OMF
Æresmedlem
Vel subjektive lytteinntrykk er nå engang akkurat det. Vi kan vel ikke frarøve noen av dem opplevelsen.Roysen skrev:Mener du at du likestiller det denne ukjente personen skrev i et så villøftig magasin som 6moons med det f.eks. Michael Fremer skriver i Stereophile hvor han vet at det han skriver vil bli verifisert på trykk for leserne vha. målinger?
Ja jeg og mange med meg synes nok Atkinson sin del av rapporten er den mest interessant spesiellt når han knytter sine måleresultater opp i mot lydmessig karakter hjemme hos testeren.Roysen skrev:Jeg snakker om produker som er testet av seriøse aktører i serøse magasiner hvor både subjektive og objektive kriterier blir trykket.
Her tror jeg du tar munnen litt full....er ikke jeg som din motdebattant også inklduert i alle....og jeg er ihvertfall ikke enig i det du skriver!Roysen skrev:Disse magasinene vurderer faktisk den subjektive opplevelsen som viktigere enn den objektive fordi de som alle andre vet at man ikke kan måle hvordan noe låter
Min personlige mening er vel at subjektive tester først og fremst treffer kundegruppen best.
Hvordan vet man om man inngår et kompromiss når man hverken kjenner årsaken eller effekten av det man gjør...? (Altså disse tingene osm man ikke kan måle, men høre...det er jo helt umulig å vite om det var montørens vaffler til middag, at temperaturen i monteringslokalet var litt høy eller om det var sølvloddetinnet som gjorde forskjellen. Det lar seg jo ikke måle. Og det lar seg jo heller ikke bevise i en lyttetest (av den kontrollerte typen som vi ofte etterspør i disse trådene)Roysen skrev:alle andre vet at man ikke kan måle hvordan noe låter og at de forskjellige kompromissene produsentene gjør når de ikke kan lage fullstendig transparente komponenter påvirker lydgjengivelsen på en måte som vi ikke alltid kan måle men som vi kan høre.
Punkt 1) Testerne har testet dette i eget oppsett. Det er følgelig i samspill med alle andre kompoenter i kjeden og det kan godt være at en komponent har en egenlyd/forvrening som kansselerer en annenRoysen skrev:La oss ta for oss eksempelet Zanden Audios digitalkombinasjon 2000P og 5000S. Testet i 6moons av Srjan Ebaen (det beste han hadde hørt), så testet i HI-Fi Plus av Roy Gregory (det beste han hadde hørt) og til slutt testet i Stereophile av Michael Fremer (han ønsket å plassere kilden i klasse A+ for fantastisk lydkvalitet) påfulgt av målinger av John Atkinson som viste at riggen målte elendig. Avskriver du Roy Gregorys og Michael Fremers evner til å lytte seg frem til hvilke komponenter som lyder godt?
Mvh
Roysen
Punkt 2) Testerne er mennesker. De lar seg vel like gode påvirke av hva de ser som alle andre. Her på berget har folk spilt i mono, med H/V snudd, i motfase, med defekte elementer og jeg selv har blant annet hatt demo med 6 Db feilinnstillingen. Hørselen er ikke spesiellt pålitelig. Mike Lavigne hørte helt tydelig egenskapene til sitt doble sett med Transapret Opus når han hørte på billige monsterkabler.
Punkt 3) penger og branskjetilhørighet. Fremer og gjengen blir ikke invitert på spenende fabrikkbesøk med gode middager, får tilbud om å kjøpe dyre testeksemplarer til en symbolsk sum osv. Greogory er vel nå visepresisdent i Nordost skulle bare mangle han har levert en imponerende søknad!
A+ blir vel brukt for kilder som har mulighet for høyoppløste medier og har vel ingenting med en enda bedre klasse å gjøre.
Jeg tror vel Fremer, Grogory ++ overvurderer sin egen evne til å evaluere hva de hører.
Mvh
OMF