|
Krever det mer enn å lytte? Er det her dere benytter dere av måling kanskje? ;DRoysen skrev:Orso,
Det krever kompetanse og erfaring å finne en komponent som matcher anlegget bedre enn den man byttet ut slik at den totale synergien gir en lydopplevelse som er bedre enn den man hadde.
Om du i utgangspunktet trodde at det bare var å kjøpe en dyrere komponent og sette dette inn i anlegget ditt uavhengig av hvilke andre komponenter som finnes i anlegget, skjønner jeg at EQ og akustikktiltak entydig har gitt bedre resultater hos deg.
I så fall har du blitt lurt av din egen mangel på kompetanse. Matching er viktig og det krever erfaring og kompetanse.
Mvh
Roysen
Bare for å ha sagt det så synes jeg Orso har mange gode poenger.nb skrev:Det handler 100% (eller i alle fall 98%) om hvem som er meningsberettigende. OMF sier essensieltTrondmeg skrev:Jeg oppfatter det slik.
Mange diskusjoner/krangler har dessuten sterke innslag at forutinntatthet der man tillegges historiske oppfatninger om hva man mener.
- god elektronikk er lett å lage og billig tilgjengelig (hvilket vel var trådens opprinnelige topic)
- utfordringene ligger i høyttalere og interaksjonen mellom rom og høyttaler.
Det er akkurat det samme som Orso har hevdet ørten ganger til almenn latter fra the usual suspects. Om det kommer noen og svarer OMF med den samme "hør nå her, lillegutt" - holdningen så skal jeg revurdere min oppfatning om at dette handler om hvem som har lov til å mene noe.
Som jeg mange ganger har prøvd å påpeke så er det viktig å ikke sette noe generell likhetstegn mellom ufarget gjengivelse og konsertlyden. Der er det mange HiFi folk som bommer fordi de ikke har forståelse for opptaksteknikk og at plater ikke nødvendigvis låter like "naturlig". Er det i det ehle tatt noen som låter 100% naturlig? Og det er naturligvis intet fasitsvar på hvilken tilnærming som er best.HCS skrev:Hvis det en hører på disse remediene vi har i våre hjem høres 100% likt ut som det en hører på konsert..ja , da har en vel neppe farging...Men det er ikke ett anlegg i dette kongerike som låter 100% likt det det vil gjøre på en konsert...Men å komme i nærheten av, det er noe annet...Ergo, det meste farger...65finger skrev:Og hva er farving?HCS skrev:...alt utsyr farger i mer eller mindre grad....Voff skrev:Tjaa Hvis forskjellen er natt og dag (slik som det ofte hevdes) så er det vel ikke noe problem å få det til å spille. Har i grunnen aldri opplevd den derre matcheproblematikken. Nøytralt kvalitetesutstyr passer da utmerket i sammen...Det er vel bare utstyr som farger som trenger spesialtilpasning...Roysen skrev:Orso,
Det krever kompetanse og erfaring å finne en komponent som matcher anlegget bedre enn den man byttet ut slik at den totale synergien gir en lydopplevelse som er bedre enn den man hadde....
![]()
Angående målinger: Er det tilfredsstillende å måle sinustoner .ol. når det er snakk om meget kompliserte musikksignaler?OMF skrev:Utstyr hvor forvrenigngen av signalet er minst mulig!HCS skrev:Så hva pokker er da " nøytralt " avspillingsutstyr når en ikke vet hva nøytralt er ifht kilden det ble spilt inn ifra... 8)
Mvh
OMF
Det er MANGE her som har gode poenger, Orso inkludert.Anonym skrev:Bare for å ha sagt det så synes jeg Orso har mange gode poenger.
Det kommer an på hva målingene skal avdekke. En sinustone er i mange tilfeller nok, noen ganger trenger man en sinustone til eller andre typer signaler, og andre ganger bruker man bredspektrede signaler for å måle impulsrespons osv. Det er en myte fremsatt av folk som ikke har snøring at man kun måler med en enkelt sinustone. Man skal også tenke på at et musikksignal er et signal bygget opp av mange sinustoner.Lyngen skrev:Angående målinger: Er det tilfredsstillende å måle sinustoner .ol. når det er snakk om meget kompliserte musikksignaler?OMF skrev:Utstyr hvor forvrenigngen av signalet er minst mulig!HCS skrev:Så hva pokker er da " nøytralt " avspillingsutstyr når en ikke vet hva nøytralt er ifht kilden det ble spilt inn ifra... 8)
Mvh
OMF
Ja - se litt på linken om Fourieanalyse! Når man så måler flere sinus signaler samtidig for å måle intermodulasjonsforvrengning så skulle vi vel etterhvert være i mål.Lyngen skrev:Angående målinger: Er det tilfredsstillende å måle sinustoner .ol. når det er snakk om meget kompliserte musikksignaler?OMF skrev:Utstyr hvor forvrenigngen av signalet er minst mulig!HCS skrev:Så hva pokker er da " nøytralt " avspillingsutstyr når en ikke vet hva nøytralt er ifht kilden det ble spilt inn ifra... 8)
Mvh
OMF
Dagens produkter opptrer nesten perfekt?OMF skrev:På elektronikk så mener jeg i grunn det. Dette er utstyr som har så "enkle" oppgaver at dagens produkter faktisk opptrer nesten perfekt.samlanes skrev:Har muligens oversett/feiltolket noe ang dine synspunkter OMF,du meiner vel ikkje at det kun kan måles får å få "riktig" lyd?
Nå skrev jeg o.l. dakneip skrev:Det kommer an på hva målingene skal avdekke. En sinustone er i mange tilfeller nok, noen ganger trenger man en sinustone til eller andre typer signaler, og andre ganger bruker man bredspektrede signaler for å måle impulsrespons osv. Det er en myte fremsatt av folk som ikke har snøring at man kun måler med en enkelt sinustone. Man skal også tenke på at et musikksignal er et signal bygget opp av mange sinustoner.Lyngen skrev:Angående målinger: Er det tilfredsstillende å måle sinustoner .ol. når det er snakk om meget kompliserte musikksignaler?OMF skrev:Utstyr hvor forvrenigngen av signalet er minst mulig!HCS skrev:Så hva pokker er da " nøytralt " avspillingsutstyr når en ikke vet hva nøytralt er ifht kilden det ble spilt inn ifra... 8)
Mvh
OMF
Til helvete med formen >> innhold og mening 8)Trondmeg skrev:FORM, FORM, FORM
Kanksje noe i næreheten av at signal ut er ganske likt signal inn (innenfor noen ti-, hundre- eller tusendels promille feilmargin).RoDa skrev:...
Dagens produkter opptrer nesten perfekt?
Hva legger du i denne runde formuleringen?
En jazztrio, et heavy metal band eller Donkeyboy, det er i grunnen ett fett. Trikset er å velge lavt nok nivå for summen av alle unotene som forsterkeren tilfører.Lyngen skrev:Nå skrev jeg o.l. dakneip skrev:Det kommer an på hva målingene skal avdekke. En sinustone er i mange tilfeller nok, noen ganger trenger man en sinustone til eller andre typer signaler, og andre ganger bruker man bredspektrede signaler for å måle impulsrespons osv. Det er en myte fremsatt av folk som ikke har snøring at man kun måler med en enkelt sinustone. Man skal også tenke på at et musikksignal er et signal bygget opp av mange sinustoner.Lyngen skrev:Angående målinger: Er det tilfredsstillende å måle sinustoner .ol. når det er snakk om meget kompliserte musikksignaler?OMF skrev:Utstyr hvor forvrenigngen av signalet er minst mulig!HCS skrev:Så hva pokker er da " nøytralt " avspillingsutstyr når en ikke vet hva nøytralt er ifht kilden det ble spilt inn ifra... 8)
Mvh
OMF.
