permanent PA-anlegg i nabolaget og begynt sin fordømmende liksomgladkristne forkynnelse, så hadde folk blitt rimelig hissige, da også. Dette med støy er virkelig religionsuavhengig.A Boy Named Sue skrev:folk må gjerne be til Jehova/Allah/Budda eller stokk og sten bare de ikke forlanger at ikke-troende skal følge deres leveregler
Takk!A Boy Named Sue skrev:Har litt problemer med å problemstillingen her. Er den mosken med tilhørende minareter som er problemet, eller er det høylytt innkallelse til bønn?
Jeg er ateist, men synes at både kirker og mosker/minareter kan være vakre bygg. Liker verken kirkeklokker eller bønnerop, men byggene har jeg ikke noe i mot.
Regner meg som liberal og ser ikke poenget med å forby noe som ikke går ut over andre. Urimelige føringer på religionsutøvelse før bare til at til radikalisering.
folk må gjerne be til Jehova/Allah/Budda eller stokk og sten bare de ikke forlanger at ikke-troende skal følge deres leveregler
Det er helt tysst på Frogner også. Det tok et par år før jeg visste at det var en moske der i det hele, men den er uten minaret.ErosLoveking skrev:Takk!
Kan noen fortelle meg hvor i Norge det er minareter som støyer i tide og utide. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen, og jeg bor i den bydelen hvor det er tett på 20 moskeer (bønnerom) i smått og stort.
A Boy Named Sue skrev:Har litt problemer med å problemstillingen her. Er den mosken med tilhørende minareter som er problemet, eller er det høylytt innkallelse til bønn?
Jeg er ateist, men synes at både kirker og mosker/minareter kan være vakre bygg. Liker verken kirkeklokker eller bønnerop, men byggene har jeg ikke noe i mot.
Regner meg som liberal og ser ikke poenget med å forby noe som ikke går ut over andre. Urimelige føringer på religionsutøvelse før bare til at til radikalisering.
folk må gjerne be til Jehova/Allah/Budda eller stokk og sten bare de ikke forlanger at ikke-troende skal følge deres leveregler
Føler du trang til å fordømme det andre folk i andre land gjør, bare fordi de tilhører samme kultursfære som "oss"? Jeg føler slett ikke denne trangen. Jeg ønsker derimot å distansere meg fra så vel konnskap som handlinger utført av folk med skrudde ideer i huet. Det er for oss SELVSAGT at drap, vold og annen faenskap utført i en eller annen guds navn er uakseptabelt. Sannsynligvis mener Abdul Hvermannsen om lag det samme. Han har nok med å betale regningene sine han også.Birdman skrev:Tror holdningene hadde vært annerledes hvis de muslimene vi allerede har i vesten hadde vært flinkere til å fordømme islamsk terror og hellig krig. Når de ikke gjør dette i vesentlig grad, vil minareter for mange framstå som symbolbyggverk for noe som ikke er forenlig med vår fredelige kultur. Å la muslimene "ture fram" uten å kreve noe til gjengjeld, ser jeg på som dumsnilt.
Håper du ikke spør meg, for jeg vet ikke om noen støyende minareter i Norge, mitt eksempel gjaldt altså Indonesia, og det ligger for langt unna til at jeg blir plaget av støy i Oslo.ErosLoveking skrev:Takk!A Boy Named Sue skrev:Har litt problemer med å problemstillingen her. Er den mosken med tilhørende minareter som er problemet, eller er det høylytt innkallelse til bønn?
Kan noen fortelle meg hvor i Norge det er minareter som støyer i tide og utide. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen, og jeg bor i den bydelen hvor det er tett på 20 moskeer (bønnerom) i smått og stort.
Og jeg lurer på hvorfor dere lurer på hvorfor vi gidder.Zomby_Woof skrev:Ellers lurer også jeg på hvorfor dere gidder.![]()