Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Siden min Naim dac har vært i bruk det meste av dagen og det har gått i alt fra Coltrane, Tool, Astatke og Dylan, må jeg si at den angrer jeg jammen meg ikke mye på. Hadde vært fint å fått prøvd en XPS for å høre forskjellen(med/uten) her hjemme, men kan ikke akkurat si at jeg savner hverken det ene eller det andre(ok da, en liten Mac mini dukker vel opp etterhvert..)

    Har hørt litt på Rega dacen, fin den, men må si at jeg ikke klarer helt å se likheten mellom rega og naim dacen som mange skriver om.

    Når det kommer til budsjett, så er det bare å spare :) Noen måneder ekstra++ så står det og lyser grønt i stua. Av de dac`ene jeg har hørt er "min" den beste. Hvis noen betaler meg, sier jeg kanskje noe annet.

    Hilsen V
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vegard0 skrev:
    Siden min Naim dac har vært i bruk det meste av dagen og det har gått i alt fra Coltrane, Tool, Astatke og Dylan, må jeg si at den angrer jeg jammen meg ikke mye på. Hadde vært fint å fått prøvd en XPS for å høre forskjellen(med/uten) her hjemme, men kan ikke akkurat si at jeg savner hverken det ene eller det andre(ok da, en liten Mac mini dukker vel opp etterhvert..)

    Har hørt litt på Rega dacen, fin den, men må si at jeg ikke klarer helt å se likheten mellom rega og naim dacen som mange skriver om.

    Når det kommer til budsjett, så er det bare å spare :) Noen måneder ekstra++ så står det og lyser grønt i stua. Av de dac`ene jeg har hørt er "min" den beste. Hvis noen betaler meg, sier jeg kanskje noe annet.

    Hilsen V
    Ingen tvil om at Naim DACen er totalsett en bedre DAC en Rega sin. Det skulle bare mangle med tanke på pris. Ønsket bare å dele tilbakemeldinger fra en svært oppegående Reference Naim forhandler i UK. Man få tolke det slik man vil, men diverse forum i UK gjenspeiler det samme som forhandleren sitt synspunkt.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Man TRENGER selvsagt ikke ekstern strømforsyning, men det er å bomme på Naim sin filosofi.
    Nei her er jeg uenig. Produkter som Naim DAC, NDX eller CDX2 uten ekstra strømforsyning er fremdeles designet for å være bedre enn f.eks. CD5XS med strømforsyning.
    Enig med Bach_Man. Jeg gikk fra CD5 (som ikke er himmel langt fra CD5XS) til CDX2.
    En annen divisjon.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tror dere leser og tolker ganske fritt. Jeg skrev at jeg synes det er dumt at Ndac er utstyrt med Burndy plugg, og at strømforsyningen koster nesten det dobbelte av Ndac. Selvsagt er cdx2 bedre en cd5. Det skulle blott mankere.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Du ville heller hatt inngang for hicap, slik som CD5? Jeg synes Burndyen taler om klasse, det viser at DACen til tross for prisen er en fullvoksen Naimkomponent, ikke i budsjettklassen. På en måte er vel alt som en Hicap kan by på allerede innebygget, og det til en veldig gunstig pris, kanskje det beste 'bang-for-bucks' kjøpet man kan gjøre fra Naim. Jeg synes de burde ha brukt et Classic-Series kabinett på DACen for å vise dens klassetilhørighet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Mulig jeg har latt meg blende av alle "biff til pølsepris" dacer som har blitt presentert på markedet og som bevislig gir mye for pengene ( men langt ifra biff ) jeg synes Rega dacen til 5 tusen kr er verdt hver eneste kr, og er derfor litt i tvil om jeg egentlig ønsker å bruke 20 Kkr på en dac som jeg egentlig bare skal bruke 1 av inngangene på.
    Hadde de kunne barbert bort mange av faselitetene, puttet den i en Hicap str boks og halvert prisen, skulle jeg ha blitt meget fornøyd.
    Nå har jo Naim vist seg villig til å tilpasse seg markedet og være tidlig ute med streaming muligheter og da tenkte jeg at de kanskje ville gi ut et rimeligere "budsjett" alternativ for oss som bare kobler på pc.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Griffenfeldt skrev:
    Nå har jo Naim vist seg villig til å tilpasse seg markedet og være tidlig ute med streaming muligheter og da tenkte jeg at de kanskje ville gi ut et rimeligere "budsjett" alternativ for oss som bare kobler på pc.
    Tror kanskje det er helt bevisst at et slikt produkt ikke eksisterer, for hvem hadde giddet kjøpe streamerene deres da? I hvert fall ikke like mange. Man kunne ha kjøpt den rimelige Naim-DAC'en, lagt til en Mac Mini, og hatt en velspillende løsning med mye mer fleksibilitet og frihet enn en proprietær løsning fra Naim. En del av disse produktene er rett og slett tøysete, som f.eks Unitiserve. Koster 23k, mot. f.eks 6k for en Mac Mini. Hva gjør en Unitiserve som en Mac Mini ikke kan bedre? Hvordan kan noen være så uforskammet at man tar 23k for en miniITX-basert PC?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Den siste løsningen du figurerte er nettopp slik løsning jeg synes er grei. Da ville jeg fått mye for pengene, med en mulighet for å opogradere ytelsene med en Flatcap/hicap.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Skjønner godt hva du mener Griffenfeldt. Ta f. Eks ut Dacen i Cd5 XS og putt den i en boks, med 2-3 innganger. Ville solgt som pølser på hjørnet. Som det sies, det ville ødelagt for det øvrige sortimentet.

    En Engelskmann sa til meg. For øyeblikket er det kanskje vanskelig å forstå hvilke planer Naim har, men når de er i mål med tidens utvikling og lanseringer, vil det være forståelig og en sammenheng mellom det hele.

    Jeg har prøvd ut UnitiServe en stund og må si den overgår min Mac Mini overlegent hva brukervennlighet angår. Det kan riktignok diskuteres om prisen er riktig og den er vel mest ment som en kilde (sammen med en Dac) på nivå med XS eller en ripper/ streamer i et mer seriøst oppsett (eller hvilket som helst egentlig). Som sistnevnte blir prisen høy fordi den (etter sigende) ikke har en digital kvalitetsutgang.

    Leon. Min mening er at CD5 en tonet mye mer avrundet enn CD5X eller XS. Har eid alle tre og vil således si at X ligger klangmessig mye nærmere CDX2 enn 5. Videre er jeg helt enig i at forskjellen på 5 og CDX2 er mer enn åpenbar.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    Hva gjør en Unitiserve som en Mac Mini ikke kan bedre? Hvordan kan noen være så uforskammet at man tar 23k for en miniITX-basert PC?
    Enig i at prisen er stiv og kanskje urimelig, men Mac mini tilbyr ingen brukervennlig måte å avspille flac- og wav-filer, den har ikke digital utgang med BNC-kontakt, den tilbyr ikke samme muligheter for å spille høyere oppløsninger, den har ikke like brukervennlig rippeteknologi, den har ikke innebygger UPnP server, og de serverprogrammene som finnes for OSX er søppel alle sammen. Mest av alt er Unitiserve en helt spesialisert innretning med spesialskrevet software, som ikke kan sammenlignes med et massemarkedsprodukt som Mac mini. Hvis Mac mini fungerer best for deg er det jo bare å bruke den, og ignorere Unitiserve, så får andre kjøpe hva de vil, om noen er så dumme at de vil betale 23k får det være opp til dem. Enkelte av Naims kunder er kanskje så stupide at 23k er småpenger som bare kan slenges bort for å få en sømløs avspilling av digitalfiler.

    Naim har jo forresten hintet om at de kanskje vil ta i bruk Apple Airplay, det vil være et stort skritt fremover.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Bach_Man skrev:
    Fidelio skrev:
    Hva gjør en Unitiserve som en Mac Mini ikke kan bedre? Hvordan kan noen være så uforskammet at man tar 23k for en miniITX-basert PC?
    Enig i at prisen er stiv og kanskje urimelig, men Mac mini tilbyr ingen brukervennlig måte å avspille flac- og wav-filer, den har ikke digital utgang med BNC-kontakt, den tilbyr ikke samme muligheter for å spille høyere oppløsninger, den har ikke like brukervennlig rippeteknologi, den har ikke innebygger UPnP server, og de serverprogrammene som finnes for OSX er søppel alle sammen. Mest av alt er Unitiserve en helt spesialisert innretning med spesialskrevet software, som ikke kan sammenlignes med et massemarkedsprodukt som Mac mini. Hvis Mac mini fungerer best for deg er det jo bare å bruke den, og ignorere Unitiserve, så får andre kjøpe hva de vil, om noen er så dumme at de vil betale 23k får det være opp til dem. Enkelte av Naims kunder er kanskje så stupide at 23k er småpenger som bare kan slenges bort for å få en sømløs avspilling av digitalfiler.

    Naim har jo forresten hintet om at de kanskje vil ta i bruk Apple Airplay, det vil være et stort skritt fremover.
    Mac mini kjører for øvrig Win 7 utmerket, så man er ikke låst til OSX:) Var bare et eksempel på snasen maskinvare til en nogenlunde fornuftig pris.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Naim har jo forresten hintet om at de kanskje vil ta i bruk Apple Airplay, det vil være et stort skritt fremover.
    We like this news (fritt etter en Blackadder-episode). Det ville vært særdeles velkomment her i huset iallefall; Apple Airplay er et helt genialt system (iallefall i et komplett Apple/Mac-system eller helt kompatibelt system), og jeg bruker det hele tiden som multiromsløsning for musikkbibliotek, filmer, nett-TV, nettradio etc. Har just bestilt litt B&W Zeppelin Air også, bare for å fylle ut på bad, gutterom o.l. Genialt system.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Enig. Streamer endel fra spotify og itunes til Airport Express med optisk-digital forbindelse til Uniti. Det er helt problemfritt og låter glimrende. Nå mangler det bare at funksjonen integreres like godt i OSX som i IOS.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Enig. Streamer endel fra spotify og itunes til Airport Express med optisk-digital forbindelse til Uniti. Det er helt problemfritt og  låter glimrende. Nå mangler det bare at funksjonen integreres like godt i OSX som i IOS.
    Bruker iMac27 som base (kjører siste OSX) via Time Capsule (noen ganger fra MacBook men de klappes jo igjen hele tiden) og iOS kun som fjernkontroll (iPhone4), gleder meg til å se fortsettelse; dette er jo integrert plug&play computeranvendelighet langt hinsides noe jeg noengang har sett i pc-verdenen fra Bill et al, og tar gjerne imot insights på hvordan Airplay kan integreres bedre med OSX. Det skal bli meg en sann fryd dersom Naim tar steget ut av kvikksandleira og over til disse suverent overlegne Apple-teknologiene, har du hørt noe mer konkret om prodkter?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    I IOS har jo mange apper innebygd funksjon for å streame til Airport Express, i OSX er det bare itunes som har dette fra uten å trenge ekstra programvare. For å streame fra Spotify bruker jeg tilleggsprogrammet Airfoil.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bruker unitiserve daglig, enten optisk inn i hovedanlegget eller trådløst til unitiserve. For meg er det value for money mhp brukervennlighet og "mangel på mekking". lyden er det ikke noe å utsette på :D så kan andre synes hva de vil!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    I IOS har jo mange apper innebygd funksjon for å streame til Airport Express, i OSX er det bare itunes som har dette fra uten å trenge ekstra programvare. For å streame fra Spotify bruker jeg tilleggsprogrammet Airfoil.
    See. Det er jeg enig i, men regner med at mange nettsteder straks kommer med Airplay-funksjonalitet. Eksempelvis så har jo NRK radio allerede dette på iOS-appen sin, men det ventes på den på nettsidene.

    Ellers enig med de som fokuserer på brukervennlighet her; det får være grenser for hvor mye energi og ressurser man skal være nødt til å legge ned i lære seg noe så enkelt som å få avspilt en plate med den tilgjengelige funksjonalitet.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Det skal bli meg en sann fryd dersom Naim tar steget ut av kvikksandleira og over til disse suverent overlegne Apple-teknologiene, har du hørt noe mer konkret om prodkter?
    Ikke noe konkret, men Paul Stevenson tror jeg det var sa at det var en kunngjøring i vente i løpet av året, ser vel for meg at dette kan bli innebygd i Unitiserien og NDX, de har jo allerede et Apple-samarbeid der.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Håper ikke jeg ga inntrykk av at UServe låter dårlig for det gjør den ikke. Den er lett å like og har via NDac en klassisk Naimsignatur. Hurtig og leken. For egen del sikter jeg litt høyere på kildestigen og kvier meg for å måtte betale så mye for en ripper og streamer (siden jeg antakelig ikke skal benytte kilde delen). Tiden vil vise. Jeg er i Hold modus.

    Brukervennligheten er klasser foran Mini og iPad våkner umiddelbart ved betjening.
    Den jeg har lånt har desverre noen lyter som krever teknisk saksbehandling ifølge Naim.

    Nevnt i en annen tråd. Jeg mottok Living Stereo boksen for noen dager siden og forsøkte å rippe en cd til Mac Mini. Diskdata la seg på HD, men manglet innhold. Ingen musikk mao. Låter fortreffelig via cdt.

    Kalle Klovn skrev:
    Bruker unitiserve daglig, enten optisk inn i hovedanlegget eller trådløst til unitiserve. For meg er det value for money mhp brukervennlighet og "mangel på mekking". lyden er det ikke noe å utsette på :D så kan andre synes hva de vil!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har liten erfaring med Naim sine streaming produkter, men fikk en liten demo på Triaden messen for ikke så lenge siden (NDX). Lyden var meget bra, spesielt via nDac, men det jeg stusset litt over var at representanten fra Ljudtema ikke var i stand til å søke etter spesifikke sangtitler/artister ved å bruke den app de kjørte på iPad? Stemmer det at dette er funksjonalitet som ikke finnes??? I tilfelle synes jeg dette er meget dårlig brukervennlighet/funksjonalitet.

    Ellers registrerer jeg lovord ang Apple sine forskjellige løsninger og er enig i at de er svært elegante og lettfattelige, men selv har jeg hatt samme funksjonalitet tilgjengelig i nærmere to år via mine Squeezebox produkter m/tilbehør. Ikke fullt så elegante og lettfattelige kanskje, men man må neimen ikke være "rocket scientist" (takk Shania!) for å benytte seg enkelt av disse herlighetene heller. Har tilogmed mulighet for å avspille highres via disse glimrende løsningene, noe som såvidt jeg har bragt i erfaring, ikke er mulig via epleløsningene ;)

    Happy streaming guys ;D
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg antar at han brukte N-stream-appen , som kontrollerer Uniti og NDX. Det finnes en søkefunksjon der men den er ikke særlig god, det går tregt om man har mange spor, og det har man jo. Jeg tror N-serve, som brukes til Unitiserve og HDX, er langt bedre, her er det jo også snakk om totalt forskjellige datasystemer.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    n-serve appen for iPad er kanonbra. Du kan selvsagt søke på track, album, artist, performer (en som bare deltar i framføringen av en sang og ikke album artisten) og mye mer.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Om han brukte N-stream eller N-serve app vet jeg ikke, men hvorfor er funksjonaliteten på disse forskjellig?
    Om man har musikken rippet og lagret lokalt på en Naim device eller om den ligger på server eller NAS, så bør vel tag-info være tilgjengelig og søkbart uansett?
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    N-stream og N-serve baserer seg på forskjellige teknologier for å streame. NDX som bruker N-stream er en UPnP renderer (avspiller) som må koble seg mot en UPnP server og ellers forholde seg til UPnP standarden. UnitiServe og HDX som bruker N-serve kan lete seg frem til filer på nettverket og indeksere og streame disse direkte og har derfor direkte kontroll over funksjonalitet i app'en.

    For meg som er vant til Sonos var det et stort skritt tilbake å bruke N-stream. Her manglet mulighet for å redigere spillelister, ingen aktiv kø som man kan redigere, lengde på låten som spilles vises ikke, fast forward/reverse virker ikke osv. Jeg hadde kjøpt NDX dersom N-stream hadde vært litt nærmere N-serve i funksjonalitet. Nå ble det en UnitiServe i stedet som erstatning for Sonos...
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Sorzy skrev:
    N-stream og N-serve baserer seg på forskjellige teknologier for å streame. NDX som bruker N-stream er en UPnP renderer (avspiller) som må koble seg mot en UPnP server og ellers forholde seg til UPnP standarden. UnitiServe og HDX som bruker N-serve kan lete seg frem til filer på nettverket og indeksere og streame disse direkte og har derfor direkte kontroll over funksjonalitet i app'en.

    For meg som er vant til Sonos var det et stort skritt tilbake å bruke N-stream. Her manglet mulighet for å redigere spillelister, ingen aktiv kø som man kan redigere, lengde på låten som spilles vises ikke, fast forward/reverse virker ikke osv. Jeg hadde kjøpt NDX dersom N-stream hadde vært litt nærmere N-serve i funksjonalitet. Nå ble det en UnitiServe i stedet som erstatning for Sonos...
    Takk for opplysende svar Sorzy. Da forstår jeg litt bedre hvorfor det er forskjell.
    Hvordan opplever du brukervennlighet og funksjonalitet med UnitiServe kontra Sonos?
    Og hva med lydkvalitet?
    Hva benytter du som lager for dine musikkfiler? Lokalt på UnitiServe eller NAS?
    Kan man spille av Wimp og Spotify via UnitiServe?

    Ble mange sp.mål..... beklager.... men det er et svært interessant område dette og lett å gå seg litt vill :)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    zippo skrev:
    Eneste minus er at jeg synes det farger lyden på sett og vis, på den måten at all musikk blir behandlet likt. Muligens mangel på klangfarger?
    viss du mangler åpenhet og luft kan det hende du bør forsøke en re-start :D

    Yes - I re-power mine every month or two if I feel it has 'gone off' - the sound goes closed-in and loses definition. It appears to be a real effect - I'm guessing that the electrolytics get upset by a random mains spike and 'sulk' (this is the technical term for a complex chemical process going on inside the caps )



    The main culpret in my system is usually the Power amps. I only do this if and when it is sounding off, which is usually every 2 to 3 months, leaving them all on otherwise. The system takes another couple of hours to further improve after you do this, from my experience.
    det har faktisk noe for seg viss man har anlegget på i månedsvis!

    http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/5086599880552755
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    n-serve

    se vedlagt et tilfeldig skjermbilde for n-serve for iPad. Ikke alle server løsninger hvor du kan feks navigere etter komponist eller performers. Lurer du feks på hvem som spiller bass på Mark Knopfler's Shangri-La så kan n-serve fortelle deg det!
     

    Vedlegg

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Liotheles skrev:
    Sorzy skrev:
    N-stream og N-serve baserer seg på forskjellige teknologier for å streame. NDX som bruker N-stream er en UPnP renderer (avspiller) som må koble seg mot en UPnP server og ellers forholde seg til UPnP standarden. UnitiServe og HDX som bruker N-serve kan lete seg frem til filer på nettverket og indeksere og streame disse direkte og har derfor direkte kontroll over funksjonalitet i app'en.

    For meg som er vant til Sonos var det et stort skritt tilbake å bruke N-stream. Her manglet mulighet for å redigere spillelister, ingen aktiv kø som man kan redigere, lengde på låten som spilles vises ikke, fast forward/reverse virker ikke osv. Jeg hadde kjøpt NDX dersom N-stream hadde vært litt nærmere N-serve i funksjonalitet. Nå ble det en UnitiServe i stedet som erstatning for Sonos...
    Takk for opplysende svar Sorzy. Da forstår jeg litt bedre hvorfor det er forskjell.
    Hvordan opplever du brukervennlighet og funksjonalitet med UnitiServe kontra Sonos?
    Og hva med lydkvalitet?
    Hva benytter du som lager for dine musikkfiler? Lokalt på UnitiServe eller NAS?
    Kan man spille av Wimp og Spotify via UnitiServe?

    Ble mange sp.mål..... beklager.... men det er et svært interessant område dette og lett å gå seg litt vill :)
    Sonos er imo hakket vassere enn N-serve når det gjelder brukervennlighet. F.eks. sliter jeg med å spille av en låt i aktiv kø uten å måtte bla en og en låt til jeg kommer dit. Her burde man kunne trykke på en valgfri låt for å starte avspilling av denne. Det er også litt mangler ved redigering av aktiv kø og spillelister. Har dog tro på at Naim kommer med ytterligere nye versjoner som forbedrer dette.

    Sonos støtter i tillegg radio og ikke minst Spotify så den har fortsatt sin plass i racket når man ønsker å benytte disse kildene.

    Jeg har all musikk lagret på NAS i FLAC-format. Forøvrig finnes det nå en modus i FLAC som er ukomprimert dvs. at det i praksis er samme innhold som WAV filer bare med FLAC sin langt bedre tagging. Så for de som hører forskjell på WAV og FLAC er dette kanskje løsningen? Jeg vet ikke om jeg hører forskjell og har ikke tenkt å finne det ut heller. Tanken på å rippe på nytt til WAV er uaktuelt, men godt mulig jeg bruker dbPoweramp til å migrere alt automatisk til ukomprimert FLAC da jeg fortsatt bare utnytter en brøkdel av kapasiteten til NAS-diskene.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Glemte å si noe om lydkvalitet Sonos vs. UnitiServe, men det er kanskje åpenbart da jeg skrev tidligere at jeg kjøpte UnitiServe :) Kort fortalt er UnitiServe (SSD) et løft ift. Sonos i mitt anlegg. I tillegg sitter jeg igjen med et inntrykk av at NDX er enda bedre enn UnitiServe selv om jeg ikke testet US og NDX samtidig men etter hverandre i løpet av 2-3 dager. I begge tilfeller ble de matet med FLAC-filer fra en NAS og med DC1-kabel til Naim DAC med XPS2. Var derfor jeg skrev at jeg gjerne ville hatt NDX i racket, men N-stream er så håpløst dårlig i mine øyne at litt bedre lydkvalitet må ofres for en brukervennlighet jeg ikke sitter og irriterer meg grønn over...
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Mangler det en mutter her?





    Tenker da på skruen som fester bakre armrør, der conterweight-loddet skal sitte. Armrøret roterer med loddet og det gjorde det ikke før.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    De gjengene der skal feste i godset, ikke ha mutter.
    Litt gjetning, men tror den er god :)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Nei, det trodde jeg egentlig ikke heller. Men en skal vel ikke vær i stand til snurre rundt på tuben?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Da er den nok skrudd for hardt til en eller annen gang og materialet rundt gjengene gir etter. Hva med litt lim i hullet før du skrur inn?

    Bare så det er sagt, platespillere har jeg ikke særlig greie på, men uttaler meg basert på generell erfaring.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Mmmmmmm - lim på en arm til over tjue tusen? Usikker...
    Den ble slik etter å ha vært på service hos Naim i England. Tror jeg hører med dem om de innrømmer å har vært harde i klypen.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Spennende lesning Sorzy.

    Jeg fikk demonstrert en Naim programvare som kan lastes ned.
    Benyttes for filredigering, albumbilder mm. Kjenner du til det?


    Sorzy skrev:
    Liotheles skrev:
    Sorzy skrev:
    N-stream og N-serve baserer seg på forskjellige teknologier for å streame. NDX som bruker N-stream er en UPnP renderer (avspiller) som må koble seg mot en UPnP server og ellers forholde seg til UPnP standarden. UnitiServe og HDX som bruker N-serve kan lete seg frem til filer på nettverket og indeksere og streame disse direkte og har derfor direkte kontroll over funksjonalitet i app'en.

    For meg som er vant til Sonos var det et stort skritt tilbake å bruke N-stream. Her manglet mulighet for å redigere spillelister, ingen aktiv kø som man kan redigere, lengde på låten som spilles vises ikke, fast forward/reverse virker ikke osv. Jeg hadde kjøpt NDX dersom N-stream hadde vært litt nærmere N-serve i funksjonalitet. Nå ble det en UnitiServe i stedet som erstatning for Sonos...
    Takk for opplysende svar Sorzy. Da forstår jeg litt bedre hvorfor det er forskjell.
    Hvordan opplever du brukervennlighet og funksjonalitet med UnitiServe kontra Sonos?
    Og hva med lydkvalitet?
    Hva benytter du som lager for dine musikkfiler? Lokalt på UnitiServe eller NAS?
    Kan man spille av Wimp og Spotify via UnitiServe?

    Ble mange sp.mål..... beklager.... men det er et svært interessant område dette og lett å gå seg litt vill :)
    Sonos er imo hakket vassere enn N-serve når det gjelder brukervennlighet. F.eks. sliter jeg med å spille av en låt i aktiv kø uten å måtte bla en og en låt til jeg kommer dit. Her burde man kunne trykke på en valgfri låt for å starte avspilling av denne. Det er også litt mangler ved redigering av aktiv kø og spillelister. Har dog tro på at Naim kommer med ytterligere nye versjoner som forbedrer dette.

    Sonos støtter i tillegg radio og ikke minst Spotify så den har fortsatt sin plass i racket når man ønsker å benytte disse kildene.

    Jeg har all musikk lagret på NAS i FLAC-format. Forøvrig finnes det nå en modus i FLAC som er ukomprimert dvs. at det i praksis er samme innhold som WAV filer bare med FLAC sin langt bedre tagging. Så for de som hører forskjell på WAV og FLAC er dette kanskje løsningen? Jeg vet ikke om jeg hører forskjell og har ikke tenkt å finne det ut heller. Tanken på å rippe på nytt til WAV er uaktuelt, men godt mulig jeg bruker dbPoweramp til å migrere alt automatisk til ukomprimert FLAC da jeg fortsatt bare utnytter en brøkdel av kapasiteten til NAS-diskene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn