Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Flytting tar tid. Men det går fremover. Når anlegget blir installert igjen er jeg litt usikker på. Det er fortsatt litt som må gjøres av andre ting før jeg kan sette i gang. Men fint å få plassert Fraim for å se hvordan det passer. Jeg skal ha en tredje rad med Fraim. Jeg hadde egentlig planlagt å bygge noen hyller men etter litt tenking fant jeg ut at det blir finere og mer praktisk med Fraim i tre rekker. Jeg har tenkt å sørge for at jeg får tilgang til kabler fra baksiden av Fraim, fra trappen. Men jeg må også gjøre det slik at ikke kabelsalaten er noe av det første som møter folk som kommer på besøk. Det er gøy å holde på med slikt, syns nå jeg.
    Fraim_Juni_2023.jpg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stover har lyst på en Nait 50. Dersom jeg låner tidligere nevnte uttrykk blir det noe sånt. Har jeg behov for den? Nei :)

    Merk at Nait 50 kun er en "look alike" til Nait 1, her er både mer krefter, ny teknologi og høykvalitets headamp og mm phono (Nait 1 har også mm phono)

    Nait 50.jpg
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    20230626_152955966_iOS.jpg


    Måtte pakke denne ut av esken for anledningen, med så mye prat om 50th. Jeg har lyst på den nye, men denne ble recappet for ikke lenge siden og fornuften tilsier at det er nok forsterkere her nå...
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Mer_fraim_Juni_23.jpg
    Mer Fraim! Hanket inn noe brukt Fraim til pølsepris. Fikk Fraimchips sendt oppover fra Multirom, og jeg har bestilt sorte bein som kommer når de kommer. Jeg vet fortsatt ikke når anlegget blir tatt frem men kjøkkenet er i alle fall 99% ferdig (mangler bare noen taklister på ene veggen). I mellomtiden har Muso-2 overrasket som lydplanke og leverer egentlig bra nok lyd for TV-bruk. Trenger jeg 14 hyller? Kanskje ikke egentlig, men greit å ha litt å gå på.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Omtale av Nait 50 i Stereopluss.
    Skulle gjerne visst hvilken kilde og høyttalere som ble brukt under testen. Kanskje Kerr?

     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nait 1 blir mye bedre etter en time påslått. Da forsterkeren til bassystemet skal byttes ut spiller jeg på Rega P3 med billigste Nagaoka PU, Nait 1, PN installasjonskabler og Totem Arro. Det spiller overraskende rytmisk og bra.
    f644240bd6f52b414bb7c8dcee939bcd223513f2.jpeg


    I tillegg har jeg plukket opp en HC for noen uker siden. Tenkte å bruke denne sammen med 72/180 kittet jeg har liggende. Naim er ikke ryggraden i anlegget lenger, men det forsvinner jo ikke heller. Spiller litt for bra og har for tøff design til at jeg kan kvitte meg med dette. Nait 1 blir iallefall ikke solgt med det første!
    Kjenner at jeg kan spille opp til klokken 10 kanskje før jeg synes det begynner å vrenge. Men bitteliten strømforsyning og bittesmå, dynamiske, tungdrevne høyttalere er ikke det grommeste i 110m3 rom. I TV stua som er en fjerdedel av volumet er det derimot plenty.
     
    Sist redigert:

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har den stort sett påskrudd når jeg er hjemme på dagtid. Mulig det er hjernen som lurer meg men synes både denne, Nait2, 82 og SN m/ Hicap låt bedre slik.

    Synes forøvrig at de få wattene som Nait1 har virker å ha veldig god kontroll langt over mitt komfortlydnivå på stativhøyttalere med 87db.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Følsomhet sier kun noe om hvor hørt det kan spille. Mange andre forhold som spiller inn på hvor god kontroll forsterkeren har.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Det sier vel noe om hvor høyt det kan spilles med et gitt antall watt. Poenget er vel at man ikke nødvendigvis benytter seg av så mange watt, men at forskjellige forsterkere har forskjellige måter å bruke wattene på.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    233
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    Av alt jeg har vært borti av naim og annen lyd/hifi er nait 1 og 2 det absolutt lekreste.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje ikke det lekreste i mine øyne imho, men det er definitivt noe som vekker vil ha genet ved den lille, snertne boksen. Bra spiller den også.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke det lekreste i mine øyne imho, men det er definitivt noe som vekker vil ha genet ved den lille, snertne boksen. Bra spiller den også.
    Er det ikke det man kaller tidløst design? Nydelig å hvile blikket på, i mine øyne 😊

    Har aldri lyttet til Nait 1/2, så mine lytteinntrykk begrenses til Nait 50. Av det lille jeg har hørt spiller den rett og slett fabelaktig, en perle.
    Kan hende fordi man forventer lite av en så liten boks, kan hende fordi den er, ref konstruktøren Steve Sells; en fullverdig Nait.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vel, ifølge Naim- forumet er det ingen tvil om den saken. Det tar allikevel ikke storheten fra opphavet 😊
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Naimforumet…Der er det mange kjøtthuer. Alt kan løses med dyre kabler og underlag på komponentene.

    Klart den er bedre. 40 års erfaring har litt å si.
    En må lære seg å filtrere og ta ut normalskapen er min erfaring, men ja, til tider mye rart 😊
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Vis vedlegget 930924

    Måtte pakke denne ut av esken for anledningen, med så mye prat om 50th. Jeg har lyst på den nye, men denne ble recappet for ikke lenge siden og fornuften tilsier at det er nok forsterkere her nå...
    Har lagt den ut for salg på torget etter litt tvil. Jeg trenger mer watt i stor stue og ineffektive høyttalere. Den har ligget i eske store deler av tiden de siste årene og fortjener en plass i et mindre rom hos noen. Til orientering her.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    IMG_6143.jpeg


    Har koblet opp anlegget men hatt lite tid til lytting. Når det er 25 grader og sol sitter man ikke inne på Sunnmøre. Har hengt opp et akustikkbilde i trappeoppgangen. Akustikken i stuen er ok, men akkurat nå er det hodetelefoner som gjelder. Samboeren sitter i samme rom og tegner og hører på lydbok.
    Hodetelefoner er genialt! Jeg skal jobbe litt med akustikken men jeg kjenner at det ikke haster. Det haster mer å plukke plommer fra toppen av plommetreet.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Det diskuteres atter en gang heftig om kabler. Jeg syns egentlig det er litt underholdende. Jeg har nå god tilgang til baksiden av anlegget fra trappen. Det gjorde kabelsalaten mye greiere og jeg klarte å montere anlegget uten at noen kabler kommer bort i hverandre. Noen av burndyene ligger nede i gulvet. Jeg skal ikke påstå at det blir bedre lyd (selv om jeg egentlig tror at det blir bedre), men jeg syns det er greit å ordne kablene best mulig. Hvorfor ikke hvis man kan?

    Jeg har fått litt tid til å lytte til musikk jeg kjenner veldig godt. Roon, CDer som jeg har rippet. Det slår meg at ting låter annerledes i denne eneboligen enn det gjorde i leiligheten jeg bodde i inntil nylig. På hodetelefoner, altså er rommet tatt ut av sammenligningen. Oppsettet er også identisk. Ingen endringer på noen måte.
    Forskjellen ligger da i det elektriske anlegget i boligene. I huset her har jeg fått lagt opp to nye kurser til anlegget, med egne kabler som går inn i sikringsskapet. Nå er det litt tid mellom jeg pakket ned i leiligheten og pakket opp i eneboligen, men forskjellene er så tydelige at jeg tviler på at det handler om Placebo. En kan selvfølgelig argumentere med at siden jeg har brukt flere tusen kroner på at elektrikerne gjorde jobben så forventer jeg at det skal låte bedre. Hele det elektriske anlegget ble fornyet, så merkostnaden var uansett
    Baksiden_Fraim.jpg
    ganske liten.

    Selv om noe låter annerledes betyr ikke det alltid at det er bedre. Men i dette tilfellet er det slik at jeg har lyst å lytte til hele samlingen på nytt.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    10.217
    Sted
    London
    Ser at her i England sies/skrives det en del om at den nye serien til Naim er snekret sammen i EU (nett-trollene er på saken 😀). Noen her som bryr seg om dette?
    IMG_6941.jpeg
    IMG_6942.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Noen her som bryr seg om dette?
    Eg kan verkeleg ikkje førestella meg at dette skal redusera kvaliteten, men litt av sjarmen men Naim var jo at det var like britisk som lunka øl og fritert mat.

    Det må nok også gjera litt vondt om de må betala import-toll på britisk hi-fi.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Lenge siden jeg jevnlig har frekventert dette forumet, og dette var jo en trist nyhet. Er sparekniven løsnet fra slira i Salis?
    Arbeidsplasser i fare osv.?

    Om det er et «billig produkt» for folk flest (mener: utenom HiFi nerdene) så er det kanskje greit, men ikke snakk om å kjøpe et Naim produkt fra Slovakia for min del. Like skuffende som når Audio Note Cobra viste seg å ikke være produsert i UK.
    Bør settes kraftig ned i pris da.

    Nei, i disse tider er det bedre å holde liv i de gode produktene som er verdt å ta vare på -de med grønt lys;)
    Apropos: Min trofaste følgesvenn som er med meg overalt har vært på service hos Naim for å bytte display. Horribelt første forsøk. Ordentlig amatør som hadde gjort mer skade en fix på Qutingen😬. Og det til tross for at jeg hadde lagt ved et notat om special care for boksen min. Den ble sendt inn på nytt, -også denne gang fra herren på Etterstad, og etter mange nye uker kom den tilbake til meg. Denne gangen helt strøken og i superhelt drakt ala den grønne lanterne. De byttet også en liten kondensator, etter å ha målt og sett gjennom boksen. Hatt den siden ny, den er nå på sitt 11 år, og er like stødig med alle nødvendige tjenester «up to date». Da er det NAIM.

    40A68D04-C808-4D68-91B1-003DBC09B4A5.jpeg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    10.217
    Sted
    London
    Eg kan verkeleg ikkje førestella meg at dette skal redusera kvaliteten, men litt av sjarmen men Naim var jo at det var like britisk som lunka øl og fritert mat.

    Det må nok også gjera litt vondt om de må betala import-toll på britisk hi-fi.
    Det er nok mer at markedet i Europa er større enn markedet i UK for tiden.
    Kvaliteten er nok også vel så bra som det som blir laget her i landet…
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    10.217
    Sted
    London
    Lenge siden jeg jevnlig har frekventert dette forumet, og dette var jo en trist nyhet. Er sparekniven løsnet fra slira i Salis?
    Arbeidsplasser i fare osv.?

    Om det er et «billig produkt» for folk flest (mener: utenom HiFi nerdene) så er det kanskje greit, men ikke snakk om å kjøpe et Naim produkt fra Slovakia for min del. Like skuffende som når Audio Note Cobra viste seg å ikke være produsert i UK.
    Bør settes kraftig ned i pris da.

    Nei, i disse tider er det bedre å holde liv i de gode produktene som er verdt å ta vare på -de med grønt lys;)
    Apropos: Min trofaste følgesvenn som er med meg overalt har vært på service hos Naim for å bytte display. Horribelt første forsøk. Ordentlig amatør som hadde gjort mer skade en fix på Qutingen😬. Og det til tross for at jeg hadde lagt ved et notat om special care for boksen min. Den ble sendt inn på nytt, -også denne gang fra herren på Etterstad, og etter mange nye uker kom den tilbake til meg. Denne gangen helt strøken og i superhelt drakt ala den grønne lanterne. De byttet også en liten kondensator, etter å ha målt og sett gjennom boksen. Hatt den siden ny, den er nå på sitt 11 år, og er like stødig med alle nødvendige tjenester «up to date». Da er det NAIM.

    Vis vedlegget 949778
    Gjetter at nedbemanning er noe som skjer her. Er ikke verdt å produsere noe her lengre, med eksportkostnader og byråkrati etter Brexit. Og Naim var nok kanskje ikke så veldig lønnsom når Focal tok over. Kan kanskje sjekkes i Companies House en dag jeg har lite å gjøre 😀
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har lest på Naimforumet at de ikke har mulighet til å utvide kapasiteten i Salisbury. Og mtp Brexit var det sikkert smart å gjøre noe i EU. Er alle Porschemodeller montert i Tyskland? Jeg tror Cayenne monteres delvis i Slovakia. Om jeg ikke husker feil blir vel muligens Mu-So og Qb montert i Kina. Men jeg kan se for meg at eldre britiske herrer setter teen i halsen når de ser dette.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lest på Naimforumet at de ikke har mulighet til å utvide kapasiteten i Salisbury. Og mtp Brexit var det sikkert smart å gjøre noe i EU. Er alle Porschemodeller montert i Tyskland? Jeg tror Cayenne monteres delvis i Slovakia. Om jeg ikke husker feil blir vel muligens Mu-So og Qb montert i Kina. Men jeg kan se for meg at eldre britiske herrer setter teen i halsen når de ser dette.
    Jodda, og så lenge det fremgår klart og det ikke plager kjøper så er det greit det. Men for de som er fan av merkevarer med tradisjon og forventet opphav/produksjonsland så stiller det seg fort litt annerledes vel?
    Og ang.Porsche spesielt, så er slett ikke alle modeller Stuttgart produsert. F.eks.tidligere modeller av Boxter og Cayman ble laget hos Valmet Automotive, Uusikaupunki, Finland. (VIN sjekk: Siffer 11 i koden) Ikke alle vet/visste dette. Slett ikke undertegnede som driver å titter litt etter ny kosebil. Ei heller visste jeg at min 2023 Honda MC er produsert i Thailand. Jeg begynte først å sjekke da jeg ikke synes fit&finish ikke var som på tidligere japanske MC jeg har eid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn