Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    En kompis har bedt meg anbefale en CD/Forsterker/HT pakke til maks 15.000. Han er 50år, musikkfreak med ørten tusen CDer av alt fra Dylan til Purple. Hovedsaklig rock/pop fra 70-tallet. Bor alene i en liten leilighet.

    Først tenkte jeg han bare kunne gå på Elkjøp og kjøpe et Abrahamsen CD/Forsterkersett. Men ser at flere omtaler dette som litt "ullen/mørk lyd". Hva med å gå motsatt vei, en entry Naim kombo:
    Nait 5i nypris 8.900,-
    CD5i-2 nypris 10.200,-
    Disse kan vel kjøpes brukt for sammenlagt 8-10 000,-? Eventuelt en tidligere versjon av CD-spilleren for å holde budsjettet.

    Hvilke brukte høyttalere anbefaler dere her?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ligger det ikke en 112x/150 ( pre-power ) til 5000 kr på bruktbørsen? Kombinert med cd5 som er på børsen til 3500 kr, er dette en veldig bra kombinasjon. Også ligger det et sett med Rega Ela til en overkommerlig sum der også.. Hint hint.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Ligger det ikke en 112x/150 ( pre-power ) til 5000 kr på bruktbørsen? Kombinert med cd5 som er på børsen til 3500 kr, er dette en veldig bra kombinasjon. Også ligger det et sett med Rega Ela til en overkommerlig sum der også.. Hint hint.
    Bra forslag! Fant ikke noen Naim effektforsterker i budsjettklassen. Kanskje prøve på FINN.no?
    Rega Ela, er ikke det en 22år gammel konstruksjon? -Finnes det bedre bruktkjøp til 5-6000 i denne konteksten?

    Alle forslag mottas med takk!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pedal skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Ligger det ikke en 112x/150 ( pre-power ) til 5000 kr på bruktbørsen? Kombinert med cd5 som er på børsen til 3500 kr, er dette en veldig bra kombinasjon. Også ligger det et sett med Rega Ela til en overkommerlig sum der også.. Hint hint.
    Bra forslag! Fant ikke noen Naim effektforsterker i budsjettklassen. Kanskje prøve på FINN.no?
    Rega Ela, er ikke det en 22år gammel konstruksjon? -Finnes det bedre bruktkjøp til 5-6000 i denne konteksten?

    Alle forslag mottas med takk!
    5-6000 for Rega Ela er DYRT. det5 er en fabelaktig høytaler men halve prisen får holde
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Nevnt mye om naim-vennlige høyttalere i tråden, pedal. Det som går igjen er feks rega som nevnt, monitor audio, Linn, naim, pcm, kudos osv. Det står jo noen rimelige naimer til salgs om de ikke er solgt, ikke utenkelig at de kunne gjort jobben
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    MaKi skrev:
    Nevnt mye om naim-vennlige høyttalere i tråden, pedal. Det som går igjen er feks rega som nevnt, monitor audio, Linn, naim, pcm, kudos osv. Det står jo noen rimelige naimer til salgs om de ikke er solgt, ikke utenkelig at de kunne gjort jobben
    Mye matnyttig info å finne fra Naim menigheten i denne tråden. Men 622 sider, da mann! :eek:

    ---------

    De omtalte Rega Ela "Selges 3200 eller bud", som høres fornuftig ut prismessig. (Min henvisning til 5-6000 gjaldt hvis man skulle gå opp et hakk).

    Ser også et par Naim Ariva til 8,000,-. Virker gunstig. Kanskje heller parre de med noe billigere (eldre) Naim elektronikk for å komme i mål på 15.000? Kan eventuelt spørre oppdragsgiver om han kan strekke seg et par tusenlapper ekstra. Hørt den før? ;D

    --------

    Man får prestasjonsangst av å velge for andre...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man er ute etter ett plug & play, no nonsense system med mest mulig spilleglede, kan jeg komme på lite annet som er så enkelt og godt som nait 5i med cd5i. Strekker man det da litt og får til ariva også, så har man ett fantastisk musikkanlegg. Kabler trenger man ikke å bruke særlig med penger på, medfølgende ic og noen meter med nac a5 eller rimelige chord gjør susen. Skulle jeg kjøpt ett anlegg idag i denne prisklassen, ville jeg gått for noe slikt. Nevnte cd 5 er jo også finfin.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Det var jeg som fikk 112/150 komboen :)
    Jeg har en CD5 XS spiller i enden og jeg er veldig fornøyd nå.
    Jeg lurer litt på en CDX2, jeg har sett til en god pris. Hvordan gjør denne seg på nevnte forsterkerkombo?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    MaKi skrev:
    Hvis man er ute etter ett plug & play, no nonsense system med mest mulig spilleglede, kan jeg komme på lite annet som er så enkelt og godt som nait 5i med cd5i. Strekker man det da litt og får til ariva også, så har man ett fantastisk musikkanlegg. Kabler trenger man ikke å bruke særlig med penger på, medfølgende ic og noen meter med nac a5 eller rimelige chord gjør susen. Skulle jeg kjøpt ett anlegg idag i denne prisklassen, ville jeg gått for noe slikt. Nevnte cd 5 er jo også finfin.
    Ja jeg har anbefalt han denne løsningen. Han er likvid om 1 måned, så da starter trålingen av bruktmarkedet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaKi skrev:
    Hvis man er ute etter ett plug & play, no nonsense system med mest mulig spilleglede, kan jeg komme på lite annet som er så enkelt og godt som nait 5i med cd5i. Strekker man det da litt og får til ariva også, så har man ett fantastisk musikkanlegg.
    Konas bestevenninne har akkurat et slikt anlegg. Hører for det meste klassisk, men noe pop også. CD5i->Nait5i->Ariva. Standard Naim DIN->DIN og NAC A5.
    Hun kunne ikke gitt mindre blaffen i hifi-ditt-og-datt om hun forsøkte, men dette komplette Naim-anlegget er hennes kjæreste eiendel. Hun er mildest talt meget begeistret for hvordan det har gitt hennes (digre!) musikksamling nytt liv til daglig. Eiergleden er enorm, og fryd omkring alt fra byggekvalitet, taktil betjening og lydkvalitet er uendelig.
    Hun ler av fryd etter hver gang hun har vært hos venner og fått høre musikk, og har en solid overbevisning om at de småkronene (i hennes kontekst) hun har lagt i dette anlegget er blant de beste investeringer hun har gjort.
    Det er vel å bemerke at Ariva og denslags Naim-høyttalere bør få lov å stå ved bakvegg da. Noe mange riktignok vil synes er en stor fordel allikevel.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Naim HDX - Hjelp til et par utfordringer

    Har nylig kjøpt meg en Naim HDX og har et par utfordringer jeg ikke får svar på av forhandler (foreløpig), og heller ikke finner noe info om på Naim sitt forum. Kanskje noen brukere av HDXen har samme problemer, og enda bedre kan gi meg en løsning.

    Bruker for tiden naturlig nok mye tid på ripping. Samtidig som jeg ripper spiller jeg annen musikk som jeg tidligere har lagt inn på harddisken. Opplever nå og da at det skurrer litt, lyden blir dårlig og at den ene høyttaleren faller ut, mens det mesteparten av tiden fungerer helt fint. Foreløpig litt usikker på om dette bare skjer på lave volum, og om det bare skjer når jeg ripper samtidig. Skal HDXen kunne rippe og spille annen musikk samtidig? Finner ikke noe om dette i manualen. Noen som har opplevd lignende, og har synspunkter/løsning på problemet?

    Et annet problem som irriterer petimeteret i meg. Albumbilder finnes naturlig nok ikke for alle cdene jeg ripper (og det burde definitivt vært flere tilgjengelig). Dette løser jeg greit med å hente dem inn fra nettet, gå inn på Desktop Client, og laste dem inn ved å gå til aktuell cd og Properties. Bildet legger seg da fint inn på HDXen og Desktop Client. Så kommer problemet. Når jeg går inn på n-Serve på Ipaden min finnes ikke coveret på thumbnail-bildet for den aktuelle cden. Hvis jeg derimot klikker på thumbnailen og kommer inn på selve cden, da vises albumbildet Som sagt verden raser ikke sammen, men det irriterer petimeteret i meg. Jeg antar at dette er en feil i oppsettet på n-Serve. Gi meg gjerne synspunkter/løsninger på dette, og gjerne forslag til hvordan jeg kan omgå problemet.

    Hilsen TomZ
     

    marius78

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Naim HDX - Hjelp til et par utfordringer

    TOMZ skrev:
    Et annet problem som irriterer petimeteret i meg. Albumbilder finnes naturlig nok ikke for alle cdene jeg ripper (og det burde definitivt vært flere tilgjengelig). Dette løser jeg greit med å hente dem inn fra nettet, gå inn på Desktop Client, og laste dem inn ved å gå til aktuell cd og Properties. Bildet legger seg da fint inn på HDXen og Desktop Client. Så kommer problemet. Når jeg går inn på n-Serve på Ipaden min finnes ikke coveret på thumbnail-bildet for den aktuelle cden. Hvis jeg derimot klikker på thumbnailen og kommer inn på selve cden, da vises albumbildet Som sagt verden raser ikke sammen, men det irriterer petimeteret i meg. Jeg antar at dette er en feil i oppsettet på n-Serve. Gi meg gjerne synspunkter/løsninger på dette, og gjerne forslag til hvordan jeg kan omgå problemet.

    Hilsen TomZ
    Jeg har ingen erfaring med HDX, men på NDXen min har jeg funnet ut at for å få cd-coveret til å vises riktig må det ligge som album cover på hver fil i tillegg til at bilde-filen må ligge i katalogen med filnavnet "Folder.jpg". Noen ganger må jeg få upnp serveren til å rescanne for at cd-coveret skal vises riktig. Har faktisk måtte reboote NDXen et par ganger også, den har nok en eller annen cach som må tømmes. Vet ikke om dette er overførtbart til HDX, HDXen er jo en server, mens NDXen er bare en klient, men kanskje verd å prøve.

    ~marius
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.570
    Antall liker
    161
    Sted
    Trondheim
    Da har FraimLite base+level kommet i hus og fraim byggverket kan ferdig
    stilles.
    Vet at det har hvert blandete erfaringer her angående leveringstid av Fraim, så jeg må nesten skrive noen ord om min erfaring :)
    Jeg bestilte hos JFS Sound Systems, de svarte raskt på mail, leveringstid var 2-3uker fikk jeg beskjed om, jeg kunne hente pakken på posten nøyaktig 3uker etter bestilling, prisen var kr 300.- Lavere enn avtalt!
    Dette var en fin erfaring, takk JFS!
    (Det skal også sies at jeg tok kontakt med andre leverandører som fremdeles har til
    gode å svare eller hoste opp et tilbud på mail, ikke bra..
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Naim HDX - Hjelp til et par utfordringer

    Har aldri brukt maskinen din, men den leser vel ID3-tags? Da kan du jo prøve å legge inn cover i selve tag'en. Da er du også sikret mht at coverne alltid vil ligge i selve filen. Med mindre du ripper i WAV da, men det er ikke så lurt..
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.570
    Antall liker
    161
    Sted
    Trondheim
    Et spørsmål til dere som bruker Fraim, bruker dere plast holdere til glassplate ?
    (2stk pr.glassplate)
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    leon skrev:
    Da har FraimLite base+level kommet i hus og fraim byggverket kan ferdig
    stilles.
    Vet at det har hvert blandete erfaringer her angående leveringstid av Fraim, så jeg må nesten skrive noen ord om min erfaring :)
    Jeg bestilte hos JFS Sound Systems, de svarte raskt på mail, leveringstid var 2-3uker fikk jeg beskjed om, jeg kunne hente pakken på posten nøyaktig 3uker etter bestilling, prisen var kr 300.- Lavere enn avtalt!
    Dette var en fin erfaring, takk JFS!
    (Det skal også sies at jeg tok kontakt med andre leverandører som fremdeles har til
    gode å svare eller hoste opp et tilbud på mail, ikke bra..
    Vi må ha bilder synes jeg! Grattis med nytt rack.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    pedal.

    Sett at det ligger et par Neat Elite se til 6k på børsen? Ingen ueffen pris.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    Sett at det ligger et par Neat Elite se til 6k på børsen? Ingen ueffen pris.
    de er veldig gode med naim.

    leon; bruker ingen plastdingser på mitt fraim, er ikke de bare en beskyttele mot at aparatene skal skli?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.570
    Antall liker
    161
    Sted
    Trondheim
    Fadamacka skrev:
    leon skrev:
    Da har FraimLite base+level kommet i hus og fraim byggverket kan ferdig
    stilles.
    Vet at det har hvert blandete erfaringer her angående leveringstid av Fraim, så jeg må nesten skrive noen ord om min erfaring :)
    Jeg bestilte hos JFS Sound Systems, de svarte raskt på mail, leveringstid var 2-3uker fikk jeg beskjed om, jeg kunne hente pakken på posten nøyaktig 3uker etter bestilling, prisen var kr 300.- Lavere enn avtalt!
    Dette var en fin erfaring, takk JFS!
    (Det skal også sies at jeg tok kontakt med andre leverandører som fremdeles har til
    gode å svare eller hoste opp et tilbud på mail, ikke bra..
    Vi må ha bilder synes jeg! Grattis med nytt rack.
    Takker, bilde må vi ha, slik blir miksen mellom fraim og Lite versjonen.
     

    Vedlegg

    M

    medlem215396

    Gjest
    Plastringene "låser" glassplaten mot stålkulene. Om det er lydmessige forskjeller aner jeg ikke.
    Bruker dem ikke sjøl, men har heller ikke små barn i huset. Uten plastringene skal det relativt lite til før glassplata sklir av kulene, dersom en kommer borti, ivrige eller nysgjerrige barnehender mm.

    Fint rack Leon.
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Så bra ut det der, leon! Men spiller sikkert ikke så bra uten noen grønne lys der? ;D
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.570
    Antall liker
    161
    Sted
    Trondheim
    Stover skrev:
    Plastringene "låser" glassplaten mot stålkulene. Om det er lydmessige forskjeller aner jeg ikke.
    Bruker dem ikke sjøl, men har heller ikke små barn i huset. Uten plastringene skal det relativt lite til før glassplata sklir av kulene, dersom en kommer borti, ivrige eller nysgjerrige barnehender mm.

    Fint rack Leon.
    Takker Stover. Barnehender er en utfordring, vurder plast holdere på øverste
    glass hyller. Har så smått begynt flytte prosjekt fra murvegg til vindus vegg/ tre vegg.
    Det blir tett, 175cm mellom ht. Modnings prosessen er i gang.

    Fadamacka: Det blir grønne lys tidligst i morgen :)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.570
    Antall liker
    161
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    Hva er planen med Lite-modulen?
    Det blir 2 Lite baser nederst i begge rack hvor 250 og hicaper skal stå.
    I det ene racket er Lite base lagt oppå en fraim bunn base.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    gratis leon !! fin oppset :)..etter hvert må du fortelle , hva fraim har gjørt i din anlegg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    får melde meg inn her med naim dac
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Griffenfeldt skrev:
    Gratulerer med et flott produkt.

    Hvordan spiller den med resten av utstyret ditt?
    har akkurat rukket å få den, skal testes fra imorgen, lukter på naim spillerogså for å få utnyttet bnc koblingen
    blir vel teddycas eller naim strømforsyning også
    har lyttet på kombo med samme rega spiller som jeg har og det spillte djevelsk godt sammen med parasound elektronikk og naim ht, så forventningene er høye ;D
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Kan I her i Naim tråden give mig gode råd om hvilke højttalere der vil matche godt til Naims XS NAC 152 XS og NAP 155 XS?

    Både med hensyn til klangmatch og hvad effekttrinet kan drive (det har jo forholdsvist begrænsede kræfter).

    Jeg er mest interesseret i gulvhøjttalere.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg har hørt naim på naim ht, og det spiller svært godt, ellers har jeg hørt naim på klipsch og det liker jeg også veldig godt
    dette ble veldig generellt og lite spessifikt, men dog en pekepinn håper jeg
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Brian7500 skrev:
    Kan I her i Naim tråden give mig gode råd om hvilke højttalere der vil matche godt til Naims XS NAC 152 XS og NAP 155 XS?

    Både med hensyn til klangmatch og hvad effekttrinet kan drive (det har jo forholdsvist begrænsede kræfter).

    Jeg er mest interesseret i gulvhøjttalere.
    jeg brukte neat elite med godt resultat på nap150, andre fra neat (motive 2) vil jeg også tro fungere bra. ellers skal kudos, totem, spendor og monitor audio være et godt valg. og selsagt naims egne, dersom nær-vegg plassering er mulig.

    de små effektrinn fra naim er stærkere enn man tror ;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    sålangt viker det som naim dac er en tilnærmet knallmatch med oppsettet mitt, den er jevnt over bedre enn an dac på alle parametre, men det skulle egentlig bare mangle, det mest gledelige er at det virker som om den glir ubemerket inn i oppsettet
    stikker seg ikke ut , annet enn med god lyd :)
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    jokris skrev:
    jeg har hørt naim på naim ht, og det spiller svært godt, ellers har jeg hørt naim på klipsch og det liker jeg også veldig godt
    dette ble veldig generellt og lite spessifikt, men dog en pekepinn håper jeg
    Takker for budene :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn