Næss snekrer, lodder og skrur

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Har blitt litt "skruing" av lyd de siste dagene, prøver å justere meg inn, men kommer nok ikke helt i mål før de nye stativene til horna er på plass. Er ikke sikker, men håper få litt høyere nivå i diskanten slik at jeg ikke trenger å dempe resten så mye.

    Det første jeg gjorde forrige helg var å starte fra bunnen. Dvs målte alle kanaler med helt blank konfig i Groundsound, for å se hva jeg hadde å jobbe med (dvs ingen eq, nivåjustering, delefilter eller delay). Det er lenge siden jeg gjorde det slik, dvs å starte fra bunnen med null eq men det viste seg å være en god ide :)

    Det så slik ut:
    rew målinger uten eq.jpg

    Bass målt fra 25-400Hz
    Mellombass fra 50-1500Hz
    Mellomtone fra 400-20000Hz
    Diskant fra 4000-20000Hz

    Etter dette bestemte jeg meg for å kun bruke eq i bass, der er det ingen vei utenom. Men fra midbass og opp så er det ikke sikkert det er behov. Det forrige systemet så brukte jeg ingen heller ingen eq i mellombass og diskant, kun bass og mellomtonen.

    Jeg skrev for noen dager siden at det var 3 ting å ta tak i her. Har sett litt på det, og 2 av tingene er forsåvidt løst.
    Her er hvordan det var forrige helg (blå=venstre, gul=høyre). Og etter litt jobbing med ting (rød=venstre, grønn=høyre)
    rew målinger.jpg

    Punkt 3 var nivået i diskant, det er en god del høyere følsomhet på de andre driverne. Det er løst ved å justere ned nivået på allt annet, om det vil skje noe med nivået når diskant plasseres lenger ned (med nytt stativ) og kan tiltes mere mot øret eller ikke vet jeg ikke, men håper.
    Punkt 1 løste jeg ved å eksperimentere med deling. Stort sett så har jeg hatt god erfaring med å dele 24dB/okt L/R. Men nå bruker jeg 12dB/okt L/R på SLOB.

    Deler forøvrig SLOB ved 130Hz, mellombass fra 130-600Hz, mellomtone fra 600-5000Hz og diskant fra 5kHz.

    Sitter igjen med den lille dippen ved 800Hz. Har ikke kommet så langt til å gjøre noe med det enda, men vil prøve litt forskjellig rundt steilhet på deling der også for å se, men ikke sikker på om det vil hjelpe. Hvis en ser på målingene med blank konfig så kan en se at mellomtonen har en dipp ved 700Hz, det er også rundt der mellombassen faller av, så det er vel kanskje der det ligger? (håper jeg har fått tatt målinger riktig nå da) :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Dette var imponerende herr Næss😄
    Gratulerer så mye, riktig godt nytt År forresten.
    Etter at du har tatt turen hit, har vel du også
    kommet så langt at du vil ha besøk?
    Vi snakkes.

    Mvh
    puristen
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
    Kan prøve.

    Sånn fra toppen av hodet og på husken, så mener jeg at 2360 var kule, hadde en morrofaktor og spredde bedre horisontalt. Altså mindre forskjell å sitte på sidelinjen med 2360 enn JMLC. JMLC er mere "hifi", det er litt tydeligere linjer rundt instrumenter og vokal, men er litt mere "ego horn" pga at det er større forskjell om en sitter i ss eller litt på siden. Men fra sweetspot så er JMLC snillere og smooth, 2360 litt mere harry men begge tegner opp ett stort lydbilde ;)

    Det er kanskje relevant at det også var forskjellige drivere, JMLC270 med GPA288 og 2360 med JBL2446 og aqua.

    Det var veldig kort oppsummert og subjektivt, håper ingen blir fornærmet nå :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Heisann, dette ser jo spennende ut, og ingenting som burde by på problemer med å rette opp.
    Først, jeg har ingen fobi mot EQ på toppene eller nivåregulering innenfor rimelighetens grenser for å sy sammen et system. Vi opererer med såpass transparent utstyr at noen dB opp eller ned spiller keine kaserolle.
    Og angående EQ så er det nødvendig for et hornsystem i en eller annen form. Det er i de fleste horns natur å rulle av oppover i frekvens. Du kan kompensere for dette passivt eller aktivt med deleflankene eller rett og slett med PEQ eller shelf hvis en benytter DSP. Bred og mild EQ tror jeg du ikke vil oppleve som negativt, men derimot når en går berserk på toppene og prøver å kompensere for hver eneste lille topp og dipp har det en tendens til å låte blæ

    Jeg hadde pumpa opp diskanten (eller dempet resten) med god samvittighet og kompensert for avrullingen ved å legge en slakere elektrisk deleflanke godt over planlagt akustisk delefrekvens ELLER flatet ut kurven et stykke forbi deleflanken med et par brede PEQ eller en low shelf.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Dette var imponerende herr Næss??????
    Gratulerer så mye, riktig godt nytt År forresten.
    Etter at du har tatt turen hit, har vel du også
    kommet så langt at du vil ha besøk?
    Vi snakkes.

    Mvh
    puristen
    Takk for det, og godt nytt år :)
    Ja en tur til deg står på agendaen. Jeg skal for eksempel være i Oslo fra 17-18 Januar.

    Besøk er jeg alltid klar for, også underveis mens en setter ting opp. Det er fort gjort å høre seg blind, for å si det slik :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
    Kan prøve.

    Sånn fra toppen av hodet og på husken, så mener jeg at 2360 var kule, hadde en morrofaktor og spredde bedre horisontalt. Altså mindre forskjell å sitte på sidelinjen med 2360 enn JMLC. JMLC er mere "hifi", det er litt tydeligere linjer rundt instrumenter og vokal, men er litt mere "ego horn" pga at det er større forskjell om en sitter i ss eller litt på siden. Men fra sweetspot så er JMLC snillere og smooth, 2360 litt mere harry men begge tegner opp ett stort lydbilde ;)

    Det er kanskje relevant at det også var forskjellige drivere, JMLC270 med GPA288 og 2360 med JBL2446 og aqua.

    Det var veldig kort oppsummert og subjektivt, håper ingen blir fornærmet nå :)
    Takk. Interessant. Harry er jo en utdøende rase i disse snobbetider og burde jo vært rødlista. Kan si at jeg opplever 2360 kontra 2384 likt. Riktignok med mer raffinerte drivere i 2384 og diskanten men det blir definitivt mer hifi. Likevel kjenner jeg støtt og stadig et savn etter 2360. De ser jo så brutalt kule ut, og så var det en skikkelig kickass lyd. Men når jeg hører på flinkisjass og flotte klassiske innspillinger, stryker jeg 2384 med en kjærlig hånd. Min opplevelse av større JMLC horn er også som du sier. Stor lyd, korrekte men også opplevelsen av å sitte inne i en lyddusj fullstendig omsvøpet av godlyd. Ganske fascinerende presentasjon, og annerledes enn 2360 som jeg opplever som bare stort, men ikke samme dybde foran og bak lytter.
    Mye esoterisk svada, men uansett min subjektive opplevelse.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Heisann, dette ser jo spennende ut, og ingenting som burde by på problemer med å rette opp.
    Først, jeg har ingen fobi mot EQ på toppene eller nivåregulering innenfor rimelighetens grenser for å sy sammen et system. Vi opererer med såpass transparent utstyr at noen dB opp eller ned spiller keine kaserolle.
    Og angående EQ så er det nødvendig for et hornsystem i en eller annen form. Det er i de fleste horns natur å rulle av oppover i frekvens. Du kan kompensere for dette passivt eller aktivt med deleflankene eller rett og slett med PEQ eller shelf hvis en benytter DSP. Bred og mild EQ tror jeg du ikke vil oppleve som negativt, men derimot når en går berserk på toppene og prøver å kompensere for hver eneste lille topp og dipp har det en tendens til å låte blæ

    Jeg hadde pumpa opp diskanten (eller dempet resten) med god samvittighet og kompensert for avrullingen ved å legge en slakere elektrisk deleflanke godt over planlagt akustisk delefrekvens ELLER flatet ut kurven et stykke forbi deleflanken med et par brede PEQ eller en low shelf.
    Nei ingen fobi eller fordommer mot eq her heller, og er enig med du i det du skriver :)
    Å heve nivået i diskant blir det samme som å senke alle andre kanaler i Groundsound, slik jeg forstår hvordan denne boksen funker. Det er ikke nok gain i boksen til å heve nivået. Det jeg kan gjøre, er å bytte ut effektforsterkeren til en med høyere gain, eller få konstruktøren til å øke gain i den jeg har. Det er en 15W klasse A MI10 fra Roar Malmin som spiller på diskant, den har gain på 20 i dag, men kan i hvertfall økes til 26dB. Finnes flere løsninger.

    Jeg har faktisk god erfaring med å dempe passivt, dvs dempe med lpad filter mellom effekt og driver. Med drivere med såpass høy følsomhet som det vi har, så er det fort gjort å høre en ffffff lyd når en ikke spiller musikk. Så å legge inn ett lpad filter hvis en uansett på dempe en kanal er etter min erfaring en god ide. Gjorde det sist vinter med mellom en Pass Labs XA30.8 og GPA288/JMLC270 komboen :)

    Sånn sett så drodler jeg på å investere i 4 stk Fostex R100T, er det noen som har erfaring med disse sammenlignet med standard lpad filter?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tytte fikk bygget en 8 kanalers boks med trafobaserte attenuatorer skreddersydd for et hornsystem.
    Flotte komponenter her:
    https://khozmo.com/

    De bygger også hva du enn vil ønske på bestilling i lekre bokser.

    Det må da være den ultimate løsningen?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Tytte fikk bygget en 8 kanalers boks med trafobaserte attenuatorer skreddersydd for et hornsystem.
    Flotte komponenter her:
    https://khozmo.com/

    De bygger også hva du enn vil ønske på bestilling i lekre bokser.

    Det må da være den ultimate løsningen?
    Mulig jeg er litt for rask nå, men var dette for bruk mellom pre og effekt?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tytte fikk bygget en 8 kanalers boks med trafobaserte attenuatorer skreddersydd for et hornsystem.
    Flotte komponenter her:
    https://khozmo.com/

    De bygger også hva du enn vil ønske på bestilling i lekre bokser.

    Det må da være den ultimate løsningen?
    Mulig jeg er litt for rask nå, men var dette for bruk mellom pre og effekt?
    Ja du setter denne mellom groundsound og effektforsterkere for en optimal tilpassing av gainstruktur. Kan bygges med XLR
    Regner med at du har nok nivå i bass og midbass ennå du må dempe dette ned til diskanten?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    stjålet fra tytte:
    tyte.jpg

    tyte2.jpg


    Seks kanaler er jo nok for et 8 kanalers system. Du skal jo ikke dempe diskanten
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ja har en del å gå på der :)
    Skal se litt på det. Det ser jo ikke så steike galt priset ut heller.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Fant en gammel mail fra de hvor de tilbyr fix ferdig boks for usd1100
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
    Kan prøve.

    Sånn fra toppen av hodet og på husken, så mener jeg at 2360 var kule, hadde en morrofaktor og spredde bedre horisontalt. Altså mindre forskjell å sitte på sidelinjen med 2360 enn JMLC. JMLC er mere "hifi", det er litt tydeligere linjer rundt instrumenter og vokal, men er litt mere "ego horn" pga at det er større forskjell om en sitter i ss eller litt på siden. Men fra sweetspot så er JMLC snillere og smooth, 2360 litt mere harry men begge tegner opp ett stort lydbilde ;)

    Det er kanskje relevant at det også var forskjellige drivere, JMLC270 med GPA288 og 2360 med JBL2446 og aqua.

    Det var veldig kort oppsummert og subjektivt, håper ingen blir fornærmet nå :)
    Kjenner igjen beskrivelsen av sweetspot.
    Kjører 288 i jmlc400 her og 802 i jmlc1000. Savner og litt diskant, skal også jobbe med stativ og til ting av diskant nedover
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
    Kan prøve.

    Sånn fra toppen av hodet og på husken, så mener jeg at 2360 var kule, hadde en morrofaktor og spredde bedre horisontalt. Altså mindre forskjell å sitte på sidelinjen med 2360 enn JMLC. JMLC er mere "hifi", det er litt tydeligere linjer rundt instrumenter og vokal, men er litt mere "ego horn" pga at det er større forskjell om en sitter i ss eller litt på siden. Men fra sweetspot så er JMLC snillere og smooth, 2360 litt mere harry men begge tegner opp ett stort lydbilde ;)

    Det er kanskje relevant at det også var forskjellige drivere, JMLC270 med GPA288 og 2360 med JBL2446 og aqua.

    Det var veldig kort oppsummert og subjektivt, håper ingen blir fornærmet nå :)
    Kjenner igjen beskrivelsen av sweetspot.
    Kjører 288 i jmlc400 her og 802 i jmlc1000. Savner og litt diskant, skal også jobbe med stativ og til ting av diskant nedover
    Ja det er helt sikkert verdt å se på. Du kan jo også prøve å bygge opp sofaen ved å legge under noen trebiter, bare midlertidig for å teste. Nå så har jeg noen biter av 2x2" under sofaen hos meg frem til nytt stativ kommer :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
    Kan prøve.

    Sånn fra toppen av hodet og på husken, så mener jeg at 2360 var kule, hadde en morrofaktor og spredde bedre horisontalt. Altså mindre forskjell å sitte på sidelinjen med 2360 enn JMLC. JMLC er mere "hifi", det er litt tydeligere linjer rundt instrumenter og vokal, men er litt mere "ego horn" pga at det er større forskjell om en sitter i ss eller litt på siden. Men fra sweetspot så er JMLC snillere og smooth, 2360 litt mere harry men begge tegner opp ett stort lydbilde ;)

    Det er kanskje relevant at det også var forskjellige drivere, JMLC270 med GPA288 og 2360 med JBL2446 og aqua.

    Det var veldig kort oppsummert og subjektivt, håper ingen blir fornærmet nå :)
    Kjenner igjen beskrivelsen av sweetspot.
    Kjører 288 i jmlc400 her og 802 i jmlc1000. Savner og litt diskant, skal også jobbe med stativ og til ting av diskant nedover
    Ja det er helt sikkert verdt å se på. Du kan jo også prøve å bygge opp sofaen ved å legge under noen trebiter, bare midlertidig for å teste. Nå så har jeg noen biter av 2x2" under sofaen hos meg frem til nytt stativ kommer :)
    Tja, jula tok på, tror jeg har 2" allerede :D
    Tenker jeg senker stativ ca 9cm, da vil jmlc 400 plassere seg like over basselementet. Blir mer kompakt da. Må finne ut av dette med fase også. Ikke jobbet mye med det i rew etc. Men må finne ut hvor mellomtone og diskant skal plasseres for at de skal spille tidsriktig med bass.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Har vært stille i denne tråden lenge nå, jeg gikk ganske lei av hfs av forskjellige årsaker for ca ett år siden. Men skal prøve å sparke ting i gang igjen :) Det skjer ikke så vanvittig mye, men litt skjer det jo innimellom.

    I 2018 var det noen større og noe mindre ting som skjedde. Blant annet så ble det investert i ny platespiller.
    Vis vedlegget 523905

    I tillegg så ble det investert i nye mellombass horn. Ønsket med disse var å få horn med litt større arbeidsområde og forhåpentlig litt høyere følsomhet. Begge deler ble nådd. Først og fremst takket være at Kolbræk, en tidligere skolekamerat fra ingeniør studiene, sa ja til å hjelpe med designet. Det er flh med 2 stk 12" pr side. Dette er noe jeg har drodlet på en stund, etter å ha diskutert med flere her på forumet (blant annet Grelv og emokid) sist vinter. Så påsken 2018 var Kolbræk innom en liten tur, hvor vi spilte litt musikk, skravlet om gamle dager, så tok vi noen mål av de "gamle" horna, samt så på hvor mye plass det var til nye horn (hvor brede, dype og høye de kunne være). Rommet er ca 4.7 x 4 meter, hvor jeg spiller på langveggen. Så det er begrenset hvor store de kan være.

    Det neste steget var at jeg fikk i oppgave å finne alternative drivere, og når det var gjort så startet han på simuleringen av hornet. Valg av driver falt på noe så ordinert som B&C 12PE32, det er nok ikke uten grunn at de allerede er mye brukt og skrevet om til slikt bruk :)

    I tillegg så brukte jeg samme snekkeren som bygget SLOB for å få det i samme stilen. I tillegg til at det må låte bra, så er det også viktig for min del at det ser bra ut.
    Vis vedlegget 523907
    Vis vedlegget 523908
    Slår ett slag for Jan Bakken Snekkerverksted som har bygget horna, jeg har kun valgt farge og finish :)
    Jeg ser det sitter en SME-arm på den nye spilleren din, gratulerer!
    Hvilket drivverk er det du har kjøpt, og hvilken pickup bruker du?
    Mvh
    Arne
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk, det er helt riktig en SME 309. Spilleren er en Avid Acutus Dark, pu er Transfiguration Phoenix S og riaa er en NLE17 med strømforsyning laget av Roar Malmin. Både arm og riaa er nok snart modne for oppgradering/bytte føler jeg :)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også en SME 309 i anlegg nr. 2 og jeg mente jeg "trengte" å skifte den ut med en 309 12". Så byttet jeg pickup til en Ortofon Cadenza Black, som 1. skritt på reisen, og da forsvant behovet for en 12" som dugg for solen.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Er en stund siden jeg har skrevet her nå, det spilles mye musikk og det nytes stort, men denne uken har jeg brukt ett par korte kvelder på å mekke litt på hornstativet. Det kan ta litt tid før jeg får det nye, så ville gjerne få gjort noe med den plata som diskanten stod i, i tillegg til å få diskanten noen cm lenger ned.

    Jeg gjorde det enkelt og kjøpte ett par hylleknekter hos byggevarehandelen. Kappet de til, skrudde og limte de fast, kjapt og gæli :)
    diskant1.jpg


    Fra lyttepossisjonen så syntes det ikke uansett. Syntes dette ble såpass ok at en kan jo lure på om jeg trenger noe "mere" en dette. Men skal selvsagt bli bra å få ett stativ hvor alt kan justeres. Diskanten peker rett mot ørehøyde, tiltet ved å legge under en laminat bit bak. Spiller ikke noen rolle da det ikke er synlig så lenge en sitter i sofaen :cool:
    diskant2.jpg


    Lydmessig så innbiller jeg meg at jeg fikk en dB eller to ekstra nå, det er nok fordi den peker mere mot øret. Også virker det litt luftigere nå når plata som var der er borte. Så alt i alt så ble det bedre. Da er det klart til musikk maraton igjen til helgen :cool:
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    God maraton! Planlegger tilsvarende i helgen
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Fantastisk flotte og stilfulle høyttalere! Oser av eierglede:)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Kos deg med maraton, håper bare du ikke sliter deg helt ut:)
    Will do :)
    Det må være setemusklene som blir slitne i så fall. Den nye sofaen jeg kjøpte er helt ok sånn sett, har hatt over 10 timer i strekk mere enn en gang her, bare i år :D
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan opplever du SLOBBENE såpass nerme sidevegg/hjørnet?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Et bilde fra siden, bilde av stativet.
    Har 1000 og 400 horn selv. Derav interessen

    Håvard
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan opplever du SLOBBENE såpass nerme sidevegg/hjørnet?
    I forhold til mine referanser, og preferanser, så låter det relativt tight og tørt. Tror ikke jeg kunne levd med noe som helst annet nå etter å ha spilt noen år med flate fjøler først, så SLOB. Det er svært liten etterklang i rommet også (men det har først og fremst med hvordan jeg bygget opp rommet i sin tid), ikke like lite som for eksempel hos Shy og andre som har gjort ekstreme tiltak, men helt ok alikevel. Jeg har ikke gjort noen grep/tiltak i bassen utover hvordan jeg bygget opp rommet :)

    Generelt om åpen baffel, så er det vel skrevet en del om det både her på hfs men også mange andre steder. Og avstand til sidevegg er vel ikke det mest kritiske? Det er i hvert fall min egen erfaring både med SLOB og med de forrige flate fjølene jeg hadde. Krav til avstand til bakvegg derimot avhenger sikkert av konstruksjon, de flate fjølene jeg hadde tidligere krevde lenger avstand til bakvegg en jeg opplever at SLOB krever. Sånn kort oppsummert.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Et bilde fra siden, bilde av stativet.
    Har 1000 og 400 horn selv. Derav interessen

    Håvard
    Det kan du få, men ikke i kveld. Kom seint hjem fra jobb så nå er det mat og musikk (og sannsynligvis en whisky eller to) :)

    Kan hende det er enklest og best hvis du sender meg en pm med mail adresse? Da kan jeg sende ett par ukomprimerte bilder med bedre oppløsning enn vi får er på hfs (ikke at det er så kompliserte greier men...). Opp til deg :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Tar opp tråden fra... ehhh... denne tråden https://www.hifisentralen.no/forume...r/30677-8x12_toms-anlegg-307.html#post2882941

    Har sett litt på fasen i kveld, og kan vel ikke være så på trynet. Det er alltids ting som kan bli bedre. Prøvde å endre på steilheten til filteret på SLOB, fra LR 12dB til 24dB, ble værre på frekvensrespons og ingen endring til det bedre på GD. Har sett på responsen til hver enkelt kanal også (dvs SLOB og midbass), men hvis det skal gjøres mere presist så må jeg kanskje bruke ARTA og legge inn target kurver. Så lekte jeg litt med tidsforsinkelsen i GS, målte litt mere nøyaktig, men fikk ikke testet så mye. Endte opp med dette resultatet etter kveldens økt.

    GD 6-3-19.jpg


    Er området 100-200Hz jeg snakker om. 1/6dB glatting.
    I morra blir det en lenger dag på jobben, men får se videre på dette senere. Er i utgangspunktet svært fornøyd med hvordan det spiller, så å flisespikke på dette er mest for gøy for min del, en del av hobbyen.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Fikk sett litt mere på ting på torsdag og fredag, og prøvde å dele litt høyere (mellom SLOB og midbass) igjen. Deler ved 170Hz nå. Fasen har det ikke skjedd så mye med, bortsett fra at de to toppene på høyre kanal har blitt halvert og generelt noe bedre, venstre var det ingen endring. Det ble selvsagt en lydmessig endring (men tenker at det først og fremst er fordi SLOB spiller opp til 170Hz istedenfor 130Hz nå), og skal la dette være en stund. (Edit: tidsforsinkelsen er satt ved å måle fysisk forskjell i avstand mellom komponentene, så regnet det om til ms)

    Ellers så hadde jeg en "nær døden" opplevelse på fredag ettermiddag. Satt å målte og skrudde litt lyd i Groundsound, og etter at jeg hadde lastet opp en config så ble det stille. Prøvde litt enkel feilsøking før jeg sendte mail til produsent. Ble temmelig rastløs og fryktet boksen måtte sendes til Danmark og kanskje vært uten lyd noen uker. Det ville vært the worst of the worst :p Men heldigvis kom det svar før jeg rakk å stå opp på lørdagen, med ett par alternative ting som kunne testes ut. Det løste seg ved å huke av for "Full Firmware Upgrade" når jeg lastet opp config fila, så ble det lyd igjen. Lettelsen var til å ta og føle på. Men fikk samtidig en ekstra spore til å seriøst bygge opp "hifi sparekontoen" igjen :rolleyes:

    Det florerer ikke av alternativer for oss som driver med aktiv deling. Hvilke har vi egentlig? Groundsound produseres ikke lenger, men hva med Analog-Precision (de har ikke lenger boksen sin på web siden)?

    Vi har Trinnov, Audiolense, MiniDSP, Hypex DLCP og analogt (eks Rod Elliot)... hmm, kjenner jeg ikke har fulgt med i timen i det siste. Hvilken andre alternativer har vi egentlig?
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    DEQX og Acourate.

    DEQX er en alt i ett boks som Trinnov og Groundsound, Acourate er software basert som Audiolense.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    DEQX jobber visst med nye DSP løsninger. Som også skal være billigere enn dagens. Time will tell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn