Hmm, 8 slike, bro og parallell (4+4) kunne jo blitt en interessant krets med 200W i 8 ohm og skikkelig 2 ohms stabilitet, 540W peak, til en ganske pen pris (8 håndfuller kronestykker
).
Jeff Rowland hadde en 2x150 W forsterker med 3 LM3886 i parallell pr kanal. Den låt visst ikke så verst heller.Snickers-is skrev:Hmm, 8 slike, bro og parallell (4+4) kunne jo blitt en interessant krets med 200W i 8 ohm og skikkelig 2 ohms stabilitet, 540W peak, til en ganske pen pris (8 håndfuller kronestykker).
Vel - i slike tråder så går man litt surr i begrepene etterhvert - men nøytral/riktig/transparent er vel alle begreper som beskriver det jeg streber etter.ayaboh skrev:OMF:
Når du skriver "nøytral" skal jeg da oppfatte dette som "snill" eller "tilgivende", eller mener du spikrak frekvenskurve?
Det første kan jeg være enig i, det andre blir mer problematisk.
mutz skrev:For å leke litt djevelens advokat vil jeg påstå at et nøytralt annlegg aldri vil kunne låte virkelighetsnært. Fordi opptakene ikke tillater det.
Nei det mener jeg ikke. Men det er noen fellesnevnere som går igjen. Opptaket er dynamikkfattig i forhold til virkeligheten. Og det låter som regel klangfattigere enn virkeligheten. Ellers har jeg aldri snakket om nøytrale opptak, siden jeg mener de ikke finns.Du skriver om "opptakene" som om alle er like?
Hvordan klarer du forresten å definere hva som er et nøytralt opptakk av elektrisk musikk?
Ja det er riktig om du ratter inn etter vilkårlige innspillinger. Det mener også jeg er dristig. Så jeg vil heller jobbe med dynamikk og klangfattigheten jeg personlig syns de aller fleste opptak lider av.Jeg mener man kan komme på ville veier om man designer sitt anlegg for å rette opp de feil man mener ligger i opptakene. Da vil man ende opp med svært varierende resultat, alt etter hvilken plate man spiller.
Spennende, men jeg mener man må gå etter fellesnevnerne på opptakssiden.Jeg bruker i dag DEQX som forforsterker og romkorreksjon. Ser for meg en fremtidig løsning med en ny prosessor, der ulike plater kan få ulik korreksjon. Da kommer jeg mer inn på det du nevner, men grer altså ikke all musikk under samme kam.
Begrensingen i klang som du henleder til er i stor grad forårsaket av formatet med 2 kanaler og «umuligheten» av å «transportere» opptakslokalets akustikk inn i eget lytterom med bare to kanaler i et tradisjonelt stereoppsett.mutz skrev:...
For de som tror at det ikke er lite klang i de fleste innspillinger vil jeg anbefale en praktisk øvelse. Ta et stereoanlegg med god impulsrespons og rett frekvensrespons ut i friluft, sett på musikk og lytt selv.
...
Man kan jo bruke en gate. Imidlertid tror jeg man bør bruke den mer innspillingsspesifikt. Hadde vært praktisk med slik EQ også.mutz skrev:På dynamikksiden er det nok litt vanskeligere å finne substitutt for det som er tapt i opptaket. Jeg tror at økt klang psykoakustisk kan øke følelsen av mikrodynamikk. Hedmarkskurven hjelper sikkert en smule på makrosiden ;D
I den sammenheng er det verdt å nevne G. Thiele, "On the Performance of Two-Channel and Multi-Channel Stereophony", anbefalelsesverdig lesning. Spatiell transparens med to kanaler betinger én kanal allokert til hvert øre, dvs hodetelefoner og binaurale opptak, og det er en kjensgjerning at et opptaksrom eller en aural hendelse kan gjengis bedre i levende rom med flere kanaler. Men det finnes også noe spennende forskning innen 3D-lyd med stereoenkoding (UHJ ambisonics feks).KJ skrev:Begrensingen i klang som du henleder til er i stor grad forårsaket av formatet med 2 kanaler og «umuligheten» av å «transportere» opptakslokalets akustikk inn i eget lytterom med bare to kanaler i et tradisjonelt stereoppsett.
Rør er ikke en veldig god erstatning for akustikk og flere kanaler ... IMHOsamlanes skrev:... ola Staveteig på godt rørutsyr,så blir tid og sted visket ut![]()
Det er jo utvilsomt en smule frekt å påstå at så og si alt som noensinne har vært uttalt om lydprodukters hørbare egenskaper er basert på sviktende grunnlag. Forumposter, blader folk skriver for og andre kjøper, uttalelser og egenskaper ved produkter som er til salgs og så videre. Hva skal man tro, egentlig?Lyngen skrev:Kan ikke skjønne at det var noe provosernede i det innlegget og håper du kan bidra mye mer.
Interessant konklusjon! Tenker du da på transportbiten, DAC'en eller begge deler? DAC'er har i alle fall en ganske klar korrelasjon mellom pris og målbar prestanda i prisklasser langt over det du nevner*. Pga dithering er det jo også nesten ubegrenset hva en DAC bør ha av prestanda for å levere varene som CD kan gi, avhengig av hvordan støyen formes. I dag forer også mange DAC'ene med mer enn 16 bit.I_L skrev:2. Rådyre CD-spillere har ikke høyere dynamisk område enn rimelige, korrelasjonen mellom dynamisk område og pris forsvinner før man har passert fem tusen kroner.
På den annen side er det overraskende lett å høre hvit støy når det blir lavere og lavere i nivå. Må temmelig langt ned før det ikke blir noe problem. Jfr. flat CD støy (TPDF) vs diverse noise shaping i 16 bit konvertering. Førstnevnte er relativt lett å høre, avhengig av testsignal, sistnevnte sår tvil om 24 bit i det hele tatt er vits i som sluttbrukerformat. Problemet er at begrep "sluttbruker" begynner å bli en sjeldenhet med tiden. Mange gjør et eller annet med lyden før den når ut. Da trengs det marginer. Å være helt på grensen av hørbart duger ikke om målet er et signal som er robust nok til å tåle kompresjonseffekter av ymse slag, EQ, osv.Ekte hvit støy er overraskende lite plagsom, man kan prøve å legge til pseudorandom støy feks med Matlab, eller kjøre kvantisering med dither. Det låter bra overraskende lenge.
Tallene i seg selv er grei nok, problemet er at de ikke viser det fulle bildet. I tilfellet du viser til med si 120db SPL snittnivå på en viss avstand fra jetmotoren må sannsynligvis elektronisk utstyr ha minst 20dB headroom for å kunne gjennskape samme opplevelsen. ("crest ratio" - forskjellen på snitt og toppnivå) Tilsvarende må "footroom" være dypt nok i bunn til å ikke overstige støygulvet i et vanlig rom. Det som teller er støyen i hvert enkelt frekvensbånd og da særs i det mest sensitive området rundt 2-5kHz.KJ skrev:DNR på 120 dB er fra nesten «vedvarende» stillhet til fareområdet for «umiddelbar» hørselskade; men ikke umiddelbart til tilbake igjen til nesten vedvarende stillhet.
Et nesten praktisk eksperiment for å ilustrere DNR i størelsesorden 120 dB, er å stille seg 100 meter bak et jetfly rett før take-off ved full gass (dvs rundtomkring 110-140 dB SPL ~ 120 dB SPL), og samtidig prøve å lytte etter summinga av ei enslig lita mygg på 3 meters hold (rundtomkring 0 dB SPL) ...
DNR på omkring 120 dB (og mere mht DSP-prosessering) kan dog være kjekt i studiosammenheng.
Er i alle fall et interessant tankeeksperiment. For hva er da den magiske feilen som alle liker?mutz skrev:Uten å ta munnen for full, er det egentlig ikke mange som sverger til måleteknisk nøytralitet når alt kommer til stykket.(tror jeg)
Mange gode tanker om lytting og referanser til Olive/Toole, Orso.orso skrev:Det viktigste er at frekvensgangen er jevn og ikke har store avvik. Undersøkelse som Harman har gjort viser at vi lyttere foretrekker høyttalerne som gir den jevneste responsen. Den øverste i bildet:
![]()
Når det gjelder måling av høytaler i et rom er det problematisk. Er ikke mulig å skille høytaleren fra resten av rommet i en slik måling. Det kan gjøres til en viss grad, ved å bare observere si første millisekundet med lyd, men da er til gjengjeld observasjonsvinduet så lite at informasjonsmengden krymper dramatisk. 1 milisekund måledata gir i utgangspunktet en frekvensoppløsing på 1 kHz. Ikke spesielt brukbart. For å øke observasjonsvinduet må refleksjonene etter 1 millisekundet lukes ut av målingen. Og da er man inne på problemet med at signalet har blitt tuklet med før måledataen blir generert. Å klippe i signaler medfører i seg selv at det oppstår artifakter. Så det bør måles i ekkofritt rom for å få gode målinger. Evnt i et stort nok rom til at første refleksjonene bruker betydelig tid på å blande seg inn i leken.orso skrev:Du kan gjerne spøke, men mye tyder på at den høyttalereren som måler jevnest i stuen din også er den du vil foretrekke. Sånn sett er kanskje det lureste man gjør er og ha høyttalere på hjemlån og måle de før et kjøp.
På hvilken måte gjør den det?samlanes skrev:Ein god rørforst fikser det med klang/opptakslokalets akustikk på ein glimrande måte![]()
Rørforsterkere velges ikke til gitarbruk fordi de er gode til å gjengi et signal. De velges fordi man kan få dem til å generere store mengder forvrengning i lave ordener.samlanes skrev:Ja,det er som mange sikkert veit akkurat det med klang/sound som er årsaken til rørforsterkerbruk blant gitarister.(ein god ting kan ikkje seiast ofte nok.)
Hifisentralen er fantastisk! ;D ;Dsamlanes skrev:Snickers:Jeg trenger ikkje vite hvordan den gjør det,for meg er det nok å vite at den gjør det.
Litt arrogant muligens,men å finne svar på alle ting her i livet er hverken meininga eller alltid lurt.Det kan likevel vere god utvikling på rørforst også,som feks An Kondo.(enkle konstruksjoner med skyhøg komponentkvalitet,og pris desverre.)
Når ein ser inni ein enkel rørforst/kontra avansert transistor,er det lett å skjønne at lyden må bli meir naturleg via ein enkel rørkonstuksjon med høg kvalitet.)Akkurat som med piller,man begynner med ein type,så må ein ta ein ny for bivirkninger osv,slik er det ofte med transistor også,for mykje komponenter som bare degraderer signalet.
Karma skrev:Hifisentralen er fantastisk! ;D ;D
Det finnes jo et poeng innimellom der daorso skrev:Årets innlegg samlanes!
Det spørs vel hvilken feil som er størst? Eller vil du aldri ta piller, uansett hva du feiler, bare i frykt for eventuelle bivirkninger?Anonym skrev:Han har unektelig et poeng med eksempelet om piller. Det å korrigere en feil med en annen er neppe noen god vei å gå.
I enkelte tilfeller kan bivirkningene være dramatiske: http://www.helsebiblioteket.no/Psykisk+helse/14973.cmsKarma skrev:Det spørs vel hvilken feil som er størst? Eller vil du aldri ta piller, uansett hva du feiler, bare i frykt for eventuelle bivirkninger?Anonym skrev:Han har unektelig et poeng med eksempelet om piller. Det å korrigere en feil med en annen er neppe noen god vei å gå.
Hvordan vet du at den fikser romakustikk når du ikke vet hva som skjer i den?samlanes skrev:Snickers:Jeg trenger ikkje vite hvordan den gjør det,for meg er det nok å vite at den gjør det.
Enig. Men de fleste diskusjonene med høy aktivitet her på forumet er rene skyttergravstråder og da er vi over på standpunkt igjen.Snickers-is skrev:Så spørs det hvem som skal bedømme hva som er riktig. Kunnskap handler ikke om standpunkt, men om å vite hva som er egenskapene til det ene og det andre og hva de vesentligste forskjellene er.
Synes mange tråder handler om hva som er best istedenfor tekniske prinsipper. Når man skal diskutere hva som er best så får folk ulike standpunkter. Argumentasjonen som brukes av enkelte gir heller ikke noe rom for en konstruktiv debatt.Snickers-is skrev:Jeg tror det har med å gjøre at med en gang man begynner å snakke om tekniske prinsipper og slikt så vil mange umiddelbart parre dem med standpunkt. Eller sagt på en annen måte, de som parrer dette med standpunkt og ikke er enige i de standpunktet de har kommet frem til at dette må representere, de finner en alt for god grunn til å skrive et innlegg.
100% enig....Anonym skrev:Han har unektelig et poeng med eksempelet om piller. Det å korrigere en feil med en annen er neppe noen god vei å gå.
Ønsker man å avgjøre hvilken feil som er størst, må man vel kort og godt bare lytte..?Anonym skrev:I enkelte tilfeller kan bivirkningene være dramatiske: http://www.helsebiblioteket.no/Psykisk+helse/14973.cmsKarma skrev:Det spørs vel hvilken feil som er størst? Eller vil du aldri ta piller, uansett hva du feiler, bare i frykt for eventuelle bivirkninger?Anonym skrev:Han har unektelig et poeng med eksempelet om piller. Det å korrigere en feil med en annen er neppe noen god vei å gå.
Hvordan kan man vite hvilken feil som er størst?
En ting jeg har lagt merke til her på sentralen er at alle kunnskapsrike folk som har vært medlemmer her på forumet stort sett forfekter sine egne meninger og enkelte har/har hatt økonomiske interesser.
Om da ikke feilen er lik med motsatt fortegn. Da nærmer summen seg null. Er også mulig å finne situasjoner hvor piller virker på det viset. Ingen som sier at det er lett å få til, men det er mulig.Anonym skrev:Det å korrigere en feil med en annen er neppe noen god vei å gå.
Dette med at antall komponter har noen direkte relasjon til prestanda er forståelig sett utenfra uten dyptgående kjennskap til kretser. Men det er mye mer komplisert enn som så! Det eneste som teller er sluttresultatet. Hvordan det oppnås er inkonsekvent. 1 enkelt ledd med dårlig prestanda er værre enn 10 med neglibel støy. For å gjøre det enda vanskeligere å skue hunden på hårene er mange av komponentene i kretser ikke er en aktiv del av signalgangen. En hel del er justeringsmekanismer.samlanes skrev:Når ein ser inni ein enkel rørforst/kontra avansert transistor,er det lett å skjønne at lyden må bli meir naturleg via ein enkel rørkonstuksjon med høg kvalitet.)Akkurat som med piller,man begynner med ein type,så må ein ta ein ny for bivirkninger osv,slik er det ofte med transistor også,for mykje komponenter som bare degraderer signalet.
Uavhengig av teknologi og ikke minst pris?? Da banner du kraftig i sentralkjerka!Nordenstam skrev:Sjekk hva som skjer fra inngang til utgang! Det som skjer i midten kan godt være dampdrevet eller superkjølt eller svarthull drevet. Det eneste som teller til slutt er det som skjer fra kontakt til kontakt på chassiet til boksen.
Snickers-is skrev:Rent erfaringsmessig tror jeg både dampdrevet, superkjølt og svarthulldrevet burde være fungerende salgsargumenter for dyrt utstyr![]()
Dette er jo OT, men hva mener du med dette? Dersom man har uhelbredelige kroniske smerter er det ofte nødvendig å dempe disse for å få bedre livskvalitet.Anonym skrev:Han har unektelig et poeng med eksempelet om piller. Det å korrigere en feil med en annen er neppe noen god vei å gå.
Eksemplet med piller er et poeng hvis det hadde stått alene..... Men pille analogien til transistor er etter mening skivebom. De fleste vet vel at dersom man lager en rør forsterker så bra som mulig utifra specs, så låter den som en transistor? At såkalt rørlyd kan være positivt i mange anlegg er jeg helt enig, men det spørs om ikke det her man faktisk bruker piller (rørlyd) for andre "bivirkninger".samlanes skrev:Akkurat som med piller,man begynner med ein type,så må ein ta ein ny for bivirkninger osv,slik er det ofte med transistor også,for mykje komponenter som bare degraderer signalet.
Hvis du ser på linken jeg la ved i innlegget du quotet så ser du et eksempel på medisiner med uheldige bivirkninger.val skrev:Dette er jo OT, men hva mener du med dette? Dersom man har uhelbredelige kroniske smerter er det ofte nødvendig å dempe disse for å få bedre livskvalitet.Anonym skrev:Han har unektelig et poeng med eksempelet om piller. Det å korrigere en feil med en annen er neppe noen god vei å gå.
Folk som ikke trenger medisiner kan selvfølgelig anta at man kan velge å la vær å ta medisiner pga mulige bivirkninger, men dette er ofte ikke et valg, eller rettere sagt, et veldig enkelt valg.
Alle medisiner har bivirkninger, også hodepinetabletter!Anonym skrev:Hvis du ser på linken jeg la ved i innlegget du quotet så ser du et eksempel på medisiner med uheldige bivirkninger.val skrev:Dette er jo OT, men hva mener du med dette? Dersom man har uhelbredelige kroniske smerter er det ofte nødvendig å dempe disse for å få bedre livskvalitet.Anonym skrev:Han har unektelig et poeng med eksempelet om piller. Det å korrigere en feil med en annen er neppe noen god vei å gå.
Folk som ikke trenger medisiner kan selvfølgelig anta at man kan velge å la vær å ta medisiner pga mulige bivirkninger, men dette er ofte ikke et valg, eller rettere sagt, et veldig enkelt valg.
Ritalin til barn er et annet eksempel. Ikke sikkert medisinering totalt gjør ting så mye bedre i hvert tilfelle.
Det å lytte er en god ting.Karma skrev:Ønsker man å avgjøre hvilken feil som er størst, må man vel kort og godt bare lytte..?Anonym skrev:I enkelte tilfeller kan bivirkningene være dramatiske: http://www.helsebiblioteket.no/Psykisk+helse/14973.cmsKarma skrev:Det spørs vel hvilken feil som er størst? Eller vil du aldri ta piller, uansett hva du feiler, bare i frykt for eventuelle bivirkninger?Anonym skrev:Han har unektelig et poeng med eksempelet om piller. Det å korrigere en feil med en annen er neppe noen god vei å gå.
Hvordan kan man vite hvilken feil som er størst?
En ting jeg har lagt merke til her på sentralen er at alle kunnskapsrike folk som har vært medlemmer her på forumet stort sett forfekter sine egne meninger og enkelte har/har hatt økonomiske interesser.
Hvem sine meninger skulle man forresten forfekte, om ikke sine egne?
Hva sikter du til når du nevner "økonomiske interesser"??
I all ærbødighet: Det er ikke sikkert at dine ører har almenngyldig betydning.samlanes skrev:Rørforsterkeren er i mine ører alltid bedre i ekte lyd(
Helt enig. Jeg har da aldri hevdet at kun en ting er rette veien?Anonym skrev:Hvorfor skal man mene at kun en ting er den rette veien, kan man ikke like både digitale forsterkere og rør og horn?