Hvis vi tenker oss en jazztrio: Hva skal til av målinger for å kunne påvise at en forsterker gjengir lydbildet helt korrekt?
OMF skrev:HVa får folk til å tro at et analogt signal med ingen komponenter over 20kHz er et komplisert signal....?)
Mvh
OMF
Fortsatt rundt....KJ skrev:Kanksje noe i næreheten av at signal ut er ganske likt signal inn (innenfor noen ti-, hundre- eller tusendels promille feilmargin).RoDa skrev:...
mvh
KJ
Dette er jo målbare parametre. Hva med toleransene på de ikke målbare parametrene?Roysen skrev:Snickers og OMF,
Man lytter seg frem til hvor store toleranse avvik man kan tåle på målbare parametere for å unngå at lyden endrer seg.
Dette er et kjent fenomen i bransjen. Man finlytter på enkeltkomponenter som motstander, transistorer, kondensatorer etc.
Mvh
Roysen
Helt uenig.KJ skrev:Til helvete med formen >> innhold og mening 8)Trondmeg skrev:FORM, FORM, FORM
mvh
KJ
Ok...kneip skrev:En jazztrio, et heavy metal band eller Donkeyboy, det er i grunnen ett fett. Trikset er å velge lavt nok nivå for summen av alle unotene som forsterkeren tilfører.Lyngen skrev:Nå skrev jeg o.l. dakneip skrev:Det kommer an på hva målingene skal avdekke. En sinustone er i mange tilfeller nok, noen ganger trenger man en sinustone til eller andre typer signaler, og andre ganger bruker man bredspektrede signaler for å måle impulsrespons osv. Det er en myte fremsatt av folk som ikke har snøring at man kun måler med en enkelt sinustone. Man skal også tenke på at et musikksignal er et signal bygget opp av mange sinustoner.Lyngen skrev:Angående målinger: Er det tilfredsstillende å måle sinustoner .ol. når det er snakk om meget kompliserte musikksignaler?OMF skrev:Utstyr hvor forvrenigngen av signalet er minst mulig!HCS skrev:Så hva pokker er da " nøytralt " avspillingsutstyr når en ikke vet hva nøytralt er ifht kilden det ble spilt inn ifra... 8)
Mvh
OMF.
Hvis vi tenker oss en jazztrio: Hva skal til av målinger for å kunne påvise at en forsterker gjengir lydbildet helt korrekt?
Hvis vi går ut fra at en perfekt forsterker gjengir signalet på 100% korrekt, dvs at signalet på utgangen er identisk med signalet på inngangen, så er det nest beste en som tilfører forvrengning og støy i en mengde som er mindre enn det som kan defineres som hørbart. For å si noe konkret om dette så må man vite litt om miljøet og tilkoblede høyttalere, men generelt er det f.eks slik at om bakgrunnstøyen i stua di er 25dBspl (svært stille) så vil du ha problemer med å høre lyd som er en del svakere enn dette, f.eks 6db, selv i stille passasjer. Om du er mitt i en crescendo, blir det enda vanskeligere. Ut fra dette, sammen med høyttaleren følsomhet i din stue, kan vi sette ett nivå for det 'ikke hørbare'. Så er det å utsette forsterkeren for diverse ufordelaktige worst case arbeidsbetingelser, som da skal dekke de arbeidsbetingelsene den kan bli utsatt for med margin, og måle nivået på 'unotene'.
ed: Frekvensrespons, samme regla, definer et nivå som er marginalt hørbart, og legg lista komfortabelt under dette nivået.
ed2: Det er heller ikke noe i veien for å bruke musikk til slike målinger, jeg mener jeg har sett fremgangsmåten beskrevet her også. Det går da ut på å dempe utgangssignalet på effektforsterkeren slik at differansesignalet mellom inngangen og utgangen er minst mulig. Differansen er da 'unotene'.
Bytting av komponenter:Roysen skrev:Orso,
Det krever kompetanse og erfaring å finne en komponent som matcher anlegget bedre enn den man byttet ut slik at den totale synergien gir en lydopplevelse som er bedre enn den man hadde.
Om du i utgangspunktet trodde at det bare var å kjøpe en dyrere komponent og sette dette inn i anlegget ditt uavhengig av hvilke andre komponenter som finnes i anlegget, skjønner jeg at EQ og akustikktiltak entydig har gitt bedre resultater hos deg.
I så fall har du blitt lurt av din egen mangel på kompetanse. Matching er viktig og det krever erfaring og kompetanse.
Mvh
Roysen
Det finnes egentlig to mulige tolkninger av hva som er "nøytral lyd" eller "korrekt gjengivelse".HCS skrev:KJ skrev:100% irrelevant.HCS skrev:...
Hvis det en hører på disse remediene vi har i våre hjem høres 100% likt ut som det en hører på konsert..ja , da har en vel neppe farging...Men det er ikke ett anlegg i dette kongerike som låter 100% likt det det vil gjøre på en konsert...Men å komme i nærheten av, det er noe annet...Ergo, det meste farger...![]()
Ingen plater låter likt som på konsert, ikke en gang konsert/live plater.
mvh
KJ
...og derav er det ingen " farging" å snakke om ? Poenget er at all elektronisk reproduksjon er det det er, reprodukjson... Så hva pokker er da " nøytralt " avspillingsutstyr når en ikke vet hva nøytralt er ifht kilden det ble spilt inn ifra... 8)
Når det gjelder Orso så synes jeg den allmenne mobbingen har fått lov til å gå så milevidt langt over streken at det er helt forkastelig. Det er virkelig godt å se at det er flere som ser det.nb skrev:Det handler 100% (eller i alle fall 98%) om hvem som er meningsberettigende. OMF sier essensieltTrondmeg skrev:Jeg oppfatter det slik.
Mange diskusjoner/krangler har dessuten sterke innslag at forutinntatthet der man tillegges historiske oppfatninger om hva man mener.
- god elektronikk er lett å lage og billig tilgjengelig (hvilket vel var trådens opprinnelige topic)
Det er akkurat det samme som Orso har hevdet ørten ganger til almenn latter fra the usual suspects. Om det kommer noen og svarer OMF med den samme "hør nå her, lillegutt" - holdningen så skal jeg revurdere min oppfatning om at dette handler om hvem som har lov til å mene noe.
Skal jeg tolke deg slik at du:Proffen skrev:nb skrev:Det handler 100% (eller i alle fall 98%) om hvem som er meningsberettigende. OMF sier essensielt
.....og i tillegg til dette er det nada av betydning? Jaja....
Mulig det er vanskelig å måle/bevise, men jeg er overbevist om at det er "noe mer"...
Mulig det er samme "magefølelsen" som gjør at jeg header en fotball som kommer susende, men bøyer unna hvis det er en kanonkule - selv om jeg "i farten" ikke kan avgjøre HVA det er som møter meg....
Den som kan bevise hva som får meg til å handle etter mønster a eller b, bør bli rik....
mvh
Proffen
Både ja og nei. Vedvarende enkeltvis sinustoner er både ganske uegnede til å måle det aller meste, og i tillegg representerer de ingen typiske instrumenter. Imidlertid vil absolutt alt kunne dekomponeres i sinustoner med ulik varighet, så sinustoner ligger i bunnen for alt. En av de mest interessante tingene man kan gjøre når man måler er å sammenlikne tidsdomeneutsnitt av fullfrekvente målinger med ulik varighet for det påtrykte signalet, ulik gating og ulikt nivå. Dette sier dog ingen ting om verken harmonisk forvrengning, støy og intermodulasjonsforvrengning. For å måle de tre tingene er man praktisk talt avhengig av disse sinustonene som egentlig ikke kan representere instrumenter i det virkelige liv, og allikevel fører disse sinustonene til at man kan avdekke ting som i høyeste grad er relevant for gjengivelse av instrumenter.Lyngen skrev:Angående målinger: Er det tilfredsstillende å måle sinustoner .ol. når det er snakk om meget kompliserte musikksignaler?OMF skrev:Utstyr hvor forvrenigngen av signalet er minst mulig!HCS skrev:Så hva pokker er da " nøytralt " avspillingsutstyr når en ikke vet hva nøytralt er ifht kilden det ble spilt inn ifra... 8)
Mvh
OMF
Nei, men du kan ikke måle hva som avgjør min reaksjon, fordi du ikke vet hva du da evt skal måle... Og spørsmålet er om det i del hele tatt kan måles...Snickers-is skrev:Skal jeg tolke deg slik at du:Proffen skrev:nb skrev:Det handler 100% (eller i alle fall 98%) om hvem som er meningsberettigende. OMF sier essensielt
.....og i tillegg til dette er det nada av betydning? Jaja....
Mulig det er vanskelig å måle/bevise, men jeg er overbevist om at det er "noe mer"...
Mulig det er samme "magefølelsen" som gjør at jeg header en fotball som kommer susende, men bøyer unna hvis det er en kanonkule - selv om jeg "i farten" ikke kan avgjøre HVA det er som møter meg....
Den som kan bevise hva som får meg til å handle etter mønster a eller b, bør bli rik....
mvh
Proffen
1: Stadig blir beskutt med kanonkuler?
2: Mener det ikke er målbar forskjell på fotballer og kanonkuler?
Er det ikke nettopp det Orso også har gitt uttrykk for? Altså, hvordan kan noen påstå å sitte inne med den ene store sannheten uten verken å være interessert i å benytte etterprøvbare metoder eller å kunne argumentere faglig for sine påstander? Og er det ikke nettopp det å så slik politisk ukorrekt tvil han hele tiden angripes for?Proffen skrev:Det er MANGE her som har gode poenger, Orso inkludert.
MEN; en skal være forsiktig på å påstå seg å sitte inne med "den ene, fulle sannhet"...
Og det er vel kanskje mht sånt undertegnede m fl steiler litt...samtidig som vi ikke påstår at det kun finnes et mulig utfall...
Vel, takker for meg, men vil nok sveipe innom og lese noen innlegg også i fortsettelsen!
mvh
Proffen
Forsterkeren skal kun drive høyttalerne med et så korrekt som mulig forsterket signal. Om det ikke er til dels store feil i signalkjeden er lydbildet et resultat av høyttalernes plassering, systemets frekvensrespons, høyttalernes spredningsmønster og rommets akustikk. I de tilfeller man opplever store forskjeller i lydbildet ved bytte mellom to forsterkere skyldes det nærmest utelukkende en endring i frekvensresponsen, statisk eller dynamisk.Lyngen skrev:Nå skrev jeg o.l. dakneip skrev:Det kommer an på hva målingene skal avdekke. En sinustone er i mange tilfeller nok, noen ganger trenger man en sinustone til eller andre typer signaler, og andre ganger bruker man bredspektrede signaler for å måle impulsrespons osv. Det er en myte fremsatt av folk som ikke har snøring at man kun måler med en enkelt sinustone. Man skal også tenke på at et musikksignal er et signal bygget opp av mange sinustoner.Lyngen skrev:Angående målinger: Er det tilfredsstillende å måle sinustoner .ol. når det er snakk om meget kompliserte musikksignaler?OMF skrev:Utstyr hvor forvrenigngen av signalet er minst mulig!HCS skrev:Så hva pokker er da " nøytralt " avspillingsutstyr når en ikke vet hva nøytralt er ifht kilden det ble spilt inn ifra... 8)
Mvh
OMF.
Først vil jeg vel påpeke at du har klipt vekk hva saken handlet om...og da blir sitatene stående utenfor sammenheng.RoDa skrev:Fortsatt rundt....KJ skrev:Kanksje noe i næreheten av at signal ut er ganske likt signal inn (innenfor noen ti-, hundre- eller tusendels promille feilmargin).RoDa skrev:...
mvh
KJ
Venter på OMF, for han må jo ha peiling på dette.
Synes litt rart at han har blåst vekk så unødvendig mye penger på DP når det finnes andre billigere saker som gjør jobben like bra?
R
Han har i det minste baller nok til å hevde at det ikke må være dyrt for å være bra, til tross for at han har temmelig dyre ting selv.RoDa skrev:Venter på OMF, for han må jo ha peiling på dette.
Synes litt rart at han har blåst vekk så unødvendig mye penger på DP når det finnes andre billigere saker som gjør jobben like bra?
Det er egentlig stort sett de samme målingene som man vanligvis gjør, bare at man må gjøre disse målingene med noe annet enn 8 eller 4 ohms resistiv last, og man må gjøre dem på såpass høyt nivå at man får et inntrykk av hvordan forsterkerens egenskaper endres med nivå og ulike laster.Lyngen skrev:Hvordan vil målinger fra to forsterkere som låter forskjellig utarte seg? Hvilke type målinger beskriver de ulike hørbare forskjellene? Hvis du eller andre klarer å gi noen eksempler dette forståelig?
Det snakkes om transparente komponenter som gir identisk signal ut som inn. Slike komponenter finnes ikke.KJ skrev:Kanksje noe i næreheten av at signal ut er ganske likt signal inn (innenfor noen ti-, hundre- eller tusendels promille feilmargin).RoDa skrev:...
mvh
KM
Gitt at man lager to fotballer der kun vekten skiller de to, den ene veier 1kg, den andre veier 10kg, så benytter man dem til en kontrollert test der du får lov til å nikke dem, uvitende om forskjellen... Ville vi ikke da kunnet observert vesentlige forskjeller i din reaksjon?Proffen skrev:Nei, men du kan ikke måle hva som avgjør min reaksjon, fordi du ikke vet hva du da evt skal måle... Og spørsmålet er om det i del hele tatt kan måles...
Her tar du feil.Roysen skrev:Korrelasjonen mellom målingene og hva det innbærer for lyden vet man for lite om til at Orso og OMF sine synspunkter kan sees på som den fulle sannhet. Det de hevder er rett og slett en for enkel fremstilling.
Nei, det er ikke feil!Snickers-is skrev:Her tar du feil.Roysen skrev:Korrelasjonen mellom målingene og hva det innbærer for lyden vet man for lite om til at Orso og OMF sine synspunkter kan sees på som den fulle sannhet. Det de hevder er rett og slett en for enkel fremstilling.
Et herlig, intelligent og verlforumlert innlegg i debatten som garantert gjør at mange blir overbevist om at du har rett i denne debatten.orso skrev:Krever det mer enn å lytte? Er det her dere benytter dere av måling kanskje? ;DRoysen skrev:Orso,
Mvh
Roysen
Det er det ingen som har hevdet Snickers!Snickers-is skrev:Han har i det minste baller nok til å hevde at det ikke må være dyrt for å være bra, til tross for at han har temmelig dyre ting selv.RoDa skrev:Venter på OMF, for han må jo ha peiling på dette.
Den der gidder jeg ikke diskutere en gang. Du har vel hevdet det minst 20 ganger i løpet av de siste par døgnene...Roysen skrev:Det er det ingen som har hevdet Snickers!Snickers-is skrev:Han har i det minste baller nok til å hevde at det ikke må være dyrt for å være bra, til tross for at han har temmelig dyre ting selv.RoDa skrev:Venter på OMF, for han må jo ha peiling på dette.
Mvh
Roysen