Jeg ser ingen grunn til at det er feil at noen liker å ligge å høre musikk og noen av oss liker å sitte litt ytterst på stolen og samtidig få med seg alle detaljene og plassering.
Det jeg ikke skjønner er definisjonen av High Fidelity. På wiki sier de enkelt:
"Hi-fi, eller hifi, er en forkortelse for det engelske begrepet high fidelity, som i denne sammenhengen mer eller mindre direkte kan oversettes som «høy nøyaktighet». Begrepet benyttes om lydgjengivelse, og poenget er at reproduksjonen skal være svært nær originalen i kvalitet."
I mitt hode så er "høy nøyaktighet" det samme som korrekt gjengivelse av toner og instrumenter, korrekt gjengivelse av plassering, korrekt gjengivelse av ulyder fra konsertlokalet, etc. Med andre ord, det som ligger på skiva når du kjøper den.
Hvis man skal diskutere High Fidelity anlegg, så mener jeg det må være på kriteriene over.
Et korrekt High Fidelity anlegg har da alle elementene fra det tonale til 3D, pinpointing, dybde, bredde, etc.
Det er utrolig behagelig å besøke andre som har lagt vekt på dette og bare sette seg ned i sweetspot og nyte musikken, slik mannen bak miksebordet har ment den skal være. Har vært hos mange med mine faste demo-cd'er og der hvor man har fått frekvensrespons, akustikk, pinpointing på plass, så låter musikken likt og man slipper å høre på egenlydene til anlegget.
At noen ønsker, eller ikke får til pga utforming av stue, kunnskaper, etc. å få til alt dette og kanskje heller ikke ønsker det, så må de andre som faktisk fokuserer på dette få lov til å gjøre det. Det er ikke mulig å enes om hvordan et anlegg bør høres ut på kjøkkenet hos de forskjellige.
Gleden av å få til dette (og alle frustrasjonene) er det som driver meg ihverfall. Og når jeg føler at ting sitter som det skal, så setter jeg meg ned og tråler igjennom musikksamlingen igjen og nyter alle de små og store lytene som musikk har.
Og det er jeg sikker på at de fleste andre her inne også gjør, enten i sweetspot, på sofaen, kjøkkenet eller i etasjen over
All ære til orso som prøver å opplyse folk om muligheter i denne hobbyen!