NAD sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Roon går over AirPlay direkte mot bs. Sjekk løypa i roon når du streamer («snøstjerna Ved forrige track knappen).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    De fleste bruker vel USB Audio class 2 nå, her har man stereo med 192KHz, class 1 er halvparten. Bruker man USB Audio class 3, så har man doblet denne båndbredden fra class 2, men da bruker man USB-C stort sett da den er utviklet for smart telefoner og å bruke mindre strøm. Båndbredden satt av USB standardene 2, 3, 3.1 etc. må ikke forveksles med USB Audio class, da Audio er en encapsilering av lydprotokoll innen USB protokollen. Men ja, USB Audio har endel begrensninger i båndbredde selv om det holder for stereo forsåvidt. Drivere er et stikkord her også, sammen med hardware som kobles til PC som må bruke disse driverne.
    Kan da kjøre dsd osv med usb nå…

    aldri opplevd noe begrensinger der med dagens filformater.. 🤔🤔
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Innen Pro audio er det vanlig å bruke USB for overføring av 32 kanaler ved 24bit/192kHz.
    Med High Speed USB (USB Class 2.0 isokron overføring) kan man overføre 42 kanaler ved at 48 kHz, eller 10 kanaler ved 192 kHz, 32 bit.
    Går man ned på "bitdybden" er det plass til enda flere kanaler.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    NAD C658:
    Virker da å være "samme" produkt som M33 i kjipere drakt? Samt er bare en PREAMP/DAC, som faktisk tar 88hz filer... Igjen... INGEN USB!
    Samme Roon oppførsel som over (kablet, wifi... samme resultat, og det funker bra mot Buchard i150 ampen min :)).

    Buchard spiller klart bedre når Dirac utelukkes, mer fylde og kjøtt på notene liksom. Men idet Dirac slås på.. holly mama!

    OBS! Bluesound er nå "Roon ready".. men kun over Airplay(1 og 2?!), og her er det begrensinger i kvaliteten på fila..... Derfor bruker jeg en ekstern player gjennom Coax.. som delvis funer, men som NAD kødder litt til for som dere kan lese om over her...

    USB kan kjøpes som tilleggs kort... til 6500kr!! Hva F!!! Dette er RAN!
    Det er da standard usb inn på 658 eller? Jeg kjøpte riktignok min brukt, men det ser jo ut som det er standard og ikke et ekstra kort?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Innen Pro audio er det vanlig å bruke USB for overføring av 32 kanaler ved 24bit/192kHz.
    Med High Speed USB (USB Class 2.0 isokron overføring) kan man overføre 42 kanaler ved at 48 kHz, eller 10 kanaler ved 192 kHz, 32 bit.
    Går man ned på "bitdybden" er det plass til enda flere kanaler.
    Som sagt, det er forskjell på USB Class 2.0 og USB Audio class 2.. Også er det jo noe forskjell på consumer og pro audio, her kommer igjen drivere inn i bildet..
    Det er ingen begrensninger i USB direkte på samme måten, det er ingen problemer med å kjøre flere USB Audio class 2 kanaler over samme USB Class 2.0 heller. USB Audio class 2 er en protokoll som man fint kan kjøre på USB v1.1 (1998) og var vel på den tiden den kom også, i 2000 kom USB 2.0. Finnes vel garantert noen tråder om dette fra før på forumet, kan heller flytte diskusjonen dit istedet for å herpe en vennetråd.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det er da standard usb inn på 658 eller? Jeg kjøpte riktignok min brukt, men det ser jo ut som det er standard og ikke et ekstra kort?
    Ikke som input. Er for noe oppgraderinger og hdd saker.. samt mikrofon.. ikke for audio inn.. det kortet koster 6400 😡
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Ikke som input. Er for noe oppgraderinger og hdd saker.. samt mikrofon.. ikke for audio inn.. det kortet koster 6400 😡
    Aha, jeg har en ssd koblet til min og antok at man kunne streame audio inn der også. Stiv pris for kortet må jeg si, mer enn 1/4 av hva hele pre-ampen koster.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.815
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ikke som input. Er for noe oppgraderinger og hdd saker.. samt mikrofon.. ikke for audio inn.. det kortet koster 6400 😡
    Ja er drøyt. Kortet var sikkert billigere når ampen var ny. M33 kostet 50 frem til høsten 21, hvor den har gått opp i pris med 5 i slengen opp til de 70 de nå tar for den. Så kortet kostet sikkert ikke mer enn 4 en gang 😐
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Ikke som input. Er for noe oppgraderinger og hdd saker.. samt mikrofon.. ikke for audio inn.. det kortet koster 6400 😡
    Ser de har et usb mdc kort til m33 til 5k i sarsborg butikken, fant det på outlet siden hos HFK . Selvom det er dyrt nok
     

    Neo

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    20
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Roon går over AirPlay direkte mot bs. Sjekk løypa i roon når du streamer («snøstjerna Ved forrige track knappen).
    Hei igjen,

    Jeg antar du mener dette - se vedlagte bilde. Ingen ref til Airplay her? Men vi har sannsynligvis ulike oppsett.

    81C01770-8356-4013-8172-79B878A44624.png
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jøss.. slik ser ikke min ut. Hos deg står det jo analog output og..
    Screenshot_20230502-003403.png
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei igjen,

    Jeg antar du mener dette - se vedlagte bilde. Ingen ref til Airplay her? Men vi har sannsynligvis ulike oppsett.

    Vis vedlegget 916887
    Hvordan er det satt opp hos deg? :p. Syns det der var veldig rart.. utifra Google så skal Roon kun gå over Airplay mot BS :O. Har også kablet nett..
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Spennende nyhet på gang fra nad, nad m66

     

    serohdin

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    12
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    5
    Hei folkens!

    Er det noen som er interessert i et sett med XLR Y-kabler for brokobling av M22? (v1)
    AudioQuest Water, tykke beist som kostet 8796,- for settet. De var inne til service hos AQ i fjor da det var dårlig kontakt i den ene pluggen.
    Disse er koblet spesifikt for brokobling av disse forsterkerne basert på PDFen som ligger på nett og tidligere i denne tråden.

    EDIT: La til litt detaljer
    Hva tenker du ANG PRIS ?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Den ser helt nydelig ut. Og med tanke på hvor godt jeg er fornøyd med både M33 (i stua) og C658 i hifirommet... så står den litt på lista mi ;).. Men akuratt nå er jeg egentlig litt "ferdig" med hifi, og er jævlig fornøyd med lyden. Dirac gjør en kjempejobb hos meg ( ifølge egen hørsel ). :).


    EDIT: Etter en sofware/firmware oppdatering for en stund tilbake begynte ROON å fungere skikkelig igjen også.. nå funker alt bare fjellstøtt.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Skal si denne venne tråden var liten ja.. men uansett har en C328 på vei nå som skal kobles opp mot Polk ES60, Audiolab M One gjorde en formidabel jobb her å satt bokstavelig talt med hakeslepp over hva jeg hørte så har en anelse om at C328 skal bli en step up fra denne da jeg ser Classic serien høster god kritikk og har tidligere gode opplevelser med 375BEE
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hmm hadde vært spennende med Nilai moduler i kommende Nad produkter 😁

     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Nad 306 er en svingod gammel traver, et lite tips hvis du er heldig eier av et eksemplar.
    Begge reler kan åpnes ved å ta av topplokket til rens opp smøring / visuell funksjonstest.

    Nad 306 r.jpg
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Noen C658 eiere her som har løsning på problemet med lavt signal ut fra subwoofer-utganger? Jeg må inn i DSPen på forsterker og skru opp gain for å få tilfredsstillende nivå.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe nytt om denne? Må si den si den ser og høres ut som kan bli veldig spennende

     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er det noe nytt om denne? Må si den si den ser og høres ut som kan bli veldig spennende


    Enig, har selv C658 og M33.. Må si jeg er jævlig fornøyd med dem, da spesielt med Dirac Live(full version).

    Blir nok ikke noe M66 på meg, da interessen har dalt radikalt siste årene... Men kommer det en "C66".. så kan det være at C658 må byttes ut ;).
     

    serohdin

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    12
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    5
    Er det noe nytt om denne? Må si den si den ser og høres ut som kan bli veldig spennende

    Ser ut som den dukker opp i Norge i mars iflg hifiklubben
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Var en kar på Finn som nylig solgte en 208 for 1500 kroner. Den forsvant raskt. Noen her inne som fikk den?
     
    • Wow
    Reaksjoner: KMR

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    208 er jo en urgammal sak, skjønner ikke helt verdien på de, samme med f.eks 218 og Silverline...
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Noen som har testet C 3050? Har lyst på noe integrert med mulighet for deling ht og sub.
     

    StoneFree

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Innlegg
    22
    Antall liker
    61
    Sted
    Kølis
    Spørsmål om NAD effektforsterkere.

    Hei, jeg har / har hatt et par eldre integrerte NAD-forsterker, som jeg har vært svært fornøyd med; C316bee og C356bee. Ikke allverden med oppgitt effekt, men de har på ingen måte hatt åndenød eller virket som å ha for lite effekt til mitt bruk.
    Så kjøpte jeg en NAD M10v2 for et par år siden. I samme rom, med samme høytalere og samme gamle musikk, synes jeg den virker litt ...puslete? Det er muligens annerledes med virtuelle volumkontroller og slikt, men jeg erfarer at jeg nå må opp i 60-70% volum før det begynner å svinge. Det er ikke noe galt med mitt eksemplar, jeg har også prøvd et tilsvarende i lokalene til Hi-Fiklubben. På mine eldre forsterker fant jeg trivselvolum et sted mellem 1/4 og 1/2 omdreining på volumknotten.

    Jeg kan fint leve med varierende utslag på en volumkontroll som trolig er uten betydning, men greia er at jeg synes det er mer tyngde og fylde i de eldre forsterkerne, som trolig er klasse B og ikke D som den nyeste (som har oppgitt flere watt enn de eldre.)

    Nå kan M10v2 brukes som pre, og da kommer jeg til spørsmålet: NAD har jo flere effektforsterker; mest aktuell av de nyere er C298 (klasse D) og litt eldre C275bee (klasse B?). De er sikkert audiofile nok til mitt bruk.
    Har noen erfaringer med disse, anbefalinger, ris-ros? Jeg vil nødig kjøpe en ny klasse-D effektforsterker dersom lyden blir noe av det samme som det jeg allerede har. Jeg er ikke ute etter flest mulig watt, men bedre lyd.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål om NAD effektforsterkere.

    Hei, jeg har / har hatt et par eldre integrerte NAD-forsterker, som jeg har vært svært fornøyd med; C316bee og C356bee. Ikke allverden med oppgitt effekt, men de har på ingen måte hatt åndenød eller virket som å ha for lite effekt til mitt bruk.
    Så kjøpte jeg en NAD M10v2 for et par år siden. I samme rom, med samme høytalere og samme gamle musikk, synes jeg den virker litt ...puslete? Det er muligens annerledes med virtuelle volumkontroller og slikt, men jeg erfarer at jeg nå må opp i 60-70% volum før det begynner å svinge. Det er ikke noe galt med mitt eksemplar, jeg har også prøvd et tilsvarende i lokalene til Hi-Fiklubben. På mine eldre forsterker fant jeg trivselvolum et sted mellem 1/4 og 1/2 omdreining på volumknotten.

    Jeg kan fint leve med varierende utslag på en volumkontroll som trolig er uten betydning, men greia er at jeg synes det er mer tyngde og fylde i de eldre forsterkerne, som trolig er klasse B og ikke D som den nyeste (som har oppgitt flere watt enn de eldre.)

    Nå kan M10v2 brukes som pre, og da kommer jeg til spørsmålet: NAD har jo flere effektforsterker; mest aktuell av de nyere er C298 (klasse D) og litt eldre C275bee (klasse B?). De er sikkert audiofile nok til mitt bruk.
    Har noen erfaringer med disse, anbefalinger, ris-ros? Jeg vil nødig kjøpe en ny klasse-D effektforsterker dersom lyden blir noe av det samme som det jeg allerede har. Jeg er ikke ute etter flest mulig watt, men bedre lyd.
    Stikkordet her er impedanse-matching som gjør at med en klasse D så vil forsterkeren drite i hvilken impedanse høyttalerne har. Dette gir en flatere respons enn hva en klasse AB vil gi i bassen. Men Nad M10 har jo en begrenset Dirac integrert, dette gjør jo at du kan øke frekvens responsen noe i bassen etter eget ønske. Verdt å prøve ut ihvertfall.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Hei

    Litt skuffet over at HiFi Klubben ikke kunne reparere min NAD 208. Sendte den akkurat ned til Danmark etter å ha sett reklamen de hadde for HiFi for life. Noen som har tips til verksted jeg kan bruke? Setter kvalitet over pris. Den spiller kun på en av kanalene.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Desverre går utviklingen mot billigste løsninger ,, og når man ser komplexiteten av opp bygging av PCB , store hele plater Istedet for modul oppbygging som flere japan og MC er mye flinkere til feks
    Men de koster mer
    Nad  208.jpg






    En forstår lett det vil gå ,,,, veldig mye tid ,, å reparere . I tillegg til at man skal gi garanti på noen slike " jobber gjør at
    noen verksteder skipper disse jobbene Nye smd teknikkene er og med på lettere å vrake elektronikk

    Enda finnes forsterkere elektronikk laget for evt reparasjon , de bruker through hole komponeter hoved saklig
    EC , Dan augostini , MC , spl .Carver ,bla av sikkert feler mange andre

    Hvor mange er det som sjekker tilgjengeligheten for de forsjellige reparasjon på sitt HI FI ? og priser

    Vi,,, flere gjør det på feks allt fra biler og husholdnings utstyr vaske maskiner , støvsugere mm
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn