Nagaoka`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Og jeg kunne ikke klart meg uten både bass system og supertweeter. Til opplysning ble Oblivion filtrene mine laget og justert av Oblivion etter målinger vi gjorde med elementene montert i mine kasser. Jeg er usikker på om de fungerte optimalt i HELs bafler. Uansett skal du ta våre erfaringer med en klype salt. Vi har våre kjepphester og preferanser som det slettes ikke er sikkert sammenfaller med dine. For min del har flate frekvenskurver aldri vært noe mål. Tvert i mot synes jeg det låter fælt når ting måler flatt. Mitt mål er musikalitet, en troverdig og engasjerende behagelig gjengivelse av den musikken jeg liker (stort sett mer rocka ting, er et utprega proghue). Jeg bruker primært ørene og bruker stort sett målinger for å "se" hva som endres og om ting endres i den retning ørene mine vil.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Ikke frist med investeringer i 10000kr klassen riktig ennå HEL! Nå skal de tilvennes før jeg bestemmer meg for om dette er "da sjiit"
    Ikke skyld på meg når du kjøper T500, det er gutman og mesut har gitt deg griller i hodet hi hi...

    Nå som du allerede har budsjettert med diskant så kjøp den beste, du havner der uansett. Også fungerer vel begge delefilterene som er "tilgjengelige" på kassa di :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hvordan det låter... Fåfengt uten vaffeltårn og gulløye?

    nei
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    De digre lyspærene er stilige :)
    Står de på en Stockholm?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jepp Stockholm.
    Koselig med store glødende lyspærer. Ikke noe ledfjås her i stua.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer med vel utført arbeid
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Aahhhh... vakkert! Er det ikke en god følelse å ha gjort dette med egne hender? Og ikke bry deg om tytinga til enkelte dauhørte gamlinger som ikke engang hører gresshoppene lenger ;) du MÅ ikke ha noen ekstra diskant.... Nå skal du bare bare kose deg og spille gjennom hele platesamlingen din med et stort fett glis!!

    Gratulerer med fint gjennomført prosjekt, håper en ekte hornentusiast er født - det kan virke siik..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    MÅ du si det på den måten... det låter så fælt da...:p

    Ble litt inspirert nå, kanskje jeg skal smelle sammen et par ultraBLH, har noen ekstra es-r liggende å slenge..
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    helvete sikle aaargh buhuu snufs snufs...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.882
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med vel gjennomført prosjekt, ble lekkert!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Litt halv lurvete i dag etter en sen kveld med mye vinyl, Guinness, rør og horn supplert med noen glass calvados. Heldigvis startet dagen med et hyggelig møte med lokale fiskeentusiaster.

    Er for omtåket for å gi noen klare beskrivelser av lyden, i tillegg til at jeg er veldig preget av stoltheten over å ha gjennomført dette prosjektet fra noen tegninger googlet frem på nettet til ferdige talatuter.
    Uansett, det ble spilt mye kjent og kjær musikk i går. Cash, Tom Waits, Lloyd Cole, Jonathan Wilson, John Grant, War on Drugs, Louis Armstrong, Tord Gustavsen, Duke Ellington, Songs: Ohia, WA Mozart, D Shostakovich, Borodin og Bach for å nevne noen.

    Kjenner igjen lyden fra Ølmagene til Mesut. Det rasper så vakkert så vakkert i trompeter og stemmer ala Waits, Cash og Louis. Trommene smekker og bassene plonker. Det knirker og gnukker i instrumenter og scenegulv og det smattes og svelges hos artistene. Lyden er nok mer i trynet hos meg enn på Holmlia, men det har vel noe med forsterkeri å gjøre. Jeg fikk rockefot, jazzrykninger, gåsehud og røyk i øyet så engasjementet skortet ikke.

    Negativt? HEL nevnte en skriking fra Fostex som kunne temmes ved kraftig toe in. Jeg prøvde noen plasseringer, men endte opp som jeg hadde AN. Relativt kort fra vegg, og toe in ca like bak lytteposisjon. Syntes det bare skriker når det skal. F eks trompetuten til Sachmo på St James Infirmary.
    Ser et potensiale for mer luft i toppen med tweeter. Dette kom tydeligst frem på lettere klassisk som f.eks Mozart piano konsert 20 som jeg hørte på i går. Ellers er diskanten overraskende klar og veldefinert.
    Annet som jeg stusset på var Nagaokaenes relativt smale Sweetspot i forhold til AN som har en egenskap å fylle hele rommet med godlyd. Bevares, Nagaoka låter godt utenfor skrustikka midt i sofaen, men det er veldig påfallende forskjell i og utenfor.

    Vet det er feil å komme med betraktninger allerede før Clas Ohlson kablene er spilt inn (har hørt det tar veldig lang tid før elektronene har ordnet seg til den induktive kapitansen i fluksretningen i disse kablene), men jeg er bare så fornøyd at det er godt å lufte noen inntrykk. Er jo ikke så mange kollegaer som deler min lidenskap for Nagaoka.

    Til dere som lurer på om Nagaoka er "Da sjiiit" fortsatt, anbefaler jeg en lytt hos noen med disse mirakuløse konstruksjoner i heimen. Kom igjen, for en materialkostnad på 3000-5000 kr og litt pusling er det jo ingen katastrofe om en innser senere at en kun har produsert en eksotisk fuglekasse som bør erstattes sporenstreks av en Bling apekiste i 100.000 kroners klassen. Eller en ender opp som meg og innser at en investering på noen tusenlapper og litt kveldspusling faktisk danker ut en bling-apekiste i 100.000 kroners klassen og skriver på veggen i blod at en Aldri! skal kjøpe en ferdighøyttaler igjen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Well spoken, JoHoo! Og forskjellen i sweetspot er fordi du har tradet bort diskantdomen fra AN til et bredbåndselement som aldri kan spre på samme måte. På den annen side får du heller ikke problemer med så mye refleksjoner. Man gir og man tar. MEN, det finnes åtgjerder mot dette også. Dersom det er av stor betydning.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.882
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JoHoo, hvilke hundretusenkroners høyttalere er det du har sammenlignet mot?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Trangere sweet spot skyldes at spredningsmønsteret snevres inn ved stigende frekvens.
    Syns det er helt ok jeg og det reduserer problemer med førsterefleksjoner som nevnt.

    Ser at du får plass til en smal to etasjes / 2 drivers slot loaded dipol på siden av høyttalerne.
    Den blir omtrent like stor som Nagaokaene men smalere og grunnere.
    En superenkel og særdeles vellydende inngangsbillett er First Watt B5 delefilteret for åpen baffel.
    Med drivere med Q rundt 0,3-0,7 (sammen med B5) så har du sub fra 25-100 Hz av en annen verden.
    Du kan gjøre det kjempebillig med Eminence 15B eller dyrt med Eminence Definimax, Altec eller Acoustic Elegance, de tre siste koster grovt sett 10K for fire drivere.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ser at du får plass til en smal to etasjes / 2 drivers slot loaded dipol på siden av høyttalerne.
    Den blir omtrent like stor som Nagaokaene men smalere og grunnere.
    En superenkel og særdeles vellydende inngangsbillett er First Watt B5 delefilteret for åpen baffel.
    Med drivere med Q rundt 0,3-0,7 (sammen med B5) så har du sub fra 25-100 Hz av en annen verden.
    Du kan gjøre det kjempebillig med Eminence 15B eller dyrt med Eminence Definimax, Altec eller Acoustic Elegance, de tre siste koster grovt sett 10K for fire drivere.
    Det der tror jeg at jeg skal teste ut. Jeg har nå en liten DIY sub med en 8" fra scanspeak (21/8885 tror jeg) som tar for seg det under 50Hz. Hvem forhandler Eminence 15B er på berget?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    JoHoo, hvilke hundretusenkroners høyttalere er det du har sammenlignet mot?
    Du må ikke oppfatte meg som at jeg disser de som har investert i dyre høyttalere. Jeg snakker subjektivt og det er enormt mye fint utstyr der ute som spiller knall. Poenget mitt er hvor mye lyd det er mulig å få med litt egeninnsats og et godt utgangspunkt som god design. Noen direkte sammenligning annet enn mot mine AN som er en dose hjemmemekk (dyr sådan) eller Tannoy dc10t som jeg har hatt tidligere har jeg ikke noe grunnlag for å gi.
    Jeg håper bare med et slikt utsagn å kunne inspirere folk som er relativt ferske i hifiverden (derav undertegnede) å prøve veien med selvbygg i stedet for å se seg blind på øverste rekke fra de kommersielle aktørene. Jeg er overbevist om at det er ikke mulig å hente ut like mye godlyd pr krone ved kjøp av ferdigprodukter.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.882
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JoHoo, hvilke hundretusenkroners høyttalere er det du har sammenlignet mot?
    Du må ikke oppfatte meg som at jeg disser de som har investert i dyre høyttalere. Jeg snakker subjektivt og det er enormt mye fint utstyr der ute som spiller knall. Poenget mitt er hvor mye lyd det er mulig å få med litt egeninnsats og et godt utgangspunkt som god design. Noen direkte sammenligning annet enn mot mine AN som er en dose hjemmemekk (dyr sådan) eller Tannoy dc10t som jeg har hatt tidligere har jeg ikke noe grunnlag for å gi.
    Jeg håper bare med et slikt utsagn å kunne inspirere folk som er relativt ferske i hifiverden (derav undertegnede) å prøve veien med selvbygg i stedet for å se seg blind på øverste rekke fra de kommersielle aktørene. Jeg er overbevist om at det er ikke mulig å hente ut like mye godlyd pr krone ved kjøp av ferdigprodukter.
    Bare dro deg litt i leggen og var nysgjerrig. Ellers helt enig med deg. Synes f.eks ikke mesut sine nye sto noe tilbake for Mezzo han hadde før. Det er også moro å se hvordan to personer reagerer forskjellig på samme oppsett og musikk. For meg ble det litt for tydelige kompromiss som jeg hørte selv om jeg digget nerven og trøkket, synes høyttalerne (og rommet) ble for mye instrumenter på egen hånd. Det handler om hva som "tenner" lydmessig og da er jeg nærmere OB_BB sine fronthorn enn mesut sine bakhorn, for å si det sånn. Smaken og baken og alt det derre der. ;)
     
    T

    Torget

    Gjest
    Poenget mitt er hvor mye lyd det er mulig å få med litt egeninnsats og et godt utgangspunkt som god design.
    Akkurat på stemmer tror jeg faktisk ennå at 203en-s i Open baffel("nærfelt"), med AN dac og en 1900 kroners(!) amp, låt bedre enn noe jeg har hørt på messer.

    Da har naturligvis de dyrere oppsettene slitt med "messe forhold", men prisforskjelden er også flere hundre tusen kroner.




    Hvem forhandler Eminence 15B her på berget?
    Ljudia.
    Ellers ligger det åtte 12" AE på torget
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Gruppekjøp, 4 stk AE til hver.
    AE har skikkelig Xmax og leverer varene så det suser
    Det blir en lekker liten og smal SLOB med lav fs som leverer ned til 20 Hz (forhåpentligvis)
    Her tror jeg ikke First Watt B5 er egnet da AE ikke trenger EQ
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hyggelig å lese at det ikke bare er oss som har satset på Nagaoka/fe203 som er begeistret. Jeg har også hørt mye høyttalere rundt omkring og en all out ølmage/fe203 med T500 og et skikkelig bass system fremstår imo på høyde med det aller meste der ute (joda jeg vet at det går an å ta det myyye lengre ut med slemmere saker, men de systemene havner ikke i kategorien "det aller meste"). Om lydsignaturen passer alle er ikke sikkert. For min del er dette så nært jeg har kommet mine preferanser innenfor budsjett og de rammer som rommet mitt setter.

    Da jeg tok valget om å satse på ølmager og fe203, var det ikke noe sted jeg kunne få hørt greiene så jeg gikk til innkjøp av et sett bælstygge testkabinetter som tror er noenlunde samme kabinett som JoHooo har bygget seg i en überfet variant, så utvidet jeg med T500 og begynte å jobbe med integrasjon mellom elementene! Potensialet var udiskutalbelt selv i jalla-kabinetter og uten T500. Beskrivelsene av prestasjonene er absolutt noe jeg kjenner meg igjen i. Vil bare nevne at de duger til det aller meste av musikk! Jeg hører for det meste på rocka musikk, med hovedvekt på progrock både ny og gammel. Poenget er at de duger til langt mer enn akustisk jazz, klassik og audiofil musikk.

    Mine testkabinetter ble parret med bondebasser (to stk Definitive Technology supercube reference) som hjalp til ra 60-80Hz og ned og rocka som bare det! Veldig morsomt å lese at RoDa mener at Mesut sine ølmager ikke står tilbake for AG-Mezzo til over 200 000,- Tenk dere hva et all out bass system gjør i tillegg... Det finnes helt sikkert bedre, men til prisen selv med et svindyrt bass system fremstår Nagaoka/fe203 som et best buy!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Til opplysning Gutman, dine stygge andunger er en ganske annen design enn Nagaoka D57. Tror ikke en gang det er Nagaoka, men en egen Fostex kreasjon. Nagaoka har jo vært tro mot konstruksjoner med hornmunning mot gulvet i tillegg til Svanen og Strutsen som er i klasse for seg selv. Slå meg hvis jeg tar feil Sluket, du som har Nagaoka bøkene som dolektyre.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ser at du får plass til en smal to etasjes / 2 drivers slot loaded dipol på siden av høyttalerne.
    Den blir omtrent like stor som Nagaokaene men smalere og grunnere.
    En superenkel og særdeles vellydende inngangsbillett er First Watt B5 delefilteret for åpen baffel.
    Med drivere med Q rundt 0,3-0,7 (sammen med B5) så har du sub fra 25-100 Hz av en annen verden.
    Du kan gjøre det kjempebillig med Eminence 15B eller dyrt med Eminence Definimax, Altec eller Acoustic Elegance, de tre siste koster grovt sett 10K for fire drivere.
    Dette er et spennende forslag HEL. Vi får se om basstrangen melder seg etterhvert, men foreløpig er planen å la Nagaoka spille alene for å venne meg til lyden. Rent teknisk, tror du en kvartett AE parallellkoblet med Nagaoka drives greit av mine lysende termoser med oppgitt 30W?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Glem det.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    ok, glemt. Vær overbærende. Det er nytt for meg å tenke utenfor boksen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Musical Innovation 50 watt klasse A forsterkern min med dempefaktor på 70-80 klarer ikke å drive mine doble AE LO15 dipolbasser tilfredstillende (selv om den låter nydelig på masse annet).

    Skal du montere doble dipole12 i SLOB så synker følsomheten i forhold til mine pga, 15 til 12 tommer, dipole varianten har både lavere fs og følsomhet enn LO varianten, og en SLOB variant har også lavere følsomhet enn en ren åpen baffel (jfr M J King).

    Hos meg fungerte Dynamic Precision 250 watter veldig bra. Pass Labs XA30.5 med 2KVA trafo og dobbel dempefaktor av M.I. gjør det like bra. I og med at jeg deler på 300 Hz så gir det meg en trygghet i at klangen hele veien opp blir ivaretatt da jeg kjører enda en XA30.5 på mellomtone og diskant.

    Kort svar:

    En god transistor 150-200 watter gjør susen i biamp hvor din lekre rørforsterker driver Fostexene


    PS! Sluket og grelv gjorde meg oppmerksom på at 8 tommers fulltoner/mellomtoner som til og med er delt relativt høyt (2-300 Hz) profiterer på kraft. Jeg har forsket på det med tre toppklasse 8 tommere (Seas Alnico, Lowther, FE203) og JBL sine lettdrevne 2118 og 2119 8 tommers mellomtoner. Det er utrolig forskjell på smekket når man øker kraften selv om disse driverne er oppgitt i følsomhetsområdet 95-99 dB og kjøres 100% fritt for passive komponenter. Jeg innrømmer det svært motvillig men det er lurt å høre på gamlegutta som har vært ute en vinternatt før he he
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    ok, glemt. Vær overbærende. Det er nytt for meg å tenke utenfor boksen.
    Helt i orden, selvsagt!! Skulle bare mangle :cool: Når det gjelder å bære over har jeg uante krefter! Det var kun et kjapt svar i hurten & sturten og fredagsmaset her....

    I teorien kan du rive vegger med 30W / 99 dB ht., i praksis løsner ikke spiker'n en gang.


    Sakset fra Villa Ottone's tråd tidligere i dag;

    Spiller selv på dipolbass med godt over 100 dB følsomhet, men tømmer allikevel 400W peak titt og ofte under litt slemme pådrag med dertil bassmateriale. Igjen, se på regnestykket, 100W effekt tilsvarer 110 dB og 400W er litt høyere men absolutt ikke mer headroom enn man trenger. I mellombassen (100 - 600 Hz) går det med 5-30W i samme øvelsen (identiske forsterkere med raske peak hold metere)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det er fantastisk hvordan dere inspirerer og bidrar! Bare synd (gøy/dyrt) hvordan et lite diy prosjekt kan bolle på seg... Jeg er redd for at du har rett sluket angående første skuddet!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Njaa, du kan gjøre det ganske billig, spør du meg ville jeg prioritert bassen først og deretter gulldiskant :)


    X-finer = kr 1500

    passivt lowpass linjefilter fra Marchand (bygg eske selv) = kr 1800
    XM46 Passive Line Level Crossover Network, PLLXO, 24 dB/oct

    4 stk 12 eller 15 tommere = fra kr 2500

    En rimelig 150-200 watter på brukten = kr 2-4000

    Noen småkomponenter for å lage linjesignal fra den integrertes høyttalerutganger etter samråd med Audiomix
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.882
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er fantastisk hvordan dere inspirerer og bidrar! Bare synd (gøy/dyrt) hvordan et lite diy prosjekt kan bolle på seg... Jeg er redd for at du har rett sluket angående første skuddet!
    De kuleste anleggene er de som presenterer et vellykket kompromiss.
    Ditt anlegg er supertøft siden det er enkelt, og har essensen av det du digger. Noen Hertzer oppe og Hertzer nede, delefilter, flere amper, mange flere elementer, og sannsynligvis en dose grelv for å få det til å spille. Kan hende det blir litt bedre, men gir det mer glede? (Dæven, poet!!)

    ;) R
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    JEG ville prioritert å leve med det du har! Dette er maksmorro/krone. Tukling med det konseptet betyr (i forhold til dagens kost slik de står) relativt store utlegg, gir mengder med frustrasjon og kanskje ikke engang den lyden DU er ute etter! Spill musikk nå, savner du noe etter hvert så ta deg noen runder rundt til andre for å sjekke dine preferanser. Beste investeringen du kan gjøre.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Gode bemerkninger Roda og sluket. Jeg er heller ikke stressa med å ta det videre, men gøy å vite at det er mange ressurser i miljøet hvis lysten kommer.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    RoDa og Sluket har fullstendig rett ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn