Vidar P skrev:
OMF skrev:
Min erfaring er at anlegget blir langt mer altspisende og mindre kresent på kildemateriellet hvis det spiller nøytralt. Anlegg med "tydelig karakter" oppfatter jeg ofte som svært varierende etter som hva som spilles. Typisk spiller det veldig bra på det eieren demonstrerer det med, mens det faller tilsvarende igjennom på annen musikk.
Mvh
OMF
Helt enig, det stemmer meget bra med egne opplevelser gjennom årene. Jo mer nøytralt og bedre et system er, jo bedre låter alle slags innspillinger.
Jeg er enig i at "nøytralitet" er det eneste kompromisset man kan sikte mot hvis man er "altetende" mht musikk, hvis da nøytralitet faktisk kan kalles et kompromiss. Det kan kanskje også være målet.
Det jeg derimot er uenig i er at alle innspillinger faktisk låter bedre på et slik oppsett. Det som egentlig skjer er jo at avstanden mellom en dårlig og en bra innspilling reduseres, altså at en dårlig innspilling ikke låter helt på trynet, og en god innspilling ikke låter helt fantastisk. Nå må vi kanskje ta noen forbehold her, men prinsippet er etter min mening riktig. Det som spiller virkelig bra på et slik oppsett må være de innspillingene som i utgangspunktet er nøytrale.
Hvis musikksmaken derimot (i hovedsak) begrenser seg til en spesiell type musikk, ser jeg ingen grunn til å ikke "tune" lyden i en retning som gir det beste utbyttet for akkurat dette. Feks synes jeg ofte at jazz, akustisk blues, og enklere musikk høres mer naturlig og "live" ut hvis anlegget er litt på "tuppa". Å spille 70-tallsrock og listepop på dette blir selvfølgelig helt feil. Det er vel dette OMF refererer til selv om han ikke sier noe om hva han mener med "tydlig karakter".