Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Musicline er kjempelekkert!
    No treng eg berre noko å sette tv'en på, så kunne eg hatt det racket i eit hjørne i rommet.
    Nais!
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt enig i at Naim kan bli litt ensartet i presentasjonen. Jeg synes ikke dette er noe stort minus, fordi jeg er veldig glad i denne presentasjonen. Og hva er mest riktig. Hvor mange klangfarger hører man på en konsert?

    Forskjell i klagfarger, forskjeller i opptaksmiljø osv får man mer av jo lengre opp i pris man går, er min erfaring. Min største oppgradering noensinne var da jeg gik fra cd5x/flatcap til cdx2. Her ble det tilført mye, både av klagfarger og andre NAIM-kvaliteter.

    Jeg bruker Teddycap i dag. Det er en markant oppgradering fra flatcap, ihvertfall. Først syntes jeg at noe av bassen ble borte og at lyden ble flatere. Jeg føler at jeg har klart å endre på det, og er veldig fornøyd nå. Det jeg gjorde var å plassere Teddcap langt unna komponentene, og bruke en godt skjermet nettkabel. Det funket for meg ihvertfall. Men jeg vet ikke om jeg vil anbefale Teddycap til andre uten videre. Det må nesten prøves.


    zippo skrev:
    Vidar P skrev:
    C. Alshus skrev:
    zippo skrev:
    Hei.

    Noen som kan fortelle om Powerlines gir VFM på mitt enkle og rimelige Naim anlegg?

    Eller er PSU på enten CDP eller XS å foretrekke?
    Hei Zippo.

    Jeg mener klart at du bør droppe dyre ledninger på nåværende stadium. Det er bare et par år siden Naim kom med ledninger de solgte ved siden av. Før det sa de at det ikke var vits i å bruke kostbare ledninger sammen med Naim.
    Veldig enig Alshus. Det er ikke det at jeg ikke har prøvd ymse rimelige og dyre strømkabler, har bare ikke hørt Powerline hjemme. Så må selvsagt ta forbehold om store overraskelser i så måte, om det enn betviles gitt opplevelser med tilsvarende.

    Å la være å hive seg på ledningskaruseller ser jeg som et sunnhetstegn også. Slik jeg hører ting, med mitt bruksmønster (som er et musikkorientert, og ikke et bytte-utstyr-ofte-mønster) så er jeg veldig enig med deg i at dette er ikke ting man bruker penger på før evt i siste instans.
    Takk for gode råd.

    Er det å anbefale strømforsyninger fra andre leverandører (Teddy, Avondale) enn Naim? Naim Audio sier at garantien faller bort ved bruk av noe annet enn egne PSU'er og det er vel logisk.

    Jeg har tidligere skrytt veldig av mitt enkle oppsett (Nait XS og CD5XS og Neat Momentum). Eneste minus er at jeg synes det farger lyden på sett og vis, på den måten at all musikk blir behandlet likt. Muligens mangel på klangfarger?

    Blir det mindre egenlyd og flere klangfarger med dyrere Naim?

    Mvh
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    MaKi skrev:
    har jeg bestilt ett fire hyllers Musicline-rack i RAL 9010 pure white.

    Fraim var i tankene lenge
    flott å diskret rack det derre, maki!

    fraim kan jo virke lit prangene i visse miljø.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    bruce2 skrev:
    Forskjell i klagfarger, forskjeller i opptaksmiljø osv får man mer av jo lengre opp i pris man går, er min erfaring. Min største oppgradering noensinne var da jeg gik fra cd5x/flatcap til cdx2. Her ble det tilført mye, både av klagfarger og andre NAIM-kvaliteter.
    først da jeg kom opp til 282 (og særlig 252) i kombinasjon med nap 250.2 synes jeg naim taklet dette med klangfarver veldig bra. dessuten blev alt så mye større!

    men som nevnt har et godt rack mye og si. forsjell fra ikeahyller til fraim var rett og slett som natt og dag. ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    nilsen64 skrev:
    forsjell fra ikeahyller til fraim var rett og slett som natt og dag. ;)
    Når man ganger prisen med hundre håper jeg det virkelig er forskjell....
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    nilsen64 skrev:
    forsjell fra ikeahyller til fraim var rett og slett som natt og dag. ;)
    Når man ganger prisen med hundre håper jeg det virkelig er forskjell....
    I min terminologi er "natt og dag-forskjell" noe som benyttes for å beskrive virkelig enorme forskjeller.
    Kan et bytte av komponenters underlag virkelig fortjene en slik betegnelse? Jeg er i sterk tvil.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Liotheles skrev:
    C. Alshus skrev:
    nilsen64 skrev:
    forsjell fra ikeahyller til fraim var rett og slett som natt og dag. ;)
    Når man ganger prisen med hundre håper jeg det virkelig er forskjell....
    I min terminologi er "natt og dag-forskjell" noe som benyttes for å beskrive virkelig enorme forskjeller.
    Kan et bytte av komponenters underlag virkelig fortjene en slik betegnelse? Jeg er i sterk tvil.
    kan en 552 blir såååå mye bedre en en 252 ? ...;)...night and day...you are the one....
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    MaKi skrev:
    Inspirert av balthars kamerat i Tyskland med Sbl'er, og med ett nytt rom som har mye hvitt og er en slags kombinert vinter/sommer/peisstue, bibliotek og musikkrom på en gang, har jeg bestilt ett fire hyllers Musicline-rack i RAL 9010 pure white. Lang leveringstid, gleder meg stort. Fikk 5% avslag og endte opp på 640 euro.

    Fraim var i tankene lenge, spesielt siden det lå flere gode tilbud her på børsen, men det ville ikke passet inn i rommet, rett og slett. Anyways: ferdig med hifi for en gooood stund igjen.
    Fru Ki blir vel noenlunde fornøyd med dette også, det er jo greit. Låner bilde av racket balthar viste tidligere.



    å så fint å ser noe kjente bilder :)..gratis med bra ag smakful valg maki...!!! nå blir hans musicline rack flytet til ny leilighet. gjøre seg enda bedre da ....
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    nilsen64 skrev:
    forsjell fra ikeahyller til fraim var rett og slett som natt og dag. ;)
    Når man ganger prisen med hundre håper jeg det virkelig er forskjell....
    natt og dag er kanske en klisje, men det er stor forskjell, dessuten er det ikke stor forskjell på natt og dag der jeg bor ;) ville helst slippe og høre på anlegget mitt uten fraim, det er helt sikkert ;)

    balthar: mener du at forskjell på 252 og 552 er som natt & dag?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må si jeg forstår opplevelsene til nilsen i dette; har også prøvd anlegget på Ikea-hyller og over på Fraim, det var ikke subtiliteter syntes nå jeg da. Alle kvaliteter virket å bli løftet opp på et helt nytt nivå.
    En kabel eller flytte av psu vs headunit, jo det er virkelig subtiliteter i forhold synes jeg.

    Synes Fraim gjør noe vesentlig, grunnleggende og utpreget positivt med lyden av Naim, men som alle andre oppgraderinger så vil nivået av forbedring avhenge av at det ikke er flaskehalser eller akilleshæler andre steder.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har i lengere tid testet ut HighLine i stedet for standard DIN kabel. Ærlig talt syns jeg, da i mitt oppsett, at denne kabelen ikke løfter lyden videre. Den gjør bare ting annerledes. Syns hele lydbilde mister “sting” og naturlig kanting” Mellomtonen blir mer påfallende og fremover. Topp og bunn softes. Jeg vil ikke bruke HighLine hos meg. Er det andre som har lignende erfaringer?

    Hadde tenkt jeg skulle forsøke andre interconnect kabler. Da i første omgang fra AR Sound. Velger da Greenlink 4s og 5. Pluss SkyLink DIN.

    Bruker NAP300 / NAC552 / DAC / XPS2 / UnitiServe.

    Vh Geir
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    DEKOas skrev:
    Hadde tenkt jeg skulle forsøke andre interconnect kabler. Da i første omgang fra AR Sound. Velger da Greenlink 4s og 5. Pluss SkyLink DIN.

    Bruker NAP300 / NAC552 / DAC / XPS2 / UnitiServe.
    Hva med Chords DIN-terminerte kabler?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    DEKOas skrev:
    Har i lengere tid testet ut HighLine i stedet for standard DIN kabel. Ærlig talt syns jeg, da i mitt oppsett, at denne kabelen ikke løfter lyden videre. Den gjør bare ting annerledes. Syns hele lydbilde mister “sting” og naturlig kanting” Mellomtonen blir mer påfallende og fremover. Topp og bunn softes. Jeg vil ikke bruke HighLine hos meg. Er det andre som har lignende erfaringer?
    det er mange som sverger til chord, så de er kanskje greiest å prøve først, men ærlig talt tror jeg ikke du får mer sting og naturlig kanting med de heller, flere detaljer muligens, men har ikke prøvd selv.

    sikker på at hiline henger fritt og ikke tøtsjer borti rack eller andre kabler der bak?

    synes standardkablen høres mer forvrengt og mekanisk ut enn hiline, jeg da.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    helt enig...fraim er spesjel.


    yes nielsen 552 and 252 is like day and night. for me at least. vidar´s set just had everything i wish for. it is so spectacular unspectacular. you realize it when you hear the first minutes. so unspectacular. because it is just about music. just as you might hear it live on stage or in a concert or studio . of course it is not just about the 552 in his set ,but the whole synergy ( included the kef and the top lp 12 ) .still maybe the 552 has a big influence here. the cds3 with 555ps is fantastic, i though prefer the TT ,for reasons the most here know.

    after one or 2 hours you realize, that you just get hooked up on music. it really doesn´t matter what kind, if you really interested in music. it would be really stupid to say , that you can´t enjoy to listen on a supernait or a 5i...but this kind of set is just another dimension. PRAT or other hifi attributes are not really necessary to mention here anymore. it´s clearly not about this .sooo bad it need to cost so much and i also couldn´t stand all numbers of boxes, but if u can u really done fro a long time.


    that doesn´t mean a 252 set isn`t great ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for vennlige ord Balthar. Må være enig med deg i dine betraktninger, som vanlig mange kloke ord.
    Siden du nevner den typen Naim-system som jeg har (og siden du har hørt mitt) så kan jeg kanskje være så freidig å være enig i deg omkring slike systemer også; det er musikkgjengivelse på et helt annet plan enn man er vant til å tenke på som hifi. Man kan liksom ikke teoretisere omkring det, må bare høre en stund.

    Såklart er 252 kjempegod, det er Nait 5i og disse typene bokser også, men 500-serie Naim er liksom noe helt annet enn andre ting. For dumt å si noe annet enn at andre ting er bra, selvsagt er de det. Allikevel; det er vanskelig å beskrive, men dette er bare noe helt annet. En helt ny dimensjon av alt innen musikkgjengivelse imo. Man nærmest tvinges til å skifte fokus fra hifi til musikken man spiller uansett musikk, og det i seg selv er litt av en oppnåelse fra Naim sin side synes jeg.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Siden jeg har hørt samme oppsett noen ganger, dog ikke med NAP500.
    Jeg har brukt ord som fantastisk, mens Balthar virkelig setter de rette ordene på det.
    Spectacular- unspectacular ;) Wise words.

    Når man ler litt ukontrollert, ihvertfall inne i seg, ja da opplever man noe spesielt.

    For oss som ikke er i den psfæren, husk at opplevelsen av gjengivelsen eller musikk finnes inne i deg sjøl i veldig stor grad.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Idag gikk mitt første eierskap av noen "seriøse" høyttalere på fyllinga. Tiltross for at de var merket av tidens tann, var det en merkelig følelse. De har gitt meg særlig mye musikkglede. De representerer en tid da jeg kun fokuserte på musikk. B&W DM220.

    I den andre enden av skalaen. Det var en tanke bak salg av XPS2, vinylsaker mm og en lite brukt 555PS er snart på vei. Den er første del i en veeeeldig langsiktig oppgradering, der fokuset i første omgang rettes mot kilde. Denne kan så langt jeg har erfart/ lest bli med på det meste på kildesiden i mange år fremover.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Stover skrev:
    Idag gikk mitt første eierskap av noen "seriøse" høyttalere på fyllinga. Tiltross for at de var merket av tidens tann, var det en merkelig følelse. De har gitt meg særlig mye musikkglede. De representerer en tid da jeg kun fokuserte på musikk. B&W DM220.

    I den andre enden av skalaen. Det var en tanke bak salg av XPS2, vinylsaker mm og en lite brukt 555PS er snart på vei. Den er første del i en veeeeldig langsiktig oppgradering, der fokuset i første omgang rettes mot kilde. Denne kan så langt jeg har erfart/ lest bli med på det meste på kildesiden i mange år fremover.
    Uf da,,, fyllinga.
    Det blir spennende og følge dine langsiktige planer, hørest lurt ut :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Fyllinga var nok desverre rette plassen Leon. :)

    Kildevalg? Det er for tidlig å si, men noe ala NDX. Er temmelig sikker på at Naim ikke er ferdig her så det kommer nok både NDS og ND555, med oppgraderte Dacer. Min kvalifiserte gjetting.
    Mine planer beveger seg forbi UServe tror jeg. Det er rett og slett for tidlig å satse her, men PS er etter min mening en no brainer for Naims seriøse kilder. ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Håper på en budsjett dac jeg. En som ligger på cd5i prismessig, men som kan benytte seg av Flatcap/hicap ps.
    Synd at Naim alltid holder kortene tett inntil brystet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror det blir en Naim-dac her i huset. Har en Audiolab 8000DAC som jeg bruker fra AirPort Express for nettradio og forefallende, men etter positive opplevelser (praktisk iallefall) med radio etc fra det nye Apple AirPlay-systemet, så tenker jeg å få tak i en AE til kontoret også, og bruke 8000DAC der. Da trenger jeg en ny dac hjemme. Hurra, alle morsomme hifikjøp som kan legitimeres er verdt å sprette champisen for!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Griffenfeldt skrev:
    Håper på en budsjett dac jeg. En som ligger på cd5i prismessig
    I mellomtiden kan de med PC bruke dette, som overgår CD5i på alle fronter, og har en flott og punchy lyd. Håndlaget i UK av folk som kan sakene sine ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Lydkort? Jeg bruker laptop av den billige sorten jeg.
    Når jeg skrev prismessig, mente jeg prismessig, og ikke ytelsesmessig.

    Per nå, er Rega dac mitt førstevalg og et bombesikkert kjøp for mitt vedkommende.. Helt frem til Naim evt presenterer et budsjett alternativ.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Per nå, er Rega dac mitt førstevalg og et bombesikkert kjøp for mitt vedkommende.. Helt frem til Naim evt presenterer et budsjett alternativ.
    Enig! Var på besøk hos flere Naim forhandlere i UK i forrige uke og kun en av de hadde faktisk Naim Dacen inne til demo.

    Herremannen hos Audio-T gikk så langt til å si at Naim DACen i dagens form henger i med på ytelse pr krone mot f.eks nyeste DACer fra Rega og Musical Fidelity og ergo selger de knapt noen Naim DACer alene. Derimot nevnte han at om du har en av de mere påkostet PSUer fra Naim tilgjengelig er det en helt annen historie, men samtidig får man mye annet artig i så høye prisklasser. Personlig har jeg ikke noen direkte sammenlignings grunnlag her. Bare til info :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som en herre man ikke skal ta på ordet; all den tid han nevner Musical Fidelity og Naim i samme setning og ikke differensierer mellom de totalt forskjellige presentasjonene de to er kjent for. Videre; jeg har til gode å høre at en psu er "make or break" for et Naim-produkt (deres grunnleggende egenskaper er imo stort sett uendret uansett psu); ennå en grunn til at jeg (i kjent ignorant stil) styrer unna denslags "råd".

    Beklager å være uenig, og jeg har ikke sammenliknet de nevnte, men jeg skal som Rikerud spise hatten min om det er mye gehalt i det der fra herren fra Audio-T (som jeg forresten ikke engang vet hva er).
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Vidar P skrev:
    Høres ut som en herre man ikke skalta på ordet; all den tid han nevner Musical Fidelity og Naim i samme setning og ikke differensierer mellom de totalt forskjellige presentasjonene de to er kjent for. Videre; jeg har til gode å høre at en psu er "make or break" for et Naim-produkt (deres grunnleggende egenskaper er imo stort sett uendret uansett psu); ennå en grunn til at jeg (i kjent ignorant stil) styrer unna denslags "råd".

    Beklager å være uenig, og jeg har ikke sammenliknet de nevnte, men jeg skal som Rikerud spise hatten min om det er mye gehalt i det der fra herren fra Audio-T (som jeg forresten ikke engang vet hva er).
    Hvorfor, etter din mening, er det så håreisende å nevne Naim og Musical Fidelity i samme setning? Just asking?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Synes du det er så hårreisende? Jeg synes ikke det, synes bare det er suspekt på et uttrykk for en grunnleggende mangel på forståelse av produktenes egenskaper. Derimot synes jeg det er misledende å se på de som naturlige konkurrenter, likedan som jeg synes det er misledende å antyde at VW Multivan og Porsche Boxster er naturlige konkurrenter (de deler prisnivå).

    De (dvs typisk Naim og typisk MF generelt) er veldig forskjellige produkter med veldig forskjellige egenskaper, og de som liker den ene liker gjerne ikke den andre… for sitt eget bruk iallefall. Siden de er så forskjellige så appellerer de til forskjellige preferanser og behov.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    have also heard the demo of both dacs ( naim and rega ) fed from a unitiserve. as good the rega was for money, the bare naim dac is truly in a different class. what doesn´t mean that you can´t enjoy serious music on the rega. it is a killer for value ! i can very well imagine many will go fro it.

    i am still undecided which choice i will take. the ndx is actually the right partner here. the day when i heard it , it was just out of the box and i didn´t found the presentation very convincing. so i am looking forward to a new audition.

    like the radio ( net / FM ) very much.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Hårreisende var kanskje ikke rette ordet, VidarP, men jeg spurte for å få mer info rundt din mening. Jeg har testet både MF og Naim, og selv om nyeste MF er lysere og kanskje noe mer "pågående" i toppregisteret, så er de begge de jeg vil kalle for lettbeinte, engasjerende, dynamiske og gjør at du blir sittende time etter time med gulvet fullt av plater du har spilt (og ønsker å spille). Derav synes jeg ikke sammenligningen er så søkt.....
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Etter hva jeg forstår fra den vide verden kommer det ikke flere dedikerte Dacer fra Naim, verken entry level eller annet. Heller mer påkostede Integrerte Dacer i kommende signalkilder?
    På den annen side, som du skriver, holder Naim kortene inntil brystet så ikke siter meg på dette for ettertiden :)


    Griffenfeldt skrev:
    Håper på en budsjett dac jeg. En som ligger på cd5i prismessig, men som kan benytte seg av Flatcap/hicap ps.
    Synd at Naim alltid holder kortene tett inntil brystet.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Kan tenke meg at Uniti/Unitiqute er tenkt som Naims entrylevel DAC. Naim DAC ligger jo sånn omtrent på XS-nivå i pris og utseende, så det er ikke bruk for noen ny DAC i det sjiktet heller. Til en pris som er lavere enn CD5XS pluss Hicap har Naim DAC lydgjengivelse som overgår CDX2-2 (i følge Hifi News, noen som har sammenlignet?), så jeg ser ikke logikken i å presse inn enda en DAC mellom denne og de fullgode som er innebygget i Supernait og Uniti. Og så finnes jo mulighetene til å bygge på med PSU og kilde, HDX skal i følge Naim være bedre leverandør av digitalsignal enn Unitiserve, det begrunner de med at førstnevnte har et mer påkostet elektrisk opplegg.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Anfield skrev:
    Hårreisende var kanskje ikke rette ordet, VidarP, men jeg spurte for å få mer info rundt din mening. Jeg har testet både MF og Naim, og selv om nyeste MF er lysere og kanskje noe mer "pågående" i toppregisteret, så er de begge de jeg vil kalle for lettbeinte, engasjerende, dynamiske og gjør at du blir sittende time etter time med gulvet fullt av plater du har spilt (og ønsker å spille). Derav synes jeg ikke sammenligningen er så søkt.....
    Litt OT i forhold til Naim....
    Rega sin DAC spiller litt mindre pågående i toppen en MF. I tilfelle det er en ikke ønskelig egenskap.
    Rega DACen ligner svært mye på Saturn CD spilleren i klangen, som er en av de bedre på Redbook imo :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Litt ulogisk er det at Naim lager en "budsjett-dac" til 20.000 som man trenger en strømforsyning som koster nesten det doble for å øke ytelsen. Alle Naim boksene er konstruert for å oppgraderes med strømforsyning.
    Uniti o.l er jo med forsterker innebygget. Jeg vil ha noe som gir god lyd fra pc, ikke et livsstilsprodukt.
    En naimdac til 10-12000 med en ordinær upgrade inngang hadde vært kjekt.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    233
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    Lavry da10 har fått mye god omtale på naim forumet - har sett den brukt helt ned i 4500 - må da være et godt alternativ

    Erik
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt: For det første så har XPS og 555PS alltid vært dyre i forhold til komponentene de skal forsyne, og for det andre så trenger man ikke ekstra strømforsyning til DAC, like lite som man trenger strømforsyning til CDX2, CD5XS, Supernait eller Nait XS. Men muligheten er der for de som har lyst. Uten strømforsyning er den bedre enn CDX2 som koster 15000 mer og HDX som koster 25000 mer. Hva er det å mislike ved det?
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Lavry er en kjempe dac ,vil si ett hakk opp fra Rega(på mitt system ihvertfall),du får som offtest hva du betaler for muligens ?

    Naim sin dac er i en annen divisjon IMO, litt rart att den blir sammenlignet med Rega sin på forskjellige fora

    Bruker selv transporter,og av de nevnte dac,er jeg har prøvd var Naim ett klart steg opp,lavry gjorde seg heller ikke bort :)syntes rega lå litt bak de andre nevnte på mitt Naim system
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Bach_Man skrev:
    Griffenfeldt: For det første så har XPS og 555PS alltid vært dyre i forhold til komponentene de skal forsyne, og for det andre så trenger man ikke ekstra strømforsyning til DAC, like lite som man trenger strømforsyning til CDX2, CD5XS, Supernait eller Nait XS. Men muligheten er der for de som har lyst. Uten strømforsyning er den bedre enn CDX2 som koster 15000 mer og HDX som koster 25000 mer. Hva er det å mislike ved det?
    Jeg misliker det ikke, men etterlyser et produkt som lydmessig kan tufte cd5xs men som kan koste litt mindre og ikke ha cd drev. Jeg trenger ikke forsterkere, streamere, internettradio osv osv. Kun et produkt som likner Rega dac.

    Man TRENGER selvsagt ikke ekstern strømforsyning, men det er å bomme på Naim sin filosofi.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt skrev:
    Man TRENGER selvsagt ikke ekstern strømforsyning, men det er å bomme på Naim sin filosofi.
    Nei her er jeg uenig. Produkter som Naim DAC, NDX eller CDX2 uten ekstra strømforsyning er fremdeles designet for å være bedre enn f.eks. CD5XS med strømforsyning. Den innebygde strømforsyningen er jo ikke dårlig, den er krafigere enn det enkelte laverestående produsenter kan finne på å putte i en effektforsterker. Virker ikke som om flatcap byr på noe mer i hvert fall.

    Forresten burde vel du med din forforsterker sikte på kilder i klassen over XS. Rart å klage på at Naim DAC ikke holder uten PSU samtidig som du selv er ute etter noe som ligger under dette nivået.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn