Kan prøve.Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
Takk for det, og godt nytt årDette var imponerende herr Næss??????
Gratulerer så mye, riktig godt nytt År forresten.
Etter at du har tatt turen hit, har vel du også
kommet så langt at du vil ha besøk?
Vi snakkes.
Mvh
puristen
Takk. Interessant. Harry er jo en utdøende rase i disse snobbetider og burde jo vært rødlista. Kan si at jeg opplever 2360 kontra 2384 likt. Riktignok med mer raffinerte drivere i 2384 og diskanten men det blir definitivt mer hifi. Likevel kjenner jeg støtt og stadig et savn etter 2360. De ser jo så brutalt kule ut, og så var det en skikkelig kickass lyd. Men når jeg hører på flinkisjass og flotte klassiske innspillinger, stryker jeg 2384 med en kjærlig hånd. Min opplevelse av større JMLC horn er også som du sier. Stor lyd, korrekte men også opplevelsen av å sitte inne i en lyddusj fullstendig omsvøpet av godlyd. Ganske fascinerende presentasjon, og annerledes enn 2360 som jeg opplever som bare stort, men ikke samme dybde foran og bak lytter.Kan prøve.Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
Sånn fra toppen av hodet og på husken, så mener jeg at 2360 var kule, hadde en morrofaktor og spredde bedre horisontalt. Altså mindre forskjell å sitte på sidelinjen med 2360 enn JMLC. JMLC er mere "hifi", det er litt tydeligere linjer rundt instrumenter og vokal, men er litt mere "ego horn" pga at det er større forskjell om en sitter i ss eller litt på siden. Men fra sweetspot så er JMLC snillere og smooth, 2360 litt mere harry men begge tegner opp ett stort lydbilde
Det er kanskje relevant at det også var forskjellige drivere, JMLC270 med GPA288 og 2360 med JBL2446 og aqua.
Det var veldig kort oppsummert og subjektivt, håper ingen blir fornærmet nå
Nei ingen fobi eller fordommer mot eq her heller, og er enig med du i det du skriverHeisann, dette ser jo spennende ut, og ingenting som burde by på problemer med å rette opp.
Først, jeg har ingen fobi mot EQ på toppene eller nivåregulering innenfor rimelighetens grenser for å sy sammen et system. Vi opererer med såpass transparent utstyr at noen dB opp eller ned spiller keine kaserolle.
Og angående EQ så er det nødvendig for et hornsystem i en eller annen form. Det er i de fleste horns natur å rulle av oppover i frekvens. Du kan kompensere for dette passivt eller aktivt med deleflankene eller rett og slett med PEQ eller shelf hvis en benytter DSP. Bred og mild EQ tror jeg du ikke vil oppleve som negativt, men derimot når en går berserk på toppene og prøver å kompensere for hver eneste lille topp og dipp har det en tendens til å låte blæ
Jeg hadde pumpa opp diskanten (eller dempet resten) med god samvittighet og kompensert for avrullingen ved å legge en slakere elektrisk deleflanke godt over planlagt akustisk delefrekvens ELLER flatet ut kurven et stykke forbi deleflanken med et par brede PEQ eller en low shelf.
Mulig jeg er litt for rask nå, men var dette for bruk mellom pre og effekt?Tytte fikk bygget en 8 kanalers boks med trafobaserte attenuatorer skreddersydd for et hornsystem.
Flotte komponenter her:
https://khozmo.com/
De bygger også hva du enn vil ønske på bestilling i lekre bokser.
Det må da være den ultimate løsningen?
Ja du setter denne mellom groundsound og effektforsterkere for en optimal tilpassing av gainstruktur. Kan bygges med XLRMulig jeg er litt for rask nå, men var dette for bruk mellom pre og effekt?Tytte fikk bygget en 8 kanalers boks med trafobaserte attenuatorer skreddersydd for et hornsystem.
Flotte komponenter her:
https://khozmo.com/
De bygger også hva du enn vil ønske på bestilling i lekre bokser.
Det må da være den ultimate løsningen?
Kjenner igjen beskrivelsen av sweetspot.Kan prøve.Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
Sånn fra toppen av hodet og på husken, så mener jeg at 2360 var kule, hadde en morrofaktor og spredde bedre horisontalt. Altså mindre forskjell å sitte på sidelinjen med 2360 enn JMLC. JMLC er mere "hifi", det er litt tydeligere linjer rundt instrumenter og vokal, men er litt mere "ego horn" pga at det er større forskjell om en sitter i ss eller litt på siden. Men fra sweetspot så er JMLC snillere og smooth, 2360 litt mere harry men begge tegner opp ett stort lydbilde
Det er kanskje relevant at det også var forskjellige drivere, JMLC270 med GPA288 og 2360 med JBL2446 og aqua.
Det var veldig kort oppsummert og subjektivt, håper ingen blir fornærmet nå
Ja det er helt sikkert verdt å se på. Du kan jo også prøve å bygge opp sofaen ved å legge under noen trebiter, bare midlertidig for å teste. Nå så har jeg noen biter av 2x2" under sofaen hos meg frem til nytt stativ kommerKjenner igjen beskrivelsen av sweetspot.Kan prøve.Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
Sånn fra toppen av hodet og på husken, så mener jeg at 2360 var kule, hadde en morrofaktor og spredde bedre horisontalt. Altså mindre forskjell å sitte på sidelinjen med 2360 enn JMLC. JMLC er mere "hifi", det er litt tydeligere linjer rundt instrumenter og vokal, men er litt mere "ego horn" pga at det er større forskjell om en sitter i ss eller litt på siden. Men fra sweetspot så er JMLC snillere og smooth, 2360 litt mere harry men begge tegner opp ett stort lydbilde
Det er kanskje relevant at det også var forskjellige drivere, JMLC270 med GPA288 og 2360 med JBL2446 og aqua.
Det var veldig kort oppsummert og subjektivt, håper ingen blir fornærmet nå
Kjører 288 i jmlc400 her og 802 i jmlc1000. Savner og litt diskant, skal også jobbe med stativ og til ting av diskant nedover
Tja, jula tok på, tror jeg har 2" alleredeJa det er helt sikkert verdt å se på. Du kan jo også prøve å bygge opp sofaen ved å legge under noen trebiter, bare midlertidig for å teste. Nå så har jeg noen biter av 2x2" under sofaen hos meg frem til nytt stativ kommerKjenner igjen beskrivelsen av sweetspot.Kan prøve.Næss, sikkert et vanskelig spørmål og svare, og har jo vært mange endringer i systemet ditt, men kan du beskrive subjektivt hvordan du opplever forskjellen mellom JMLC 270 og 2360?
Sånn fra toppen av hodet og på husken, så mener jeg at 2360 var kule, hadde en morrofaktor og spredde bedre horisontalt. Altså mindre forskjell å sitte på sidelinjen med 2360 enn JMLC. JMLC er mere "hifi", det er litt tydeligere linjer rundt instrumenter og vokal, men er litt mere "ego horn" pga at det er større forskjell om en sitter i ss eller litt på siden. Men fra sweetspot så er JMLC snillere og smooth, 2360 litt mere harry men begge tegner opp ett stort lydbilde
Det er kanskje relevant at det også var forskjellige drivere, JMLC270 med GPA288 og 2360 med JBL2446 og aqua.
Det var veldig kort oppsummert og subjektivt, håper ingen blir fornærmet nå
Kjører 288 i jmlc400 her og 802 i jmlc1000. Savner og litt diskant, skal også jobbe med stativ og til ting av diskant nedover
Jeg ser det sitter en SME-arm på den nye spilleren din, gratulerer!Har vært stille i denne tråden lenge nå, jeg gikk ganske lei av hfs av forskjellige årsaker for ca ett år siden. Men skal prøve å sparke ting i gang igjen Det skjer ikke så vanvittig mye, men litt skjer det jo innimellom.
I 2018 var det noen større og noe mindre ting som skjedde. Blant annet så ble det investert i ny platespiller.
Vis vedlegget 523905
I tillegg så ble det investert i nye mellombass horn. Ønsket med disse var å få horn med litt større arbeidsområde og forhåpentlig litt høyere følsomhet. Begge deler ble nådd. Først og fremst takket være at Kolbræk, en tidligere skolekamerat fra ingeniør studiene, sa ja til å hjelpe med designet. Det er flh med 2 stk 12" pr side. Dette er noe jeg har drodlet på en stund, etter å ha diskutert med flere her på forumet (blant annet Grelv og emokid) sist vinter. Så påsken 2018 var Kolbræk innom en liten tur, hvor vi spilte litt musikk, skravlet om gamle dager, så tok vi noen mål av de "gamle" horna, samt så på hvor mye plass det var til nye horn (hvor brede, dype og høye de kunne være). Rommet er ca 4.7 x 4 meter, hvor jeg spiller på langveggen. Så det er begrenset hvor store de kan være.
Det neste steget var at jeg fikk i oppgave å finne alternative drivere, og når det var gjort så startet han på simuleringen av hornet. Valg av driver falt på noe så ordinert som B&C 12PE32, det er nok ikke uten grunn at de allerede er mye brukt og skrevet om til slikt bruk
I tillegg så brukte jeg samme snekkeren som bygget SLOB for å få det i samme stilen. I tillegg til at det må låte bra, så er det også viktig for min del at det ser bra ut.
Vis vedlegget 523907
Vis vedlegget 523908
Slår ett slag for Jan Bakken Snekkerverksted som har bygget horna, jeg har kun valgt farge og finish
Takk for det, er fornøyd nåNydelig!!
Takk for det, og god maraton til deg ogsåGod maraton! Planlegger tilsvarende i helgen
Takk for det, ja eiergleden er en fin bonus og ikke helt irrelevantFantastisk flotte og stilfulle høyttalere! Oser av eierglede
Will doKos deg med maraton, håper bare du ikke sliter deg helt ut
I forhold til mine referanser, og preferanser, så låter det relativt tight og tørt. Tror ikke jeg kunne levd med noe som helst annet nå etter å ha spilt noen år med flate fjøler først, så SLOB. Det er svært liten etterklang i rommet også (men det har først og fremst med hvordan jeg bygget opp rommet i sin tid), ikke like lite som for eksempel hos Shy og andre som har gjort ekstreme tiltak, men helt ok alikevel. Jeg har ikke gjort noen grep/tiltak i bassen utover hvordan jeg bygget opp rommetHvordan opplever du SLOBBENE såpass nerme sidevegg/hjørnet?
Det kan du få, men ikke i kveld. Kom seint hjem fra jobb så nå er det mat og musikk (og sannsynligvis en whisky eller to)Et bilde fra siden, bilde av stativet.
Har 1000 og 400 horn selv. Derav interessen
Håvard
Ahh selvsagt, DEQX burde jeg i hvert fall husketDEQX og Acourate
Ja den Accuphasen er lekker, ser ut som den har mulighet for tidskorrigering ogsåMarchand har et utvalg i analoge filtre. https://www.marchandelec.com/electronic-crossovers.html
Pass labs har vel og noe analogt.
Og så har jo Accuphase en lekker, digital sak. Sluket var og fikk lagt sine klamme på en slik en...
Johan-Kr