Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Er det produsert hos Valmet hadde jeg ikke bekymret meg.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Enig i det, -problemene tidlige modeller hadde kom jo av design, og ikke pga finner på produksjonsbåndet i vodka&badstue tåka som sendte SMS på sine Nokias mens de monterte IMS.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Naim demo hos Hifi Life i Hommelvik, Trøndelag. Var innom demokvelden igår, og drop inn idag.
    Et fullrigget 300 serie Naim med Reloop TurnX DD platespiller og Kef høyttalere. Fikk med meg flere gode musikktips i tillegg til godlyd..... og tankene vandrer :)
    IMG_2602.jpeg
    IMG_2603.jpeg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har visst blitt eier av en LP12 med Aro arm. Min gamle Aro som jeg har lånt ut til selger en tid

    Jeg trenger en MM pickup til denne.
    Hva velger jeg?
    Prisklasse under 4k.
    Dynamisk, rytmisk er det jeg ser etter. Ikke for sukkersøtt.

    Riaa er Allnic H1202.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har visst blitt eier av en LP12 med Aro arm. Min gamle Aro som jeg har lånt ut til selger en tid

    Jeg trenger en MM pickup til denne.
    Hva velger jeg?
    Prisklasse under 4k.
    Dynamisk, rytmisk er det jeg ser etter. Ikke for sukkersøtt.

    Riaa er Allnic H1202.
    Bør vel finne en hvor avstanden mellom nålespiss og skruer er i nærheten av Linn Troika, og senere Linn PU'er, for at overhenget skal bli korrekt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg spurte Audioaktøren om dette og han foreslå Ortofon 2M Bronze.
    Opplever han som faglig dyktig
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens.

    Jeg tenker på et "reserve-anlegg" for en relativt kort periode, kanskje 1 års tid.

    Jeg vurderer enten en brukt Uniti Nova, eller brukt NAC 272N + 250DR.

    Hvorfor velger jeg det ene eller det andre tenker dere...?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dersom en ser praktisk på det, Nova fordi den benytter siste streamingteknologi og derav antakelig er enklest å selge igjen.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt det du spør om, men en brukt nd5 xs2 og en brukt Supernait 2 eller 3 ender vel på ca det samme mtp pris.

    Happy med den komboen selv (SN2)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har liggende en 250DR i en eske...men ser at en Atom HE kanskje er det beste alternativet mht modernitet og det å ta i bruk 250DR.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har visst blitt eier av en LP12 med Aro arm. Min gamle Aro som jeg har lånt ut til selger en tid

    Jeg trenger en MM pickup til denne.
    Hva velger jeg?
    Prisklasse under 4k.
    Dynamisk, rytmisk er det jeg ser etter. Ikke for sukkersøtt.

    Riaa er Allnic H1202.
    Når jeg hadde LP12 var Linn Adikt helt topp i mine ører. Rytmisk som bare det og med god flyt. Vet ikke om den er i prisklassen
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hakke peiling på Linn. Har ikke kontroll på navnene eller hvor de er i hierarkiet. Annet enn at Linn Keel er det mest overprisede produktet i historien.
    Det ble en Ortofon 2M Bronze. Det blir montert av Terje på Audioaktøren.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Omsider fått opp NSC222/NAP250DR. Manglet noen kabler så det gikk noen dager…MEN; sliter med at Naim-appen ikke finner NSC222. Jeg har koblet den til nett med med kabel, Ethernet. Er det grunnen, mon tro? Kan ikke NSC222 være tilkoblet nett med kabel og wifi samtidig?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Omsider fått opp NSC222/NAP250DR. Manglet noen kabler så det gikk noen dager…MEN; sliter med at Naim-appen ikke finner NSC222. Jeg har koblet den til nett med med kabel, Ethernet. Er det grunnen, mon tro? Kan ikke NSC222 være tilkoblet nett med kabel og wifi samtidig?
    Jeg er tilkoblet med kabel og benytter iPhone i samme nettverk. Setup av nsc skal gå veldig enkelt for seg.
    Tenker du at den skal være tilkoblet kablet og trådløst samtidig?
    Finn frem setupguide 😊
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg kobler til Ethernet med kabel av gammel vane, men da finner ikke appen NSC222 og Network-settings er ikke tilgjengelige når den er kablet til nett. Ser på Naim-forumet at det anbefales å koble fra Ethernet for å få satt opp NSC i appen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Nei, jeg kobler til Ethernet med kabel av gammel vane, men da finner ikke appen NSC222 og Network-settings er ikke tilgjengelige når den er kablet til nett. Ser på Naim-forumet at det anbefales å koble fra Ethernet for å få satt opp NSC i appen.
    Er trådlaust og kabla nett på same subnet?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Edit: det løste seg ved å koble fra Ethernet-kabelen. Nå funker det og spiller flott!
    Det høres ut som om NSC og betjeningsenheten (apple/ android) ikke benytter samme nettverk? Kan ikke huske å ha hatt noen som helst problemer med dette etter at jeg ryddet i hjemmenettverket, bunnsolid idag.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det høres ut som om NSC og betjeningsenheten (apple/ android) ikke benytter samme nettverk? Kan ikke huske å ha hatt noen som helst problemer med dette etter at jeg ryddet i hjemmenettverket, bunnsolid idag.
    Uten å ha mye peiling på nettverk så gjetter jeg på at mobilen kobler seg opp mot et mesh-nettverk, mens kablet går NSC rett i ruteren. Kanskje det da bli to ulike IP-adresser (?) og enhetene skjønner ikke at de egentlig er på samme nettverk. Gjetter litt nå, men det må nesten være noe sånt.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Begynner å bli kjent med min nye NSC222, og må si jeg er imponert. Har hatt en lignende pre tidligere, simaudio moon 390d, men denne Naimen er i en helt annen liga. Har også en Trinnov Amethyst, men den fremstår som temmelig ordinær ift Naim, vel og merke uten bruk av dsp. Har også et par andre nylige referanser; Coda 07X og en Audio Research LS28 som begge er helt i toppklasse, men som mangler brukervennlighet/funksjoner.

    Her har Naim laget noe helt spesielt, det er helt sikkert. Før man har prøvd den ser den jo relativt kostbar ut. Men skal man ha en analog pre, dac, streamer og phonotrinn i samme klasse er min påstand at det vil koste vesentlig mer. PRAT, dæven steike. Har aldri opplevd makan til sprettenhet, og for en bredde på lydbildet!

    Bruker den for øyeblikket sammen med en 250DR jeg kjøpte mht å ha en reserveforsterker. Min Coda 15.5 er førstevalget, men den er så ubehjelpelig stor og tung at jeg ikke tror jeg orker å ta den i bruk igjen. 250DR mangler en del tyngde/pondus i bass ift denne, men på andre parameter er den klart på høyden. Den er i tillegg helt dønn tyst. Ift hva jeg betalte for den er den helt latterlig god, men jeg må opp et par klasser for å bli helt fornøyd i bassen. Holder det da med den nye 250 mon tro. Eller må jeg spare til 350? Time will show.

    Har en avtale med Duet om demo av Piega C811 og Dynaudio Confidence 50 snart og har bedt dem sette opp NAP350 med disse. Så får vi se. Spesielt Confidence krever visstnok forsterker som kan levere veldig mye strøm, raskt pga uheldige fasevinkler. Naim-mat?

    Edit; Duet Bergen bekrefter at de setter opp full Naim New Classic 300 -rigg i midten av november, så da får jeg hørt dette sammen med et par høyttalerkandidater jeg sikler på.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har en Nait 1 som spiller bra som jeg har lagt ut for salg.
    Jeg har fått litt interesse på den i Sverige. En kan vil gi 3500 som jeg synes er litt vel snaut.
    Hva er realistisk pris for denne?

    Jeg mangler emballasje, den har ikke original støpsel og jeg kjenner ikke historien.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Har en Nait 1 som spiller bra som jeg har lagt ut for salg.
    Jeg har fått litt interesse på den i Sverige. En kan vil gi 3500 som jeg synes er litt vel snaut.
    Hva er realistisk pris for denne?

    Jeg mangler emballasje, den har ikke original støpsel og jeg kjenner ikke historien.
    Viktigere enn som så; er det en sånn skoeske med MM-trinn som ser kul ut? Og den virker som den skal? I så fall byr jeg mer enn 3500.
    Puss och kram.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte et sett med Keesonic Kub her om dagen. Med defekt bass. De skal settes i stand og brukes til tven.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    De er farlig kjepphøye nå, 100 svenske speciedaler kostet 102 norske i dag..🙁
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har kjøpt den Phonosophie forsterkeren på finn. Angrer jævlig for at jeg solgte IBL mk2 i valnøtt til en svenske for et år siden. Men slik er livet. Kvitter meg med 72, HC, Snaps ombygd til HC style og en 180. Hoper seg fort opp med disse forkanta boksene.

    image.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kjøpt den Phonosophie forsterkeren på finn. Angrer jævlig for at jeg solgte IBL mk2 i valnøtt til en svenske for et år siden. Men slik er livet. Kvitter meg med 72, HC, Snaps ombygd til HC style og en 180. Hoper seg fort opp med disse forkanta boksene.

    Vis vedlegget 970026
    Bi-Amp 1-4?
    Har brukt mye penger på utstyr siden jeg solgte (byttet) min, men i etterklokskapens lys burde jeg bare beholdt den da den var mer en bra nok for mitt behov.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Disse tre sorte boksene nærmer seg året nå og gjør seg på ingen måte bort etter min mening.

    Jeg er kjempefornøyd med musikkgjengivelsen og opplever at Naim og Kerr samhandler veldig godt….. sammen med det «odde» loftsrommet.
    Det er gøy å spille musikk på lave og noe høyere volum.
    IMG_2860.jpeg


    Gjør det jeg kan for å finne plass til dette oppsettet, sammen med høyttalere. Foreløpig fungerer det som hodetelefonanlegg i stuen på kveldene.
    IMG_2857.jpeg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Et steg i riktig retning var å få byttet ut skillerne til tre rader som var sølv. Nå er alt svart. Har også gått litt bananas mtp svartefredag og tilbud på vinyl. Men Degritteren må fores.
    IMG_6364.jpeg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Melder meg inn i klubben.
    Blir en av de 1973 (forhåpentligvis) heldige eiere av Naim Nait 50.
    Var 2stk på lager, har bestilte den ene😊
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Har spurt før, og leita litt, men ikkje funne svar: Korleis er dei indre organa på Nait 50? Er det kopi av Nait 1, eller oppgradert til same nivå som New Classic?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Det er ny innmat. Litt fritt fra hukommelsen men har lest mye om Nait 50 på Namforumet. De kaller det en remake. Men naturligvis med mange endringer/forbedringer.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn