R
Roysen
Gjest
Fodera,
Kan du innvie en uvitende hvor argumentasjonen min svikter?
Mvh
Roysen
Kan du innvie en uvitende hvor argumentasjonen min svikter?
Mvh
Roysen
|
La oss presisere at hvis kilden er vinyl så forholder det seg litt anderledes. En vinylrigg er et elektromekanisk system og har mer til felles med en høytaler enn en DAC.orso skrev:. Det er litt for å sette kilder i et større perspektiv. Sammenlignet med høyttalere og rom, så er betydningen liten. .
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_transformRoysen skrev:I tillegg er et kontinuerlig musikksignal i endring mye mer komplekst enn et test sinussignal.
Har du noe å bidra med annet enn spørsmål du tror du vet svaret på?I_L skrev:^ Har du noen gang arbeidet i et firma som utvikler elektronikkprodukter?
Vel - poenget mitt er vel 2 ting:Roysen skrev:Jeg henger ikke helt med på hva du forsøker å si OMF, men selvsagt er sluttkontrollen som foretaes under en produktutvikling lytting i tillegg til måling. Ingen av delene foregår alene fordi målinger alene ikke gir et komplett bilde og fordi lytting er for knyttet til personlige preferanser.
Mvh
Roysen
Problemet i dag er vel ikke vanskeligheter med å måle et produkt eller mystiske X-faktorer, men snarere det at vi kanskje ikke har full kontroll på hvilken kombinasjon av parametre som resulterer i det mennesket vil oppfatte som best lyd.OMF skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_transformRoysen skrev:I tillegg er et kontinuerlig musikksignal i endring mye mer komplekst enn et test sinussignal.
Jeg har lyst til å belyse hva som skjer med produktutvikling og produksjon dersom vi aksepterer at det er ikke målbare egenskaper inne i bildet.
En direkte følge av at ting ikke er målbare er jo at vi heller ikke kan beskrive hva som skjer. Med andre ord har vi en X-faktor. Denne X faktoren påvirker ytelsen i positiv retning, men vi kan alstå ikke måle eller beskrive hva som skjer.
Den første naturlige konsekvensen av dette er jo at det også må finnes en Y faktor som vi heller ikke kan måle eller beskrive som kan ha like stor negativ effekt.
Det vil være veldig vanskelig å utvikle nye produkter med denne egenskapen X. Fordi man kan ikke verifisere at man faktisk har egenskap X det kan like gjerne være fravær av egenskap Y som gir forbedret ytelse.
Man har jo ingen andre former for sluttkontroll av slike produkter enn å lytte på de. En sluttkontroll jeg personlig synes høres lite pålitelig ut.
Faktor X og Y som vi verken kan beskrive eller måle vil jo bare være to spesifikk varianter det vil naturligvis finnes 10 talls andre som i større eller mindre grad påvirker ytelsen i ulik grad. Faktor M kan gjerne påvirker av om det er kobber i underlaget og vil følgelig ikke vise sin positive/negative innflytelse før den settes på et slikt underlag. Osv osv. Man vil med en slik argumentasjon ende opp med at produktets ytelse knapt nok kan predikeres det må prøves i det aktuelle oppsettet.
Det kuriøse er jo at siden man verken kan beskrive, eller måle disse ulike ukjente faktorene så er det jo heller ingen grunn til å tro at disse på noen måte skulle være korrelerte med prisen på produktet. Så da må man enten stole på de i dag kjente objektive kvalitetskriteriene. Ellers er man nødt til å teste alt hjemme. Og siden de målbare kriteriene er de samme så er det ingen grunn til å anta at de som er dyrere har flere av de positive X faktorene....man vet jo ikke hvordan de oppstår. Man kan også like godt teste 5 identiske Wadia spillere som noe annet. Man har jo ingen mulighet til å kontrollere at de har samme X-faktorer - og hvis disse fkatorere påvirker lyden i såpass stor grad......?
For meg er det lettere å forholde meg til det som er kjent.....det ukjente gir fryktelig mange variabler....
Mvh
OMF
Jepp - helt enig! (edit: men det gjelder ikke elektronikken - der er det relativt enkel å ha kontroll på hva som skjer)marsboer skrev:Problemet i dag er vel ikke vanskeligheter med å måle et produkt eller mystiske X-faktorer, men snarere det at vi kanskje ikke har full kontroll på hvilken kombinasjon av parametre som resulterer i det mennesket vil oppfatte som best lyd.OMF skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_transformRoysen skrev:I tillegg er et kontinuerlig musikksignal i endring mye mer komplekst enn et test sinussignal.
Jeg har lyst til å belyse hva som skjer med produktutvikling og produksjon dersom vi aksepterer at det er ikke målbare egenskaper inne i bildet.
En direkte følge av at ting ikke er målbare er jo at vi heller ikke kan beskrive hva som skjer. Med andre ord har vi en X-faktor. Denne X faktoren påvirker ytelsen i positiv retning, men vi kan alstå ikke måle eller beskrive hva som skjer.
Den første naturlige konsekvensen av dette er jo at det også må finnes en Y faktor som vi heller ikke kan måle eller beskrive som kan ha like stor negativ effekt.
Det vil være veldig vanskelig å utvikle nye produkter med denne egenskapen X. Fordi man kan ikke verifisere at man faktisk har egenskap X det kan like gjerne være fravær av egenskap Y som gir forbedret ytelse.
Man har jo ingen andre former for sluttkontroll av slike produkter enn å lytte på de. En sluttkontroll jeg personlig synes høres lite pålitelig ut.
Faktor X og Y som vi verken kan beskrive eller måle vil jo bare være to spesifikk varianter det vil naturligvis finnes 10 talls andre som i større eller mindre grad påvirker ytelsen i ulik grad. Faktor M kan gjerne påvirker av om det er kobber i underlaget og vil følgelig ikke vise sin positive/negative innflytelse før den settes på et slikt underlag. Osv osv. Man vil med en slik argumentasjon ende opp med at produktets ytelse knapt nok kan predikeres det må prøves i det aktuelle oppsettet.
Det kuriøse er jo at siden man verken kan beskrive, eller måle disse ulike ukjente faktorene så er det jo heller ingen grunn til å tro at disse på noen måte skulle være korrelerte med prisen på produktet. Så da må man enten stole på de i dag kjente objektive kvalitetskriteriene. Ellers er man nødt til å teste alt hjemme. Og siden de målbare kriteriene er de samme så er det ingen grunn til å anta at de som er dyrere har flere av de positive X faktorene....man vet jo ikke hvordan de oppstår. Man kan også like godt teste 5 identiske Wadia spillere som noe annet. Man har jo ingen mulighet til å kontrollere at de har samme X-faktorer - og hvis disse fkatorere påvirker lyden i såpass stor grad......?
For meg er det lettere å forholde meg til det som er kjent.....det ukjente gir fryktelig mange variabler....
Mvh
OMF
Jeg ser ikke helt problemet. Er vi enige om at to identiske komponenter med nøyaktig det samme innholdet både måler og lyder likt. Altså går produksjonen ut på å bygge likt utstyr. Kontrollen går med andre ord ut på nøyaktighet og toleranser innenfor produksjon for å få lik lyd på hvert produkt. Dette må selvsagt måles og ikke lyttes til.OMF skrev:Vel - poenget mitt er vel 2 ting:Roysen skrev:Jeg henger ikke helt med på hva du forsøker å si OMF, men selvsagt er sluttkontrollen som foretaes under en produktutvikling lytting i tillegg til måling. Ingen av delene foregår alene fordi målinger alene ikke gir et komplett bilde og fordi lytting er for knyttet til personlige preferanser.
Mvh
Roysen
1) Dersom vi ikke kan måle det - så kan vi heller ikke forklare det - mao vi kan ikke med sikkerhet vite hvordan vi tilfører det til et produkt.
2) Dersom vi ikke kan måle det - så har vi ingen kontroll på om produktet faktisk har denne egenskapen.
Disse to tingene gjør det meget meget vanskelig å produsere produkter med lik ytelse.
Mvh
OMF
Jeg regner med at du vet at det er nøyaktig dette elektronisk romkorreksjon som f.eks. Audiolense gjør.OMF skrev:Jeg ønsker ikke å kansselere en feil med en annen.
Den ene er overordnet den andre.Anonym skrev:Hva har akustiske tiltak å gjøre med kvaliteten på kilder?orso skrev:Så lenge vi ikke en gang er enige om hva som kvalitetsforskjeller, så er det en rimelig håpløs debatt. En leir mener det er egne subjektive opplevelser ene og alene. Og den andre leiren virker til å være enig om at transparens er den parameteren som kan brukes.
Påstand fra meg:
Et oppsett med en kilde til 1500 kr (f.eks ESI Juli@ og PC) og en del gode akustiske tiltak vil fint spille ringer rundt samme oppsett uten de akustiske tiltakene men med en kilde til 600k. Enig?
Du har du selvsagt helt rett i. Men et dårlig lytterom vil ikke skille elektronikk på samme måte som et godt lytterom. Jamfør OMF sitt eksempel med rom med hard klang og valg av myk/varm/mørk elektronikk.Roysen skrev:Orso,
Jeg regner med at du forstår at akustikk er relevant i forhold til en høytaler/rom interaksjon. Om kilden er mer oppløst eller mindre forvrengt sammenlignet med en annen kilde så vil ikke det nødvendigvis påvirkes av høytaler/rom interaksjonen.
Mvh
Roysen
Den beste kilden er den som i ditt anlegg og ditt rom gjør at du får størst utbytte av din favorittmusikk.orso skrev:Men kan vi være enig om at den beste kilden er den som er mest mulig transparent? I så fall er det ganske irrelevant hva produsentene lytter seg frem til. Dette skal være målbart.
Kan ikke du være så snill å gi et eksempel på en digital kilde med med forvrengning/farging? Fortrinnsvis en som er testet av Stereophile så måledataene ligger ute på nett.orso skrev:Ellers beskriver OMF nøyaktig det jeg også mener. Å kansellere en feil med en annen feilkilde er ikke veien å gå dersom man skal lyd i øverste klasse. Jeg tenker da på å sette inn en komponent med forvrengning/farging.Roysen skrev:Orso,
Jeg regner med at du forstår at akustikk er relevant i forhold til en høytaler/rom interaksjon. Om kilden er mer oppløst eller mindre forvrengt sammenlignet med en annen kilde så vil ikke det nødvendigvis påvirkes av høytaler/rom interaksjonen.
Mvh
Roysen
Det er vi enig om. Problemet er at vi har ikke utstyr til å verifisere at to komponeter er like. Dette er som sagt snakk om ikke målbare parametere. Så selv om to komponenter er bygd av identiske deler, måler likt og ser likt ut så er jho det på ingen måte en garanti for at de har samme mengde faktor X som er uforklarbar og ikke målbar.Roysen skrev:Jeg ser ikke helt problemet. Er vi enige om at to identiske komponenter med nøyaktig det samme innholdet både måler og lyder likt.OMF skrev:Vel - poenget mitt er vel 2 ting:Roysen skrev:Jeg henger ikke helt med på hva du forsøker å si OMF, men selvsagt er sluttkontrollen som foretaes under en produktutvikling lytting i tillegg til måling. Ingen av delene foregår alene fordi målinger alene ikke gir et komplett bilde og fordi lytting er for knyttet til personlige preferanser.
Mvh
Roysen
1) Dersom vi ikke kan måle det - så kan vi heller ikke forklare det - mao vi kan ikke med sikkerhet vite hvordan vi tilfører det til et produkt.
2) Dersom vi ikke kan måle det - så har vi ingen kontroll på om produktet faktisk har denne egenskapen.
Disse to tingene gjør det meget meget vanskelig å produsere produkter med lik ytelse.
Mvh
OMF
Ja men da tar man altså ikke hensyn til faktor X. Slik at produktene som kommer ut på samlebånde kan ha en vilkårlig menge positive og negative faktor X.Roysen skrev:Altså går produksjonen ut på å bygge likt utstyr.
Vel nøyaktighet og toleranser er målbare parametere...faktor X er ikke målbar og det finnes ingen metode for å verifisere at faktor X er tilstedet. Man kan følgelig heller ikke forsikre som om at det er like mengder X i produkserien og man kan forvente store eksemplaravvik altså at hvis faktor X er hørbar vil ikke ulike apparater i samme produktserie låte likt.Roysen skrev:Kontrollen går med andre ord ut på nøyaktighet og toleranser innenfor produksjon for å få lik lyd på hvert produkt.
Jepp - men det på en transparent og veldig kontrollerbar måte. Hvor jeg lett kan redusere korreksjonene når jeg greier å redusere feilene til høytalerne og rommet.Roysen skrev:Jeg regner med at du vet at det er nøyaktig dette elektronisk romkorreksjon som f.eks. Audiolense gjør.OMF skrev:Jeg ønsker ikke å kansselere en feil med en annen.
Mvh
Roysen
Forvrengning er først og fremst forbeholdt forsterkeri. Vet ikke om man finner kilder som det man kan karakterisere som forvrengning. Men farging og avvik fra det nøytrale mener jeg man finner fra kilder. Vi snakker selvsagt ikke om enorme forskjeller her. Det er begrenset hvor annerledes man kan få en kilde til å låte. Jeg opplever for min del at EC sin CD spiller er ganske farget. Et Onkyo lydkort jeg prøvde (toppmodellen) hadde også noe ekstra nivå i bass/mellomtone og fremstå som litt fet og varm.Anonym skrev:Kan ikke du være så snill å gi et eksempel på en digital kilde med med forvrengning/farging? Fortrinnsvis en som er testet av Stereophile så måledataene ligger ute på nett.
Jeg vil tro at enhver digitalkilde er transparent sammenlignet med forvrengningen i en høyttaler.
Forøvrig savner jeg en mitt anlegg tråd fra trådstarter, med tanke på forsøk med mye spennende saker som Adam og Gradient og mye snakk om akustikk hadde det vært interessant å få et innblikk og en beskrivelse av erfaringene. Tror det kan være en mer vel så god måte å formidle erfaringer og meninger på en skyttergravstråder.
Det er vel knapt noen enkeltperson som har det totale bildet klart for seg, men kunnskapsarven vi har i fellesskap er bemerkelsesverdig komplett på dette området. Det som er mest overraskende er at til tross for god tilgjengelighet later det til å være mange produsenter som ikke benytter seg av selv deler av den relativt godt kjente kunnskapen.marsboer skrev:Problemet i dag er vel ikke vanskeligheter med å måle et produkt eller mystiske X-faktorer, men snarere det at vi kanskje ikke har full kontroll på hvilken kombinasjon av parametre som resulterer i det mennesket vil oppfatte som best lyd.
Med den viktige forskjellen at brukeren selv (eller rettere sagt programmet) kan angripe problemet direkte og anvende en parametriserbar og eksakt og kontrollerbar dosering. Det foregår også tung EQ i alle RIAA-trinn, men der er den klart definert og RIAA-trinnet gjør akkurat hva den skal for at sluttresultatet skal bli korrekt.Roysen skrev:Jeg regner med at du vet at det er nøyaktig dette elektronisk romkorreksjon som f.eks. Audiolense gjør.
Du har erkjent at Goldmund har rebrandet men uinteresant fordi det var den billigste modellen...De driver altså med lureri, hvis du ikke ser det anderledes...Roysen skrev:Fodera,
Kan du innvie en uvitende hvor argumentasjonen min svikter?
Mvh
Roysen
Dersom man måler komponentene vil man kun finne målbare forskjeller. Det bør her legges til at man ikke kan lage to enheter uten målbare forksjeller grunnet produksjonsavvik i alle tenkelige ledd. Hvordan kan man da vite at de er lyttemessig identiske om man i tillegg er av den oppfatning at det finnes lydmessige parametre der som ikke en gang kan måles?Roysen skrev:Jeg ser ikke helt problemet. Er vi enige om at to identiske komponenter med nøyaktig det samme innholdet både måler og lyder likt. Altså går produksjonen ut på å bygge likt utstyr. Kontrollen går med andre ord ut på nøyaktighet og toleranser innenfor produksjon for å få lik lyd på hvert produkt. Dette må selvsagt måles og ikke lyttes til.
Veldig bra formulert og oppsummerer godt det jeg mener.Snickers-is skrev:Jeg tror en slags omformulering av spørsmålet til Orso i åpningsinnlegget vil være gunstig. Her er slik jeg tolker det:
En kilde er god nok når man kan boltre seg fritt med anlegget forøvrig uten at kilden er en begrensende faktor. Hvor dyr behøver en kilde egentlig å være for å tilfredsstille et slikt krav?
Som et tillegg bør det her nevnes at man skal ha temmelig gode høyttalere og forsterkere, samt meget god interaksjon mellom høyttalere og rom før man over hodet kan høre kvalitative forskjeller på relativt billige kilder. Vi må derfor forutsette at man her snakker om at kjeden forøvrig er av meget høy kvalitet, inklusive akustikken.
Det er selvsagt ingen uenige i, men enkelte er, og dette argumenteres det særdeles godt for, av den oppfatning at ikke kan sette seg ned og lytte til en kilde over ett eller et lite antall oppsett, "seende" og på et slikt grunnlag fastslå komponentens kvalitet.RoDa skrev:Den beste kilden er den som i ditt anlegg og ditt rom gjør at du får størst utbytte av din favorittmusikk.
Så lenge miljøet er stokk konservativt ville ikke det skjedd uansett.Proffen skrev:Hvis utgangspunktet for tråden hadde hatt noe mer kred, antar jeg det ville vært solgt atskillig flere EQ og romkorrigeringsmaskiner enn hva tilfellet er...
Edit: for da ville jo problemet vært "løst", og en kunne målt det...
Det er nok ikke så enkelt. Det krever kompetanse å sette opp EQ med bra resultat. Det finnes dessuten ulike EQ løsninger. Det er et ganske vanskelig emne. Å kjøpe seg ny elektronikk og lete seg fram til ønsket matching krever derimot ingenting.Proffen skrev:Hvis utgangspunktet for tråden hadde hatt noe mer kred, antar jeg det ville vært solgt atskillig flere EQ og romkorrigeringsmaskiner enn hva tilfellet er...
Edit: for da ville jo problemet vært "løst", og en kunne målt det...
mvh
Proffen
Er det virkelig så vanskelig? Hmmmm, wonder y..... ;Dorso skrev:Det er nok ikke så enkelt. Det krever kompetanse å sette opp EQ med bra resultat. Det finnes dessuten ulike EQ løsninger. Det er et ganske vanskelig emne. Å kjøpe seg ny elektronikk og lete seg fram til ønsket matching krever derimot ingenting.Proffen skrev:Hvis utgangspunktet for tråden hadde hatt noe mer kred, antar jeg det ville vært solgt atskillig flere EQ og romkorrigeringsmaskiner enn hva tilfellet er...
Edit: for da ville jo problemet vært "løst", og en kunne målt det...
mvh
Proffen
Det var lett ironiserende, ja... ;DSnickers-is skrev:Insinuerer du at det er enkelt, eller ironiserer du bare?
Hallo i luken!orso skrev:Å kjøpe seg ny elektronikk og lete seg fram til ønsket matching krever derimot ingenting.
orso skrev:Det er nok ikke så enkelt. Det krever kompetanse å sette opp EQ med bra resultat. Det finnes dessuten ulike EQ løsninger. Det er et ganske vanskelig emne. Å kjøpe seg ny elektronikk og lete seg fram til ønsket matching krever derimot ingenting.Proffen skrev:Hvis utgangspunktet for tråden hadde hatt noe mer kred, antar jeg det ville vært solgt atskillig flere EQ og romkorrigeringsmaskiner enn hva tilfellet er...
Edit: for da ville jo problemet vært "løst", og en kunne målt det...
mvh
Proffen