Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.667
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Your milage may vary, her som ellers.

Dersom du får fot av pinpointet Telegraph Road heller enn øset av Brown Sugar på en slepebrøler er det greit. Men ikke min greie.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    vredensgnag skrev:
    Og er også en årsak til at jeg ofte stusser over hva folk ønsker å oppnå ved sammenligninger mellom anlegg - vi synes å utgå fra at det er noen grunnelement som er ens for alle lyttere, og som vi kan ta utgangspunkt i. Slik er det ikke - hver lytter er unik, på en rekke ulike områder, og har sine egne kriterier for godt og dårlig. Hvilket forklarer hvorfor vurderinger av ulike anlegg (musikk, lytteposisjoner, tiltak) spriker vilt. Dette er vel også årsaken til at enkelte her inne ønsker å "foredle" HFS til å utelukkende handle om HiFi på deres premisser, oftest da definert med utgangspunkt i valgene bak anlegget de selv har stående i egen stue.
    Dette avsnittet bør mange av oss tygge litt på.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    RoDa skrev:
    Fokuset har dreid over på det jeg kaller lydens iboende kvalitet, altså selve lydkvaliteten.
    Realisme, at instrumenter, artister og andre lyder låter ekte.

For andre betyr realisme at 3D er troverdig, at pinpoint er tilstrekkelig bra, frekvenslinearitet osv.
    Ikke noe feil eller fasit, bare at vi prioriterer forskjellig.

Mvh
    Rolf
    Er ikke det jeg har farget rødt, to sider av samme sak?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Virker på meg utifra undersøkelser alá Harman International at smaken egentlig er veldig lik.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser ingen grunn til at det er feil at noen liker å ligge å høre musikk og noen av oss liker å sitte litt ytterst på stolen og samtidig få med seg alle detaljene og plassering.

Det jeg ikke skjønner er definisjonen av High Fidelity. På wiki sier de enkelt:

"Hi-fi, eller hifi, er en forkortelse for det engelske begrepet high fidelity, som i denne sammenhengen mer eller mindre direkte kan oversettes som «høy nøyaktighet». Begrepet benyttes om lydgjengivelse, og poenget er at reproduksjonen skal være svært nær originalen i kvalitet."

I mitt hode så er "høy nøyaktighet" det samme som korrekt gjengivelse av toner og instrumenter, korrekt gjengivelse av plassering, korrekt gjengivelse av ulyder fra konsertlokalet, etc. Med andre ord, det som ligger på skiva når du kjøper den.

Hvis man skal diskutere High Fidelity anlegg, så mener jeg det må være på kriteriene over.
    Et korrekt High Fidelity anlegg har da alle elementene fra det tonale til 3D, pinpointing, dybde, bredde, etc.

Det er utrolig behagelig å besøke andre som har lagt vekt på dette og bare sette seg ned i sweetspot og nyte musikken, slik mannen bak miksebordet har ment den skal være. Har vært hos mange med mine faste demo-cd'er og der hvor man har fått frekvensrespons, akustikk, pinpointing på plass, så låter musikken likt og man slipper å høre på egenlydene til anlegget.

At noen ønsker, eller ikke får til pga utforming av stue, kunnskaper, etc. å få til alt dette og kanskje heller ikke ønsker det, så må de andre som faktisk fokuserer på dette få lov til å gjøre det. Det er ikke mulig å enes om hvordan et anlegg bør høres ut på kjøkkenet hos de forskjellige.

Gleden av å få til dette (og alle frustrasjonene) er det som driver meg ihverfall. Og når jeg føler at ting sitter som det skal, så setter jeg meg ned og tråler igjennom musikksamlingen igjen og nyter alle de små og store lytene som musikk har.

Og det er jeg sikker på at de fleste andre her inne også gjør, enten i sweetspot, på sofaen, kjøkkenet eller i etasjen over :)

All ære til orso som prøver å opplyse folk om muligheter i denne hobbyen!

U

utgatt60135

Gjest
    RoDa skrev:
    Lyngen skrev:
    RoDa skrev:
    Et verktøy for å komme unna hva?
    Fokus på lyd på bekostning av musikknytelse som har vært diskutert så mye her på HFS. Du har jo snakket mye om det.
    IMO har det aldri vært diskutert. Når teamet dukker opp så skaper det skyttergraver og man går i dekning for å unngå å ta stilling til om man lytter på stereo/hifi eller musikk. Jeg tror VidarP tok opp problemstillingen en gang for lenge siden på en bra måte, men det var da også nyttesløst.

Vi har ALLE en viss mengde teknikk/hifi blandet inn i vårt forhold til musikk.
    Så om vi ikke kan diskutere det så kan forhåpentligvis hver og en tenke litt på det for seg selv? ;)

R
    Nå ser jeg ikke hodet ditt, RoDa. La du deg ned i grava alså ;). Poengene mine vil du ikke kommentere og nå har du eller andre aldri sagt noe negativt om holografi og fokus? Javel ... 8)

Det er veldig nyttig å tenke gjennom for sin egen del hvordan man lytter og hva man lytter til.
    Det er vel ikke så vanskelig?

U

utgatt60135

Gjest
    EHED skrev:
    Begrepet benyttes om lydgjengivelse, og poenget er at reproduksjonen skal være svært nær originalen i kvalitet."

I mitt hode så er "høy nøyaktighet" det samme som korrekt gjengivelse av toner og instrumenter, korrekt gjengivelse av plassering, korrekt gjengivelse av ulyder fra konsertlokalet, etc. Med andre ord, det som ligger på skiva når du kjøper den.

Hvis man skal diskutere High Fidelity anlegg, så mener jeg det må være på kriteriene over.
    Et korrekt High Fidelity anlegg har da alle elementene fra det tonale til 3D, pinpointing, dybde, bredde, etc.
    Ja, men diskusjonene kommer når andre har konserthuset som referanse og ikke nødvendigvis i forhold til det som er på plata. Det virker for meg som at enkelte vil innbilde seg at det som er på plata låter for det meste "ekte".

Hvilken tilnærming man har er opp til hver enkelt og ikke noe sannhetens vei slik enkelte vil mene.

U

utgatt60135

Gjest
    larkus skrev:
    Stikkordet er "svinge". Hvis anlegget ikke får musikken til å svinge, så er det ikke hjelp i pin-pointing og holografi.

mvh
    larkus
    Det kan jeg absolutt være enig i.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det kan godt være at hifi-kriteriene har fått lov til å fremelske en opptaksteknikk som er urealistisk, som simpelthen ikke kan oppleves med ørene, samme hvor man sitter eller står i forhold til orkesteret - jeg tror selv at det er blitt slik. At mulighetene har fått lov til å overskygge virkeligheten. Det kan være morsomt å lytte til som et stunt, men blir så frakoblet fra det egentlige uttrykket at jeg fort kan miste interesse for det jeg lytter til.
    Det kunne vært veldig interessant å spørre deg om hvordan du mener anlegg får til å manipulere virkeligheten.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.667
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    EHED skrev:
    Jeg ser ingen grunn til at det er feil at noen liker å ligge å høre musikk og noen av oss liker å sitte litt ytterst på stolen og samtidig få med seg alle detaljene og plassering.
    Jeg har et anlegg som gir meg mulighet til begge deler. Er ikke det lov? ;D

+1

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    EHED skrev:
    Den kombinasjonen glemte jeg :)

Deilig å legge seg tilbake i recliner og nyte av og til ja, men en liten Martell Noblige i ene hånda :)

U

utgatt60135

Gjest
    Valentino skrev:
    EHED skrev:
    Blir du ikke totalt forvirret da? Er du lydfreak eller musikkfreak?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.788
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Valentino skrev:

me toooo 8)
    og det stort sett med komponenter som forvrenger som ville helvete. 8)

ærlig talt, jeg forstår meg ikke på denne kjeklinga.
    folk velger ulike måter for å kunne nyte musikken sin.
    live and let live, gutter.

M

musicus

Gjest
    Valentino skrev:
    EHED skrev:
    Da er vi begge ved våre respektive subjektive mål!! ;) :)...

mvh

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.667
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Valentino skrev:
    EHED skrev:
    Blir du ikke totalt forvirret da? Er du lydfreak eller musikkfreak?
    Syklist. Valentino della Bianchi-Campagnolo.

U

utgatt60135

Gjest
    Gago skrev:
    Valentino skrev:

me toooo 8)
    og det stort sett med komponenter som forvrenger som ville helvete. 8)

ærlig talt, jeg forstår meg ikke på denne kjeklinga.
    folk velger ulike måter for å kunne nyte musikken sin.
    live and let live, gutter.
    Kjekling er å leve livet :D ..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Parelius skrev:
    EHED skrev:
    Tiltredes!

Og hvilke "muligheter" snakkes det om i denne tråd som dreier seg om cd-mediets begrensninger iflg orso ? Ser snarere begrensninger i mye av det som nevnes av Orso enn muligheter i den hobbyen jeg besitter... Lytterom a'la et anerkjent studio har jeg ikke, jeg har større tro på mine ører og hva de forteller meg en alle grafer som hostes opp.. Og jeg trives med hobbyen min og har ingen intensjon om å påvirke noen til å tro det somme som meg....Eller de hvite frakkene hos Harman som noen her inne oppnevner til guder... 8)

Derav... Fratredes... :)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    HCS skrev:
    Parelius skrev:
    EHED skrev:
    Tiltredes!

Og hvilke "muligheter" snakkes det om i denne tråd som dreier seg om cd-mediets begrensninger iflg orso ? Ser snarere begrensninger i mye av det som nevnes av Orso enn muligheter i den hobbyen jeg besitter... Lytterom a'la et anerkjent studio har jeg ikke, jeg har større tro på mine ører og hva de forteller meg en alle grafer som hostes opp.. Og jeg trives med hobbyen min og har ingen intensjon om å påvirke noen til å tro det somme som meg....Eller de hvite frakkene hos Harman som noen her inne oppnevner til guder... 8)

Da har du jo funnet den ultimate løsning - for deg, veldig bra :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    EHED skrev:
    HCS skrev:
    Parelius skrev:
    EHED skrev:
    Tiltredes!

Da har du jo funnet den ultimate løsning - for deg, veldig bra :)
    Og der er noe av sakens kjerne. For meg.. :). Vi må kunne unne , endog beundre at andre går ulike veier. Om det koster mer eller mindre er av mindre intr. Tråder som legger opp til diverse "begrensninger" sier strengt tatt mer om begrensningen av vidsyn hos den som inititerer det hele. For mulighetene innen denne hobbyen har ikke flere begrensninger enn de vi pålegger oss selv. Eller dessverre, pålegger andre.. :)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Fy søren så lei jeg er av at denne tråden dukker opp i "Vis nye svar" hele tiden.

Kan den ikke bare dø! (eller finnes det en ignorer tråd funksjon?)

V

vredensgnag

Gjest
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det kan godt være at hifi-kriteriene har fått lov til å fremelske en opptaksteknikk som er urealistisk, som simpelthen ikke kan oppleves med ørene, samme hvor man sitter eller står i forhold til orkesteret - jeg tror selv at det er blitt slik. At mulighetene har fått lov til å overskygge virkeligheten. Det kan være morsomt å lytte til som et stunt, men blir så frakoblet fra det egentlige uttrykket at jeg fort kan miste interesse for det jeg lytter til.
    Det kunne vært veldig interessant å spørre deg om hvordan du mener anlegg får til å manipulere virkeligheten.
    Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skal utgyde meg om ting jeg aldri har sagt. Men om du refererer til det du siterer, fra et av mine innlegg, burde det være innlysende hva jeg mener.

Men for å ta det med teskje, er jeg ikke et sekund i tvil om at hifi-sportens ønsker og preferanser har fått lov til å påvirke de opptaksteknikker og miksemuligheter som anvendes, til å skape perspektiver og tegninger som er fullstendig urealistiske, og som kun kan skapes i et miksebord. Og her handler det like mye om opptak av akustiske instrumenter som av elektroniske.
    Alt for illusjonen, slik sett - men jeg er selv tilhenger av det virkelighetsnære, og ikke det syntetiske.

I tillegg er det naturligvis også slik at hifis to-kanalspreferanse er farget av en gammel teknologisk begrensning - det var enklest å gjengi to kanaler vha en lp-plate, da stereo ble lansert. Og så er vi blitt hengende fast i to-kanals, med en referanse til at dette skal representere ørene, men det er selvsagt ugjennomtenkt vås. Og selv stereoens far, Blumlein, så for seg opptak med mange mikrofoner og mange høyttalere ved senere avspilling.

Dersom musikkopptak var blitt oppfunnet i dag, med de mulighetene vi har for flerkanals opptak og gjengivelse, ville selvsagt to-kanals blitt sett på som en fattigmannsutgave av det som faktisk var mulig for å gjenskape troverdige musikkopplevelser; og vi ville sett helt andre anvendelser av mikrofoner i opptak og plassering av høyttalere i lytterom, for å skape den dybde, bredde, høyde og overtonerikdom som vi nå i mange tilfeller må innbille oss.
    Slik sett er 2Ls arbeide å applaudere.

L

larkus

Gjest
    En fryktelig tanke dukket opp i hodet mitt :eek: :eek:
    Kan det være at lydkvaliteten på CD-spillere (og for så vidt hifi utstyr generellt) flater ut på lavere prisnivå enn mange liker å innrømme?

mvh
    larkus

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    larkus skrev:
    Kan det være at lydkvaliteten på CD-spillere (og for så vidt hifi utstyr generellt) flater ut på lavere prisnivå enn mange liker å innrømme?

mvh
    larkus

...den tanken har du nok hatt lenge larkus :)..Og helt fair det... Hver mann, sin lyd, sitt prisnivå :D

O

Oblivion

Gjest
    larkus skrev:

mvh
    larkus
    Hmmm...
    Tanke eller stemme ???

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    larkus skrev:

mvh
    larkus
    Slike kjetterske tanker må bekjempes med alle midler!! Dette er en alvorlig trussel mot vår hobby!
    Jeg har hørt at det skal være en slags parasitter som sprer smitten..

L

larkus

Gjest
    Karma skrev:
    larkus skrev:

mvh
    larkus
    Slike kjetterske tanker må bekjempes med alle midler!! Dette er en alvorlig trussel mot vår hobby!
    Jeg har hørt at det skal være en slags parasitter som sprer smitten..
    Jeg hører taktfaste rop (larkus, larkus, larkus) og skrangling i metall nede i veien her. La med se ....... jo, sannelig er det inkvisisjonen som kommer ;D

mvh
    larkus

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lykke til kjære venn! Hvis du forteller dem alt det du vet, dreper deg med en gang. Langt å foretrekke fremfor inkvisjonistisk seigpining....

L

larkus

Gjest
    Hehe ;D Jeg har allerede omvendt hele gjengen, og vi sitter og lytter til musikk ;) ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    Blir vel litt feil å trekke inkvisisjonen inn i denne sammenhengen. Fellestrekkene med Blåkulla ser jo ikke akkurat ut til å være omvendt proporsjonal med prisnivået på en del ting...

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    larkus skrev:

mvh
    larkus
    Vik fra meg, du er en trussel mot hele nasjonens, om ikke verdens muligheter til å kunne nyte musikk. Antakelig sitter du bare og hører på sinustoner og leser tekniske data hele dagen. Du har sikkert aldri hørt musikk live og ikke bare mangler du erfaring, men hva koster for eksempel utstyret ditt? (uten akustikkbehandling, måleinstrumenter og eventuell korreksjon så klart)

Jeg foreslår at Larkus utestenges på bakgrunn av dette frekke innlegget som bevisst gikk laaaaangt over streken for det akseptable, også må vi oppdatere regelverket med mer håndfaste midler mot slike forferdelige utsagn i fremtiden.

Kos deg med de jævla måleinstrumentene dine du larkus... Pokker ta, nå har du ødelagt hele lørdagskvelden for meg :(

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.788
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det er visst in å erklære seg som kjetter/kjettersk, har jeg fått med meg.
    selv om de aller fleste gir blanke faen i dine "kjetterske" uttalelser.
    forutenom folk som deler dine oppfatninger og også sortere seg selv i kjetter-båsen (er jo flere kjettere enn troende i disse trådene), disse kommer straks løpende og applauderer "kjetteriet", gjerne i ironisk form.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    Virkelig sjarmerende at man skal være nødt til å navigere seg gjennom skjær av kjetteri, blasfemi osv i en sammenheng der vi snakker om TING.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.788
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, mon tro hvilke idioter det er som har kommet drassende med disse begrepene i hi-fi diskusjoner.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    larkus skrev:
    Rent teknisk gjør de nok det. Men jo lavere teknisk kompetanse enkelte tunge audiofile besitter, jo mer skråsikker virker de å være på at dagens lærebøker og måleinstrumenter innehaver graverende svakheter. Et eller annet sted er det altså en logisk brist eller feil. Kanskje må dagens bøker skrives om. Teknisk kompetanse kan bli verdiløs over natten. Ingenting å spøke med dette.

Frem til det mysteriet er avklart (tar nok litt tid - kabelprodusentene holder kortene tett til brystet); kjøp så dyre og eksklusive kilder som overhodet mulig for den aller beste lydkvaliteten!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn