Nei til minareter

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Tja, på alle områder er de vel ikke et foregangsland.
I Sveits er det tillatt med mindreårige prostituerte, neppe noe vi bør satse på her.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
I Sveits er det tillatt med mindreårige prostituerte, neppe noe vi bør satse på her.
Nå var vel ikke det tema i BB`s tråd....

Når det gjelder slike minareter, ser jeg med gru på om jeg skulle få noe slikt i nabolaget. (nå bor jeg langt ute på landet-så sjansen er vel minimal...)
Fra minareten kaller en muezzin inn til bønn minst fem ganger i døgnet. De aller fleste moskeer har imidlertid installert moderne lydanlegg.
Ikke får presten i kirken rett borti her, lov til å klatre opp i tårnet med mikrofon og høytalere heller.
Da vil jeg heller ha kornmølla i nabolaget gående på jevnt full guffe hele døgnet- hele året og golferne rett ovenfor meg kan godt få ett ekstra hull nede i hagen min.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Skjønner ikke at dere gidder.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ser en minaret fra kjøkkenvinduet, og til dags dato på 7 år har jeg ikke hørt en dritt, men den nærmeste kirka som ligger ca. 800 meter unna har forstyrret mang en søndag formiddag.

"Støy" er nok et svakt argument i denne diskusjonen.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Toleranse og ønsket om å forstå hverandre blomstrer i andre land enn gamle Norge også ser jeg.
Var en tur i København for noen uker siden, der var det mange slike klistret opp.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg har et kompromissforslag. Når Saudi Arabia opphever sitt totalforbud mot utøvelse av andre religioner en Islam, derunder forbud mot alle former for bedehus eller forsamlingshus viet annen religiøs ytring, kan vi tillate minareter.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
emotikon skrev:
Anonym skrev:
Nå var det en kommentar til det at BB mener Sveits er et foregangsland.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
Ser en minaret fra kjøkkenvinduet, og til dags dato på 7 år har jeg ikke hørt en dritt, men den nærmeste kirka som ligger ca. 800 meter unna har forstyrret mang en søndag formiddag.

Har nylig bodd noen år i Jakarta, hovedstaden i Indonesia, hvor det store flertallet er muslimer. Jeg kan bekrefte at "støy" kan bli et problem p.g.a. bønneropene, spesielt om natta og i de muslimske høytidene. For å si det sånn, det var ganske mange netter hvor barna våre eller vi ble vekt av denne gjallingen midt på natta. Av denne grunnen alene kommer vi aldri til å bosette oss frivillig i nærheten av en minaret.

Edit: Trodde aldri jeg skulle oppleve å være i nærheten av enig i hva BBking skriver. Men han fokuserer vel på evt. andre "problemer" med det å tillate minareter?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
emotikon skrev:
Anonym skrev:
Nå var det en kommentar til det at BB mener Sveits er et foregangsland.
Og jeg tolket det som ang. gjeldende tema ;)

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:

Det var en del diskusjon rundt det for noen år siden - fylkesmannen kom frem til at det ikke krevdes tillatelse til å ha bønnerop etter at Carl Ivar klagde, men moskeen i Åkebergveien valgte selv å begrense seg til å kalle til bønn en gang i uken om jeg ikke husker helt feil. Om reglene er endret nå aner jeg ikke.

Jeg tråkket ganske grundig i den kulturelle salaten en gang i Iran, var på restaurant, og spurte fyren som inviterte oss til middag om han kunne be kelneren dempe radioen en smule. Guiden sa at han skulle la være å oversette det, siden det jeg mente var støy var imamen som kunngjorde at Rahmadan var over...

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
vredensgnag skrev:
Jeg har et kompromissforslag. Når Saudi Arabia opphever sitt totalforbud mot utøvelse av andre religioner en Islam, derunder forbud mot alle former for bedehus eller forsamlingshus viet annen religiøs ytring, kan vi tillate minareter.
Jeg har et annet kompromisforslag. Forby minareter. Og Kirketårn.
Selvfølgelig kan religion ha noe for seg for enkelte, men når jeg veier fordeler mot ulemper finner jeg at vi er best tjent uten religioner i det hele tatt.

AD

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Så vidt det er meg bekjent så har ikke kristendommen uttalt at Norge burde opphøre og eksistere og deles imellom Sverige, Danmark, Island og Russland.

Når enkelte individer som setter pris på hva det måtte være uttaler at noen burde ryke åt skogen, så synes jeg det er på sin plass å demonstrere hvor lite det falt i smak hos de det gjelder.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
Slik jeg ser det trenger man ikke å forskjellsbehandle. Mitt forslag vil være å forby støy fra kirkeklokker, bønnerop fra minareter og evt. annen lignende ulyd fra andre religiøse samlingspunkter, spesielt på tidspunkter hvor langt de fleste ønsker minst mulig uro, slik som nattestid og søndag formiddag. Dette er jo helt klart en type støy som kan unngås, så hvorfor beholde den og dermed skape frustrasjon og sure miner?

V

vredensgnag

Gjest
blekansikt skrev:
Slik jeg ser det trenger man ikke å forskjellsbehandle. Mitt forslag vil være å forby støy fra kirkeklokker, bønnerop fra minareter og evt. annen lignende ulyd fra andre religiøse samlingspunkter, spesielt på tidspunkter hvor langt de fleste ønsker minst mulig uro, slik som nattestid og søndag formiddag. Dette er jo helt klart en type støy som kan unngås, så hvorfor beholde den og dermed skape frustrasjon og sure miner?
Hva med støy fra fotball, den nye religionen?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Tror holdningene hadde vært annerledes hvis de muslimene vi allerede har i vesten hadde vært flinkere til å fordømme islamsk terror og hellig krig. Når de ikke gjør dette i vesentlig grad, vil minareter for mange framstå som symbolbyggverk for noe som ikke er forenlig med vår fredelige kultur. Å la muslimene "ture fram" uten å kreve noe til gjengjeld, ser jeg på som dumsnilt.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
blekansikt skrev:
Hva med støy fra fotball, den nye religionen?
Dersom fotball er en religion, mener jeg støyen fra denne også bør forbys. Spesielt syns jeg alle fotballkampene som blir spilt på Ullevål Stadion midt på natta eller grytidlig om morran er en uting.
Men nå er vel dette en mye mer populær religion, så da kan jeg være tilbøyelig til å se mellom fingrene på akkurat denne formen for støy. Et visst nivå av demokrati bør man ha.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det er vel ikke minaretene i seg selv som er problemet, men støyen fra dem. Det burde være mulig å legge klare støybegrensningskrav i lovverket for dette, f.eks. at det ikke er lov med bønnerop fra slike tårn/høyttaleranlegg etc. i gitte tidsrom, og med klare begrensninger for lydstyrke.

Jeg tror at også oppegående muslimer skjønner at dette med støy er en konfliktfaktor som man for mellommenneskelig forståelse og toleranse bør unngå. Det er forskjell på fri religionsutøvelse og det å påtvinge religionen (inkl. støyende bønnerop) på andre.

Dette med minaretrop kan vel sammenlignes med å få Jehovas Vitner på døra 5 ganger om dagen. Jeg har ingen problemer med å forene tanken om fri religionsutøvelse med et forbud mot støyende minareter (på lik linje med annen støy).

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.753
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Har litt problemer med å problemstillingen her. Er den mosken med tilhørende minareter som er problemet, eller er det høylytt innkallelse til bønn?

Jeg er ateist, men synes at både kirker og mosker/minareter kan være vakre bygg. Liker verken kirkeklokker eller bønnerop, men byggene har jeg ikke noe i mot.

Regner meg som liberal og ser ikke poenget med å forby noe som ikke går ut over andre. Urimelige føringer på religionsutøvelse før bare til at til radikalisering.

folk må gjerne be til Jehova/Allah/Budda eller stokk og sten bare de ikke forlanger at ikke-troende skal følge deres leveregler

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Birdman skrev:
Tror holdningene hadde vært annerledes hvis de muslimene vi allerede har i vesten hadde vært flinkere til å fordømme islamsk terror og hellig krig. Når de ikke gjør dette i vesentlig grad, vil minareter for mange framstå som symbolbyggverk for noe som ikke er forenlig med vår fredelige kultur. Å la muslimene "ture fram" uten å kreve noe til gjengjeld, ser jeg på som dumsnilt.
En meget treffende beskrivelse!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
A Boy Named Sue skrev:
folk må gjerne be til Jehova/Allah/Budda eller stokk og sten bare de ikke forlanger at ikke-troende skal følge deres leveregler
Ja, og med visse støybegrensninger. Jeg tror at dersom Åge Åleskjær hadde rigget et permanent PA-anlegg i nabolaget og begynt sin fordømmende liksomgladkristne forkynnelse, så hadde folk blitt rimelig hissige, da også. Dette med støy er virkelig religionsuavhengig.

Kanskje vi som liker Hifi og Hjemmekino burde sette opp anleggene våre utendørs om sommeren for å dyrke vår "religion"? Det hadde blitt huskestue, kan jeg tenke meg. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
A Boy Named Sue skrev:
Har litt problemer med å problemstillingen her. Er den mosken med tilhørende minareter som er problemet, eller er det høylytt innkallelse til bønn?

Jeg er ateist, men synes at både kirker og mosker/minareter kan være vakre bygg. Liker verken kirkeklokker eller bønnerop, men byggene har jeg ikke noe i mot.

Regner meg som liberal og ser ikke poenget med å forby noe som ikke går ut over andre. Urimelige føringer på religionsutøvelse før bare til at til radikalisering.

Takk!

Kan noen fortelle meg hvor i Norge det er minareter som støyer i tide og utide. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen, og jeg bor i den bydelen hvor det er tett på 20 moskeer (bønnerom) i smått og stort.

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Takk!

Kan noen fortelle meg hvor i Norge det er minareter som støyer i tide og utide. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen, og jeg bor i den bydelen hvor det er tett på 20 moskeer (bønnerom) i smått og stort.
Det er helt tysst på Frogner også. Det tok et par år før jeg visste at det var en moske der i det hele, men den er uten minaret.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
A Boy Named Sue skrev:

Jeg har absolutt ikke noe imot selve bygningene, og vel heller ikke noe imot hvilken religion folk er tilknyttet. Dersom religionutøvelsen går utover andre f.eks. p.g.a. støy, eller dersom religionen i seg selv, eller de praktiserende på bakgrunn av religionen, taler for undertrykking av mennesker, er jeg sterkt imot akkurat det. Ser for meg at religion kan 'brukes' til å frigjøre eller utdanne / utvikle enkeltmennesket, på lik linje med diverse former for kultur og kunst.

Edit: skrivefeil

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Birdman skrev:
Føler du trang til å fordømme det andre folk i andre land gjør, bare fordi de tilhører samme kultursfære som "oss"? Jeg føler slett ikke denne trangen. Jeg ønsker derimot å distansere meg fra så vel konnskap som handlinger utført av folk med skrudde ideer i huet. Det er for oss SELVSAGT at drap, vold og annen faenskap utført i en eller annen guds navn er uakseptabelt. Sannsynligvis mener Abdul Hvermannsen om lag det samme. Han har nok med å betale regningene sine han også.

Honkey

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
A Boy Named Sue skrev:

Takk!

Håper du ikke spør meg, for jeg vet ikke om noen støyende minareter i Norge, mitt eksempel gjaldt altså Indonesia, og det ligger for langt unna til at jeg blir plaget av støy i Oslo.

Så vidt jeg vet har Oslo kommune tillatt bønnerop fra en minaret på Grønland, men jeg vet ikke om de støyer eller evt. når de roper ut bønnene sine. Tror de har valgt en ganske moderat linje.
I den forbindelse synes jeg å huske at Humanetisk Forbund (?) omtrent samtidig fikk tillatelse til å kunne rope ut en eller annen setning fra sitt senter i Oslo. Var det "Det finnes ingen Gud"?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Akkurat. Oslo er ikke Indonesia eller Pakistan, selv om mange liker å tro det, og ja, folkesammensetningen er en smule mer fargerik enn ytre Gol. ::)

Med over 15 års fartstid på Grønland har jeg knapt hørt et bønnerop, men nesten hver natt kan jeg registrere ravende dritings nordmenn som hoier og skriker. ::) ::)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg liker kirkeklokker.

Tenk dere Black Sabbath med minarets uling isteden :p

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.253
Torget vurderinger
1
OK. Det er greit å huske på Hifisentralens regel 1 i ytringene her. bjornh, moderator.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg kommenterte et poeng om at Norges viktigste støyplage neppe er høylytte minaretutropere. Jeg skrev noe om at det som provoserer folk nok heller er at "muhamedanere holder på med sitt uten blygsel", dog i en lett ironisk stil. Om bjornh mener jeg har krenket minaretenes brukere, tilhengere eller motstandere aner jeg ikke. Kanskje han vet.

Uansett, jeg er enig i at minaretstøyplagen i seg selv er og nok kommer til å forbli uproblematisk for folks livskvalitet i Gamlelandet. Kanskje det får stå denne gangen. Nei, på tide med mer Møllers tran.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har moske med tilhørende minaret rett over gata for jobben. Ikke hørt den enda.

Riktignok skal det nevnes at jeg skvatt på patrulje i Libanon en gang, i grålysninga. Det var plutselig en kar som begynte å synge noe greier om at gud er stor og sånn, på et fremmed språk, femti meter foran oss (dårlig låt, sur sang). Det gikk over. Jeg blir neppe redd om det skjer her.

Ellers lurer også jeg på hvorfor dere gidder.  :p

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.060
Sted
Holmestrand
Slike skreddersydde lover er ikke noen god ide. Hvis det er gode grunner til å nekte minareter det være seg med skrikhals eller overdimensjonerte kubjeller så bør det ivaretas av ordinære lover og forskrifter. Å lage lover for, eller i dette tilfellet i mot spesielle grupper lager bare problemer i framtida, og da kan det være snakk om skarpere fronter enn diskusjon om å få sove.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Grunnen til at dette ble gjort var som et svar på et annet utsagn, at om en fjerner dikene i Nederland så vil kun mineratene vises. Samt at de ville utradere staten Sveits. Derfor innførte de forbud mot minerater i Sveits.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.546
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Dekningen i norske aviser er underlig ensidig. Den eneste vinklingen er at dette er en seier for det populistiske ytre høyre.

Man får et annet inntrykk når man leser sveitsiske aviser. Noen av de som mest aktivt tok til orde for minaret-forbud var feminister på venstresiden, som hevdet at minaretene er et symbol på institusjonalisert kvinnediskriminering. Forkastningslinjene i denne saken synes i det hele tatt å gå på tvers av i det tradisjonelle høyre/venstre-skillet som norske medier prøver å klemme den inn i.

Topp Bunn